مشکات هدایت
❓سوال جلسه ششم❓ 1️⃣ چگونه می توان ثابت نمود که آیه «یرثنی و یرث من آل یعقوب» دلالت بر ارث مالی دارد
🔘سلام خدمت بزرگواران و دنبال کنندگان کانال مشکات هدایت
🔸مهلت پاسخگویی به سوالات استاد تا پایان همین هفته(جمعه) ساعت 12ظهر است🕛
✔️در صورت تمایل پاسخهای خود را به آیدی @meshkat_205 ارسال کنید و به دو نفر از کسانیکه پاسخ درست را ارسال کنند به قید قرعه هدایایی اهداء می شود.
🆔@meshkatehedayat
#حدیث_روز
🌸 امام علی علیه السلام:
🍃 آنکه به زندگی ساده ی آبرومندانه بسنده کند، آسایش را به دست می آورد.
📔(نهج البلاغه، حکمت ۳۷۱)
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #سکوت_اصحاب #شهادت #پاسخ_به_شبهات 🖊 شبهه: 🔹 اهل تسن
AUD20210113WA0005.m4a
1.09M
#فاطمیه #سکوت_صحابه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #پاسخ_اجمالی #پاسخ_به_شبهات
📌آیا امکان دارد که صحابه در مقابل ظلم به حضرت زهرا علیها السلام سکوت اختیار کنند؟
🎙پاسخی بسیار زیبا و اجمالی توسط استاد کرامتی
🆔@meshkatehedayat
🖊شبهه:
🔹آیا امکان دارد صحابه ای که مطیع محض پیامبر اکرم بودند در مقابل ظلم به حضرت زهرا علیها السلام سکوت اختیار کنند؟
📌جواب اجمالی و کوتاه(صوت):
https://eitaa.com/meshkatehedayat/608
📌جواب تفصیلی:
قسمت اول:
https://eitaa.com/meshkatehedayat/573
قسمت دوم:
https://eitaa.com/meshkatehedayat/582
قسمت سوم:
https://eitaa.com/meshkatehedayat/594
👈لطفا نشر دهید.
🆔@meshkatehedayat
#حدیث_روز
🌸 امام رضا علیه السلام:
🍃 هر که اندوه مومنی را بر طرف نماید، خداوند روز قیامت اندوه او را از قلبش می زداید.
📙 الکافی، ج۲، ص۲۰۰
🆔 @meshkatehedayat
#خیانت_قلم
#تحریف_کتب_اهل_تسنن #تحریفات #فاطمیه #حضرت_محسن
🔹صفوری یکی از علمای اهل سنت متوفی ۸۹۴ق، درباره خلفای اربعه اهل تسنن، کتابی به نام «المحاسن المجتمعة فی فضائل الخلفاء الاربعة» تالیف نموده است.
این کتاب امروزه با تحقیق محمد خیر المقداد تحت اشراف محمود الارناؤوط بصورت خلاصه، با نام «مختصر المحاسن المجتمعة فی فضائل الخلفاء الاربعة» چاپ شده است.
📎در بخشی از این کتاب که به معرفی فرزندان امیرالمومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما اختصاص دارد، اینگونه آمده است:
«کان الحسنُ رضی الله عنه أوّلَ أولاد فاطمة 👈الخمسة👉، الحسن، والحسین، و زینب الکبری، و زینب الصّغری، المکنّاة بأمّ کلثوم، وَلَدَتها في حیاة النّبي صلّی اله علیه و سلّم»
📌ترجمه: «حسن، اولین نفر از از 👈پنج👉 فرزند فاطمه می باشد. (نام فرزندان او عبارتند از) حسن، حسین، زینب کبری، زینب صغری که کنیه او ام کلثوم است که فاطمه او را در زمان حیات پیامبر به دنیا آورد.»
👈 مشاهده می کنید که در ابتدای این متن اشاره شد، که حضرت زهرا علیها السلام دارای پنج فرزند بودند. در حالیکه فقط نام چهار فرزند ایشان آمده و از فرزند پنجم حضرت نامی برده نشده است‼️
اما زمانی که به نسخه خطی و اصل این کتاب مراجعه می کنیم، می بینیم که صفوری پس از ذکر نام چهار فرزند حضرت زهرا علیها السلام می نویسد:
«و أسقطت فاطمة سقطا سمّا علیٌ محسناً»
📌ترجمه: «فاطمه فرزندی را سقط کرد که علی او را محسن نامیده بود.»
