eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
779 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
📚تازه های نشر 📚 🔰کتاب « پرسمان دین شناخت» نوشته حمیدرضا شاکرین منتشر و وارد بازار نشر شد. عصر حاضر مجال ظهور و بروز پرشتاب آراء و نگره‌­هایی است که مواجهه به­‌هنگام، دقیق و علمی با آن‌ها ارتقاء معرفتی مبارکی را نوید داده؛ در مقابل هرگونه کم‌کاری و فرصت‌سوزی خلأها و آسیب‌های بنیادینی را در اندیشه و معرفت دینی سبب می‌­شود. كتاب پیش­‌رو برآن است تا چندى از بنيادى‌ترين پرسش­‌هاى پربسامد دین‌­شناختی مانند چیستی، چرایی، گستره و کارکرد دین؛ زبان دین؛ وحی و تجربه دینی، رابطه دین با علم، اخلاق و پیشرفت؛ آموزه نجات و حقانیت و… را باز كاود. طرح ارزشمند ضیافت اندیشه استادان معظم دانشگاه‌ها فرصتی مغتنم پدید آورد تا معارف بنیادین دینی در میان شماری از برجسته­‌ترین شخصیت‌های علمی کشور بحث و گفتگو شده؛ جدیدترین آراء و اندیشه­‌ها در این زمینه را به بررسی و بازخوانی فراخواند. اثر حاضر یکی از نتایج این گفت‌وگوها و تعاملات است که چندی از مباحث دین­‌شناختی را با رصد نوآمدترین نگره‌­ها به بحث می­‌نشیند… 🆔@meshkatnoor
| از هیچ! 🔸نئوداروینیست‌های خداناباور در دانش زیست‌شناسی فرگشتی وقتی به منشأ حیات و مسأله اولین موجود می‌رسند، موضوع را به دانش فیزیک کوانتوم تقلیل می‌دهند و از ادعاهای برخی از دانشمندان فیزیک برای موجه نشان دادن دیدگاه خود بهره می‌گیرند. 🔸در کوانتوم مکانیک، جمعی از فیزیک‌دانان خداناباور می‌گویند جهان از هیچ به وجود آمده؛ شخصیت‌هایی همچون ادوارد تریون، لارنس کراوس و استفان هاوکینگ با استفاده از برخی نتایج نظریه کوانتوم مکانیک مدعی شده‌اند جهان مادی ناشی از افت و خیز کوانتومی است و از هیچ به وجود آمده است؛ کراوس در کتاب «جهان از هیچ» مدعی است فضا و زمان، ماده و انرژی و حتی خود جهان از هیچ موجود شده‌اند؛ وی برای توجیه خداناباوری مدعی است که به وجود آمدن چیزی از هیچ، طبق قوانین جدید فیزیک قابل تبیین است. 🔸باتوجه به تفاوت میان خلاء به معنای (هیچ مطلق) که امری بی‌علت و ضابطه است و خلاء کوانتومی که امری وجودی و دارای فضا، میدان کوانتومی و انرژی است، جهان در واقع برخلاف دیدگاه این دسته از فیزیکدانان باید از خلاء به معنای امری وجودی شکل گرفته باشد، نه خلاء مطلق. 🔸حال به فرض اگر منظورشان خلاء فیزیکی باشد نه مطلق، سؤالی پیشینی مطرح است که این امر وجودیِ فیزیکی چگونه قابلیت پیدا کرده تا جهان را بیافریند؟ آیا خلاء فیزیکی قبل از ایجاد فضا زمان، تابع قانونی بوده که مطابق آن عمل کرده و جهان آفرین شده، یا همزمان و پس از ایجاد فضا زمان به وجود آمده؟ 🔸حال اگر بپذیریم فضا- زمان، تابع قوانین طبیعت است همانطور که هاوکینگ گفته: «نظم حرکت اجرام کیهانی مانند خورشید، ماه و سیارات نشان می‎دهد که این اجرام به جای آنکه بازیچه میل خداوند و شیاطین باشند از طریق قوانین طبیعت معینی اداره می‌شوند» ، پس ناگزیر قوانین طبیعت که جهان در آنها به وجود آمده، مقدم بر خلاء فیزیکی بوده که در این حال به صورت ضمنی یک واقعیت متافیزیکی را خارج از جهان مادی پذیرفته‌ایم! 🔸در فرض پذیرش قانون طبیعت خارج از جهان مادی، سؤال پیشینی دیگری طرح می‌شود: آیا کسی قبل از قانون فیزیک بوده که آنرا وضع کرده و یا اینکه قانون فیزیک همزمان با خلق جهان، مقرر شده؟ اگر فرض اول پذیرفته شود، مطلوب خداباوران ثابت می‌گردد. اما در فرض دوم، قانون طبیعتی که قبل از آفرینش هستی وجود نداشته و همزمان با خلق جهان به وجود آمده، چگونه می‌تواند آغاز و منشأ حیات را توضیح دهد! 