خلافت امیرالمؤمنین، یعنی نه به سکولاریزم
🔸️ نصب امیرالمومنین به خلافت یعنی اسلام جلوی گرایش سکولاریستی را از روز اول گرفت. برای اینکه مردم بدانند اگر اسلام را میپذیرند همه چیزشان حتی تعیین رهبرش را باید از خدا بپرسند، او باید اجازه بدهد.
۱۳۸۳/۱۱/۱۰
#عید_غدیر
💠 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #کلیپ_ویژه | امروز با مولا عهد ببندیم
✅️ اگر مسلمان ها به این دستورات اسلام عمل میکردند، مبتلا به این بلا های خانمان سوز نمیشدند!
#عید_غدیر
#اسلام
#اخلاق
💠 @mesbahyazdi_ir
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
(مائده،۶۷)
ترجمه:
ای فرستاده ما ، آنچه را از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده ابلاغ کن ، و اگر نکنی ( گویی هیچ ) پیام او را ابلاغ نکرده ای و خداوند تو را از ( فتنه و شر ) مردم نگه می دارد ، بی تردید خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند.
🕋 #معارف_قرآن | تا کوچکترین شبهه ای نمانَد
از همان آغاز رسالت، اميرالمؤمنين(علیه السلام) به عنوان خليفه پيغمبر معرفى شد. فقط ممكن بود كسانى بگويند كه شايد پيغمبر(صلی الله علیه وآله) از ناحيه خودش اين كار را كرده است. [هرچند] پيغمبر در داستان سد الابواب فرمود: من از طرف خودم كارى نمىكنم؛ «ان هو الا وحى يوحى.»(نجم، ۴)
بالاخره براى اين كه كوچكترين شبهه اى در جريان [خلافت و وصایت] نمانده باشد، منتهى شد به داستان غدير كه آنجا این آيه قرآن، نازل شد.
#تدبر
#نکات_قرآنی
#ولایت
#غدیر
💠 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیال نکن طرفدار علی(علیه السلام) هستی!
💠 «مسلمانان صدر اسلام که غدیر را فراموش کردند، در پایبندی به احکام اسلام، از من و تو محکم تر بودند...»
🔺️عبرت از واقعه غدیر در بیانات آیتالله مصباح یزدی (قدس سره)
لینک متن کامل جلسه
#غدیر
#امام_علی
🌐 @mesbahyazdi_ir
📸 #عکس_نوشت | مؤمن راستین
🔸️امام کاظم صلواتاللهعلیه در روایت عجیبی که برای ما بسیار تکاندهنده است میفرماید: «ليس كل من قال بولايتنا مؤمنا.» در اینکه ایمان آنهایی که به ولایت اهلبیت اعتقاد ندارند، ناقص است، شکی نیست، اما صرف اقرار به ولایت ایشان نیز باعث نمیشود که مؤمن باشیم. بسیاری از مردم میگویند ما پیرو اهلبیت هستیم و آنها را دوست داریم، ولی مؤمن نیستند.
🔹️کسی ایمان دارد که بنای قلبی بر عمل به دستورات آنها داشته باشد. اگر فقط بگوید: من اهلبیت را به این عنوان قبول دارم که اولیای خدا و واجبالاطاعه هستند، اما هیچ اهمیتی ندهد که نسبت به چه چیزی امر یا نهی کردهاند، کجا باید از آنها تبعیت کرد، اصلا چرا آمدند، چرا شهید شدند، و من چه وظیفهای در مقابل آن ها دارم، ایمان ندارد.
۱۳۹۷/۰۲/۰۵
💐 @mesbahyazdi_ir
🔃 #مرور_سریع | فهرست برخی تولیدات از بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) درباره امام موسی کاظم(علیهالسلام)
✅عکس نوشت | با صرفِ ادعا، مومن نمی شویم!
https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/3383
✅عکس نوشت | مؤمن راستین
https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/2429
✅عکس نوشت | روایت تکان دهنده!
https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/914
✅عکس نوشت | دو مرحله تمسک به ریسمان الهی
https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/1722
✅عکس نوشت | از آخرت کمتر میترسند!
https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/1146
✅متن | توکل بر خدا
https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir/1557
#امام_کاظم
💻 @mesbahyazdi_ir
غدیر سدی در برابر سکولاریزم
🔸️اگر درست در غدیر بکاوید، ریشه سکولاریزم کنده میشود. جایی برای ترویج سکولاریزم باقی نمیماند.
۱۳۸۳/۱۱/۱۰
#غدیر
#سکولار
🌐 @mesbahyazdi_ir
نگران نظر خدا هستی یا مردم؟
🔺️ جایگاه تاثیرپذیری از تایید و ردّ مردم بر اساس حدیثی از امام باقر(علیه السلام)، در بیان آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)، ۱۳۸۲/۰۹/۲۹
🌐 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
🌐 @mesbahyazdi_ir
💠 چه اندازه ولایت داریم؟!
امام باقر(علیه السلام) خطاب به جابر بن یزید جعفی(رضی الله عنه):
«واعلَمْ بأنّكَ لا تكونُ لنا وَلِيّا حتّى لَوِ اجتَمعَ علَيكَ أهلُ مِصرِكَ وقالوا : إنّكَ رجُلُ سَوءٍ لَم يَحزُنْكَ ذلكَ ، ولَو قالوا : إنّكَ رجُلٌ صالِحٌ لَم يَسُرَّكَ ذلكَ؛ و بدان كه تو دوست [و پيرو] ما نيستى مگر آن گاه كه اگر همه همشهريانت بر ضد تو همداستان شوند و بگويند: تو مرد بدى هستى، اين سخن تو را اندوهگين نسازد و اگر بگويند: تو مرد خوبى هستى، اين سخن شادمانت نگرداند.»
🔹...خودت را بر قرآن عرضه كن و ببين جورى كه هستى، قرآن مى پسندد يا نمى پسندد؟ اگر قرآن مَنِش تو را مى پسندد خوشحال باش ولو همه مردم به تو فحش بدهند و بگويند [فلانی] فاسق است، فاجر است. و اگر ديدى كه رفتار و منشت مطابق قرآن نيست و قرآن تو را نمى پسندد، اگر همه اهل عالم هم بگويند که تو آدم خوبى هستى نبايد خوشت بيايد؛ خودت كه مى دانى آدم خوبى نيستى و قرآن تو را نمى پسندد.
🔹ملاك سُرور و حزنت اين باشد كه رفتارت موافق قرآن است يا مخالف قرآن؟! اگر موافق بود خدا را شكر كن كه اين نعمت را به تو داده است. اگر مخالف قرآن است استغفار كن، گريه كن، تضرع كن تا خدا عيب هايت را برطرف كند.
⁉️به حرف مردم چه كار دارى؟! اگر همه بگويند خوب است آیا تو بهشتى مى شوى؟! اگر بهشتى باشى و همه مردم بگويند بد است آیا تو جهنمى مى شوى؟! مگر گوش خدا به دهان مردم است؟! تو بايد سر و كارت را با خداى خودت بدانى، مردم هر چه مى خواهند بگويند. اين علامت كسى است كه ولايت دارد.
🔸حالا هركسى كلاه خودش را قاضى كند و ببيند چه اندازه ولايت دارد؟ ما چه اندازه تحت تأثير حرف مردم هستيم؟! مواظب هستيم که ديگران از ما تعريف كنند و مبادا درباره ما بدبين شوند؟!
🔺️ آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)، ۱۳۸۲/۰۹/۲۹
🌐 @mesbahyazdi_ir
شاگرد علی(علیه السلام)
💠 حکایتی درباره مقام و رفعت شاگردان امیرالمومنین(علیه السلام)، انتشار به مناسبت سالروز شهادت جناب میثم تمار(رضی الله عنه)
🔺️بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)، ۱۳۷۹/۰۱/۲۵
🌐 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
شاگرد علی علیه السلام-حکایتی درباره میثم تمار.pdf
471K
📝 فایل PDF قسمت یازدهم مجموعهی #حکایت_ها
«شاگرد علی علیه السلام»
✅حکایت به مناسبت سالروز شهادت #میثم_تمار در بیان آیتاللهمصباحیزدی، ۱۳۷۹/۰۱/۲۵
🌐 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓️ پرسش:
- برای دلی که سیاهی آن را فرا گرفته ولی خوشبختانه هنوز محبت اهل بیت (علیهم السلام) را در خود دارد چه دوایی موثر است؟
✅️ پاسخ:
- محبت اهلبیت(علیهم السلام) سرمایه عظیمی است که اگر درست از آن استفاده شود مشکلات عظیمی با آن حل میشود.
- یکی از بهترین راههای استفاده از این سرمایه، این است که انسان درباره لوازم محبت فکر کند.
- آیا چنین نیست که وقتی انسان کسی را دوست دارد سعی میکند خواسته او را تأمین کند و رضایت و محبت او را جلب کند؟
- پس ما باید به مقتضای محبتی که به اهلبیت(علیهم السلام) داریم، سعی کنیم کارهایی انجام دهیم که ایشان دوست دارند و از ارتکاب کارهایی که ایشان دوست ندارند اجتناب کنیم.
🔺️ کد رهگیری پرسش: 140200234، 140200231
#پرسش_از_حکیم
#توسل
#اهل_بیت
#اخلاقی
#محبت
🌐 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه کسی را زنده میدانی؟
🔺️قسمت صد و سیزدهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا »
📱 @mesbahyazdi_ir
MESBAHYAZDI.IR
چه کسی را زنده میدانی؟ 🔺️قسمت صد و سیزدهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس
چه کسی را زنده می دانی؟
🔸️«الناس عندهم موتی و الله عندهم حی کریم»(بحار الأنوار، جلد۷۴، ص۲۸)
می فرماید اهل آخرت این چنین هستند که مردم در نظر آن ها مرده اند، تنها خدا است که در نظر آن ها زنده است و دست کرمش، گشاده برای خلق است.
🔸️برای تقریب به ذهن، اول اشاره می کنم که ما در قرآن هم چنین تعبیراتی داریم که مردمی مرده هستند. خداوند به پیامبر می فرماید: نگران نباش که مردم حرفت را گوش نمی کنند و ایمان نمی آورند، مرده ها را که نمی شود حرف حالیشان کرد این ها مردگان هستند تو می خواهی به مردگان چیز بفهمانی؟(نمل، ۸۰)
🔸️[بنابر این،] اطلاق واژه «موتی» [به معنی «مردگان»] به این مردمی که ایمان نمی آورند، آن چه باید بفهمند نمی فهمند و آن چه باید انجام دهند انجام نمی دهند، در قرآن سابقه دارد. اما این جا تعبیر و تقابل دیگری است، تقابل بین مردم و خدا است.
🔸️می فرماید: «الناس عندهم موتی و الله عنده حی کریم». می گوید اهل آخرت، آن هایی که -تبعاً- به اوج و قله رسیده اند، اینچنین هستند که وقتی مردم را می بینند حیاتی برای این ها قائل نیستند. منظور از حیات در این جا ظاهرا این است که این مردمان را منشاء اثر استقلالی نمی دانند؛ یعنی مردم را [تاثیر گذار و] کاره ای [در دنیا] نمی دانند.
🔸️در واقع این ها در اثر توحید، به جایی رسیده اند که دست کم در توحید افعالی، خدای متعالی را موثر حقیقی در عالم می دانند. خدایی که قدرتی دارد که هیچ وقت گرفتنی نیست و هیچ کس نمی تواند قدرتش را از او بگیرد و در همه جا آن قدرت حضور دارد، همه چیز را می بیند و اراده اش در همه جا نافذ است. [بر این اساس] یک عنایت خاصی قرآن دارد که تمام پدیده های عالم را به خدا نسبت می دهد.
🔺️ قسمت صد و سیزدهم از سلسله جلسات #درس_اخلاق حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « #محبت_خدا » اشاره شده در جلسه چهل و نهم درس اخلاق محبت خدا، ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
لینک متن
لینک صوت
#محبت_خدا
💠 @mesbahyazdi_ir
علی(علیه السلام) که از صحابه نیست!
🔸️«فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبِینَ؛ پس بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و خودهامان و خودهاتان را فراخوانیم؛ سپس مباهله كنیم و لعنت خدا را بر دروغ گویان قرار دهیم.»(آل عمران، ۶۱)
🔸️در مورد آیه شریفه مباهله یكى از مباحث این است كه...چرا با وجود این كه در آیه تعبیر «نسائنا» ذكر شده، پیغمبر(صلى الله علیه وآله) هیچ یك از همسرانش را نیاورد و به جاى آنها دختر خود را آورد؟
🔸️...اگر مقصود آیه این است كه خود پیامبر(صلى الله علیه وآله) همراه با همسران و فرزندانش در مباهله شركت كند، چرا آن حضرت نه تنها هیچ یك از همسران خود را نیاورد، بلكه حضرت على(علیه السلام) و حضرت فاطمه(علیها السلام) و فرزندان آن دو بزرگوار را براى مباهله آورد؟
🔸️روایات فراوانى به این مضمون نقل شده است كه این بزرگواران كسانى بودند كه دعاى آنها به اجابت مىرسید و اگر آنها دعا مىكردند، اهل باطل نابود مىشدند و فرد دیگرى صلاحیت این كار (حضور در این مباهله) را نداشت.
🔸️در این میان، حضرت على(علیه السلام) مصداق «انفسنا» است؛ یعنى فقط حضرت على(علیه السلام) است كه به منزله جان و نفس پیامبر(صلى الله علیه وآله) است. این فضیلت كه احدى با امیرالمؤمنین(علیه السلام) در آن شریك نبوده و نیست، بالاترین مقامى است كه پس از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مىتوان براى كسى تصور كرد.
🔸️از یكى از علماى بزرگ اهل تسنن سؤال شد «كدام یك از صحابه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) افضل از دیگران بودند؟» او در جواب، چند نفر از صحابه و خلفا را نام برد بدون این كه از حضرت على(علیه السلام) یادى كند.
🔸️به او گفتند چرا نامى از حضرت على(علیه السلام) نیاوردى؟ پاسخ داد: شما از صحابه سؤال كردید، نه از خود پیغمبر(صلى الله علیه وآله)؛ على(علیه السلام) «نفس النبى» و جان پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود؛ و در ادامه براى شاهد سخن خود آیه مباهله را تلاوت كرد.
🔸️كسى كه به منزله جان پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است، همان كسى است كه نور او و پیغمبر(صلى الله علیه وآله) یكى است. علماى شیعه و سنّى روایات زیادى را با این مضمون نقل كردهاند كه پیامبر(صلى الله علیه وآله) و على(علیه السلام) از نور واحدند.
(براى نمونه، ر.ك: بحارالانوار، ج ۱۵، باب 1، روایت ۱۲؛ ج ۱۶، باب ۶، روایت ۳۴؛ ج ۲۵، باب ۱، روایت ۵ و مناقب (ابن مغازلى)، ص ۸۸و ۱۳۰)
🔺️آیت الله مصباح یزدی(قدس سره)، در پرتو ولایت، صفحه ۴۸
#مباهله
💠 @mesbahyazdi_ir
«ما» چه نقشی در فرهنگ بیحجابی داریم؟!
🔺️ خاطره حجت الاسلام و المسلمین حسین مصباح از نوعِ مواجهه علامه مصباح یزدی(قدسسره)، با معضلات حجاب
🔸️وقتی به همراه فامیل، در منزل حاجآقا جمع میشدیم، ایشان هم در گعدههای خانوادگی حاضر میشدند. در این گفتوگوها، از هر دری سخنی گفته میشد. در خلال مباحث، سکوت و کلام حاجآقا، بیشتر از هر چیزی، برایمان درسآموز بود.
🔸️در یکی از دورهمیهای منزل حاجآقا، درباره فرهنگ غلط بدحجابی در ایران، بحثی مطرح شد. هرکس، مطلبی میگفت. بعضی به دنبال عوامل داخلی و خارجی این ناهنجاری بودند و بعضی دیگر، از عواقبش سخن میگفتند. به هر حال، همه به نحوی از این فرهنگِ غلط، اظهار تاسف میکردند.
🔸️نگاهم به حاجآقا بود. کنجکاو بودم، عکسالعمل ایشان درباره موضوع و نظرات مطرح شده را بدانم. مشخص بود تمرکز کردهاند و در حال تفکر درباره این مسئله هستند. مثل همیشه، لبخند دلنشینی بر لب داشتند. بعد از اندکی تامل، فرمودند:
«آن چیزی که «ما» باید دربارهاش فکر کنیم، این است که: هرکداممان فکر کنیم، «ما» چه نقشی در ترویج این فرهنگ غلط داریم؟ هر چند با صد واسطه، آیا نقشی در این مسئله داریم؟»
(تاریخ ثبت خاطره: ۱۴۰۲/۰۳/۱۵)
#آشنای_راه
#حجاب
🌐 @mesbahyazdi_ir
قلبت را متصل کن!
🔸️آدميزاد ميتواند با وجود مقدس ولي عصر(عجل الله تعالی فرجه) ارتباط برقرار کند [اما] اين معنايش اين نيست که حتما در يک بيابان يک جايي برود آقا را ببيند؛ خيليها امام را [با چشم] ديدند [ولی] ارتباطي(ارتباط قلبی) نداشتند.
🔸️...ديدن با چشم و اينها خيلي منشأ اثري نيست، دشمنان هم ميديدند. آن ارتباطي مهم است که ارتباط دل باشد. البته اگر مجموعش(هم ارتباط قلبی هم ارتباط ظاهری) باشد خب نعمالمطلوب اما [آنچه مهم است، ارتباط قلبی است.]
۱۳۹۲/۱۱/۰۱
#مهدویت
🌐 @mesbahyazdi_ir