eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
139 ویدیو
232 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ‍ ❌تحریف نفرین پیامبر بر معاویه(۲)❌ در ادامه مبحث هفته گذشته(لینک هفته گذشته را در آخر پست مشاهده فرمایید)، به نقل حدیث دیگری با همین مضمون از کتاب «أنساب الأشراف»، جلد۵، صفحه۱۳۳ می پردازیم: «حَدَّثَنَا أَبُو صَالِحٍ الْفَرَّاءُ وَمُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ وإسحاق قالوا، حدثنا الحجّاج بن محمّد الأعور حدثنا شعبة عن أبي حمزة قَالَ: سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ يَقُولُ: مَرَّ بِي رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وأنا أَلْعَبُ مَعَ الْغِلْمَانِ فَاخْتَبَأْتُ مِنْهُ خَلْفَ بَابٍ، فَدَعَانِي فَحَطَأَنِي حَطَأَةً ثُمَّ بَعَثَنِي إِلَى مُعَاوِيَةَ، فَرَجَعْتُ إِلَيْهِ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ، 👈ثُمَّ بَعَثَنِي إِلَيْهِ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ بَعْدُ، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لا أَشْبَعَ اللَّهُ بطنه، قال أبو حمزة: فَكَانَ مُعَاوِيَةُ بَعْدَ ذَلِكَ لا يَشْبَعُ👉». 📌ترجمه: «ابن عبّاس می گوید: رسول خدا آمد در حالی که من با كودكان بازی می كردم. پس خودم را پشت دری مخفی كردم. حضرت به پشتم زد. سپس مرا به سوی معاویه فرستاد. من نزد پیامبر برگشتم و گفتم: او دارد غذا می خورد. 👈دوباره مرا به سوی معاویه فرستاد. پس گفتم: او هنوز دارد غذا می خورد. حضرت فرمود: خدا شكمش را سير نكند. ابو حمزه (عمران بن ابی عطاء) گفت: معاویه بعد از آن دیگر سیر نشد👉». ✂️در این هفته به سراغ یکی دیگر از کتاب هایی رفته ایم که این حدیث در آن کتاب به شکل ناقصی بیان شده است. در کتاب «مسند أحمد»، ج۵، ص۲۳۴ آمده است: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حمْزةَ، قَالَ: سَمِعْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ، يَقُولُ: " مَرَّ بِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا أَلْعَبُ مَعَ الْغِلْمَانِ، فَاخْتَبَأْتُ مِنْهُ خَلْفَ بَابٍ، فَدَعَانِي، فَحَطَأَنِي حَطْأَةً، ثُمَّ بَعَثَنِي إِلَى مُعَاوِيَةَ، فَرَجَعْتُ إِلَيْهِ، فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ 👈(✂️)👉» 🔰نکته ای که در همان ابتدای کار توجه ما را جلب نمود، اشتراک این حدیث در هر دو کتاب است. اما تنها تفاوت حدیث نقل شده در مسند احمد، تقطیعی است که رخ داده، و جملات پایانی حدیث که دلالت بر دلخوری پیامبر صلی الله و علیه و آله، و نفرین معاویه دارد، از متن حدیث حذف شده است. 🔺لینک هفته گذشته👇👇 https://eitaa.com/meshkatehedayat/1441 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺یکی از شبهاتی که وهابیت مطرح می نمایند، اینست که اگر به عقیده شما شیعیان، امام حسین علیه السلام دارای قدرت تکوینی بود، پس چرا در روز عاشورا از این قدرت استفاده نکرده و معجزه ایی انجام ندادند تا خودشان و اصحابشان به آن مصیبات دچار نشوند؟ 👈به این شبهه چگونه باید پاسخ داد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #قدرت_تکوینی #کربلا ✍شبهه: 🔺یکی از شبهاتی که وهابیت مطرح می نمایند، اینست که اگر به عقیده شم
🔴جواب نقضی:(قسمت اول) 🔰اگر کسی بخواهد با چنین استدلال بی اساسی، ولایت تکوینی اهل بیت علیهم السلام را مورد اشکال قرار دهد، در ابتدا باید قدرت تکوینی خداوند و معجزات پیامبر اکرم را زیر سوال ببرد. به دو نمونه در این زمینه اشاره می نماییم: 1⃣ آنچه که واضح و مشخص می باشد، آنست که خداوند قدرتی نامحدود و لایتناهی دارد. اما با این وجود مشاهده می نماییم، که خداوند در سوره «بقره آیه ۶۱» در رابطه با قوم بنی اسرائیل می‌ فرماید: «وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ » 📌ترجمه: «پیامبران را به ناحق می کشتند» 👈با توجه به این آیه از وهابیت می پرسیم، چرا خداوندی که قادر مطلق است، معجزه ای نکرد تا جان فرستادگانش را نجات دهد؟ 👈آیا وهابیت طبق استدلالشان حاضر هستند که بگویند به خاطر اینکه خداوند معجزه ای برای نجات جان انبیاء اش ننمود، پس قدرتی هم در امور تکوینی عالم ندارد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #قدرت_تکوینی #کربلا 🔴جواب نقضی:(قسمت اول) 🔰اگر کسی بخواهد با چنین استدلال بی اساسی، ولا
2⃣ شیعه و سنی معجزات مختلف و متعددی را برای پیامبر اکرم ذکر نمودند که از جمله آن شقّ القَمَر ( شکافته شدن ماه) می باشد. این مطلب، ولایت و قدرت تکوینی پیامبر اکرم را نشان می دهد که به اذن خداوند تصرفاتی را در عالم انجام داده اند. 👈دوباره از وهابیت سوال می نماییم، چرا پیامبر اکرم در زمان جنگ أحد که بشدت بر بدن ایشان جراحات زیادی وارد شد و همچنین عموی بزرگوار ایشان حضرت حمزه به طرز فجیعی به شهادت رسیدند، معجزه ای از خود نشان ندادند تا اینگونه اتفاقات ناگواری رقم نخورد؟ 👈آیا وهابیت طبق استدلالشان می توانند بگویند که پیامبر اکرم با توجه به مطالب گفته شده دارای معجزات و کرامات نبودند؟ 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
📚کتاب: «فرهنگ عاشورا» 📌مولف: «جواد محدثی» 📎جواد محدثی درسال ١٣٣١ در شهرستان سراب (آذربایجان شرقی) متولد شدند. ایشان دروس مقدمات را در مدرسه حقانی گذرانده و از محضر اساتیدی همچون شهید مفتح، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله شبیری زنجانی و‌.... کسب علم نمودند. از تألیفات ایشان می‌توان به دانشنامه امیرالمومنین علیه السلام بر پایه قرآن، خون خدا، فرهنگ غدیر و.... اشاره نمود. 🔰معرفی کتاب : این نوشته مجموعه ای است از اتفاقات وافرادی که در کربلا حضور داشتند. که مناسب برای کسب اطلاع کلی نسبت به وقایع عاشورا می باشد. هر چند مطالب کتاب کلی بیان گردیده و بنا به فرمایش مؤلف محترم هر بحث این کتاب می تواند منبع مفیدی برای تحقیق و جستجوی کامل باشد. ولی به نوعی دایرة المعارف کوچکی از عاشورا به صورت فهرست الفبایی تدوین گردیده است. ✔️فایل PDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمایید. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #قدرت_تکوینی #کربلا 🔴جواب نقضی:(قسمت اول) 🔰اگر کسی بخواهد با چنین استدلال بی اساسی، ولا
🔴 جواب حلی: ( قسمت دوم) ✅ همانطور که همه می دانیم دنیا محل ابتلاء و آزمایش الهی می باشد. که خداوند در هر زمان و مکانی بنابر حکمت خود، بندگانش را مورد امتحان قرار می دهد. تا عیار و درجه ایمانشان سنجیده و مشخص شود. 👈مثلا یکی از مواردی که محل آزمایش بندگان الهی می باشد، امر جهاد است. که در این میدان، میزان استقامت در مقابل دشمنان، ایثار و گذشت، عدم فرار از جنگ و... سنجیده می شود. حال اگر خداوند متعال و به تبع آن اولیای الهی در هر جنگی از معجزات و قدرت خارق العاده استفاده نمایند، دیگر امتحان الهی معنا پیدا نمی کند. زیرا دیگر ثابت قدمان، ایثار گران، فراریان از جنگ و... شناخته نمی شوند. 🔹خداوند متعال در سوره مبارکه «محمد آیه ۶» در این رابطه می فرماید: «وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ» 📌ترجمه: «و اگر خدا می خواست [خود بدون فرمان جنگ] از آنان انتقام می گرفت [ولی به جنگ فرمان داد] تا برخی از شما را به وسیله برخی دیگر بیازماید». ✅ خداوند متعال در این آیه تصریح می کند که اگر اراده می نمود، بدون جنگ و جهاد دشمنان را نابود می ساخت. ولی به مسلمانان فرمان جهاد داده شد تا میزان ایمان آنان سنجیده شود. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #قدرت_تکوینی #کربلا 🔴 جواب حلی: ( قسمت دوم) ✅ همانطور که همه می دانیم دنیا محل ابتلاء و
👤شوکانی از علمای بزرگ اهل تسنن در ذیل این آیه می نویسد: «خداوند قادر است بر پیروزی آنها (دشمنان) بوسیله انتقام گرفتن و هلاکت و عذاب کردن آنها به آنچه که از انواع عذاب ها می خواهد. ولی خداوند به شما امر بر جهاد نمود تا بوسیله جنگ، شما را آزمایش کند و مجاهدین در راهش و صبر کنندگان بر سختی ها را بشناسد». 📚(فتح القدیر،ص۱۳۷۲) 🔺از طرفی اگر قرار باشد امام در مواجه با مشکلات از قدرت غیر عادی استفاده نماید، دیگر نمی تواند الگو و اسوه ای برای مردم در مقابل سختی ها (مرگ، تشنگی، گرسنگی، شکنجه، اسارت و...) قرار بگیرد. 👈و از طرفی هم مردم در مقام اعتراض حق دارند که بگویند: این چه الگوییست که همیشه در مصیبت ها از قدرت غیر عادی استفاده می نماید و طعم هیچ گونه سختی را نچشیده است؟ 🆔@meshkatehedayat
❌تحریف لعن پیامبر بر معاویه(۱)❌ 🔹در این هفته به ذکر حدیث دیگری از احادیث موجود در منابع اهل تسنن می پردازیم، که با هدف حذف «مطاعن و عیوب معاویه» دستخوش تحریف شده است. ✅ این روایت در کتاب «شرح نهج البلاغة»، جلد۲، صفحه۲۷۳ بصورت کامل و تحریف نشده آمده است، که متن آن را برای خوانندگان قرار می دهیم: «وَ رَوَى شَيْخُنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْبَصْرِيُّ الْمُتَكَلِّمُ عَنْ نَصْرِ بْنِ عَاصِمٍ اللَّيْثِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: أَتَيْتُ مَسْجِدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ النَّاس يَقُولُونَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ غَضَبِ اللَّهِ وَ غَضَبِ رَسُولِهِ فَقُلْتُ مَا هَذَا قَالُوا مُعَاوِيَةُ قَامَ السَّاعَةَ فَأَخَذَ بِيَدِ أَبِي سُفْيَانَ فَخَرَجَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص 👈لَعَنَ‏ اللَّهُ‏ التَّابِعَ‏ وَ الْمَتْبُوعَ رُبَّ يَوْمٍ لِأُمَّتِي مِنْ مُعَاوِيَةَ ذِي الْأَسْتَاه👉» 📌ترجمه: «عاصم میگوید: داخل مسجد رسول الله شدم. دیدم که مردم می‌گویند: از خشم خدا و رسولش به خدا پناه می بریم. گفتم: چه شده است؟ گفتند: (پیامبر بالای منبر خطبه می خواندند که) معاویه ناگهان دست پدرش ابوسفیان را گرفته، و از مسجد بیرون رفتند. پس رسول خدا فرمودند: «👈خداوند پیش رو و دنباله رو اش را لعنت کند. وای بر این امت از معاویه درشت سرین!👉» 🔹این حدیث گویای این مطلب است که رسول خدا صلی الله علیه و آله، معاویه و پدرش ابو سفیان را لعنت نمودند. ✂️درحالیکه در کتاب «الطبقات الکبری»، جلد۷، صفحه۷۸ نیز همین حدیث از «عاصم»نقل شده است. اما در فرازهای پایانی حدیث تغییری ایجاد شده است که می بینیم: «عَنْ نَصْرِ بْنِ عَاصِمٍ اللَّيْثِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: دَخَلْتُ مَسْجِدَ رَسُولِ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - وَأَصْحَابُ النَّبِيِّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - يَقُولُونَ: نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ غضب الله وغضب رَسُولِهِ! قُلْتُ: مَا هَذَا! قَالُوا: مُعَاوِيَةُ مَرَّ قُبَيْلَ أَخَذَ بِيَدِ أَبِيهِ وَرَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عَلَى الْمِنْبَرِ يَخْرُجَانِ مِنَ الْمَسْجِدِ. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - فِيهِمَا قَوْلا (‼️)» ❌ مشاهده می کنید که جملات پایانی حدیث که شامل لعنت پیامبر صلی الله علیه و آله بر معاویه و ابوسفیان بود، حذف شده، و جمله مبهم «فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ فِيهِمَا قَوْلا» جایگزین آن شده است. معنای این جمله چنین است: «رسول خدا درباره آن دو سخنی گفتند.» 🔰ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat