eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
1.6هزار دنبال‌کننده
89 عکس
42 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
➖ولی اظهار برائت تابع شرایطِ ✓ تابع شرائط یعنی چی؟ اهل بیت تو سیره شون به ما یاد دادن توی به شدت باید حواستون به خودتون باشه. ✓ ما داریم از می‌گیریم می‌تابیم به عصر خودمون که رو تو عصر خودمون پیدا کنیم. ✓ اگه قرار باشه من از سب و لعن بر قرون اول عبور نکنم و فقط گیر کنم تو قرن اول هجری خدا لعنت کنه قاتل حضرت زهرا خب حالا اونی که الان شبیه قاتل حضرت زهرا داره زندگی می‌کنه چی!؟ به وفور می‌تونید تو سیره اهل بیت پیدا بکنید که اهل بیت تمرکز و بردن روی خودشون. 🔅 یه جایی تو کتاب رهبر انقلاب آقا بحث می‌کنه می‌فرماید: اینی که جا افتاده میگن اهل بیت روضه خون و شاعر و خیلی تحویل می‌گرفتن این حرفِ درست هست ولی دقیق نزدن این حرف رو. ▫️اهل بیت هر روضه خون و شاعری رو تحویل نگرفتند روضه خون و شاعری و تحویل گرفتن که رو داره میزنه. ✓ بعد اونجا آقا مثال می‌زنه فرمود: فرض کن شما رفتی درباره هشام ابن عبدالملک ملعون اون ظالم عصر امام باقر بعد تو دربار هشام هستی هشام میگه آقای شاعر شعر بخون من اونجا بشینم رسول الله بگم بعد ابوجهل و ابولهب بگم، به کجای تریج قبای هشام برخوردِ الان؟هیچ جا! اتفاقاً هشام ابن عبدالملک بهت هدیه و جایزه هم می ده. تا می‌تونی مدح پیغمبر بگو که چی؟ تهش می گه خب خلیفه پیغمبر کیه؟ منم دیگه هشام ابن عبد الملک!! یعنی گاهی اوقات این مدح پیغمبر گفتن من رونق دادن به حکومت هشام ابن عبدالملک می شه!! ▫️ولی امام باقر و امام صادق علیه السلام و رو ویژه تحویل گرفتند که کمیت و فرزدق تو چشم هشام عبدالملک نگاه می‌کردن علیه بنی مروان شعر می گفتند، استکبار عصر رو می زنه. ✓ همین الان داشتیم دور هم میگفتیم که امیر در تمام قنوت های نماز صبحش معاویه رو لعن میکرد الغیبه شیخ طوسی میگه نائب سوم امام زمان، بهره ای از علم غیب داشت با عنایت امام زمان برای اینکه بتونه حقانیتشو اثبات بکنه راوی میگه از قم اومدیم پیش حسین ابن روح گفتیم آقا ما از کجا بفهمیم تو نائب امام زمانی که وجوهاتمون رو بدیم میگه حسین یه نگاه کرد گفت که فلان کیسه ای که تو جیب مثلاً سمت راستته فلانقدر پول توشه مال کشاورزِ، فلان کیسه ای که اینورِ دستته مال فلان تاجر قم فلانقدر توشه. از غیب می‌گفت. ➖حالا شیخ طوسی در این حرف عجیب و میزنه میگه من عاقل‌تر از حسین بن روح ندیدم در بین اصحاب اهل بیت چطور؟ یه دو سه تا قصه تعریف می‌کنه من یه دونشو براتون میگم می گه یه داشت این دربان دم در خونه حسین نگهبانی میداد معاویه رو یه وعده لعن کرد حسین ابن روح اینو اخراج کرد خودشو می‌کوبید زمین میگفت مگه چیکار کردم به سیره امیرالمومنین عمل کردم! ۶ ماه تمام این دربان میومد و می رفت می گفت غلط کردم من دیگه معاویه رو لعن نمیکنم می گفت: خیلی خب غلط کردی توبه تو خدا قبول می‌کنه ولی اینجا دیگه حق نداری بیای. گفت: بابا لنگ شکم زن و بچم شدم بیکار شدم گفت برو پیش فلان کاسب بغداد شیعه است بهش بگو حسین ابن روح سلام رسونده گفته یه شغلی بهت بده شکمتو اونجا شغل برات درست می‌کنم سیر کن ولی دیگه اینجا رات نمیدم! ➖حالا جرمش چیه این بدبخت؟ معاویه استکبار عصر امیرالمومنینِ تو کوفه امیرالمومنین منفور بود ولی تو بغداد من حسین بن روح محبوبِ و من حسین ابن روح به هم زیستی مسالمت آمیز با اهل سنت نیاز دارم. ➖طرف شب و روز ابوسفیان و معاویه رو به باد لعن می گیره بعد بهش میگی خب می‌دونی امام صادق علیه السلام فرمود: که سفیانی از نسل ابوسفیانه؟ حتی امام صادق فرمود: از نسل ، عتبه، داداش معاویه است ادامه 👇
