eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈اگر ساختن زیارتگاه اشکال دارد چرا اهل سنت برای بخاری و ابوحنیفه و سایر بزرگانشان زیارتگاه ساخته اند؟⁉️ اشتباه دانستن ساخته شدن زیارتگاه بر مزار ابوحنیفه، بخاری و یا سایر شخصیت های بزرگ اهل سنت و اعتراف مهم به تفاوت فکری اهل سنت با وهابیون را به همراه توضیحات استاد توحیدی در مورد این اعتراف کارشناس وهابی رو حتما ببینید.👌 🎙 🆔@meshkatnoor
🔰جلسه گروه فلسفه غرب(جلسه۳۱) ⬅️ ارزیابی انتقادی امکان هوش مصنوعی قوی با توجه به مبنای جسمانیه الحدوث بودن نفس انسانی 🎤حجت‌الاسلام دکتر سید محمد قاضوی 🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۲ ساعت۱۸ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه http://yun.ir/gharb 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@meshkatnoor
📚مجموعه صوت تدریس کتب طرح ولایت 📕معرفت شناسی|خداشناسی | انسان شناسی| فلسفه اخلاق | فلسفه حقوق | فلسفه سیاست 🧑🏻‍🏫اساتید: مجتبی مصباح | احمد سعیدی | محمد تقی یوسفی |محمدرضا کدخدایی | مهدی ابوطالبی 📼 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌صوت تدریس معرفت شناسی 📌صوت تدریس خداشناسی 📌صوت تدریس انسان شناسی 📌صوت تدریس فلسفه اخلاق 📌صوت تدریس فلسفه حقوق 📌صوت تدریس فلسفه سیاست 📼 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕دانلود صوت معرفت شناسی یکجا 📘دانلود صوت خداشناسی یکجا 📙دانلود صوت انسان شناسی یکجا 📗دانلود صوت فلسفه اخلاق یکجا 📓دانلود صوت فلسفه حقوق یکجا 📔دانلود صوت فلسفه سیاست یکجا 🌐 لینک خبر در سایت 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰@iki_ac_ir
💐انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی ❇️تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوی اختصاصی با آزاده سرافراز جانباز سردار علی فردوس و نیز موضوعات «موج آرمان‌خواهی»، «جهش تولید با مشارکت مردم» و «شهید رئیسی و درسی ماندگار»، «حجاب و عفاف»، «تکلیف‌مداری فراجا»، " و .... چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. «انقلاب اسلامی؛ مصاف معنویت دینی با معنویت سکولار»، عنوان یکی از مقالات این شماره به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جعفری است که در بخشی از آن نوشته است: انقلاب اسلامی نه تنها داعیه دار معنویت الهی و رشد ارزش های اخلاقی در آحاد انسان هاست، بلکه مدعی بسط و امتداد این ارزش ها به زندگی اجتماعی و نهادهای مدنی جامعه است و این به تنهائی خود کافی است تا سردمداران کفر و الحاد و استکبار را انگیزه مند نماید تا به ترویج معنویت سکولار در برابر آن بپردازند تا از سرعت فزاینده آن بکاهند. 🔷همچنین در این شماره می‌خوانیم: «حجاب حکم مسلم شرعی و قانونی است» بیانات امام خامنه‌ای/ «از دانشگاه شریف و تهران تا ‌هاروارد و ‌ام آی تی» نوشته دکتر محمد حسین محترم/ « اسناد تحول و نظام آموزش و پرورش» به قلم رضا شهیدی صادقی/ « مجلس خبرگان و اهداف کلیدی حکمرانی اسلامی» از حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین شریفی/ «جهش تولید با مشارکت مردم» به قلم دکترسید جواد ‌هاشمی فشارکی/ «دیوار خیبر فرو ریخت، پیدا و پنهان عملیات ایران» نوشته محمد ایمانی / «نگاهی جامعه شناختی بر انتخابات 11 اسفند» به قلم دکتر ابوالقاسم فاتحی / «تکلیف‌مداری فراجا با طرح نور» از قاسم غلامرضایی و.. https://kayhan.ir/001DEH 🆔@mjafari_ir
