eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ بر اساس تعداد آثار کلامی تولید شده در هر قرن، یکی از روش‌های دوره‌بندی تاریخ علم است که کمتر مورد توجه علم قرار گرفته است. 🔹بر اساس نمودار بالا، می‌توان گفت، ناموزون‌ترین نمودار توزیع آثار علمی، مربوط به علم کلام است. 🔹بیشترین آثار کلامی تولید شده مربوط به قرون 3 تا 5 و دورۀ معاصر است. از جمله دلایل در قرون مذکور می‌توان به این موارد اشاره کرد: آغاز و سرازیر شدن سیل علیه باورهای شیعی، ظهور ، رشد علوم عقلی، آل‌بویه، ظهور فرقه‌ای در عرصه اجتماع و افزایش بین جریان های فکری. 🔹در قرن اخیر اما شاهد و افزایش چشم‌گیر تدوین آثار کلامی با رویکردهای متفاوت هستیم، که مهم‌ترین دلیل آن مواجهه با و علم و و و ناشی از آن است. 🔹اما از قرن 6 تا 14 به استثنای قرن 8 و 11، به دلیل رقابت و ادغام کلام در فلسفه، کمرنگ شدن با و همچنین زمینه‌های نامناسب سیاسی با حضور مغول بوده است. 👈نکته: تحولات علم کلام، علوم متعددی چون ، ، و را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و برخی از علوم مثل فقه بدون تحول در علم کلام امکان‌پذیر نخواهد بود. ✍️ حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهيمي پور عضو هيات علمي گروه جامعه شناسي موسسه امام خميني ره https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست چهارم : «فاعلیت عام خداوند و طبیعت» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: ✍️دبیر علمی جلسه: 📅زمان: پنجشنبه 1402/04/01 ⏰ساعت: 10:00 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 💠مجری:ستاد مقابله با الحاد 🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقه‌مندان به این نشست، افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست چهارم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود. 🔰@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری 🔸مقوله حقوق زن در اسلام یکی از مسائلی است که دین ستیزان همواره تلاش کرده اند که ما را در این حوزه به چالش بکشند. متاسفانه ما هم همیشه در مقام پاسخگویی و به تعبیری انفعال بوده و هستیم . با این که باید در این عرصه ما بیشتر مدعی و مطالبه گر باشیم و نسبت به تضعیف حقوق زنان در غرب و عدم توجه به تفاوتهای جسمی و روان شناختی او با مردان منتقد باشیم . جالب است که در غرب هزینه های خانواده، بین مرد و زن تقسیم می شود و زن مانند مرد موظف است به دنبال تامین هزینه های زندگی به صورت مساوی باشد. 🔸در فیلم فوق وقتی زنان غربی از لزوم تامین هزینه های خانواده توسط مرد در نگرش اسلامی ، مطلع می شوند حقیقتا از این که اسلام ظرفیتها و توان روحی ، جسمی و روانی زن را کاملا ملاحظه نموده است، شگفت زده می شوند. لازم است برای جوانهایمان این حقایق دینی را آشکار نماییم تا به عقلانیت دین بیشتر پی ببرند. 🔸 خداوند رحمت نماید استاد عزیزمان حضرت آیت الله مصباح یزدی را که در دانشگاه بوینوس آیرس آرژانتین در مورد حقوق زن در اسلام در سالنی که مملو از اساتید و دانشجویان بود، سخنرانی نمودند و بعد از اتمام جلسه ، کل حضار بلند می شوند و چند دقیقه به صورت ممتد دست می زنند و برخی خانمها با حضور نزد ایشان ، اشک شوق می ریزند. این است حقیقت معارف دین الهی. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله مکارم شیرازی.mp3
14.29M
📌واکنش آیت الله مکارم شیرازی در مورد اظهارات اخیر جناب آقای علوی بروجردی 1️⃣ به ایشان توصیه می‌کنم یک دوره تاریخچه پیدایش بهائیت را مطالعه کنند 2️⃣ یکی از آقایان محترم اظهار داشتند که باید بهائیان را مثل سایر مذاهب به رسمیت بشناسیم مثل یک اقلیت مذهبی. ولی تاریخ بهائیت نشان می‌دهد که به هیچ وجه، نه اقلیت مذهبی هستند؛ نه نحله‌اند بلکه رسماً یک گروه سیاسی و گاه جاسوسی هستند. بهائیت یک بازی سیاسی است مثل دیگر بازی‌های سیاسی. 3️⃣ بهائیت به دست [روس] و انگلیس پیدا شده و در دامن آمریکا پرورش یافته و امروز آمریکا مدافع آنان است. 🔰@meshkatnoor
مطهری ۲_1.mp3
8.93M
| 🔰 حکمتانه | شماره 107 📻 علت مخالفت شهید مطهری با شریعتی ( به مناسبت سالگرد وفات دکتر شریعتی) 🔹یکی از وجوه مشترک شهید مطهری و دکتر شریعتی این بود که هر دو مضاف بر خطابه و سخنرانی؛ با نوشتن کتاب در تبیین هر چه بهتر ایدئولوژی اسلامی تلاش می‌کردند اما مهمترین اختلافاتشان در نوع نگرش به اسلام و عمق مبانی فکری بود که اندک اندک بین آن دو فاصله انداخته و نهایتا به شکاف عمیق منجر شد. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 📽کاری از تیم تولید فکرت 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام 🔰@meshkatnoor
حجت الاسلام دکتر ساجدی استاد تمام گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی : (پرواز با دو بال عقل و قلب): 1️⃣ بال قلب: • (100) قسمت • (54) قسمت • (9) قسمت • (9) قسمت • با نگاهي به (18 قسمت) • (علل دين گريزي و راههاي دين گرايي) (46) قسمت • (5 قسمت) • (47) قسمت • در (7) قسمت • (4) قسمت • ريشه هاي در جوانان (2) قسمت • (3) قسمت (11) قسمت (3) قسمت 2️⃣ بال عقل: • پاسخ به در شبکه جهانی ولایت (20 قسمت) • در (11 قسمت) فلسفه دين (در غرب و اسلام): • (14 قسمت) • (متني) (10 قسمت) • (صوتي) (37 قسمت) • (مروري اجمالي در 2 ساعت) (5 قسمت) • نقد ديدگاه : در قرآن • درس (16 قسمت) • به شبهات برهان نظم (24 قسمت) • : ، پاچه خواري خدا و حقارت آميز است. (پاسخ در 2 قسمت) • : اثبات نفس مجرد (بررسی فیزیکالیسم ناتقلیل گرا) (10 قسمت) • : شواهد تجربي (5 قسمت) • (3) قسمت • (3 قسمت) • نقد سخنان كرونايي آيه الله (6 قسمت) • : انسان مدرن نيازي به دين ندارد. (3 قسمت) • : انكار آسماني بودن قرآن () (26 قسمت) • نفي (3 قسمت) • چرا ؟ (8 قسمت) • ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺎ ﻣﺮﺩ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟ • چرا ؟ 3️⃣ : • (معرفي سيرهاي مطالعاتي، فايلهاي كتب و مقالات، و ....) • فايل يا ابوالفضل ساجدی • از نگاه بيگانگان ♦️با زدن روي سطر داراي هشتك مي توانيد متن مورد نظر را بيابيد. آدرس كانال:👇🏼 🆔https://eitaa.com/sajedi_ir
بررسی تطبیقی دیدگاه «استمرار روانی» و «جوهر غیرفیزیکی» در باب این‌همانی شخصی.pdf
344.7K
📘بخوانید | مقاله علمی "بررسی تطبیقی دیدگاه «استمرار روانی» و «جوهر غیرفیزیکی» در باب این‌همانی شخصی" نوع مقاله : علمی - پژوهشی نویسنده: صفدر الهی راد | عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) مجله: دو فصلنامۀ علمی | پژوهشهای هستی‌شناختی | سال یازدهم، شمارۀ 22 پاییز و زمستان 1401 | ص 563-588. چکیده مقاله مسئولیت‌پذیری حقوقی و اخلاقی و همچنین جاودانگی انسان در حیات پس از مرگ و معقولیت آن مبتنی بر پذیرش «این‌همانی شخصی» است. با توجه به وجود تغییرات گوناگون در انسان، در صورتی می‌توان این­همانی شخصی» را پذیرفت که به لحاظ هستی­شناختی، حقیقتی ثابت در طول زمان را بتوان در انسان کشف کرد. از این رو، پرسش مهم از این قرار است که با توجه به وجود تغییرات گسترده در طول حیات انسان، چه ملاکی برای هویت شخصی قابل پذیرش است؟ دیدگاه­ای گوناگونی در باب ملاک«این‌همانی» وجود دارد. مقالۀ حاضر با روش تحیلی-انتقادی به تبیین و بررسی تطبیقی دو دیدگاه مهم در در باب این‌همانی، یعنی «استمرار روانی» یا «این‌همانی عرضی» و دیدگاه «جوهر غیرفیزیکی» می­پردازد. توجه به چالش های مهم هر یک از این دو دیدگاه مورد توجه جدی نوشتار حاضر خواهد بود. از آنجا که دیدگاه جناب ملاصدرا ملاک دقیقی برای این‌همانی جوهری ارائه می‌کند و هم مشکلات دیدگاه‌هایی همانند استمرار فیزیکی (به‌ویژه عرض‌پنداری من) را ندارد، با حل چالش جمع میان «این­همانی» و «حرکت جوهری نفس»، این‌همانی جوهری غیرفیزیکی دیدگاه برگزیدۀ این مقاله به حساب می‌آید. 📥 کانال بنیان (صفدر الهی راد) : ✅https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590
📢 فراخوان مقاله 🔶 دو فصلنامه علمی تخصصی «معارف حکمی جامعه» وابسته به پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراعلیهاالسلام آماده دریافت مقالات علمی اندیشمندان این حوزه فکری ،به ویژه بانوان اهل قلم است. 🔰این نشریه به موجب ماده۱۳ قانون مطبوعات مصوبه ۱۳۶۴/۱۲/۲۸ مجلس شورای اسلامی ، پروانه انتشار خود را در زمینه فلسفه (تخصصی)، دریافت و هم اکنون درصدد دریافت رتبه علمی - پژوهشی از کمیسیون نشریات علمی حوزه است. ♦️ علاقمندان می توانند مقالات پژوهشی خود را با ثبت نام و بارگذاری در سامانه mhj.jz.ac.ir ارسال نمایند. 📞 شماره تماس:۰۲۵_۳۲۱۱۲۲۲۴ 🆔@meshkatnoor
🔹 نشست علمی ۷۲🔹 ‌ ✍مرکز کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه برگزار می‌کند 👇 ✅ فرآیند حل مسائل کلامی و روندنمای اجتهاد در ساحت 🔸 استاد ارجمند آیت الله محمد حسین استاد محترم خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و مؤلف بیش از ۱۰۰ اثر علمی 📆 چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ ◽️با ارائه گواهینامه نشست◽️ ✍به صورت مجازی 🔳 پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh ✍برای هماهنگی حضور، به شماره ‏۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵‬‏ پیامک دهید. 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
📚معرفی کتاب «عقل و دین از منظر روشنفکران دینی معاصر» 🔸نظری اجمالی به گفتمان اندیشه دینی در چند دهه اخیر، از تاثیر گذاری روشنفکران دینی در این عرصه خبر می دهد. بی تردید روشنفکران دینی در دهه های اخیر به ویژه دوران پس از انقلاب در برانگیختن برخی مباحث فلسفی - دینی سهم وافری داشته اند ؛ مباحثی که غالبا نظرات موافق و مخالف زیادی را بر می انگیخت و گاه به چالشهای اساسی در صحنه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هم منجر می گشت . با این توصیف، این کتاب بر آن است که نسبت عقل و دین را که بنیادی ترین مبنای نظری و فکری روشنفکران در نظریه پردازی و ایده پردازی آنهاست، از منظر شاخصترین چهره های این جریان در سه دهه اخیر ، به نقد و بررسی بگذارد . 🔸در این کتاب ضمن بررسی نگرشهای مختلف در مورد نسبت معارف عقلانی و معارف وحیانی، به بیان اندیشه‌های روشن‌فکران دینی در این زمینه پرداخته شده و چالش‌هایی که این افراد در زمینه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و اعتقادی در جامعه اسلامی ایجاد کرده‌اند، بررسی گردیده است. نویسنده به نقد و بررسی دیدگاه‌های عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و ... در زمینه ایمان و عقلانیت، نقش عقل در تبیین و تکامل باورهای دینی، هرمنوتیک قرآن و سنت، عقل و توجیه باورهای دینی و تجزیه و تحلیل گزاره‌های دینی توسط عقل پرداخته و نحوه برداشت آنان در این عرصه را به چالش کشیده است. 🔻مولف : محمد جعفری 🔸 چاپ انتشارات بوستان کتاب ، 1390 🆔@mjafari_ir
🔻🔻 تابستان داغ علمی 🔻🔻 ✅ با دوره‌های کوتاه مدت و نشست‌های علمی، مهارتی مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه به صورت حضوری و مجازی ✍ در موضوعات متنوع و ناب 🔻کلام جدید 🔸نقد قرآنی قرآن بسندگان 🔹 تفسیر اجتماعی ▫️فقه العقیده 🔻روش مناظره 🔸 پدیدارشناسی 🔹 آشنایی با مذاهب فقهی اهل سنت ▫️نقد الحاد نوین 🔻امامت از دیدگاه مذاهب اسلامی 🔸قواعد کلامی ◽️قواعد تفسیر روایی 🔹اخلاق کاربردی 🔻نقد باستان‌گرایی 🔸نقد بهاییت و وهابیت و .... ✅ با حضور اساتید فرهیخته از قم، تهران، مشهد، همدان و کرمانشاه 👇👇👇👇👇👇👇 ☑️ حجج الاسلام والمسلمین محمد حسین ، محمد صفر ، امین ، سید حسن ، حسن ، موسی ، محمد ، ، محسن ، حسین ، یزدان ، محمد حسن و ... همچنین دکتر ، دکتر مسعود ، دکتر ✍✍ برای اخبار تکمیلی در کانال زیر همراه ما باشید👇👇👇 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
🔹با عنایات خداوند و توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء، اصطلاح‌نامه فلسفه دین به زیور طبع آراسته شد. 🔹با همکاری: آقایان حسن یوسفیان، محمد جعفری، ابوالفضل ساجدی،احمدحسین شریفی،حمید رضا شاکرین،محمد صمدپورآذرشربیانی، محمود فتحعلی، رمضان علی‌تبار فیروزجایی،محمد کریمی،یوسف دانشور،محمد فتحعلی خانی 🆔@mjafari_ir 🌹❤️🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای ادای احترام فیلسوفان جهان به آیت الله مصباح یزدی! 🆔 @hamzevasl 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
⚡️بررسی آماری آتئیست و الحاد در جهان اسلام، جک الر، مجله اسکوپوسی مطالعات سکولار، ۲۰۲۲ میلادی. ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 📉 آمارهای آتئیست ها، خداناباوران، بی‌دینان، شکاکان و منتقدانِ دین در کشورهای مسلمان‌نشین معمولاً محل بحث و اختلاف نظر بوده است. 📈 از یک سو، نهادها و مراجع دینی و سیاسیِ این کشورها تمایل دارند که تعداد این دسته از شهروندان خود را اندک جلوه دهند و از سوی دیگر، منتقدان و خداناباوران می‌کوشند چنین آمارهایی را گسترده و فراگیر نشان بدهند. 📈 متأسفانه به علت مخاطرات دینی، سیاسی، فرهنگی و محدودیت‌هایِ روشی پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها نیز هیچ‌گاه اطمینان‌آور نبوده‌اند. در چنین شرایطی شاید بررسی و تحلیل چندین پیمایش در کشورهای مسلمان‌نشین بتواند فرآیندی که در این جوامع شکل گرفته است را اندکی آشکار کند. 📜 مجله اسکوپوسی «مطالعات سکولار» یا Secular Studies که انتشارات سرشناس بریل آن را منتشر می‌کند، در اُکتبر سال گذشته‌ میلادی مقاله‌ ای را منتشر کرده و بررسی پدیده‌ی استراتژیک، اما خاموش و نادیده‌گرفته‌شده‌ بی‌دینی و خداناباوری در جهان اسلام پرداخته است. 📙 مقاله مزبور، افزون بر اینکه نتایج تعدادی از پیمایش‌ها و نظرسنجی‌ها در کشورهای اسلامی را آورده است،‌ به معانی و دلالت‌های بی‌دینی و خداناباوری در جوامع مسلمان نیز پرداخته است و مخاطرات زندگی با بی‌دینی یا خداناباوری در چنین کشورهایی را نیز بررسی کرده است. 📋 چکیده‌: هم دانشمندان و هم عموم مردم تمایل دارند که تصور کنند جهان اسلام، از مدرن‌شدن و سکولارشدن مصون است و همه‌ مسلمانان مذهبی‌هایی متعصب‌اند. با این حال، مراجع مذهبی افزایش تعداد بی‌ایمانان در کشورهایی که اکثریتِ جمعیت‌ِ آنها مسلمان‌اند را «سونامی» خوانده‌اند. این مقاله، در یک فراتحلیل، به بررسی پژوهش‌ها و پیمایش‌های موجود درباره‌ی بی‌دینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی پرداخته است. مقاله پس از بررسی اطلاعات آماری بی‌دینی و خداناباوری در کشورهای اسلامی، از جمله مصر و ایران و عربستان، معانی و دلالت‌های «بی‌دینی» را در زبان کشورهای اسلامی بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که معنای‌ این واژه‌ها الزاماً معادل معنای‌شان در زبان انگلیسی نیست، بلکه در رابطه با مفاهیم محلیِ «دین» و «دین‌داری» ساخته شده‌اند. این مقاله سپس درباره‌ خطرات اجتماعی و حقوقی که افراد بی‌ایمان و خداناباور را در جوامع دینی‌ تهدید می‌کنند بحث می‌کند؛ و در نهایت به بررسی زندگی و فعالیت‌های بی‌دینان و خداناباوران به صورت فردی، گروهی، و مجازی می‌پردازد. مقاله با تأملاتی درباره‌ مدرن‌سازی و سکولارسازی پایان می‌یابد و به نیروهایی اشاره می‌کند که بی‌ایمانی را در زمینه‌های اکثریت مسلمان ممکن و رایج کرده‌اند و منجر به ظهور سکولاریسم‌ها و خداناباوری‌های خاص و گوناگون شده‌اند. ✍️ کانال علمی- تخصصی مسلمنا ضمن توجه اکید به داده های این پژوهش، پیشنهاد پژوهش در این موضوع حساس جهت ارائه در همین مجله به پژوهشگران و جریان شناسان پیشنهاد می کند. 📗 برای مطالعه این مقاله می توانید به آدرس پیوست مراجعه کنید: https://brill.com/view/journals/secu/4/2/article-p117_1.xml?language=en 🏷 🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🔹با عنایات خداوند و توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء، اصطلاح‌نامه فلسفه دین به زیور طبع آراسته
📚 این كتاب که به همت مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه و چاپ شده است شامل 1282 اصطلاح است. این اصطلاحات که برگرفته از حدود 300 منبع‌اند، در 19 رده زیر دسته‌بندی شده‌اند: 🔶 فلسفه دین، چیستی دین، منشأ دین، قلمرو دین، کارکرد دین، متون دینی، زبان دین، معرفت دینی، علم دینی، کثرت‌گرایی دینی، خدا، ایمان، تجربه دینی، مسئله شر، انسان‌شناسی دینی، حیات پس از مرگ، عقل و دین، علم و دین، دین و اخلاق 📕 این اصطلاح‌نامه از سه بخش کلی تشکیل شده است: 1️⃣ بخش اول، تعاریف و مستندات اصطلاحات است. 2️⃣ بخش دوم اصطلاح‌نامه از روابط اصطلاحات موجود در اصطلاح‌نامه تشکیل شده است. 3️⃣ بخش سوم، نمودار درختی اصطلاحات مندرج در متن اصطلاح‌نامه است. 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست پنجم : «فاعلیت خاص خداوند و طبیعت» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: ✍️دبیر علمی جلسه: 📅زمان: چهارشنبه 1402/04/07 ⏰ساعت: 10:00 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقه‌مندان به این نشست، افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست پنجم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه شهید مطهری ره: امان از نیم‌ها! امان از نیمچه‌مجتهدها! امان از نیم‌روشنفکرها! و نیم‌های دیگر!!! اینها چیزکی می‌دانند و چیزهای دیگر نمی‌دانند. اتفاقا خطر اینها، این غیرمتعمق‌ها بیشتر است. 📥 کانال بنیان (صفدر الهی راد) : ✅https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb115
🔰سخنی با مصطفی محقق داماد؛ درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی 🔺سخن مصطفی محقق‌داماد، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ با سایت انتخاب: 🔻«معتقدم رشته‌های مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعه‌شناسی علم است و روش علمی می‌خواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل می‌شود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد. به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» (https://www.entekhab.ir/fa/news/731445 ) ✍️پاسخ استاد احمد حسین شریفی: 🔖اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمده‌ای از آنها از مقوله «بایستی» است. 🔖ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزاره‌های دینی از مقوله «هستی‌»‌اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستی‌اند و نه بایستی. 🔖ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هست‌ها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هست‌ها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هست‌ها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة» 🔖رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟ 🔖خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعی‌اند: علوم انسانی را در صورتی می‌توان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روش‌های آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره می‌کند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چاره‌ای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع.
درسی از واقعه غدیر.mp3
2.22M
🌼درسی از واقعه غدیر🌼 حضرت آیت الله مصباح(ره): 🔹درسی که می‌خواهم از غدیر بگیرم این است که همان مردمی که با علی بیعت کردند بعد از هفتاد روز[بیعتی که کرده بودند را] فراموش کردند! کوشش کنیم ما مردمی پیمان‌شکن نباشیم. 🔸 امروز بیایید با علی بیعت کنید؛ بگویید یا علی! از امروز قرار می‌گذاریم آن راهی که شما نشان دادید در همان راه برویم، در آن راهی که شما قدم برداشتید به جای آن قدم می‌گذاریم، مثل شما نمی‌توانیم بشویم اما دنباله‌رو این کاروان باشیم؛ دروغ نگویید، غیبت نکنید، به همسایگان و به خویشاوندانتان رسیدگی کنید. اگر مسلمان‌ها این دستورات اسلام را عمل می‌کردند مبتلا به این بلاهای خانمانسوز نمی‌شدند. نکردیم که چنین شد! 🔹کدام مسلمانی است که از وضع چندتا همسایه‌اش خبر داشته باشد؟! کدام مسلمانی است که امروز، روز عید غدیر، به چندتا از ارحام فقیرش سر زده باشد؟! مگر علی نبود که شب‌ها در خانه فقرا می‌رفت؟! مگر شما پیرو آن علی نیستید؟! چه چیزی از علی یاد گرفتید؟! این کدام پیروی از علی است؟! نمازش؟! روزه‌هایش؟! شب‌زنده‌داری‌هایش؟! قرائت قرآن کردنش؟! در خانه فقرا رفتنش؟! تواضعش؟! دلسوزی او برای مردم؟! خیرخواهی او برای دوست و دشمن؟! کدام‌یک را یاد گرفتید؟! 🔸بیایید امروز پیمان ببندید که آنچه را می‌دانید عمل کنید؛ آنچه نمی‌دانید پیشکشتان. آنچه دارید نگذارید از دستتان برود؛ آنچه ندارید و هنوز نیاموختید پیشکشتان. اگر به آنچه دارید ارج نهادید خدا توفیق می‌دهد که بیشتر از آن را هم بیاموزید اما اگر به آنچه می‌دانید عمل نکردید آن‌ هم از دست شما خواهد رفت! 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست ششم : «بررسی مبانی فلسفی علم جدید در نسبت با الهیات اسلامی» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: 📅زمان: پنجشنبه 1402/04/15 ⏰ساعت: 10:00 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقه‌مندان به این نشست، افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست ششم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری آقای دکتر سیدمصطفی محقق داماد: اعتقاد یکی از آفات پیشرفت بشر است. به هیچ وجه من پیشنهاد نمی‌کنم که جامعه معتقدانه زندگی کند بلکه باید متفکرانه زندگی کند. 🔸نکاتی در پاسخ به سخن ایشان متذکر می شوم : 1️⃣ این نکته که باید ایمان مبتنی بر تقکر باشد ، امری است کاملا پذیرفته و منطق دین هم همواره تاکید بر تفکر و خرد ورزی بوده است اما این که اعتقاد، آفت پیشرفت بشر است ، از زبان کسی که سالها در حوزه تلمذ نموده و با زبان قرآن و دین آشناست ، امری کاملا شگفت است . 2️⃣ ایشان می گوید که نباید انسان عقل خود را به چیزی گره بزند زیرا این باعث توقف و جزم اندیشی می شود!! حال سوال این جاست وقتی انسان بر اساس تفکر ، به حقیقت رسید، مگر نباید به آن حقیقت ملتزم و در پذیرش آن راسخ باشد !؟ مگر ما و شما واقع گرا نیستیم ؟ اگر جز این باشد، که ثمره ای جز شکاکیت و نسبیت نخواهد داشت. 3️⃣ بلی عقد و عقیده یعنی باور دینی را به جان و دل گره زدن ؛ یعنی این که انسان ، یک اتصال وجودی و قلبی با حقایق دینی پیدا نماید و همین رویکرد است که باعث تحول وجودی در انسان شده و او را به عالم ملکوت متصل نموده و زمینه عبودیت در مقام عمل را فراهم می نماید . صرف اندیشیدن و تفکر انسان را به سعادت و حقیقت نمی رساند. 4️⃣ این سخن هم که انسان معتقد، ملتزم به گفتگو نیست، صرفا یک ادعای بی دلیل است . قرآن، مومنین معتقد را دعوت به شنیدن سخن دیگران و پذیرش اندیشه های حق آنها می کند ( زمر 18 ) . 🔻 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی "ره" 🆔@meshkatnoor
💠 شرحی روشنگرانه و ژرف‌نگرانه بر کشف‌المراد علامه حلی 🔰 حمید عطایی نظری کسانی که با متون و میراث علمی کهن دانشوران مسلمان سر و کار دارند نیک می‌دانند که درک بسیاری از ظرائف و دقایق این آثار به‌سادگی میسّر نیست و دریافت معانی و مبانی آنها محتاج دانش و توانش و ژرف‌نگری‌ بسیار است. مکتوبات کلامی کهن نیز از این قاعده برکنار نیست و هر اندازه قِدمت آنها بیشتر باشد، فهم و هضم آنها دشوارتر است. یکی از نگاشته‌های کلامیِ وجیز و نفیس در تُراث متکلّمان امامی تجرید الاعتقادِ خواجه نصیرالدّین طوسی (د: 672 ه‍.ق.) است که شهرتی کم‌نظیر و فراگیر در کلام اسلامی دارد. این اثر پر ثمر مورد توجّه بسیاری از متکلّمان شیعی و سنّی واقع شده است و شروح و تعلیقات پرشماری بر آن نگاشته شده تا پرده از معانی و مفاهیم غامض آن بردارد و مبانی آن را به‌شرح بازنماید. در میان این شروح، شرح شاگرد شهیر محقّق طوسی، یعنی علّامۀ حلّی (د: 726 ه‍.ق.) موسوم به کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد از جهات گوناگون واجد اهمّیّت و درخور توجّه خاص است. اثر نامبرده، از ادوار گذشته تا کنون همواره یکی از مهمترین متون آموزشی برای فراگیری کلام شیعی بوده است و مأخذی ارزشمند در تحقیقات کلامی قلمداد می‌شود. همین امر ضرورت نگارش شرحی روشنگرانه و تفسیری ژرف‌نگرانه بر آن را نشان می‌دهد. کوشش‌ها و نگارش‌هایی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته همگی مغتنم و سودمند است؛ امّا همچنان به شروح و تفسیرهای بهتر و دقیق‌تری در خصوص تبیین و تشریح عبارات و مقاصد کتاب کشف المراد نیازمندیم. یکی از شروح نوانتشار بر کتاب کشف المراد شرحی است نفیس و گرامی و کلان به قلم دانشور فاضل آقای دکتر حسن یوسفیان. تاکنون دو مجلّد از این اثر زیر عنوان «کلام اسلامی: شرحی بر کشف المراد» (دفتر اوّل: خداشناسی؛ دفتر دوم: راهنماشناسی) از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی به چاپ رسیده است. (1) نویسنده که عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی ره است، در این شرح به‌خوبی از عهدۀ تبیین و توضیح عبارات دشوار کشف المراد برآمده است و نگاشتۀ وی به‌راستی کوششی است بسزا و سزاوار بزرگداشت و درخور قدردانی که برخی از وجوه امتیاز آن در ادامه بازنموده می‌شود. با توجّه به اینکه دو مقصد نخست از شش «مقصد» کتاب کشف المراد، یعنی بخش «امور عامّه» و «جواهر و اعراض» مشتمل است بر مباحث فلسفی محض، شارح محترم از تشریح مبسوط این دو مقصد صرف‌نظر کرده و تنها گزیده‌ای از مطالب آنها را در ابتدای جلد نخست از شرح خود بیان کرده است.(2) بنابراین کتاب مورد بحث، فقط شرحی است بر بخش‌های کلامی و اعتقادی کشف المراد. یکی از ایرادهای وارد بر برخی از شروح قدیم و جدیدی که بر متون کلامی نوشته شده است عبارتست از توضیح بیش از حدّ واضحات، و مبهم باقی‌نهادن غوامض و حل نکردن مشکلات آن متون. شیوه و عادت بسیاری از شارحان این بوده است که اغلب در تشریح و توضیح عبارات ساده سعی بلیغی نموده و داد سخن داده، لیک در مواجهه با مواضع صعب و سخت متن که طبعاً حاجت بیشتری به روشنگری دارد، به‌اجمال و اختصار تمام از شرح متن گذر کرده و از تلاش برای حلّ مشکلات و تبیین پوشیدگی‌ها و ظرائف کلام ماتِن طفره رفته‌اند. از امتیازات شرح کشف المرادِ آقای یوسفیان این است که برخلاف بسیاری از شروح وتعلیقات دیگری که وصف آنها گفته شد، شارح در نوشتن این کتاب کوششی شایسته و ستایش‌برانگیز داشته تا در حدّ توان و امکان خود تمامی عبارات علّامه را به‌خوبی توضیح دهد و مطلبی را مبهم باقی نگذارد. برای این منظور، وی بهترین و سودمندترین روش را برگزیده است؛ یعنی برای تفسیر عبارات و تبیین مقاصد علّامۀ حلّی و محقّق طوسی به جست‌وجو در سایر آثار آن دو و نیز متون مشابه و موازی کشف المراد که دیگر متکلّمان امامی و اشعری نگاشته‌اند، رجوع کرده و با بهره‌گیری از این تألیفات به کشف مبهمات و ایضاح مُعضِلات و حلّ مشکلات اثر مزبور پرداخته است. از همین‌روست که شارح محترم بسیاری از آثار کلامی شیعی و سنّی را بررسی کرده و از آنها سود جسته‌ است. در نتیجه، شرح او برخلاف بسیاری از شروح دیگر، مبتنی است بر پژوهش کافی و تتبّع وافی و مشحون از آگاهی‌ها و نکته‌های باریک گوناگون. 👇👇👇
حواشی و تعلیقات و ارجاعات پرشماری که نویسندۀ گرامی در بسیاری از صفحات دو دفتر چاپ‌شده از اثر خود ارائه کرده است بر فوائد این شرح برافزوده و نموداری است از تلاش درخور تحسین وی در توضیح عبارات و اشارات متن و نیز کوشش او برای نکته‌آموزی و نکته‌پردازی. به‌همین نحو، نمایه‌ها و نیز پیوست مبسوطی که نویسنده در معرّفی مذهب و تخصّص و سال وفات عالمانی که در این شرح از آنها یاد شده است، فراهم آورده نشانه‌ای دیگر است از همّت او در تدارک شرحی نافع برای کلام‌‌آموزان (3). افزون بر این، متن اثر تا حدود زیادی پیراسته و ویراسته و منظّم است و آشفتگی‌ها و لغزش‌هایی که شوربختانه در بسیاری از مکتوبات و تحقیقات فارسی در نگارش عبارات و ضبط اسامیِ اَعلام و کتابها یا درج ارجاعات مشهود است، در این کتاب، خوشبختانه، کمتر به چشم می‌آید. همچون عموم پژوهش‌ها و نگاشته‌های دیگر، در اثر مورد گفت‌وگو نیز گاه اغلاطی راه یافته است و سهوهایی روی داده که البتّه در مقایسه با مطالب استوار و نکته‌یابی‌ها و نکته‌بینی‌های ارزشمند نویسندۀ آن طبعاً قابل اغماض و چشم‌پوشی است. همانگونه که در آغاز این مقال بیان شد، متون کلامی کهن سرشار است از معانی و عبارات و اصطلاحات پیچیده و پوشیده که فهم آنها را برای خوانندگان دشوار می‌سازد. بنابراین ادّعای نگارش شرحی که تمامی مسائل و مشکلات یک متن تراثی را حل نماید مدّعایی درست و پذیرفتنی به نظر نمی‌رسد. با این حال نگارندۀ این سطور معتقد است شرح مورد بحث گام بلندی در تبیین و آموزش کتاب کشف المراد برداشته است و تا حدود زیادی توانسته بسیاری از عبارات و مباحث آن را به‌خوبی تشریح نماید. به‌رغم همۀ کاستی‌های احتمالی در این شرح، آنچه مهمّ و ستودنی می‌نماید این است که استاد یوسفیان در کار پژوهش و نگارش خویش هیچ کوتاهی نکرده است و بر خویشتن سهل نگرفته، بلکه آن را جدّی انگاشته و به خوانندگان کتاب خود احترام نهاده و با اهتمام و اعتنای درخوری که نموده شرحی شایسته و پرمایه فراروی مخاطبان قرار داده است. امیدوارم سایر دفترهای این شرح ارجمند نیز هر چه زودتر انتشار یابد و همچون دو مجلّدِ نشریافته، برای کلام‌پژوهان سودمند و پر ثمر افتد. مزید توفیقات استاد یوسفیان را در خدمت به دانش کلام اسلامی آرزومندم. ۱. حسن یوسفیان، کلام اسلامی: شرحی بر کشف المراد (دفتر اوّل: خداشناسی)، انتشارات حکمت اسلامی، قم، ۱۳۹۴، ۶۲۲ ص.؛ همان، (دفتر دوم: راهنماشناسی)، انتشارات حکمت اسلامی، قم، ۱۳۹۹، ۸۴۲ ص. ۲. همان، صص ۳۳ _ ۵۹. ۳. در این فهرست گاه اطّلاعاتی نادرست نیز ثبت شده است، مانند آنچه در باب مذهب و سال فوت راغب اصفهانی ابراز گردیده و او را با تردید «لغت‌شناس معتزلی» و درگذشتۀ حدود سال «۵۰۲» معرّفی کرده‌اند. با این وصف، بیشتر آگاهی‌های مندرِج در این فهرست درست و سودمند است. 🆔@meshkatnoor
🌸🌸عید غدیر، فرصت معامله با خدا🌸🌸 👤 سخنرانی حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی(ره): 🔹یکی از بهترین ایامی که روزه‌اش مستحب است و شاید من در روایات ندیده باشم که ثواب روزه مستحبی‌ هیچ روزی به این اندازه باشد روزه عید غدیر است. 🔸 روایات متعددی هست که روزه عید غدیر مساوی با هفتاد سال عبادت است. یک روز روزه، انگار آدم یک عمر عبادت می‌کند. 🔹[فرض کنید] شخصی شب عید غدیر، سحر بلند شده سحری خورده و قصد روزه گرفته، صبح برای دیدن عید به خانه یکی از دوستانش می رود. آنجا حس می‌کند که این دوستش می‌خواهد از او پذیرایی کند، شربت می‌آورد، شیرینی می‌آورد. حس می‌کند که دوستش خوشش می‌آید که از این شیرینی و شربت او میل کند یا مثلا ناهار منزل او بماند و مهمان بشود. هیچی نمی‌گوید که من روزه‌ام و برای این که خواسته دوستش را انجام داده باشد روزه‌اش را افطار می‌کند بدون این که بگوید من روزه‌ام هستم. آن هم چه روزه‌ای؟ روزه‌ای که مساوی با هفتاد سال عبادت است! 🔸 به خاطر این کار خالصی که انجام می‌دهد چیزی گیرش نمی‌آید. خودش هم میل نداشت که روزه‌اش را افطار کند. سحری هم خورده بود اما قربت الی الله برای این که دل رفیقش را شاد کند، مؤمنی را شاد کند، روزه‌اش را افطار می کند. 🔹 در روایت دارد که هفتاد برابر آن روزه به او ثواب می دهند، هیچی هم نگفته که من چه کار کردم، زحمتی هم نکشیده و حتی خدمتی هم برای کسی انجام نداده که مثلا چیزی ببخشد به آن یا مثلا مهمانش کند یا هدیه‌ای برایش بیاورد؛ نه، غذایش را هم خورده، از غذای او هم تناول می‌کند، فقط دلش را شاد کرده، خوشحالش کرده که امروز من مهمان او شدم، او خوشحال شده که روز عید غدیر یک مومنی، دوست علی را مهمان کردم. 🔸 برای این که خدا دوست دارد که دل بنده مومنش شاد بشود خود روزه عید غدیر که ثواب عبادت هفتاد سال است، با این کارش ثواب هفتاد روزه عید غدیر به او می‌دهند! چه قدر آسان است که آدم با خدا معامله کند. 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627