بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۴
🌹 آیه ۳ سوره اعراف
💥اتَّبِعُوا مَآ أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَلَا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِٓ أَوْلِيَآءَ ۗ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ
#ترجمه: از آنچه که از سوی پروردگارتان به سوی شما نازل شده پیروی كنید، و از سرپرستانی غیر او پیروی ننمایید، چه بسیار اندک پند می گیرید.
🌷 #اتَّبِعُوا: پیروی کنید
🌷 #أُنْزِلَ: نازل شده
🌷 #إِلَيْكُمْ: به سوی شما
🌷 #رَبِّكُمْ: پروردگارتان
🌷 #لَا_تَتَّبِعُوا: پیروی نکنید
🌷 #من_دونه: از غیر او
🌷 #أَوْلِيَآء: دوستان، سرپرستان
🌷 #قَلِيلًا_مَا: بسیار اندک
🌷 #تَذَكَّرُون: پند می گیرید
این آیه در #مکه نازل شده است.
آیه ى قبل، وظیفه ى #پیامبر صلى الله علیه وآله را در انذار و تذكّر بیان كرد و این آیه وظیفه ى امّت را در اطاعت و تبعیّت از آیات الهی را بیان می کند.
#پیامبر_اسلام صلى الله علیه وآله فرمود: «فاذا التَبَست علیكم الفِتَن كقطع اللیل المظلِم فعلیكم بالقرآن... مَن جعله اَمامه قاده الى الجنّة و مَن جَعَله خلفه ساقه الى النّار: هر گاه فتنه ها همانند پاره هاى شبِ تار شما را فرا گرفت، پس بر شما باد به قرآن، هركسی #قرآن را امام خود قرار دهد به بهشت مى رسد و هر كسی به آن پشت كند، به آتش دوزخ رهنمون مى شود»
چنانكه #حضرت_على علیه السلام فرمود: «ففى اتّباع ماجائكم من اللّه الفوزالعظیم و فى تركه الخطاء المبین: رستگارى بزرگ در پیروى از قرآن است و در ترک آن، خطا و گمراهى آشكار مى باشد»
آیات قرآن بر قلب #پیامبر_اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده ولی در اصل برای مردم نازل شده است.
پس به مردم مى فرمايد: «اتَّبِعُوا ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ: آنچه را از سوی پروردگارتان به سوی شما نازل شده پیروی کنید»
و براى تأكيد اضافه مى کند: «وَ لا تَتَّبِعُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِياءَ: و از سرپرستانی غیر او پیروی ننمایید»
پس از فرمان غیر خدا نباید پیروی کرد و از انتخاب ولی و سرپرستی جز او باید خودداری کرد.
امّا افرادی كه به تمام معنى در برابر حقّ تسليمند و از تذكّرات و پند الهی متذكّر مى گردند كم هستند.
در پايان آيه مى فرماید: «قَلِيلاً ما تَذَكَّرُونَ: چه بسیار اندک پند می گیرید»
از اين آيه ضمناً استفاده مى شود كه #انسان بر سر دو راهى است، يا پذيرش ولايت و رهبرى خداوند، و يا وارد شدن در ولايت ديگران.
اگر مسير اوّل را قبول كند، ولىّ او تنها خداست، اما اگر تحت ولايت ديگران قرار گيرد، هر روز بايد بار كسى را بر دوش گيرد و ارباب تازه اى انتخاب كند.
🔹پيام های آیه ۳ سوره اعراف🔹
✅ پیروى از #آیات_الهى، سبب رشد و تربیت انسان است.
✅ لازمه ى ربوبیّت و تربیت الهى، نزول دستورات و راهنمایى ها و تذكّرات است.
✅ نتیجه ى پیروى از #وحى، قرار گرفتن تحت ولایت الهى است و ترک آن، قرار گرفتن تحت ولایت دیگران است.
✅ اطاعت و پیروى از دیگران، در حقیقت پذیرش #ولایت آنهاست.
✅ كسى كه ولایتِ خداى یكتا را نپذیرد، باید چندین «ولىّ» را از خود راضى كند.
✅ تذکر پذیری و پندپذیرى #انسان، اندک است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
#حدیث_روز
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
📌جلاءُ هذهِ القُلوبِ ذِكرُ اللّهِ و تِلاوَةُ القرآنِ؛
✨صيقل دهنده اين دلها، ياد خدا و تلاوت قرآن است
📚[تنبيه الخواطر: ج2 ، ص122]
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥داستان شنیدنی از خاطرات ایام حیات مرحوم میرزا علی آقا قاضی
🎙حجتالاسلام مسعود عالی
🍁🍂🍁
امام خمینی (ره):
🌺 من همواره به خلوص و صفاي بسيجيان غبطه مي خورم و از خدا مي خواهم تا با بسيحيانم محشور
گرداند.
تشكيل بسيج در نظام جمهوري اسلامي ايران يقيناً از بركات و الطاف جلية خداوند تعالي بود كه بر ملت عزيز و انقلاب اسلامي ايران ارزاني شد.🌺
🌸هفته بسیج خدمت تمام بسیجیان عزیز مبارک😍😍 🌸🌸🌸🌸
#بسیج_شجره_طیبه
#مظهر_استثمار
#طوفان_الاقصی
ـ•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌖امامصادق علیهالسلام:
هر کس چهل صبح #دعایعهد را
بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر
پیش از ظهور آن حضرت بمیرد
خداوند او را از قبر بیرون میآورد
تا در خدمت حضرت باشد...
🌴امام حسن عسکری علیهالسلام:
مهدی جان!
روزی که بیایی،
حتی کودکانِ در گهواره دوست دارند از جا برخیزند و بهسوی تو بیایند...
یَوَدُّ الطِّفْلُ فِی الْمَهْدِ لَوِ اسْتَطَاعَ إِلَیْکَ نُهُوضاً
📙کمالالدین، ج۲، ص۴.
#اللهمعجللولیکالفرج
آیه ۴ سوره أعراف.mp3
96.4K
🌷 آیه ۴ سوره اعراف
🌷 قاری قرآن: پرهیزکار
آیه ۵ سوره أعراف.mp3
104.6K
🌷 آیه ۵ سوره اعراف
🌷 قاری قرآن: پرهیزکار
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۵
🌹 آیات ۴ و ۵ سوره اعراف
💥وَكَم مِّن قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا فَجَآءَهَا بَأْسُنَا بَيَاتاً أَوْ هُمْ قَآئِلُونَ (۴)
💥فَمَا كَانَ دَعْوَاهُمْ إِذْ جَآءَهُم بَأْسُنَآ إِلَّآ أَن قَالُواْ إِنَّا كُنَّا ظَالِمِينَ (۵)
#ترجمه: و چه بسیار آبادى هایى كه ما اهل آنجا را نابود كردیم. پس عذاب ما به هنگام شب یا روز، هنگامى كه به استراحت پرداخته بودند، به سراغشان آمد (۴)
پس آن هنگام كه عذاب ما سراغشان آمد، سخنی نداشتند، جز آنكه گفتند: ما قطعاً ستمكار بودیم (۵)
🌷 #كَمْ: چه بسیار
🌷 #قَرْيَة: مرکز اجتماع مردم است چه شهر باشد یا روستا
🌷 #أَهْلَكْنَاهَا: آن را نابود کردیم
🌷 #فَجَآءَ: پس آمد
🌷 #بَأْسُنَا: سختی، شدت در اینجا منظور عذاب است
🌷 #بَيَات: شب
🌷 #قَآئِلُون: از قیلوله به معنای خواب یا استراحت نیم روز می آید قائلون به معنای خواب رفتگان و استراحت کنندگان در وسط روز است
🌷#دَعْوَاهُمْ: سخن آنان
اين آيات در #مکه نازل شده اند و در واقع فهرستى است اجمالی از سرگذشت اقوام متعدّدى همانند قوم نوح و فرعون و عاد و ثمود و لوط كه بعداً خواهد آمد.
#قرآن در اينجا به آنهايى كه از تعليمات انبيا سرپيچى مى كنند و به جاى اصلاح خويش و ديگران بذر فساد مى پاشند، شديداً اخطار مى كند كه نگاهى به زندگانى اقوام پيشين بيندازید و ببينيد چقدر از شهرها و آبادی ها را ويران كرديم و مردم فاسد آنها را به نابودى كشانيديم
که می فرماید: «وَ كَمْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها: و چه بسیار آبادی هایی که ما اهل آنجا را نابود کردیم»
سپس چگونگى هلاكت آنها را چنين بیان مى كند: «فَجاءَها بَأْسُنا بَياتاً أَوْ هُمْ قائِلُونَ: پس عذاب ما به هنگام #شب یا #روز، هنگامی که به استراحت پرداخته بودند، به سراغشان آمد»
سپس سخن را چنين ادامه مىدهد: «فَما كانَ دَعْواهُمْ إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا إِلاّ أَنْ قالُوا إِنّا كُنّا ظالِمِينَ: پس آن هنگام که #عذاب ما سراغشان آمد، سخنی نداشتند،جز آنکه گفتند: ما قطعا ستمکار بودیم»
ولى اعترافى كه سودى به حال آنها نداشت، زيرا يک نوع اعتراف «اجبارى و اضطرارى» بود كه حتّى مغرورترين افراد خود را از آن ناگزير مى بينند، و كمترين نشانه اى از انقلاب روحى در آن نيست.
قابل ذكر است كه اين گونه #آيات اخطارهاى كوبنده اى است براى امروز و براى فردا، براى ما و همه اقوام آينده، زيرا در سنّت و قانون الهى تبعيض مفهوم ندارد.
هم اكنون، انسان با تمام قدرتى كه پيدا كرده است، در مقابل يک زلزله، يک باران شديد و مانند اين ها به همان اندازه ضعيف و ناتوان است كه انسان هاى قبل از #تاريخ ناتوان بودند.
بنابراين همان عواقب شوم و دردناكى كه ستمكاران اقوام گذشته و انسان هاى مست غرور و شهوت و افراد سركش و آلوده پيدا كردند، از انسان هاى امروز دور نيست.
🔹پيامهای آیات۴و۵سوره اعراف🔹
✅ مناطقى كه با قهر الهى نابود شده، بسیار است.
✅ از تجربیّات تلخ دیگران، #عبرت بگیریم.
✅ #قرآن با بیان هلاكت قریه ها به جاى هلاكت مردم، عظمت عذاب را بیان مى كند.
✅ كیفرهاى الهى مخصوص #قیامت نیست، ممكن است در دنیا هم نمونه هایى از آن را ببینیم.
✅ هر كسی غیر خدا را #سرپرست گرفت، منتظر قهر الهى باشد.
✅ از سنّت هاى الهى، نابود كردن امّت ها به خاطر نافرمانى و تبعیّت از دیگران است.
✅ اراده ى #خداوند، همه چیز را دگرگون مى كند.
✅ #قهر_الهى، گاهى ناگهانى است و روز و ساعت مشخّص و فرصتى براى فكر و چاره جویى ندارد.
✅ بسیارى از شعارها در زمان رفاه است، هنگام خطر، خیلی ها حرفى براى گفتن ندارد.
✅ حوادث و خطرها، غرور را مى شكند و پرده هاى غفلت را كنار زده و وجدانها را بیدار مى سازد.
✅ سراغ غیر خدا رفتن و پیروى نکردن از انبیا، ظلم است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
🌺کلامی از امامین انقلاب در مورد بسیج:
🍀من همواره به خلوص وصفای سیجیان غبطه می خورم،واز خدا می خواهم تا با بسیجیان محشورم گرداند،چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ام.
( نقلا کتاب کلمات قصار امام خمینی« رضوان الله علیه»،صفحه۲۳۱)
۲_ ( امام خامنه ای« حفظه الله تعالی»): وقتی با حقیقت معنا به بسیج نگاه شود،بسیج رمزپایداری وماندگاری و عزت ملی است،
جمعی از بهترین ومؤمن ترین مردم در هر عرصه ای که کشور ونظام به آن احتیاج دارد،بی محابا وارد شوند،همه توان خودشان را کف دست بگیرند،بیاورند توی میدان،أجر ومزدی هم نخواهند،
نام ونشانی هم برایشان مطرح نباشد.
🪴🌷🪴🌷🌸🌷🪴🌷🪴
♨️ شش توصیه #امام_زمان ارواحنا فداه برای زندگی برتر
1⃣ نماز صبح خود را عمداً به تأخیر نیانداز که از رحمت خداوند دور میشوی.( بحارالانوار،ج۵۵،ص۱۶)
2⃣ برای تعجیل ظهور من بسیار دعا کن که در آن فرج و حل مشکلات تو خواهد بود.(کمال الدین ص۴۸۵)
3⃣ اعمالی انجام بده که باعث نزدیک شدن به ما شود و از اعمالی که تو را از ما دور میکند حذر کن چرا که مرگ یک دفعه میرسد.( بحارالانوار ج۵۳ ص۱۷۴)
4⃣ از خدا بترس و تسلیمِ ما باش و امورت را به ما واگذار ، چون وظیفهی ماست که شما را بی نیاز وسیراب کنیم.(غیبت شیخ طوسی ج۱ص ۲۸۵)
5⃣ خودت را برای خدمت در اختیار مردم بگذار، در جایی بنشین که قابل دسترس باشی و حوائج مردم را برآور.(کلمةالامامالمهدی ص۵۶۵)
6⃣ در اموال دیگران تصرف نکن مگر با اجازه صاحب آن.( بحارالانوار ج۵۳ ص۱۸۳)
🦋🦋🦋
#حدیث_روز
📌امام سجّاد عليه السلام:
✨گناهانى كه از استجابت دعا جلوگيرى مى كنند عبارتند از:
🔅بد نيّتى
🔅خبث باطن
🔅دورويى با برادران
🔅باور نداشتن به اجابت دعا
🔅به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا آن كه وقتشان بگذرد،
🔅تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكوكارى و صدقه
🔅 بد زبانى
🔅زشت گويى
📚ميزان الحكمه جلد ۴ ص ۲۸۷
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✨ #فوق_کلام_مخلوق_دون_کلام_خالق 🌿
🔻کلامی از امام سجاد علیهالسلام برگرفته از کتاب #صحیفه_سجادیه
🔸اللَّهُمَّ قَدْ تَعْلَمُ مَا يُصْلِحُنِي مِنْ أَمْرِ دُنْيَايَ وَ آخِرَتِي،
🔹خدایا! آنچه از کار دنیا و آخرتم، مرا اصلاح میکند میدانی،
🔸فكُنْ بِحَوَائِجِي حَفِيّاً.
🔹پس به برآوردن خواستههای من مهربان باش.
📚صحیفه کامله سجادیه، دعای بیست و دوم، فراز ١٠
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
«التزام به سنخ دعاهای اهلبیت علیهمالسلام اولین مرتبهاش، مجالست و مؤانست با آنهاست. وای بر حال ما اگر این حرفها را تمسخر کنیم. دعاهای مأثوره برای اثبات صدق گفتار و حقانیت مسلک آنها کافی است. کلمات آنها دوُنَ کلامِ الْخالِقِ وَ فَوْقَ کلامِ الْمَخْلُوقِ (پایینتر از کلام آفریدگار، و بالاتر از سخن مخلوقات) است. اگر انواع کلمات آنان جمع شود، هر کدام از آنها برای اثبات حقانیت آنها و حقانیت مذهب و مرام آنها کفایت میکند.»
🦋🦋🦋
آیه ۶ سوره أعراف.mp3
61.6K
🌷 آیه ۶ سوره اعراف
🌷 قاری قرآن: پرهیزکار
آیه ۷ سوره اعراف.mp3
73.9K
🌷 آیه ۷ سوره اعراف
🌷 قاری قرآن: پرهیزکار
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۶
🌹 آیات ۶ و ۷ سوره اعراف
💥فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ (۶)
💥فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِم بِعِلْمٍ وَ مَا كُنَّا غَآئِبِينَ (۷)
#ترجمه: پس قطعاً از مردمى كه (پیامبران) به سویشان فرستاده شدند، سؤال و بازخواست خواهیم كرد و قطعاً از خود پیامبران (نیز) خواهیم پرسید(۶)
پس بى شک از روى علم برایشان بازگو خواهیم كرد، و ما غایب و بى خبر نبودیم (۷)
🌷 #فَلَنَسْأَلَنَّ: پس بی شک سوال خواهیم کرد
🌷 #أُرْسِلَ: فرستاده شد
🌷 #إِلَيْهِمْ: به سویشان
🌷 #الْمُرْسَلِين: فرستادگان، پیامبران
🌷 #فَلَنَقُصَّنَّ: پس بی شک بازگو خواهیم کرد
این آیات در #مکه نازل شده اند.
در آيه قبل سخن از مجازات دنيوى ستمكاران در ميان بود، در اين آيات از مجازات اخروى آنها بحث مى كند.
نخست به عنوان يک قانون عمومى مى فرمايد: «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ: پس قطعا از مردمی که پیامبران به سویشان فرستاده شدند، سوال و بازخواست خواهیم کرد»
نه تنها از آنها سؤال مى شود از پيامبرانشان نيز پرسیده می شود كه رسالت خود را چگونه انجام دادند که می فرماید: «وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ: و قطعا از خود #پیامبران نیز خواهیم پرسید»
بنابراين، هم رهبران مسؤولند و هم پيروان، هم پيشوايان و هم تابعان، منتها چگونگى مسؤوليتهاى اين دو گروه متفاوت است.
سپس براى اين كه كسى تصوّر نكند كه سؤال از امّت ها و پيامبرانشان دليل بر اين است كه چيزى از علم #خدا مخفى مى ماند، با صراحت و تأكيد آميخته با قسم مى گويد: «فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَ ما كُنّا غائِبِينَ: پس بی شک از روی علم برایشان بازگو خواهیم کرد و ما غایب و بی خبر نبودیم»
✅ سؤال براى چيست؟
ما مىدانيم #خدا همه چيز را مى داند و اصولاً در همه جا حاضر و ناظر است. با اين حال چه نيازى به سؤال دارد كه انبيا و امّت ها را عموماً و بدون استثنا مورد بازپرسى قرار دهد؟
پاسخ اين كه: اگر سؤال براى استعلام و درک واقعيّت چيزى باشد، در مورد كسى كه عالِم است معنى ندارد.
ولى اگر منظور توجّه دادن خود شخص و اتمام حجّت به او و امثال آن بوده باشد، هيچ مانعى ندارد،
درست مثل اين كه ما به شخص فراموشكارى خدمت هاى زياد كرده ايم، و او به جاى خدمت مرتكب خيانت هايى شده و همه اين مسائل پيش ما روشن است، او را مورد بازپرسى قرار داده و مى گوييم آيا ما اين همه به تو خدمت نكرديم؟ و آيا تو حقّ اين خدمات را ادا كردى؟
اين سؤال براى كسب علم نيست، بلكه براى تفهيم طرف است.
🔹پيامهای آیات۶و۷سوره اعراف🔹
✅ در روز #قیامت، هم از رهبران سؤال مىشود، هم از امّتها (جنّ و انس)، هم از نیكان، هم از بدان، هم از علما وهم از پیروان آنها
✅ سؤال در #قیامت، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبیخ است و گاهى نیز تقدیر و تشكّر، وگرنه چیزى از خدا پنهان نیست تا با سؤال، رفع ابهام شود.
✅ #علم_خداوند، دقیق است.
✅ علم #خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطه اى در كار نیست.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
#نهج_البلاغه
📿وَ أَخْرِجُوا مِنَ الدُّنْيَا قُلُوبَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا أَبْدَانُکُمْ
🟤قلوبتان را از دنيا خارج کنيد پيش از آنکه بدنهايتان از آن خارج شود
✍خارج ساختن قلوب، کنايه لطيفى از ترک تعلّقات دنيوى و وابستگيها به زرق و برق دنياست و تعبير «مِنْ قَبْلِ أَنْ تَخْرُجَ...» هشدارى است بر ناپايدارى اين جهان; يعنى به هوش باشيد به زودى بدنها به خاک سپرده مى شود، بکوشيد پيش از آن، دلها را از اين جهان خارج سازيد، چرا که حبّ دنيا سرچشمه همه گناهان است.بديهى است منظور از اين سخن اين نيست که مسلمانان از نيازهاى زندگى بى بهره باشند و يا جوامع اسلامى از نظر پيشرفتهاى اقتصادى از ديگران عقب بمانند و نيازمند به نان شوند; بلکه منظور وابستگى شديدى است که انسان را وادار به هرگونه قانون شکنى مى کند، لذا بعضى از شارحان نهج البلاغه اين جمله را اشاره به ترک اموال حرام دانسته اند.
📘#خطبه_203
┏━━━🍃🌹🍃━━━┓
┗━━━🍁━━