eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
133 ویدیو
231 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
❌تحریف تشویق عایشه به قتل عثمان❌ ✳️ در جریان قتل عثمان احادیثی در کتب اهل تسنن نقل شده است. از جمله این احادیث، حدیثی است که در کتاب «الطبقات الکبری» تالیف ابن سعد، صفحه ۲۰۶ با این مضمون نقل شده است: «قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عُمَرَ قَالَ: حَدَّثَنِي رَبِيعَةُ بْنُ عُثْمَانَ، عَنْ عُثْمَانَ بْنِ أَبِي سُلَيْمَانَ، عَنِ ابْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ قَالَ: " جَاءَ يَعْلَى بْنُ أُمَيَّةَ إِلَى عَائِشَةَ فَقَالَ: قَدْ قُتِلَ خَلِيفَتُكِ 👈الَّذِي كُنْتِ تُحَرِّضِينَ عَلَى قَتْلِهِ👉. قَالَتْ: بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ مِمَّنْ قَتَلَهُ " 👈قَالَ: الْآنَ👉 ثُمَّ قَالَ: أَظْهِرِي الْبَرَاءَةَ مِمَّنْ قَتَلَهُ، فَخَرَجَتْ إِلَى الْمَسْجِدِ فَجَعَلَتْ تَبَرَّأُ مِمَّنْ قَتَلَ عُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ» 📌ترجمه: «ابن ابی ملیکه گفت: یعلی بن امیه نزد عایشه رفت و گفت: «خلیفه ات 👈که تحریک به کشتنش می کردی👉، کشته شد.» عایشه گفت: «بیزاری می جویم از کسی که او را کشت.» 👈یعلی گفت: «الان؟»👉 سپس گفت: «بیزاری ات را آشکار کن.» عایشه به سمت مسجد رفت و از کسی که عثمان را کشت، بیزاری جست.» ✳️ در این حدیث نکاتی وجود دارد که به دو نمونه از آن اشاره می نماییم. نکته اول، جمله یعلی بن امیه خطاب به عایشه است با این مضمون که شخص عایشه مردم را به کشتن عثمان تحریک و تشویق نمود. نکته دوم نیز آنجاست که یعلی بن امیه با گفتن «الان» به عایشه فهماند که پس از آن که مردم را تشویق به کشتن عثمان کرد، بیزاری اش از قاتلان عثمان چه سودی دارد؟ به تعبیر عامیانه تر، یعلی خواست ضرب المثل نوش دارو پس از مرگ سهراب را به عایشه گوشزد کند! ✂️این اتفاق در کتاب تاریخ دمشق تالیف ابن عساکر، جلد ۷۴، صفحه ۱۸۹ از قول ابن سعد و با سند او تحریف شده و اینگونه نقل گردیده است : «وقال ابن سعد: أخبرنا محمّد بن عمر بسنده ... وجاء يعلى بن أمية إلى عائشة، فقال: قد قتل خليفتك.(‼️) قالت: برئت إلى الله ممن قتله، (‼️) فقال: أظهري البراءة ممن قتله. فخرجت إلى المسجد، فجعلت تتبرّأ ممن قتل عثمان.» 🔹با دقت در متن کتاب «تاریخ دمشق» می بینیم که دو موضع حساس موجود در این حدیث که یعلی بن امیه عایشه را عامل تحریک مردم نسبت به کشتن عثمان دانسته، و برائتش از قاتلان عثمان را بیهوده دانسته بود، از متن حدیث حذف شده است. 🆔@meshkatehedayat
❌ اهل تسنن هوشیار باشید(۲)❌ 🔹از جمله افراطی گرایی های وهابیت در مسائل اعتقادی در رابطه با استغاثه (طلب کمک) به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بعد از حیات ایشان می باشد. تا حدی که انجام دادن چنین عملی را «شرک اکبر» دانسته اند. مثلا در سوالی از «صالح بن عبد العزیز آل الشیخ» که از عالمان بزرگ وهابی بوده پرسیده شده است، اگر کسی از پیامبر در خواست و طلبی نماید، آیا چنین عملی شرک است؟ او در جواب می نویسد: این عمل شرک اکبر است. 📚(شرح العقیدة الطحاویة،ج۲، ص۱۰۲۹) 🔰در حالیکه «إبن أبی شیبة» از محدثان بزرگ اهل تسنن روایتی را در رابطه با استغاثه نمودن به پیامبر اکرم که توسط یکی از مسلمانان در زمان خلافت عمر بن خطاب انجام گرفته است را نقل می کند. روایت به شرح ذیل آمده است: «مالک الدار که خزانه دار طعام بیت المال در زمان عمر بن خطاب بود، می گوید: در زمان عمر مردم دچار قحطی شدند، پس مردی به نزد قبر پیامبر آمد و گفت: ای پیامبر! برای امتت طلب باران بکن، زیرا از شدت قحطی و کم آبی هلاک می شوند، پس پیامبر به خواب این شخص آمده و به او فرمود: به نزد عمر برو و سلام من را به او برسان، و به او خبر بده که بزودی برایتان باران خواهد بارید، و به او بگو: «زیرکی بخرج دهد! زیرکی!». پس آن شخص به نزد عمر رفته و ماجرا را برای او تعریف نمود، عمر نیز به گریه افتاده و گفت: پروردگارا! آنچه از دستم بر بیاید انجام می دهم، مگر اینکه از حد توانم خارج باشد.» 📚(المصنف، ج۱۱، ص۱۱۸) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #استغاثه #وهابیت ❌ اهل تسنن هوشیار باشید(۲)❌ 🔹از جمله افراطی گرایی های وهابیت در
❓سوال❓ 👈در طول تاریخ علمای متعددی از اهل تسنن این روایت را در کتاب هایشان نقل نموده اند، در حالیکه کوچکترین اشکالی به متن این حدیث نگرفته و مضامین آن را شرک آمیز نشمردند. جالب اینجاست هنگامیکه علمای اهل تسنن همچون: «ابن کثیر»، «ابن حجر عسقلانی»، «سمهودی»، «ابن حجر هیتمی» و... به تصحیح سند این حدیث پرداخته اند، همانند دیگر علما چنین روایتی را شرک آمیز ندانسته‌اند. 👈مفهومی که از کلام وهابیت برداشت می شود آنست که علمای اهل تسنن در قرون متمادی معنای شرک اکبر را نفهمیده اند، ولی در مقابل فقط وهابیت تازه به دوران رسیده معنای شرک اکبر را دانسته اند. 👈اهل تسنن هوشیار باشید که وهابیت حتی به علمای شما هم رحم نکرده و به آنان اتهام شرک می زند. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❓سوال❓ 👈در طول تاریخ علمای متعددی از اهل تسنن این روایت را در کتاب هایشان نقل نموده اند، در حالیکه
روایت مالک الدار.zip
2.82M
🔺اسکن کتاب ها 👈نظرات علمای اهل تسنن در رابطه با روایت «مالک الدار» 🔰فایل Zip 👈لینک روایات توسل و استغاثه در منابع شیعه https://eitaa.com/meshkatehedayat/1117 🆔 @meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺اهل تسنن شبهه می کنند اگر حضرت علی علیه السلام خلافت را حق خود می دانست، پس چرا در خطبه ۹۲ نهج البلاغه خلافت را از خود سلب کرده و می گوید: «دَعُونِي وَ الْتَمِسُوا غَيْرِي» یعنی مرا رها کنید و شخصی دیگری را انتخاب کنید؟ 👈به این شبهه چگونه باید پاسخ دهیم؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #نهج_البلاغه #خلافت ✍شبهه: 🔺اهل تسنن شبهه می کنند اگر حضرت علی علیه السلام خلافت را حق خود م
🔴پاسخ:(قسمت اول) ✅ در ابتدا باید به این نکته ی مهم اشاره نماییم که حضرت علی علیه السلام خلافت و حکومت را حق مسلم خودشان می دانستند. و جای هیچ شک و تردیدی در این مسأله وجود ندارد. ولی متاسفانه شبهه کنندگان همانند همیشه بصورت گزینشی عمل کرده و فقط به قسمتی از کلام حضرت علی علیه السلام پرداختند. کافی بود در این زمینه به همان نهج البلاغه رجوع کرده تا مشاهده کنند که در این کتاب بارها از لسان مبارک حضرت علی علیه السلام به بحث خلافت و امامتشان اشاره شده است. برای نمونه به دو مورد اشاره می نماییم: 1⃣ حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «عترت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جايگاه اسرار خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مرجع احكام اسلامى هستند... كسى را با خاندان رسالت نمی شود مقايسه كرد... اهل بیت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم أساس دين، و ستون‏هاى استوار يقين می باشند... زيرا ويژگى‏هاى حقّ ولايت و وصیت پیامبر و میراثش به آنها اختصاص دارد.» 📚(نهج البلاغه، خطبه۲) 2⃣ امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ای دیگر فرمودند: «به خدا سوگند از هنگام رحلت پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلّم تا هم اکنون از حق خویشتن محروم مانده‌ام، و دیگران را بر من مقدم داشته‌اند». 📚(نهج‌ البلاغه، خطبه۶) 👈در نتیجه با توجه به این دو روایت و بسیاری از روایت های دیگر امام علی علیه السلام همواره خلافت را حق خود می دانستند. 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #نهج_البلاغه #خلافت 🔴پاسخ:(قسمت اول) ✅ در ابتدا باید به این نکته ی مهم اشاره نماییم که
🔴 پاسخ: (قسمت دوم) ✅ با توجه به مطالب گفته شده در پست قبلی، به توضیح و شرح این خطبه می پردازیم. امام علی علیه السلام در این خطبه می فرمایند: «دَعُونِي‏ وَ الْتَمِسُوا غَيْرِي‏» یعنی «رهايم كنيد و غير مرا بخواهيد». باید ببینیم حضرت علی علیه السلام به چه علتی به مردم فرمودند که سراغ شخص دیگری بروند؟ آیا حضرت خودشان را لایق و شایسته خلافت نمی دیدند؟ در حالیکه در پست گذشته ثابت نمودیم حضرت خلافت را همواره حق مسلم خود می دانستند. بلکه امام علی علیه السلام در ادامه کلامشان علت آن را اینچنین بیان می کنند: 🔸«ما با حادثه‏ اى روبرو هستيم كه چهره‏ های مختلف و جهات گوناگون دارد، كه دلها بر آن استوار، و عقلها بر آن ثابت نمی ماند. چهره ی افق حقیقت را ابرهای تیره ی فساد گرفته، و راه مستقيم ناشناس مانده است. آگاه باشید اگر بخواهم حاکم شوم طبق آنچه خود می دانم با شما رفتار می کنم و به سخن این و آن و سرزنش سرزنش کنندگان گوش نخواهم داد». 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #نهج_البلاغه #خلافت 🔴 پاسخ: (قسمت دوم) ✅ با توجه به مطالب گفته شده در پست قبلی، به توضی
حضرت در این قسمت از کلامشان به چهار نکته اشاره نمودند: 1⃣ وجود مشکلات متعدد در آینده 2⃣ عدم صبر و استقامت مردم در برابر مشکلات 3⃣ انحراف جامعه از مسیر حق 4⃣ حکومت باید بر اساس رأی و نظر حضرت علی علیه السلام اداره شود. 🔰بنابراین امام علی علیه السلام بصورت مطلق درخواست مردم را رد نکردند. بلکه فرمودند اگر من حکومت را بدست بیاورم بنابر شیوه و روش خود حکومت می کنم. ولی اگر بخواهید همانند گذشتگان و آن طور که شما دوست دارید حکومت نمایم، در این زمان اگر حاکم نباشم برای شما مردم بهتر خواهد بود. 👈این کلام حضرت بدین خاطر بود که جامعه در زمان حکومت حکام قبلی، دچار بدعت ها و کج روی ها و انحرافات فراوانی شده بود. (به یک نمونه در اسکن به همراه ترجمه متن مراجعه نمایید) 🆔@meshkatehedayat
📚کتاب: «معالم المدرستین» 📌مولف: «علامه‌ سید مرتضی عسکری» 📎ایشان درسال ۱۲۹۳ش در شهر سامرا به دنيا آمدند. بعد از فراگیری فقه و علوم حدیث، برای تحصیل مدارج بالاتر راهی شهر مقدس قم شدند. و سرانجام توسط ایشان دانشکده اصول دین در سال ۱۳۷۴ در ایران تأسیس گردید. ازجمله تالیفات ایشان، «القرآن الکریم و روایات المدرستین»، «صلاة ابي بکر»، «عبدالله بن سبأ و اساطیر أخری» (ترجمه‌شده با عنوان: عبدالله بن سبا و دیگر افسانه‌های تاریخی)، «مائة و خمسون صحابي مختلق» (ترجمه شده با عنوان: یکصد و پنجاه صحابی ساختگی) و... می باشد. 📌معرفی مختصر کتاب: مؤلف سعی نموده در این کتاب مسائل اعتقادی متعددی را از دیدگاه مکتب خلفا و مکتب اهل بیت علیهم السلام مقایسه نموده و در نهایت در موضوعات مطرح شده به نقد مکتب خلفا می پردازد. 👈در جلد اول به موضوعاتی همچون تعریف و عدالت صحابه، شورایی و الهی بودن امامت از دیدگاه مکتب خلفا و مکتب اهل بیت پرداخته شده است. 👈جلد دوم شامل سر فصل هایی همانند منابع معتبر دینی از قبیل قرآن و سنت و اجتهاد و... در نزد دو مکتب می باشد. و بعد از آن مولف به مبحث منع کتابت و تدوین حدیث در دوران خلفا اشاره می نماید. 👈مولف جلد سوم را به قیام عاشورا و حوادث بعد از آن اختصاص داده است. 🔺خواندن این کتاب به علاقه مندان حوزه تاریخ و اعتقادات توصیه می شود. فایلPDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمائید. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#کتاب_شناسی #اعتقادات 📚کتاب: «معالم المدرستین» 📌مولف: «علامه‌ سید مرتضی عسکری» 📎ایشان درسال ۱۲۹۳
🔴 تلنگر 🔹سید ضیاء الدین عسکری فرزند علامه عسکری در رابطه با پدر بزرگوارش می فرمایند: «وقتی علامه عسکری متوجه مشکلات جامعه و انحراف آن از خط فکری اسلام شد با خود عهد بست تا درصدد رفع و علاج آنها برآید بنابراین، با انگشت بر پیشانی خود نوشت «وقف ائمه اطهار» و بارها گفت که من این وقف را جز در راه موقوفه صرف نکردم». 👈براستی تا چه اندازه برای نشر معارف اهل بیت علیهم السلام تلاش کرده ایم؟ 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه 🔺آیا ایرانی ها اسلام آوردنشان را مدیون خلفا (ابوبکر ، عمر، عثمان) هستند؟ 🔺اگر اسلام توسط خلفا گسترش پیدا کرده، فضیلت و منقبتی برای آنان محسوب می شود؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فتوحات #خلفا #ایران ✍شبهه 🔺آیا ایرانی ها اسلام آوردنشان را مدیون خلفا (ابوبکر ، عمر، عثمان)
🔴پاسخ:(قسمت اول) ✳️ در ابتدا باید متذکر شویم، اگر به فرض هم قبول نماییم خلفا موجب گسترش اسلام در ایران بوده اند (چنین مطلبی صحیح نمی باشد و در پست های آینده به آن اشاره می نماییم) در این صورت هیچ گونه فضیلت و منقبتی برای آنان محسوب نمی شود. زیرا در کتاب «صحیح مسلم ج۱ ص۱۴۶» از ابوهریره نقل شده است: 📌«در غزوه ی حنین همراه پیامبر بودیم. رسول خدا درباره ی کسی که مدعی اسلام بود، فرمود: «این مرد جهنمی است»؛ زمانی که برای مبارزه حاضر شدیم دیدیم که آن مرد به شدت جنگید و زخمی شد. به رسول خدا گفته شد: یا رسول الله! این همان کسی است که او را اهل جهنم خوانده بودی و امروز او به شدت نبرد کرد و مرد. ابوهریره گفت: نزدیک بود که برخی از مردم در صدق سخن رسول خدا شک کنند. در همین حال گفتند: او نمرده است؛ ولی زخم های شدیدی برداشته است. چون شب شد، او نتوانست درد زخم ها را تحمل کند و دست به خودکشی زد. سپس واقعه را به رسول خدا خبر دادند. فرمود: «الله اکبر، گواهی می دهم که من بنده ی خدا و فرستاده ی او هستم». سپس به بلال دستور فرمود تا در میان مردم چنین اعلام دارد: «جز مسلمان به بهشت وارد نمی شود و 👈خداوند این دین را توسط فردی فاجر تقویت و تایید می کند👉». ✅در این روایت اشاره شد گرچه آن فرد جهاد کرده و جانباز جنگ حنین شده بود، ولی پیامبر او را اهل بهشت ندانست و در نهایت به خاطر عدم تحمل درد، خودکشی نمود. پیامبر اکرم بعد از این ماجرا به نکته ای مهم اشاره می نمایند که خداوند دین خودش را به وسیله افراد فاجر و ستمکار کمک کرده و آن را تقویت می نماید. ✅بنابراین اگر به فرض هم قبول نماییم خلفا دین اسلام را گسترش داده اند، هیچ گونه فضیلت و منقبتی برای آنان محسوب نمی شود. زیرا خداوند به وسیله افراد فاسق و فاجر هم دین خودش را تایید و تقویت می کند. 🔺ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #فتوحات #خلفا #ایران 🔴پاسخ:(قسمت اول) ✳️ در ابتدا باید متذکر شویم، اگر به فرض هم قبول
🔴 پاسخ:(قسمت دوم) ✳️ در نگاه برخی از افراد شاید اینطور تلقی شده باشد، خلفا اولین کسانی بوده اند که موجب اسلام آوردن ایرانیان شدند. در حالی که با مراجعه به کتب تاریخی مشاهده می نماییم اولین نفری که موجب اسلام آوردن ایرانیان شد پیامبر اکرم بوده است. 💠 در سال ششم هجری پیامبر اکرم نامه ای را به سوی خسرو پرویز پادشاه ایران ارسال می نمایند. که در آن نامه پادشاه ایران را به اسلام دعوت می کنند. خسرو پرویز هنگامی که نامه را می خواند بسیار عصبانی شده و به حاکمش در یمن که باذان نام داشت دستور می دهد، اشخاصی را به سوی پیامبر بفرستند و ایشان را دستگیره کرده و به سوی او بیاورند. باذان دو نفر به نام بابویه و خرخسرو را به سمت مدینه می فرستد، تا دستور خسرو پرویز را عملی نمایند. هنگامی که آن دو نفر به پیش پیامبر رسیدند، گفتند: پادشاه ایران دستور داده است که تو را دستگیر کرده و به سمت او ببریم. اگر قبول نکنی تو را با قومت نابود می کند. پیامبر در جواب به آنان فرمود: بروید و فردا بیایید. هنگامی که فردا شد، پیامبر بر اساس وحی به آنان خبر داد، خسرو پرویز پادشاه ایران در فلان ماه و فلان شب از دنیا رفته است... هنگامی که آن دو نفر به پیش باذان رفتند گزارش و خبر پیامبر را به او گفتند. بعد از اینکه خبر کشتن شدن پادشاه ایران به سوی باذان فرستاده شد، باذان و همه ابنای فارسی مقیم در یمن اسلام آوردند. 📚(تاریخ الطبری،ص۴۱۸) 👈 ابناء فارس: به گروهی از ایرانیان گفته می شد که در یمن زندگی می کردند. و یمن در آن زمان تحت تصرف پادشاهی ایران بود. 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #فتوحات #خلفا #ایران 🔴 پاسخ:(قسمت دوم) ✳️ در نگاه برخی از افراد شاید اینطور تلقی شده با
🔴 پاسخ:(قسمت سوم) ✳️ متأسفانه بعضی از افراد هنگامی که به ذکر فتوحات خلفا می پردازند، چنان از آن تعریف و تمجید می نمایند که انگار بدون هیچ اشکالی صورت گرفته است. در حالی که با مراجعه به منابع تاریخی اهل تسنن مشاهده می نماییم، اعمالی توسط فتح کنندگان انجام گرفته که با مطالعه آن هر خواننده ای را به تعجب وا می دارد. به یک نمونه از آن اشاره می کنیم: 📌در روایتی صحیح السند در منابع اهل تسنن نقل شده است، «هنگامی که در جنگ قادسیه مغیره بن شعبه به سمت فرمانده ایرانی فرستاده شد، ایرانی ها به او گفتند: اى گروه عرب! من این را مى‏ دانم که چه انگیزه‏اى باعث آمدن شما به دیار ما شده است. شما قومى هستید که در کشور خود آنقدر طعام نمى‏ یابید که از آن سیر شوید، بنابراین به قدر همان نیازمند یتان به شما طعام مى‏ دهیم، و آن را بگیرید، چون ما قومى مجوس هستیم و کشتنتان را خوب نمى‏ بینیم، به خاطر این که شما سرزمین ما را نجس و پلید مى‏ گردانید. مغیره در پاسخ به وى گفت: به خدا سوگند، این چیز ما را به اینجا نیاورده است، ولى ما قومى بودیم که سنگ‏ها و بت‏ها را عبادت مى‏ کردیم. چون سنگى را بهتر از سنگى مى‏ دیدیم، سنگ قبلى را انداخته و دیگرى را مى‏ گرفتیم، و پروردگارى را نمى‏ شناختیم، تا این که خداوند از خودمان به‌ سوى ما پیامبرى فرستاد، و او ما را به اسلام دعوت نمود، و ما از وى پیروى نمودیم، و اینجا به خاطر طعام نیامده‏ ایم، 👈ما به قتال دشمن مان کسانى که اسلام را ترک نموده‏ اند مأمور شده‏ ایم. ما براى طعام نیامده‏ ایم، بلکه به خاطر این آمده ‏ایم تا جنگجویانتان را به قتل برسانیم و فرزندانتان را به اسیری بگیریم. اما آن چه در ارتباط با غذا گفتی، سوگند به جانم، ما آن قدر طعام نمى‏ یابیم که از آن سیر شویم، و گاهى آنقدر آبى نمى‏ یابیم که ما را سیراب نماید. چون به سرزمین شما آمدیم، در اینجا طعام زیاد و آب فراوان یافتیم. به خدا سوگند، ما از این جا بیرون نمى‏ رویم تا این که آن یا برای ما باشد یا برای شما.»👉 📚(مجمع الزوائد، ج۶،ص۲۱۴) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #فتوحات #خلفا #ایران 🔴 پاسخ:(قسمت سوم) ✳️ متأسفانه بعضی از افراد هنگامی که به ذکر فتوحا
🔹بر اساس این روایت صحیح السند، هدف فتح کنندگان از فتوحات، کشتار مردان و گرفتن اسیر از فرزندان ایرانیان بوده است. و از طرفی به خاطر کم بودن طعام و آب در سرزمین حجاز دست به فتوحات زده اند. ❓سوالی که در اینجا باید مورد دقت قرار بگیرد آنست که آیا می توان با چنین جنایات و اهدافی، فتح قلوب کرده و دیگران را به اسلام دعوت نمود؟ یا اینکه با کار فرهنگی و مسالمت آمیز صحبت کردن می توان قلب ها را فتح نمود و تفکرات صحیح را به طرف مقابل انتقال داد؟ با مراجعه به سیره پیامبر اکرم مشاهده می نماییم، فتوحات خلفا هیچ سنخیتی با سیره و روش پیامبر اکرم ندارد. زیرا رسول الله به صورت مسالمت آمیز و با خوش رفتاری مردم را به اسلام دعوت می نمودند. بهترین مصداق در این زمینه، مسلمان شدن مردم همدان در یمن می باشد. که در آن زمان تحت تصرف ایران بوده است. (برای مشاهده نحوه اسلام آوردن قبیله همدان در یمن به اسکن ذیل همراه با ترجمه مراجعه نمایید). ❌قلب ها را نمی توان با شمشیر و خشونت جذب نمود، بلکه با آن فقط می توان بر جسم ها و سرزمین ها مسلط شد. 🔺ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
🔹بر اساس این روایت صحیح السند، هدف فتح کنندگان از فتوحات، کشتار مردان و گرفتن اسیر از فرزندان ایرانی
📚اسکن کتاب «مجمع الزوائد» 📚اسکن «روایت نحوه ایمان آوردن قبیله همدان به همراه ترجمه» 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #فتوحات #خلفا #ایران 🔴 پاسخ:(قسمت سوم) ✳️ متأسفانه بعضی از افراد هنگامی که به ذکر فتوحا
🔴 پاسخ:(قسمت چهارم) ✳️ یکی از مطالب بسیار مهمی که باید در اینجا بدان اشاره شود، نظر اهل بیت علیهم السلام در رابطه با فتوحات خلفا می باشد. روایات متعددی از ائمه علیهم السلام نقل شده است، که در این رابطه قاعده کلی و عمومی مطرح نمودند که قابل تطبیق با هر زمان و دوره ای می باشد. به یک نمونه در این زمینه اشاره می نماییم: 📌«عبّاد بصرى امام سجاد عليه السّلام را در راه مكّه ملاقات كرد و گفت: اى على بن الحسين! جهاد و سختی های آن را رها كرده‌اى و به حج روى آورده‌اى كه آسان‌تر است‌؟! خداوند عزّ و جلّ‌ مى‌ گويد: «خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد؛ (مومنان) در راه خدا پیکار می‌ کنند، می‌ کشند و کشته می‌شوند...». امام سجاد عليه السّلام فرمود: آيه را ادامه بده و به پايان برسان! عباد گفت: «توبه‌ كنندگان، عبادت‌ كاران... آمران به معروف، نهى‌ كنندگان از منكر و حافظان حدود و دستورات خدا، و به (چنين) مؤمنان مژده بده». امام سجّاد عليه السّلام فرمود: هرگاه چنين مؤمنان را با اين ويژگى‌ها ببينيم، جهاد به همراه آنان برتر از حج است». 📚(الکافی، ج۵،ص۱۴) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #فتوحات #خلفا #ایران 🔴 پاسخ:(قسمت چهارم) ✳️ یکی از مطالب بسیار مهمی که باید در اینجا بد
👈امام سجاد علیه السلام به خاطر اینکه خلفای زمان خودشان را آمران به معروف و ناهیان از منکر و حافظان حدود و دستورات الهی نمی دانستند، در چنین جنگ هایی شرکت نکرده و آن را بی ارزش شمردند. زیرا حاکمان آن زمان بزرگترین سرپیچی از دستورات الهی از جمله غصب خلافت و ظلم به اهل بیت علیهم السلام را مرتکب شده و بدین سبب مردم را از مسیر اصلی هدایت الهی جدا نمودند. 👈بنابراین چنین قاعده ای که امام سجاد علیه السلام مطرح نمودند در رابطه با حاکمان و فتوحات زمان حضرت علی علیه السلام هم قابل تطبیق می باشد. زیرا آنان هم با غصب خلافت از حدود و دستورات الهی سرپیچی کرده و مردم را از مسیر حق جدا نمودند. ❌ سوالی که طرفداران فتوحات باید بدان پاسخ دهند آنست که چطور می‌شود حضرت علی علیه السلام که همیشه در جنگهای زمان پیامبر جلودار و در صف اول جبهه ها علیه مشرکین بوده و حتی در زمان حکومت خودشان در سه جنگ (جمل، صفین، نهروان) به‌ عنوان فرمانده در میدان نبرد شرکت نمودند، چرا در زمان خلفا در هیچ یک از فتوحات آنان شرکت نکردند؟ این عملکرد حضرت نشان دهنده آنست که ایشان فتوحات خلفا را مشروع نمی دانستند. و اگر چنین جنگ هایی از نگاه حضرت فضیلت و ثوابی داشت، در شرکت آن از همه سبقت و پیشی می گرفتند. 🆔@meshkatehedayat
📚کتاب: «اشک مهتاب» 📌مولف: «مهدی خُدّامیان آرانی» 📎مهدى خُدّامیان در سال ۱۳۵۴ در شهرستان «آران و بیدگل» به دنیا آمده و در سن ۱۴ سالگی وارد حوزه علمیه شدند. ایشان علاوه بر تحصیلات حوزوی، در دانشگاه علامه طباطبایی تهران در رشته ادبیات عرب مشغول به تحصیل گردیدند. از جمله تالیفات ایشان «فهارس الشیعة»، «الصحیح في کشف بیت فاطمه»، «روز هجوم» و... می باشد. 🔰معرفی کتاب هنگامی که بعد از پیامبر اکرم خلافت امام علی علیه السلام و فدک غصب گردید، حضرت زهرا سلام الله علیها را بر آن داشت تا به مسجد رفته و خطبه ای آتشین داشته باشند و حق را بر طالبان آن آشکار نمایند. مولف در این کتاب علاوه بر بررسی منابع خطبه فدکیه، به شرح و توضیح فرازهایی از این خطبه می پردازد. فایلPDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمائید. 🆔@meshkatehedayat