📜 متن جوابیه جالب طالبان به داعش در مورد چرایی تسلیت و حضور در مجلس ترحیم رئیس جمهور فقید ایران ✂️ برشی از جوابیه: 🔹 از حق نباید گذشت که ایران به خاطر دفاع از اهل سنت فلسطین هم کشته داده است و هم تحریم شده است و هم تحت فشار قرار گرفته است، اما از حمایت آن‌ها دست برنداشته است به طوری که سران قهرمان حماس نیز از ایران به خاطر این کمک‌ها تقدیر کرده‌اند. 📜 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 الحمدلله؛ اما بعد: جدیدا مقاله‌ای توسط قاتلان اهل شهادتین یعنی دواعش، علیه مقامات امارت اسلامی در خصوص تعزیه و تسلیت آن‌ها برای فوت رئیس جمهور ایران نشر شده است. در آن مقاله غیر علمی، شبهاتی را بیان کردند که مختصراً در این موضوع به دواعش پاسخ خواهیم داد: 1️⃣ اول؛ دواعش گفتند که رئیس جمهور شیعه ایران مشرک بوده است و تعزیه و تسلیت به مشرک در اسلام جایز نیست! در پاسخ به این صحبت خوارج می‌گوییم: مبنای شرک و توحید خوارجی شما با اهل سنت و جماعت نیز تعارض دارد و علی‌المبنا طبق قاعده تکفیری شما ائمه اهل سنت و جماعت نیز تکفیر می‌شوند. مگر جماعت خوارجی شما نبود که امامان نووی و ابن قدامه را به خاطر آداب زیارت رسول الله صلی الله علیه و سلم تکفیر کردند؟ مگر جماعت شما نبود که علمای بزرگ معاصر پیرو مذهب ابوحنیفه را تکفیر کردند؟ مگر برخی از عناصر برجسته جماعت شما نبود که امام ابوحنیفه را اهل مرجئه خواندند و او را تکفیر و تفسیق کردند؟ آیا با آن‌ها برخورد کردید یا از آن‌ها حمایت کردید؟ چه جماعتی که با همین بهانه مدارس و مساجد اهل سنت و جماعت را در افغانستان و پاکستان و دیگر مناطق اهل سنت منفجر کرده است؟ طبق معیار شرک و توحید و کفر و ایمان شما، جمهور علما و بزرگان اهل سنت و جماعت تکفیر می‌شوند و این مسئله قطعی است. فلذا مشرک نامیدن اهل شهادتین از طرف شما موضوع جدیدی برای ما نیست و سالهاست با این معیار ضد اسلامی اهل شهادتین خصوصا اهل سنت و جماعت را تکفیر کردید. 2️⃣ دوم؛ مسائلی مانند تکفیر صحابه، تحریف قرآن، تهمت فحشا به‌ام المومنین عایشه برای تکفیر شیعه ردیف کردید و بعد هم گفتید که به خاطر این مسائل، نباید به رئیس جمهور شیعه ایران ادای تعزیه و تسلیت کرد. در جواب می‌گوییم: اولا مسائلی که بیان شد مسائل مصداقی و معین است، مثلاً می‌گوییم فلان شخص سب می‌کند، فلان شخص تکفیر می‌کند، فلان شخص تهمت زنا می‌زند، فلان شخص قائل به تحریف قرآن است، فلذا این‌ها ناظر به شخص معین و مصداق نفر است؛ حالا یک مورد سراغ دارید شخصی که مقامات امارت اسلامی برایش تعزیه گرفتند قائل به تحریف باشد و یا به مقدسات اهل سنت بی‌احترامی کند؟ دوم اینکه مشکل اساسی در خوارج دواعش است، زیرا تا به امروز در کنار شیعه زندگی نکردند، این در حالی است که در افغانستان اکثر مناطق شیعه و سنی کنار هم زندگی می‌کنند و ما از عقاید آن‌ها آشنا هستیم لذا مواردی که گفتید به یک عده بسیار کم و اقلیت بر می‌گردد و به کل شیعه ارتباطی ندارد و عقاید معین افراد خاص را شما به یک مذهب تعمیم می‌بخشید و این خلاف اصول اهل سنت و جماعت است و به عبارتی دنبال بهانه برای تکفیر اهل شهادتین هستید، در حالی مذهب اهل سنت و سیره اسلام این است که حسن ظن به اهل شهادتین داشته باشد نه سوء ظن. 💠 در پایان باید تاکید شود کسانی که علیه اهل سنت و جماعت خیانت کردند دواعش خوارج هستند، همین‌ها که مقاومت اسلامی فلسطین را تکفیر کردند و بر کسانی که اسلحه به فلسطینی‌ها می‌رساندند حکم ارتداد صادر کردند. این دشمنان اهل سنت کسانی هستند که هزاران مجاهد امارت اسلامی را به شهادت رساندند و در مسیر آمریکا و ناتو با امارت اسلامی جنگیدند. همان کسانی که بعد از عملیات طوفان الاقصی تمام تمرکز خود را برای جنگ با اهل شهادتین گذاشتند و هیچ ضرری برای کفار اصلی و صهیونیست نداشتند. اما از حق نباید گذشت که ایران به خاطر دفاع از اهل سنت فلسطین هم کشته داده است و هم تحریم شده است و هم تحت فشار قرار گرفته است، اما از حمایت آن‌ها دست برنداشته است به طوری که سران قهرمان حماس نیز از ایران به خاطر این کمک‌ها تقدیر کرده‌اند. اما امروز الله را شاکریم که قطعه‌ای از زمین به دست شما نیفتاد که اگر می‌افتاد شما در حمایت از صهیونیست راه امداد به مجاهدین فلسطین را می‌بستید. به راستی شما چه سودی برای مسلمانان و چه ضرری برای کفار اصلی داشتید؟! والعاقبه للمتقین. ❇️ برداشت مهم : مکاتبات فوق که بعد از شهادت شهدای خدمت، بین داعش و طالبان صورت گرفته است ، به خوبی نشان از عمق فاصله فکری ، اعتقادی و سیاسی این دو جریان فکری دارد. هر چند،مشابهتهای فکری بین این دو جریان به لحاظ سلفی گری وجود دارد؛ اما داعش به جریان سلفی تکفیری و طالبان به جریان سلفی تبلیغی یعنی دیوبندیه، وابسته است . قطعا ما و نظام اسلامی می توانیم از این شکاف فکری به نفع تقریب و نیز جریان مقاومت استفاده نماییم . 🆔@mjafari_ir
🔹پذیرش مدرسه آزاد عالی عروج 🔹 دوره مقدماتی فلسفه اسلامی با رویکرد اجتهاد در معارف ⁦▫️⁩سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ 📎 شرایط پذیرش : ⁦▫️⁩اتمام پایه چهار حوزه علمیه ⁦▫️⁩قبولی در مصاحبه علمی شناختی ⁦▫️⁩تعهد به التزام به تمامی برنامه های موسسه 🔻مهلت ثبت نام : ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ 🔻لینک ثبت نام : B2n.ir/y49570 ⁦▫️⁩برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید (ساعت ۲۱ الی ۲۲) ۰۹۳۰۲۳۰۰۸۸۵ 🆔در کانال ایتا مدرسه عروج عضو شوید 🆔@meshkatnoor
🔰جلسه گروه فلسفه غرب(جلسه32) ⬅️ ارزیابی انتقادی امکان هوش مصنوعی قوی با توجه به نقش صورت نوعیه در تحقق آگاهی 🎤حجت‌الاسلام دکتر سید محمد قاضوی 🗓 شنبه1403/3/19 ساعت20 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://vc.hekmateislami.com/b/xu4-svf-eer-huj 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@meshkatnoor
📌متن شبهه👇 بسیاری از احکامی که در مورد زنان آمده را می‌توان به روز کرد امام خمینی معتقد بودند احکام اسلام با تغییر شرایط زمان و مکان قابل تغییر است با توجه به تغییر زمان و فرهنگ نمی‌شود احکام یکسان باشد. کسانی هستند که برای تغییر پا به میدان گذاشتند مثل مرحوم آقای صانعی از شاگردان امام خمینی که معتقد شدند دیه زن و مرد یکسان است و احکام اسلام بر پایه عدالت است، و فتوا هم دادند. امام خمینی به جد معتقد بودند احکام اسلام با تغییر شرایط زمان و مکان قابل تغییر است و این رایک اصل در اجتهاد پویا و به روز می‌دیدند و تاکید داشتند شرایط زمان و مکان در اجتهاد و استنباط تاثیر دارد و اگر شرایط تغییر کرده احکامی که در عربستان آمده این به درد سیبری در روسیه نمی‌خورد. بسیاری از احکامی که در مورد زنان آمده می‌توان به روز کرد. فقهای ما باید بر احکام حجاب و اجبار بر حجاب بازنگری کنند و آنطور که عقل و فطرت می‌گوید پیش بروند. 📌پاسخ 👇 💠 به روز کردن احکام دین سخنی نامعقول و نامفهوم است. اگر عقل و تجربه‌ی بشر برای قانون‌گذاری کافی است دیگر چه نیازی به فرستادن انبیاء الهی و کتب آسمانی بود. وقتی خدا احکام دین را فرستاد یعنی بشر هیچگاه نمی‌تواند مصلحت و مفسده‌ی فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، روحی و جسمی، و دنیوی و اخروی امور را درک کند. 💠 امام خمینی رحمه الله و دیگر عالمان شیعه معتقدند چون ممکن است بعضی از موضوعات در گذر زمان تغییر کنند حکم آنها نیز تغییر می‌کند. مثلا شطرنج ممکن است در یک زمان وسیله‌ی قمار باشد و بعدها از ابزار قمار بودن خارج شود. حکم قمار تغییر نمی‌کند و تا ابد حرام است اما حکم این موضوع خاص (شطرنج) تغییر کرده است. 💠 آیت الله صانعی متأسفانه تغییراتی در احکام دین داد که به نوعی اجتهاد در مقابل نص و تفسیر به رأی محسوب می‌شد. برای نمونه قرآن مجید به صراحت ارث زنان را نصف مردان می‌داند: فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَيَيْنِ يُبَيِّنُ (نساء، ۱۷۶) اما ایشان می‌گفتند که این برخلاف کرامت انسانهاست و باید مساوی باشد. آیا این اجتهاد در مقابل نص قرآن و تفسیر به رأی نیست. آیا خداوند سبحان نمی‌داند که مخالف کرامت انسانها هست اما او می‌داند؟ آیا بی‌عدالتی نیست مردی که تمام مخارج زندگی برگردن اوست ارثش با زنی که هیچ مسئولیت مالی ندارد مساوی باشد؟ در مسئله‌ی دیه هم به همین شکل است. آیا خسارتی که در اثر مرگ یا آسیب دیدن مردی که مسئولیت خانوادگی دارد، به خانواده وارد می‌شود با زن یکسان است که دیه آنها مساوی باشد؟ آیا خداوند متعال نمی‌داند کمتر بودن دیه بی‌عدالتی است اما او می‌داند؟ 💠 مساوی دانستن زن و مرد در احکام در بسیاری از موارد خود عین بی‌عدالتی است چرا که از نظری روحی و جسمی و مسئولیتهای فردی و اجتماعی بین آن‌دو تفاوتهای فراوانی وجود دارد. 💠 اجتهاد پویا سخنی بود که روشنفکران غرب‌زده در اوایل انقلاب برای تغییر احکام دین بیان می‌کردند اما حضرت امام در برابر آنان فرمودند همین فقه سنتی و جواهری پویاست و قادر است حکم تمام موضوعات جدید را بیان کند چرا که دارای احکام ثانویه و احکام حکومتی و ... است. 💠 انسانیت، عقل، فطرت انسانی که در گرمای عربستان زندگی می‌کند با کسی که در سرمای سیبری زندگی می‌کند یکسان است و از این رو احکام یکسانی دارند. اما گاهی برخی از موضوعات در این دو سرزمین ممکن است متفاوت باشد و حکم آنان هم به تبع متفاوت می‌شود. مثلا ممکن است در یک سرزمین با یک وسیله‌ای قمار بازی کنند و در دیگری نکنند. اما شرابخواری در هر دو جا حرام است چون باعث مستی می‌شود. 💠 هیچکدام از احکام الهی از جمله احکام مربوط به حجاب قابل تغییر نیستند و تغییر آنها مصداق بدعت در دین می‌شود. اهل بیت علیهم السلام به صراحت اعلام کرده‌اند که احکام دین تا ابد غیرقابل تغییر هستند. امام صادق علیه‌السلام: حَلاَلُ مُحَمَّدٍ حَلاَلٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامُهُ حَرَامٌ أَبَداً إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ (کافی، ۱، ۵۸). 💠 وجوب حجاب و احکام آن به صراحت در قرآن مجید (احزاب، ۵۹- نور، ۳۱) و روایات آمده است و حتی عقل نیز بر آن حکم می‌کند و تا ابد غیرقابل تغییر است و عوض کردن آن مصداق بدعت در دین است. اختیاری بودن هر قانونی از جمله قانون شرعی و عقلی حجاب نامعقول و نامفهوم است. اصلا قانون یعنی اجبار‌‌. عقل و فطرت هر انسان سالمی به ضرورت و وجوب حجاب حکم می‌کند اما انسانهای هوسران دوست دارند موانع از سر راه لذت‌جویی آنها برطرف شود و روزگار خویش را غرق در شهوات بگذرانند. 🆔@meshkatnoor
🔰جلسه گروه فلسفه دین (جلسه۱۵۸) ⬅️ پیدایش از «هیچ» در دیدگاه فیزیکدان معاصر(تریون، ویلنکین و کراوس) 🎤 دکتر حامد ساجدی 🗓 سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۳/۲۲ ساعت۲۰:۳۰ 🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار می‌گردد. 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.din 🆔@meshkatnoor
