مشکات هدایت
#پاسخ_به_شبهات #سماع_اموات #توسل 🔴 پاسخ ✅ مفهوم این آیه از دو حالت خارج نمی باشد: 1⃣معنای ظاهری:
2⃣معنای باطنی:
اگر این آیه را به معنای باطنی آن در نظر بگیریم، باز هم سماع موتی( شنیدن مردگان) رد نخواهد شد.
🔰توضیح : مفسرین اهل تسنن این آیات را در رابطه با کفار زمان پیامبر اکرم می دانند. که خداوند کفار زنده را به مردگان تشبیه نموده است. «البانی» از بزرگان وهابیت در این رابطه می نویسد:
«هیچ اختلافی در بین مفسرین نمی باشد که منظور از این آیه کفار زنده می باشند که به مردگان تشبیه شدند.»
📚(الآیات البینات، ص۲۱، توضیح کامل البانی در اسکن مشاهده فرمایید.)
🔺حال سوال اینجاست، که چرا خداوند در این آیه کفار زنده را به مردگان تشبیه نمود؟
به این دلیل که همانطور مردگان دیگر نصیحت کردن برای آنان فایده ای ندارد، و از طرفی بهره و سودی از آن نمی برند، کفار زنده هم همانند آنان بهره و سودی از نصیحت های پیامبر اکرم نبرده و نسبت به بشارت و انذار های پیامبر گوش شنوا ندارند. قرآن در سوره «اعراف» آیه ۱۷۹ می فرماید:
«آنان را دل هایی است که به وسیله آن در نمی یابند، و چشمانی است که توسط آن نمی بینند، و گوش هایی است که به وسیله آن نمی شنوند».
👈 در این آیه خداوند به صراحت اشاره می کند، با اینکه کفار گوش و چشم دارند، ولی بهره ای از آن نبرده و نصیحت پذیر نمی باشند.
🆔@meshkatehedayat
#خیانت_قلم #وضو #مسح #تحریف_کتب_اهل_تسنن
❌ تحریف وضوی امام علی علیه السلام❌
✅در کتاب «مسند أبی داود الطیالسی» (متوفای ۲۰۴ق) که از منابع اهل تسنن می باشد، روایتی نقل شده است که راوی حدیث، نحوه وضوی امیرالمؤمنین علیه السلام را بصورت کامل شرح می دهد. نکته مهم این حدیث آن است که حضرت علی علیه السلام پای خود را تنها مسح کرده، چنان که شیعیان این کار را انجام می دهند. متن حدیث به شرح زیر است:
«حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، قَالَ: أَخْبَرَنِي عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ مَيْسَرَةَ، قَالَ: سَمِعْتُ النَّزَّالَ بْنَ سَبْرَةَ، يَقُولُ: صَلَّى عَلِيٌّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ الظُّهْرَ فِي الرَّحَبَةِ ثُمَّ جَلَسَ فِي حَوَائِجِ النَّاسِ حَتَّى حَضَرَتِ الْعَصْرُ ثُمَّ أُتِيَ بِكُوزٍ مِنْ مَاءٍ فَصَبَّ مِنْهُ كَفًّا فَغَسَلَ وَجْهَهُ وَ يَدَيْهِ 👈وَ مَسَحَ👉 عَلَى رَأْسِهِ...»
📚(مسند أبی داود، ج۱، ص۱۲۵)
📌ترجمه: «نزال بن سبره مى گوید: على رضی الله عنه در رحبه نماز ظهر را خواند، سپس براى برطرف کردن حوائج مردم نشست تا اینکه زمان نماز عصر فرا رسید، پس ظرف آبى آوردند و حضرت یک کف آب ریخت و صورت و دستانش را شست و بر سر و پاهایش 👈مسح کشید👉...»
