eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
اولین همایش ملّی «همایش معنویت‌های نوظهور؛ شاخصه‌ها و نقدها» تاریخ برگزاری: 18 الی 20 شهریورماه در فضای مجازی لینک ثبت‌نام: http://dte.bz/reg ثبت نام رایگان بوده و جهت شرکت در همایش الزامیست دبیرخانه: 09900989031 - Sp@isca.ac.ir
◀️ پدرم آن گونه که بود . 🔹دوستان روحانی مجاهد، مرحوم حجت الاسلام روح الله حسینیان، بهتر از هرکس می‌دانند او اهل خودستایی نبود و ما نیز در دامان پدر چنین تربیت یافته‌ایم. آنچه مرا مایل به نوشتن این نامه کرد، دفاع از شخص پدر نبود، دفاع از مکتبی بود که فرزندان خمینی (ره) در آن بزرگ شده‌اند. این روزها، هیاهوی رسانه‌ها، نشان از آخرین تلاش‌های ایذایی جبهه باطل دارد. اکنون که نظام سلطه، به فرومایگی اندیشه لیبرال دموکراسی پی برده، آخرین تیرهای مکرش را در کمان نهاده تا آسمان را برای درخشش خورشید اسلام شیعی، تیره و تار کند. اکنون که به زندگی آن مجاهد عالم نگاه می‌کنم، فراز و فرود‌هایش را زیباتر می‌بینم. چه زیبا امام عزیزمان، فرزندانش را تربیت کرده بود که خدا را به توحیدش بشناسند و در عالم جز او مؤثری نبینند. پدرم که به مکتب کربلا درس گرفته بود، محافظه‌کاران را شرمساران تاریخ‌ می‌دانست و پایداران را بر فراز. حاج روح الله به خدایی باور داشت که دریا را برای موسایش شکافت و پیامبر اسیر در تحریمش را به فتح مبین ‌رساند و آوازه‌اش را عالم‌گیر کرد. پدرم، مهربان بود و پرکار. اهل انفاق بود و یتیم نوازی. پدرم چه زیبا آخرین درس‌های زندگی را روز تدفینش برایم گفت. بخشی از مهرورزی‌ها و خدمات حیاتش را از زبان کسانی شنیدم که چون پدر از دست داده‌ها گریه می‌کردند. جاذبه و دافعه‌اش دیدنی بود. حتی محکومانش هم دوستش داشتند. تلاشش جذب اکثری بود و دافعه‌اش تنها برای آنان بود که نفاق، دل‌هایشان را میرانده بود . 👇👇👇
می‌دانم، فکر حاج روح الله را دوست نداشتند چون اشرافیت و خوی استکباریشان را دوست نداشت؛ دوستش نداشتند؛ چون آزاده بود و کدخدا در چشمانش حقیر بود؛ آزاده بود چون در فرجام عزت کشور، اهل معامله نبود و ساده لوحانه به دشمن اعتماد نداشت. حاج روح الله، وام‌دار شخص و جریانی نبود؛ تنها مرادش، رهبرش بود و آرزویش شهادت در رکابش بود. می‌دانم شب پرستان، آفتاب حضورش را دوست نداشتند؛ چون شجاعت و مردانگی‌ مردان تمدن‌ساز را دوست ندارند. شاید امروز به افسانه‌ها شبیه‌تر باشد که سرباز روح الله، زمانی که سیستان عزیزمان ناآرام بود، داوطلبانه عازم شود، مجاهدانه در نبرد تن به تن، به شکار شبانه اشرار رود و نامه بنویسد که حقوق ۷ هزار تومانی‌ام زیاد است!... افتخار می‌کنم به پدری که به نگهبانی مقام زعامت امت اسلام و به پاس‌داشت حفظ دست‌آوردهای انقلاب، گاهِ انحراف بیوت ساده لوحان، به تنهایی و بدون هیچ حمایتی، خانه‌های تاریکشان را ویران کرد و نشان داد که بازدم شاگرد شاگرد خمینی، طوفانی به