eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 نشست مجازي ✅ پيامدهاي الهياتي کرونا 🎙 با حضور: 📅 سه شنبه 9 اردیبهشت ماه 99 / ساعت 11 📡 تحت نرم افزار ادوب کانکت و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐 46.209.11.22/corona 📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 02537604460 🆔 @iictchannel
1_7521964.pdf
283.9K
مقاله رویگردانی فیزیکدانان معاصر از پوزیتویسم ✍️ دکتر گلشنی و مرتضی خطیری @meshkatnoor🔴
🔺 تحلیل عرفانی مساله شر و رنج ✅ عارفان مسلمان مسئلة رنج و شر را از ابعاد وجودشناختی و سلوکی مورد توجه قرار داده‎اند. از جهت وجودی و مبتنی بر نگاهی توحیدی، فقدان و نقصان، لازمة کثرت (خلقت) است و از جهت سلوکی مقدمه‎ای ضروری برای مقام طلب به‎شمار می‎رود که خود شرط ضروری حرکت و وصول به کمال می‎باشد. ✅ توجه به چنین حرکتی موجب آن است که فقدان را مقدمة وجدان و سختی را ملازم با گشایش بدانیم. البته برخی تنها به فقدان‎ها توجه دارند و از دارایی‎های ملازم با آن غافلند. از این روست که میزان توجه به فقدان‎ها و اهمیتی که شخص به آنها می دهد، می‏تواند معیاری برای تعیین رتبه و مقام انسان باشد. ✅ لازمة حرکت، طلب است و طلب با احساس فقدان شکل می‌گیرد. آن که خود را واجد چیزی می‎داند، هرگز در پی کسب آن نخواهد بود و حرکتی در وصول به آن نخواهد داشت. بنابراین، احساس فقدان، شرط تحقق حرکت است. این شرطیت برای حرکت، هم در دنیا و امور مادی مصداق دارد و هم در مسیر اصلی انسان به سوی کمال مطلوب؛ به این معنا که هم برای وصول به اهداف دنیوی شخص با احساس فقدان است که به سوی هدف حرکت کند و هم در اهداف متعالی اخروی چنین فقدانی مورد نیاز است. ✅ با این وصف، بسیاری از شرور و نقص‏ها این فایده را دارند که انسان را به ضعف خود آگاه می‎کند و این آگاهی از ضعف، مقدمه‏ای است برای طلب که اول منزل سیر در مسیر وصول به کمال است. به‏ویژه در دوران شکوفایی علم و فناوری که برخی را به نوعی علم‏زدگی و بی اعتقادی به قدرت عظیم خدا و استکبار در مقابل او واداشته است، وجود نقص‏هایی که محدودیت علم مادی انسان را آشکار می‏کند، برج خودخواهی و استکبار انسان را فرو می‎ریزد و او را به ضعفِ خود، واقف می‎کند و این امر شرطی ضروری و البته گامی نخست در باورمندی به خدای متعال است. ✍️ دکتر علیرضا کرمانی ؛ دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی @meshkatnoor🔴
🔰خدایی که ما می خواهیم و می پسندیم و خدا آن گونه که هست ✍️ دکتر امیر خواص؛ دانشیار موسسه امام خمینی 🔸در این روزها که ویروس کرونا در سراسر عالم جولان می¬دهد پرسش¬ها و شبهات فراوانی ذهن مؤمنان و غیر مؤمنان را درگیر کرده و عده¬ای نیز دائما در این تنور می¬دمند که چرا خدا این ویروس را نابود نمی¬کند و چرا راه درمان آن را فوری در ذهن دانشمندان نمی¬اندازد و چرا مردم را شفا نمی¬دهد و چراهای فراوان دیگر. و در این راستا برخی انسان¬ها وسوسه می¬شوند که بگویند یا خدا وجود ندارد(که غیر خداباوران و بی دینان چنین¬اند) یا اگر وجود دارد نعوذ بالله توان و عرضۀ این کار را ندارد. به نظر می¬رسد که یک پیش¬فرض مهم در همۀ این شبهات وجود دارد و آن این است که "خدا باید آن¬گونه باشد که من می¬خواهم و من می-پسندم وگرنه یا نیست و یا بی عرضه است". به تعبیر دیگر گویی خدا در ضمیر ناخودآگاه بسیاری از انسان-ها بسان یک غلام حلقه به¬گوشی است که باید دائما بردرگاه خدمت ما ایستاده و کمر به خدمت ما بسته و ریز و درشت فرمایشات ما را بدون چون و چرا برآورده سازد. 🔹اما خوب است با خود خلوتی داشته باشیم و بیندیشیم که خدا چگونه موجودی است؟ بهترین راه شناخت همان است که از خود او سراغ بگیریم. او می¬گوید من خالق جهان و مالک آن هستم و همه چیز در تحت قدرت من است در عین حال بسیار مهربان و رئوف به بندگان هستم اما سنت¬هایی را نیز بر عالم حاکم کرده-ام. از جمله "سنت شکر" که اگر شکر کنید نعمت من افزون می¬شود و اگر کفر بورزید عذاب من درد ناک است (وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ ابراهیم ). آیا ما شاکر این همه نعمت بوده¬ایم؟ از جمله سنت خدمت به دیگران و دست¬گیری از مستمندان؛ آیا ما چه مقدار در فکر بی¬نوایان و مستمندان بوده¬ایم ؟ ( وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ). دیگری سنت امر به معروف و نهی از منکر؛ که امروزه متأسفانه بسیاری از مؤمنان نیز از این فریضه غفلت کرده¬ و نسبت به منکرات با این توجیه که دیگر امر به معروف و نهی از منکر اثر ندارد، خود را به بی خیالی زده¬اند. 🔸آیا خدا در زندگی ما، در بازار ما در خیابان ما و .... حضور دارد یا اینکه به گونه¬ای زندگی می¬کنیم که خیلی حضور او را احساس نمی¬کنیم و بود و نبودش چندان برای ما مهم نیست؟؟ خودش گفته که اگر از یاد من غافل شوید زندگی تلخ و مشقت باری خواهید داشت ( وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى) . کوتاه سخن آنکه اگر ما درست بندگی کنیم او هم بلد است که چگونه خدایی کند. البته از این نکته نیز غافل نشویم که بلاها می¬تواند برای امتحان انسانها یا ارتقاء مقام آنها و یا برای بعضی انسان¬ها و یا برای همگان جنبۀ کیفر و مجازات داشته باشد. @meshkatnoor🔴
🔹«زندگی پس از زندگی» ویژه برنامه افطار شبکه چهار سیما شبکه چهارسیما برای لحظات عرفانی افطار، ویژه برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی » را هرروز ساعت 19روی آنتن می برد. «زندگی پس از زندگی» برنامه ای دیدنی است از بیان تجربیات مرگ موقت افرادی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته اند. در این برنامه با تجربه گران مختلف از شهرها و روستاهای متعدد ایران طی 4 سال پژوهش و مصاحبه حضوری انجام شده است. 🔹این برنامه در 30 قسمت 55 تا 60 دقیقه ای به تهیه کنندگی عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می شود. 🔹«زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک از شنبه تا پنجشنبه ساعت 19 و جمعه ها ساعت 17 پخش می شود. این برنامه در ساعت 2 بامداد بازپخش می شود. @meshkatnoor🔴
☀️موضع گیری متناقض غربزدگان مخالف روحانیت 📛در سالیان اخیر، شاهد دیدگاه های ضد علمی سران نظام لیبرال سرمایه داری آمریکا هستیم. در این مجال نمونه هایی را بیان می کنیم: 1️⃣دونالد ترامپ در نشست خبری روز پنجشنبه خود، خواستار بررسی تزریق مواد شوینده به بدن انسان برای درمان بیماری «کووید ۱۹» شد؛ اما پزشکان در مورد تبعات چنین اقدامی هشدار داده‌اند. ترامپ از احتمال مفید بودن استفاده از اشعه مافوق بنفش در داخل بدن انسان نیز سخن گفت. 2️⃣دونالد ترامپ گفته که حاضر نیست به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا از ماسک استفاده کند. 3️⃣ ترامپ از اعتراض‌های ضدقرنطینه در برخی از ایالت‌ها نیز حمایت کرده است. 4️⃣ دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۷ هنگام وقوع کسوف، از بالکن کاخ سفید به طور مستقیم و با چشم غیر مسلح به خورشید خیره شد. این در حالی است که بسیاری از متخصصان نجوم و چشم پزشکان ،پیش از این رویداد نادر هشدار داده بودند که نگریستن به خورشیدگرفتگی بدون استفاده از عینک مخصوص می‌تواند برای چشم خطرناک باشد. 5️⃣دانشمندان، طی دهه‌های گذشته، بارها با ارائه داده‌های علمی از تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین سخن گفته‌اند. دونالد ترامپ اما تغییرات آب و هوایی و پدیده گرمایش زمین را یک «حقه» توصیف کرده است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین کشورش را از توافق تغییرات آب و هوایی پاریس خارج کرده است. 6️⃣دونالد ترامپ بر این باور است که صدای توربین‌های بادی سرطان‌زا است. این در حالی است که سرطان‌زا بودن صدای توربین‌های بادی تاکنون در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده است. 7️⃣رئیس جمهوری آمریکا، تمرینات ورزشی روزانه را مضر می‌داند و بر این باور است که این تمرین‌ها انرژی محدود بدن انسان را از بین می‌برد. این در حالی است که پزشکان از تمرینات ورزشی به عنوان یکی از عوامل موثر بر سلامت بدن یاد می کنند. 📡https://farsi.euronews.com/2020/04/25/cleaning-inside-human-body-with-disinfectants-is-trump-contradicting-science-something-new ☀️غربگرایان ایرانی سعی می‌کنند که این نوع اخبار در ایران منتشر نشود یا بر روی آنها تمرکز نشود تا هیبت پوشالی سردمداران آمریکا در دیدگان مردم سطحی‌نگر که تحت تأثیر صدها کانال ماهواره‌ای و تلگرامی و ... هستند، شکسته نشود و همچنان غرب سکولار و رهبرانش، متمدن و علم‌گرا معرفی شوند. ✳️اما در مقابل، اگر شخصی درجه چندم و غیر مسئول در نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه، مثلاً عنبر نسارا یا ادرار شتر را داروی ضد کرونا معرفی کند با بزرگ‌نمایی چنین خبری و انتساب آن به دین، نظام اسلامی و حوزه‌های علمیه، هجمه‌های شدیدی را تدارک می‌بینند و این حقیقت را نادیده می‌گیرند که دیدگاه‌های شاذ و نادر یک شخص را نمی‌توان به کل یک مجموعه نسبت داد. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤چرا در حکومت اسلامی حجاب اجباری است؟😳 ✍🎤 پاسخ محمدرضا باقرزاده... @bagherzadeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔چرا خدا دنیای با این همه سختی و بدی را آفرید؟! 🎤حجت الاسلام سلیمانی
🔹دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار می کند. 🔹نشست های علمی _ فرهنگی زیر به صورت گفتگو همراه پرسش و پاسخ مجازی برگزار می گردد. ۱. آسیب شناسی نظام حقوق اساسی کشور در وضعیت کرونا: دکتر حبیب نژاد ۲.چالش کرونا و شرور با عدل الهی: دکتر برنجکار ۳. کرونا ورابطه علم ودین: دکتر عبداللهی ۴. اهمیت توسعه ی یادگیری الکترونیک در جامعه ی مهدوی به عنوان پیش نیاز ظهور: دکتر آذر. ۵. نقش خداباوری در حیات بشر با تاکید بر وضعیت کرونایی: دکتر جبرییلی ۶. مساله مهدویت و موعود گرایی و پسا کرونا؛ دکتر بهروز لک‌. ۷. انگاره خدا و بیماری کرونا؛ دکتر احد فرامرز قراملکی ۸.اولویت بندی گونه های امنیت از دیدگاه فقه و حقوق در عصر کرونا: دکتر ارسطا ۹. اخلاق اجتماعی و کرونا: دکتر بوسیلکی ۱۰.کارآمدی دولت ها در مدیریت کرونا: دکتر حمیدی زاده ۱۱. نقش مرگ باوری در کاهش اضطراب در ایام کرونا: دکتر ساجدی ۱۲. کرونا و‌ نهضت جهانی توبه و‌ بازگشت: دکتر حیدری ۱۳.کرونا و هزینه فرصت از دست رفته: دکتر کاشانی پور 🔺زمان دقیق هر کدام از ارائه ها و برنامه های سخنرانان دیگر متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. 🕰زمان: ماه مبارک رمضان: حدود ساعت ۱۰:۳۰ شب ها 👇لینک ورود به اتاق گفتگوی مجازی👇 https://chat.whatsapp.com/EihXszCVM0r7DkldXBrUH6 🔹برنامه های فوق توسط *خبرگزاری ایسنا* پوشش داده خواهد شد و در صفحه رسمی اینستاگرام و‌ آپارات پردیس فارابی نیز پخش خواهند شد. 🔻آدرس اینستاکرام https://www.instagram.com/ut_farabi 🔻آدرس آپارات https://www.aparat.com/ut_farabi 🔹دبیرخانه همایش چالش های کرونا و‌زندگی مومنانه
🧠روانشناسی قرآنی: واکنش انسان به نعمت و نغمت 🗯ویروس کرونا و زمینه سازی برای ضعف دینداری و رویگردانی از خدا ؟! آیا این نگاه چنانکه برخی فرصت طلبان القا می کنند،می تواند پایه و اساسی داشته باشد؟ 🔸برای پاسخ به این مسئله، رویکرد قرآنی را در پی خواهیم گرفت که از ساختار روانی انسان و نوع رویارویی او در برابر گرفتاریها و خوشی ها پرده برده می دارد و به تعبیر دیگر ، این مسئله با یک روانشناسی قرآنی بهتر پاسخ گفته خواهد شد. ✅تا زمانی که زندگی انسان روال عادی خود را طی می کند و دارای فراز و فرود نبوده، عیب و هنر انسان ها نیز نهفته است، لکن اگر نقطه عطفی در زندگی انسان ها ایجاد شود، نیاز به یک تغییر مسیر و تصمیم های جسورانه است. از نگاه قرآن «انسان» هایی که زندگی آنها از حالت ناخوشی به خوشی تبدیل شده، از خداوند رویگردان می شوند و همه چیز را نتیجه هوش و توان خود می دانند (يونس : 12؛ الروم : 33؛الزمر : 49؛ و ...) البته اهل ایمان از جمله ی انسان های پیشین مستثنی هستند(المعارج : 22-30؛ العلق :6-7) ✅اما در سختی ها نتیجه متفاوت است؛قرآن هدف از سخت گیری و امتحان ها را برای تضرع و برگشت به سوی خدا می داند(الأنعام : 42؛الزخرف : 48؛السجدة : 21) و می فرماید که «انسان»ها اگر در سختی ها گرفتار شوند ، به سوی خدا بازگشته و او را می خوانند(يونس : 12؛الروم : 33؛الزمر : 8 ؛يونس : 22؛...) البته این برای "انسان" و افراد معمولی است، اما گرفتاری ها برای برخی سرعت سقوطشان را افزایش می دهد و آنها نسبت به راهی که در پیش گرفته اند مصمم تر خواهد کرد و آنها کسانی اند که ایمان به آخرت ندارند(مومنون:74- 76). ✳️ از این آیات چنین برداشت می شود که ساختار روانی و ذاتی انسان بگونه ای است که در گرفتاریها به فطرت الهی خود بازگشته و خدا را تنها عامل نجات خود می داند ولی در برابر خوشی ها گردن فرازی می کند و از دین و خدا رویگردان می شود. 🔚برخلاف نگاه کسانی که از گرفتاری ها خوانش «شر»گونه ارائه می دهند و در صددند تا نشان دهند که این گرفتاریها ایمان انسانی را به چالش می کشد، طبیعت و روان انسانی از نگاه قرآن بگونه ای است که در سختی ها گرایش بیشتری به خدا پیدا می کند. البته برای برخی که ریگی به کفش دارند، این سختی ها به سرعت سقوط آنها می افزاید و آنها سعی خواهند کرد با دستمایه قرار دادن این گرفتاریها دیگران را نیز بفریبند. 📝 حجت الاسلام جواد قلی پور
¤ عصر حيرت 《مهدى نصيری》 .pdf
2.83M
📖 دانلود pdf | کتاب عصر حیرت مهدی نصیری 🔸مهدی نصیری پژوهشگر، و مدیر مسئول فصلنامه اعتقادی-معرفتی است. او که واجد رویکردی موسوم به نواخباری‌ست بر رجحان آیات و روایات در خردورزی بشری تاکید کرده و امکان تحقق عقل مستقل را نمی‌پذیرد. 🔹 نصیری که صاحب تالیفاتی همچون "اسلام و تجدد" در زمینه مواجهه اسلام با مبانی مدرنیته، آثار و لوازم مختلفش همچون تکنولوژی و علم مدرن است، "فلسفه از منظر قرآن و روایات" که درباره نگاه مستنبط نصیری از دین در نوع مواجهه با فلسفه است و... این بار به سراغ نگارش کتابی درباره وضع حکمرانی، تمدن سازی و دولت در عصر غیبت رفته است. 🔸کتاب به سراغ موضوعی چالشی و البته بسیار مهم در وضع حاضر ما رفته است و نگاه خاصی که آن را نمایندگی می‌کند نیز بر اهمیت و چالشی بودن مسئله دمیده است. باید منتظر واکنش‌های علمی که از جانب اساتید و محافل علمی نسبت به کتاب خواهد شد، بود.
⬆️⬆️ دو عکس بالا و پایین را مقایسه کنید. ✅ عکس بالا توسط بی بی سی فارسی نشر داده شده تا حرم حضرت معصومه و زائران حرم و به ویژه روحانیون را عامل شیوع کرونا معرفی کند. ✅ عکس دوم را روزنامه جمهوری اسلامی نشر داده است و با علامت فلش، به حرم حضرت معصومه اشاره کرده و نوشته: «ویروس کرونا در ایران» ❇️ خودتان قضاوت کنید.⬇️⬇️⬇️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@Behmani ❓ 098 یک مثال ساده برای بیان توحید افعالی ▪️ البته مثال‌های دقیق‌تری هم هست ولی خب این مثال فهمش ساده‌تره.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 اهمیت زاویه دید در رسانه 👈 نمی توان رسانه ای را تصور کرد که بدون «زاویه دید» نسبت به حقایق فعالیت کند. 👈 حوزه علمیه نسبت به حقایق دین آگاهی پیدا کرده. 👈 اگر حوزه علمیه نتواند از طریق رسانه های موجود «زاویه دید» خودش نسبت به حقایق را به جهان منتقل کند، کسان دیگری که فهم دینی ندارند، این جای خالی را پر خواهند کرد. Tanwir.ir @Tanwir
🔺برخی از تأليفات‌ مرحوم آیت ‌الله‌ امينی: 1. همه‌ بايد بدانند؛ 2. بررسی‌ مسائل‌ كلی‌ امامت‌؛ 3. بانوی نمونه اسلام فاطمه زهرا (س)؛ 4. دادگستر جهان؛ 5. آموزش‌ دين‌ (4 جلد)؛ 6. آيين‌ همسرداری؛ 7. آيين‌ تربيت‌؛ 8. انتخاب‌ همسر؛ 9. اسلام‌ و تعليم‌ و تربيت‌؛ 10.آشنايی‌ با مسائل‌ كلی اسلام‌؛ 11. معاد در قرآن؛ 12.خودسازی؛ 13. وحي‌ در اديان‌ آسمانی‌؛ 14. در كنفرانسها؛ 15. تعليمات‌ دينی،‌ دوره‌ ابتدايی و راهنمایی تحصیلی. 16. الگوهای فضیلت‌؛ 17. خداشناسی؛ 18. پيامبرشناسی و پيامبر اسلام‌؛ 19. زن‌ در اسلام‌؛ 20. آشنایی با مسائل‌ كلّی اسلام‌؛ 21. نماز نور چشم پیامبر اعظم (ص)؛ 22. دروس‌ من‌ الثقافة‌ الاسلامية‌؛ 23. مهمترین واجب فراموش شده؛ 24. اسلام‌ و تمدن‌ غرب‌؛ 25. امامت و امامان علیهم السلام؛ 26. تربیت؛ 27. پرتوی از اسلام؛ 28. گفتارهای اخلاقی و اجتماعی؛ 29. جهاد با نفس؛ 30. انضباط اقتصادی. 📚فایل متنی کتب ارزنده آیت الله ابراهیم امینی در سایت زیر قابل مطالعه است👇 http://www.ibrahimamini.com/fa/book @meshkatnoor🔴
🌀تخفيفات ويژه 🌀 ✳️ فهرست (ليست) نرم‌افزارهاي توليدي مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي 📀 💿 💾 💽 📞 با ما تماس بگيريد: ۰۲۵_۳۲۱۳۷۲۴۳ ۰۲۵_۳۲۱۳۷۷۰۷ يا ۰۹۱۲۷۴۷۵۳۳۹ 🔰 @daeratolmaaref
کانال های به و شایعات فضای مجازی: ۱.قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات @GhararGahShayeat ۲. آنتی شبهه @Antishobheh ۳.پاسخ به شایعات و شبهات @mobahesegroup ۴. آنتی شایعات و شبهات @Anti_Shayeat ۵. پاسخ‌ به ‌شبهات ‌فــضای مجازی @shobhe_shenasi ۶. پاسخ به شایعات و شبهات 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 ۷. کانال روشنگری @Roshangari_ir ۸. پرسمان مهدوی @P_Mahdavi ۹. پرسمان اعتقادی @Rahnamye_Behesht ۱۰. پرسمان اعتقادی @p_eteghadi ۱۱. بدون توقف https://eitaa.com/bedonetavaghoff ۱۲. مرکز ملی پاسخگویی @pasokhgoo1 ۱۳. پاسخ به شبهات کرونا https://eitaa.com/pasokhgoom https://eitaa.com/coronaai ۱۴. ایکس شبهه |پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات @xshobhe https://eitaa.com/xshobhe ۱۵. ویکی شبهه در ایتا: https://eitaa.com/Wiki_Shobhe ویکی شبهه در تلگرام https://telegram.me/joinchat/BWGstz9LDGhlEtwQ6sumxg ۱۶. عمار۱۱۰ @ammar110 ۱۷. آنتی BBC @AntiBBC ۱۸. طلبه پاسخگو @pasokhgoo ۱۹. طلاب پاسخگو @Tollabe_pasokhgoo ۲۰. طلبه پاسخگو @talabehpasokhgoo ۲۱. ابرگروه پرسمان دینی http://eitaa.com/joinchat/2084962315Ccfe233ce0c ۲۲.مرکز پاسخگویی موعظه @pasokhha ۲۳. گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی @meshkatnoor
#نشست #قطب_فلسفه_دين 🔸به همت قطب علمي فلسفه دين با همکاري گروه #منطق_فهم_دين پژوهشگاه: 🔰 نشست علمي مجازي پيامدهاي الهياتي #کرونا برگزار شد ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/pecorona #پژوهش_تعطیل_شدنی_نیست #با_یاری_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا 🆔 @iictchannel
به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی مجازی با عنوان «پیامدهای الهیاتی کرونا» روز سه شنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ با حضور و سخنرانی حجج اسلام دکتر محمد جعفری، دکتر حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر علیرضا قائمی‌نیا توسط قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه و با مشارکت گروه منطق فهم دین این پژوهشگاه در فضای مجازی برگزار شد. در این نشست علمی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری عضو شورای علمی قطب فلسفه دین و عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: کرونا نظم مادی و عادی جهان را به هم ریخته است و پیامدهایی شگرف و بازتاب‌هایی تزلزل آفرین در زندگی بشر داشته و معادلات زیست انسانی را در عرصه‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی، تغییر داده است؛ وی تصریح کرد: این تغییرات به نحوی است که برخی براین باورند باید قرن ۲۱ را به دو بخش پیشا کرونا و پسا کرونا تقسیم نمود. این حادثه طبعا، الهیات را هم به عنوان مباحث ناظربه معنویت و روح، در معرض آزمونی جدی قرار داده است. دراین میان در مورد موفقیت الهیات و پاسخگویی آن به نیازهای روحی بشر در ماجرای کرونا، پاره‌ای از جمله روشنفکران دینی بر تغییر و بازبینی اساسی در الهیات دینی تاکید دارند. جعفری ادامه داد: جالب آن جاست که این طیف فکری، توصیه می‌نمایند که الهیات اسلامی باید راه الهیات مسیحی را در پیش بگیرد که در مواجهه با حوادث بحرانی، کامیاب بوده است! عضو شورای علمی قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: بنده بر این باور هستم که الهیات توحیدی و بالاخص اسلامی، در این آزمون سربلند و کامیاب بوده و ظرفیت‌های این الهیات البته با تأکید بر جنبه‌های وحیانی و فلسفی هر دو، در پاسخگویی به نیازهای روحی و معنوی بشر درگذر از این بحران کافی و وافی است. البته با تاکید براین نکته که این ظرفیت‌ها در برخی ابعاد باید، بازآموزی، بازاندیشی و باز ارائه شود. جعفری همچنان گفت: الهیات ما در بعد نظری و معرفتی نقصی ندارد اما در مورد الهیات رنج و شر باید اذعان نمود که الهیات ما باید چابک‌تر و کاربردی تر شود. ما نیازمند الهیات زندگی هسیتم یعنی باید امتداد مباحث متافیزیکی را تا زندگی روزمره انسان دراین دنیا بکشانیم. این مقوله وقتی به تحقق می‌رسد که الهیات صرفا به جنبه‌های نظری و معرفتی بشر نپردازد بلکه ارتباط این عرصه‌ها را با دیگر ساحات وجودی انسان مانند احساسات و عواطف و نیازهای روحی و روانی او نیز در نظر گیرد. عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: به عنوان نمونه الهیات دینی، باید در مورد نگاه انسان به رنج و شر به لحاظ روانی (نگاه مثبت یا منفی) با تکیه بر جهان بینی توحیدی و نیز نقش مرگ اندیشی در نشاط روحی و معنوی و رفع اضطراب و افسردگی و مقولاتی از این سنخ که به رابطه عقل و روان نظر دارد، بیشتر توجه نماید. در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین عضو شورای علمی قطب فلسفه دین و عضو هیأت علمی و مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: از جمله مسائل مهم در رابطه با کرونا معنای آن است. آیا حادثه کرونا پدیده‌ای معنا دار است یا بی معنا؟ و اگر معنادار است، معنای آن چیست و در کدام نظام اندیشگی و الهیاتی میتوان معنای آن را دریافت؟ وی تصریح کرد: واقعیت این است که در نگرش مادی نمی‌توان برای آن معنایی یافت. در واقع این پدیده‌ای کر و کور، تصادفی و فاقد هرگونه حساب شدگی و حکمت است. در نگاه‌های الهیاتی پانته ایستی، دئیستی، پویشی و لیبرال هم وضع بهتر از این نیست. اما در نگره توحیدی وضعیت بسیار متفاوت است. در این نگاه اولا همه چیز در این عالم حکیمانه است. ثانیا شر محض یا گزافی وجود ندارد و آنچه شر خوانده می‌شود محفوف به خیرات کثیر است که باید شناخته شده و از آنها به درستی بهره برداری شود. ثالثا آنچه شر می‌خوانیم غالبا با رفتارهای ما پیوند دارد رابعا در نظام سنت‌های الهی وجوه و ابعاد مختلفی از این مساله به دست می‌آید که به این مساله معانی مختلفی داده و درس‌ها و پیامدهای سازنده‌ای به بشریت ارائه می‌کند. حجت الاسلام والمسلمین دکتر قائمی نیا مدیر قطب علمی فلسفه دین و عضو هیأت علمی پژوهشگاه با بیان اینکه نگاه الهیاتی عمده‌ای که تا کنون به این مسئله صورت گرفته بر مبنای الهیات متافیزیکی بوده اظهار داشت: بنده تلاش میکنم از وجه دیگری با این مسئله مواجه شوم. در الهیات متافیزیکی ما با نگاهی انتزاعی با مسائل مواجه می‌شویم و البته این نوع الهیات برای اثبات مبانی فکری بسیار لازم است. اثبات توحید، نبوت و دیگر مبانی دینی در این نوع الهیات شکل می‌گیرد. اما به نظر می‌رسد لازم است با مسائل انسانی از زاویه دیگری وارد شد و به بررسی آنها پرداخت. 👇👇👇
وی ادامه داد: الهیات وجودی به نظر بنده راهی است که ما را با مسائل انسانی مواجه می‌کند و از آن شکل انتزاعی محض خارج می‌کند. انسان در رنج، در تنهایی، در ناامیدی و در مسائلی مانند کرونا چه وضعی دارد؟ اینها در الهیات وجودی مورد بحث قرار میگیرد. البته ممکن است گفته شود الهیات اگزیستانسیالیستی نیز به همین مسائل می‌پردازد. اما در آنجا خدا مغفول است و از مفاهیم کتاب و سنت کمک گرفته نمی‌شود. قائمی‌نیا گفت: بنده معتقدم با رویکرد معناشناسی و توجه به مفاهیم قرآنی و مضامین سنت و میراث فکری مسلمانان می‌توان الهیات وجودی با رویکرد خدا محور داشت و برای مواجهه با مسائلی مانند کرونا و اصولا برای فهم عالم انسانی این الهیات باید مورد توجه باشد. مشروح مباحث این نشست علمی به زودی به اطلاع خوانندگان خواهد رسید. @meshkatnoor🔴
🔴 نقد و بررسی بخشی از سخنان آقای سروش که نسبت به ترجمه قرآن آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرده است : " ...آیا افتخار‌آور است که مرجع شیعی ترجمه‌ای فارسی از قرآن منتشر کند که ۱۸۰۰ غلط مسلّم دارد؟ (قرآن ترجمه مکارم شیرازی، تحلیل و نقد مرتضی کریمی‌نیا)." 🔸 مشخصات این ترجمه از نگاه آیت الله مکارم شیرازی ایشان در پایان قرآن کریم ، تحت عنوان « سخنی پیرامون ترجمه » ابتدا توضيحاتى راجع به انواع ترجمه دارد و آن را به سه دسته تقسیم می کند : ۱- ترجمه « کلمه به کلمه » یا به اصطلاح « تحت اللفظی » که در آن هر واژه ای از زبان اول را بر می دارند و واژه معادل آن را در زبان دوم به جای آن می گذارند ، این بدترین نوع ترجمه است نه تنها زیبا نیست بلکه نارسا و احیانا غلط است. نه تنها امانت نیست بلکه گاه ناآگاهانه خیانت است. چه نازیباست که مثلاً کلمات « بین ایدیهن و ارجلهن » که در آیه ۱۲ سوره ممتحنه آمده است را برداریم و دقیقا معنای تحت اللفظی آن را به جای آن بگذاریم. در حالی که معادل واقعی آن در زبان فارسی «پیش رو » و « پیش پای » آنهاست. ۲- ترجمه « آزاد » که در آن مترجم خود را مقید به انتقال دقیق محتوای متن مورد نظر نمی داند بلکه با توجه به اهداف خود در آن کم یا زیاد می کند ، در این نوع اگر چه روح متن در مجموع محفوظ است ولی نمی توان اسم آن را ترجمه گذاشت. ۳- ترجمه « محتوا به محتوا » در این نوع از ترجمه ، که نیازمند تسلط فراوان مترجم بر هر دو زبان و محتوای متنی است که می خواهد ترجمه کند ، می باشد ، ابتدا معانی دقیقا از لباس الفاظ « زبان اول » برهنه می شود سپس لباس « زبان دوم » به طور دقیق به لباس زبان دوم آراسته می گردد ، آنچه شایسته ترجمه های قرآن و مانند آن است همین نوع از ترجمه است. سپس ایشان در ادامه : -- ترجمه خود را از نوع ترجمه محتوا به محتوا معرفى کرده و از این رو معتقدند در ترجمه نخست بايد معانى دقيقاً از لباس زبان اول برهنه شود و در مغز جاى گيرد، سپس دقيقاً به لباس زبان دوم آراسته گردد. -- همچنين ترجمه خود را از نوع ترجمه به زبان روزمره توده مردم دانسته و به همين دليل در بسيارى از موارد، الفاظ عربى كه آميخته با زبان فارسى شده و جزئى از آن گرديده و كاملاً مأنوس است به‌جاى واژه‌هاى فارسى نامأنوس قرار داده است. زيرا هدف، لسان قوم بوده است كه قرآن بر آن تأكيد دارد نه لسان ادباى قوم و مقصود اصل هماهنگى است نه ارائه يك معناى اديبانه. -- یکی دیگر از ویژگی های این ترجمه آن است که حاصل تحقیق سالها کار گروهی است. زیرا بنا بر نظر مترجم این ترجمه در اصل برگرفته از ترجمه قرآن در تفسیر نمونه (با ۱۵ سال تحقیق گروهی) و نیز حاصل تحقیق جداگانه و سه ساله گروه مجرب علمی و با ویراستاری استاد جواد محدثی است ، بنابراین در واقع این ترجمه ، ترجمه ای است که در سایه کار گروهی و محققانه در طول تقریبا ۱۸ ساله با نظارت آیت‌الله مکارم شیرازی و سبک و روش مورد پسند ایشان بدست آمده است. -- از جمله ویژگی های دیگر این ترجمه این است که اکثر جملات ترجمه شده با جملات آیات مطابقت دارد، و سعی شده توضیحات تفسیری با پرانتز مشخص شود. -- به نظر می رسد یکی از امتیازات و مشخصه های اصلی این ترجمه (حداقل به عنوان یک تجربه شخصی) روانی آن است و همین مطلب ، عبارات آن را بسیار ساده و قابل فهم برای عموم کرده ‌است. 🔴 آقای مرتضی کریمی نیا(متولد ۱۳۵۰ش) از پژوهشگران علوم قرآنی که امروزه دارای مقالات فراوانی در زمینه مباحث قرآنی هستند در بهار و پاییز سال ۱۳۷۵ یعنی دو سال بعد از انتشار ترجمه قرآن آیت‌الله مکارم شیرازی ، در مجله بینات شماره ۹ و ۱۱ به نقد و بررسی این ترجمه پرداختند که قابل مراجعه است. 🔶 برخى از اشكالاتى كه ایشان در نقد ترجمه آیت‌الله مکارم برشمرده است عبارتند از: الف) برخى موارد، ترجمه نشده ب) اشكالات نحوى و ساختارى ج) تفاوت و تضاد در تفسير و توضيح د) اشكالات لغوى و صرفى. 👇👇👇👇
🔺بنده بعد از این که آقای سروش ، دو مرتبه هم در کلیپی که در فضای مجازی از صحبت های ایشان پخش شد و هم در جوابیه ای که ایشان به نقد علما و فضلای حوزه دادند ، اشاره به غلط مُسلّم و فراوان ترجمه قرآن آیت‌الله مکارم شیرازی به نقل از آقای مرتضی کریمی نیا کرده و به نوعی آن را به سخره گرفته بودند ، در صدد مراجعه به این نقد و اطلاع از صحت و سقم آن بودم و بعد از اینکه دو مقاله انتقادی آقای کریمی نیا را دیدم و به بررسی برخی از آنها پرداختم با توجه به پایین بودن سطح و کیفیت حداقل برخی از نقد های ایشان ، تصمیم گرفتم که تمام نقدها و اشکالات ایشان را بررسی کنم اما وقتی که متوجه شدم که در همان سال(۱۳۷۵) جوابیه ای از سوی یکی از شاگردان آیت‌الله مکارم شیرازی که سالها در این زمینه همراه با ایشان بوده اند نوشته شده ، به نظرم رسید تنها برخی از این نقد های آقای کریمی نیا را به عنوان نمونه مورد اشاره و بررسی قرار دهم و در بقیه موارد شما را به همان جوابیه فوق الذکر ارجاع دهم. 🔶 الف) برخی موارد ترجمه نشده 🔺اشکال اول : سوره بقره ، آیه ۲۵ ، در جمله " وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَة " فِيهَا ، ترجمه نشده است. وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ به کسانى که ایمان آورده، و کارهاى شایسته انجام داده اند، بشارت ده که باغهایى بهشتى براى آنهاست که نهرها از پاى درختانش جاریست. هر زمان که میوه اى از آن، روزى آنان شود، مى گویند: «این همان است که قبلاً به ما روزى داده شده بود. (ولى اینها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است.)» ومیوه هایى که براى آنها آورده مى شود، همه (ازنظرخوبى و زیبایى) یکسانند. و براى آنان همسرانى پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.(بقره ،۲۵) -- در این آیه در واقع اشکال این است که چرا مترجم (معنای فیها یعنی در آن) را در ترجمه " وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ " بیان نکرده است. 🔹پاسخ آن روشن است : چون مترجم در صدد بیان روان ، ساده و در عین حال روشن است و به جای اینکه معنای (فیها یعنی در آن) را در دو جمله پایانی آیه تکرار کند که باعث ثقیل و زشت شدن جمله می شود آن را فقط در جمله پایانی ترجمه کرده و با این ترجمه هدف که فهم معنای آیه است به سادگی و زیبایی قابل دسترسی است. 🔺اشکال دوم : سوره بقره ، آیه ۱۰۰ ، در جمله " نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِّنْهُم" "مِّنْهُم" ترجمه نشده در حالی که در آیه ۷۵ ترجمه شده است. أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِّنْهُم ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ و آیاچنین نیست که هر بار آنها [=یهود ]پیمانى (با خدا و پیامبر) بستند، گروهى از ایشان آن را شکستند؟! آرى، بیشتر آنان ایمان نمى آورند.(بقره، ۱۰۰) 🔸پاسخ👇👇👇👇
اولا : در این ترجمه از قرآن های آیت الله مکارم که الان در دسترس است معنای "مِّنْهُم" بیان شده است. ثانیا : اگر ترجمه هم نمی شد از محتوای جمله یا کل آیه ، معنای "مِّنْهُم" قابل فهم است و مترجم به دنبال ترجمه محتوایی است نه کلمه به کلمه. 🔷 ب) اشکالات نحوی و ساختاری 🔺اشکال اول : سوره بقره ، آیه ۱۵، "وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ" و آنها را در طغیانشان نگه می دارد تا سرگردان شوند. "يَعْمَهُونَ" حال است برای "هُم" اما به صورت سببی ترجمه شده است. اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ خداوند آنان را استهزا مى کند. و آنها را در طغیانشان نگه مى دارد، تا سرگردان شوند.(بقره ،۱۵) 🔸پاسخ اولا : ممکن است از نظر ایشان واقعا يَعْمَهُونَ حال نباشد. ثانیا : بر فرض يَعْمَهُونَ حال باشد همان طور که ایشان در سبک ترجمه خود بیان فرمودند آنچه در ترجمه برای ایشان مهم است رساندن معنا و محتوای آیه شریفه به صورت روان و ساده و به زبان امروزی است و لو اینکه به حال یا صفت بودن آن اشاره نشده باشد. 🔺اشکال دوم : سوره بقره ، آیه ۱۲۰، جمله إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ ، هدایت ،تنها هدایت الهی است. ترجمه شده که نادرست است و صحیح آن چنین است : "تنها هدایت الهی ، هدایت است ... این معنا اگر چه نادرست نیست ولی مناسب نیست. ... قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ... ... بگو: «هدایت واقعى، هدایت خدا است.»(بقره ، ۱۲۰) 🔹پاسخ اولا : ترجمه ای که از آیه إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَىٰ الان در اختیار همگان است این است که «هدایت واقعى، هدایت خدا است.» که این معنا با معنایی که مستشکل آن را صحیح می داند "تنها هدایت الهی ، هدایت است" تقریبا هماهنگ است. 👇👇👇👇