یعنی دی‌ان‌ای همون دی‌ان‌ایه! امام صادق در ادامه فرمود:سفیانی از سرزمین خروج می‌کنه یابس مرزهای اردن و سوریه است. الان تشریف ببرید می‌بینید در یابس آمریکایی‌ها پادگان نظامی دارن. بعد می گی خب حالا استکبار عصرت چی میشه؟ نه دیگه! من فقط با معاویه و ابوسفیان کار دارم. شما خوارج رو در عصر امیرالمومنین لعن میکنید خب باریکلا دشمنان امیرالمومنین رو لعن میکنید خیلی خوبه! اللهم العن قتله امیرالمومنین حالا خبر داری که تمام این رگ و ریشه وهابیت از نسل همون خوارجی ان که تو نهروان کشته شدن؟! دی ان ای اینا همون دی ان ایه بعد تو چه جوری دم از محبت امیرالمومنین میزنی که باور به صداقت مثلاً شبکه‌ای داری که آل سعود داره تزریقش میکنه! وهابی دارن تزریق مالیش میکنن! می گه نه دیگه من تو این وادی سیاسی وارد نمیشم من فقط عقاید صدر اسلام! ✓ اهل بیت به ما یاد دادن توی برائت باید به شدت به روز رسانی‌تون قوی باشه باید برائت داشته باشید. 🔅پس دو تا نکته تا حالا گفتیم ➖۱) برائت انزجار قلبیِ که استثنا نداره اظهار برائت استثنا پذیره. ➖۲) برائت باید بر خط باشه تو هر عصری استکبار عصرتو باید پیدا کنی. ✓ دعبل چرا عزیز دردونه ی امام رضاست؟ چون شعر علیه مامون میگفت! یه شعر داره میگه کهف هشتمین اصحاب کهف هشتمین بنی عباس! با این تفاوت که سگ گناه ندارد زندگی مامون مملو از گناه است. کاری کرد با این قصیده و با این شعرش که نوشتن مامون جلسات بنی عباس می‌رفت بنی عباس می‌گفتن سگ بنی عباس اومده. آبرو برا مامون نذاشته بود! 🔰سومین نکته: اهل بیت هیچ وقت رو ذیلِ پرچم طاغوت دنبال نمی‌کنند. چون برائت یعنی زدن ♻️ مثال: من به شما میگم یه اسنپ بگیر پاشو بیا میدان آب می‌خوام ۱۰ میلیون تومن بهت پول بدم، معقوله دیگه اسنپ ۵۰ هزار تومن میدون آب مثلاً ۱۰ میلیون می گیرم ۹۹۵۰ برام میمونه معقوله میام ازت می‌گیرم. ولی بهت میگم اسنپ بگیر بیا میدان آب ۱۰ هزار تومن می‌خوام بهت بدم می گی این ۱٠ توم پول اسنپم نمیشه! ✓ این یعنی چی؟ یعنی هیچ وقت چیز را فدای چیز نمی‌کنید بلکه پایینتره رو فدای بالاتره می‌کنید. قطعاً ما تو این عالم داریم کسی شک نداره، اونی که دزد پولِ خب پول منو داره می‌دزده اونی که دزد جانِ امنیت جانی منو داره می‌دزده، آقا معقوله دیگه من پول خرج میکنم که تو بیمارستان خودمو درمان کنم معلومه جونمو از پول بیشتر دوست دارم! هیچ وقت برای گرفتن یه دونه دزد محل رو به رگبار نمی‌بندم که بگم خب یکی از اینا بین این مردم محل دزده همه رو بکشم قطعاً دزده رو کشتم! خب قطعاً جون مهمتر از پول! ✓ امنیت جانی مهمتر از امنیت مالیِ کسی شکی در این نداره! ✅ تو قصه هم همینه هیچ وقت نباید را رها کنی رو بچسبی این لول بندی رو اهل بیت یاد دادن تو برائت. ♻️مثال اول: وقتی سقیفه به پا شد، ابوسفیان به امیرالمومنین پیشنهاد همکاری داد برای گرفتن قدرت از اولی و دومی!!! آقا زدن اولی و دومی عدالت خواهی نیست؟ ظلم ستیزی نیست؟ قطعاً هست ♻️سوال: پس چرا امیرالمومنین پس زد ابوسفیان رو؟ ♻️جواب: امیرالمومنین فرمود: انه اراد ای یوقع الحرب بین المسلمین ابوسفیان میخواد بین مسلمانان جنگ بندازه، تفرقه بندازه. که ابوسفیان بگه ما این عدالت رو قبول نمی کنیم! ✓ اینه که رهبر انقلاب می‌فرماید: تو عدالت خواهی مخرج مشترک با دشمن پیدا نکنید. ✓ زدن اولی و دومی مثبتِ اما ابوسفیان بگه من قبول نمی‌کنم منفیه. چرا؟ چون هیچی بدتر از تو امت نیست! ➖ ببین چیه این ! که امیرالمومنین می فرماید: اگر کسی در امت حرف از تفرقه زد: ولو کان تحت عمامتی هذا حتی اگه زیر عمامه من علی بود بزنش! ✓ چیه این تفرقه که موسی وقتی از طور برگشت به هارون گفت تو چیکار میکردی که اینا گوساله پرست شدن در نبود من؟ هارون گفت: انی خشیت ان تَقول فرقت بین بنی اسرائیل ترسیدم بگی تفرقه انداختی! هارون معصوم ها!! وصی حضرت موسی ست. ✓ سند حرفم قرآن بودها! قرآن داره میگه یه معصوم به یه معصوم دیگه همچین حرفی زد من حاضر شدم اینا گوساله پرست بشن ولی تفرقه نیفته تو امت. ➖ویژه به این جمله حضرت آقا دقت کن دعوا سر و نیست دعوا سر !! 🔅استدلال در در ۳۰ ثانیه. ادامه 👇
