eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ ماجرای تجربه نزدیک به مرگ دکتر «ایبن الکساندر» جراح مغز و استاد دانشگاه هاروارد آمریکا ✳️مجله آمریکایی «نیوزویک» مطلبی را به پزشک متخصص مغز و اعصاب اختصاص داده است که به گفته خودش، هفت روز «زندگی‌ای با هوش غیرانسان» را تجربه کرده است. 🔆دکتر «ایبِن الکساندر» که تجربه خود از مرگ و نیستی را در مطلب ویژه مجله «نیوزویک» به رشته تحریر در آورده، می‌نویسد: ✅به عنوان یک جراح مغز هیچگاه به پدیده تجربه‌های جهان پس از مرگ و چنین مقولاتی باور نداشتم. ✅من مانند پدرم جراح مغز شدم و در دانشگاه های زیادی از جمله «دانشگاه هاروارد» به تدریس این شاخه از علم پزشکی پرداختم. بنابراین، ‌کاملاً می دانم در مغز آدم‌هایی که ادعا می کنند آن جهان را تجربه کرده‌اند چه می‌گذرد. ✅مغز آدمی از مکانیسم اعجاب آور و در عین حال فوق العاده ظریفی برخوردار است، کافی است اندکی از اکسیژن دریافتی مغز بکاهید تا واکنش نشان دهد. با چنین اوصافی، برایم جای تعجب چندانی نداشت که آدم‌هایی را ببینم که بعد از گذران دوره درمانی پس از آسیب‌های جدی و بازیابی هوشیاری خود، از تجربه‌های شگفتشان افسانه‌سرایی‌ها کنند. اما هرچه می‌گفتند هرگز بدان معنا نبود که چنین بیمارانی در دنیای واقعی به جایی سفر کرده باشند.
🔺🔻اوضاع بدین منوال بود تا اینکه سال ۲۰۰۸ رسید. اوایل صبح خیلی زود، با یک سردرد شدید از خواب بیدار شدم. تنها به فاصله چند ساعت، کورتکس مغزم کاملا از کار افتاد. کورتکس بخشی است که کنترل اندیشه ها و احساسات ما را برعهده دارد و باعث تمایز ما از دیگر جانداران است. ✅ پزشکان بیمارستان عمومی «لینچبرگ» در ایالت ویرجینیا، که خودم هم آنجا به عنوان جراح مغز و اعصاب کار می‌کردم، به این نتیجه رسیدند که دچار نوعی مننژیت نادر شده‌ام. آن روز صبح، وقتی به اتاق اورژانس رفتم، اوضاعم آنقدر بد بود که امید چندانی به بهبود و ادامه زندگیم در قالب چیزی فراتر از یک گیاه وجود نداشت. مدتی زیادی نگذشت که همان روزنه امید هم از دست رفت. هفت روز در اغمای کامل بودم، بدنم به هیچ محرکی پاسخ نمی داد و فعالیت‌های عالی مغزم کلاً مختل شده بود. ✅در چنین شرایطی هیچ توجیه علمی‌ای برای این حقیقت وجود ندارد که در حالی که بدنم در اغما کامل به سر می‌برد، ذهنم، هوشیاریم، خود خویشتنم، حی و حاضر باشد. ✅ نورون‌های کورتکس مغزم به واسطه حمله باکتریایی فلج شده بودند، اما نوعی هوشیاری و معرفت ورای ظرفیت‌های مغزی مرا به بُعد دیگری از این کائنات برد، بُعدی که حتی خوابش را هم هرگز ندیده بودم و هیچگاه در زمره باورمندانش نیز قرار نداشتم. ✅باری، ماه‌ها سپری شد تا بتوانم برای خودم هضم کنم که چه بر من گذشت. علیرغم غیرممکن بودن وجود هرگونه هوشیاری در شرایطی که داشتم، چیزهایی که آن موقع تجربه کرده بودم برای خودم هم به هیچ وجه توجیه پذیر نبود: اول، یک جایی در میان ابرهای بزرگ و پُف کرده به رنگ صورتی و سفید که در مقابل آسمان «آبی تیره» تضاد مشهودی ساخته بود. ✅بالاتر از ابرها -بی نهایت بالاتر- دسته دسته موجوداتی شفاف و نورانی در آسمان این طرف و آن طرف می‌رفتند و خطوط ممتدی را دنبال خود در فضا بر جا می‌گذاشتند. پرنده بودند یا فرشته؟ نمی‌دانم. بعدها که برای توصیف این موجودات دنبال واژه مناسب می‌گشتم این دو کلمه به ذهنم رسید، اما هیچ یک از این دو حق مطلب را درباره این موجودات اثیری ادا نمی‌کند که اساساً از هر آنچه در این کره خاکی می‌شناسم تفاوت داشتند، چیزهایی بودند پیشرفته‌تر و متعالی‌تر. ✅در دنیایی که بودم، دیدن و شنیدن دو مقوله جدا از هم نبود. انگار که نمی‌شد چیزی را ببینی یا بشنوی و به بخشی از آن بدل نشوی. هرچه که بود متفاوت بود و در عین حال بخشی از چیزهای دیگر. ✅فیزیک نوین می‌گوید که جهان پیرامون ما یکپارچه و غیرمنفک است. اگرچه به ظاهر در دنیایی از تفاوت ها زندگی می کنیم، برپایه قوانین فیزیک، زیر این ظاهر متفاوت هر شیء و هر رویدادی در هستی در پیوند کامل با اشیا و رویدادهای دیگر است و به بیان دیگر «فرق باطن» وجود ندارد. ✅من