eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
133 ویدیو
231 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
اعتراف های خواندنی (۱)❌ ✳️«شوکانی» از عالمان مورد تایید وهابیت در رابطه با معاویه می نویسد: 🔹«معاویه در حد و اندازه ای نبود که با علی مقابله کند. بلکه معاویه به دنبال ریاست و دنیا طلبی در میان قومی زبان بسته بود. (یعنی در اختیار معاویه بودند) [افرادی که] کارهای نیک را نمی شناختند و کارهای زشت را انکار نمی کردند. پس او آنان را فریب داد که به دنبال خونخواهی عثمان است. و نیت [ریاست و دنیا طلبی] خود را پنهان داشت. و [اهل شام] جان و اموالشان را به او بخشیدند... از عوام الناس شام تعجبی نیست، بلکه تعجب از کسانی که دارای بصیرت و دین بوده اند. همانند برخی از صحابه و بعضی از بزرگان تابعین که به معاویه روی آوردند.» 📚(وبل الغمام،۲،ص۴۱۶) 🔺از طرفی «صدیق حسن خان» که از او در نزد مخالفین بعنوان «زنده کننده ی سنت پیامبر، و از بین برنده ی بدعت» یاد می شود، در کتاب «الروضة الندیة،ج۲،ص۳۶۰» همان متن شوکانی را در توضیح احکام بغاة آورده و آن را رد نمی کند. که این نشان می دهد او چنین مطلبی را قبول کرده است. 👈مشاهده اسکن مستندات 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❌اعتراف های خواندنی (۱)❌ ✳️«شوکانی» از عالمان مورد تایید وهابیت در رابطه با معاویه می نویسد: 🔹«معا
🔺اسکن مستندات: 📚کتاب «وبل الغمام» 📚کتاب«الروضة الندیة» 👈بهمراه شرح حال شوکانی و صدیق حسن خان 🆔@meshkatehedayat
تحریف برای حفظ آبروی ابوهریره❌ 🔰پیشتر در 👈اینجا👉 به این موضوع اشاره نمودیم که برخی از صحابه و تابعین، نسبت به احادیث «ابوهریره» شک و تردید داشتند. 🔹در یکی دیگر از روایات که در کتاب «صحیح مسلم،ص۱۹۴۰»آمده است، تردید عایشه نسبت به احادیث ابوهریره اینگونه بیان شده است: 🔺«... أَخْبَرَنِي ‌يُونُسُ، عَنِ ‌ابْنِ شِهَابٍ أَنَّ ‌عُرْوَةَ بْنَ الزُّبَيْرِ حَدَّثَهُ أَنَّ ‌عَائِشَةَ قَالَتْ: « أَلَا يُعْجِبُكَ 👈أَبُو هُرَيْرَةَ؟👉 جَاءَ فَجَلَسَ إِلَى جَنْبِ حُجْرَتِي يُحَدِّثُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُسْمِعُنِي ذَلِكَ، وَ كُنْتُ أُسَبِّحُ، فَقَامَ قَبْلَ أَنْ أَقْضِيَ سُبْحَتِي، وَ لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَرَدَدْتُ عَلَيْهِ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَكُنْ يَسْرُدُ الْحَدِيثَ ‌كَسَرْدِكُمْ» 📌ترجمه: «عایشه گفت: 👈ابوهریره👉 تو را به تعجب نمی آورد؟ او آمد و نزدیک حجره ام نشست و از رسول خداصلی الله علیه [و آله] وسلم حدیث نقل می کرد و آن را به گوش من می رساند، در حالیکه مشغول نماز نافله بودم. قبل از آن که نماز تمام کنم، برخاست و رفت. اگر او را در می یافتم، سخن او را رد می کردم. رسول خدا صلی الله علیه [و آله] و سلم چنان نبود که مانند شما پیاپی و زیاد سخن بگوید.» ✳️بر اساس روایات اهل تسنن عایشه به احادیث ابوهریره شک و تردید داشته و به آن ایراد می گرفت، به همین خاطر ابوهریره به پشت حجره عایشه آمد و تند تند از پیامبر حدیث نقل می نمود و عامدانه آن را به گوش عایشه می رساند. ✂️ اما جالب است بدانید که همین حدیث در «صحیح البخاری،ص۸۷۸» با سند مشابه نقل شده است. با این تفاوت که بخاطر حفظ آبروی ابوهریره، نام او به 👈«ابو فلان»👉 تغییره کرده است. 🔺مشاهده اسکن مستندات 🆔@meshkatehedayat
🌸امام باقر عليه السلام: 🍃«إيّاكَ و التَّسويفَ؛ فإنّهُ بَحرٌ يَغرَقُ فيهِ الهَلْكى» 📌ترجمه: «از افكندن كار امروز به فردا بپرهیز؛ زيرا اين كار دريايى است كه مردمان در آن غرق و نابود مى شوند.» 📘(تحف العقول، ص۲۸۵) 🌹ولادت امام محمد باقر علیه السلام و فرارسیدن ماه رجب را تبریک عرض می نماییم.🌹 🆔@meshkatehedayat
📚کتاب: «حیاة الإمام الهادی علیه السلام» 📌مولف: «شیخ باقر شریف قرشی» 📎شیخ باقر شریف قرشی در سال ۱۳۴۴ق در شهر نجف اشرف دیده به جهان گشودند. و از محضر اساتیدی همچون سید محمود مرعشی نجفی، شیخ محمد طاهر آل شیخ، و نزدیک به بیست سال از محضر آیت الله خویی کسب علم نمودند. ایشان در سال ۱۴۱۴ق در نجف اشرف کتابخانه ای به نام «مکتبة الإمام الحسن علیه السلام» تاسیس نمودند. و در همان کتابخانه به خاک سپرده شدند. ایشان کتاب های فراوانی مخصوصا در زندگی نامه اهل بیت علیهم السلام تألیف نمودند. از جمله آثار گرانبهای ایشان «حیاة الامام الحسن علیه السلام»، «حیاة الامام الحسین علیه السلام»، «السّجود علی التربة الحسینیة»، «برائة الشیعة من الغلو و الغلاة»... می باشد. 🔰کتاب حاضر مجموعه ای جامع در رابطه با زندگانی امام هادی علیه السلام می باشد. مولف در این کتاب به موضوعاتی همچون دوران کودکی امام هادی علیه السلام، علم، عصمت، عبادت، یاران و اصحابشان، علت حرکت دادن امام از مدینه به سامرا و... می پردازد. فایل PDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمائید. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
📚کتاب: «حیاة الإمام الهادی علیه السلام» ✍مولف: «شیخ باقر شریف قرشی» 🆔@meshkatehedayat
3955-fa-tahlili-az-zendegani-imam-hadi.pdf
3.18M
📚 ترجمه فارسی کتاب: «حیاة الإمام الهادی علیه السلام» ✍مولف: «شیخ باقر شریف قرشی» 🔺مطالعه آنلاین کتاب در 👈اینجا👉 🆔@meshkatehedayat
🏴شهادت امام هادی (علیه السلام)بر تمام شیعیان تسلیت عرض می‌ نماییم.🏴 🌸امام هادی عليه السلام: 🍃«اُذْكُـرْ حَسَـراتِ التَّـفْريـطِ بِـأَخْـذِ تَقْـديمِ الْحَـزْمِ» 📌ترجمه: «حسرت وپشيمانىِ كوتاهى درانجام كارها را به ياد آور و بـا تصميم جــدّى و تدبير جبـران كن». 📘(بحار الانوار،ج۷۸،ص۳۷۰) 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺آیا طبق منابع شیعه امام علی علیه السلام به کسانیکه با ایشان جنگ نمودند، برادر خطاب کردند؟ 🔺اهل تسنن در این رابطه به روایتی از کتاب شیعه استناد می کنند که امام صادق علیه السلام فرمودند: «أن علياً عليه‌السلام لم يكن ينسب أحداً من أهل حربه إلى الشرك ولا إلى النفاق، ولكنه كان يقول: «هم إخواننا بغوا علينا» ترجمه: «علی [علیه السلام] هرگز كسانی را كه با او محاربه كردند به ایشان نسبت شرك ونفاق و كفر نداد بلكه می گفت آنها برادران ما هستند و بر ما ستم كردند». 📚(قرب الإسناد،ص۹۴) 👈آیا این روایت صحیح است؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #صفین #جمل ✍شبهه: 🔺آیا طبق منابع شیعه امام علی علیه السلام به کسانیکه با ایشان جنگ نمودند، ب
🔴پاسخ: ✳️این شبهه را از دو جهت (سندی و دلالی) مورد بررسی قرار می دهیم: 🔹جهت اول: سند سند روایتی که شبهه کنندگان از کتاب شیعه بدان استناد می کنند معتبر نمی باشد. سند روایت بصورت ذیل است: «الحسن بن ظریف عن الحسین بن علوان عن جعفر عن أبیه» 👈حسین بن علوان👉 که در سند روایت وجود دارد از اهل تسنن می باشد. علامه شوشتری در این رابطه می نویسد: «بر عامی(سنی) بودن حسین بن علوان اتفاق شده است». 📚(قاموس الرجال،ج۳،ص۴۸۶) 🔺از طرفی اگر راوی سنی روایاتش با احادیث و عقیده شیعه مخالفت نماید، روایتش حجیت و اعتباری نخواهد داشت. 🔰شیخ طوسی در رد روایتی که از اهل تسنن نقل شده این قاعده را مطرح کرده و می نویسد: «افرادی که این خبر را روایت کرده اند، بیشترشان اهل تسنن هستند و آنچه که اختصاص به نقل آنان پیدا می کند توجهی به آن نمی شود». 📚(تهذیب الأحکام،ج۹،ص۴۸) 👈از قضا روایتی که شبهه کنندگان بدان استناد می نمایند، با اصول و مبانی شیعه در تعارض بوده و در نتیجه هیچ حجیت و اعتباری نخواهد داشت. 👈و همچنین شیخ مفید این روایت را شاذ دانسته و آن را مخالف با باقی روایات می داند. 📚(الافصاح، ص۱۲۴) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #صفین #جمل 🔴پاسخ: ✳️این شبهه را از دو جهت (سندی و دلالی) مورد بررسی قرار می دهیم: 🔹جهت
🔹جهت دوم: دلالت 🔺بنابر روایات فراوان و مسلم شیعه افرادی که در مقابل امام علی علیه السلام به جنگ و ستیز می پردازند، کسانی هستند که با خدا و رسولش جنگ می نمایند. پیامبر اکرم فرمودند: «على از من است و من از او. 👈خداوند با هر كس كه با على بجنگد، خواهد جنگيد. خدا لعنت کند كسی را كه با على مخالفت نماید👉... با كسى كه با على در صلح است من هم با او در صلح هستم و در جنگم با کسی كه با علی در جنگ است. دوستم با هر که او را دوست بدارد و دشمنم با هر که او را دشمن بدارد». 📚(امالی، ص۷۵۷) 👈از نظر شبهه کنندگان کسی که با خدا و رسولش بجنگد چه حکمی دارد؟ 🔺امام علی علیه السلام در رابطه با کسانیکه در مقابل ایشان جنگیدند، فرمودند: «سوگند به آن كسى كه دانه را شكافت و انسان را آفريد 👈آنان اسلام نیاوردند. بلكه در ظاهر تسليم شده‌اند و كفر را در سينه پنهان داشتند👉، امّا هنگامى كه ياورانى بر ضدّ اسلام يافتند آنچه را پنهان كرده بودند، آشكار ساختند». 📚(نهج البلاغه نامه۱۶) 🔺امام علی علیه السلام خطاب به اهل جمل فرمودند: «شما سپاه زن بوديد و پيروان حيوان (شتر عایشه)، تا زمانى كه (شتر) صدا مى‌كرد بپا مى‌خاستيد، و با پى شدنش فرار كرديد. اخلاق شما پست، پيمانهايتان از هم گسسته، 👈دين شما نفاق است👉». 📚(نهج البلاغه، خطبه۱۳) ✳️نتیجه: روایتی که شبهه کنندگان برای تطهیر مخالفان علیه امیرالمومنین علیه السلام بدان استناد کرده اند، از جهت سند فاقد اعتبار بوده و مخالف با بسیاری از روایات می باشد. 🆔@meshkatehedayat
ابوهریره زیر ذره بین❌ ✳️یکی از کسانیکه صحابه و تابعین به احادیثش با دید شک و تردید نگاه می کردند و تا حدی که مردم او را دروغگو می دانستند، «ابوهریره» می باشد. جالب اینجاست که حتی بخاری برای حفظ آبروی ابوهریره برخی از شک و تردید های صحابه نسبت به احادیث او را تحریف نمود. (در اینجا و اینجا مشاهده فرمایید) 👈مطلب دیگری که می تواند شک و تردید را نسبت به احادیث ابوهریره بیشتر نماید، آنست که در سال های آخر بعثت پیامبر اکرم مسلمان شد. نووی از بزرگان اهل تسنن می نویسد: «ابو هریره بدون هیچ اختلافی در سال هفتم از هجرت اسلام آورد.» 📚(شرح النووی علی صحیح مسلم،ج۵ص۷۱) 🔺اگر بپذیریم ابوهریره در این مدت فقط در مدینه زندگی کرده، می توان گفت تا پایان عمر پیامبر اکرم «چهار سال» ایشان را درک نمود. از طرفی اهل تسنن می گویند ابوهریره در بین صحابه بیشترین حدیث را از پیامبر اکرم نقل کرده است. که روایات او را «۵۳۷۴» تا بر شمردند. 📚(تیسیر مصطلح الحدیث،ص۱۷۳) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقدها_و_چالش_ها #ابوهریره ❌ابوهریره زیر ذره بین❌ ✳️یکی از کسانیکه صحابه و تابعین به احادیثش با دی
✳️آیا نباید به احادیث فراوان ابوهریره که زمانی اندک پیامبر اکرم را درک نمود با دید شک و تردید نگریست؟ درحالیکه از طرفی اصحاب دیگر که خیلی زودتر از ابوهریره اسلام آوردند و ملازمت و مصاحبتشان با پیامبر اکرم خیلی بیشتر از او بوده، به اندازه نصف احادیث ابوهریره روایات نقل نکردند. 👈جالب اینجاست افراد متعددی که مثل ابوهریره از اهل صفه و شرایط زندگیشان همانند او بود و حتی خیلی قبل تر از ابوهریره اسلام آوردند، احادیثشان به بیش از سی تا هم نمی رسد. اهل صفه به کسانی می گفتند که بسیار فقیر بوده و گوشه ای از مسجد النبی زندگی می کردند. 🔹مثلا یکی از کسانی که اهل صفه بود «کعب بن مالک» می باشد. او از کسانی بود که در مکه مسلمان شد و در جنگ بدر و... شرکت داشت. ولی بیش از سی حدیث از او در منابع اهل تسنن نقل نشده است. 📚(سیر أعلام النبلاء، ج۲ص۵۲۳) 👈و همچنین «ربیعة بن کعب» از خادمان پیامبر اکرم که اهل صفه بوده، چندین سال قبل از ابوهریره مسلمان شد. ولی بیشتر از دوازده حدیث از او نقل نشده است. 📚(إکمال تهذیب الکمال،ج۴ص۳۶۱) 🔰در نتیجه آیا اهل تسنن نباید با دید شک و تردید به احادیث ابوهریره نگاه کنند؟ 👈اسکن مستندات 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
✳️آیا نباید به احادیث فراوان ابوهریره که زمانی اندک پیامبر اکرم را درک نمود با دید شک و تردید نگریست
اسکن کتب: 📚«شرح النووی علی صحیح مسلم» 📚«تیسیر مصطلح الحدیث» 📚«سیر أعلام النبلاء» 📚«إکمال تهذیب الکمال» 🆔@meshkatehedayat
🌸 ولادت امام جواد علیه السلام بر همه شیعیان مبارک باد. 📌زیارت مختصر امام جواد علیه السلام: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْإِمَامِ الْبَرِّ التَّقِيِّ النَّقِيِّ الرَّضِيِّ الْمَرْضِيِّ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى صَلَاةً كَثِيرَةً تَامَّةً [نَامِيَةً] زَاكِيَةً مُبَارَكَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ» (کامل الزیارات ص۳۰۲) 🆔@meshkatehedayat
اعتراف های خواندنی (۲)❌ ✳️عبد الباقی موصلی از شعرای اهل تسنن، قصیده ای را در مدح امام علی علیه السلام می سراید که در بیتی از آن می گوید: «أنت العلي الذي فوق العُلى رُفِعا *** ببطن مكّة عند البيت إذ وُضِعا» 📌ترجمه: «تو همان على هستى كه از برترى فراتر رفتى آن گاه كه در سرزمين مكه نزد خانه خدا از مادر زاده شدى و بر زمين قرار گرفتى.» ✔️آلوسی از مفسرین مشهور اهل تسنن در شرحی که بر این قصیده زده است، ذیل این بیت می نویسد: «در اینکه امیر (امام علی) کرم الله وجهه در کعبه متولد شد، امری مشهور در دنیا است. و در کتب شیعه و سنی این مطلب ذکر شده است... و جز او مشهور نیست که کسی در کعبه بدنیا آمده باشد، بلکه اتفاق هم بر آن نشده است. و شایسته نیز چنین است، که امام امامان در قبله مومنان بدنیا بیاید. و پاک و منزه است خدایی که هر چیز را در جای مناسب خود قرار می دهد. و او بهترین حکم کنندگان است.» 📚(سرح الخريدة الغيبية في شرح القصيدة العينية، ص۱۵) 🆔@meshkatehedayat
🌸 ولادت امیر المومنین علی علیه السلام بر همه شیعیان و محبین ایشان مبارک باد. 📌فرازی از زیارت امام علی علیه السلام: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ شُرِّفَتْ بِهِ مَكَّةُ وَ مِنًى السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَحْرَ الْعُلُومِ وَ يَا كَهْفَ الْفُقَرَاءِ وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ وُلِدَ فِي الْكَعْبَةِ وَ زُوِّجَ فِي السَّمَاءِ بِسَيِّدَةِ النِّسَاءِ وَ كَانَ شُهُودُهُ السفرة [الْمَلَائِكَةَ] الْأَصْفِيَاءَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مِصْبَاحَ الضِّيَاءِ السَّلَامُ على من [عَلَيْكَ يَا مَنْ‌] خَصَّهُ النَّبِيُّ بِجَزِيلِ الْحَبَاءِ [العطاء] السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا مَنْ بَاتَ عَلَى فِرَاشِ خَيْرِ الْأَنْبِيَاءِ». (اقبال الاعمال ج۲ ص ۶۰۸) 🆔@meshkatehedayat
🏴فرازی از زیارتنامه حضرت زینب علیها السلام: «السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ سَیِّدِ الانْبِیاءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ صاحِبِ الْحَوْضِ وَاللِّواءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ مَنْ عُرِجَ بِهِ الَی السَّماءِ، ... السَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّهَ وَلیِّ اللَّهِ الْمُکَرَّمِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا امَ الْمَصائِبِ یا زَیْنَبُ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ». 🏴وفات حضرت زینب سلام الله علیها را تسلیت عرض می نماییم.🏴 🆔@meshkatehedayat
تحریف دشنام مروان به امام علی علیه السلام ✳️در کتاب «العلل و معرفة الرجال،ج۳،ص۱۷۶» که سخنان احمد بن حنبل در آن گرد آوری شده، مطلبی درباره مروان بن حکم نقل گردیده که به شرح زیر است: «حَدثنِي أبي قَالَ حَدثنَا إِسْمَاعِيل قَالَ حَدثنَا بن عون عَن عُمَير بْن إِسْحَاق قَالَ: ‌كَانَ ‌مَرْوَان ‌أَمِيرا علينا سِتّ سِنِين فَكَانَ يسب 👈عليا👉 كل جُمُعَة ثمَّ عزل ثمَّ اسْتعْمل سعيد بن الْعَاصِ سنتَيْن فَكَانَ لَا يسبه ثمَّ أُعِيد مَرْوَان فَكَانَ يسبه» 📌ترجمه: «عمیر گفت: مروان (در زمان معاویه) به مدت شش سال امیر ما (در مدینه) بود. همواره در هر جمعه به 👈علی👉 [علیه السلام] دشنام می داد. سپس او عزل و سعید بن ابی العاص بمدت دو سال جایگزین او شد. او علی [علیه السلام] را دشنام نمی داد. سپس دوباره مروان برگشت و (مانند گذشته) به علی [علیه السلام] دشنام می داد.» 🔹بر اساس این مطلب، نفرت و کینه مروان نسبت به امیرالمومنین علیه السلام به وضوح مشاهده می شود. ✂️این ماجرا در کتاب «سیر أعلام النبلاء،ج۳،ص۴۷۷» نوشته ذهبی از عالمان اهل تسنن نیز آمده است؛ اما بجای نام امام علی علیه السلام، از کلمه 👈«رجلا»👉 استفاده شده تا شخصی که مروان به او دشنان می داد، مشخص نشود، و بدین گونه از حیثیت مروان دفاع شده و کسی پی به خباثت او نبرد. 🔺مشاهده اسکن مستندات 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺برخی از وهابی ها می گویند: «این شیعیان هستند که لقب وهابی را به آنان داده اند. در حالیکه اصلا چیزی بنام وهابی وجود ندارد». 👈آیا چنین مطلبی صحیح است؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #لقب_وهابی #وهابیت ✍شبهه: 🔺برخی از وهابی ها می گویند: «این شیعیان هستند که لقب وهابی را به آ
🔴پاسخ: ✳️قبل از آنکه شیعیان چنین لقبی را برای فرقه وهابیت به کار ببرند، اهل تسنن لقب وهابی را برای این فرقه استفاده نمودند. 👤مثلا عبد الحی لکنوی از بزرگان اهل تسنن می نویسد: «👈وهابی👉 به محمد بن عبد الوهاب که دارای فتواهای گمراه کننده بود، نسبت داده شده است.» 📚(عمدة الرعایة،ج۴،ص۲۶۴) 🔺از طرفی بزرگان اهل تسنن علاوه بر اینکه این فرقه را وهابی نامیده اند، حتی آنان را جزء اهل تسنن هم بر نمی شمارند. 👤عبدالرحمن سربازی از علمای اهل تسنن ایران در این رابطه می نویسد: «علمای هر چهار مذهب «اهل سنت» ارتباطی با 👈«وهابیت»👉 ندارد و بلکه همواره مخالفت خود را با مسایلی که «وهابیه» را از جرگهٔ «اهل سنت» _بمعنای دقیق و فنی کلمه_ جدا می کند، اظهار کرده و می کنند». 📚(اعتدال در مسلک دیوبند،ص۱۳) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #لقب_وهابی #وهابیت 🔴پاسخ: ✳️قبل از آنکه شیعیان چنین لقبی را برای فرقه وهابیت به کار بب
🔺جالب اینجاست حتی علمای وهابی هم برای خود این لقب را استفاده نمودند. 👤مثلا محمد بن عبداللطیف آل الشیخ از بزرگان وهابیت می نویسد: «برخی از مردم درباره ما 👈وهابیت👉 مطالبی را شنیدند...». 📚(الدرر السنیة في الأجوبة النجدیة،ج۱ص۵۶۴) 👤و یا سلیمان بن سحمان از مبلغین وهابی درباره عقائد وهابیت کتابی بنام «الهدیة السنیة و التحفة 👈الوهابیة👉 النجدیة» می نویسد. همانطور که مشاهده می فرمایید نویسنده از لقب وهابی برای خودشان استفاده می نماید. ❌بنابراین وهابیت ابتدا باید به علمایشان اشکال نمایند که چرا لقب وهابی را برای خود برگزیدند؟ 🔰در نتیجه بکار بردن لقب وهابی اختصاصی به شیعیان نداشته، بلکه علمای اهل تسنن هم از این لقب برای پیروان محمد بن عبدالوهاب استفاده می نمایند و حتی علمای وهابی هم از این لقب برای خودشان بکار برده اند. 🆔@meshkatehedayat