پا می‌کند که خانه‌های امن را، یک شبه ویران می‌کند. پدرم را دوست داشتم، به خاطر همه شجاعت‌هایش، به خاطر همه ایستادگی‌هایش؛ ستایشش می‌کننم به خاطر اینکه هیچگاه مرعوب فضاسازی فتنه سازان نشد و هر وقت پیکان حوادث تیزتر می‌شد، مشتاق‌تر بود. دوری‌اش از پست و مقام بر وارستگی‌اش افزوده بود. مرد فرار از میدان نبود. بیرون از میدان هم می‌توانست رزم کند. از مشورت و همفکری دریغ نمی‌کرد. شاید بهترین خدمتش در این سال‌ها، آغوش همیشه بازش، برای دلسوزان و خیرخواهان بود. حاج روح الله نه تنها در جهادش مردانه بود که در نبرد فرهیختگان نیز فرهیخته بود. ربع قرن هر چه در توان داشت برای ثبت مجاهدت یاران در بزرگ‌ترین انقلاب نور، به کار بست و یکی از کارآمد‌ترین مراکز تاریخ پژوهی را مدیریت کرد. او در این سال‌ها به این بسنده نکرد و دوره‌ای از اسلام‌شناسی نیز تدوین کرد. 21 کتاب خود نگاشتش، در فقه، سیره اهل بیت، تاریخ معاصر، تاریخ تحلیلی سیاسی شیعه و آموزه‌های کلامی اسلام شناسی، یادگار حیات بابرکتش بود. عمری مجاهدتش، رفتنش را هم با شکوه کرد. آرام بود و هیچگاه پشیمان نبود. آن روز سخت که در آخرین نجواهای پدرانه پسرانه برایش تلقین می‌خواندم، وقتی برایش دعا می‌کردم ثبتک الله بالقول الثابت، دلارام بودم. رفتنش را دوست داشتم؛ چون سرانجام مجاهدت‌هایش در دفاع از اسلام و انقلاب به مهر رضایت رهبرش پایان گرفت... حاج روح الله عمری مصیبت‌زده به مصیبت اربابش حسین ع بود و به برکت هفت سفر زیارت پیاده اربعینش، به تحفه‌های سرداب و گوهرهای تربت آستان جانان، تطهیر یافت و بیرق گنبد اباعبدالله الحسین ع برای آخرین سفر همراهی اش کرد. باری به هر جهت این ورق‌ها که از عمر پدر خواندم، همه پایان شد. آنچه پایان ندارد دلدادگی به ربوبیت الهی است. آنچه پایدار است عشق و ارادت ماست به امامت، به ولایت، به آرمان بلند مهدویت. آنچه در پیش داریم عزم ملی است برای آشکار کردن شکوه تمدن اسلامی. و اکنون فصل بیعت است؛ بیعت با رهبری فرزانه. پس به فریاد سرخ دویده در رگ‌هایمان، سوگند، که تا آخرین قطره جان، در کنارت می‌مانیم ای خراسانی‌ترین سردار. 📝حجت الاسلام دکتر حامد حسینیان ؛ از فارغ التحصیلان و اساتید گروه کلام موسسه امام 🆔 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت 🔷 چهاردهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان) ✅ نقد تعبد ستیزی معنویت مدرن ✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تکذیبیه 💢 ⭕️ تکذیبیه استاد حجت الاسلام دکتر محمد مطهری عضو هیات علمی گروه فلسفه دین موسسه امام : ‼️ متاسفأنه همچنان پس از یک سال یک فایل صوتی با عنوان "سخنان محمد مطهری فرزند شهید مطهری در خصوص تحریفات عاشورا" که متعلق به یکی از اساتید دانشگاهی است، دست به دست می‌شود. 🔹 در چند روز اخیر مطالبی از همان فایل صوتی درباره لعن و زیارت عاشورا و خلفا این بار به صورت مکتوب و به نام‌ من به طور گسترده در حال انتشار است.