🔰برخی از آرا و دیدگاههای برجسته آیت الله علامه مصباح یزدی ( رحمت الله علیه )
🔸باب مباحث فلسفی
۱_اثبات اصالت وجود و اعتباریت ماهیت از راه علم حضوری
۲_اعتقاد به باقی ماندن رسوبات ذهنی تفکر اصالت الماهوی در مباحث متعدد فلسفی با وجود اعتقاد به اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ؛ مانند تعریف وجود ذهنی و اعتقاد به وجود کلی طبیعی در خارج و تعریف معقولات اولی و مبحث ذات و ذاتیات و ....
۳_منحصر دانستن رابطه تشکیکی وجود میان علل و معالیل طولی و اعتقاد به تباین ذاتی میان موجودات دیگر
۴_تفسیر جدید از قضیه معروفه الماهیه من حیث هی لیست الاهی ...
۶_انکار مقوله بودن مقولات عشر
۷_ انکار موجودیت هیولای اولی به عنوان یکی از جواهر
۸_انکار معقول اول بودن مفاهیم به کار رفته در مقولات عشر و اعتقاد به معقول ثانی فلسفی دانستن آنها جز کیف نفسانی و کیف محسوس( البته با تردید درباره کیفیت محسوس)
۹_انکار وحدت شخصی عالم
۱۰_اعتقاد به تراکب صورت ها و تطبیق آن بر مصادیق فراوان
۱۱_انکار وجود خارجی وجود رابط در قضایا و ذهنی دانستن آن
۱۲_تبیین دقیق از رابطه علی و معلولی طولی و ایجادی
۱۳_ نادرست دانستن قاعده الواحد
۱۴_نادرست دانستن اثبات وحدت صادر اول از راه قاعده الواحد
۱۵_اثبات وحدت صادر اول از راه قاعده امکان اشرف با تبیین خاص خویش
۱۶_ اثبات معلولیت جهان طبیعت با عالم ماده از راه قاعده امکان اشرف با تبیین خاص
۱۷_ نادرست دانستن نظریه و ادله ملاصدرا در بحث اتحاد عقل و عاقل و معقول. و تبیین جدید آن با مبانی و ادله دیگر
۱۸_ اتقن البراهین دانستن برهان زمان برای اثبات حرکت جوهری و ناتمام و ناکافی دانستن ادله دیگر
۱۹_ ناتمام و مخدوش دانستن تقاریر مختلف برهان صدیقین و تبیین جدید آن با تکیه به مبانی فلسفی صدرالمتالهین
۲۰_ناتمام دانستن ادله اثبات عقول عشره طولی
۲۱_تبیین فلسفی فلسفه ی آفرینش جهان و انسان از راه حب ذاتی خداوند به ذات خویش
۲۲_ناتمام دانستن دیدگاه ملاصدرا در جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء دانستن نفس و اعتقاد به افاضه نفس و خلق آن در ماده با فراهم شدن قابلیت در آن
۲۳_ ناتمام دانستن دیدگاه و دلیل ملاصدرا درباره مرگ طبیعی
موارد بالا تنها بخشی از آرا و دیدگاه برجسته معظم له در فلسفه است
🔸باب مباحث معرفت شناسی و منطق
۱_اعتقاد به اینکه هر قضیه ای بی استثنا دارای چهار جزء است تصور موضوع و تصور محمول و تصور نسبت حکمیه و حکم
۲_انکار وجود نسبت حکمیه و وجود رابط در قضایا در خارج از ذهن
۳_اعتقاد به قیام ارتسامی معقولات اولی و قیام صدوری معقولات ثانیه در ذهن و نیز فعل نفس دانستن حکم در قضایا
۴_مشترک لفظی دانستن وجود رابط در قضایا و وجود رابط معلول نسبت به علت ایجادی
۵_اعتقاد به انتزاع معقولات ثانیه اعم از فلسفی و منطقی از علم حضوری
۵-اعتقاد به تحلیلی بودن قضایای بدیهیات اولیه
۶_اعتقاد به بر گرفته بودن بدیهیات اولیه از علم حضوری
۷_انکار معلومات پیش ساخته ذهن و عقل بشر آنگونه که عقلیون اروپا مانند دکارت و کانت عقیده دارند
۹_اثبات وجود موجودات مادی در خارج از راه اصل علیت و سنخیت میان علت و معلول
۱۰_یقینی دانستن وجدانیات و بدیهیات اولیه و فطریات در میان صناعات خمس
۱۱_اعتقاد به لمی بودن غالب براهین فلسفی در فلسفه
۱۲_تعمیم علیت حد وسط به علیت خارجی و علیت ذهنی در برهان لمی
۱۳_اعتقاد به ناکافی بودن حس و عقل بشر برای کسب شناخت های لازم در مسیر رسیدن به سعادت انسانی نیاز به وحی در این رابطه
۱۴_ برهانی دانستن قضایای اخلاقی و حقوقی
۱۵_اعتقاد به برگرفته بودن بایدها و نبایدها در گزاره های اخلاقی و حقوقی از ضرورت بالقیاس میان فعل و نتایج آن
۱۶_اعتقاد به زیربنا بودن قضایای بدیهی اولی هم برای گزارههای علمی و فلسفی و هم گزاره های اخلاقی حقوقی
👇👇👇
🔸باب مباحث فلسفه اخلاق ۱_ چهار بند اخیر در مباحث معرفت شناسی یعنی ناکافی دانستن عقل و حس بشر برای درک شناخت های لازم برای سعادت بشر
و برهانی دانستن گزاره های اخلاقی و حقوقی
و بر گرفته بودن این قضایا و گزارهها از بدیهیات اولیه
و حکایت گری بایدها و نبایدهای اخلاقی و حقوقی از ضرورت بالقیاس میان فعل اختیاری و نتایج آن
۲_بهره گیری تام و تمام از مبنای فلسفی النفس فی وحدتها کل القوی در فلسفه اخلاق
۳_ابتنای اخ لاق و ارزش های اخلاقی بر اعتقاد به مختار بودن انسان
۴_ابتنای اخلاق و ارزش های اخلاقی بر اعتقاد به روح ملکوتی و متعالی انسان
۵_تفاوت اساسی میان اخلاق و حقوق در غایت و غرض نهایی است
یعنی غایت در اخلاق ؛ تعالی نفس و در حقوق ؛ مصالح اجتماعی است
۶_تبیین فلسفی عروج و نزول نفس از راه توجهات و نیات و انگیزه ها
۷_تبیین فلسفی تعالی نفس انسان با قرب به خدا
۸_تبیین فلسفی این حقیقت که قرب به خدا همان شهود خداوند می باشد
۹_تبیین فلسفی نگاه اخلاقی دین به همه زندگی و از جمله مسائل سیاسی و اجتماعی و حقوقی
۱۰_تبیین فلسفی ارتباط تنگاتنگ ارزش های اخلاقی با حیات و سعادت اخروی ✍️ استاد عباس نیکزاد
🌐 @meshkatnoor
9.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نگاهی به یک عمر مجاهدت و فعالیت آیت الله مصباح یزدی
🌐 @meshkatnoor
گستره دین 8.mp3
10.92M
🔉 درسگفتار
🔶 موضوع |#گستره_دین
🎙آیت الله #مصباح_یزدی
جلسه هشتم
🔹دین در قرآن کریم لا اقل به دو معنا متباین به کار رفته است. یکی به معنای جزا و پاداش است که مورد بحث ما در اینجا نیست. آن چیزی که مورد بحث است دین به معنای اعتقادات و رفتارهای خاص مبتنی بر آن عقائد است. به عبارت دیگر در دین دو مفهوم (هستها و نیستها) و (بایدها و نبایدها) در دین ملحوظ است.
🔹دین حق چیست؟ ویژگی آن تسلیم مطلق به الله است. (وجهت وجهی لله)
🔹پاسخ استاد به شبهه هرمنوتیک و قرائتهای متعدد از دین 🔻 لازم به ذکر است که این بحث،یکی از فوقالعادهترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است. ⏰ 20 آبان 1380
⚜️ @Taammolat74 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 تواضع بی نظیر حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی (رحمه الله) در مقابل حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (حفظه الله)
🔶 تجسم عینی اخلاق اسلامی
🌐 @meshkatnoor
پیام تسلیت دکتر مایکل بهی
استاد برجستهٔ دانشگاه « لی های- پنسیلوانیا» به یکی از دانش پژوهان مؤسسه امام خمینی- رضوان الله تعالی علیه-
در خصوص رحلت علامه مصباح یزدی
«...من از شنیدن خبر فقدان آیت الله مصباح یزدی بسیار متاسف شدم. دعا می کنم خدا شخص دیگری را ترقی دهد که جای او را بگیرد. همه ما کاملاً به رحمت خدا وابسته هستیم.»
🌐 @meshkatnoor
🔶پیام تسلیت پروفسور لگهاوسن به مناسبت رحلت حضرت آیت الله مصباح رحمت الله علیه
🔶با دلی داغدار فروتنانه به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، رهبر انقلاب (خداوند او را حفظ کند) ، خانواده آن عزیز درگذشته ،دانشجویان و همه مسلمانان صمیمانه تسلیت می گویم. من همچنین به همه غیرمسلمانانی که از گفتگوی با ابشان محروم می شوند، و نیز همه دوستداران فلسفه که جایگاه او را در میان آنها خالی می شود، تسلیت می گویم. باشد که خداوند در سفر به خانه خود راه را آسان کند. هر چند وقت یک بار به من می گفت که برای این سفر آماده می شود. او به ما تقوا و فداکاری ، بحث مستدل و اشتیاق برای یادگیری ایده های جدید و پی بردن به حقیقت آموخت. باشد که خداوند روح علامه آیت الله مصباح را شاد کند. ✍️حاج محمد لگنهاوزن
🌐 @meshkatnoor
✍️ ماجرای حضور آیتالله مصباح در دانشگاه بینگهمتون نیویورک و تشویق مکرر فیلسوفان 💬 دکتر مرتضی آقا تهرانی که چند سال در آمریکا به تحصیلات تکمیلی و فعالیت فرهنگی و تبلیغی مشغول بوده است، یکی از خاطرات دوران تحصیل خود را چنین بیان میکند:
◻️ دانشگاه بینگهمتون که در ایالت نیویورک قرار دارد، سالانه یک سمینار فلسفی برگزار میکند و از فیلسوفان بزرگ دنیا دعوت میشود تا با شرکت در این مراسم، به ارائهی مقاله و کنفرانس علمی بپردازند.
حدود ۱۴ یا ۱۵ سال پیش، از حضرت آیت الله مصباح یزدی دعوت شد تا در این سمینار کنفرانس علمی داشته باشند.
حضرت آیت الله مصباح نیز دعوت این دانشگاه را پذیرفته و در روز مقرر حدود ۲۰ دقیقه به ارائه ی کنفرانسی راجع به فلسفه ی ملاصدرا پرداخت.
این کنفرانس بلافاصله توسط پروفسور مروج به زبان انگلیسی ترجمه میشد. کنفرانس آیت الله مصباح آن قدر برای شرکت کنندگان جالب و اثرگذار بود که به طور ممّتد و مفصل برای ایشان دست می زدند.
پروفسور آنتونی پرویس (چیرمن دانشگاه و رئیس سمینار) که به شدت تحت تأثیر کنفرانس آیت الله مصباح قرار گرفته بودند، از شرکت کنندگان تقاضا کرد که در صورت امکان یکی از آنها وقت خود را به آیت الله مصباح بدهد تا بحث دیگری از فلسفهی اسلامی را ارائه دهند.
یکی از حاضران در جلسه نیز با وجود ارزش علمی کنفرانس در این سمینار، بلافاصله وقت خود را به آیت الله مصباح داد و ایشان نیز بحث خود را ادامه دادند. بحث استاد مجدداً بسیار مورد توجه شرکت کنندگان واقع شد.
این ماجرا گذشت تا اینکه سالها بعد، در اوج حملاتی که به آیت الله مصباح در روزنامه های دوم خردادی اصلاح طلب صورت می گرفت، روزی آقای پرویس که استاد راهنمای بنده بود، به من گفت:
گفت: مگر در کشور شما چند نفر مثل آیت الله مصباح وجود دارد که مطبوعات داخلی خودتان این همه به ایشان حمله و اهانت میکنند؟
◻️ گفتم: نویسندگان این نوع جراید به واقع نمایندهی مردم ایران نیستند و از علم و دانش بهرهای ندارند؛ از همه گذشته، فکر می کنم تعهدی به دین و وطن خود ندارند.»
📚 برگرفته از کتاب «گفتمان مصباح» ص ۱۸۴ و ۱۸۵
🌐 @meshkatnoor
◾️ مزار حضرت آیتالله مصباح یزدی در جوار استاد بزرگوارش حضرت آیتالله العظمی بهجت در حال آماده سازی است. ◾️مراسم تشییع آیت الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی، فردا ساعت ۹صبح از مصلی قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🌐 @meshkatnoor
💠 حضور پرقدرت آیت الله مصباح در حیات خلوت آمریکا
🔹 آیت الله مصباح یزدی در مرداد1376 سفری به آمریکای لاتین داشت که بسیار پربرکت بود. این سفر از اسپانیا شروع شد و در آرژانتین خاتمه مییافت یافت. هدف از این سفر، آشنا نمودن جامعه آمریکای لاتین با تفکر اسلامی، مقابله با الحاد، تبیین معارف اهل البیت(ع)، معرفی بیشتر انقلاب اسلامی ایران، پاسخ به شبهات مردم و وحدت ادیان توحیدی بود.
💠 آیت الله مصباح 63ساله، در این مسافرت تبلیغی و علمی در دهها مرکز علمی و فرهنگی حاضر شده و حدود 80 سخنرانی انجام دادند. فهرست بخشی از سخنرانیهای ایشان عبارتند از:
🔰 اسپانیا: 12 برنامه سخنرانی، شهرهای مادرید (پایتخت اسپانیا)سویا، گرانادا و بارسلون
🔰 مکزیک:8 برنامه سخنرانی، مکزیکوسیتی(پایتخت)
🔰 کوبا:8 برنامه سخنرانی، هاوانا (پایتخت)
🔰 کلمبیا:16 برنامه سخنرانی، بوگوتا (پایتخت)
🔰 برزیل:9 برنامه سخنرانی، شهر ریو دژانیرو وسن پابلو
🔰 شیلی:9 برنامه سخنرانی، سانتیاگو (پایتخت) وشهر وال پارائیسو
🔰 آرژانتین:17 برنامه سخنرانی، بوینوس آیرس (پایتخت) و شهرستان روساریو
🔹 در این سفرها، صحنههای زیادی از تعظیم دانشمندان و روحانیون آمریکای لاتین در برابر مکتب اهلبیت مشاهده شد. در مکزیک، اسقف کلیسای باسیلیکا گوادالوپه، پس از سخنان استاد مصباح یزدی بیان داشت: ما راهی جز پیروی ازشما نداریم، در غرب خبری نیست. غرب هیچ گاه به خدا ایمان نیاورده است. دین اسلام دینی فطری و متلائم با زمان و مکان است.
🔻 استاد تاریخ دانشگاه هاوانا در کوبا که خود جزء هیئت رئیسه این دانشگاه بود، بعد از بازدید از دانشگاه و راهنمایی، درهنگام خدا حافظی ناقوس رابه صدا در آورد و گفت: ما امیدواریم که صدای اسلام را اینجا بشنویم و بعد به استاد گفت: شما جزئی وپاره ای از قلب من هستید. او دو بار با کمال تواضع در برابراستاد زانو زد و تقاضای قرآن مجید به زبان اسپانیولی نمود!
💠 در برزیل اما حکایت دیگری بود. عالیجناب کاردینال نماینده پاپ در سن پابلو برزیل، با شور و عشق از ایران سخن میگفت و عشق و علاقهاش به امام خمینی(ره) را ابراز مینمود. وی شرق را مرکز اشراق و نور معرفی کرده و از استاد در منزل خودش دعوت به عمل آورد و تا آخر جلسه با احترام دست در دست استاد داشت.
🔅 معاون رئیس دانشگاه شیلی نیز مشتاقانه میگفت: ما میخواهیم علوم انسانی را در دانشگاه خودمان دایر نماییم و در این راه به علوم مشرق زمین خصوصا به جمهوری اسلامی شدیدا نیازمندیم. دکتر پابلو معاون رئیس دانشگاه برزیل هم گفت: به عقیده من همیشه مکتب تشیع در اسلام از پویایی و خلوص و صفای خاصی برخور داربوده است.
📗 منبع بخشی از مطالب: مجله فرهنگ كوثر، بهمن 1377، شماره 23، زلال علوم اسلامی و تشنگی جهان.
🌐 @meshkatnoor