eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
279 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
✍️ابوالفضل ساجدي 🌹 آثار عجيب درك حقيقت غدير 🔸امام صادق (ع): وَاللّه ِ لَو عَرَفَ النّاسُ فَضْلَ هذَا الْيَوْمِ بِحَقيقَتِهِ لَصافَحَتْهُمُ الْمَلائِكَةُ فِى كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرّاتٍ... وَ مَا اَعْطَى اللّه ُ لِمَنْ عَرَفَهُ ما لايُحْصى بِعَدَدٍ. (مصباح التهجد ص 738) 🔸يعني: "به خدا قسم اگر مردم فضيلت واقعى «روز غدير» را مى شناختند، فرشتگان روزى ده بار با آنان مصافحه مى كردند و بخششهاى خدا به كسى كه آن روز را شناخته، قابل شمارش نيست." 🔸درك حقيقت اين عيد آنقدر به مقامات معنوي انسان مي افزايد كه مي تواند او را به مقام مصافحه فرشتگان برساند. منظور از مصافحه، بالا رفتن مقام انسان تا جايي است كه بتواند با موجودات عالم ملكوت ارتباط برقرار كند. 🔸قران كريم، مومنان حقيقي را داراي چنين مقامي مي داند كه برخي در دنيا و آخرت و بعضي فقط در آخرت نصيبشان مي شود، چنانچه در مورد آخرت مي فرمايد: ﴿وَ الْمَلائِکَةُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ بابٍ ٭ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ 🔸يعني: "فرشتگان از هر درى (براى تبريك و تهنيت) بر آنان وارد مى‌شوند و ميگويند: بخاطر استقامتى كه كرديد، بر شما درود باد. پس چه نيكوست سراى آخرت." 🌹درک حقیقت غدیر، مستلزم پیوند همه جانبه با امیر مومنان (ع)، و سبک زندگی علوی در خانواده و اجتماع است. 🔰@Sajedi_ir
🔶 پرسش: در روایت داریم اولین چیزی که روز قیامت مورد محاسبه قرار می‌گیرد نماز است. اگر قبول شد باقی اعمال نیز قبول می‌شود اگر رد شد باقی اعمال نیز رد می‌شود. از سویی دیگر قرآن کریم می‌فرماید: هر کس به اندازه‌ی ذره‌ای کار خیر انجام دهد در قیامت آن را می‌بیند و اگر به اندازه‌ی ذره‌ای کار بد انجام دهد نیز آن را در قیامت می‌بیند. آیا بین این‌دو تعارض وجود ندارد؟ 💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔷 پاسخ: از برخی روایات استفاده می‌شود که شرط پذیرش سایر اعمال قبولی نماز است. از جمله امام محمد باقر (علیه السلام) می‌فرمایند: «اول ما یحاسب به العبد الصلاه، ان قبلت قبل ما سواها و ان ردت رد ما سواها؛ اولین چیزی که بنده در مورد آن مورد محاسبه قرار می‌گیرد، نماز است؛ اگر پذیرفته شد، سایر اعمال نیز پذیرفته می شود و اگر مردود شد، سایر اعمال نیز مردود می‌گردد». (میزان الحکمه،ج5 ، ص374) 🔷 از طرفی در قرآن مجید آمده است: «فمن یعمل مثقال ذرّة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرّة شرّاً یره؛ هر کس به اندازة ذرّ‌ه‌ای خوبی انجام داده باشد، آن را (در قیامت) خواهد دید. هر کس ذرّه‌ای بدی انجام دهد، آن را (در قیامت) خواهد دید». (زلزال، ۸و۷) 🔷 ابتدا شاید به نظر برسد که بین روایت و آیات فوق تعارضی وجود دارد. اما واقعیت این است که هیچ تعارضی وجود ندارد. معنای روایت فوق این است که نماز عبادتی است که داری آثار فراوانی در زندگی انسان است. اگر انسان نمازی که در حقیقت یاد خداست را با تمام آداب و احکام آن به جا آورد نتيجه‌اش این می‌شود که انسان را از بدیها دور می‌کند و به سوی خوبیها سوق می‌دهد. مثلا نمازی که اول وقت و به جماعت و حضور قلب نسبی باشد چنین اثراتی خواهد داشت. 👈 قرآن کریم در این مورد می‌فرماید: إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ؛ همانا نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمی دارد. (عنکبوت، ۴۵) همچنین امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند تمام اعمال انسان در تابع و در گرو نماز وی هستند. یعنی اگر نماز را سبک بشمارد و خوار و خفیف نماید باقی اعمالش نیز باطن خوبی نخواهند داشت. 👈 و اعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَیْ‏ءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلَاتِكَ، فَمَنْ ضَیَّعَ الصَّلَاةَ فَإِنَّهُ لِغَیْرِهَا أَضْیَع‏؛ بدان كه هر چیز از كردار تو پیرو نماز تو است، پس هر كس نماز را ضایع كند عمل غیر نماز را ضایعتر كند. (وسائل‏الشیعه، ج ۴، ص ۱۶۱) 🔷 به نظر می رسد روایت مورد نظر هم در صدد بیان اهمیت نماز و جایگاه بلند آن در معارف دینی است. یعنی می‌خواهد اهمیت و تأثیر عمیق نماز در روح و جان آدمی و ایجاد توفیق برای انجام کارهای خوب دیگر را یادآور شود. در حقیقت روایت فوق به تاثیر عمیق نماز در پایداری و حفظ اعمال گوناگون در پرونده اعمال انسان جهت ارائه در پیشگاه خداوند سبحان اشاره دارد. اعمال نیک ما همیشه در خطر فساد و نابودی هستند. لذا در متون دینی بر حفظ و نگهداری اعمال نیک و ضایع نکردن آنها تا وقت محاسبه قیامت تأکید بسیار شده است. چه بسا کارکرد نماز به همین نحو باشد که دقت و حساسیت نسبت به انجام درست نماز، ضامن سلامتی سایر اعمال و محفوظ ماندن آنها از گزند خطرات است. 🔷 نماز عامل پایداری ایمان و استمرار بندگی در وجود انسان است. انسان در زندگی این جهان با توجه به "عوامل غفلت‌زا" به تذکر نیاز دارد. باید وسیله‏ای او را در فاصله‏های مختلف زمانی به مبدأ هستی و آفریدگار توجه دهد و هدف آفرینش را به یادش آورد و از غرق شدن در گرداب غفلت و بی‏خبری بازش دارد. این وظیفه‌ی مهم به خاطر ویژگی های خاص و استمرار نماز، بر عهده این عمل عبادی است. ✍️داود اسفندیاری؛ دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🆔@meshkatnoor
🔸 نشست تخصصی نقد نگره نئوداروینیسم در تعارض تصادف تکاملی و فاعلیت خداوند 🔰 توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه به صورت مجازی برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه ۲۴ تیرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 meeting.iict.ir/qotb
کسب مقام سومِ مقالهٔ « نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داوکینز با تکیه بر کتاب توهم خدا » در -رحمة الله علیه-، توسط اعضای تشکل تبلیغی تخصصی یاوران اندیشهٔ ‌دینی‌ ( آقایان: « حمیدرضا رمضانی؛ دانش‌پژوه دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی- رضوان الله تعالی علیه- » و « روح الله نظری؛ دانش‌آموختهٔ مؤسسه و دانشجوی دکتری دانشگاه قم» ) را خدمت ایشان و تشکل تخصصی کلام و فلسفهٔ دین « یاوران اندیشهٔ دینی» تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. 🌷🌹🌷 گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام 🆔@meshkatnoor
کسب مقام سومِ مقالهٔ «دوازدهمین امام، از توهم تا واقعیت؛ نقدی بر احسان الهی ظهیر» در -رحمة الله علیه-، توسط آقای امیر پژوهنده( دانش‌پژوه دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی- رضوان الله تعالی علیه- و عضو تشکل تبلیغی‌تخصصی یاوران اندیشهٔ‌دینی) را که با راهنمایی حجت الاسلام دکتر فاریاب از اساتید گروه کلام، به ثمر نشست، خدمت ایشان و تشکل تخصصی کلام و فلسفهٔ دین « یاوران اندیشهٔ دینی» تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. 🌷🌹🌷 گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام 🆔@meshkatnoor
با کمال مسرت به اطلاع می رساند شماره ۱ و ۲ دو فصلنامه کلام پژوهی منتشر شده و جهت اخذ رتبه علمی به کمیسیون نشریات ارسال شده است. دفتر نشریه اماده دریافت مقالات نویسندگان و اساتید گرامی است. اطلاعات مربوط به نشریه: صاحب امتیاز: موسسه آموزش عالی نورالزهرا(س) زنجان رتبه نشریه: علمی تخصصی ناشر: موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) دوره انتشار: دوفصلنامه حوزه‌های انتشار: کلام عقلی کلام نقلی کلام امامیه کلام تطبیقی مسائل جدید کلامی کلام کاربردی مسائل تطبیقی فلسفی و کلامی مسائل کلامی بین رشته ای(فلسفی-تفسیری-عرفانی و علوم تجربی) زمان ارزیابی مقالات: حدود 2 ماه هزینه انتشار: ندارد ایمیل سردبیر نشریه: mhoseinzadeh@znu.ac.ir ایمیل نشریه: Kalampajouhi@whc.ir سایت نشریه: https://kalampajouhi.whc.ir/ (با توجه به وجود مشکل عدم تعریف در موتورهای جستجو، برای ورود به سامانه روی لینک کلیک نمایید ) صاحب امتیاز: مؤسسه آموزش عالی نورالزهرا (س) مدیر مسئول: زهرا علمی فرد سردبیر: مرتضی حسین زاده اعضای هیات تحریریه: محمدحسن قدردان قراملکی ابوالفضل ساجدی یارعلی کرد فیروزجایی عسکری سلیمانی امیری احمد عابدی آرانی محمدصفر جبرئیلی محمد جعفری محسن جاهد سحر کاوندی مرتضی حسین زاده اعضای هیات تحریریه بین المللی: علی عبد الحسین عبد الله المظفر 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔰 چرا مباهله؟! 🔹️اگر بين ادیان تفاوتى نيست و آنچنان که کثرت گرایان می گویند افکار، صراط مستقيم هستند، آيا معقول است كه قرآن و رسول الله به مسيحيان بگويد در صورتى كه اسلام را نمى‏پذيريد، بايد براى مباهله حاضر شويد؟ تا عذابى نازل شود و هر كس باطل است بميرد، اگر هر دو دین حق ست چرا ؟! 💻 @mesbahyazdi_ir
🔸 تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست. این کار، لازم است. اما فقط این نیست. طرف مقابل مبانی فکری دارد باید به او حمله کرد در تبلیغ موضع تهاجم لازم است. این لازمه‌اش شناخت صحنه است یعنی شما باید بدانید که وقتی با انبوه شبهه در ذهن جوانها مواجه میشوید با کی طرفید، ما با کی طرفیم حالا فرض کنید که یک شبهه‌ای را فلان سرمقاله نویس یا فلان ستون نویس فلان روزنامه یا فلان مثلاً توئیت‌زن توی فلان شبکه‌ی فلان یک چیزی را مطرح کرده ما با کی طرفیم؟ این کیست؟ آیا این خودش است که این کار را دارد میکند؟ احتمال قوی هست که این‌جور نباشد، احتمال قوی هست که این یک پشت صحنه‌ای داشته باشد. 🆔@meshkatnoor
🔻یکی از توصیه های کاربردی رهبرمعظم انقلاب برای تبلیغ👇👇 🔸داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل🔸 ✅ تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد، باید به آن حمله کرد؛ 🌐 اگر چنانچه این موضع تهاجمی به معنای واقعی کلمه بخواهد تحقّق پیدا کند، لازمه‌اش شناخت صحنه است. ⭕️ جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آن‌وقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید. 📅 ۱۴۰۲/۴/۲۱ 📌 ما چند ماهی است که به این عرصه پرداخته و روایت های بی واسطه ای از غرب را برای شما گزارش می‌کنیم که می‌توانید برای تهاجم به جبهه دشمن از آن استفاده کنید.📌 را به دوستان مبلغ خود معرفی کنید ┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄ در عضو شوید 👇 @sadidmedia
🔺 اولین دوره عمومی تربیت استاد عقائد اسلامی برهان (شامل مباحثه، تحقیق، کرسی نظریه پردازی، پرسش و پاسخ زنده با مدرس دوره، روش تدریس عقائد و...) 👥 ویژه طلاب سطح۲ به بالاتر که «بداية الحکمه» را خوانده‌اند و یا علاقمندانِ دارای مطالعات فلسفی هم‌سطح 🎁 مزایا: ▫️اردوی علمی و کارگاه تخصصی در مشهد مقدس ▫️گواهینامه طلایی مجوز تدریس و ▫️دعوت به همکاری و... 👈 ثبت نام: borhan.javanan.org 💫 @aqr_javanan
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️محمد جعفری 🔷 گویا این عاقبت مهدی نصیری برخی از دینداران را شگفت زده نموده است که چرا کار او به جایی رسیده که شخصیتی قدیس گونه از مهسا امینی ارائه کرده و او را حضرت انسان و حضرت مهسا می خواند؟!☺️
🔷
اما استحاله فکری نصیری از سردبیری کیهان و نشریه ارزشی صبح تا این جا امری عجیب نیست‌؛ زیرا به عدم ثبات شخصیت و تزلزل مبانی فکری و معرفتي نصیری بر می گردد. بعد از نوشتن کتاب " عصر حیرت"، اهل فن ، آشکارا پایان کار نصیری را پیش بینی می کردند. وی در آن کتاب مدعی است که در عصر غیبت ما به درک قطعی از اسلام و قرآن نمی رسیم و باید از احکام اجتماعی دین تا زمان ظهور عقب نشینی کنیم. واقعا این حدیث " که جاهل یا افراط می کند و یا تفریط" چقدر در شرح حال نصیری ما را مدد می کند. 🔷 نصیری چه زمانی که «اسلام و تجدد» نوشت و با نگاهی متحجرانه و ظاهر گرایانه، اسلام را با همه مظاهر و فرآورده های تمدن مخالف دانسته و کل فرآورده های غرب را خلاف مصلحت بشریت معرفی نموده و استفاده از تکنولوژی را هم انفعال و خودباختگی در برابر غرب اعلام نمود و چه بعدا که با طرح « نظریه حیرت»، اجرای حجاب قرآنی را یک منکر بزرگ دانسته و از آن به عنوان یک دو قطبی و اجبار نا مشروع یاد کرد، یک مشکل اساسی داشت : ضعف و فقر در مبانی معرفتی، دینی و عقلی. 🔷 پناه می بریم به خداوند منان از عاقبت خودمان! از جهالت، خود بزرگ بینی و بی معرفتی!! 🆔@mjafari_ir
عاشورا‌پژوهی استاد حسین‌زاده.pdf
1.29M
✳️ فایل Pdf کتاب عاشورا پژوهی 🖌 نویسنده: استاد محمد حسین‌زاده یزدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1️⃣ دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا 🔷 معرفت‌شناسی مستندات نهضت عاشورا 2️⃣ دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات؛ رخدادهای عاشورا در منابع روایی 🔶 بخش اول: پیروزی خون بر شمشیر 🔶 بخش دوم: مصیبت‌های عاشورا 📝 انتشارات نشر معارف 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دوربين مخفى: مقایسه روحیات انسانی، عاطفی، اخلاقی مردم در تبریز و استرالیا 🖌این ویژگی مثبت مردم تبریز در غالب شهرهای ایران با مختصر تفاوتهایی قابل مشاهده است، بر خلاف کشورهای غربی حقیر در دوران تحصیل در کانادا نیز شواهد عینی متعددی را تجربه کرده ام که تایید کننده دیدگاه فوق و شباهت مردم کانادا و استرالیاست. برخی شواهد عینی و نیز ریشه های روانشناختی و جامعه‌شناختی این تفاوت‌ را در فرصت دیگری، انشاءالله عرض خواهم کرد قدر مردم کشورمون را بدونیم ♥️ 🔰@Sajedi_ir
هدایت شده از یادداشت های فلسفی
باسمه تعالی با عرض سلام و احترام خدمت سروران عزيز کتاب ؟ با ويراست جديد، در ۲۱۰ صفحه منتشر شد. در اين ويراست، کتاب کاملاً شکل آموزشی پيدا کرده و در ده درس تنظيم شده است. ابتدای هر درس، اهداف آموزشی درس بيان شده و در انتهای آن خلاصه‌ی مطالب و نيز پرسش‌های ناظر به درس اضافه گرديده است. هم‌چنين منابع مشخصی براي مطالعه‌ی بيشتر مطالب، معرفی شده است. در انتهای کتاب نيز، نمايه‌های لازم اضافه گرديده تا خوانندگان عزيز راحت‌تر بتوانند به مطالب کتاب دسترسی داشته باشند. اين کتاب مناسب کسانی است که اولين بار میخواهند با فلسفه آشنا شوند. اساتيدی که قصد دارند منبعی ساده و دقيق، برای درس آموزش فلسفه معرفی کنند، میتوانند اين کتاب را در نظر داشته باشند. عزيزاني که طالب تهيه کتابند، میتوانند با ادمين کانال، به آيدي @Mahdisarbakhshi تماس بگيرند. سروران گرامي مي‌توانند کتاب فلسفه اخلاق را هم در کنار فلسفه چيست سفارش دهند. ؟ @sarbakhshi
🛑‼️ مسابقه‌ی عظیم فرهنگیِ «شعور عاشورایی»‼️🛑 (مجموعه‌ی ۴۰ پیامِ تأثیرگذار از مکتب عاشورا) 🎁 جوایز ارزنده‌ی این مسابقه، در اوّلین قدم ۵۰ میلیون تومان شامل: 1⃣ برای نفرات برتر (بر اساس بالاترین نمره در کمترین زمان آزمون): 💰 ۱۰ کارت هدیه‌ی دو میلیون تومانی 💰 ۱۴ کارت هدیه‌ی یک میلیون تومانی 2⃣ به قید قرعه برای کسانی که حداقل نصف نمره‌ی آزمون را کسب کنند: 💰 ۴۰ کارت هدیه‌ی ۴۰۰ هزار تومانی 💎 و ارزشمندترین جایزه‌ی مسابقه که محتوای آن است! ✅ ثبت‌نام در مسابقه و دریافت منبعِ مطالعاتیِ آزمون از طریق: 🌐 zil.ink/maktab_ashoora 🔰 در صورت بروز مشکل در لینک بالا، وارد لینک زیر شوید: 🌐 yek.link/maktab_ashoora 💠 ثبت‌نام برای عمومِ هم‌وطنان، آزاد و رایگان است! 🛍 جهت آگاهی از اسامی برندگان قبلی مسابقات ما و قطعی بودن اعطای جوایز، وارد لینک زیر شوید: 🌐 b2n.ir/javayez_.rooyindezh 🔺 @RooyinDezh
39.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🔰 حکمتانه | شماره 110 📻علم دینی: بخش اول 🔹 منظور ما از ارائه تعریف علم دینی فقط این نیست که تعریفی رو انتخاب کنیم که اشکال منطقی نداشته و از نظر ادبی هم مقبول باشد. 🔹بلکه مهم‌ترین علت طرح این بحث در جامعه‌ علمی و دینی ما و همینطور انگیزه ما از پرداختن به این مبحث این است که آن چه به نام علم در محافل علمی و دانشگاه‌ها آموزش داده و مطالعه می‌شود، برای خودش نسبتی با دین تعریف کرده که ناشی از مبانی سکولار و نگاه ضددینی پایه‌گذاران آن است. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 📽کاری از تیم تولید فکرت 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️محمد جعفری 🔷 چند روز قبل فایل صوتی جدیدی از جناب اقای مصطفی ملکیان گوش کردم. ایشان در 10 تیر در نشستی با عنوان "تأملی در نواندیشی و روشنفکری دینی در ایران معاصر" سخنرانی نموده بودند. انتظارم این بود که ایشان که از منتقدان روشنفکری دینی هستند، در این جلسه که با حضور آنلاین و سخنرانی دکتر عبدالکریم سروش هم همراه بود، با مطالبی نو و نگاهی نقادانه به ارزیابی این جریان فکری در طی چند دهه گذشته بپردازند. اما ایشان به جای نقادی، لیست بلند بالایی از چالش‌ها و اشکالاتی را که در مورد دین طی سالیان اخیر مطرح نموده بودند ، مجددا تکرار کردند؛ اشکالاتی که ملکیان بارها در جلسات عمومی و تخصصی آنها را مطرح کرده و البته پاسخهای متعددی هم از ناحیه دین اندیشان به آنها داده شده بود. 🔷آن چه واقعا مایه شگفتی است، طرح مجدد ادعای تعارضات و تناقضات درونی قرآن در این جلسه از ناحیه ایشان بود. بنده چند سال قبل به سه اشکال عمده‌ای که جناب ملکیان در مورد قرآن مطرح کرده اند، پاسخ داده بودم که در کانالهای تلگرامی حامی ایشان هم در همان زمان منتشر شد. کمترین انتطاری که از یک فیلسوف اخلاق مانند استاد ملکیان که همواره از اخلاق نقد و باور دم می زنند، آن است که دست کم نگاهی به پاسخ سوالات یا شبهات مورد نظر خودشان بفرمایند. البته شاگردان قدیمی جناب ملکیان اذعان می کنند که در سالیان دهه 60 و 70 هم هنگامی که پاسخ نقدهای ایشان به معارف دینی و فلسفی داده می شد، ایشان بدون این که جوابی نسبت به آنها داشته باشند ، باز هم بعدا بر همان نظریه خودشان ایستادگی می کردند. 🔷 حال سخن در مورد قرآن است؛ کتابی که مبنای تفکر دو میلیارد مسلمان است که بسیاری از آنان، اندیشمندانی متبحر در علوم تجربی و فلسفی و انسانی هستند و این کتاب را ، کتابی آسمانی و پیراسته از لغو و تناقض و تضاد درونی می دانند و جناب ایشان دست کم باید احتمال بدهند که تعارضات مورد نظر ایشان ، صرفا ظاهری است و با تامل ژرف تر در حقایق این کتاب عظیم، توهم تعارض برطرف می شود . 🔷 امام حسن عسکری در پاسخ به ادعای تعارض درونی قرآن به آن شخص مدعی گفتند که : « آيا ممكن است گوينده قرآن از گفتار خود معانى اى غير از آنچه شما حدس مى‏ زنيد اراده كرده باشد؟ » و او در پاسخ گفت که بلى، ممكن است چنين منظورى داشته باشد. امام در ادامه فرمودند که " شايد گوينده قرآن معانى ديگرى غير از آنچه شما حدس مى‏ زنيد، اراده كرده باشد و شما الفاظ او را در غير معناى خود به كار برده ‏ايد؟" ( ابن شهر اشوب، کتاب «مناقب» ، ج‏4، ص424). ان شاالله صوتی های پاسخ به تعارضات مورد ادعای آقای ملکیان را خواهیم گذاشت. 🆔@mjafari_ir