🔸تا وقتی جهان آفریده نشده قانونی موجود نیست که به توضیح جهان بپردازد. از این‌رو، ملاحظه می‌شود که اگر منشأ حیات و آفرینش صرفا علمی بررسی شود، مسأله بی ‌پاسخ خواهد ماند. 🔸در پایان این یادداشت، مطلبی از هاینز پجلز (Heinz Pagels) فیلسوف خداناباور نقل می‌شود که جالب توجه است. او می‌نویسد: «چه چیزی به آن خلاء می‌گوید که آبستنِ یک جهان ممکن باشد؟ به نظر می‌رسد که حتی خلاء در معرض قانون باشد، منطقی که قبل از فضا و زمان وجود داشته است». ✏️ حجّت‌الاسلام دکتر احمد منصوری 🆔@meshkatnoor
✳️ گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با همکاری گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌کند ✅ موضوع: انسان‌شناسی مبنای معنویت‌گرایی علامه حسن‌زاده آملی(ره) (نقدی بر معنویت غیردینی) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🗓 شنبه 22 مهرماه 1402 ⏰ 13 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🌐 حضور مجازی👇 🌐 iki.ac.ir/live 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محقق اسرائیلی : علت اینکه در حوزه‌های علمیه به قرآن توجه نمی شود این است که قائل به تحریف هستند! منبع: 👇👇 Khalid Sindawi, Hawza instruction and its role in shaping modern Shi'ite identity, Middle Eastern Studies, 2007, Vol. 43. البته این محقق اسرائیلی ظاهراً در دانشگاههای معروف غربی تحصیل نکرده است و جزو محققین درجه یک حساب نمی شود ولی مقاله ایشان به هر حال در ژورنال معتبر چاپ شده است. مطالبی از این دست را در کانال شیعه پژوهی در غرب دنبال نمایید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2251686125C641ba4478f 🆔@meshkatnoor
♻️ ویرایش دوم منتشر شد 📚 نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه 🖊 نوشته حضرت علامه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی(ره) 📝 تدوین و نگارش: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی نادری قمی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 این کتاب برگرفته از آثار مکتوب و غیرمکتوب مرحوم علامه محمدتقی مصباح یزدی قدس‌سره درباره ولایت فقیه و نظام سیاسی اسلام است. 🔷 مهم‌ترین پیش‌فرض‌های نظریه ولایت فقیه، رابطه اسلام با سیاست، مشروعیت از منظر فلسفه سیاسی اسلام، نقش و جایگاه مردم در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، ادله اثبات ولایت فقیه، معنای ولایت مطلقه فقیه و جایگاه «مجلس خبرگان» در نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه، از جمله مباحثی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
کانال حجت الاسلام دکتر محمد حسین فاریاب دانشيار گروه کلام موسسه امام خمینی با عنوان «یادداشت های اعتقادی» در ایتا راه اندازی شده است. در این کانال به مباحث چالش برانگیز اعتقادی و شبهات هم پرداخته می شود. برای عضویت از این جا وارد شوید :👇👇 https://eitaa.com/Faryab110
❓ شبهه : امامان شیعه همگی از یک خاندان و اغلب آن به طور وراثتی _ پدر و پسر _ امام شده‌اند. آیا چنین چیزی با اصل شایسته‌سالاری در تعارض نیست؟ 📌 پاسخ : گزینش امامان معصوم به منصب امامت بر اساس شایستگی نه وراثت یک. بر پایه مبانی شیعه، فقط خداوند حق انتخاب و نصب پیامبر و امام را دارد. دو. خداوند عادل و حکیم است. گزینش افراد به نبوت یا امامت بر پایه وراثت، خلاف عدالت و حکمت است. سه. قرآن کریم در آیاتی، به تفهیم و انتقال این پیام الهی اهتمام ورزیده که آقازاده بودن و پیامبرزادگی یا امام‌زاده بودن، هیچ فضیلتی برای شخص به شمار نمی‌رود و ملاکی برای رسیدن به مقام نبوت و امامت نیست. نمونه ی آن، فرزند حضرت نوح علیه‌السلام است. هم‌چنین خداوند متعال در پاسخ حضرت ابراهیم علیه السلام مبنی بر نصب فرزندانش به مقام امامت، با رد این درخواست فرمود: انه لاینال عهدی الظالمین. عهد امامت من به ظالمان (غیر معصومان) نمی‌رسد. چهار. بنابراین، وراثت و امامزاده بودن، هیچ تاثیری در امام شدن امامان علیهم السلام ندارد، بلکه خداوندی که علم مطلق به همه چیز دارد و شایستگان این منصب را می‌شناسد، بر پایه ی شایستگی ایشان، آنها را به امامت منصوب کرده است. ✍️ حجت الاسلام دکتر محمد حسین فاریاب 💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای مصطفی ملکیان: رجوع به متخصص با تعبد به سخن انبیا متفاوت است. سه تفاوت بین این دو وجود دارد... 🔷️ پاسخ : آقای ملکیان می‌گوید هر کس ادعای پزشک بودن کند که من به او مراجعه نمی‌کنم بلکه باید ویژگیهایی داشته باشد. مگر ما به هر کس ادعای پیامبری کند مراجعه می‌کنیم و از او اطاعت می‌کنیم؟ پیامبران هم باید ویژگیهایی داشته باشند؛ از جمله: معجزه، عصمت، علم، عمل به گفتار خویش و... 🔷️ اما در مورد سه ملاکی که ایشان برای فرد متخصص گفتند: ۱- ما زمانی به یک پزشک رجوع می‌کنیم که اکثر بیماران او درمان شده باشند. این ادعا نادرست است ما بسیاری از اوقات به پزشکان مراجعه می‌کنیم و اطلاع و آمار دقیقی از مراجعین وی و بیماران درمان شده‌ی او نداریم. ۲- همکاران آن پزشک تصدیق می‌کنند که پزشک متخصص است. این ادعا هم نادرست است خیلی از اوقات ما از پزشکان دیگر در مورد پزشک مورد نظر خود تحقیق نمی‌کنیم. ۳- زمانی به پزشکی مراجعه می‌کنم که هر کاری کنم به غیر از دستور آن پزشک حالم بهتر نمی‌شود. این ادعا هم نادرست است بسیاری از اوقات ما به پزشکی رجوع می‌کنیم در حالی که می‌دانیم یا احتمال می‌دهیم که رجوع به دیگر پزشکان هم مفید و موثر است. 🔷️ ما زمانی پیامبری کسی را قبول می‌کنیم که می‌دانیم از سوی خدا ارسال شده و تنها برنامه و دستوراتی که او دارد ما را به سعادت کامل می‌رساند. ممکن است به صورت نسبی، برنامه و روش دیگران هم تا حدودی مفید باشد اما ما به دنبال کاملترین و بهترین برنامه می‌رویم. ✍️ داوود اسفندیاری؛ دکترای کلام 💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
✍️ محمد جعفری 💠 عبادات دینی یا انرژی درمانی!! 🔸اخیرا شاهدیم که مناسک دینی بر اساس انرژی درمانی، توجیه و ترویج می شود تا جایی که گویا خداوند مثلا نماز را برای تخلیه انرژی‌های منفی از ذهن و بدن انسان و یا تبادل انرژی مثبت واجب کرده است. در یکی از این دست نوشتجات آمده است : 👇👇👇 " در حالت سجده تبادل انرژی ‌های منفی با زمین از هفت منطقه‌‌ چاکرای پیشانی یا آجنا چاکرا ، چاکرای زانوها ، چاکراهای کف دست‌ها و چاکراهای روی پاها و همچنین دریافت انرژی مثبت زمین از طریق این چاکراها می باشد. اصولا انرژی قدرتمند زمین ، احساس شادی ، رضایت ، امید ، لذت و میل به ‌ادامه‌ حیات را ایجاد میکند. در حالت سجده ، چاکرای پیشانی که مرکز استدلال و منطق است ، متعادل میگردد بنابراین افرادی که سجده‌های طولانی ‌تری داشته باشند ، میتوانند این چاکرا را متعادل‌ ساخته و به افرادی ‌متقی‌ تر و حتی روشن‌ ضمیر تبدیل گردند. از همین روست که در اسلام نیز