سوال اینجاست که چگونه محقق کتاب ابتدای متن را که اشاره به وجود پنج فرزند برای حضرت زهرا علیها السلام دارد، ذکر می کند؛ اما نام فرزند پنجم یعنی حضرت محسن علیه السلام را حذف می کند⁉️
ممکن است بگویند این کتاب خلاصه کتاب صفوری است و محقق در صدد اختصار متن بوده و به همین دلیل این قسمت را حذف نموده است.
✅ در جواب می گوییم که آیا منطقی و طبیعی به نظر می رسد که پنج نفر بعنوان فرزندان حضرت زهرا علیها السلام ذکر شوند، اما فقط به جهت اختصار کتاب، نام فرزند پنجم حذف شود❓
❌ مسلما این کار به صورت مغرضانه با هدف حذف مطالب مربوط به شهادت حضرت زهرا علیها السلام و فرزند عزیزشان انجام شده است.
🔺 کاری از کانال مشکات هدایت به همت استاد جلال رضایی
[اسکن کتاب را در ذیل مشاهده فرمایید]
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#خیانت_قلم #تحریف_کتب_اهل_تسنن #تحریفات #فاطمیه #حضرت_محسن 🔹صفوری یکی از علمای اهل سنت متوفی ۸۹۴ق
حذف نام حضرت محسن از کتاب «المحاسن المجتمعة فی فضائل الخلفاء الاربعة»
🆔 @meshkatehedayat
🌸امام مهدى عليه السلام:
🍃ليَعمَل كُلُّ امْرِءٍ علَى ما يُقَرَّبُ مِن مَحَبَّتِنا
ترجمه: «هر يك از شما بايد كارى كند كه با آن به محبّت ما نزديك شود.»
📙(بحار الأنوار، ج۵۳، ص۱۷۶)
#جمعه_های_مهدوی #یا_صاحب_الزمان #یوسف_زهرا_سلام_الله_علیها
🆔@meshkatehedayat
#حدیث_روز
🌼وإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَآدَّ لِفَضْلِهِ
🍃و اگر اراده خیری برای تو کند، هیچ کس مانع فضل او نخواهد شد.
📙سوره یونس، آیه 107
🆔 @meshkatehedayat
#شبهه #فاطمیه
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات
🖋 شبهه:
از ادعاهای شیعیان این است که حضرت زهرا سلام الله علیها توسط مخالفینشان به شهادت رسیده اند. درحالی که در روایات و کتبشان آمده است که ایشان وفات کرده اند. یعنی بصورت طبیعی از دنیا رفته اند.
مثلاً کلینی از علمای بزرگ شیعه می نویسد:
❎ «ولدت فاطمة عليها وعلى بعلها السلام بعد مبعث رسول الله صلى الله عليه وآله بخمس سنين و 👈 توفيت 👉 عليها السلام ولها ثمان عشرة سنة و خمسة»
📚 (کافی، ج۱، ص۴۵۸)
📌 ترجمه: «حضرت زهرا در هجده سالگی وفات یافت.»
یا علامه مجلسی در این رابطه روایتی را می آورد و می نویسد:
❎ «فلما 👈 توفيت 👉 فاطمة...»
📚 (بحار الانوار، ج۴۳، ص۱۸۹)
📌 ترجمه: «زمانی که حضرت فاطمه وفات یافت...»
بنابراین، چون در کتب شیعان لفظ «وفات» برای حضرت زهرا سلام الله علیها بکار رفته است، در نتیجه ایشان بصورت طبیعی از دنیا رفتند. اگر آن ها معتقد به شهادت ایشان بودند، می بایست الفاظ «شهیدة» یا «مقتولة» را برای ایشان به کار ببرند.
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات 🖋 شبهه: از ادعاهای شیعی
#شبهه #فاطمیه
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات
🧠 قسمت اول:
✅ ما به دو صورت پاسخ این شبهه را خواهیم داد و ثابت خواهیم کرد که شبهه کنندگان نه تنها بی سوادی خودشان را به همگان نشان می دهند، بلکه با طرح این شبهه موجب رسوایی خودشان می شوند.
🔹 جواب نقضی:
طبق استدلال وهابیت و اهل تسنن هنگامی که برای شخصی کلمه «وفات» به کار می رود، یعنی آن شخص کشته نشده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته است.
در جواب می گوییم اگر این اشکال مضحک وارد شود، تاوان زیادی را برای اهل تسنن و وهابیت خواهد داشت و خیلی از مباحث مهم تاریخی که بدان معتقد هستند، زیر سوال می رود. ما به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:
1️⃣ در روایتی با سند صحیح آمده است که عائشه می گوید:
«عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ: لَمَّا أَتَاهُ 👈 وفَاةُ 👉 جعْفَرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَرَفْنَا فِي وَجْهِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْحُزْنَ»
📚 (المستدرک علی الصحیحین، ج ۳، ص۴۳، تصحیح سند در اسکن مشاهده شود)
📌 ترجمه: «عایشه می گوید: زمانی که خبر 👈 وفات 👉 جعفر به پیامبر اکرم رسید ما غم و حزن را در چهره پیغمبر مشاهده نمودیم.»
2️⃣ ابن کثیر از علمای بزرگ اهل تسنن درباره عمر بن خطاب می نویسد:
«ثم دخلت سنة ثلاث وعشرين وَ فِيهَا 👈 وفَاةُ 👉 عمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ»
📚 (البدایة و النهایة، ج۷، ص۱۳۰)
📌 ترجمه: « 👈 وفات 👉 عمر بن خطاب در سال ۲۳ هجری قمری است.»
3️⃣ ابن جوزی از علمای بزرگ اهل تسنن در کتابش بابی دارد با عنوان «ذکر 👈 وفاة 👉 عثمان بن عفان».
📚 (الثبات عند الممات، ص۱۰۱)
✅ بنابراین طبق کلام عایشه، ابن کثیر و ابن جوزی که لفظ «وفات» را برای جعفر، عمر و عثمان به کار بردند، یا باید بگوییم تمام علمای اهل تسنن و مولویانشان تا کنون به دروغ می گفتند که جعفر، عمر و عثمان کشته شده اند یا باید بگویند این شبهه توهمی بیش نیست و کلمه «وفات» معنای دیگری دارد.
حال آیا با توجه به مطالب گفته شده، وهابیت و اهل تسنن می پذیرند که جعفر، عمر و عثمان کشته نشدند و به صورت طبیعی از دنیا رفتند ❓❓
ادامه دارد ...
[اسکن کتب در ذیل مشاهده فرمایید.]
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات 🧠 قسمت اول: ✅ ما به دو
بکار بردن کلمه «وفات» برای جعفر توسط عایشه
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات 🧠 قسمت اول: ✅ ما به دو
بکار بردن کلمه «وفات» برای عمر بن خطاب توسط ابن کثیر
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات 🧠 قسمت اول: ✅ ما به دو
بکار بردن کلمه «وفات» برای عثمان توسط ابن جوزی
🆔 @meshkatehedayat
#حدیث_روز
🍂امیرمومنان علی(علیه السلام)
🌷ألتَّجَمُّلُ مِنْ أَخْـلاقِ المُؤمِنينَ.
آراستگی از اخلاق مومنان است.🍁
غررالحکم .
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
🎙 فایل صوتی جلسه ششم استاد ابوالقاسمی بررسی اسناد و شرح محورهای اساسی خطبه فدکیه 📌 جلسه ششم: بررسی
ماجرای فدک.mp3
19.07M
🎙 فایل صوتی جلسه آخر
استاد ابوالقاسمی
بررسی اسناد و شرح محورهای اساسی خطبه فدکیه
📌 جلسه آخر: ماجرای فدک و چگونگی غصب آن
#کلاس_مجازی
#خطبه_فدکیه
#استاد_ابوالقاسمی
#جلسه_آخر
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
🎙 فایل صوتی جلسه آخر استاد ابوالقاسمی بررسی اسناد و شرح محورهای اساسی خطبه فدکیه 📌 جلسه آخر: ماجرا
❓سوال جلسه آخر❓
1️⃣ علت غصب فدک توسط ابوبکر چه بوده است؟
2️⃣ برخورد ابوبکر نسبت به قباله فدک چگونه بوده است؟ (خیلی مختصر بنویسید)
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
❓سوال جلسه آخر❓ 1️⃣ علت غصب فدک توسط ابوبکر چه بوده است؟ 2️⃣ برخورد ابوبکر نسبت به قباله فدک چگونه
🔘سلام خدمت بزرگواران و دنبال کنندگان کانال مشکات هدایت
🔸مهلت پاسخگویی به سوالات استاد تا پایان همین هفته(جمعه) ساعت 12ظهر است🕛
✔️در صورت تمایل پاسخهای خود را به آیدی @meshkat_205 ارسال کنید و به دو نفر از کسانیکه پاسخ درست را ارسال کنند به قید قرعه هدایایی اهداء می شود.
🆔 @meshkatehedayat
#حدیث_روز
🌸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
🔰ای ابوذر: اضطراب انسان با ایمان از گناه خود بیشتر از اضطراب گنجشکی است که در دام افتاده و برای رهایی از قفس تقلا می کند، و بخود می لرزد.
📙قسمتی از وصایای پیامبر به اباذر غفاری
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات 🧠 قسمت اول: ✅ ما به دو
#شبهه #فاطمیه
#شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات
🧠🧠 قسمت دوم
🔹 جواب حلی:
با مراجعه به کتب لغت، می بینیم که کلمه «وفات» برای هر کسی که روح از بدنش جدا شده است، به کار برده می شود و در این مورد تفاوتی بین مرگ طبیعی و کشته شدن نیست.
مثلا ابن فارس (م ۳۹۵ق) از لغویون بزرگ عرب درباره کلمه «وفی» می نویسد:
«... كَلِمَةٌ تَدُلُّ عَلَى إِكْمَالٍ وَإِتْمَامٍ... وَيَقُولُونَ: أَوْفَيْتُكَ الشَّيْءَ، إِذَا قَضَيْتَهُ إِيَّاهُ وَافِيًا... وَمِنْهُ يُقَالُ لِلْمَيِّتِ: تَوَفَّاهُ اللَّهُ.
📚(معجم مقاییس اللغة ذیل ماده وفی)
📌ترجمه: «... [وفی] بر اکمال و اتمام دلالت می کند... هنگامیکه اوفیتک الشی می گویند یعنی آن را بصورت کامل انجام دادم... و از اینجاست که برای میت لفظ وفات را بکار می برند (یعنی بصورت کامل روح از بدنش خارج شده است)»
👈 بر این اساس نهایت چیزی که کلمه وفات بر آن دلالت می کند، این است که یک شخص روح از بدنش جدا شده و وارد دنیای دیگری شده است. بنابراین از خود این کلمه بصورت مستقل نمی توان برداشت مرگ طبیعی یا کشته شدن نمود؛ بلکه برای فهمیدن این موضوع باید به قرائن دیگری رجوع کرد.
🔴 با توجه به مطالب بالا می گوییم:
با اینکه شهادت جعفر و کشته شدن عمر و عثمان یک امر قطعی در تاریخ می باشد، ولی مشاهده می کنیم که کلمه «وفات» برای این سه نفر به کار رفته است. پس علما با استعمال این لفظ به دنبال این نبودند که بگویند آن سه نفر کشته نشدند.
زیرا چنانکه گفتیم، کلمه «وفات» طبق آنچه در کتب لغت آمده است، صرفا بهمعنای از دنیا رفتن است؛ خواه با مرگ طبیعی باشد، خواه از طریق کشته شدن.
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات 🧠🧠 قسمت دوم 🔹 جواب حلی
🔴 برای روشن تر شدن این مطلب، به کلامی از سخاوی از علمای بزرگ اهل تسنن اشاره می کنیم. او درمورد زمان و نحوه وفات خلفا می نویسد:
«أَن وَفَاة عمر بن الْخطاب كَانَت فى سنة ثَلَاث وَعشْرين، وَذَلِكَ فى آخر يَوْم فى ذى الْحجَّة شَهِيدا.
... أَن وَفَاة عُثْمَان بن عَفَّان كَانَت فى سنة خمس وَثَلَاثِينَ وَذَلِكَ فى ذى الْحجَّة أَيْضا شَهِيدا.
... أَن وَفَاة على بن أَبى طَالب كَانَت فى سنة أَرْبَعِينَ، وَذَلِكَ فى رَمَضَان شَهِيدا. »
📚 (الغایة فی شرح الهدایة، ص۴۸۲)
📌 ترجمه: «وفات عمر در سال ۲۳ در آخر ذی الحجه میباشد. او در حالیکه شهید شد از دنیا رفت...
وفات عثمان در سال ۳۵ در اواخر ذی الحجه است. او در حالیکه شهید شد از دنیا رفت...
وفات علی بن ابی طالب در ماه رمضان سال چهلم است. او در حالیکه شهید شد از دنیا رفت.»
🟡 سخاوی در ابتدای این سه جمله، کلمه «وفات» را برای هر سه نفر به کار برده است که تنها اشاره به این دارد که آنها از دنیا رفتند.
اما در ادامه این جملات، با به کار بردن کلمه «شهیدا» به کیفیت و نحوه وفات ایشان اشاره میکند و میگوید که این سه نفر شهید شدند.
❌ در نتیجه مرحوم کلینی و علامه مجلسی هنگامی که لفظ «وفات» را برای حضرت زهرا علیها السلام به کار می برند، صرفا منظورشان این است که حضرت از دنیا رفته اند. نه اینکه اعتقاد به عدم شهادت ایشان داشته باشند.
[اسکن کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمایید]
🆔 @meshkatehedayat
🖊شبهه:
🔹اگر حضرت زهرا علیها السلام به شهادت رسیدند چرا بعضی از علمای شیعه برای ایشان لفظ «وفات» را به کار بردند؟
📌پاسخ نقضی:
https://eitaa.com/meshkatehedayat/619
📌پاسخ حلی:
https://eitaa.com/meshkatehedayat/630
👈لطفا نشر دهید.
🆔@meshkatehedayat
🌸 امیرالمؤمنین عليه السلام:
🍃 وقتى با گناهان خود راه را بر دعايت بسته اى، تأخير در اجابت آن را دير مشمار
📔 (غررالحكم حدیث10329)
🆔@meshkatehedayat
#نقدها_و_چالش_ها #عدالت_صحابه #قاعده_جعلی
❌ کاسه داغ تر از آش شدن ❌
بارها شنيديم و خوانديم كه يكی از عقايد مهم اهل تسنن، عدالت جميع اصحاب پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله می باشد.
مثلا قرطبی در اين رابطه می نويسد:
«فالصحابة كلهم عدول»
📌ترجمه: « همه صحابه عادل هستند.»
📚(الجامع لأحکام القرآن، ج۱۹،ص۳۵۰)
👈جالب اينجاست هنگامیكه به کتب تاریخی و حدیثی اهل تسنن، مراجعه می نمائيم درگیری هایی را در بین صحابه مشاهده می کنیم که هر شخصی را به تعجب وا میدارد که نمی داند باید این قاعده کذایی (عدالت جمیع اصحاب) را قبول کند یا سیره عملی صحابه که عدالت یکدیگر را زیر سوال برده و مخالف با این قاعده بودند؟
که به قطره ایی از این دریای بی کران اشاره می نمائیم:
🔺روزی عباس بن عبد المطلب و امام علی علیه السلام به خاطر اختلافشان بر سر یک مساله ای به پیش عمر بن خطاب می آیند که عباس در ابتدای صحبت به عمر می گوید:
«يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ اقْضِ بَيْنِى وَبَيْنَ هَذَا الْكَاذِبِ الآثِمِ الْغَادِرِ الْخَائِنِ.»
📌ترجمه: «ای عمر بین من ( عباس) و بین علی که دروغگو و گنهکار و فریبکار و خیانتکار است قضاوت کن.»
📚(صحیح مسلم،ص۸۳۹)
چند نکته:
1⃣ بسیار جالب است که علمای اهل تسنن در طرفداری از صحابه این قاعده کذایی (عدالت جمیع اصحاب) را درست کردند ولی می بینیم که خود اصحاب اولین نفراتی هستند که این قاعده را نقض می کنند و عدالت یکدیگر را زیر سوال می برند.
2⃣ هنگامی که اصحاب خودشان هم این قاعده قبول را ندارند، چرا اهل تسنن از صحابه تبعیت نمی کنند و پایشان را فراتر از آنان می گزارند؟
[اسکن کتاب در ذیل مشاهده فرمائید]
🆔 @meshkatehedayat