سال‌های سال به عنوان جراح مغز و اعصاب در معتبرترین مؤسسات جهانی خدمت کرده‌ام. می‌دانم که بسیاری از همکارانم بر این باور پافشاری می‌کنند که مغز، و به ويژه کورتکس، این عضو کلیدی، سر منشأ هوشیاری خاص نوع آدمی است. خود من هم همین طور فکر می‌کردم. اما این باور و این نظریه امروز در برابر من رنگ باخته و آنچه بر من گذشت در پهنه باورهایم جایی برای آن باقی نگذاشت. ✅از همین رو قصد دارم باقیمانده عمرم را به بررسی ذات راستین هوشیاری بپردازم و به همکارانم در عرصه علم و نیز به جهانیان نشان بدهم که ما پدیده‌هایی بسیار بسیار فراتر از مغزهای فیزیکی خود هستیم. ✅در دنیای امروز بسیاری بر این عقیده‌اند که واقعیت معنوی دین در دنیای مدرن قدرت خود را از دست داده و علم، در برابر ایمان، راه رسیدن بشر به واقعیت وجود است. پیش از این تجربه، من نیز تا حد زیادی در صف طرفداران این مکتب بودم، اما امروز متوجه شده‌ام که این دیدگاه به شدت ساده‌انگارانه است. 🔷تصویر مادی‌گرا از کالبد و مغز به عنوان مولدان هوشیاری، و نه ظرف آن، محکوم به شکست است. در مقابل، تلقی نوینی از کالبد و ذهن ظهور خواهد کرد که هم اکنون هم نشانه‌هایش را می‌توان مشاهده کرد. این دیدگاه نو به همان میزان مبتنی بر دین است که بر دانش استوار. 📡https://www.newsweek.com/proof-heaven-doctors-experience-afterlife-65327
🔰حسن آقامیری، پیامبر اباحی‌گری تاملی در افکار و رفتارهای سید حسن آقامیری ✍️ محمدامین رضایی 🔸 "برای انسان گرد هم آمدیم" این جمله را در سر در اینستاگرامش نوشته، احتمالا میخواهد بگوید به سبک رفتار او عمل میکند، این روزها "گام به گام با موسی صدر" مجموعه آثار امام موسی صدر را میخوانم، ایده امام موسی صدر هم گفتگو بود، حتی به کلیسا رفت و برای مسیحی ها صحبت کرد، با خیلی ها سر میز نشست اما او یک مجتهد باسواد بود، ریشه ای و مبنایی بحث میکرد، با تیپ های مختلف، اما دچار بی موضعی نمیشد؛ تسامح در گفتگو به عنوان یک روش او را به تسامح و تساحل فکری_رفتاری و حتی بالاتر استحاله نرساند، اگر چه امام موسی صدر اصلا قابل قیاس با سیدحسن اقامیری نیست اما میخواهم بگویم وقتی اندیشه نباشد، وقتی مبنا نداشته باشی حتی اگر بخواهی از سیره رفتاری یک مصلح اجتماعی هم الگو بگیری به این بی هویتی دچار میشوی؛ شهوت جذب تو را تبدیل به یک آدم خنثی میکند؛ آن وقت دین هم میشود ابزار جلو رفت در این بی هویتی نه عامل رشد و تکامل. 🔹وقتی کسی مبنا داشته باشد شبیه سید حسن نصرالله، جولیا پتطرس خواننده زن لبنانی که برای گفتمان مقاومت آهنگ میخواند در جوابش میگوید: شما برای گفتمان مقاومت در لبنان آهنگ خوانده اید تشکر میکنم؛ البته من آهنگ شما به لحاظ فقهی نمیتوانم آهنگ شما را گوش بدهم، یا سلبریتی معروف لبنانی که نه حجاب دارد نه عقاید سیدحسن را قبول دارد درخواست میکند کفشت را بعد از استفاده برایم بفرست تا به عنوان بهترین هدیه در خانه ام نگه دارم، مبنا داشتن اینطور رفتارها را جهت میدهد، مبنا که باشد هر روز از اصولت دست بکشی تا بتوانی با بعضی افراد بی اصول مشهور همراه و هم گفتگو بشوی؛ ایده امام موسی صدر گفتگو برای نزدیک شدن و حل اختلافات بود نه اصول فروشی و استحاله شدن. 🔸من نیز معتقدم به گفتگو با افراد با سلایق مختلف، آنها که من را میشناسند به این سیره شهادت میدهند، اما به صراحت میگویم حسن آقامیری تقریبا رو به تمام شدن هست، نه به لحاظ اجتماعی بلکه به لحاظ ایدیولوژیک، او دیگر رسما را تئوریزه میکند آن هم با ادبیات دینی و این خطرناک ترین کار موجود است! اگر فساد و اباحیگری را صرفا تایید یا ترویج میکرد باز میشد کاری کرد اما او برای اباحیگری بنیان معرفتی کاذب تولید میکند؛ به انسان ها خصوصا جوان ها شبه بینش میدهد، در وجود آنها گرایش تولید میکند تا به خود جرئت رفتار باطل را بدهند، من اینجا میخواهم یک جمله تاریخی و سنگین بگویم: حسن آقامیری را میتوان نامید، جمله سنگینی است اما این آئین و مکتب اوست، او به واسطه حمایت چهرهای معروف و تیم رسانه ای ش هر روز دارد این مکتب را جلو میبرد و البته پایان او تلخ است چون جبهه حق کم از این پیامبران دروغین به خود ندیده، اما زنده و استوار باقی مانده است. @meshkatnoor🔴
🔺 نشست مجازي ✅ پيامدهاي الهياتي کرونا 🎙 با حضور: 📅 سه شنبه 9 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 11 📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 46.209.11.22/corona 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537604460 🆔 @iictchannel
1_7521964.pdf
283.9K
مقاله رویگردانی فیزیکدانان معاصر از پوزیتویسم ✍️ دکتر گلشنی و مرتضی خطیری @meshkatnoor🔴
🔺 تحلیل عرفانی مساله شر و رنج ✅ عارفان مسلمان مسئلة رنج و شر را از ابعاد وجودشناختی و سلوکی مورد توجه قرار داده‎اند. از جهت وجودی و مبتنی بر نگاهی توحیدی، فقدان و نقصان، لازمة کثرت (خلقت) است و از جهت سلوکی مقدمه‎ای ضروری برای مقام طلب به‎شمار می‎رود که خود شرط ضروری حرکت و وصول به کمال می‎باشد. ✅ توجه به چنین حرکتی موجب آن است که فقدان را مقدمة وجدان و سختی را ملازم با گشایش بدانیم. البته برخی تنها به فقدان‎ها توجه دارند و از دارایی‎های ملازم با آن غافلند. از این روست که میزان توجه به فقدان‎ها و اهمیتی که شخص به آنها می دهد، می‏تواند معیاری برای تعیین رتبه و مقام انسان باشد. ✅ لازمة حرکت، طلب است و طلب با احساس فقدان شکل می‌گیرد. آن که خود را واجد چیزی می‎داند، هرگز در پی کسب آن نخواهد بود و حرکتی در وصول به آن نخواهد داشت. بنابراین، احساس فقدان، شرط تحقق حرکت است. این شرطیت برای حرکت، هم در دنیا و امور مادی مصداق دارد و هم در مسیر اصلی انسان به سوی کمال مطلوب؛ به این معنا که هم برای وصول به اهداف دنیوی شخص با احساس فقدان است که به سوی هدف حرکت کند و هم در اهداف متعالی اخروی چنین فقدانی مورد نیاز است. ✅ با این وصف، بسیاری از شرور و نقص‏ها این فایده را دارند که انسان را به ضعف خود آگاه می‎کند و این آگاهی از ضعف، مقدمه‏ای است برای طلب که اول منزل سیر در مسیر وصول به کمال است. به‏ویژه در دوران شکوفایی علم و فناوری که برخی را به نوعی علم‏زدگی و بی اعتقادی به قدرت عظیم خدا و استکبار در مقابل او واداشته است، وجود نقص‏هایی که محدودیت علم مادی انسان را آشکار می‏کند، برج خودخواهی و استکبار انسان را فرو می‎ریزد و او را به ضعفِ خود، واقف می‎کند و این امر شرطی ضروری و البته گامی نخست در باورمندی به خدای متعال است. ✍️ دکتر علیرضا کرمانی ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی @meshkatnoor🔴
🔰خدایی که ما می خواهیم و می پسندیم و خدا آن گونه که هست ✍️ دکتر امیر خواص؛ دانشیار موسسه امام خمینی 🔸در این روزها که ویروس کرونا در سراسر عالم جولان می¬دهد پرسش¬ها و شبهات فراوانی ذهن مؤمنان و غیر مؤمنان را درگیر کرده و عده¬ای نیز دائما در این تنور می¬دمند که چرا خدا این ویروس را نابود نمی¬کند و چرا راه درمان آن را فوری در ذهن دانشمندان نمی¬اندازد و چرا مردم را شفا نمی¬دهد و چراهای فراوان دیگر. و در این راستا برخی انسان¬ها وسوسه می¬شوند که بگویند یا خدا وجود ندارد(که غیر خداباوران و بی دینان چنین¬اند) یا اگر وجود دارد نعوذ بالله توان و عرضۀ این کار را ندارد. به نظر می¬رسد که یک پیش¬فرض مهم در همۀ این شبهات وجود دارد و آن این است که "خدا باید آن¬گونه باشد که من می¬خواهم و من می-پسندم وگرنه یا نیست و یا بی عرضه است". به تعبیر دیگر گویی خدا در ضمیر ناخودآگاه بسیاری از انسان-ها بسان یک غلام حلقه به¬گوشی است که باید دائما بردرگاه خدمت ما ایستاده و کمر به خدمت ما بسته و ریز و درشت فرمایشات ما را بدون چون و چرا برآورده سازد. 🔹اما خوب است با خود خلوتی داشته باشیم و بیندیشیم که خدا چگونه موجودی است؟ بهترین راه شناخت همان است که از خود او سراغ بگیریم. او می¬گوید من خالق جهان و مالک آن هستم و همه چیز در تحت قدرت من است در عین حال بسیار مهربان و رئوف به بندگان هستم اما سنت¬هایی را نیز بر عالم حاکم کرده-ام. از جمله "سنت شکر" که اگر شکر کنید نعمت من افزون می¬شود و اگر کفر بورزید عذاب من درد ناک است (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ابراهیم ). آیا ما شاکر این همه نعمت بوده¬ایم؟ از جمله سنت خدمت به دیگران و دست¬گیری از مستمندان؛ آیا ما چه مقدار در فکر بی¬نوایان و مستمندان بوده¬ایم ؟ ( وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ). دیگری سنت امر به معروف و نهی از منکر؛ که امروزه متأسفانه بسیاری از مؤمنان نیز از این فریضه غفلت کرده¬ و نسبت به منکرات با این توجیه که دیگر امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد، خود را به بی خیالی زده¬اند. 🔸آیا خدا در زندگی ما، در بازار ما در خیابان ما و .... حضور دارد یا اینکه به گونه¬ای زندگی می¬کنیم که خیلی حضور او را احساس نمی¬کنیم و بود و نبودش چندان برای ما مهم نیست؟؟ خودش گفته که اگر از یاد من غافل شوید زندگی تلخ و مشقت باری خواهید داشت ( وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى) . کوتاه سخن آنکه اگر ما درست بندگی کنیم او هم بلد است که چگونه خدایی کند. البته از این نکته نیز غافل نشویم که بلاها می¬تواند برای امتحان انسانها یا ارتقاء مقام آنها و یا برای بعضی انسان¬ها و یا برای همگان جنبۀ کیفر و مجازات داشته باشد. @meshkatnoor🔴
🔹«زندگی پس از زندگی» ویژه برنامه افطار شبکه چهار سیما شبکه چهارسیما برای لحظات عرفانی افطار، ویژه برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی » را هرروز ساعت 19روی آنتن می برد. «زندگی پس از زندگی» برنامه ای دیدنی است از بیان تجربیات مرگ موقت افرادی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته اند. در این برنامه با تجربه گران مختلف از شهرها و روستاهای متعدد ایران طی 4 سال پژوهش و مصاحبه حضوری انجام شده است. 🔹این برنامه در 30 قسمت 55 تا 60 دقیقه ای به تهیه کنندگی عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می شود. 🔹«زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک از شنبه تا پنجشنبه ساعت 19 و جمعه ها ساعت 17 پخش می شود. این برنامه در ساعت 2 بامداد بازپخش می شود. @meshkatnoor🔴
☀️موضع گیری متناقض غربزدگان مخالف روحانیت 📛در سالیان اخیر، شاهد دیدگاه های ضد علمی سران نظام لیبرال سرمایه داری آمریکا هستیم. در این مجال نمونه هایی را بیان می کنیم: 1️⃣دونالد ترامپ در نشست خبری روز پنجشنبه خود، خواستار بررسی تزریق مواد شوینده به بدن انسان برای درمان بیماری «کووید ۱۹» شد؛ اما پزشکان در مورد تبعات چنین اقدامی هشدار داده‌اند. ترامپ از احتمال مفید بودن استفاده از اشعه مافوق بنفش در داخل بدن انسان نیز سخن گفت. 2️⃣دونالد ترامپ گفته که حاضر نیست به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا از ماسک استفاده کند. 3️⃣ ترامپ از اعتراض‌های ضدقرنطینه در برخی از ایالت‌ها نیز حمایت کرده است. 4️⃣ دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ هنگام وقوع کسوف، از بالکن کاخ سفید به طور مستقیم و با چشم غیر مسلح به خورشید خیره شد. این در حالی است که بسیاری از متخصصان نجوم و چشم پزشکان ،پیش از این رویداد نادر هشدار داده بودند که نگریستن به خورشیدگرفتگی بدون استفاده از عینک مخصوص می‌تواند برای چشم خطرناک باشد. 5️⃣دانشمندان، طی دهه‌های گذشته، بارها با ارائه داده‌های علمی از تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین سخن گفته‌اند. دونالد ترامپ اما تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین را یک «حقه» توصیف کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین کشورش را از توافق تغییرات آب و هوایی پاریس خارج کرده است. 6️⃣دونالد ترامپ بر این باور است که صدای توربین‌های بادی سرطان‌زا است. این در حالی است که سرطان‌زا بودن صدای توربین‌های بادی تاکنون در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده است. 7️⃣رئیس جمهوری آمریکا، تمرینات ورزشی روزانه را مضر می‌داند و بر این باور است که این تمرین‌ها انرژی محدود بدن انسان را از بین می‌برد. این در حالی است که پزشکان از تمرینات ورزشی به عنوان یکی از عوامل موثر بر سلامت بدن یاد می کنند. 📡https://farsi.euronews.com/2020/04/25/cleaning-inside-human-body-with-disinfectants-is-trump-contradicting-science-something-new ☀️غربگرایان ایرانی سعی می‌کنند که این نوع اخبار در ایران منتشر نشود یا بر روی آنها تمرکز نشود تا هیبت پوشالی سردمداران آمریکا در دیدگان مردم سطحی‌نگر که تحت تأثیر صدها کانال ماهواره‌ای و تلگرامی و ... هستند، شکسته نشود و همچنان غرب سکولار و رهبرانش، متمدن و علم‌گرا معرفی شوند. ✳️اما در مقابل، اگر شخصی درجه چندم و غیر مسئول در نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه، مثلاً عنبر نسارا یا ادرار شتر را داروی ضد کرونا معرفی کند با بزرگ‌نمایی چنین خبری و انتساب آن به دین، نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه، هجمه‌های شدیدی را تدارک می‌بینند و این حقیقت را نادیده می‌گیرند که دیدگاه‌های شاذ و نادر یک شخص را نمی‌توان به کل یک مجموعه نسبت داد. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤چرا در حکومت اسلامی حجاب اجباری است؟😳 ✍🎤 پاسخ محمدرضا باقرزاده... @bagherzadeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔چرا خدا دنیای با این همه سختی و بدی را آفرید؟! 🎤حجت الاسلام سلیمانی
🔹دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار می کند. 🔹نشست های علمی _ فرهنگی زیر به صورت گفتگو همراه پرسش و پاسخ مجازی برگزار می گردد. ۱. آسیب شناسی نظام حقوق اساسی کشور در وضعیت کرونا: دکتر حبیب نژاد ۲.چالش کرونا و شرور با عدل الهی: دکتر برنجکار ۳. کرونا ورابطه علم ودین: دکتر عبداللهی ۴. اهمیت توسعه ی یادگیری الکترونیک در جامعه ی مهدوی به عنوان پیش نیاز ظهور: دکتر آذر. ۵. نقش خداباوری در حیات بشر با تاکید بر وضعیت کرونایی: دکتر جبرییلی ۶. مساله مهدویت و موعود گرایی و پسا کرونا؛ دکتر بهروز لک‌. ۷. انگاره خدا و بیماری کرونا؛ دکتر احد فرامرز قراملکی ۸.اولویت بندی گونه های امنیت از دیدگاه فقه و حقوق در عصر کرونا: دکتر ارسطا ۹. اخلاق اجتماعی و کرونا: دکتر بوسیلکی ۱۰.کارآمدی دولت ها در مدیریت کرونا: دکتر حمیدی زاده ۱۱. نقش مرگ باوری در کاهش اضطراب در ایام کرونا: دکتر ساجدی ۱۲. کرونا و‌ نهضت جهانی توبه و‌ بازگشت: دکتر حیدری ۱۳.کرونا و هزینه فرصت از دست رفته: دکتر کاشانی پور 🔺زمان دقیق هر کدام از ارائه ها و برنامه های سخنرانان دیگر متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. 🕰زمان: ماه مبارک رمضان: حدود ساعت ۱۰:۳۰ شب ها 👇لینک ورود به اتاق گفتگوی مجازی👇 https://chat.whatsapp.com/EihXszCVM0r7DkldXBrUH6 🔹برنامه های فوق توسط *خبرگزاری ایسنا* پوشش داده خواهد شد و در صفحه رسمی اینستاگرام و‌ آپارات پردیس فارابی نیز پخش خواهند شد. 🔻آدرس اینستاکرام https://www.instagram.com/ut_farabi 🔻آدرس آپارات https://www.aparat.com/ut_farabi 🔹دبیرخانه همایش چالش های کرونا و‌زندگی مومنانه
🧠روانشناسی قرآنی: واکنش انسان به نعمت و نغمت 🗯ویروس کرونا و زمینه سازی برای ضعف دینداری و رویگردانی از خدا ؟! آیا این نگاه چنانکه برخی فرصت طلبان القا می کنند،می تواند پایه و اساسی داشته باشد؟ 🔸برای پاسخ به این مسئله، رویکرد قرآنی را در پی خواهیم گرفت که از ساختار روانی انسان و نوع رویارویی او در برابر گرفتاریها و خوشی ها پرده برده می دارد و به تعبیر دیگر ، این مسئله با یک روانشناسی قرآنی بهتر پاسخ گفته خواهد شد. ✅تا زمانی که زندگی انسان روال عادی خود را طی می کند و دارای فراز و فرود نبوده، عیب و هنر انسان ها نیز نهفته است، لکن اگر نقطه عطفی در زندگی انسان ها ایجاد شود، نیاز به یک تغییر مسیر و تصمیم های جسورانه است. از نگاه قرآن «انسان» هایی که زندگی آنها از حالت ناخوشی به خوشی تبدیل شده، از خداوند رویگردان می شوند و همه چیز را نتیجه هوش و توان خود می دانند (يونس : 12؛ الروم : 33؛الزمر : 49؛ و ...) البته اهل ایمان از جمله ی انسان های پیشین مستثنی هستند(المعارج : 22-30؛ العلق :6-7) ✅اما در سختی ها نتیجه متفاوت است؛قرآن هدف از سخت گیری و امتحان ها را برای تضرع و برگشت به سوی خدا می داند(الأنعام : 42؛الزخرف : 48؛السجدة : 21) و می فرماید که «انسان»ها اگر در سختی ها گرفتار شوند ، به سوی خدا بازگشته و او را می خوانند(يونس : 12؛الروم : 33؛الزمر : 8 ؛يونس : 22؛...) البته این برای "انسان" و افراد معمولی است، اما گرفتاری ها برای برخی سرعت سقوطشان را افزایش می دهد و آنها نسبت به راهی که در پیش گرفته اند مصمم تر خواهد کرد و آنها کسانی اند که ایمان به آخرت ندارند(مومنون:74- 76). ✳️ از این آیات چنین برداشت می شود که ساختار روانی و ذاتی انسان بگونه ای است که در گرفتاریها به فطرت الهی خود بازگشته و خدا را تنها عامل نجات خود می داند ولی در برابر خوشی ها گردن فرازی می کند و از دین و خدا رویگردان می شود. 🔚برخلاف نگاه کسانی که از گرفتاری ها خوانش «شر»گونه ارائه می دهند و در صددند تا نشان دهند که این گرفتاریها ایمان انسانی را به چالش می کشد، طبیعت و روان انسانی از نگاه قرآن بگونه ای است که در سختی ها گرایش بیشتری به خدا پیدا می کند. البته برای برخی که ریگی به کفش دارند، این سختی ها به سرعت سقوط آنها می افزاید و آنها سعی خواهند کرد با دستمایه قرار دادن این گرفتاریها دیگران را نیز بفریبند. 📝 حجت الاسلام جواد قلی پور
¤ عصر حيرت 《مهدى نصيری》 .pdf
2.83M
📖 دانلود pdf | کتاب عصر حیرت مهدی نصیری 🔸مهدی نصیری پژوهشگر، و مدیر مسئول فصلنامه اعتقادی-معرفتی است. او که واجد رویکردی موسوم به نواخباری‌ست بر رجحان آیات و روایات در خردورزی بشری تاکید کرده و امکان تحقق عقل مستقل را نمی‌پذیرد. 🔹 نصیری که صاحب تالیفاتی همچون "اسلام و تجدد" در زمینه مواجهه اسلام با مبانی مدرنیته، آثار و لوازم مختلفش همچون تکنولوژی و علم مدرن است، "فلسفه از منظر قرآن و روایات" که درباره نگاه مستنبط نصیری از دین در نوع مواجهه با فلسفه است و... این بار به سراغ نگارش کتابی درباره وضع حکمرانی، تمدن سازی و دولت در عصر غیبت رفته است. 🔸کتاب به سراغ موضوعی چالشی و البته بسیار مهم در وضع حاضر ما رفته است و نگاه خاصی که آن را نمایندگی می‌کند نیز بر اهمیت و چالشی بودن مسئله دمیده است. باید منتظر واکنش‌های علمی که از جانب اساتید و محافل علمی نسبت به کتاب خواهد شد، بود.
⬆️⬆️ دو عکس بالا و پایین را مقایسه کنید. ✅ عکس بالا توسط بی بی سی فارسی نشر داده شده تا حرم حضرت معصومه و زائران حرم و به ویژه روحانیون را عامل شیوع کرونا معرفی کند. ✅ عکس دوم را روزنامه جمهوری اسلامی نشر داده است و با علامت فلش، به حرم حضرت معصومه اشاره کرده و نوشته: «ویروس کرونا در ایران» ❇️ خودتان قضاوت کنید.⬇️⬇️⬇️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@Behmani ❓ 098 یک مثال ساده برای بیان توحید افعالی ▪️ البته مثال‌های دقیق‌تری هم هست ولی خب این مثال فهمش ساده‌تره.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 اهمیت زاویه دید در رسانه 👈 نمی توان رسانه ای را تصور کرد که بدون «زاویه دید» نسبت به حقایق فعالیت کند. 👈 حوزه علمیه نسبت به حقایق دین آگاهی پیدا کرده. 👈 اگر حوزه علمیه نتواند از طریق رسانه های موجود «زاویه دید» خودش نسبت به حقایق را به جهان منتقل کند، کسان دیگری که فهم دینی ندارند، این جای خالی را پر خواهند کرد. Tanwir.ir @Tanwir
🔺برخی از تأليفات‌ مرحوم آیت ‌الله‌ امينی: 1. همه‌ بايد بدانند؛ 2. بررسی‌ مسائل‌ كلی‌ امامت‌؛ 3. بانوی نمونه اسلام فاطمه زهرا (س)؛ 4. دادگستر جهان؛ 5. آموزش‌ دين‌ (4 جلد)؛ 6. آيين‌ همسرداری؛ 7. آيين‌ تربيت‌؛ 8. انتخاب‌ همسر؛ 9. اسلام‌ و تعليم‌ و تربيت‌؛ 10.آشنايی‌ با مسائل‌ كلی اسلام‌؛ 11. معاد در قرآن؛ 12.خودسازی؛ 13. وحي‌ در اديان‌ آسمانی‌؛ 14. در كنفرانسها؛ 15. تعليمات‌ دينی،‌ دوره‌ ابتدايی و راهنمایی تحصیلی. 16. الگوهای فضیلت‌؛ 17. خداشناسی؛ 18. پيامبرشناسی و پيامبر اسلام‌؛ 19. زن‌ در اسلام‌؛ 20. آشنایی با مسائل‌ كلّی اسلام‌؛ 21. نماز نور چشم پیامبر اعظم (ص)؛ 22. دروس‌ من‌ الثقافة‌ الاسلامية‌؛ 23. مهمترین واجب فراموش شده؛ 24. اسلام‌ و تمدن‌ غرب‌؛ 25. امامت و امامان علیهم السلام؛ 26. تربیت؛ 27. پرتوی از اسلام؛ 28. گفتارهای اخلاقی و اجتماعی؛ 29. جهاد با نفس؛ 30. انضباط اقتصادی. 📚فایل متنی کتب ارزنده آیت الله ابراهیم امینی در سایت زیر قابل مطالعه است👇 http://www.ibrahimamini.com/fa/book @meshkatnoor🔴
🌀تخفيفات ويژه 🌀 ✳️ فهرست (ليست) نرم‌افزارهاي توليدي مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي 📀 💿 💾 💽 📞 با ما تماس بگيريد: ۰۲۵_۳۲۱۳۷۲۴۳ ۰۲۵_۳۲۱۳۷۷۰۷ يا ۰۹۱۲۷۴۷۵۳۳۹ 🔰 @daeratolmaaref
کانال های به و شایعات فضای مجازی: ۱.قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات @GhararGahShayeat ۲. آنتی شبهه @Antishobheh ۳.پاسخ به شایعات و شبهات @mobahesegroup ۴. آنتی شایعات و شبهات @Anti_Shayeat ۵. پاسخ‌ به ‌شبهات ‌فــضای مجازی @shobhe_shenasi ۶. پاسخ به شایعات و شبهات 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ۷. کانال روشنگری @Roshangari_ir ۸. پرسمان مهدوی @P_Mahdavi ۹. پرسمان اعتقادی @Rahnamye_Behesht ۱۰. پرسمان اعتقادی @p_eteghadi ۱۱. بدون توقف https://eitaa.com/bedonetavaghoff ۱۲. مرکز ملی پاسخگویی @pasokhgoo1 ۱۳. پاسخ به شبهات کرونا https://eitaa.com/pasokhgoom https://eitaa.com/coronaai ۱۴. ایکس شبهه |پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات @xshobhe https://eitaa.com/xshobhe ۱۵. ویکی شبهه در ایتا: https://eitaa.com/Wiki_Shobhe ویکی شبهه در تلگرام https://telegram.me/joinchat/BWGstz9LDGhlEtwQ6sumxg ۱۶. عمار۱۱۰ @ammar110 ۱۷. آنتی BBC @AntiBBC ۱۸. طلبه پاسخگو @pasokhgoo ۱۹. طلاب پاسخگو @Tollabe_pasokhgoo ۲۰. طلبه پاسخگو @talabehpasokhgoo ۲۱. ابرگروه پرسمان دینی http://eitaa.com/joinchat/2084962315Ccfe233ce0c ۲۲.مرکز پاسخگویی موعظه @pasokhha ۲۳. گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی @meshkatnoor
#نشست #قطب_فلسفه_دين 🔸به همت قطب علمي فلسفه دين با همکاري گروه #منطق_فهم_دين پژوهشگاه: 🔰 نشست علمي مجازي پيامدهاي الهياتي #کرونا برگزار شد ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/pecorona #پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست #با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی مجازی با عنوان «پیامدهای الهیاتی کرونا» روز سه شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ با حضور و سخنرانی حجج اسلام دکتر محمد جعفری، دکتر حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر علیرضا قائمی‌نیا توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و با مشارکت گروه منطق فهم دین این پژوهشگاه در فضای مجازی برگزار شد. در این نشست علمی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری عضو شورای علمی قطب فلسفه دین و عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: کرونا نظم مادی و عادی جهان را به هم ریخته است و پیامدهایی شگرف و بازتاب‌هایی تزلزل آفرین در زندگی بشر داشته و معادلات زیست انسانی را در عرصه‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی، تغییر داده است؛ وی تصریح کرد: این تغییرات به نحوی است که برخی براین باورند باید قرن ۲۱ را به دو بخش پیشا کرونا و پسا کرونا تقسیم نمود. این حادثه طبعا، الهیات را هم به عنوان مباحث ناظربه معنویت و روح، در معرض آزمونی جدی قرار داده است. دراین میان در مورد موفقیت الهیات و پاسخگویی آن به نیازهای روحی بشر در ماجرای کرونا، پاره‌ای از جمله روشنفکران دینی بر تغییر و بازبینی اساسی در الهیات دینی تاکید دارند. جعفری ادامه داد: جالب آن جاست که این طیف فکری، توصیه می‌نمایند که الهیات اسلامی باید راه الهیات مسیحی را در پیش بگیرد که در مواجهه با حوادث بحرانی، کامیاب بوده است! عضو شورای علمی قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: بنده بر این باور هستم که الهیات توحیدی و بالاخص اسلامی، در این آزمون سربلند و کامیاب بوده و ظرفیت‌های این الهیات البته با تأکید بر جنبه‌های وحیانی و فلسفی هر دو، در پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی بشر درگذر از این بحران کافی و وافی است. البته با تاکید براین نکته که این ظرفیت‌ها در برخی ابعاد باید، بازآموزی، بازاندیشی و باز ارائه شود. جعفری همچنان گفت: الهیات ما در بعد نظری و معرفتی نقصی ندارد اما در مورد الهیات رنج و شر باید اذعان نمود که الهیات ما باید چابک‌تر و کاربردی تر شود. ما نیازمند الهیات زندگی هسیتم یعنی باید امتداد مباحث متافیزیکی را تا زندگی روزمره انسان دراین دنیا بکشانیم. این مقوله وقتی به تحقق می‌رسد که الهیات صرفا به جنبه‌های نظری و معرفتی بشر نپردازد بلکه ارتباط این عرصه‌ها را با دیگر ساحات وجودی انسان مانند احساسات و عواطف و نیازهای روحی و روانی او نیز در نظر گیرد. عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: به عنوان نمونه الهیات دینی، باید در مورد نگاه انسان به رنج و شر به لحاظ روانی (نگاه مثبت یا منفی) با تکیه بر جهان بینی توحیدی و نیز نقش مرگ اندیشی در نشاط روحی و معنوی و رفع اضطراب و افسردگی و مقولاتی از این سنخ که به رابطه عقل و روان نظر دارد، بیشتر توجه نماید. در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین عضو شورای علمی قطب فلسفه دین و عضو هیأت علمی و مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: از جمله مسائل مهم در رابطه با کرونا معنای آن است. آیا حادثه کرونا پدیده‌ای معنا دار است یا بی معنا؟ و اگر معنادار است، معنای آن چیست و در کدام نظام اندیشگی و الهیاتی میتوان معنای آن را دریافت؟ وی تصریح کرد: واقعیت این است که در نگرش مادی نمی‌توان برای آن معنایی یافت. در واقع این پدیده‌ای کر و کور، تصادفی و فاقد هرگونه حساب شدگی و حکمت است. در نگاه‌های الهیاتی پانته ایستی، دئیستی، پویشی و لیبرال هم وضع بهتر از این نیست. اما در نگره توحیدی وضعیت بسیار متفاوت است. در این نگاه اولا همه چیز در این عالم حکیمانه است. ثانیا شر محض یا گزافی وجود ندارد و آنچه شر خوانده می‌شود محفوف به خیرات کثیر است که باید شناخته شده و از آنها به درستی بهره برداری شود. ثالثا آنچه شر می‌خوانیم غالبا با رفتارهای ما پیوند دارد رابعا در نظام سنت‌های الهی وجوه و ابعاد مختلفی از این مساله به دست می‌آید که به این مساله معانی مختلفی داده و درس‌ها و پیامدهای سازنده‌ای به بشریت ارائه می‌کند. حجت الاسلام والمسلمین دکتر قائمی نیا مدیر قطب علمی فلسفه دین و عضو هیأت علمی پژوهشگاه با بیان اینکه نگاه الهیاتی عمده‌ای که تا کنون به این مسئله صورت گرفته بر مبنای الهیات متافیزیکی بوده اظهار داشت: بنده تلاش میکنم از وجه دیگری با این مسئله مواجه شوم. در الهیات متافیزیکی ما با نگاهی انتزاعی با مسائل مواجه می‌شویم و البته این نوع الهیات برای اثبات مبانی فکری بسیار لازم است. اثبات توحید، نبوت و دیگر مبانی دینی در این نوع الهیات شکل می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد لازم است با مسائل انسانی از زاویه دیگری وارد شد و به بررسی آنها پرداخت. 👇👇👇
وی ادامه داد: الهیات وجودی به نظر بنده راهی است که ما را با مسائل انسانی مواجه می‌کند و از آن شکل انتزاعی محض خارج می‌کند. انسان در رنج، در تنهایی، در ناامیدی و در مسائلی مانند کرونا چه وضعی دارد؟ اینها در الهیات وجودی مورد بحث قرار میگیرد. البته ممکن است گفته شود الهیات اگزیستانسیالیستی نیز به همین مسائل می‌پردازد. اما در آنجا خدا مغفول است و از مفاهیم کتاب و سنت کمک گرفته نمی‌شود. قائمی‌نیا گفت: بنده معتقدم با رویکرد معناشناسی و توجه به مفاهیم قرآنی و مضامین سنت و میراث فکری مسلمانان می‌توان الهیات وجودی با رویکرد خدا محور داشت و برای مواجهه با مسائلی مانند کرونا و اصولا برای فهم عالم انسانی این الهیات باید مورد توجه باشد. مشروح مباحث این نشست علمی به زودی به اطلاع خوانندگان خواهد رسید. @meshkatnoor🔴