بر سجده‌ طولانی سفارش فراوانی شده است." و یا در نوشته ای دیگر آمده است :" از نظر علمی نیز ثابت شده است ‌که میزان انرژی حیاتی ، قبل و بعد از طلوع خورشید و قبل و بعد از غروب خورشید ، به بالاترین حد و میزان خود میرسد و می‌بینیم که در دین مبین اسلام نیز سفارش به نماز اول وقت ، یعنی درست قبل از طلوع و غروب خورشید شده است که قطعا یکی از دلایل این است که انرژی حیاتی بیشتری توسط نمازگزار دریافت شود‌. نماز ، دعا و عبادات جمعی نیز بسیار قدرتمند هستند زیرا انرژی جمعی ایجاد میکند. به همین دلیل است که در اسلام به نماز جماعت و دعاهای جمعی سفارش اکید شده است." ♻️ گرچه در حسن نیت مروجان این نگرش به دین نمی توان تردید کرد و بسیاری از این افراد در تلاشند تا با اثبات این موارد، دلبستگی و التزام به مناسک دینی را در جامعه تقویت نمایند اما این دوستان گرامی از سه نکته غافلند : 1. آیا تشریع عبادات دینی برای این آثار و کارکردها بوده است و یا این که اساسا خداوند خواسته است که انسانها با عبادت و عبودیت در قالب این شعائر و سخن گفتن با معبود بی همتای خود، روح تشنه خود را سیراب نموده و اتکا به آن قدرت مطلق پیدا نمایند؟ تاکید بر سجده طولانی و ساییدن سر بر خاک، نشان تذلل و تضرع انسان در پیشگاه الهی است و بس . ارزش والای سجده در اسلام و این که بهترین و زیباترین حالت عبادی انسان در حال سجده است، از همین جاست . 2. فارغ از این که بخواهیم وارد درستی مقوله انرژی درمانی و تاثیرات نماز و یا سایر عبادات بر چاکراها بشویم، این نوع نگرش کارکرد گرایانه به دین ، این خطر را به دنبال دارد که اگر بتوان همین آثار را با برخی تحرکات و فعالیتهای ورزشی به دست آورد که چه بسا آسانتر و سهل الوصولتر از مناسک دینی هم باشد، پس انجام مناسک دینی چندان ضرورتی ندارد و می توان آن فعالیت‌ها را جایگزین عبادات دینی کرد. فی المثل بین الطلوعین به جای نماز صبح ، به ورزش صبحگاهی و ژیمناستیک در محیطهای باز و با طراوت مانند پارکها بپردازیم؛ چه بسا که به انرژی جمعی بالاتری هم دست پیدا نماییم !! 3. تردیدی نیست که همه احکام الهی و خصوصا عبادات و مناسک دینی آثار مثبتی برای زندگی این جهانی ما دارد که به برخی از آنها هم در مضامین دینی تصریح شده است ( صوموا تصحوا). اما نگاه علمی به دین که بیشتر به دنبال تبیین علم پسند امروزی از دین است ، روحیه تعبد و تسلیم ایمانی را در وجود انسان تضعیف کرده و آدمی را در چارچوب عقلانیت و درک تجربی خویشتن محدود نموده و افق والای معارف دینی را بر انسان می بندد. 💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoo 🆔@mjafari_ir
✳️ مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند ✅ نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین 🔷 موضوع: الهیات هوش مصنوعی 👤 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محسن انبیایی 🗓 سه‌شنبه 25 مهر ماه ساعت 19 لطفا با لینک زیر وارد جلسه مجازی شوید 👇👇 https://b2n.ir/f.din 🔰 @hekmateislami 🆔@meshkatnoor
📚 رهزنان سعادت 🖊 نوشته حضرت علامه آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی(ره) 📝 تدوین و نگارش: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 کتاب پیش‌روی در پی پاسخ این پرسش کلیدی است که چرا مؤمنان با وجود ایمان به خدا و شناخت دستورهای او، در مقام عمل، به مقتضای ایمانشان عمل نمی‌کنند. استاد گران‌مایه، حضرت علامه مصباح یزدی(ره) بر اساس آیات و روایات، هوای نفس، دنیازدگی و شیطان را سه مانع مهم التزام به لوازم ایمان معرفی می‌کنند. ایشان همچنین پس از بیان این موانع، به تبیین راهکارهای مقابله با آنها می‌پردازند. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ گروه عرفان و معنویت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه با همکاری گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌کند ✅ موضوع: انسان‌شناسی مبنای معنویت‌گرایی علامه حسن‌زاده آملی(ره) (نقدی بر معنویت غیردینی) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد اول:حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر 🗓 شنبه 22 مهرماه 1402 🆔@meshkatnoor
📚 پرسش از حکیم، منتخب پرسش و پاسخ‌های اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی از آیت‌الله محمد‌‌تقی مصباح یزدی(ره) 📝 نوشته حجت الاسلام و المسلمین دکتر صفدر الهی ‌‌‌راد، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 پرسش از حکیم مجموعه منسجمی است از پرسش‌هایی در موضوعات اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی از محضر آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله‌عليه و پاسخ‌های معظم‌له؛ پرسش‌هایی که نمایانگر دغدغه‌ها و ابهامات پرسشگران است، و پاسخ‌هایی که در عین سادگی و ایجاز برآمده از دهه‌ها تأمل و تعمق در معارف اسلامی و نشان‌دهنده عمق و استحکام اندیشه‌های آن علامه فقيد است. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
اَنَا عِندَ المُنکَسِرَةِ قُلُوبُهُم من نزد دل‌های شکسته‌ام. 💔💔💔 دوستان! این روزها از دیدن تصاویر و فیلم‌های جان‌گدازِ غزه اجتناب نکنید... وقتی دل از دیدن این صحنه‌های مظلومانه‌ می‌شکند، وقت دعا و التماس برای ظهور مولایمان (حضرت صاحب العصر و الارض) است. 💔💔💔 خدایا باقیمانده‌ی غیبت صاحبمان را بر ما ببخش! 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1_7284382008.pdf
751.1K
🇵🇸فلسطین شبهات و سؤالها ✍کاری علمی و مفید از مدیریت امور دروس معارف اسلامی دانشگاه ها 🆔@mjafari_ir
فلسفه دین 1402.7.25.mp3
21.36M
✅ نشست تخصصی گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت 🔷 موضوع: الهیات هوش مصنوعی 👤 ارائه: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محسن انبیایی 🗓 سه‌شنبه 25 مهر ماه ساعت 19 🔰 @hekmateislami 🆔@meshkatnoor
📚 📗کتاب «جوهر آگاهی؛ یک دفاعیه جامع از دوئالیسم جوهری معاصر» نوشته ریکابوف و مورلند بتازگی توسط انتشارات ویلی بلک‌ول و در 390 صفحه بچاپ رسیده است. 📙فصل اول کتاب پس از مرور جوهری در قرن 21، به برخی مناقشات از سوی که آن‌ها را نوعی انحراف وجودشناختی می‌نامد، می‌پردازد و با تکیه بر ، رویگردانی نسبی از در دو دهه اخیر را به بحث می‌گذارد. 📕نویسندگان در فصل دوم با تکیه بر ، و ، استدلال‌هایی را بسود ارائه می‌دهند. 📘فصل سوم با عنوان «وحدت بنیادین موجودات آگاه»، با استفاده از و ، بر وحدت و تحقق یکجای نفس غیرفیزیکی استدلال می‌کند که خود در هفت بخش با رفت‌وبرگشت‌های متعدد همراه است. 📒مؤلفان در فصل چهارم با تکیه بر بروزرسانی استدلال موجهات (مودال) و عاملیت آزاد، سعی در تقویت دارند. 📔فصل پنجم و ششم نیز به پاسخ به کامنت‌ها علیه دوئالیسم و ترسیم چشم‌اندازی برای آینده اختصاص دارد و برنامه‌های پژوهشی جدید برای دوئالیسم جوهری در قرن 21 را تشریح می‌کند. @PhilMind 🆔@meshkatnoor
📌متن پرسش: مگر خدا کشتار زنان و کودکان و افراد بی‌گناه غزه توسط صهیونیستها را نمی‌بیند پس چرا هیچ کاری انجام نمی‌دهد و مانع آنها نمی‌شود؟ 📌پاسخ: 💠 در اینکه خداوند متعال قادر مطلق است و می‌تواند تمام دشمنان خود از جمله یهودیان صهیونیست را نابود کند شکی نیست؛ اما غرض خدا از خلقت انسان این بوده که موجودی خلق کند که دارای اختیار و اراده‌ی آزاد باشد و با انتخاب و اراده‌ی خود بتواند به کمال و سعادت ابدی برسد. چنین انسانی باید بتواند با اختیار خویش به نهایت خوبی و نهایت بدی برسد.‌ لذا سنت خداوند بر این قرار نگرفته که به اجبار و زور مانع انجام گناه و فساد شود. اگر خداوند دشمنان خود را نابود کند دیگری کسی جرأت دشمنی و فساد پیدا نمی‌کند و در واقع اختیار از انسان گرفته می‌شود و به اجبار هدایت می‌شود که دیگر ارزشی نخواهد داشت. 💠 سنت و روش خداوند بر این قرار گرفته که اگر دشمنان خدا در زمین به فساد و خونریزی مشغول شدند از طریق بندگان صالح و اهل جهاد با آنان مقابله نماید تا زمینه برای آزمایش انسانهای دیگر نیز فراهم شود تا مشخص شود که اهل جانبازی و شهادت در راه خدا هستند یا نه. خداوند سبحان از طریق اسباب و علل افعال خود را انجام می‌دهد و جهان را اداره می‌کند؛ انسانهای اهل جهاد در واقع وسیله و سببی از سوی خداوند برای مجازات مفسدین خونریز می‌شوند. ● پيامبر صلي الله عليه و آله:‌ خداى عزوجل مى فرمايد: به عزّت و جلالم سوگند كه از ظالم در دنيا و آخرت انتقام مى گيرم و از كسى هم كه مظلومى را ببيند و بتواند ياريش كند و نكند بى گمان انتقام مى‌گيرد.📚 كنزالعمال، ج۳، ص ۵۰۵ 💠 جهاد یک حکم الهی است که خداوند سبحان در آیات متعددی دستور مقابله و پیکار با دشمنان اسلام را داده است. ●وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ/ با آنان بجنگيد تا ديگر فتنه اى نباشد، و دين، مخصوص خدا شود. (بقره، ۱۹۳) جهاد بر ما واجب است و باید به هر شکل و وسیله‌ای به مبارزه‌ی با صهیونیستها بپردازیم و بدانیم نصرت الهی قطعی است و دشمنان اسلام شکست خواهند خورد. ●هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ/ او كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين درست، فرستاد تا آن را بر هر چه دين است پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند. (توبه، ۳۳) 🆔@meshkatnoor
پرسش: طبق قرآن کریم هر بلا و مصیبتی نصیب انسان می‌شود به خاطر گناهان و اعمال زشتی است که مرتکب شده است. اما سؤال اینجاست که کودکان معصوم چه گناهی کرده‌اند که دچار بیماری و گرفتاری می‌شوند؟ پاسخ پرسش: 🔷️ در برخی از آیات قرآن مجید آمده است که آنچه از مصیبتها و بدیها به انسان می‌رسد به خاطر گناهان خودش است. برای نمونه: وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَن كَثِيرٍ/ هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز (خدا) عفو می‌کند. (شوری، ۳۰) 🔷️ دخالت اختیار و اراده‌ی آزاد انسان قابل انکار نیست. یعنی نفس با سوء استفاده از اختیارش و انجام اعمال نادرست و بد، شر را به سوی انسان می‌کشاند. نیّتهای پاک و اعمال صالح در کسب نعمت و رحمت الهی دخالت دارد و نیّتهای بد و اعمال زشت نیز باعث از دست دادن رحمت و نعمت پروردگار می‌گردد. در واقع نبودن رحمت و نعمت الهی به خاطر اعمال اشتباه و بدِ گذشته است. یعنی به نوعی کیفر و مجازات اعمال بد، و به خاطر ترک واجبات و گناهان بشر است. 🔷️ اما دقت داشته باشیم که خطاب این آیه از ابتدا متوجه‌ی کسانی می‌شود که گناه از آنان ممکن باشد (فبما کسبت ایدیکم). بنابراین آیه‌ی شریفه از اول شامل پیامبران الهی و ائمه‌ی اطهار علیهم السلام، و همچنین افراد غیرمکلف مثل کودکان و دیوانگان نمی‌شود. یعنی اگر مصیبتی به این افراد می‌رسد به خاطر گناهان آنها نیست چون اصلا گناهی مرتکب نشده‌اند. 🔷️ اما چرا کودکان دچار گرفتاری و بیماری و ... می‌شوند؟ 1️⃣ گاهی مصائب اطفال به خاطر اشتباهات، گناهان و ظلمهای دیگران است. یعنی والدین، حاکمان و دیگران در حق آنان ظلم کرده‌اند و آنان را دچار گرفتاریها و مصیبتها نموده‌اند‌. مثل اینکه والدین شراب می‌نوشند و در بدن آنها اثراتی ایجاد می‌کند که موجب بیماری مادرزاد فرزندشان می‌شوند. یا حاکمان امکانات بهداشتی مناسبی فراهم نمی‌کنند و بچه‌ها دچار بیماری می‌شوند. 2️⃣ گاهی برای تنبیه والدین و سوق دادن آنها به سوی توبه و بازگشت به سمت خداست. 3️⃣ گاهی برای مجازات والدین است. یعنی گناهی مرتکب شده‌اند که به خاطر آن مستحق عقاب دنیوی شده‌اند. 4️⃣ گاهی برای افزایش صبر و رشد و پرورش والدین و اطرافیان کودک است تا با تحمل مصیبت و بیماری کودک کامل‌تر شوند رشد پیدا کنند به خدا نزدیکتر شوند. 5️⃣ گاهی نوعی آزمایش برای والدین و اطرافیان کودک است تا مشخص شود آنها در مقابل این مصیبت و گرفتاریهای چه موضع‌گیری دارند و چه می‌کنند. 6️⃣ گاهی این مصائب زمینه‌ساز آزمایش و رشد و تکامل کودکان در آینده نیز می‌شود. تا مشخص شود که در بزرگسالی چگونه با مشکل خود روبه‌رو می‌شوند و چه می‌کنند. ● دقت داشته باشیم که خداوند متعال جبار (جبران کننده) است و اگر مصیبتی نصیب کودکان و دیوانگان شود در حالی که خود آنان بی‌تقصیر بوده‌اند، حتما در آخرت برای آنان جبران می‌کند و در ازای آن گرفتاریها نعمتهای فراوانی نصیبشان خواهد شد. 🆔@meshkatnoor
🌹با سلام و احترام ✅ کانال حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدحسین فاریاب راه‌اندازی شد: 1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ گزارشات صوتی، تصویری و مکتوب جلسات و برنامه ها 3️⃣ نشر بیانات و دیدگاه‌ها و مواضع علمی و پژوهشی 4️⃣ آشنایی با تألیفات و مقالات و آثار علمی و پژوهشی 🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدحسین فاریاب 🆔 https://eitaa.com/Faryab110 🆔 @Faryab110 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈چرا این همه دعاهای مؤمنین در مورد رهایی مردم مظلوم فلسطین و غزه، توسط خداوند مستجاب نشده و ریشه ظلم صهیونیست‌ها کنده نمی شود؟ ⁉️ 🎙استاد 💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@mjafari_ir 🔰 @velayattv
🔻 کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام (موسسه آموزش عالی امام صادق(علیه السلام) برگزار می‌کند. 🔰نشست‌ علمی‌ 🔰"تبیین، نقد و بررسی نظریه جهان های موازی" 🎙با ارائه حجت الاسلام استاد شاکرین 🔹زمان: سه شنبه/ ۲ آبان/ ۱۴۰۲ بعد از نماز مغرب و عشا 🔹مکان: موسسه امام صادق‌ ع (پردیسان). طبقه دوم. سالن اجتماعات. 🌐 @kalamcenter 🆔@meshkatnoor
🌹با سلام و احترام ✅ کانال حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر صفدر الهی راد 🔶 عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ گزارشات صوتی، تصویری و مکتوب جلسات و برنامه‌ها 3️⃣ نشر بیانات و دیدگاه‌ها و مواضع علمی و پژوهشی 4️⃣ آشنایی با تألیفات و مقالات و آثار علمی و پژوهشی 🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر صفدر الهی راد 🆔 https://eitaa.com/elahirad_ir 🆔 @elahirad_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir