eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
279 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 وبینار امکان و ضرورت طب اسلامی 🔰 آیا دین باید در عرصه طب ورود نماید ؟ با توجه به رابطه سلامت جسم با سلامت روح، آیا نباید دین که متولی سعادت انسان است، در این زمینه سخن بگوید؟ 🔰 آیا طب مدرن که مبتنی بر مبانی مادی است می تواند در جامعه و تمدن اسلامی ، مورد استفاده کامل قرار گیرد؟ 🔰حجت الاسلام دکتر داوود فاضل در این وبینار به این سوالات پاسخ داده و به نقد و بررسی دیدگاههای مختلف در این زمینه پرداخته اند . 🔰 این وبینار به صورت مشترک توسط مجمع عالی حکمت و گروه فلسفه دین موسسه امام خمینی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده است . 👇👇👇 🌐 @meshkatnoor
2020_05_12 19-07-29 .cid.d722b35ebfee2fd8 (converted).mp3
48.75M
🔰امکان و ضرورت اسلامی سازی طب در تمدن اسلامی 🔰حجت الاسلام دکتر داود فاضل فلاورجانی 👆👆👆👆
باورهای دینی و چالش‌های کرونایی.pdf
1.16M
باورهای دینی و چالش های کرونایی؛ یادداشت های اساتید و دانش پژوهان گروه کلام و فلسفه دین موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی 🌐 @meshkatnoor
این سایت کلیه کتابها ی خود را رایگان در اختیار شما قرار داده است، تا رایگان هست استفاده کنید و کتابهای مورد نظرتون رو دانلود کنید.👇👇👇 https://ketaabonline.com/
امتداد بنیان ۱.m4a
20.47M
🎵| 🎙صوت کامل 🔸سلسله گفتگوهای از حجت الاسلام دکتر الهی راد استادیار گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی جلسه اول: "معنای امتداد اجتماعی مبانی اندیشه اسلامی" 📱پخش از صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/elahirad_ir/ 📥کانال بنیان: @elahirad_ir 🌐 @meshkatnoor
🔴آیا به راستی مطلق رنج‌های انسان، اموری ناپسند و مذموم‌اند؟ «تاملی گذرا راجع به یکی از ملاکات حقانیت دین از منظر آقای مصطفی ملکیان» ❌مدافعان معنویت مدرن از جمله ملاک‌های حقانیت یک دین را در عرصۀ کارکرد آن معرفی می‌کنند. به باور ایشان دین حق و کارآمد باید بتواند در صحنۀ عمل هم برای انسان توفیق به بار آورد؛ نه اینکه تنها از جنبۀ نظر بخواهد توانمند و فربه باشد. 💠لذا ایشان معقدند از جمله مهمترین کارکردهای دین آن است که رنج انسان را به کلی زدوده و آرامش خاطر را برای وی به ارمغان آورد. در غیر این صورت، از کارایی لازم برخوردار نمی‌باشد. البته گفتنی است، مقصود ایشان از رنج، رنج درونی است. زیرا چنانکه خود اذعان دارند: چه بسا افرادی که با سختی‌ها و دشواری‌های گوناگونی در زندگی دست و پنجه نرم کرده، اما به لحاظ درونی کاملا در حالت طمانینه قرار داشته باشند؛ همانگونه که این واقعیت ممکن است بالعکس تحقق بیابد. ✳️راجع به این مطلب ملاحظاتی وجود دارد که شایان توجه است: ❇️ به نظر می‌رسد، پیش‌فرض سخن یادشده که رنج درونی به طور کلی امری مذموم و ناپسند است و باید از آن احتراز جست، ناپذیرفتنی است. اتفافا می‌توان رنج‌هایی را در نظر گرفت که از این حکم کلی اساسا خارج بوده، و رشد و تعالی انسان را هم فراهم آورند. 🔶توضیح آنکه، هرچند از جمله کارکرد‌های دین آرامش درونی است (رعد، 28)؛ ولی مطابق با برخی از آیات قرآن، اساسا خداوند بندگان خود را با مصیبت‌های گوناگونی از جمله خوف (ترس) که امری درونی و رنج‌زاست، مورد آزمایش قرار می‌دهد (بقره، 155). همچنین مطابق با برخی از روایات، مومن در دل خود همواره دارای دو نور است که از آنها به خوف و رجاء یاد می‌شود (کافی، ج2، ص67). 🔅البته -براساس این دسته از روایات- ممکن است، منشاء یا یکی از منشاءهای خوف مومن آن باشد که وی همواره بر این حقیقت توجه دارد که شیاطین دورنی و برونی دائما در کمین ایمان اویند و ممکن است ایمان او را هر لحظه و در هر کجا بربایند. روشن است که این حالت تا حدودی برای انسان رنج‌آور است و حتی براساس پاره‌ای از روایات، این کلنجار و تشویش درونی تا لحظات مرگ هم برای انسان مومن ادامه دارد. ♦️اکنون، سخن این است، آیا چنین رنج‌هایی که حتی تا لحظه مرگ هم با انسان هستند، به راستی اموری مذموم‌اند؟؟! به نظر می‌رسد در اینجا باید تفکیکی میان رنج‌های درونی انسان صورت بگیرد و رنج‌هایی که در راستای رشد و تعالی انسان هستند، نه‌تنها مذموم ندانسته، بلکه حکم به فایده‌مندی آنها نماییم. آری، رنج‌هایی که در راستای رشد و هدایت انسان نباشند، مذموم بوده و وجودشان، برای پیروان آن دین و آیین ضعف و یا نقص به شمار می‌رود. ✴️ بر این اساس، به نظر می‌رسد، مذموم دانستن هرگونه رنج درونی، و ترویج رهایی و خلاصی از کلیّۀ آنها از جمله نقایص و اشکالاتی است که نظریه معنویت مدرن با آن دست به گریبان است. ✅نکتۀ دیگر اینکه چنین تفکیکی راجع به آرامش درونی یا به تعبیری اطمینان خاطر نیز ضروری است. اطمینان خاطر چنانچه در راستای کمال و سعادت انسان باشد امری ممدوح و مورد پسند است؛ ولی در غیر اینصورت، مذموم تلقی می‌شود. 🔆 مطابق با برخی از روایات، بزرگترین دام شیطان این است که انسان نسبت به خود اطمینان خاطر پیدا کند. بدین معنا که انسان تصور کند دیگر از او گذشته و کلا زمینۀ فساد و گناه در وی کور شده است. این بزرگترین دام شیطان است. باید گفت: چنین آرامش و اطمینان خاطری برای انسان از هر سم مهلکی کشنده‌تر است. در حالیکه در معنویت مدرن این موارد از یکدیگر به خوبی تفکیک نگشته‌اند. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از کانال میز معارف
📑دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی با همکاری بیست نهاد ملی و بین‌المللی، در تیرماه سال جاری برگزار میکند: همایشی بین المللی با عنوان 🔸اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر (با محوریت بیماری کرونا)🔸 وبسایت همایش: (ethicsconf.sbu.ac.ir) ایمیل همایش: (ethicsconf@sbu.ac.ir) آدرس کانال همایش در پیام رسان ایتا:‌ (@ethicsconf) 🔰میزمعارف @mizemaaref
ویروس شبهه علیه الاهیات شیعه گزیده ای از پیرامون بررسی «فعالیت رسانه‌های معاند علیه الاهیات شیعه در ماجرای در ایران (از 1اسفند 1398 تا 5اردیبهشت1399) [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 شیوع ویروس کرونا در ایران بهترین فرصت برای رسانه‌های معاند و نویسندگان غرب‌زده داخلی و خارجی بود تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. با هجمه امپراتوری رسانه‌ای غرب و البته تلاش دنباله‌های داخلی آنان؛ تأثیر این ویروس در ایران به مسائل اعتقادی و مذهبی نیز کشیده شد. بهانه این رسانه‌ها برای هجمه به مذهب عبارت بود از: شیوع این بیماری از مرکز جهان تشیع (قم)، قرنطینه نشدن این شهر توسط دولت، ابهام در چرایی قرنطینه نشدن این شهر، بسته نشدن ابتدایی حرم های مطهر، تقابل رسانه ای اطبای سنتی و اسلامی با پزشکی جدید و از همه مهمتر پروپاگاندای رسانه ای، در فضای مجازی و رسانه های تصویری دشمن علیه شهر قم و حوزه علمیه آن در آتش دروغین تقابل علم و دین و... واقعیت این است که کرونا جهان بشری را تکان داد و سوال ها و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرد. این چالش برای هر جریان فکری و مدیریتی که پاسخ بهتری به این سوال ها و مشکلات بدهد، فرصت بی نظیری برای نفوذ اجتماعی و فکری خود در جوامع بشری است. از طرف دیگر بی پاسخی و پاسخ نابخردانه به این چالش به ضعف جریان مدعی خواهد انجامید. جمهوری اسلامی ایران، مخصوصا نهاد حوزه علمیه قم به عنوان داعیه دار تمدن نوین اسلامی - ایرانی فرصت بسیار مغتنمی داشت که علم سکولار و ملحد غربی را به نقد بکشد و به درماندگی آن در چالش های مهم بشری بتازد، از اسارت علم در دستان سیاستمداران ظالم جهان بگوید و ناتوانی فرهنگ غربی را در برابر مشکلات اجتماعی برجسته کند. از طرف دیگر انسان ها را متوجه قدرت بی انتهای الهی بکند، تمامی امیدها را به سمت او و منجی وعده داده شده او بکشاند و از فرهنگ مترقی اسلامی و گم‌شده جوامع غربی بگوید. اما طبیعی بود که امپراطوری رسانه ای غرب و شاگردان داخلی آنها برای بقای ایدئولوژیک تلاش کنند و ورق را بر گرداندند آن‌ها با فعالیت پرحجم و هدف‌گذاری مشخص جای متهم و شاکی را عوض کردند و با موج‌سواری رسانه ای، قشر انقلابی و مذهبی جامعه را خرافه پرست و مقابل علم معرفی کردند. با این شرایط باید گفت که هر چه قدر زمان می گذرد فرصت‌ها برای حوزه‌های علمیه به تهدید تبدیل خواهد شد. چرا که آرایش رسانه‌ای دشمن نشان می‌دهد که در پساکرونا برای ضربه کاری‌تر به الاهیات شیعی نقشه‌های پیچیده ای کشیده است. به عنوان نمونه، بی بی سی فارسی، یکی از فعال ترین رسانه های دشمن در بحران کرونا، از بحران الاهیاتی در پسا کرونا می‌گوید و در واقع به صورت غیر رسمی از عملیات روانی آینده ی خود علیه افکار عمومی مذهبی ایران پرده بر می دارد. این رسانه سلطنتی می‌نویسد: «با هجوم اینگونه فجایع، به همان مقدار که ویروس کرونا گستاخانه‌تر بر پیکره انسان های بی دفاع معاصر حمله می‌کند، مساله "شرّ" نیز گستاخانه‌تر به پایه‌ها و قواعد کهن دین باوران تهاجم خواهد کرد. بحران الاهیات، هنوز در دوران نیمه پنهان خویش بسر می برد ... بحران الهیات اگر چه امروز ممکن است به شکل پراکنده و فردی جلوه می کند ولی گمان می رود تهاجمی به پیش خواهد آمد و به شکلی همه‌گیر و اپیدومیک بُروز پیدا کند و حتی امکان تبدیل به بحرانی فراگیر در جهان دین باوران و تبدیل به وضعیت پاندومیک دارد. به گمان می آید که در دوران "پساکرونا"، نیز این بحران نه تنها متوقف شود، بلکه تازه فرصتی برای گسترش خواهد پیدا کرد. نقطه اوج این بحران در زمان "پیک" آن، به چالشی رودرو با ایمان و مذهب خواهد پرداخت. و سپس پس از تخلیه آخرین تهاجمات خویش، می تواند به دوران همزیستی و تفاهمی اجمالی میان پرسشگران پرخاشگر با دین باوران بیانجامد.» ( حسن فرشتیان ، بی بی سی فارسی، 10 فروردین) برای اینکه بتواند با این هجمه های نه چندان دور رسانه ای مبارزه کند، در ابتدا باید منطقه عملیاتی را خوب رصد کند و بداند که دشمن از چه راه‌هایی هجوم خواهد برد. 🌐 @meshkatnoor
AUD-20200513-WA0021.mp3
34.99M
🎵| 🎙صوت کامل وبینار « کرونا و بحران معنا » 👆👆👆👆 🔸حادثه کرونا در طی چند ماه اخیر ، نظم مادی و عادی جهان را درنورید و یکی از پیامدهای آن ، ایجاد بحران در معنای زندگی درساحت هدف و ارزش زیستن بود . ✅ حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار گروه فلسفه دین موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در این وبینار به ابعاد مختلف این بحث در سه مقوله رنح و معنا ، امید به زندگی، و مرگ اندیشی و معنا پرداخته است. ✅ لازم به ذکر است این وبینار به همت قطب فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه آموزشی امام خمینی برگزار شده است . 🌐 @meshkatnoor
⚠️ ضرورت توجه به ظرفیت های فضای مجازی در عرصه تبلیغ دین 🔰 نتایج یک مدل سنجی محاسباتی نشان می‌دهد که چهار نفری که شانس تبدیل شدن به نخستین فرد با یک تریلیون دلار ثروت را دارند عبارتند از: 1⃣جف بزوس، مدیرعامل فروشگاه اینترنتی آمازون 2⃣مارک زاکربرگ، بنیان گذار فیس بوک 3⃣جک ما، بنیان گذار گروه علی بابا 4⃣سرگی برین، یکی از بنیان گذاران گوگل 📡خبرگزاری اسپوتنیک، ۲۵ اردیبهشت، ۱۳۹۹ ⁉️ وجه اشتراک چهار شخصیت بالا، این است که شرکت های اینترنتی دارند و توانسته اند با استفاده از ظرفیت های عظیم فضای مجازی با جذب میلیونها نفر مشتری، به میلیاردها دلار ثروت دست یابند. ❇️ امروزه در عرصه تبلیغی نیز افرادی بیشترین تأثیرگذاری و مشتری فکری را دارند، که در فضای مجازی بیشترین حضور و فعالیت را دارند و توانسته اند با استفاده از ظرفیت ها و تکنیک های فضای مجازی در فکر و ذهن میلیونها نفر نفوذ کرده و در جهت دهی به جامعه نقش مهمی داشته باشند. 🔐 با توجه به نکات مزبور، اگر طلاب علوم دینی دغدغه تبلیغ و نشر دین در جامعه را دارند باید علاوه بر جنبه های محتوایی تبلیغ که با بهره گیری از منابع غنی دینی از جمله قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه تأمین می شود، به تکنیک های تبلیغ در عرصه فضای مجازی نیز تسلط داشته باشند تا محتوای غنی دینی را در قالب های هنری به مشتریان فکری عرضه کنند، قالب های که برای مخاطبان جذابیت داشته باشد و در ذهن و قلب آنان نفوذ کند تا مردم بیشتری را به سوی دین هدایت کنند. 🔺با کم کاری در عرصه فضای مجازی، منادیان اسلام ناب محمدی به تدریج نفوذ و تأثیرگذاریشان را در جامعه از دست می دهند و عرصه را به رقیبان صهیونیست و وهابی و ملحد واگذار می کنند مانند فعالان تجاری که در عرصه مجازی فعالیت ندارند و جایگاه خود را به شرکت های فروش اینترنتی واگذار می کنند. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
🔴لزوم و ضرورت دِرایت همراه با روایت... ❎ پاسخ به یک پرسش .... 🔶 چگونه و چرا یک ضربت امیرمومنان بر همه عبادات جن و انس برتری و ترجیح پیدا کرده است؟ ✳️عن النبی صلی الله علیه و آله : «ضربة علي‏ يوم‏ الخندق‏ أفضل من عبادة الثقلين‏....» (شرح کافی، ج12، ص393). یک ضربت علی علیه‌السلام در جنگ خندق بالاتر از عبادت جن و انس است. ✳️ مقدمتاً باید گفت: پاره‌ای از احادیث و روایات اهل بیت، ما را به درایت و فهم و تحلیل سخنان دُرَربار ایشان تشویق و تهییج می‌کند. 🔸مطابق با نقلی از پیامبر اکرم: چنانچه یک حدیت خوب تحلیل و فهم شود، بهتر از هزار روایتی است که صرفا بخواهد نقل گردد (معانی الاخبار، ص2). ✅اکنون تحلیل و درایت روایت مزبور: 🔆نخست. مطابق با تعالیم دینی و مبانی عقلی، سعادت و شقاوت انسان‌ها با افعال اختیاریشان گره خورده است. یعنی اگر افعال اختیاری انسان در راستای خوشنودی و قُرب الهی باشد، او را به رستگاری و کمال رسانده، و چنانچه افعال اختیاری او در جهت هواهای نفسانی و اهداف شیطانی قرار گیرد، به نابودی و شقاوت وی منتهی می‌شود. 🔆دوم. نکته اساسی دیگر، ارزش و اعتبار افعالی است که از انسان سر می‌زند. افعال اختیاری‌ای که از انسانهای مختلف سر می‌زند، همگی در یک درجه و رتبه قرار ندارند؛ بلکه ارزش برخی از این افعال بیشتر از سایر آنها می‌باشد. حال، چه عامل یا عواملی در ترفیع درجه فعل اختیاری انسان نقش ایفا می‌کند؟؟ 🔆سوم. به نظر می‌رسد، ارزش و اعتبار فعل انسان وابسته به دو عامل می‌باشد: الف) علم و معرفت؛ ب) اخلاص در نیت. یعنی هر اندازه عملی که از انسان سر می‎‌زند، از علم و بینشی عمیق‌تر و نیز اخلاص بالاتری برخوردار باشد، به همان میزان، عمل وی ارزش و قیمت بیشتری پیدا می‌کند. 🔆چهارم. از آنجاکه ضربه شمشیر امیرمومنان در جنگ خندق، اولا، برخاسته از علم و معرفت فراوانی بود که حضرت در اختیار داشتند؛ و ثانیا، به اندازه سر سوزنی غیرخدا در این ضربت نقش نداشت (اخلاص در نیت)، این عمل حضرت، چنان مقام و منزلتی پیدا کرد که به فرموده نبی مکرم، برتر و بالاتر از تمام عبادات جن و انس است. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین علی قربانی؛ دانشجوی دکترای فلسفه دین 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از 
🔸 هوالخبیر لزوم برگزاری دروس عرفان عملی در حوزه‌های علمیه امروزه در حوزه‌هاى علميّه دروس اخلاقى عملى، و سلوك و سير إلى الله، و عرفان شهودى و وجدانى بطور كلّى متروك شده است. در حوزه مقدّسه علميّه قم هم كه تا اندازه‌اى دروس حكمت متعاليه نضج يافته است و دروس عرفان در سطح بسيار ضعيفى رواج يافته است، عرفان نظرى است نه عرفان عملى. و آن تنها، مُغنى و مستكفى نيست. دروس حكمت هم به تنهائى انسان را به مقصد نميرساند. آنچه أهمّ از امور است، تدريس و تربيت طلّاب به دروس تزكيه و تهذيب اخلاق عملى و عرفان شهودى است كه ما را آشنا به حقيقت اسلام و نبوّت و معاد و ولايت و قرآن ميكند، و بالاخره انسانيّت ما را به ما مى‌نماياند. 📚 روح مجرد، صفحه ۶۸۰ 🔰 مدرسه حکمت و عرفان اسلامی🔰 https://eitaa.com/joinchat/2352349232C572ad125da
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقد عصر حیرت ۲.aac
10.36M
شبهه⛔️ تحقق جامعه و تمدن تراز دین نه در وسع جمهوری اسلامی است و نه تکلیف آن. ... در نتیجه به تضعیف باورها و اعتقادات دینی مردم می انجامد (عصر حیرت، ص238) پاسخ: 1️⃣ امام علی علیه السلام: أَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِه‏ (تحف العقول، 238) برپایی جامعۀ دینی و تلاش برای تحقق تمدن اسلامی از امور و احکام دینی است بنابراین علمای دین موظف به تحقق آن هستند. 2️⃣ «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِم ...‏يَعْبُدُونَني‏ لا يُشْرِكُونَ بي‏ شَيْئاً» (نور، 55) «انفاق مؤمنانه» و «تشییع پیکر سردار دلها» دو نماد بندگی خدا با سودای تحقق تمدن اسلامی 3️⃣ امام خامنه ای: «بعضی خیلی وسواسی میشوند، جمود میکنند، میگویند [آیۀ 55 نور] مخصوص زمان ولی عصر –صلوات الله علیه- است.» (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص 130) 🌐 @meshkatnoor
🔸 حجت الاسلام ساجدی استاد تمام گروه فلسفه دین موسسه امام و عضو قطب فلسفه دین کشور در گفتگو با : 🔰 تقویت با تبلیغ عبادات جمعی ⚜️ مشاهده گفتگو: 🌐 iict.ac.ir/sajediebaddat ⬅️ قرارگاه رسانه ای پژوهشی کرونا (http://iict.ac.ir/covid19)🆔 @iictchannel
35.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمام تناقضاتی که سالهاست در اعتقادات اهل سنت است و از شیعه قبول نمی کنند، از زبان این عالم سنی بشنوید. 👆👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
⬅️ پاسخ به یک شبهه ⬅️حضرت علی علیه السلام حکومت حق الهی خود می دانستند و این که فرمودند: «دَعُوني و التَمِسُوا غَيري»( نهج البلاغه، خطبه 92) هیچ دلالتی بر نفی این حق ندارد؛ زیرا: اولاً، حضرت در عمل و گفتار حکومت را حق می دانستند. به چند نمونه اشاره می کنم: 1. حضرت در نخستين روزهاي حكومت خود طي خطبه اي در مسجد النبی به غصب شدن حكومت و خود و علّت عدم اقدام عليه مخاصبان اشاره فرمودند: ... فإنّه لمّا قَبضَ اللهُ نَيَّهُ صلّي الله عليه و اله :قُلْنا ; نَحْنُ اَهْلُهُ دوَرْبْتُهُ وَ عِتْرَتُه وَ أَوْلياؤهُ دُونَ الناسِ، لاينازعُنا سُلطانَهُ نَيّينا، فصارتِ الإمْرُه بِغَيْرِنا.... (ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 307.) 2. حضرت در جنگ جمل فرمودند: «سوگند به خدا از آن هنگامي كه خداوند پيامبرش (صلوات و سلام خدا بر او باد) به پيشگاه خود برد تا به امروز همواره حق من غصب شده است. (نهج البلاغه، خطبه 6) 3. حضرت در جواب نامه برادرش عقيل در مورد قريش مي فرمايد: فقدَ قَطَعُوا رَحمِي و سَلَوني سُطانَ إبنَ أُمّي. (نهج البلاغه، خطبه 6) 4. حضرت حتي امامان معصوم عليه السلام بعد از خويش را نيز صاحب حق حاكميت ديني معرفي مي كنند: «وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقَّ الولاية وَ فيهمُ الوَصِيَةُ والوِارثَةُ الآنَ إذْ رَجَعَ الحقُّ الي أهْلِهِ وَ نُقِلَ إلي مُنْتَقَلهِ.» 5. حضرت در عمل نيز براي گرفتن حق تلاش مي كردند و حتي در اين امر از حضرت فاطمه عليها السلام و فرزندان خود كمك مي گرفتند و شبها به درِ خانه صحابه مي رفتند: ثُمَ اَخذْتُ بيَدِ فاطمة و إبني الحسنِ و الحُسينِ ثُمَّ دَرْتُ علي اهلِ بدر و اهلِ السابقةِ فأنْشدتُهُمْ حَقّي و دعوتُهُمْ اِلي نَصري فما أَجابَني منهم الاّ اربعة رهْط سلمان و عمّار و المقداد و ابوذر. (بحارالانوار، ج 29، ص 419 ـ 420.) ثانیاً، این سخن حضرت (دَعُوني و التَمِسُوا غَيري) حاکی از آن است که ایشان وقت را براي اجراي ايده متعالي و عدالت گستر خود مناسب و مردم را براي خلافت و ولايت خويش لايق نمي دانستند. مطالب ذیل در این باره قابل توجه است: 1. با توجه به خلافت چند ساله خلفاي سه گانه، مردم سنت پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله را فراموش كرده بودند كه حضرت به روش آنان عمل كند ولي حضرت روش آنان را ناصحيح مي دانست.(نهج البلاغه خطبه 3) 2. حضرت قصد داشتند طبق فهم خود از قرآن و سیره نبوی رفتار كنند و مي دانستند خيلي از تقاضا كنندگان بيعت تحمل نخواهند كرد و بيعت خواهند شكست. بر اين اساس حضرت مي خواستند بر مردم حجت تمام شود. چنانكه در ادامه مي فرمايد: «فإنّا مُسْتَقْبِلُونَ اَمْراً لَهُ وُجُوهٌ و أَلْوانُ لاتَقُومُ لَهُ القُلوبُ و لا تَثْبِتُ عليه العُقُولُ... و اَعْلَمُوا أنّي اِنْ اجَبْتُكُمْ رَكِبْتُ بِكُمْ ما اَعْلَمُ وَ لَمْ أَصْغِ إلي قَوْلِ القائلِ و عَتْبِ العاتِبِ. 3. حضرت مي دانستند فتنه هايي به پا خواهد شد و ايشان بايستي تمام نيروي خود را صرف كوركردن چشم هاي آن فتنه ها كند. فرمودند: أيها الناس فَإِنّي فَقَأتُ عَيْنَ الفتنة( نهج البلاغه، خطبه 93.) گويي حضرت وقت را براي اجراي ايده متعالي و عدالت گستر خود مناسب و مردم را براي خلافت و ولايت خويش لايق نمي دانستند. 4. احتمالاً حضرت براي رفع اتهام آزمندي از خود نسبت به رياست و حكومت ابتداءً پيشنهاد مردم را نپذيرفتند چرا كه در برابر اعتراض هاي حضرت نسبت به رفتار خلفاي سه گانه و غصب شدن حق خود، به آن حضرت تهمت داشتن حرص و طمع به رياست مي زدند. چنانكه حضرت مي فرمايند: فَإنْ أَقُلْ يُقْولوا: حَرَصَ عَلَي الْمُلْكِ وَ اِنْ أَسْكُتْ يقولوا: جَزِعَ من الموت هَيْهات بعد اللّتيا وَ الَّتي.( نهج البلاغه، خطبه 5.) ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی کریمی؛ عضو هیات علمی موسسه امام 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
📢قابل توجه دوستداران فلسفه و عرفان ______________ ✅پایگاه اطلاع رسانی استاد یزدان پناه (حفظه الله) از شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱(ه ق) به صورت رسمی آماده بهره برداری و خدمت رسانی به طالبان علم و معرفت می باشد. آدرس سایت: http://www.syya.ir @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ حضور یک بهایی مسلمان شده در برنامه زنده صداوسیما 🔹 روایاتی از فرقه ضاله بهاییت به گفته یک مبلغ این فرقه
AUD-20200518-WA0000.mp3
12.65M
🔹نقد سخنان مجتهدشبستري درباره «ضرورت بازسازي فقه عبادات» 🔸جناب شبستري معتقدند عباديات ديني (نماز و روزه و ...) نيازمند اصلاح و تغييرند؛ 🔸بايد متناسب با ساختار رواني افراد و حالاتشان، از آنها خواست که در صورت توان و تمايل نمازهاي يوميه و روزه ماه رمضان را انجام دهند اما اگر به هر دليلي نتوانستند، نبايد گفت که مرتکب گناه و مستحق عقاب شده‌اي! بلکه بايد از آنها خواست کارهاي خوب سبکتر و مناسبتري را انجام دهند. 🔸اصالت را بايد به اخلاق داد و نه احکام و فقه. 🔸تأکيد بر واجب بودن نماز و روزه، موجب نفاق و ريا و اختلافات خانوادگي مي‌شود. ✅جناب استاد شريفي در اين سخنراني ضمن بيان سخنان جناب شبستري، به نقد آنها پرداخته است؛ 🔸تفصيل مباحث را مي‌توانيد از کانال استاد شريفي در پيام‌رسان ايتا دنبال کنید 👆👆👆👆 🆔https://eitaa.com/AhmadHoseinSharifi 🌐 @meshkatnoor
🔸 حجت الاسلام دکتر در نشست علمی مجازی " و بحران معنا" عنوان کرد: 🔰 در تلاش برای رفع بحران معنا؛ ⚜️ مشاهده خبر: 🌐 iict.ac.ir/coronav-24 ⬅️ قرارگاه رسانه اي پژوهشي کرونا 🆔 @iictchannel
🔴 فاجعه جمعیتی در ایران و انفعال دولت و لزوم رجوع به تعالیم اسلامی در زمینه افزایش فرزندآوری 🔔سخنان اخیر دکتر محمد اسماعیل اکبری( مشاور عالی وزیر بهداشت): ⚫️جهان در طول ۷۰سال گذشته حدود ۵سال پیر‌تر شده است، یعنی میانه سنی از ۲۶.۶ به ۳۱.۳ سال رسیده است، اما در ایران متاسفانه در حدود ۶۰ سال گذشته ۱۰سال پیر‌تر شده ایم و میانه سن از ۲۰.۲ سال به ۳۰سال رسیده است، این اتفاق ثابت نمی‌ماند و همچنان پیرتر می‌شویم. 🔺ما سالانه در حال پیر شدن هستیم. به طوری که در ۲۰سال بعد، از پیرترین کشور‌ها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم؛ به طوری که از هر ۳ نفر تقریبا یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد. ✔️در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۷۰هزار تولد از سال ۱۳۹۷ کمتر داشتیم و سال ۱۳۹۷ هم ۱۲۰ هزار تولد از سال ۱۳۹۶ کمتر داشتیم. ♦️امسال با کاهش ۱۷۰هزار نفری تولدها، نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرد و متاسفانه ساختار جمعیتی به هم خورد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفت. 🔐دنیا برای حل مشکل (کاهش و پیری جمعیت)، سال‌های طولانی است که برنامه ریزی کرده است. ✅ در کشور آلمان وزارتخانه‌ای تاسیس شده است، در این کشور برای ۳فرزند ماهانه قریب ۱۹۵ یورو و برای فرزند چهارم و بالاتر ۲۲۱ یورو در ماه پرداخت می‌کنند و نفرات بالا را بسیار بیشتر می‌دهند. ۷۰درصد ۴دوره درمان ناباروری را تامین می‌کنند. ✅اسپانیا برای تولد هر بچه ۲۵۰۰ یورو به خانواده کمک کرده‌اند. ✅کره جنوبی بیش از ۳هزار دلار می‌دهد. ✅فرانسه با تخصیص قریب ۵درصد از درآمد ناخالص ملی، بیشترین باروری را در کشور‌های اروپایی دارد. ✅کشور‌های شمال اروپا و ژاپن قوانین تشویق فرزندآوری دارند. ✅در روسیه فرمان فرزندآوری را آقای پوتین به عهده گرفته است و اقدامات اعجاب‌آوری انجام می‌دهد. ✅ در انگلستان معافیت مالیاتی برای فرزندان، ۳سال مرخصی، حقوق برای مادران حداقل اقدامات است. ✅ در کشور‌های پر جمعیتی، چون چین و هند همه قوانین به فرزند آوری تغییر کرده اند. منبع: انتخاب نیوز، ۳۰ اردیبهشت ⛔️ در ایران بر خلاف اکثر کشورهای دیگر، دولت برخی قوانین را اجرا می کند که بر خلاف سیاست های افزایش جمعیت است. به عنوان نمونه، یارانه حمایت معیشتی تا سقف پنج نفر در یک خانواده داده می شود و اگر خانواده ای بیش از سه فرزند داشت به فرزندان چهارم به بعد، یارانه حمایت معیشتی تعلق نمی گیرد. 🔐 راه حل بحران جمعیتی ایران، بازگشت به تعالیم اسلامی در زمینه تشویق به فرزند آوری است و یکی از رسالت های متکلمان اسلامی، تقویت و تحکیم باورهای اعتقادی مانند تأکید بر رزاق بودن خداوند و اعتقاد به ربوبیت تکوینی خداوند متعال است که از جنبه روانی در تشویق مردم به فرزند آوری تأثیر زیادی دارد. 🔆«إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺩ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ.»(الذاریات،٥٨) 📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی 🌐 @meshkatnoor