هدایت شده از سیداحمد غفاری
🔅معرفی کتاب معنویت و دین
🔅در اين کتاب، به نقدِ معنويتهايی پرداخته شده است که در راستای ادعای استقلال از وحی الهی، شکلگرفته و نضج يافتهاند.
🔅در بخش ابتدایی کتاب، به گزارش تفصيلی از تعاريف ارائهشده در باب هويت معنويت، پرداخته شده و پس از نقد روششناختی و محتوايی به اين تعاريف، تعريف منتخب ارائه شده است.
🔅در فصل نهایی از بخش ابتدایی، به ارتباط معنويت و مفاهيم مرتبط با آن از قبيل تديّن، عرفان و معناداری پرداخته شده و در هر قسم، ارتباط و دامنهٔ شمول مفهومی و مصداقی، مورد مداقّه قرار گرفته است.
🔅در بخش دوم از سخن، به گزارش تفصيلی از استدلالهايی پرداخته شده که منکران معنويت دينی ارائه نمودهاند؛ هدف و کانون توجه اين استدلالها، همگی معطوف به مردود نمودن وابستگی معنويت به دين است؛ به دليل تنوع منشأ و تفاوت خاستگاه معرفتشناختی، انسانشناختی و دينشناختیِ اين شبهات، سه فصل در توضيح تفصيلی و تبيين ملاحظات انتقادی بر اين شبهات، تدارک گرديد.
🔅مقصود از عناوين سهگانهٔ فوق، التفات به محل تولّد و تکوّن اين استدلال و به تعبير ديگر، ترسيم آبشخور و مبنای استدلال است.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا اسلام و قرآن، خشونت طلب و تروریست پرورند؟ پاسخ را از زبان یکی از اساتید دانشگاهی آمریکا بشنوید. https://eitaa.com/meshkatnoor
💠 نقد ادیان و مذاهب (#آتئیست)
🔻 دانشمندان اعلام کردند که ایدهی پیدایش جهان از هیچ یا همان پیدایش جهان از خلاء کوانتومی که استفن هاوکینگ مطرح کرده بود شکست خورده و اشتباه بوده است.
🔸 محققان موسسهی #فیزیک گرانشی ماکس پلانک در مونیخ آلمان و همچنین محققان موسسهی فیزیک نظری کانادا اعلام کردند که با انجام محاسبات جدید مشخص شده است که طرح پیشنهادی استفن هاوکینگ در زمینهی پیدایش جهان اشتباه بوده و در بیگ بنگ (لحظهی شروع جهان) فضا-زمان بینهایت بوده و در نتیجه جهان نمیتواند از هیچ یا همان خلاء کوانتومی به وجود آمده باشد. این خبر را ژورنال انجمن فیزیک آمریکا و همچنین دانشگاه کرنل آمریکا و… نیز منتشر کردهاند.
🔸 بر خلاف اینکه آتئیستهای ایرانی اغلب فکر میکنند ایدهی پیدایش جهان از هیچ (یا همان پیدایش جهان از #خلاء کوانتومی) را لاورنس کراوس بیان کرده است، در واقع یکی از بنیانگذاران اصلی این ایده #استفن_هاوکینگ بوده است که ایدهی پیدایش جهان از هیچ یا همان خلاء کوانتومی را سال ۱۹۸۰( یعنی ۳۷ سال پیش) بیان کرد و در حقیقت لاورنس کراوس در کتابی که سال ۲۰۱۲ با عنوان “جهانی از هیچ” منتشر کرد صرفا از ایدهی استفن هاوکینگ و تعداد دیگری از دانشمندان کپیبرداری کرده و چیز جدید خاصی از خود ارائه نکرده است.
🔸 تا قبل از سال ۱۹۸۰ یکی از دغدغههای بزرگ کیهانشناسان این بود که چگونه امکان دارد جهان خلق شود در حالی که در لحظهی شروع جهان(بیگ بنگ) خمیدگی و چگالی به بینهایت رسیده و درنتیجه تمام قوانین فیزیک از بین میروند. در سال ۱۹۸۰ استفن هاوکینگ و جیمز هارتل یک ایدهی جدید مطرح کردند که بتوانند پیدایش جهان را توجیه کنند. آنها پیشنهاد کردند که جهان هیچگاه دارای خمیدگی و چگالی بینهایت (یا اصطلاحا سینگولاریتی) نبوده و در عوض در لحظهی بیگ بنگ صرفا خلاء کوانتومی یا همان هیچ وجود داشته و به عبارت دیگر جهان از هیچ (یا همان خلاء کوانتومی) به وجود آمده است. اکنون(۲۰۱۷) دانشمندان موسسهی فیزیک گرانشی ماکس پلانک با انتشار مقالهای اعلام کردند که محاسبات جدید نشان داده است که ایدهی استفن هاوکینگ اشتباه بوده و در لحظهی شروع جهان، هم خمیدگی و هم چگالی بینهایت بوده و جهان نمیتواند از هیچ یا همان خلاء کوانتومی به وجود آمده باشد.
🔸 این مقاله که با عنوان
Stephen Hawking was Wrong: “Spacetime was Infinite at the Big Bang”
ترجمه: «استفن هاوکینگ اشتباه میکرد، فضا-زمان در بیگبنگ بینهایت بوده است.» منتشر شده و توضیحات آن به اختصار بالا آورده شده است را میتوانید در سایت کیهانشناسی Daily Galaxy بخوانید.
🔸 در انتها باید گفت که حتی اگر استفن هاوکینگ و لاورنس کراوس اشتباه نکرده بودند و جهان از هیچ یا همان خلاء کوانتومی به وجود آمده بود باز هم هیچ ربطی به آتئیستها نداشت و به طور واضح مشخص بود که این #هیچ یا همان خلاء کوانتومی که شامل قوانین فیزیک و… است را یک خالق وضع کرده است اما اکنون که مشخص شده ایدهی هاوکینگ و کراوس اشتباه بوده است نه تنها دیگر آتئیستهای ایرانی نمیتوانند بگوید که جهان از هیچ به وجود آمده بلکه به وضوح مشخص شد که هاوکینگ و کراوس به راحتی برای سالها جامعهی علمی را به بیراهه برده و یک ایدهی اشتباه را تبلیغ میکردهاند و این نشان میدهد که علوم تجربی تا چه اندازه قابل خدشه و تردید است.
🔻مطالعه بیشتر+پی نوشت و منابع:
🌐 http://shobhe.net/Archives
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#پرونده
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
#قطب_فلسفه_دین
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🔶🔶🔶 هم اکنون در حال برگزاری است...
✅ آئین نکوداشت پروفسور محمد لگنهاوزن
🏬 قم، موسسه امام خمینی(ره)
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#پرونده
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
#قطب_فلسفه_دین
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🔶 آیت الله العظمی #محمد_تقی_مصباح_یزدی در آئین نکوداشت پروفسور #محمد_لگنهاوزن:
✅ حقیقت جویی، خستگی ناپذیری، صراحت و شجاعت از مهم ترین ویژگیهای پرفسور #محمد_لنگهاوزن میباشد.
⚜ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/legenhosen-4
🆔 @iictchannel
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):
🔹پروفسور لگنهاوزن نمونه برجسته یک انسان حقیقت طلب است، حدود ۴۰ سال پیش قدمهای قابل تقدیری برداشتند و اکنون آن گامها و تلاشها بسیار ثمره داده است.
🔹ویژگی پروفسور لگنهاوزن خستگی ناپذیری است که همواره این گونه بودند، بدون اغراق بگویم برای روشن شدن یک موضوع، بیش از صد کتاب را مطالعه میکردند.
🔹اینکه کسی در فضای فرهنگی آمریکا جرات کند خلاف جریان موجود صحبت کند و مقاله بنویسد، شجاعتی است که در کمتر افرادی دیده میشود.
🔹باید در نشر حقایق دین در تمام دنیا، سعی کنیم وظیفه خود را انجام دهیم و فکر نکنیم فقط در چارچوب کشور خودمان و آن هم در برخی بخشها مثل حلال و حرام باید کاری انجام دهیم.
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#پرونده
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
#قطب_فلسفه_دین
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔶 لحظاتی زیبا که در آیین نکوداشت پروفسور #محمد_لگنهاوزن رقم خورد...
🏬 قم؛ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🆔 @iictchannel
💠 برداشتهای انحرافی از انتظار
🔹بعضیها، انتظار فرج را به این میدانند که در مسجد، حسینیه، و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خدا بخواهند... دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم، که یک کاری بکنند، نبودند.
یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را میگفتند: این است که، ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه میگذرد، ما تکلیفهای خودمان را عمل میکنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء الله درست میکنند، دیگر ما تکلیفی نداریم.
یک دستهای میگفتند: که باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری میخواهند بکنند، گناهها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.
یک دستهای از این بالاتر بودند. میگفتند: باید دامن زد به گناهها. دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف بیاورند.که این دسته اشخاص ساده لوح هم بودند.
یک دسته دیگری بودند که میگفتند: هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند (1)
🔸حضرت صاحب که تشریف میآورند، برای چه میآیند؟ برای اینکه گسترش بدهند عدالت را برای اینکه حکومت را تقویت کنند. برای اینکه فساد را از بین ببرند. ما بر خلاف آیات شریفه قرآن، دست از نهی از منکر برداریم، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را، برای اینکه حضرت بیایند؟!
قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ ونشر و اجرای آن، بیست و سه سال زحمت طاقت فرسا کشید، فقط برای مدت محدودی بود؟
آیا خدا، اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال؟ و پس از غیبت صغری، اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است؟ اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آنها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است (2)
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
(1): صحیفه نور امام خمینی، جلد۲، صفحه۱۹۶-۱۹۷
(2):کتاب ولایت فقیه امام خمینی، صفحه ۳۰
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرونده
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
💯 #پیشنهاد_ویژه
📹 #ببینید
📽 کلیپ آئین نکوداشت پروفسور محمد لگنهاوزن
📌 قم، موسسه امام خمینی(ره)
🆔 @iictchannel
حضرت آبت الله مصباح در دیدار با مبلغان خارج کشور با اشاره به تلاش دشمنان در مقابله با اسلام ناب، اظهار داشت: دشمنان تلاش میکنند تا با مغالطات و ایجاد شبهات، اعتقادات جوانان را سست کنند و با تحریک عوامل حیوانی، در رفتار آنها تأثیرگذار باشند.
وی خاطر نشان کرد: امروز جوانان و نوجوانان ما زیر بمباران شدید شبهات قرار دارند و مبانی اعتقادی آنها در معرض خطر است؛ از این رو اگر تنها به جهات اثباتی دین اکتفا کنیم و معارف دین را بیان کنیم، مشکل شبهات حل نمیشود؛ بلکه هم در زمینه ایجابی و هم در زمینه سلبی و پاسخ به شبهات باید تلاش کرد؛ سعی کنیم با روش صحیح، ضمن اثبات دین، پاسخ شبهات را نیز بدهیم، چرا که امروز، نیاز به پاسخ به شبهات، کمتر از بیان معارف نیست.
چرا حضرت امیر المومنین در شورای ۶ نفره شرکت کردند؟ آیا این با ولایت انتصابی ایشان از طرف خدا منافات ندارد؟ پاسخ را از زبان حجت الاسلام استاد کریمی بشنوید. 👆👆👆👆
کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره در ایتا
https://eitaa.com/meshkatnoor
آیتالله محمد تقی مصباح یزدی در جمع اساتید مدرسه رشد با طرح این سؤال که آیا تکالیف امروز و آینده ما، همان تکالیف سابق است و یا افزایش یافته است؟ فرمودند احساس میکنم که بر من واجب است در اواخر عمرم این مسئله را به شما گوشزد کنم: همچنان که امروز عوامل مختلف فردی و اجتماعی، روحی و روانی و حتی رشد استعدادها، سبب فراهم شدن زمینه رشد و پیشرفت و تعلیم شده است، بلاها و آفتها نیز افزایش یافته است؛ از جمله این آفتها این است که نسل آینده، با خطراتی مواجه است که این خطرات در دوران ما نبوده است.
وی ادامه داد: خطر عمده برای ما ایجاد انحراف در دین و مثلا گرایش از مذهب حقه به مذهب دیگر بود که زمینه آن در محیط خانه، مدرسه و اجتماع، بسیار اندک بود؛ از طرفی زمینه رشد فساد فکری و اخلاقی نیز بسیار کمتر از امروز بود. اما امروز زمینههای گسترش فساد، دهها برابر شده است. از زمینههای آفات فسادهای اجتماعی و اخلاقی گرفته تا آفت کفر و الحاد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزایش زمینههای فساد را مسئله مهمی دانست که از آن غفلت شده و در برنامهریزیها مورد توجه قرار نگرفته است، و افزود: امروز خطرات بسیاری نسل آینده –از بچههای خودمان گرفته تا کل بشریت– را تهدید میکند؛ خطراتی که برای نسل گذشته وجود نداشته است.
وی ادامه داد: علیرغم ارتباط محدودم با جامعه، متوجه میشوم که وضع بسیار خطرناک است، همچنین امروز از طریق فضای مجازی، سؤالاتی از ما پرسیده میشود که نشان از تأثیر این شبهات بر فرد سؤالکننده دارد؛ سؤالکنندگانی که گاه، خودشان اهل علم و از خانوادههای متدین هستند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به نمونههایی گفت: امروز دسترسی به فضای مجازی برای هر کودک و نوجوانی فراهم است و سیل شبهات آنها را احاطه کرده است؛ نمیتوان از آنها انتظار داشت که کتابهای اعتقادی که در گذشته نوشته شده را بخوانند و خودشان پاسخ را دریابند. این فضا وضعیت را نسبت به آینده بسیار نگرانکننده میکند.
وی خاطر نشان کرد: به حکم عقل و نقل باید در این زمینهها، فکر، کارتشکیلاتی و برنامهریزی کرد و راهی برای اجرای آن یافت. البته قدم اول، همیشه با مشکلات بیشتری همراه است و مانند گام برداشتن در مسیر سنگلاخ و با موانع متعدد است؛ اما این مسئله وظیفه را ساقط نمیکند؛ احیانا تهمتها و کارشکنیها را باید به جان خرید و تحمل کرد تا کمکم توجه دیگران نیز به این مسایل، جلب شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز برخی از افراد – با حسن نیت – خواهان حفظ روال سنتی حوزه و پیمودن راه سلف صالح گذشته هستند و چه بسا در نظر آنان، اگر کسی قصد ایجاد تحول در حوزه را داشته باشد، در حال منحرف کردن حوزه از مسیر اصلی است!
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: برای گام برداشتن در این مسیر و انجام وظیفه الهی و رفع نیازهای جامعه، در وهله اول باید خودمان عمیقا روح دین را بشناسیم و شناخت خودمان از دین، دقیق باشد؛ در شناخت دین، به صرف اینکه گذشتگان چنین کردند و ما هم باید راه آنان را ادامه دهیم، اکتفا نکنیم؛ بعد از شناخت دین، مسئله مهم بصیرت سیاسی و اجتماعی، شناخت نیازهای جامعه و شناخت راههای حل این نیازهاست.
https://eitaa.com/meshkatnoor
کاپیتان لیورپول👆👆👆👆 هم به دعا اعتقاد دارد و هم به معجزه؛ آن هم در جامعه دین گریزی مانند انگلستان. پس می توان از دنیای مدرن از دین و خدا، سخن گفت.
این جاست که اگر «محاسن کلام اهل بیت(علیهم السلام)» را به دنیا عرضه کنیم ( یعنی با مخاطبشناسی و موقعیت شناسی، آن کلام اهل بیت(ع) را که متناسب با آن مخاطب و موقعیت است، به بِهترین و مناسبترین صورت بیان کنیم)، قطعا تاثیرگذار خواهد بود.
در کانال کلام جدید در سروش، دروس صوتی اساتید کلام جدید را دانلود کنید.
۱. براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر جان هاسپرز / حمید رضا شاکرین
۲. معرفت شناسی دینی/ پناهی آزاد
۳. علم النفس فلسفی/ محمد تقی یوسفی
۴. مسائل جدید کلامی/ ربانی گلپایگانی
۵. مسائل جدید کلامی / خسروپناه
۶. و سایر مباحث فلسفی و کلامی
sapp.ir/kalam_n
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸تصویر بالا نشان میدهد که #شفقنا، خبرگزاری فعال در حوزه دین و روحانیت، نسبت به سران فتنه چه دیدگاهی دارد.
🔸از حضرت حجتالاسلام والمسلمین #شهرستانی که همواره در مسئولیت خطیر خود سرچشمه برکات فراوانی بوده اند انتظار داریم، تا با بازنگری در هیئت تحریریه این خبرگزاری نسبت به سوءاستفاده از بیت معظم مرجعیت اقدام لازم را مبذول فرمایند. همچنین انتظار میرود که نقش سید مجتبی حسینی متوسل (جانشین کمیته تبلیغات میرحسین موسوی) مدیر فعلی این خبرگزاری در جهتگیری های شفقنا بررسی و در صورت لزوم نسبت به تغییر وی اقدام شود.
🔸مطالعات حوزوی پیشتر نمونه های دیگری از رفتارهای نامناسب شفقنا را گوشزد کرده بود.
@motaleatehawzavi
صوت تدریس آموزش فلسفه، توسط استاد سربخشی بر اساس کتاب حضرت آیت الله مصباح یزدی دامت برکاته
۱. درس اول، بخش اول
https://t.me/msarbakhshi/3
۲. درس اول، بخش دوم
https://t.me/msarbakhshi/4
۳. درس دوم
https://t.me/msarbakhshi/11
۴. درس سوم
https://t.me/msarbakhshi/12
۵. درس چهارم
https://t.me/msarbakhshi/17
۶. درس پنجم و ششم
https://t.me/msarbakhshi/18
۷. ادامه درس ششم و درس هفتم
https://t.me/msarbakhshi/19
۸. درس هشتم
https://t.me/msarbakhshi/20
۹. درس نهم و دهم
https://t.me/msarbakhshi/21
۱۰. ادامه درس دهم
https://t.me/msarbakhshi/22
۱۱. درس یازدهم و دوازدهم
https://t.me/msarbakhshi/23
۱۲. درس سیزده، بخش اول
https://t.me/msarbakhshi/24
۱۳. درس سیزده، بخش دوم
https://t.me/msarbakhshi/25
۱۴. درس سیزده، بخش سوم
https://t.me/msarbakhshi/27
۱۵. درس چهارده، بخش اول
https://t.me/msarbakhshi/28
۱۶. درس چهارده، بخش دوم
https://t.me/msarbakhshi/29
۱۷. درس پانزده، بخش اول
https://t.me/msarbakhshi/30
۱۸. درس پانزده، بخش دوم
https://t.me/msarbakhshi/31
۱۹. درس شانزده
https://t.me/msarbakhshi/35
۲۰. درس هفده
https://t.me/msarbakhshi/36
آدرس کانال آموزش فلسفه در سروش
@amozeshe_falsafeh
هدایت شده از کانال حسین جلالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ببینید: خاطره شنیدنی دکتر آقاتهرانی در مورد حضرت آیتالله مصباح یزدی در دانشگاه آمریکا.
#فیلم
#علامه_مصباح
@Hosein_jalali
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخننگاشت | حوزه؛ مرکز آموزش و تحقق عملی معارف اسلامی
🔺️ رهبرانقلاب: #حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. #اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است...شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که #امام_بزرگوار کرد. ۹۸/۲/۱۸
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
منشور روحانیت حضرت امام خمینی (قدس سره).pdf
324.4K
🔵متن کامل منشور روحانیت امام خمینی (قدس سره)🔵
🔆روز هجدهم اردیبهشت، طلاب حوزه علمیه قم دیداری به یادماندنی با رهبر معظم انقلاب داشتند که در آن همچون گذشته مطالب ارزشمندی مطرح شد. از ترسیم چیستی و #هویت_حوزه تا پاسخ به برخی شبهات غیرعلمی و کارشناسی نشده معدود محافل و تشکلهای #سکولار_حوزوی .
نکته جالب توجه این دیدار، چندبار اشاره و تأکید ایشان نسبت به خوانش مجدد و مکرر #منشور_روحانیت حضرت امام خمینی (قدس سره) بود ایشان در این زمینه فرمودند:
❇️« منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد. »
🗞به همین مناسبت، متن این منشور گهربار را به اشتراک میگذاریم. گرچه وظیفه اصلی نهادینهسازی و ترویج علمی و عملی آن بر عهده مدیران محترم حوزه علمیه است و جامعه طلاب با امیدواری هرچه تمام منتظر تحقق میدانی آن به دست #مسؤولان_انقلابی و شایسته حوزه علمیه خواهد بود.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصل مطالب آقای سید کمال حیدری صحیح است یعنی این که ما دو نظر داریم یکی اخباری و دیگری اصولی که اولی قرآن را از حجیت می اندازند اما چند تامل در فرمایش ایشان:
۱. این دیدگاه مربوط به اخباریهای قرن ۱۰ و ۱۱ است و هیچ یک از علمای سابق محدث مانند شیخ صدوق و کلینی قایل به تحریف نبودند.
۲. ایشان از سویی می گویند اکثر علما ، دیدگاه تحریف را رد می کنند اما از سوی دیگر دارند که هنوز آن روش اخباری در حوزه حاکم است که به قرآن بی اعتنا هستند. این دو سخن با هم تناقض دارد. خیر امروزه قرآن یکی از منابع اصلی دین در حوزه هاست گرچه می توان البته در برخی موارد از مهجوریت آن هم شکوه کرد.
۳. محدث نوری که خود معتقد به تحریف قرآن بوده، کتابی نوشته به نام فصل الخطاب که روایات دال بر تحریف را جمع کرده و البته پاسخ آن ادعا هم داده شده است. ر.ک انگاره تحریف قرآن ، اقای انواری.
شاخص جدید رهبری در تحلیل دینداری
جامعه ما بدون تردید نسبت به بهمن 57 معنوی ترشده است. کافیست در مظاهر باطل نمانیم و عمق دینداری را در تار وپود جامعه دقیق تر شویم.
جامعه ما آگاه ترست و همین آگاهی و فهم حق و باطل خودش یک رشد قابل اعتناست. شاخص دیگر مبارزه است. رشد معنویت را باید در میزان مقاومت مردم با هجمه های زشتی و معصیت دید. این شاخصی است که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد و عده ای ظاهرگرا، معنویت را ایستا و نقطه ای ارزیابی می کنند. حال انکه رشد دینداری و اساسا تقوا در حرکت محاسبه می شود. ملاک دیگر اجتماعی شدن دین فردی است. صوفی مسلکی و دینداری در خلوت ها، قدری ندارد که قابل افتخار باشد. شاخص دیگر رشد عینی معنویت است. از شهدای مدافع حرم تا مجالس مذهبی و فعالیت های خیرخواهانه و انسان دوستانه و غیره.
پیشنهاد می کنم این شبهای ماه مبارک و از ساعت 12 شب به بعد یک سر به مجالس مناجات خوانی شهر بزنید. هیات هایی مملو از جوان هایی که بسیاری شان روز بعد هم شاغلند.
❤️اما اخیرا رهبرانقلاب در تحلیل وضعیت دینداری در جامعه به یک شاخص متفاوت اشاره کردند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
در تحلیل معنویت یک جامعه و در کنار گرایش به خوبی ها، باید ببینیم چه میزان یک جامعه از بدی و زشتی انزجار دارد و حاضرست آنرا بیان کند و برایش هزینه دهد. مثلا در کنار چهارشنبه های سفید، میزان تنفر اجتماعی ازین عمل را هم باید مورد توجه قرار داد. تنفر از کشف حجاب که یا به جهت مصالح تربیتی و اجتماعی مورد تغافل قرار می گیرد و یا در مواردی هم با نهی از منکر خودش را نشان می دهد و فیلم هایش منتشر می شود.
رهبری انقلاب اینبار به همین شاخص اشاره داشتند. فرمودند یک روز در این شهر شیخ فضل الله نوری را اعدام کردند و جز عده اندکی کسی متعرض نشد اما امروز کشته شدن یک طلبه همدانی شهر و کشور را بهم می ریزد. توجه شود فقط شجاعت و جسارت بیان حق مورد توجه نیست. بلکه فهم اینکه چه کسی بر سر دارست و چرا باید چنین ظلمی شود نیز آنروزها برای مردم روشن نبود.
امروز، هم آگاهی از حق رشد کرده است و هم جسارت تولی و تبری اجتماعی وجود دارد. اینهمه به جهت بستر اجتماعی و سیاسی است که جامعه را حق طلب و ظلم ستیز بار میاورد.
هرجامعه ای ممکن است نسبت به کشتن یک بیگناه متاثر شود، اما وقتی حادثه هویت ایدئولوژیک می گیرد ماجرا متفاوت و موجب برانگیختگی اجتماعی می شود.
❤️اغلب ما اوج حق طلبی دوران طاغوت را بیشتر در قصه لوطی های شهر خوانده ایم. آنجایی که قهرمان قصه مقابل تعرض لات محل به ناموس مردم می ایستد و غیرتی می شود. اما انقلاب ابعاد این قصه ها را برای ما جابجا کرد. لوطی های رویایی یک محله را به ابعاد حقیقی یک ملت توسعه داد که فراتر از جاهل های کلاه شاپویی، مقابل اراذل و اوباش جهانی رگ غیرت شان برجسته می شود. این نشان رشد معنوی یک ملت نیست؟
به بهانه تعرض به دانشجوی محجبه؛ دو سه جمله با چادریها...
محسن مهدیان نوشت:
تذکر: حجاب در اسلام منحصر به چادر نیست. چه بسیار زنان عفیفه ای که بدون چادر حجاب دارند و حریم شان پاک و شریف است؛ ولی غرض این متن اساسا حجاب نیست.
و اما...
چند جمله با دختران چادری:
اگر چادر را میراث قوم و تبار دانسته اید؛ سلمنا. اما قصه امروز، کهنه سنت گذشته گان نیست!
اگر چادر را مصونیت دانسته اید؛ حق است. اما ماجرا ازین نیز فراتر است!
اگر چادر را حجاب برتر دانسته اید؛ الحمدالله. اما باز هم کم گذاشته اید!
متعالی ببینید!
چادر امروز، نماد ایدئولوژی است. نشانه زندگی مومنانه است. هویت زن انقلابی است. چادر را فراتر از حجاب ببینید. چادر امروز ابزار مبارزه است. سیاهی چادر امروز، کراهت که هیچ؛ تقدس رزم سیاسی است و جبهه ای را مدد می دهد...
باید قدر دانست و نسبت به این هویت انقلابی معرفت داشت. بروز اجتماعی دختر چادری با همه لوازم و شرایط حیاگونه اش، ذکرست و عبادت.
همانطور که قانون دَری اباحه گرها، حیا و عفاف این مردم را هدف گرفته است، گام های استوار دختران چادری فراتر از حجاب شخصی، یک جامعه را به حجاب می کشد.
دقیقتر ببینیم!
ماجرا اصلا حجاب و غیرحجاب نیست. داستان یک هجمه تمام عیارست که یک وجهش آرایش جنسیتی علیه دین و دنیای این مردم است. حجاب و البته چادر راه و مسیر مبارزه زنان ماست و البته هزینه هم دارد...چه آنکه سیاهی اش بر خناسان داخلی و خارجی، چشم خراش است.
طبیعی است که آنچه درین سطور از ظاهر حجاب رفت، به پشتوانه باطن ایمانی و معرفت انقلابی زنان ماست که قدرت ساز می شود.
تعرض به دختر چادری در تجمع دوشنبه سیاه دانشگاه تهران را حالا دقیق تر یافتیم!
و این داستان ادامه دارد...