کی حاضره تو جامعه ای زندگی بکنه که هرکی دوست داشته باشه لخت مادرزاد بیاد بیرون؟! یعنی کی حاضره خواهرش تو خیابونی راه بره که یه مرد ۲۰ /۲۵ ساله لخت مادرزاد تو خیابون راه بره حاضرید شما؟ حاضری تو خیابونی راه بری که یه زن لخت مادرزاد داره راه می ره؟! پس هممون قائل به این هستیم که یه حدّی باید وجود داشته باشه. پس همه حجاب اجباری رو قبول دارند فقط تو حدش دعوا داره یکی میگه روسری نباشه یکی میگه روسری باشه یکی میگه مانتو نباشه بلوز شلوار باشه، یکی میگه نه چادر یکی میگه چادر چیه پوشیه. ۸۰ میلیون آدمیم با ۸۰ میلیون نظر چیکار کنیم؟ ( اینم خیلی حرف سخیفی ها وقتی از اربعین برمی‌گردیم میگن آقا اربعین رفتیم دیدیم عراق هیچ قانون حجاب اجباری هم نداره نجف کربلا همه محجبن کسی می‌خواد بی‌حجاب باشه بره بغداد خیلی حرف سخیفی این حرف میدونی چرا؟ عراق اصلاً دشمن استکبارنیست قانون اساسیشو انگلستان نوشته اون اصلا سوار روی سیاستمداران عراق برای چی باید اونجا دشمنی بکنه اون اصلا داره از خیلی از شیعیان عراق نون، حالا قصه‌هایی داره از روایات زمینه‌سازی ظهور ما حدیث داریم از بصره یه دونه فرمانده لشکر تو سپاه امام زمان نداریم بصره ای که همشون شیعه‌ان دیگه! چرا امیرالمومنین تو نهج البلاغه فرمود: به دریا نزدیکید از آسمان دورید آقا بصره همه حجاب دارن دیگه خب بله همه حجاب دارن! قول شرف میدم تو این شهر فردا صبح بگن آقا مدل عراق، نجف، کربلا، هرکی دلش می‌خواد اصلاً با حجاب هرکی دلش نمی‌خواد بی‌حجاب مردم شهرهای مذهبی با حجاب، مردم شهرها غیر مذهبی راحت باشن بهت قول شرف میدم تا داخل حرم امام رضا و حرم حضرت معصومه، لخت میان! چون اصلا برنامه ریخته! هممون با یه حدی از حجاب اتفاق نظر داریم که حالا تو اون حدِّ دعواست، که ۸۰ میلیونیم و ۸۰ میلیون نظر. اون رو کی باید تعریف کنه خدا! وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ ‼️با همه این حرف ها و محکم ایستادن پای حجاب باید عرض کنم عزیزان حجاب اینقدری اهمیت نداره که اهمیت داره. من میگم هارون داره میگه گوساله پرست بشن ولی تفرقه نیوفته! ‼️حضرت فرمود: حاضرم عدالت رو ول کنم رو به ابوسفیان ندم چرا؟ چون اون می خواد به اسم عدالت خواهی تفرقه بندازه. ♻️مثال دوم: یه روزی معاویه بعد صلح امام حسن که به قدرت رسید اومد تو مدینه امام حسن رو کرد به بنی هاشم گفت که شنیدم شما اهل انفاقتونم صدا کرده اومدم از نزدیک ببینم اینکه میگم دست خرج کن دارن دست کریم دارن چیه انفاقشون؟! ‼️امام حسن فرمود: تا روزی که معاویه تو مدینه است . یهو آیه اومد انفاق حروم شد؟ اینکه برائت از اصولِ دینِ یعنی این! همه ی دین و نماز رو باید بیاین تو تولی و تبری ببینید. نمازرو معاویه بگه بخون نباید بخونی! 🔅 داشتیم زمان امام رضا دیگه مامون پول میداد مردم برن زیارت امام حسین قاف بچه شیعه رو بدزده بیام دیگه آخ جان یه کربلا مفتی افتادی برادر من نمیگم کربلا نرو برو ولی دم موکب چایی نخور! برائت یعنی این دیگه! چهار تا دونه لفظ بیای لات کوچه خلوت باشی که به درد نمیخوره! برائتی‌ترین آدما روی این زمین هستن. نشسته اینجا زیر سایه امنیت سلفی می‌گیره مثلاً لعن می‌کنه اول و آخر مخالفینو باریکلا خیلی شجاعی راست میگی پاشو برو بجنگ با دشمن. نه دیگه ما غیور به امیرالمومنینیم تو کوچه خلوت. چهار تا دشمن بیاد ما هم سریع ریشامونو از ته می زنیم. امام حسن فرمود: تا معاویه مدینه است. 🔅اصلاً با همین استدلال که تو میبینی فتوای حرمت میده ما حدیث که نداریم قلیون حرومه که! یهو چی میشه حروم میشه؟ برائت انفاق که دیگه مستحبه موکده کاری که خود امام حسن تو زندگیش یه ریز انجام می‌داد معاویه بگه حروم میشه! ♻️مثال سوم: بچه‌های عثمان اومدن به امیرالمومنین گفتند که دادگاه بابامونو نمی‌خوای برگزارکنی؟ حضرت تا زنده بود موضع صریح راجع به قتل عثمان نگرفت همش سربسته، دو پهلو. اینا اومدن به امیرالمومنین گفتن که آقا نمی‌خواید دادگاه برگزار کنی بالاخره آقا اصلا فرض کن عثمان ظالم بود مظلوم کشته نشد. ادامه👇
اون زن بدبختش چرا انگشتاش باید بریده بشه؟ بالاخره یه دادگاهی جا داشت که برگزار بشه دیگه! حضرت فرمود: خیلی از مسائل رو گذاشتم برای بعد از زدن معاویه. حضرت به بچه های عثمان فرمود: اول بیاید بیعت بکنید بعدش باشه من دادگاه باباتونو برگزار میکنم. رفتید تو تیم معاویه علیه من دارید می جنگید بعد انتظار اینو دارید که من دادگاهم برگزار کنم بعد گیریم من دادگاه برگزار کردم شما نتیجه دادگاه منو قبول میکنید؟ آقا چرا رفراندوم برگزار نمی‌کنید اصلاً من کار ندارم که هیچ جای دنیا برای هیچیش رفراندوم برگزار نکردند ✓رفراندوم برگزار کردن سازمان ملل تو باشه؟ ✓ رفراندوم برگزار کردن زبان بین المللی باشه؟ 🔅حالا فرض کن ما فردا صبح رفراندوم برگزار کردیم نتیجه‌ای که ما از صندوق در بیاریم شما قبول میکنید؟ ✅ حضرت دادگاه عثمان برگزار نکرد چرا؟ اول پاشید بیاید با من بیعت بکنید اول امر حضرت به معاویه فرمود عثمان مظلوم یا ظالم به تو چه! تو مگه ولی دم عثمانی؟ معاویه دید نه گیراست این شبهه ی امیرالمومنین. پیشنهاد ازدواج به زن عثمان داد به نائله گفت: بیا عقد من دربیا نائل قبول نکرد خیلی خوبه زن عثمان حاضر نشد زنم بشه که بیارمش تو خونم بگم او که دیگه ولی دم عثمان حالی چی می خواد بگه علی. اومد بچه‌های عثمانو کشید طرف خودش بفرما اینا ولی دم هستن دیگه! 🔅عدالتی که معاویه ازش حرف بزنه بر فرض اینکه عثمان مظلوم کشته شد امیرالمومنین رو به این عدالت پوشالی نمی ده! برائت، یلخی و بی در و پیکر نیست. ✅حدیث از جلد ۲۶ بحار صفحه ۲۳۷ از تفسیر امام عسکری نقل کرده علامه مجلسی. میگه دو تا صحابی داشت امیرالمومنین که اینا مریض احوال شده بودند افتاده بودن تو بستر یکیو گزیده بود یکیو گزیده بود دو ماه از این دوتا خبری نبود بعد دو ماه حضرت اینا رو دید فرمود: چطور حالتون ؟ آقا بیچاره شدیم تا خوب شدیم! حضرت نه گذاشت نه برداشت فرمود: خب برید کنید بابت گناهی که کردید مبتلا شدید. برگشتن گفتن آقا ما چه گناهی کردیم که مبتلا شدیم؟ حضرت فرمود: اول به تویی که عقرب گزیدتت یه روزی تو کوفه وایستاده بودی یه بی ادبی به ما جسارت کرد به خاطر من امیرالمومنین فحش خورد حالا سلمان از دنیا رفته ها! حضرت فرمود زیر سایه امنیت من برا چی از سلمان من دفاع نکردی؟ کفاره دفاع نکردنت از سلمان من این بود که دو ماه افتادی تو بستر عقرب گزیدتت! و اما تویی که مار روت افتاد و گزیدتت گفت: آقا من گناهم چی بود؟ فرمود: یادته با یکی از این رفیق لاتت نشسته بودی خادم من واردشد. فرمود: تو به احترام قنبر رفتی به استقبالش خب آقا رفتم به استقبالش مگه کار بدی کردم؟ اونجا طرف از سلمان دفاع نکرد اینجا من رفتم به استقبالش احترام کردم به قنبر حالا هی قنبر اشاره میزنه میگه نیا ناصبی طرف بعد تو خراب‌ترش می‌کنی میگی برا چی نیام به استقبالت و حال آنکه ملائکه خدا غبار پاتو به تبرک می‌برند تو خادم مولام علی هستی! فرمود: تو که بلند شدی رفتی این ناصبی اومد سراغ قنبر واو رو به باد کتک گرفت. 🔅امام صادق علیه السلام فرمود میدونی چی شد تو مکه تقیه میکرد زیر شکنجه مشرکین میگفت عمار تقیه بود دیگه! ولی تقیه نکرد؟ چون میثم می‌دانست اون آیه الا من اکره نفسه در نازل شد نه در شان خودش. امام داره کلی توضیح میده. جزئیش این میشه برادر من ، قاعده داره! کی؟ کجا؟ چی باید بگم؟ یعنی حتی جلو میخوای وایسی باید حواست باشه از این مبارزه با دزد معاویه نباید میوه بچینه. یعنی این! این همونیه که آقا میفرماید: عدالت خواهی نباید سبب پیدا کردن با دشمن باشه. 🔅جلد ۲۶ بحار صفحه ۲۳۹ دو صفحه جلوتر حدیث از عیون اخبار رضا شیخ صدوق ادامه👇
ابراهیم بن ابی محمود میگه من به امام رضا علیه السلام گفتم: (خیلی این حدیث جالبه عدالت رو هم از معاویه طلب نکنید) میگه اومدم به امام رضا علیه السلام گفتم ما یه سری فضیلت‌ها از شما اهل بیت از زبون می‌شنویم. یه حدیث داریم عایشه میگه ما با فاطمه زهرا تو تاریکی شب سوزن نخ میکردیم، سند رواه اهل سنت در کتب اهل سنت. بعد دقیقاً میگه: آقا ما اینجور فضایل رو از لسان شما نمی‌شنویم یعنی خاصِّ این فضیلت‌ها هم جون داره هم تو روایات شیعه نیست! یعنی می‌طلبه آدم بیاد تو هیئتی،مسجدی بگه همه سر وجد بیان. امام رضا فرمود: من جای شما باشم اینا رو نقل نمی کنم. آقا فضیلت شماست دیگه! عین عدالت خواهی، عین مدح اهل بیتِ. فرمودند:از پیغمبر شنیدم که فرمود: از هرکی حرف بشنوی پا منبر هرکی بشنوی بشینی بندگی اون آدم رو کردی! پا منبر خدا نشستی بندگی خدا رو کردی، پا منبر شیطون نشستی بندگی شیطون کردی ولو اینکه شیطون الان حرف حق بزنه! کلمه الحق یراد بها الباطل این حرف پیغمبر که پا منبر هرکی نباید بشینیم حتی حرف خوبشم نشنویم دلیلش چیه؟ این عکس اون حرفیه که یه جایی ما زیاد میشنویم انظر الی ما قال ولا تنظر الی من قال نگاه نکن کی میگه نگاه کن ببین چی میگه. اگه این بابا آقای خیلی انقلابی بود بهش شبکه نمی‌دادن رسانه‌های اون ور آب! دم خروس الان زده بیرون! همین که می‌گفت تن من حاج قاسم سلیمانیِ، رستم الان سهراب الانه یهو میگه من موافقم روسری‌ها رو آتش بزنین! بابا این است برای هر قشری از جامعه یه نسخه میاره. شما فکر میکنید مثلا برای مقابله با امیرالمومنین فقط مشروب‌خورا رو کشیدن وسط سه تا ما تو کوفه داشتیم هر سه تاشون گنده لات عبادت بودن. امام جماعت نماز تراوی‌ های کوفه بود. نماز مستحبی‌ها رو جماعت می‌خونن اهل سنت نماز مستحبی رو امام جماعت وا می ایستاد. دومین ناصبی کوفه روزی ۶۰۰ رکعت نماز می‌خوند دشمن امیرالمومنین. بود جزو زهاد ثمانیه بود. یعنی الان من به شما بگم آقا تو سده اخیر ۵ تا زاهد نامی نام ببر این قرن مرحوم آیت الله بهجت مرحوم کشمیری مرحوم آقای قاضی میاد به ذهنت دیگه. قرن اول هجری می‌گفتی ۸ تا زاهد اسم ببر میگفت اویس قرن فلان فلان فلان یه دونه رو هم می گفت مسروق ابن اجدع. یه سال بعد کربلا از دنیا رفت وصیت‌نامه‌شو باز کردن دیدن نوشته منو تو قبرستون یهودی‌های کوفه دفن کنین! تو فکر کردی معاویه فقط با میاد وسط؟ 🔅یه نسخه هم اینه که با میاد وسط! 🔰 امام رضا فرمود: فضیلت ما رو مخالفین نمیگن جز به یکی از این سه انگیزه: ادامه 👇
➖۱) احدها الغلو: یا دنبال اینن اینقدر ما رو بالا ببرند ما را به خدایی برسونند بهونه ی ما را دست مخالفین بدن. که بگن این شیعیان اماماشونو خدا می دونن کافرن خونشون حلال. ➖۲) یا دنبال تقصیر ما هستند. یعنی در قالب بیانِ فضیلت شأن ما را پایین بیارن. ▫️ این دیگه چه مدلیه؟ ما باب داریم تو صحیح مسلم، باب من لعنه النبی جعل الله تعالی زکاهٰ و طهورا باب کسایی که پیغمبر لعنشون کرد خدا اینا رو زکات و طهارت طرف قرارداد بود اینا می گن دیگه رحمت للعالمین بود رحمتش همه رو شامل میشه یتکلم فی الرضا و الغضب وقتی عصبانی میشد حواسش نبود لعن میکرد بعد خنک که می‌شد می‌گفت: خدایا من داغ بودم این حرفو زدم این لعن منو زکات طرف قرار بده طهارت طرف قرار بده!! بعد تو این باب آورده پیغمبر معاویه رو لعن می‌کرد این لعن پیغمبر طهارت معاویه است. ببین داره میگه پیغمبر چقدر رئوفه چقدر گوگولیه، شیک و پیکه، همه رو می‌بخشه بعد تو دلش عصبانی هم میشه داره فضیلت میگه ولی داره می‌شکنه داره تقصیر می‌کنه!! ➖۳) امام رضا فرمود: تو فضائلِ ما، دشمنانِ ما رو، به اسم لعن می‌کنند. که بهونه بدن اونام به اسم ما اهل بیت رو لعن بکنن. ✅ ببینید عزیزان شما یه دونه حدیث بیارید که تو اون حدیث مثلا امام باقری، امام صادقی از استفاده کرده باشن! و هم اسم کوچیک اون سه تا رو برده باشن! هیج جا پیدا نمی کنید! 🔅راوی میگه: امام صادق بعد هر نمازش حدیث تو علل الشرایع هست، ۴ تا مرد با چهار تا زن رو لعن می‌کرد! آقا کیان این چهار تا مرد چهار تا زن؟ چهار تا مرد !؟ فلان و فلان و فلان و معاویه. چهار تا زن !؟ فلانه و فلانه و هند و ام حکم. هند و ام حکم اسم میاره ولی فلانه و فلانه رو اسم نمیاره! و تو مردها سه تای اول رو اسم نمیاره! فقط می گه فلان و فلان و فلان!! هرجا به اسم لعن کردن مخالفینِ ما رو بدون این حدیث از راوی اهل سنتِ کار ما نیست. 🔅ته قصه این حدیثِ امام رضا چیه؟؟ می‌فرماید: حرف خوبم از مخالفین ما قبول نکن. 0⃣2⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰خودآگاهی @mesbah_online آورده اند که روزی در کوچه به دنبال چیزی می گشت. شهربانان گفتند: بهلول؛ بدنبال چه می گردی؟ گفت : به دنبال خانه گفتند : کجا گم کرده ای؟ گفت : در درون خانه! گفتند : پس چرا در بیرون خانه بدنبال آن می گردی؟ گفت: درون خانه است و چیزی نمی بینم! گفتند : نادان، یعنی نمی دانی آن کلید را هرگز در بیرون از خانه نخواهی یافت؟ گفت : نخواهم یافت؟ عجب! پس چرا شما تمام خود را در ، جستجو می کنید و خود را نادان نمی دانید؟ شاه کلید، در درون شماست، دنبالش نگردید.. شب غارت تتاران، همه سو فكنده سايه تو به آذرخشي اين سايه ي ديوسار بشكن ز برون كسي نيايد چو به ياري تو اينجا تو ز خويشتن برون آ سپه تتار بشكن 1⃣2⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر سوره دوشنبه۱۷ دیماه در مسجد حضرت اباالفضل (ع) نبش شاهد۵۷ ایراد گردید. 🔰سوره همزه 🔅سوره مبارکه همزه از مجموعه سوری‌ است که قبل از هجرت بر پیغمبر نازل شده است به همین خاطر در شمار سور مکی محسوب می‌شود. 🔅 سوره همزه به لحاظ متن کوتاه است اما مطلب بسیار و در آن نهفته است که و است. ♻️ موضوع سوره: با توجه به مکی بودن آن آیاتی است که کوتاه و کوبنده مطرح می‌شود و در هر حال مسئله اخلاقی بسیار مهمی که مورد ابتلا و درگیری جامعه و انسان هاست در این سوره مبارکه مطرح شده است. ♻️فضیلت سوره: 🔅قال رسول الله: من قرئها اعطی من الاجر عشر حسنات به عدد من استهزا بمحمد صلی الله علیه و آله. کسی که این سوره رو بخواند به او ۱٠ حسنه داده می شود به عدد تمام کسانی که به پیامبر استهزا کردند. 🔅قال الصادق (ع) مَنْ قَرَأَ وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ فِی فَرَائِضِهِ أَبْعَدَ اللَّهُ عَنْهُ الْفَقْرَ وَ جَلَبَ عَلَیْهِ الرِّزْقَ وَ یَدْفَعُ عَنْهُ مِیتَهًَْ السَّوْءِ. امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ را در نمازهای واجب خود بخواند، خداوند فقر را از او دور میکند و برایش روزی فراهم میآورد و مرگ ناگوار را از او دفع میکند ✅ سه خصوصیت و ویژگی بسیار زیبا و قابل توجه رو امام صادق به عنوان آثار مداومت و فهم و درک و قرائت و خواندن این سوره مبارکه بخصوص در فرایض مطرح کردند. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿١﴾ الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَعَدَّدَهُ ﴿٢﴾ يَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ ﴿٣﴾ كَلَّا ۖ لَيُنْبَذَنَّ فِي الْحُطَمَةِ ﴿٤﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْحُطَمَةُ ﴿٥﴾ نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ﴿٦﴾ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ ﴿٧﴾ إِنَّهَا عَلَيْهِمْ مُؤْصَدَةٌ ﴿٨﴾ فِي عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ ﴿٩﴾ ♻️تفسیر سوره: وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ ﴿١﴾ با کلمه آغاز می‌شود. ✓ کلمه ویل در لغت عرب به معنای: الدعا به سو الحال، الدعاء بالهلاک خواستن حال بد برای و هلاک برای کسی. ✓ بنابراین کلمه ویل. به نوعی ناآفرین است به تعبیر پارسی ما و نفرین است یعنی دعایی است که دعای به نابودی و هلاکت و بدحالی است. ✓ البته در زبان عرب سه حرف داریم داریم که اینها به ترتیب به کار برده میشود. ۱) ویحک: هنگامی که بناست کسی به دیگری با قدری ملاطفت بگوید وای مثلا چه میکنی میگوید: یا بنی ویحک، پسرم چه می کنی وای بر تو. ۲) ویسک. هنگامی که قدری از ملاطفت فاصله می‌گیرد کمی هم جنبه تحقیر یا تذکر پیدا می‌کند می شه . ۳) ویلک. هنگامی که به اوج می‌رسد و در نهایت نافرین گویی برای کسی بناست این کلمه به کار بسته شود ویل می‌آید . ویل لک یا ویل لفلان مثلا. ▫️پس بنابراین در نهایت و در اوج نفرین و در اوج تقاضای بد حالی برای دیگریست. 🔅البته هنگامی که انسان ها ویل را به کار میبرند بدیهی است که جنبه تقاضا و دعا و انشا است. 🔅اما وقتی که ذات حق به حضرت پروردگار این کلمه را به کار می‌برد به معنای تحقق و به معنای وقوع و خبر از چنین وقوعی است که حضرت حق بازگو میکند. ♻️موارد استفاده کلمه ویل در قرآن: ➖۱) در حوزه مسائل اعتقادی ویل للمکذبین الذین یکذبون بیوم الدین. وای بر تکذیب کنندگان کسانی که قیامت را تکذیب میکنند اینها مستحق ویل و نافِرین الهی هستند. ➖۲) در حوزه مسائل عبادی باشد هنگامی که در آن مع الاسف ریا و صومعه به صحنه می‌آید و بازیچه میشود.
بالاخره مظاهر دینداری برای جمع و جماعتی کار به اونجا می‌کشد که فویل للمصلین.. الذین هم یرائون و.. است خداوند ویل را برای مسلمینی مطرح می‌کند که در حقیقت ریاکارانی که نماز رو دکانی برای عبادت و رو برای فریب اجتماعی و مردمان قرار دادند. ➖۳)درحوزه مسائل اقتصادی به کار برده میشه این نفرین الهی. مانند آنکه می فرماید: ویل للمطففین نفرین و نابودی باد بر کسانی که ناجوانمردانه تطفیف می‌کنند و در معاملات و در مبادلات اقتصادی به مردمان صدمه می‌زنند، حق انسان‌ها رو پرداخت نمی‌کنند سودجویانه گوش مردمان را میبرند و منافع خودشون رو صرفاً به تنهایی تامین می‌کنند. ۴)درحوزه مسائل اخلاقی به کار برده میشود. که: ویل لکل همزه لمزه. ▫️لکل از کلمه عمومیت را میفهمیم. و تمامیت برای هر همزه ی لمزه ای. مشخص می‌شود این حکمی که صادر می شه اختصاص به گروهی، نژادی، مذهبی، فکری، طبقه‌ای و مرحله‌ای از مراحل انسان سنی و غیره ای ندارد. همه انسان ها را به یه اندازه شامل میشه. ▫️همزه و لمزه کلمه ولمزه وصف اند، اما موصوف اینها محذوف است یعنی لکل شخص همزه و لمزه برای هر شخص همزه و لمزه ای نفرین الهی باد. ✓ اینجا به دلیل عدم نیاز و زیبایی موصوف حذف میشود و صفت باقی می‌ماند. اما مشخص است که همه کسانی که متصف به این می‌شوند مشمول این نفرین الهی هستند. ▫️بررسی کلمه همزه و لمزه به لحاظ به لحاظ و به لحاظ لفظی یکسانند. یعنی یه وزن و یه آهنگ مشترکی رو دارند هر دو بر وزن هستند. با توجه به آهنگین بودن و موزون بودن کلام عربی این وزن معنای ویژه‌ای دارد در حقیقت این وزن که شکل گرفته از دو بخش است یعنی یه بخش ابتدایی دارد که فُعَلْ است و یه تایی که به دنبالش ملحق شده است شده فعله این تای بعدی که توضیح میدم خود این وزن یعنی کلمه فعله برای جایی به کار برده می‌شود که کسی کاری را و فعلی را بسیار انجام می‌دهد به حدی که گویا به مرحله برای او رسیده است این به لحاظ وزن است. بعد اون میاد ملحق می شه خود اون تا هم تا و مانند اینکه در کلمه علامَه این تا تای نیست. که این تا بسیاری و زیادی است یعنی کسی که بسیار بسیار می داند. اینجا هم این تا تای مبالغه و کثرته. خود این وزن هم زیادی رو می‌رساند فراوانی و عادت شدن یک کاری را می‌رساند. بنابراین وزن فعله به طور کلی نشان دهنده کثرت و بسیاری فوق العاده است. ▫️بررسی کلمه همزه و لمزه به لحاظ به لحاظ معنا بستگی داره که چه ماده ای در این قالب ریخته بشه. مثلا: به کسی که بسیار دم به دم می‌خندد و عادت او مدام خندیدن است می گن در کلام عرب. کسی که مدام عادت به لعن دیگران دارد گفته می‌شود. کسی که مدام ازدواج می‌کند تند تند و یا جدائیست باز مجدد ازدواجی است یا بالاخره به نوعی عادت به این کار کرده است گفته می‌شود در کلام عرب. ✓ حالا با همین آهنگ و وزنی که اشاره کردم میریم سراغ این دو ماده‌ای که در این وزن ریخته شده است و کلمه همزه و لمزه تشکیل شده است کلمه و است. ✓ کلمه حمز و لمز در لغت عرب معنای مشترکی دارند. هنگامی که یه شیئی رو می‌کنیم به گونه‌ای که می‌توان به فارسی گفت می‌کنیم. ♻️مثال: اگه شما یه چیزی رو مثلاً یه شیئی رو در دست بگیرید و این رو مچاله کنید و خشک کنید خرد کنید و بریزید نام این حمز و لمز است. یا مثلا یه برگ خشکیده را در دست میگیریم و این رو پودرش میکنیم مچالش می‌کنیم لهش میکنیم و میریزیم کلمه حمز و لمز است. ✓ پس معنای این واژه به معنای کردن و است. ✓ حالا این میاد تو این قرار می‌گیره کلمه همز نمیشه بلکه میشه همزه نمیشه اینجا میشه لمزه یعنی نهایت و شدت شکستن و خرد کردن. ▫️جمع بندی: ❌نفرین الهی باد بر کسانی که دم به دم و آن به آن به شدت خرد می‌کنند و می‌شکنند و تحقیر می‌کنند. 🔅خب چه چیزی را میشکنند؟ خرد کردن حقیقت بسیار مهمی است که در بخصوص در شرع مقدس اسلام یه مرزهای ویژه‌ای برای اون قائل شده است. 🔅سه چیز است در مورد انسان ها که حساسیت بسیار شدیدی در شرع مقدس دارد.
و به نوعی پیامبر مکرم اسلام خودشون رو حافظ این می‌دانستند در مورد جامعه و عامه مردم. ➖۱) جان و خون انسان‌ها ➖۲) ناموس مردم ➖۳) آبرو و حیثیت های انسان ها ویل لکل همزه لمزه نفرین الهی باد برای هر کسی که به شدت می‌کند به شدت می‌کند و به شدت می‌کند شخصیت، حیثیت و اعتبار دیگران را. ✓ کسی که آبروی انسان‌ها را هدف قرار میدهد و شخصیت انسان‌ها رو لکه‌دار می‌کند مچاله میکند له می‌کند و خرد می‌کند. ➖تعبیر عجیبی رو قرآن به کار می‌برد. ✓به نوعی حتی بحث را هم در اینجا می‌توانیم معادل سازی کنیم. خب مشاهده می‌کنیم که در آیات دیگر قرآن هم به این نکته اشاره شده است که من الان در تفاوت واژگانی خواهم گفت مصادیقی رو پس بنابراین برای پاسداشت از آبرو و حیثیت انسان‌ها نفرین خداوند است بر کسانی که در پوستین خلق می‌روند حرمت انسان‌ها رو حفظ نمی‌کنند با عیب جویی با طعن و با تحقیر و با توهین و با اتهام حیثیت و شخصیت انسان ها را خرد می‌کنند و آدمیان رو. دچار انزوای اجتماعی می‌کنند بسا و دچار مشکلات روحی و روانی می‌کنند این کلیت مطلب است که حضرت پروردگار در اینجا مطرح می‌کند 🔰 فرق بین کلمه همزه و لمزه: ۱) همزه، کسی که دیگران را تحقیر می‌کند و توهین به دیگران میکند اما چنین کاری را انجام میده نه در حضور انسان‌ها. کسی که شخصیت و اعتبار دیگران را در غیابشان می‌کوبد تحقیر میکند توهین میکند و عیب های اونها رو برملا میکند به رخ می‌کشد و برای دیگران بازگو میکند. به چنین انسانی و گفته می‌شود. (وقتی دقت می‌کنیم مشخص میشه که پس این معنا و کلمه همزه تا حدی به مرزهای غیبت هم نزدیک است یعنی یه اشتراکاتی با دارد) اما کلمه لمز خیر