eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 استاد کلام سر کلاس گفتند که در #مرکز_ملی_پاسخگویی به سوالات دینی، شاهد افرادی بودیم که به واسطه افاضات جناب #آقامیری، مبتلا به بی مبالاتی در شریعت شده بودند. 🔹گفتند مادری تماس گرفته بود که فرزندش مدتی است نماز نمی خواند. در جواب سوال پدر و مادرش هم می‌گوید: مگر خدا #داعش است؟! خدا مهربان است! این دینی که به ما گفته اند اشتباه است! (جملات مشهور آقامیری) 👈 ببینید بی‌پروایی یک انسان صاحب تریبون چه بر سر دین افراد می‌آورد؟! خدا از سر تقصیرات همه ما بگذرد من جمله #آقامیری! 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
تجربیاتی در مورد پیاده روی اربعین 👇👇👇👇
💠حمیدیه مطرح کرد؛ ✅"فرمالیسم" تهدیدکننده ادیان 💠عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان تهدیدات پدیده «فرمالیسم» در عرصه دینداری گفت: تعمیق دینداری در زندگی روزمره ثمره معنویت اسلامی است. ❇️به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهزاد حمیدیه عضو هیأت علمی دانشگاه تهران عصر امروز پنج شنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۸ در نشست علمی شاخصه های معنویت اسلامی در راستای تحقق بیانیه گام دوم که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزاری شد، با اشاره به مفهوم معنویت اسلامی، به تبیین معنای معنویت پرداخت و گفت: باید شاخصه های معنویت تراز اسلامی را به خوبی بشناسیم و سایر معنویت ها را با آن تطبیق دهیم تا به حقانیت آن پی ببریم. 💠وی به تمایزات معنویت اسلامی و معنویت های نوپدید اشاره کرد و ادامه داد: معنویت در دینداری ممکن است به معنای تعمق در دینداری باشد؛ به عبارت دیگر شخصی که معنوی باشد، نسبت به عمق بندگی و دینداری در همه ادیان توجه دارد. ⏺حمیدیه با اشاره به اینکه امروز پدیده «فرمالیسم» خطری است که همه ادیان را تهدید می کند، بیان کرد: فرمالیسم نوعی بی هویت شدن ادیان است؛ امروز این خطر همه ادیان را مورد تهدید قرار داده است، اما معنویت با آن مقابله می کند؛ به عبارت دیگر همه ادیان ممکن است بی هویت شده و دیگر اثرگذار نباشند، اما معنویت با آن مبارزه و مقابله می کند. ✅عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به پیامدها و آثار معنویت در پیشبرد اهداف جامعه اشاره کرد و گفت: نمی توان از معنویت های صوری و قشری انتظار داشت گفتمان مبارزه با فساد و ظلم و حرکت در راستای عدالت طلبی را تقویت کند. ♈️وی ادامه داد: باید برای روشن شدن ابعاد مختلف معنویت، واژگان مطرح شده در حول محور معنویت همانند «هوش معنوی» و «شعور معنوی» که رهبر معظم انقلاب نیز آن را در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح فرموده اند، دقت داشته باشیم؛ اگر شعور معنوی در جامعه تقویت شود، بددون شک دیدگاه افراد نسبت به مسائل پیرامون جامعه تفاوت خواهد داشت. ❇️حمیدیه در ادامه با اشاره به ضرورت دقت در مفهوم «رشد معنوی» خاطرنشان کرد: انسان در طول عمر خود ضمن اینکه رشد مادی دارد، باید رشد معنوی نیز داشته باشد، یعنی معنویت یک شخص 50 ساله باید به مراتب از معنویتی که در 15 سالگی داشته است، بیشتر باشد؛ شخصی که معنوی بوده و شعور معنوی بالایی داشته باشد، با مشاهده یک صحنه معنوی تفکر فرامادی خواهد داشت. 💠عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برای روشن شدن مفهوم دقیق «معنویت اسلامی» باید بررسی کنیم چه مواردی جز معنویت اسلامی نیستند؛ مشکل بزرگ ما در گام نخست انقلاب، چالش های دینداری است، یعنی ما مقداری از دینداری تراز اسلامی که سیره ائمه معصومین(ع) بوده است فاصله گرفته ایم؛ دینداری معنوی، دینداری قشری نبوده و تنها پایبند به ظواهر احکام نیست، بلکه به عمق دینداری توجه دارد. ✳️وی با بیان اینکه امروز متأسفانه جامعه ما در زمینه دینداری دچار نوعی فرمالیسم و قشری گرایی هایی شده است، گفت: به عنوان مثال امروز ما نمی توانیم به خوبی از ظواهر دین استفاه کنیم؛ مثلا از پیاده روی عظیم اربعین می توان استفاده های بیشتری داشته باشیم و آن را جهانی تر کنیم. ✅حمیدیه با بیان اینکه معنویت اسلامی به معنای دینداری زنده و پویا و تعمیق آن در زندگی روزمره است، به تبیین تفاوت های معنویت اسلامی و سایر معنویت ها پرداخت و بیان کرد: دینداری مبتنی بر تعصب و سوگیری و عقلانی شدن آن، دینداری عقل محور صرف، دینداری اخلاق محور صرف، دینداری عادت محور و دینداری اسطوره ای با معنویت اسلامی ناسازگار است. 💠https://eitaa.com/isca24/5306
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان دکتر لگنهاوزن در مورد جایگاه عاشورا و اهمیت نگاه جهانی به تشیع
✅شماره جدید «افق حوزه» منتشر شد ششصدوپنجمین شماره هفته نامه «افق حوزه»، با اخبار متنوع حوزوی، دینی و فرهنگی به ضمیمه 40 صفحه ویژه نامه #اربعین منتشر شد. 👇👇👇 دریافت فایل
No. 605.pdf
5.41M
✅شماره جدید «افق حوزه» منتشر شد ششصدوپنجمین شماره هفته نامه «افق حوزه»، 🔰 @ofogh_howzah
آیت الله # «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی‌هایش خطری ندارد و همه جبران می‌شود، اما اگر اسلام ...
به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کرمانشاه، حضرت آیت الله العظمی سبحانی در پیامی به افتتاحیه اولین دوره تخصصی سطح 3 کلام در حوزه علمیه کرمانشاه، کلام اسلامی را علمی شرافتمند دانست و بر ضرورت آشنایی طلاب با مسائل کلامی قدیم و جدید تاکید کرد. متن پیام بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم «یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ، وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»(مجادله/11) آیین نجات بخش و معارف بلند آن که از زبان پیامبر مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه معصومین(علیهم السلام)تبیین شده است، عطیه ای است الهی که دانشمندان و عالمان دینی در راستای اهداف عالیه معصومین( علیهم الاسلام) وظیفه تبیین آن و مقابله با تهاجمات و شبهات در این باره را دارند؛ کلام اسلامی علمی شرافتمند است که این توانایی را به عالم دینی می دهد و در دنیای امروز ضرورت این علم بیش از هرمان دیگری احساس می شود و لازم است که طلاب محترم آشنایی لازم و کافی با مباحث و مسائل کلامی قدیم و جدید را داشته باشند. بحمدالله با همت و پیگیری مدیریت محترم حوزه علمیه استان کرمانشاه قرار است شعبه ای از موسسه آموزش عالی امام صادق(علیه السلام) در آن شهر برقرار گردد؛ امید است طلاب علاقه مند این استان و استان های همجوار از این فرصت پپیش آمده استفاده نمایند و مسئولین محترم حوزه فضلا و علمای محترم آن بلاد نیز حمایت و پشتیبانی لازم را داشته باشند. قم – موسسه امام صادق(علیه السلام) جعفر سبحانی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد الحاد مدرن - استاد شاکرین - جلسه ششم 👇👇👇👇👇 کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
✍️اخلاق پزشکی صهیونیستی! (به مناسبت روز جهانی قدس و مبارزه با اسرائیل) نویسنده منتقد و روشنفکر یهودی، اسرائیل شاهاک می‌‌نویسد: ... اما در مورد غیر یهودیان، اصل اساسی تلمود این است که نباید آنها را از مرگ نجات داد. هر چند که کشتن بدون حساب و کتاب آنان نیز ممنوع است. در تلمود این مسأله به صورت یک قاعدة کلی آمده است که: «غیر یهودیان نه باید از چاه بیرون آورده شوند و نه به داخل آن هل داده شوند.» ابن میمون این‌گونه توضیح می‌دهد: ما نباید موجب مرگ کسانی شویم که با آنان در جنگ نیستیم، اما اگر آنها حتی در آستانة مرگ قرار داشته باشند، نجاتشان ممنوع است. به عنوان مثال اگر ببینیم یکی از آنها در حال غرق شدن در دریاست، نباید او را نجات دهیم. درست است که در دستورات داریم: «تو نباید بگذاری دوستت کشته شود.» اما [یک غیر یهودی] «دوست تو» نیست. مخصوصاً یک پزشک یهودی نباید یک بیمار غیر یهودی را مداوا کند. ابن میمون که خود پزشک مشهوری است در این خصوص با صراحت در پاراگراف دیگری تفاوت بین «دوست تو» و «غیر یهودی» را تکرار کرده و این طور نتیجه می‌گیرد که: «و تو باید از این قاعده بفهمی که مداوای یک غیریهودی حتی در مقابل دریافت دستمزد نیز ممنوع است...» در عین حال اگر فاش شدن امتناع یک یهودی، مخصوصاً پزشک، از نجات دادن جان یک غیریهودی موجب برانگیختن احساسات خصومت‌آمیز غیریهودیان متنفذ و قدرتمند نسبت به یهودیان شده و جان آنان را در معرض خطر قرار دهد، اجباراً نجات او از مرگ جایگزین «ممنوعیت کمک به غیر یهودیان» خواهد شد. منبع: اسرائیل شاهاک، تاریخ یهود، آیین یهود (سابقه‌ی سه هزار ساله)، ترجمه رضا آستانه پرست، ص ۱۵۶.
نکاتی قابل استفاده از روایات در مورد آداب پیاده روی اربعین 👇👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️کارگاه معنویت پژوهی ♈️معنويت اسلامي و چالش‌هاي جهان معاصر( جلسه دوم) 🔼ارائه دهنده: دکتر بهزاد حمیدیه ⬇️ زمان: چهارشنبه 1398/02/11 🔼مکان: چهار راه شهدا- ابتدای خیابان معلم- پژوهشکده فرهنگ و معارف قران- تالار طبرسی 🔼 برگزار کننده: پژوهشکده اخلاق و معنویت
اربعین مقدمه پیوسته به ظهور.pdf
1.57M
📢 فایل pdf کتابچه اربعین مقدمه پیوسته به ظهور به قلم حضرت استاد یزدان پناه (حفظه الله) 👈 دوستان همت کنند تا این اثر با ارزش هرچه بیشتر در دست منتظران ظهور قرار بگیرد 📚 تهیه کتاب چاپ شده : @Nafahat_admin دوستان خود را به کانال ما دعوت کنید @nafahat_eri
: 🔻نوشتار پيش رو، شرح تقابل انديشه دو شخصيت معروف در دو حوزه الهيات و الحاد است. يكى از اين دو، ، مى كوشد در كتاب «پندار خدا» از همه تخصص خود در حوزه زيست شناسى فرگشتى يارى بجويد و به بى خدايى و الحاد برسد و در نقطه مقابل، ، با تصنيف «پندار داوكينز» تلاش دارد به از اين كتاب بپردازد و به مخاطبان نشان دهد كه علوم تجربى و به طور خاص، نظريه فرگشت با خداباورى در تنافى نيستند. 🔖نكته درخور توجه اينكه هر دو نفر در فضاى تنفس كرده و هر دو را از سر گذرانده اند؛ با اين تفاوت كه اولى هنوز با پافشارى بر الحاد خود، مشهورترين و پرارجاع ترين ملحد جهان شده، ولى دومى با وجود تخصص در علوم تجربى، و به مدافعى سرسخت براى خداباورى بدل گشته است. 📮 طلاب پاسخگو 📮 http://eitaa.com/joinchat/3691249664Cffea7a2f5a