‌ در تلاشی دیگر در صوت بالا این انتساب را همراه با توضیحاتی تکذیب کرده‌‌ام. 🔹 فضای مجازی در عمق زندگی ما نفوذ کرده ولی فرهنگ و اخلاق مجازی ما در سطح باقی مانده است. کاش روزی فرا رسد که تا زمانی که لینک معتبری در ذیل یک متن یا صوتی که مطلبی را به کسی - زنده یا مرده - نسبت می‌دهد وجود نداشته باشد، حتی فکر ارسال آن به دیگران به ذهن ما خطور نکند. 🔸 eitaa.com/m_motahari
📜 بیانیه بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم در محکوم کردن اهانت به قرآن و نبی مکرم اسلام بسم الله الرحمن الرحیم ♦️ وَ إِذْ قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يا بَني‏ إِسْرائيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتي‏ مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا هذا سِحرٌ مُبين‏. (صف: 6) ♦️ چندی است که صحنه‌گردانان صهیونیست در کنار برافروختن جنگ‌های گوناگون و شکست‌های پی‌درپی، سیاست تخریب و استهزاء مقدسات مسلمین را پیش‌گرفته و با پوشش عوام‌فریبانه آزادی بیان، عواطف میلیون‌ها مسلمان را جریحه‌دار می‌کنند و هرازگاهی از گوشه و کناری با رفتارهایی جاهلانه به سبک قرون‌وسطی به دنبال بروز کینه‌های درونی خویش و خاموش کردن نور مبین اسلام‌اند و زهی خیال باطل؛ که این نور هرگز خاموش شدنی نیست؛ يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ! (صف: 8) ♦️ آنچه باعث شده اینان چنین وقیحانه و عریان به مقابله با دین اسلام بپردازند، ترسی است عیان از اسلام ناب محمدی و ناکارآمدی همه مکاتب پرزرق‌وبرق غیر آن! چه آنکه اکنون ناکارآمدی همه نظام‌های فکری جاری در جهان که جذاب‌ترین گزاره‌های آن بازیچه دست ابرقدرت‌هاست از بدیهیات به شمار می‌رود؛ حوادث جاری در شنبه‌های فرانسه مهد «آزادی بیان» و نیز وقایع خون‌بار چندماهه اخیر آمریکا زادگاه «حقوق بشر» و کشتارهای وحشیانه‌ای که در یمن و گوشه و کنار این عالم رخ می‌دهد گواهی واضح بر عجز روزافزون همه مکاتب مبتنی بر «اومانیسم» و ضرورت بازگشت انسان به وحی منطبق بر فطرت است. ♦️ با عالم‌گیری بحران «کرونا»، ناتوانی همه نظام‌های علمی غرب که آرمان و قبله آمال بسیاری به شمار می‌رفت آشکار شد و اسطوره بودن دانش غربیان در ذهن جهانیان با تردیدها و چالش‌هایی بس عمیق مواجه گردید و اینک آنان با دشمن انگاشتن اسلامِ ناب و مقتدر، به دنبال بازیابی شکوه از دست رفته‌ی خویش‌اند. ♦️ بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم اقدام هنجارشکنانه‌ جسارت به کتاب هدایت و نور مبین، قرآن همیشه جاوید را که در کشور سوئد، انجام شد و نیز جسارت چندین‌باره‌ای که به نام آزادی بیان علیه پیامبر رحمت و رسول خاتم صلی‌الله علیه و آله و سلم توسط هفته‌نامه منحط «شارلی‌ابدو» در فرانسه صورت پذیرفت را قاطعانه محکوم نموده و توجه به نکات ذیل را ضروری می‌داند: 1⃣ مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به‌جای بیانیه‌خوانی‌های روزمره با احضار سفرای کشورهای سوئد و فرانسه و نیز پیگیری در عرصه بین‌المللی، زمینه را برای پیوند روزافزون ملت‌های مسلمان برای برخوردی قاطع با این‌گونه رفتارهای وحشیانه فراهم سازند و در قامت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ظاهر گردند. 2⃣ بر مقامات قوه قضائیه و بالأخص معاونت بین‌الملل آن قوه لازم است تا به صورتی جدی اقداماتی شایسته در عرصه جهانی را علیه حرکاتی ازاین‌دست، صورت دهند و نیز با تشکیل دادگاهی صالح بین کشورهای زمینه مجازات قاطع و برخورد با آمران و عاملان این جریانات فراهم نمایند تا بیش از این شاهد توهین و جسارت به مقدسات بیش از 1.8 میلیارد نفر مسلمان نباشیم. 3⃣ از همگان درخواست می‌کنیم فتوای تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی در مورد سلمان رشدی ملعون را بار دیگر نصب العین خویش قرار داده و اقدامی عاجل صورت دهند. 4⃣ حاکمان دنیای اسلام به‌جای پیوند خوردن با رژیم‌های کودک کش اسرائیل و آمریکا و عاملان بدبختی مسلمین و دمل‌های چرکینی که بوی تعفن آن‌ها عالم‌گیر شده است و نادیده انگاشتن دستورات مسلم اسلامی، با تشکیل دادگاهی صالح در میان کشورهای اسلامی، برای مواردی ازاین‌دست چاره‌جویی نمایند و این‌چنین تنها نظاره‌گر جسارت و تعدی به مقدسات مسلمین نباشند. 5⃣ منورالفکرهای داخلی که قبله آمال خود را اینان قرار داده‌اند بدانند که دنیای امروز، دنیای بیداری فطری است و هیچ آموزه‌ای جز اسلام عزیز نمی‌تواند بشر را قانع نماید. 🗓 ۱۳۹۹/۶/۱۶ 🔘 بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم #⃣
💢 تازه های نشر 🌟📚 شماره 77 و 78 فصلنامه انتقادی ـ‌ نظری منتشر شد... 🔰 ✍🏼 و روش اکتشافات آن از آثار و آرای استاد 🔸 این مجموعه شامل شش مقاله و یک گفتگو با عناوین زیر می‌باشد: 🔹 نظریه فطرت و کارکردهای آن از دیدگاه فیلسوف فطرت/ ▫️ شهید مطهری و گام‌های پیش تولید علم دینی/ 🔹 منطق تولید علم دینی از منظر شهید مطهری/ ▫️ علم دینی از دیدگاه استاد شهید مطهری/ 🔹 مواجهه انتقادی استاد مطهری با رویکرد غربی به علم اجتماعی (علم اجتماعی سکولار از چشم انداز نقد ساختارشکنانه)/ ▫️ درآمدی بر امکان تولید علم جدید اسلامی براساس اندیشه استاد مطهری در فلسفه تاریخ/ موسی نجفی 🔹 گفت و گو (هم‌اندیشی علم دینی در آثار و آرای استاد شهید مطهری) ⚜️ هم اکنون برای سفارش این اثر ارزشمند اقدام کنید: 🌐 poiict.ir/15739 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆نقدهای حجت الاسلام دکتر رفیعی به سخنان حسن آقامیری در باب سوء استفاده وی از داستان حر برای توجیه اسلام رحمانی( طرفدار اباحه گری) ⛔️ اعتراض دکتر رفیعی به انفعال حوزه علمیه در باب تبلیغات انحرافی حسن آقامیری 🔴 این گونه تفکرات(تفکرات امثال آقامیری) برای جوانان خطرناک تر از تفکرات داعش است.
☀️پاسخ به شبهه ی حسن آقامیری درباره توبه: 1️⃣آقامیری با ادبیاتی عوام فریبانه سعی در جذب مخاطب دارد، او اسلام را تک بعدی معرفی می کند، فقط از بخشش و مهربانی و عطوفت و... دم می زند تا جوانان را با هر روش نادرستی دور خود جمع نماید. 2️⃣ حر، آدم با ادبی بوده، نماز جماعت را با امام حسین علیه السلام می خواند، و وقتی امام(ع) می فرماید مادرت به عزایت بنشیند، پاسخ نفرین امام را به شکل بدی نمی دهند. 3️⃣ حر، خودش می گوید که گناهش عمدی نبوده و نمی دانسته که لشکر ابن زیاد و عمرسعد چنین قصدی دارند، آیا گناهان ضد انقلاب، منافقین، خواننده ها، بازیگران و..‌‌. هم عمدی نبوده؟؟؟ 4️⃣حر، توبه واقعی کرد و سعی نمود با فدا کردن جان خود جبران نماید، اما کدام یک از منافقین و ضد انقلاب و خواننده ها و بازیگران و... توبه واقعی کردند که ما نپذیرفتیم؟؟؟ 5️⃣ ضد انقلاب، منافقین، خواننده ها، بازیگران و...برای جاسوسی و فساد و ضربه زدن به اسلام می خواهند به ایران بیایند نه برای توبه و خدمت به مردم. آنان جرمهای مختلفی مرتکب شده اند که اگر توبه کنند تا حد امکان باید جبران کنند. 6️⃣ البته در سالهای گذشته برخی از عناصر فریب خورده گروهک تروریستی منافقین و بهائیت توبه کردند و جمهوری اسلامی هم پذیرفت و به آغوش خانواده خود باز گشتند. 7️⃣ آقامیری گناهان خواننده ها و بازیگران فاسد را کوچک جلوه می دهد در حالی که اجرای موسیقی مبتذل و بازی کردن فیلمهای شهوانی و فساد انگیز جوانان و مردم ما را از خدا و دین و انسانیت و اخلاق دور می کند، و اصلا هر گناهی چون در مقابل خدا انجام شده است، بزرگ است. 8️⃣توبه به این راحتی نیست که هر کسی هر چقدر خواست گناه کند و یکدفعه توبه نماید، ابتدا به دلایلی باید رحمت خدا شامل حال انسان شود تا به یاد توبه بیفتد و موفق به توبه شود و باز رحمت الهی نصیبش شود و توبه او را بپذیرد. 📝 حجت الاسلام داود اسفندیاری؛ دانش پژوه ارشد موسسه امام خمینی 🆔 @meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 رسوایی مجدد حسن اقا میری 🔴 وقتی صدای منافقین از حلقوم این اخوند خلع لباس شده بیرون می آید !! 🔴ببینید اقامیری با تحریف ماجرای حر، چطوری حمله به جمهوری اسلامی کرده و آن را تضعیف می کند! 🔴آقا میری میگه ما با همه مثل حر برخورد کنیم! حر توبه کرد و جونش را برا حجت زمانش داد ...حالا یارو اینجا هزار جنایت انجام داده ،توهین به اهل بیت ع کرده. با ناموس ملت ، کاسبی کرده و پشیمان هم نیست!چطور می توان مثل حر با او برخورد کرد؟! 🔴 جمهوری اسلامی در بسیاری موارد با افراد پشیمان با مدار و مروت برخورد کرده است. 🆔 @meshkatnoor
معنویت های نوظهور.pdf
1.45M
📎 همایش ملی معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها و نقدها 🔹 معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی 🔶 قطب تعمیق ایمان دینی 💡 تبلیغ نیوز | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir 🆔 @tablighnews
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت 🔷 پانزدهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان) ✅ نقد مولفه های ایمان هیجانی ،ناواقع گرایی معرفتی و شکاکیت اعتقادی در معنویت مدرن ✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor
🚨نجات جمعیت، مسئولیتی همگانی‼️ ✅ ارزش والای علوم دینی نسبت به دیگر علوم، نهفته در آموزه های والای توحیدی موجود در آن است که عالمان دین، دغدغه تحقق آنها را دارند و نسبت به آن مسئولند. ✅ موضوع افزایش کمی و‌کیفی جمعیت خداباوران، از آن دست مسائل بسیار مهم و حیاتی است که نسبت به آن، آیات و روایات فراوانی وجود داشته و در چارچوبه اهداف توحیدی و اسلامی قابل تعریف، توصیه و پیگیری است. تأمل در روشهای پیچیده و موفق جبهه شرک و نفاق برای کاهش جمعیت توحیدی، می تواند تأییدی بر اهمیت مدعای ما باشد. ✅ امروزه جمعیت شناسی که علمی بین رشته ای بوده و با علوم مختلفی داد و ستد دارد، بر سیاستگذاری های جمعیتی تأثیر فراوانی دارد. از این رو علاج کاهش جمعیت و نجات از بحران های ناشی از آن، نیازمند جهاد فرهنگی در علوم مختلفی است که طبیعتا بایستی متخصصان این علوم به این عرصه ورود کرده و تبیین مباحث آن رابه عهده گیرند. ✅ عالمان و مدافعان حصون دین که در سنگر دفاع از اسلام، تیر عِلم را بر قلب بدعت ها نشانه می گیرند، می توانند خط ارتباط رشته علمی خود با موضوع جمعیت را شناسایی کرده و مشعل روشنگری را برافروخته و در اصلاح باورها و سبک زندگی و فرزندآوری و فرزندپروری نقش مؤثری داشته باشند ✅ علامه طهرانی(ره) نمونه ای از عالمان ‌بصیر و دوراندیشی است که یک تنه سنگینی رسالت بسیاری از افراد را به دوش کشید و اشتغالات فلسفی، کلامی، فقهی، سیاسی و اجتماعی خود را به نفع موضوع جمعیت بکار بست و متعهدانه به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرد. هرچند فریادش در هیاهوی سیاست کنترل جمعیت گم شد، اما امروزه این صدا رساتر از هر زمانی به گوشهای شنوا می رسد. 🔺آیا در این زمان که فرصت زیادی برای نجات جمعیت کشور نداریم، عالمان زیادی همچون علامه طهرانی خواهیم داشت که این رسالت مهم تاریخی را بر دوش کشند؟! 📝 حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی؛ دانش آموخته سطح عالی کلام 🆔 @meshkatnoor
مجموعه مقالات اندیشه های علمی آیت الله سبحاني.pdf
9.25M
🔹مجموعه مقالات مجموعه حاضر مشتمل بر مجموعه مقالاتی است که از میان 65 مقاله¬ی رسیده به دبیرخانه همایش و پس از ارزیابی و کسب امتیازات لازم برای چاپ انتخاب شده‌اند. 828 صفحه اولین همایش ملی بررسی اندیشه‌های علمی آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی (مدظله العالی) مرکز مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجان‌شرقی مرکز مطالعات و پژوهش‌های علم و دین دانشگاه صنعتی سهند تبریز مرکز توسعه پژوهش‌های بین رشته¬ای معارف اسلامی و علوم سلامت (دانشگاه علوم پزشکی تبریز) دی ماه 1397 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅🎥 پاسخ به ۲ سوال مهم در مورد ! 1️⃣ مگر حجاب یک امر شخصی نیست؟ 2️⃣ آیا آمار تجاوز در کشورهای غربی کمتر نیست!؟ 👌 پاسخ دکتر غلامی 🆔 @meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دیدگاه پروفسور سمندری در مورد روح ✅ ببینید که یک ساینتیست با تگاه علمی در مورد روح چگونه نظر می دهد؟ 👆👆👆 🆔 @meshkatnoor
🔺🔺🔺خباثت رسانه ای دولت انگلیس در مخالفت با عزاداری امام حسین ( علیه السلام) تمامی ندارد. ⚫️ کانال تلگرام «بی بی سی فارسی» با سوء استفاده از سخن رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، به مخاطبانش تلقین می کند که برگزاری مراسم عزاداری محرم، عامل تشدید کرونا در قم است. ❓❓اما دشمنان امام حسین( علیه السلام) در شبکه «بی بی سی» که در ایام محرم بارها با طرح شبهات بی پایه سعی در تعطیلی مراسم عزاداری محرم داشتند، بر اساس کدام پژوهش علمی ادعا دارند عزاداری ها موجب شیوع بیشتر کرونا شده است ؟! ❓❓چرا «بی بی سی» با تمرکز بر مراسم عزاداری و نادیده گرفتن عوامل دیگر مانند مسافرت های تفریحی برخی در ایام عزاداری محرم به سواحل شمال، کوشش دارد مراسم عزاداری را تخریب کند؟! ❓❓❓چرا «بی بی سی» بدون مستندات علمی، اظهارات مقامات مسئول را درباره این که در ایام عزاداری محرم، شمار مبتلایان افزایش نیافته، مورد تردید قرار می دهد؟! 📝 جواد گلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹گوینده موجبیت گرایی (دترمینیسم) را یک اصل مسلم در نظر گرفته است، در حالی که نه تنها دلیل قطعی بر آن وجود ندارد که برخی یافته های جدید علمی همچون عدم قطعیت در سطح کوانتومی نشان از عدم قطعیت در بنیادی ترین سطح طبیعت دارد. 🔹 گوینده با استناد به چند آزمایش موردی، استنتاجی کلی کرده و نورون های مغزی را علت تامه تمامی فعالیت های شناختی و غیرشناختی انسان معرفی کرده است. چنین استقرائی بر اساس کدام مکتب فلسفه علمی قابل توضیح می باشد؟ در سالهای اخیر گرایشی جدی در بین فیزیکدانان نسبت به نوپدیدارگرایی (emergentism) ایجاد شده است که بر اساس آن دیگر نمی توان با نگاهی تقلیل گرا (reductionism) تمام پدیده ها را بر اساس سطح اتمی، مولکولی و یا سلولی توضیح داد. بر این اساس همانگونه که سطوح زیرین طبیعت بر سطح بالاتر آن تأثیرگذار می باشد، سطوح عالی نیز به مدیریت سطوح زیرین پرداخته و رابطه ای دوسویه میان آن دو شکل می گیرد. هر چند نوپدیدارگرایی را نمی توان به معنای پذیرش بعد مجرد انسان (روح) دانست، اما زمینه ای مناسب را برای پذیرش علیت های تنازلی (top-down) در مقابل علیت های تصاعدی (bottom-up) ایجاد نموده است که تأثیرگذاری ابعاد غیرمادی بر عالم ماده را ملموس تر می نماید. 🔹ضمناً میشه پاسخی هم بر اساس وجدان و درک شهودی بدهیم. هر چند که این افراد سعی می کنند که این وجدان رو نتیجه توهم معرفی کنند، اما خود این افراد در زندگی خودشون پایبند به این نکته نیستند. 🔹 حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی؛ استاد فلسفه دین و پژوهشگر فیزیک
﷽؛ 👆🔴تصویری که چند روزه در فضای مجازی دست به دست می چرخه👆 خُب بریم ببینیم داستان چیه؟! در فضای مجازی تصویری از فاکتور خرید یک فروشگاه پخش شده که در زیر آن فاکتور ، روایتی آورده شده با این متن : هر مردی که از همسرش پیروی کند خدا وی را به چهره در آتش در می‌افکند!😳 اینکه اصلآ چنین فاکتوری در فضای حقیقی وجود داره یا نه ، این با یک تلفن ساده قابل بررسیه..این به کنار..امّا این حدیث نصفه نیمه است که بدین شکل داره دست به دست تصویرش می چرخه... تا نسبت به اسلام بدبینی ایجاد کنه و ایجاد شبهه کنه.. متن کامل روایت:👇 قال رسول الله ص یا عَلیُّ: مَن أَطاعَ امرأتَهُ أَکَبَّهُ اللّهُ عَلى وَجهِهِ فی النَّارِ، فَقالَ عَلیٌّ علیه السلام: وَما تِلکَ الطَّاعَةُ؟ قالَ (ص): یأذَنُ لَها فی الذِّهابِ إِلى الحَمَّاماتِ والعُرُساتِ وَالنَّائِحاتِ وَلُبسِ الثِّیابِ الرِّقاقِ. رسول خدا حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله فرمودند: ای علی! هر مردی که از همسرش پیروی کند خدا وی را به چهره در آتش در می‌افکند. امام علی (ع)پرسیدند: این پیروی چیست؟ آن حضرت فرمودند: به همسرش جهت رفتن بدون پوشش به حمام‌های عمومی و عروسی‌ها و سوگواری‌ها و پوشیدن لباس نازک اجازه دهد. 📚 من لایحضره‌الفقیه، جلد4، صفحه 362 مبرهنه که 👆منظور اطاعت کردن از زن در اُموری چون گناهه که نمونه اش در حدیث ذکر شده. توجّه کنیم که این حدیث در کتاب حلیة المتقین هم نقل شده که از نظر سندی مرسل و ضعیف و مطروده خیلی اوقات برای مقاصد شوم، احادیث نصفه یا با سندیت ضعیف منتشر میشه 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
شهادت امام زین العابدین(ع) تسلیت باد. @hekmateislami
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار می‌کند: ✅ چهارمین نشست علمی دفتر مطالعات اسلامی با موضوع "هوش مصنوعی؛ آسیب ها و فرصت ها برای زندگی دینی" توسط حجت الاسلام دکتر انبیائی 🗓 زمان: پنج‌شنبه 27 شهریور،ساعت 9 صبح 🌐 لینک پخش آنلاین: https://room.live-class.ir/b/wxr-4ku-4a4 🏢 مکان: زنبیل آباد، بلوار فردوسی، بعد از خیابان شهید حسن‌پور، ساختمان دفتر مطالعات اسلامی (ساختمان نعیم) دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @oisc_majazi
بسمه‌تعالی قرائت‌های مدرن عاشورا بخش‌هایی از نوشتار: عاشورا واقعه‌ای نیست که در این عالم کسی بتواند در قبال آن سکوت کند و یا از کنار آن خاموش درگذرد. اندیشه‌های مدرن نیز پس از ورود به حوزهٔ فرهنگی مسلمانان ناگزیر از مواجهه با این واقعهٔ عظیم بوده و هستند. آنان در برخی از مقاطع و خصوصاً در هنگام غلبهٔ سیاسی جریان منورالفکری در دورهٔ رضاخان کمر به حذف این واقعه از عرصهٔ فرهنگ و زیست جامعه بستند؛ ولکن عاشورا با امواج خروشان خود نشان داد که تقابل حذفی با آن به حذف مقابله‌کنندگان منجر می‌شود. رویکردهای روشنفکری چپ در دههٔ پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند. بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخی‌ای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینهٔ عاشورا ترسیم کرده بود . افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقه‌ای و غلبهٔ لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائت‌ها و روایت‌های جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و می‌آورد. این قرائت‌ها به‌رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائت‌های روشنفکرانه، در تقابل با روایت‌های متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره می‌برند. ویژگی مشترک قرائت‌های مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی‌فرهنگی آن به‌عنوان برساختی صرفاً بین‌الاذهانی است. در این قرائت‌ها از همهٔ ظرفیت‌های منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام(علیه‌السلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده می‌شود. به‌موازات آن هم به‌گونه‌ای شتاب‌زده همهٔ آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان می‌شود، به‌عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی می‌گردد. بدون آنکه موازین اولیهٔ مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود. چشم‌فروبستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد. این امر نیز به‌نوبهٔ خود حاکی از نسیان و فراموشی حق(سبحانه‌وتعالی) است. متن کامل: http://resanedanesh.ir/?p=1259 @hparsania
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت 🔷 شانزدهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان) ✅ مقایسه ایمان و عقلانیت در معنویت مدرن و معنویت دینی ✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor