eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب نظریه معنویت در قرآن نوشته دکتر محمد مسعود سعیدی منتشر گردید. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کتاب نظریه معنویت در قرآن نوشته دکتر محمدمسعود سعیدی عضو هیأت علمی حکمت و کلام جدید به همت پژوهشکده اسلام تمدنی منتشر گردید. چکیده کتاب: مسألۀ اصلی این پژوهش این است که نظریۀ معنویت در دیدگاه قرآن چیست؟ یعنی پرسش از مجموعه‌ای منسجم از مفاهیم، گزاره‌ها و ایده‌های قرآنی است که می‌تواند یک نظریه را دربارۀ معنویت شکل دهد؛ یعنی مجموعه‌ای نظام‌مند که بعد از بیان ویژگی‌های معنویت، زمینه‌ها و شرایط علّی و مداخله‌گر در ظهور و رشد آن در افراد جامعه و کنش‌های اجتماعی مرتبط با آن و آثار وجود یا عدمش در زندگی فردی و اجتماعی را توضیح می‌دهد. انگیزۀ اولیۀ پژوهش حاضر فهمیدن این نکته بوده است که آیا می‌توان دیدگاه قرآن دربارۀ معنویت را به گونه‌ای تحصیل کرد که با دیدگاه گروه‌های دینی و معنویِ جدید دربارۀ آن، تا جایی که ممکن است بی‌طرفانه و جامع‌گرایانه قابل مقایسه باشد؛ مقایسه‌ای که بتواند برای کسانی که در این گروه‌ها هستند نیز حتی‌المقدور الزام‌آور باشد. بنابراین، هدف این پژوهش به‌دست آوردن نظر قرآن دربارۀ معنویت با اتخاذ رویکردی تطبیقی بوده است. این تحقیق تبیینی است؛ تبیین تکوین و رشد معنویت در جامعه بر مبنای دیدگاه‌های قرآن، ولی نه به شکل استفادۀ پیشینی از چارچوبی نظری، و آزمون فرضیه‌ای که از دل آن چارچوب استخراج می‌کنیم، بلکه به شکل نظریه‌پردازی داده‌محور با استفاده از آیات قرآنی. 🌐 @meshkatnoor
نقد الحاد مدرن -استاد شاکرین - جلسه ششم-25-09-1399.mp3
24.79M
🔸 نقد الحاد مدرن -استاد شاکرین - جلسه ششم . 🔸 ارائه شده در انجمن کلام اسلامی حوزه https://eitaa.com/Islamic_theology 🌐 @meshkatnoor
گستره دین 5.mp3
7.46M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه پنجم 🔹اشکالات استاد به تعریف جامعه‌شناسان از دین: جامعه‌شناسان به عنوان اینکه دین یک پدیده اجتماعی، تلاش کردند تعریفی از دین ارائه بدهند که معنای مشترکی بین ادیان بیابند و آنرا تعریف دین قرار دهند. اکثریت آنها دین را عبارت از اعتقاد به امر مقدس قرار داده‌اند که بر اساس آن رفتارهایی را انجام بدهند. 🔹اساسا روش این افراد غلط است! مفهوم دین و مذهب و سایر مفاهیمی که در علوم انسانی و اجتماعی به کار می ‌رود، مفاهیم انتزاعی است و اینگونه نیست که بخواهیم با معیار علمی و ساینتفیک آنرا سنجش کنیم! بلکه باید به عرف و اهل آن مراجعه کرد. 🔻 لازم به ذکر است که این بحث،یکی از فوق‌العاده‌ترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است و انشالله به مرور به صورت روزانه بارگذاری می‌شود. ⏰29 مهر 1380 🌐 @meshkatnoor
💢انتشار کتاب سروش محلاتی با عنوان«معضل استبداد دینی» در آینده‌ای نزدیک ⚫️ کانال تلگرامی چهارم آذرماه 99 خبر داد که به زودی کتاب «معضل استبداد دینی» با نگاهی به نهج‌البلاغه و متون عاشورایی، به قلم وی منتشر می‌شود. ▪️ پیش از این نیز سروش محلاتی بیستم اردیبهشت‌ماه 99 در نشست زنده اینستاگرامی پیرامون «نهج البلاغه و معضل استبداد دینی» مباحثی ارائه کرد. ▪️وی در نشست مذکور بیان داشت که در سایر استبدادها فقط از زور و شمشیر و نظامی‌گری استفاده می‌شود، اما در استبداد دینی از فریب و تدلیس هم استفاده می‌شود. ▪️محمد سروش محلاتی، مدیر موسسه مفتاح کرامت و از نظریه‌پردازان مخالف نظام است و بنای وی بر مخالفت با فتاوا و احکام حکومتی با استفاده از نظرات غیرمشهور فقهی است. وی این مباحث را عمدتا در جمع‌های غیرتخصصی و غیرحوزوی مطرح می‌کند تا ضعف علمی نظراتش پوشیده بماند. ▪️ در نقد دیدگاه‌های فقهی سروش محلاتی، دستگاه فقهی وی را «» خواند. ▪️طرح موضوع استبداد دینی توسط جریان نواندیش دینی برای اتهام‌زنی به نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد تزلزل در مشروعیت آن و تردید در قشر متدین جامعه است. 🌐 @meshkatnoor
💠 و تلاش برای بازیابی پرچم داری 💠 به گزارش ، محمدعلی طاهری سرکرده فرقه که از ایران به کانادا مهاجرت کرده است، تلاش می کند قدرت رهبری خود را که به دلیل زندانی بودن از دست داده بود، دوباره بازیابی کند. در زمانی که محمدعلی طاهری دوران محکومیت قضایی خود را در زندان می گذارند، برخی از شاگردان وی و به طور خاص ، با مطرح کردن ادعاهایی همچون مرگ طاهری در زندان، مدعی در دست گرفتن اتصال حلقه و رهبری پیروان این فرقه شدند. 💠 پس از عزیمت طاهری به کانادا، وی تلاش کرد با راه اندازی آکادمی حلقه در این کشور و جلب توجه محافل آکادمیک کانادایی، به رهبری خود بر جریان حلقه رسمیت مجدد بخشد؛ اما بی توجهی پزشکان و روانشناسان کانادایی به ادعاهای واهی طاهری وی را در دستیابی به این هدف ناکام گذاشت. 💠 ادامه خبر را بخوانید: https://behdashtemanavi.com/?p=۶۲۷۶ ❇️ Eitaa: @BManaviNews 🌐 @meshkatnoor
گستره دین 6.mp3
8.14M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه ششم 🔹چرا در تعریف این همه اختلاف دارد؟ چرا برخی از اسلام شناسان میخواهند تعریف خاصی از اسلام را به کرسی بنشنانند؟ 🔹نظر جامعه‌شناسان و روانشناسان درباره دین چیست؟ + انتقادات استاد به نگاه و منظر آنها. 🔹احتمالا کسانی‌اند که اتکایی به دین ندارند ولی از آنجهت که دنبال اغراضی(به خصوص اغراض سیاسی) می‌گردند و می‌خواهند برخی را جذب کنند، اینها سعی دارند افرادی را تحت تاثیر قرار دهند و تلاش دارند با حفظ ظواهر ماهیت دین را تغییر بدهند. امثال ، و... ؛ جا دارد که احتمال بدهیم همچنین کسانی در جامعه امروز ما نیز وجود داشته باشد! اینها عمدتا می‌کوشند دین را از صحنه اجتماع کنار بزنند و احکام عبادی یا اجتماعی دین را نپذیرند، لذا تعریفی از دین ارائه می‌دهند که شامل اینها نباشد. مثل اینکه دین را به عنوان یک تجربه شخصی مطرح می‌کنند! 🔻 لازم به ذکر است که این بحث،یکی از فوق‌العاده‌ترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است. ⏰6 آبان 1380 🌐 @meshkatnoor
🔶 سومین نشست علمی ارائه همایش ؛ 🔺به همت اسلامی ، موسسه امام خمینی و مجمع عالی حکمت برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع " بررسی انتقادی منشا دین در نگاه " 🎙با ارائه استاد 📅 یکشنبه ۷ دی‌ماه ماه ۹۹ / ساعت ۱۸ 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از پژوهش و فناوری
با افتخار دعوتید به جمع پژوهشگران و استادان حوزه علوم انسانی 👇👇👇👇👇👇 گروه «پژوهش» : 🔴 https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 کانال «مدیریت پژوهش و همکاریهای علمی بین المللی»: 🔴 https://eitaa.com/mrisc_rihu
🔆 حسن رحیم پور ازغدی: ⚫️رئیس جمهور معمم دیگری را می‌شناسم که در دوران حاکمیت خود در سالهای پایانی دهه هفتاد ، عدالتخواهی را سوسیالیسم خواند. 🔴او به صراحت گفت این آیات و روایات "عدالت‌خواهی" که در حوزه و دانشگاه می‌خوانی تنها به درد "انقلاب کردن" می‌خورد و به درد "حکومت کردن" نمی‌خورد. ⚫️وی در چشمان من نگریست و گفت باید بپذیریم که شاید سکولاریسم، تقدیر عصر ما و مشیت الهی باشد و پایان تاریخ شاید همین نظام لیبرال دموکراسی و سرمایه داری است و مقاومت، بی فایده است منتها ما بکوشیم کمی از فسادش بکاهیم و دوز "معنویت" آن را در حریم شخصی کمی بالاتر ببریم. 🌐 @meshkatnoor
◀️یکصد و هفدهمین جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "بررسی و نقد تقابل نظریه فرگشت با برهان نظم از دیدگاه داوکینز( جلسه دوم)"با ارائه آقای دکتر حامد ساجدی– سه شنبه 11 آذر 99 : 🔹در جلسه گذشته بیان شد که درباره مواجهه نظریه فرگشت با برهان نظم سه دیدگاه وجود دارد. نخست دیدگاه تضاد است که امثال داوکینز و دن دنت از آن حمایت می کنند. به عقیده آنها با وجود نظریه فرگشت، دیگر جایی برای برهان نظم باقی نمی ماند و این برهان باطل می شود. دیدگاه دیگر تباین است که طرفداران طراحی هوشمند حامی آن هستند. طبق این دیدگاه، گرچه نظریه فرگشت بخشی از نظم طبیعت را تبیین می کند، جنبه دیگری از نظم در طبیعت هست که تنها برهان نظم می تواند آن را تبیین کند. دیدگاه سوم، دیدگاه زیربنا - رو بنا است. طبق این رویکرد نظریه فرگشت خود مبتنی بر یک نظم بنیادینی است که بدون آن اساساً مؤلفه های فرگشت کنار هم قرار نمی گرفتند و تکاملی رخ نمی داد. به عبارت دیگر طبق این دیدگاه برهان نظم و نظریه فرگشت در طول هم هستند نه در عرض هم. در جلسه قبل برخی از نقدهای وارد بر دیدگاه تضاد مطرح شد، اما مهمترین نقد این است که بتوانیم نشان دهیم در طبیعت نظمهایی وجود دارد که نظریه فرگشت و سایر تبیینهای علمی اساساً توان توضیح دادن آن را ندارند. از این رو در این جلسه به تبیین دیدگاه زیربنا-روبنا می پردازیم. 🔸به طور کلی می توان دست کم سه لایه از نظم را بر شمرد که نظریه فرگشت مبتنی بر آن است: - اصل قانونمندی طبیعت. - تنظیم ظریف کیهانی. - شرایط ویژه ای که برای به کار افتادن فرگشت لازم است. 1.اصل قانونمندی طبیعت: یکی از کسانی که بر اصل قانونمندی طبیعت به عنوان پایه برهان نظم استفاده می کند ریچارد سوئین برن است. به گفته او دو نوع نظم وجود دارد: - نظم مکانی: نظمی که اجزاء سازنده آن هم زمان با هم موجودند مثل نظمی که میان اجزاء یک ماشین یا یک موجود زنده وجود دارد. - نظم زمانی: نظمی که اجزاء تشکیل دهنده آن هم زمان موجود نیستند بلکه در طول زمان به وجود می آیند مانند نظمی که میان رفت و آمد شب و روز وجود دارد. به گفته او به عنوان پایه برهان نظم بهتر است از نظم زمانی استفاده شود چرا که نظم مکانی همواره در معرض یافته شدن تبیینهای علمی است چنانکه نظریه فرگشت یک تبیین علمی است که نظم مکانی موجود در جانداران را تبیین می کند. اما اگر به سراغ نظمهای زمانی برویم، تبیینهای علمی نمی توانند همه نظمهای زمانی را توضیح دهند چرا که ماهیت تبیین علمی این است که با پیشفرض گرفتن یک نظم زمانی، مجموعه ای از پدیده ها را تبیین می کند، مثلا قانون جاذبه با فرمولی که ارائه می دهد در واقع یک قاعده و قانونی را پیشفرض می گیرد و بر اساس آن پدیده هایی که در عالم می بینیم مانند حرکت سیارات و جذر و مد دریاها و ... را توضیح می دهد. بنابراین هیچ نظم زمانی را نمی توان با تبیین علمی توضیح داد مگر اینکه خود آن تبیین علمی یک نظم زمانی دیگری را پیشفرض بگیرد. و در نتیجه همواره یک نظم زمانی بنیادینی باقی می ماند که تمام تبیینهای علمی مبتنی بر آن هستند و اساساً قابلیت تبیین علمی ندارد. وقتی به این نظم زمانی بنیادین برسیم، برای توضیح آن باید به جای تبیین علمی به سراغ تبیین شخصی برویم. تبیین شخصی یعنی اینکه برای توضیح دادن یک پدیده، وجود یک شخص آگاه و دارای اراده و هدف را پیشفرض بگیریم. بر این اساس اصل قانونمندی طبیعت چیزی است که تنها با برهان نظم قابل تبیین است و تبیینهای علمی همگی مبتنی بر آن هستند... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11309 🌐 @meshkatnoor