✂️این حدیث با سند مشابه در کتاب «صحیح البخاری» هم آمده است. با این تفاوت که فرازی از این حدیث که تایید کننده نحوه وضوی شیعیان است، این گونه تحریف شده است:
«حَدَّثَنَا آدَمُ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، حَدَّثَنَا عَبْدُ المَلِكِ بْنُ مَيْسَرَةَ، سَمِعْتُ النَّزَّالَ بْنَ سَبْرَةَ، يُحَدِّثُ عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: ... وَ غَسَلَ وَجْهَهُ وَ يَدَيْهِ، 👈وَ ذَكَرَ👉 رَأْسَهُ وَرِجْلَيْهِ ...»
(صحیح البخاری، ص۴۷۵)
🔰در حدیث موجود در صحیح بخاری، به جای کلمه 👈«مَسَحَ»👉 از کلمه 👈«ذَکَرَ»👉 استفاده شده است. که بر این اساس معنای عبارت این گونه می شود: «راوی از سر و پای حضرت یاد کرد»!! وجود این کلمه، حقیقت را برای خوانندگان دشوارتر کرده و متن حدیث را مبهم ساخته است. در کتاب «مسند أبی داود» دیدیم که راوی صراحتا می گوید امام علی علیه السلام سر و پای خود را مسح کردند؛ برخلاف اهل تسنن که پای خود را به طور کامل می شویند. باید پرسید اگر عقل سلیم و وجدان بیدار این دو حدیث را ببیند، آیا چیزی جز تحریف از آن برداشت می کند؟ واضح است که حدیث موجود در صحیح بخاری، با هدف پوشاندن نحوه مسح پا توسط امام علی علیه السلام و شباهت آن با وضوی شیعیان تحریف شده است.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#خیانت_قلم #وضو #مسح #تحریف_کتب_اهل_تسنن ❌ تحریف وضوی امام علی علیه السلام❌ ✅در کتاب «مسند أبی
📚اسکن کتاب «مسند أبی داود الطیالسی»
📚اسکن کتاب «صحیح البخاری»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#خیانت_قلم #وضو #مسح #تحریف_کتب_اهل_تسنن ❌ تحریف وضوی امام علی علیه السلام❌ ✅در کتاب «مسند أبی
Slide1.PNG
4.35M
📚اسکن کتاب «مسند أبی داود الطیالسی»
📚اسکن کتاب «صحیح البخاری»
🔺 فایل با کیفیت بالا
🆔@meshkatehedayat
🏴سالروز رحلت امام خمینی (رحمة الله علیه) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را تسلیت عرض می نمائیم.🏴
🔰امام خمینی:
«اساسا سربازان اسلام، اگرچه نامدار باشند، در این جهان گمنامند. نامدار ترین سرباز فداکار در اسلام، امیر المومنین است. و او گمنام ترین سرباز است. با کدام تفکر عرفانی، فلسفی و سیاسی و کدام قلم و زبان و بیان، بشر این سرباز گمنام را معرفی کند و بشناسد و بشناساند؟»
📚(صحیفه نور، ج۱۷، ص۲۴۳)
🆔@meshkatehedayat
🔺امام خمینی در رابطه با عدالت جهانی حضرت مهدی علیه السلام می فرماید:
«قضیه غیبت حضرت صاحب، قضیه مهمى است که به ما مسائلى مىفهماند. من جمله اینکه براى یک همچو کار بزرگى که در تمام دنیا عدالت به معناى واقعى اجرا بشود در تمام بشر نبوده کسى الا مهدى موعود سلام الله علیه که خداى تبارک و تعالى او را ذخیره کرده است براى بشر. ... آن کسى که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتى که مردم عادى مىفهمند که فقط قضیه عدالت در زمین براى رفاه مردم باشد، بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت».
📚(صحیفه نور، ج۱۲، ص۲۰۷)
#جمعه_های_مهدوی #یا_صاحب_الزمان
#یوسف_زهرا_سلام_الله_علیها
🆔 @meshkatehedayat
#یازدهمین_فراخوان_مقاله #موسسه_بیان_معرفت #غدیر #مقاله #همایش #فراخوان_مقاله #امام_علی_علیه_السلام
🌺یازدهمین فراخوان مقاله موسسه بیان معرفت🌺
⚜ با موضوع غدیر ⚜
✅۱. استدلال به واقعه غدیر بر امامت حضرت علی(علیه السلام) در احادیث ائمه اهل بیت(علیهم السلام).
✅۲. بررسی آیه ی اکمال در میراث روایی تشیع و تسنن(اشکالات و پاسخ ها).
✅۳. حدیث غدیر و نقش آن در عقائد عرفانی اهل تسنن.
✅۴. بررسی روایات خطبه غدیر از حیث سند و دلالت.
🔹 و اهدای جوایز به ۱۰ نفر برتر
✅ ۱. به نفر اول تا سوم نفری ۳۰ میلیون ریال.
✅ ۲. به نفر چهارم تا ششم نفری ۲۰ میلیون ریال.
✅ ۳. به نفر هفتم تا دهم نفری ۱۰ میلیون ریال.
⁉️ تذکر:
✅ ۱. حداقل مقاله دارای ۲۰ صفحه باشد .
✅ ۲. یک نسخه مقاله به آدرس دبیرخانه و فایل ورد آن را از طریق شبکه اجتماعی ایتا به آیدی @bayanemarefat_admin و یا به آدرس ایمیل Map_313@yahoo.com ارسال کنند.
✅ ۳. مقاله باید علمی پژوهشی تالیف شود و پیش از این در جایی منتشر نشده باشد.
✉️ مهلت تحویل آثار:
۳۱ تیر ماه ۱۴۰۰ مصادف با ۱۱ ذی الحجه۱۴۴۲
📆 تاریخ همایش:
۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۰ مصادف با ۲۴ ذی الحجه ۱۴۴۲(روز مباهله)
⚜موسسه بیان معرفت⚜
#شبهه #امام_صادق_علیه_السلام #ابوبکر
✍شبهه:
🔰اهل تسنن برای خوب جلوه دادن روابط بین اهل بیت علیهم السلام و خلفاء به حدیثی از امام صادق علیه السلام در رابطه با ابوبکر استناد می کنند که حضرت فرموده اند:
«ولدنی ابوبکر مرتین»
📌ترجمه: «ابوبکر دو بار مرا بدنیا آورده است»
🔺آیا چنین حدیثی از امام صادق علیه السلام صحیح است؟
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #امام_صادق_علیه_السلام #ابوبکر ✍شبهه: 🔰اهل تسنن برای خوب جلوه دادن روابط بین اهل بیت علیهم ا
#پاسخ #امام_صادق_علیه_السلام #ابوبکر
🔴 جواب:
از اصول مناظره و احتجاج این است که اگر شخصی بخواهد از مطلبی برای رد مذهب مخالفین خود استفاده نماید، باید از کتب مورد قبول مذهب مخالفش استناد کند. زیرا کتب فرق دیگر برای او حجیتی ندارد.
توضیح این قاعده قبلا در لینک زیر بدان پرداخته شده است.
https://eitaa.com/meshkatehedayat/649
🔰با مراجعه به کتب شیعه در رابطه با حدیث مورد استناد شبهه کنندگان مشاهده می نمائیم، قدیمی ترین کتابی که از شیعه به نقل این روایت پرداخته است، کتاب «کشف الغمة» مرحوم اربلی می باشد. ایشان در این رابطه می نویسد:
«قال الحافظ عبد العزيز بن الأخضر الجنابذى رحمه الله... قال جعفر عليه السلام و لقد ولدنى أبو بكر مرتين»
📚(کشف الغمة، ج۳، ص۱۶۳)
❌ نکته مهم در این روایت اینست که مرحوم «اربلی» این روایت را از شخصی بنام «جنابذی» می آورد. «جنابذی» از امام صادق نقل می کند که حضرت فرمودند: ابوبکر دو بار مرا بدنیا آورده است.
این روایت از دو جهت محل اشکال می باشد:
1⃣ «جنابذی» از علمای اهل تسنن می باشد، که ابن رجب حنبلی از علمای اهل تسنن نام او را در کتاب «الذیل علی طبقات الحنابلة» جزء علمای حنبلی می آورد.
2⃣ «جنابذی» متوفای سال ۶۱۱ قمری می باشد. در حالیکه امام صادق علیه السلام در سال ۱۴۸ قمری به شهادت رسیدند. در نتیجه چون «جنابذی» چهارصد و خوردی سال نسبت به امام صادق فاصله دارد، نمی تواند خودش مستقیما از حضرت روایت را نقل نماید. بنابراین بدلیل اینکه «جنابذی» هیچ سندی تا امام صادق علیه السلام ارائه نمی دهد، موجب تضعیف روایت می شود.
👈با توجه به این دو اشکال مطرح شده، این روایت هیچ حجیت و اعتباری ندارد.
📌آیت الله سید صادق روحانی از مراجع تقلید شیعه در این باره می فرمایند:
«این روایت از طریق اهل تسنن نقل شده است. و اصلا سندی ندارد. و تکیه بر این گونه از روایات حجت عاجز می باشد».
📚(أجوبة المسائل في الفکر و العقيدة و التاريخ و الأخلاق، ج۱، ص۲۶۱)
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ #امام_صادق_علیه_السلام #ابوبکر 🔴 جواب: از اصول مناظره و احتجاج این است که اگر شخصی بخواهد از
🔺کانال «مشکات هدایت» به تمام مخالفین شیعه که به این روایت استناد می نمایند تحدی می کند:
فقط 👈یک روایت با سند صحیح👉 برای ما از کتب شیعه بیاورند، که امام صادق علیه السلام فرموده باشند: «ولدنی ابو بکر مرتین».
🚫 یک روایت کفایت می کند 🚫
💰 اگر کسی از اهل تسنن توانست به این تحدی و سوال ما پاسخ دهد، پاسخشان را به آیدی @meshkat_205 ارسال نمایند تا جوایز بسیار ویژه ای را به او تقدیم نماییم. 💰
✳️ منتظر می مانیم...
🆔 @meshkatehedayat
🏴شهادت امام صادق علیه السلام بر همه مسلمانان عالم تسلیت باد.🏴
🔹فرازی از زیارتنامه ائمه بقیع (علیهم السلام):
«اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَئِمَّةَ اَلْهُدَى اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ اَلْبِرِّ وَ اَلتَّقْوَى اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ اَلْحُجَجُ عَلَى أَهْلِ اَلدُّنْيَا اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ اَلْقَوَّامُونَ فِي اَلْبَرِيَّةِ بِالْقِسْطِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ اَلصَّفْوَةِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا آلَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ اَلنَّجْوَى أَشْهَدُ أَنَّكُمْ قَدْ بَلَّغْتُمْ وَ نَصَحْتُمْ وَ صَبَرْتُمْ فِي ذَاتِ اَللَّهِ...».
📚(کامل الزیارات، ص۵۳)
🆔 @meshkatehedayat
#کتاب_شناسی #امام_صادق_علیه_السلام
📚امام صادق علیه السلام و تکریم شاگردان
📌مولف: آیت الله محمد جواد مروجی طبسی
📎آیت الله محمد جواد مروجی طبسی در سال۱۳۳۱ شمسی در نجف اشرف در خانواده ایی اهل علم بدنیا آمدند.
ایشان در دوران نوجوانی مشغول به تحصیل علوم حوزوی در نجف اشرف و در سال ۱۳۵۰ وارد حوزه علمیه قم شدند. در دوران طلبگی از محضر اساتیدی همچون پدرشان آیت الله محمد رضا طبسی و سید شهاب الدین مرعشی نجفی و... بهرمند شدند. اکنون ایشان از اساتید برجسته حوزه علمیه قم می باشند. که دارای تألیفات بسیار زیادی از جمله «تحریف و سرقت در کتب اهل سنت» و «خورشید کعبه» می باشند.
🔺معرفی کتاب:
این کتاب در رابطه با سیری گذرا و اجمالی در سیره علمی امام صادق علیه السلام و گوشه ای از برخوردهای آن حضرت در تکریم اصحاب و یاران و شاگردان خود می باشد. و به موضوعاتی همچون «تقدیر امام از تلاش های علمی شاگردان خود»، «پرورش شاگردان مختلف توسط امام در پاسخگویی به مسائل علمی»، «انس امام با شاگردانشان» و ... پرداخته شده است.
✔️فایل PDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمایید.
🆔@meshkatehedaya
مشکات هدایت
#کتاب_شناسی #امام_صادق_علیه_السلام 📚امام صادق علیه السلام و تکریم شاگردان 📌مولف: آیت الله محمد جواد
برای دانلود کتاب «امام صادق علیه السلام و تکریم شاگردان» به لینک زیر مراجعه فرمایید.
https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=4868&Itemid=167&lang=fa
#شبهه #حضرت_ابوطالب
✍شبهه:
بعضی از اهل تسنن و وهابیت با استناد به روایتی در کتاب شیعه که دلالت بر شیر دادن حضرت ابوطالب از سینه خودشان به پیامبر اکرم می کند، به تمسخر و استهزاء شیعیان می پردازند.
👈 آیا چنین مطلبی درست است؟
👈چگونه می توان این شبهه را پاسخ داد؟
📎روایت:
«مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الثَّقَفِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْمُعَلَّى عَنْ أَخِیهِ مُحَمَّدٍ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا وُلِدَ النَّبِیُّ ص مَکَثَ أَیَّاماً لَیْسَ لَهُ لَبَنٌ فَأَلْقَاهُ أَبُو طَالِبٍ عَلَى ثَدْیِ نَفْسِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ فِیهِ لَبَناً فَرَضَعَ مِنْهُ أَیَّاماً حَتَّى وَقَعَ أَبُو طَالِبٍ عَلَى حَلِیمَةَ السَّعْدِیَّةِ فَدَفَعَهُ إِلَیْهَا».
📚(الکافی،ج۱ ،ص۴۴۸)
📌ترجمه: «چون پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله متولد شد، چند روز بىشیر به سر برد و ابو طالب آن حضرت را در خود قرار داد. خدا در سینه ی او شیر جارى ساخت و تا چند روز پیغمبر از آن شیر می خورد، تا آن گاه که ابو طالب حلیمه سعدیه را پیدا کرد و پیغمبر را به او داد».
🆔@meshkatehedaya
مشکات هدایت
#شبهه #حضرت_ابوطالب ✍شبهه: بعضی از اهل تسنن و وهابیت با استناد به روایتی در کتاب شیعه که دلالت بر
#پاسخ_به_شبهات #حضرت_ابوطالب
🔴 این شبهه را در سه محور مورد بررسی قرار می دهیم:
1⃣ جواب نقضی:
✅ ای کاش قبل از آنکه بعضی از اهل تسنن و وهابیت چنین روایتی را در منابع شیعه مورد تمسخر خود قرار دهند، به کتب خودشان مراجعه می کردند تا چنین امر مشابه ای را برای بزرگان خودشان مشاهده کنند. علمای اهل تسنن برای فردی به نام «عبدالله بن عبد الحق الدولای(الدلاصی)» که از علمای اهل تسنن می باشد و او را فردی صالح، ثقه، امام و عارف معرفی می نمایند چنین امر مشابه ای را به عنوان کرامت برایش ذکر می کنند. «یافعی» از علمای اهل تسنن در این رابطه می نویسد:
«دلاوی (دلاصی) دارای کرامات و مناقب متعددی می باشد که از جمله ی آن : ... این می باشد که او در نزدش طفلی بود که مادرش از او غایب شد. و بچه گریه کرد و از سینه ی ابو محمد دلاوی (دلاصی) شیر آمد و آن بچه را شیر داد تا ساکت شد. و برای ابو محمد دلاوی (دلاصی) کرامات دیگری می باشد، که فراوان و مشهور است».
📚(مرآة الجنان، ج۴، ص۲۰۰)
🔹سوال: اهل تسنن چنین امری را برای دلاوی(دلاصی) نه تنها مسخره نمی دانند بلکه آن را از کراماتش بر می شمارند. ولی چگونه است که به حضرت ابوطالب که می رسند چنین امری را در رابطه با ایشان مورد تمسخر قرار می دهند؟
2⃣ بررسی سند:
✅ در سند این روایت دو راوی به نام «علی بن معلی» و برادرش «محمد بن معلی» ذکر شدند، که در کتاب های رجالی هیچ توصیف و مدحی در رابطه با آنها نیامده و مجهول الحال می باشند. و در نتیجه به خاطر مجهول بودن این دو، سند روایت ضعیف می شود. «علامه مجلسی» در کتاب «مرآة العقول، ج۵، ص۲۵۲» سند این روایت را «ضعیف» می شمارد.
🔺ادامه دارد...
🆔@meshkatehedaya
#نقد_ها_و_چالش_ها #ابن_تیمیه #تهمت
❌ تهمت ناجوانمردانه [۴] ❌
در این قسمت به یکی دیگر از تهمت ها و دروغ های ناجوانمردانه و مضحکانه «ابن تیمیه» نسبت به شیعیان می پردازیم. او در یکی از تهمت هایش به شیعیان می نویسد:
«وَالْيَهُودُ لَا يَرَوْنَ عَلَى النِّسَاءِ عِدَّةً، وَكَذَلِكَ الرَّافِضَةُ»
ترجمه: «و یهودیان هیچ عده ایی برای زنان قائل نیستند، و روافض هم چنین نظری دارند».
📚(منهاج السنة، ج۱، ص۲۵)
❌نقد
1⃣ در جهالت و بی خبری «ابن تیمیه» همین بس که مسأله «عده نگه داشتن زن بعد از طلاق و یا فوت شوهر»، از مسلمات مذهب شیعه می باشد. و در کتاب های مختلف فقهی و حدیثی شیعه، ابواب کثیری در بیان لزوم عده نگه داشتن و احکام مربوط به آن ذکر شده است.
به عنوان نمونه، «محقق حلی» در کتاب «شرائع الاسلام» ابوابی همانند: «فی عدة الوفاة» و «فی عدد الإماء» و همچنین «شیخ مفید» در کتاب «المقنعة» بابی به نام «عدد النساء» باز نمودند و در رابطه با لزوم عده و احکام آن می پردازند.
این مسئله در نزد شیعه آنچنان دارای اهمیت می باشد، که اگر مردی با زنی در حال «عده» ازدواج کند و با او دخول و جماع نماید، به همدیگر تا ابد حرام می شوند. شیخ طوسی در این رابطه می نویسد:
«زمانی که زن در حال عده ازدواج کند و مرد با آن دخول نماید... آن زن بر آن مرد حرام ابدی می شود... دلیل ما[بر این مطلب] اجماع شیعه و روایاتش می باشد».
📚( الخلاف، ص۴۴)
2⃣ آیا براستی می توان به دیگر ادعا ها و گفتار های عالمانی که فراوان این چنین دروغ ها و تهمت های ناجوانمردانه و مضحکانه را که به مخالفان خودشان می زنند را با دیده راستی و اطمینان نگریست؟!!
🆔@meshkatehedayat