🏴انا لله وانا الیه راجعون🏴 با رضا به تقدیر الهی و تسلیم در برابر اراده خداوند متعال و با قلبی آکنده از اندوه، درگذشت روحانی فاضل و اندیشمند، مبلغ توانمند و نویسنده توانا و سرباز پرتلاش و باصفای ولایت جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مرتضی موسوی از فارغ التحصیلان گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی ره و از پژوهشگران عرصه جمعیت را اعلام و این ضایعه را به اساتید معظم، دوستان صمیمی و شاگردان عزیز ایشان تسلیت می‌نماییم. گروه کلام موسسه این ضایعه جان گذار را به ویژه به خانواده ایشان تسلیت عرض کرده و برای همه بازماندگان، صبر و اجر جزیل را از خداوندمنان خواهان است. . ضمن تشکر فراوان از لطف و پی‌گیری اساتید بزرگوار و دوستان صمیمی ایشان، جلسه ترحیم قم متعاقبا اعلام خواهد شد. 🆔@meshkatnoor
سامان‌دهي جمعیت خانواده یکی از مسائل مهم اجتماعی است که امروزه سیاست‌گذاران جوامع مختلف، براساس مبانی و نظریه‌ها و اهداف خود، تدابیر جمعیتی مختلفی همچون افزایش جمعیت، ثبات جمعیت و حد متناسب جمعیت را اتخاذ، و سیاست‌های تشویقی و تنبیهی خود را مطابق با همان نظریات و اهداف اعمال می‌کنند. رویکرد خداباورانه به موضوع جمعیت و چالش های ناشی از آن، بینش انسان را در این موضوع به بلندای حقایق وحیانی ارتقا می دهد. این کتاب ارزشمند اثر مرحوم حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی است که به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) چاپ شده است. 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جلسه گروه فلسفه دین (جلسه۱۵۸) ⬅️ پیدایش از «هیچ» در دیدگاه فیزیکدان معاصر(تریون، ویلنکین و کراوس) 🎤 دکتر حامد ساجدی 🗓 سه‌شنبه۱۴۰۳/۰۳/۲۲ 🆔@meshkatnoor
🎥برنامه «مسیر نجات»؛بررسی تحولات جمعیتی ایران ✳️کاری مشترک از شبکه جهانی حضرت ولی عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و کارگروه مطالعات جمعیتی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ره دریافت و مشاهده فیلم: مرحوم حجت‌الاسلام دکتر سیدمرتضی موسوی (رازقیت الهی و ابعاد کلامی جمعیت): https://www.valiasr-aj.tv/film/6380 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🆔@meshkatnoor
🔸 برگزاری نشست علمی 🔸موضوع «نقد امکان دینی سازی علم» 🔹 با ارایه دکتر علیرضا شجاعی زند 🔸 همراه با نقد و گفت و گوی علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)🔸 🗓 یک شنبه مورخه ۱۴۰۳/۳/۲۷ ⏰ ساعت ۸/۳۰ صبح. 📌 مکان : موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ؛ طبقه پنجم سالن اندیشه لینک حضور مجازی: http://iki.ac.ir/live 📌 از اساتید و پژوهشگران محترم جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می‌آید. 🆔@meshkatnoor
✍️ / 📖 نقش تربیتی دعا در جهت دهی تلاش و سمت دهی عقلانیت و تفکر 🔰 از ویژگی های بارز کتاب صحیفه سجادیه آگاه نمودن انسان به ضعف در خواستن هایش و یا به عبارتی ضعف در جامعیت خواستن های اوست. دعا تجلی گاه عمق باور انسان است، گذشته از مراتب دعا، عبارت دعا یعنی قلیان و عطش خواستن های انسان چنان شعله ور است که تنها نیروی خود را برای تحقق کافی نمیشمارد و نیاز به امدادی فراتر از حدود عادت و فراتر از قوای خویش را احساس میکند. گاه انسان به خطا برای دست یافتن به این امر به ساحران و جادوگران مراجعه می کند و گاه در تمنای همچون خویشتنی راه را به بی راهه میرود. در صحیفه سجادیه خواستن ها با خاستگاه عمیق عقلانیت عجین است. اینکه نخست آدمی میفهمد که ضعف اندیشه اش و یا ضعف عقلانیتش در پی بردن به کمال خواسته ها در چیست. شخصی که حداقل ها را تمنا کرده اینجا با دریایی از خواسته ها و با اصولی از نیایش ها که همه سلاحها و ابزارهای سعادت را در برمیگیرد مواجه میشود و این لزوما مربوط به آخرت نیست. آنجا که امام سجاد(ع) در فرازی از دعای نهم میفرماید: «اللَّهُمَّ وَ مَتَی وَقَفْنَا بَینَ نَقْصَینِ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا، فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً، وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِی أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً» دعا می کند که خدایا اگر قرار است نقصانی در دین و دنیای من باشد، آن را در آنی قرار بده که کوتاه تر است، حضرت در این فراز برای جریانسازی فکر و وادار نمودن انسان به تفکر و در افتادن با خویش یک آدرس زیبا و قابل لمس به او می دهد، می فرماید: نقصان را در فانی قرار بده، نمی فرماید در دنیا!! چرا؟! چون میخواهد این انسان تفکر کند، تلنگر بخورد، اندکی با خود فکر کند که چرا و برای چه خود را خرج چیزی کند که ماندگار نیست، انسانی که میل به بقا و جاودانگی دارد در این دو راهی انتخاب که حاصل نگاه به حقیقت دعاست قرار میگیرد و میفهمد و درک میکند که باید آنچه که باقی و فناناپذیر است را انتخاب کند و البته لازمه ی این انتخاب را نیز ادراک میکند، یعنی همان تلاش و قدم نهادن در مسیری که صاحبش رهروان آن را بشارت داده است. بنابراین برخلاف تفکر مرسوم که گاه دعا را با بی عملی و صرفا یک امر روحانی محض جلوه می نمایند، حقیقت دعا یعنی دمیدن روح اراده در کالبد جسم و قانع نمودن تفکر برای رهنمون کردن اراده به مسیر سعادت است..... 📚 آیه های آسمانی؛ برداشت هایی از @dardmandi 🆔@meshkatnoor
پیام شخصیتهای علمی به مناسبت ارتحال مرحوم حجت الإسلام والمسلمین سید مرتضی موسوی (ره): 🔺 مؤلفی ارجمند و دارای دغدغه و تألیف در امر راهبردی جمعیت بودند. (از پیام آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه) 🔺ایشان را از زمانی که دانشجوی بنده در مقطع دکتری بودند کاملا می‌شناسم و او را شخصیتی بسیار متین و فاضل یافتم. (از پیام دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی) 🔺مولف ولایی و دغدغه‌مند در مساله راهبردی جمعیت بودند. (از پیام آیت الله رجبی، ریاست مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)) 🔺فاضل گرانقدری بود که در دانشگاه معارف اسلامی به عنوان دانشجویی خوشنام، متقی، مخلص و فروتن شناخته می‌شد. (از پیام دکتر روح الله شاکری، ریاست دانشگاه معارف) 🔺سید مرتضی از نظر کاری و علمی، سخت کوش، مخلص، پیگیر و دغدغه مند مسائل نظام و کشور بود و از نظر اخلاقی، خلق و خویی دلنشین داشت که فروتنی و اخلاص و بی ادعایی در آن موج می زد. ( حجت الاسلام دکتر محمد جعفری مدیر گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام) 🔺از فعالان مخلصِ ِحوزه جمعیت که تنها دغدغه‌اش تحقق فرامین رهبری در موضوع تببین و حل مسأله فرزندآوری در کشور بود. (از پیام حجت الإسلام محمدمسلم وافی، مسؤول مؤسسه جوانی جمعیت) 🆔@meshkatnoor
📣 مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور (تحت اشراف آیت الله شیخ محسن اراکی «زید عزه») برگزار می‌کند: 🌐 سلسله دوره های با حضور اساتید برجسته کشوری ⏳ثبت نام: ۲۸ خرداد لغایت ۵ تیرماه بستر برگزاری: 👇 http://rezvan.taliedaran.ir نحوه ساخت اکانت و نام‌نویسی:🔰 https://eitaa.com/rezvan_marefat/1777 لازم بذکر است امکان بارگزاری گواهی و مدارک حضور در دوره ها، در سامانه شمع و سخا وجود دارد. 🆔@meshkatnoor
🏴مراسم ترحیم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمرتضی موسوی در شهر قم🏴 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰@iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا