هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد علوي بروجردي
🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي
🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبهاي دربارة اقتصاد اسلامي انجام دادهايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقولههايي مثل «اقتصاد اسلامي»، «جامعهشناسي اسلامي» و «روانشناسي اسلامي» و به طور کلي «علوم انساني اسلامي» را انکار ميکنيد و ابراز ناراحتي ميکنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعهشناسي و روانشناسي و اقتصادند! افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک «مرشد معنوي» معرفي ميکنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» ميدانيد و در عين حال اعلام آمادگي ميکنيد که اگر کسي از اين ايدهها دفاع ميکند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و ميفرماييد: «من را بايد قانع کنند».
🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در حوزة علوم انساني اسلامي فعاليت دارم، اعلام آمادگي ميکنم که هر زماني و در هر مکاني که حضرتعالي صلاح بدانيد آمادهام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم.
🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانهاي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به صورت عمومي و رسانهاي اعلام کنم و همچنين اين انتظار را داشته باشم که گفتگوي ما با حضور اصحاب رسانههاي مکتوب و تصويري باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قوت و ضعف استدلالهاي طرفين قرار گيرند.
🔸بنده مطمئنام که چنين گفتگوهايي ميتواند خدمات بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم.
🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه ♦️تبیین نظریه علوم انسانی اسلامی♦️
🔹خلاصه بحثم این است که ما اگر هیچ روشی را به میدان حکمیسازی علومانسانی نیاوریم و فقط از همین روشهای متعارفی که هست استفاده کنیم، میتوانیم از علومانسانی اسلامی سخن بگوییم.
🔹اگر شرط ارتقا اساتید این باشد که اساتید حرف نو بزنند ولو نقد نو باشد ولو در پارادایمهای غربی حرف نو بزنند و این شرط ارتقا از دانشیاری به استاد تمامی باشد؛ خواهید دید که چه تحولی اتفاق میافتد.
🔸خلاصه بحثم این است که ما اگر هیچ روشی را به میدان حکمیسازی علومانسانی نیاوریم و فقط از همین روشهای متعارفی که هست استفاده کنیم، میتوانیم از علومانسانی اسلامی سخن بگوییم. اگر قویتر و دقیقتر وارد شویم، میتوانیم از مبانی اسلامی و روش حکمی-اجتهادی به نظریهپردازی علومانسانی اسلامی دست پیدا کنیم.
🔸این اشکالی که برخی میگیرند و میگویند که ۴ دهه است از علوم انسانی اسلامی صحبت میکنید و هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، این هم اشکال ناواردی است. برای اینکه قبل از ایران بحثهای زیادی در این زمینه شده است، مثلا آقای اسماعیل فاروقی در واشینگتن موسسه «المعهد العالمی للفکر الاسلامی» را راه انداخت و بعد از آن سیدمحمد نقیب العطاس در کوالالامپور موسسه ایستاک را راهاندازی کرد، دانشگاه بینالمللی علوماسلامی راهاندازی شد.
🔸در اندونزی بحثهای زیادی در اقتصاد اسلامی مطرح شد و آن را در بانکهایشان عملیاتی کردند. این انجام شده اما در این ۴ دهه هم خیلی تحقیقات مفصلی صورت گرفته است. مثلا چهار دهه پیش یا سه دهه پیش یا حتی دو دهه پیش، چقدر مبانی حکمیسازی منقح شده بود؟ الان خیلی منقح شده است. یک دهه هم هست که محققان در حوزه روششناسی کار میکنند.
🔸در دو دهه اول بیشتر نظریههای علومانسانی اسلامی، تهذیبی بود، مثلا مکتب روانکاوی یا مکتب رفتارگرایی را با مسائل اسلام تهذیب میکردند اما در این دو دهه اخیر برخی نظریههایی دادند مثل نظریه اسلامی پرستاری، نظریه اسلامی رشد، نظریه اسلامی شخصیت و... که اینها انجام شده، کتاب و مقاله آیاسآی آنها منتشر شده و بعضا ژورنالهای معتبر دنیا از آن استقبال کردهاند. چرا [بعضی اساتید] اینها را نمیبینند؟ نمیدانم. علاوهبر اینکه خود این اساتید اجازه نمیدهند این گفتمان دنبال شود. میگویند این همه بودجه و امکانات صرف شده است! چه بودجهای؟ چه امکاناتی؟ کل بودجه وزرات علوم در حوزه علومانسانی خرج ترجمه است.
🔸دانشگاه علامه طباطبایی یا تهران و... چند کتاب ترجمه چاپ کرده و چند کتاب تالیف؟ از کتابهای تالیفی چند کتاب نظریه اسلامی است؟ همه دانشگاههایی که علومانسانی دارند را ببینید. عمده قوانینی که برای آییننامه ارتقا است همین مقاله علمی-پژوهشی داشتن، کتاب و ترجمه داشتن است، اما اینکه استاد چقدر نظریه حکمیسازی داشته باشد در این آییننامه نیست. اگر این آیتم گنجانده شود شما خواهید دید تحول ایجاد میشود یا نه.
🔸اصلا بگویید شرط ارتقا اساتید این است که اساتید حرف نو بزنند ولو نقد نو باشد ولو در پارادایمهای غربی حرف نو بزنند و این شرط ارتقا از دانشیاری به استاد تمامی باشد؛ خواهید دید که چه تحولی اتفاق میافتد. ساختارهای آموزشی ما اجازه نمیدهند که نظریهپردازی در زمینه حکمیسازی علوم انسانی انجام شود. آنهایی که انجام دادهاند هم ساختارشکنانه انجام دادهاند و خلاف جریان غالب بوده است.
▫️ سوال : یعنی کاری از شورای تحول برنیامده است؟
🔸شورای تحول و ارتقای علومانسانی که الان نزدیک به یک دهه است کار میکند، کل کار آن بازنگری و روزآمدی سرفصلهاست. حالا شاید دو واحد بحث فلسفه انسانشناسی اسلامی هم اضافه کردهاند. شورای تحول و ارتقای علومانسانی اصلا بهدنبال ساختارسازی و زمینهسازی و بسترسازی در مسیر نظریهپردازی علومانسانی اسلامی نیست چون خیلی تصویری هم از این مطلب در آن مجموعه وجود ندارد.
🔸درمجموع من معتقدم اگر کسی تصور صحیحی از علومانسانی حکمی و علومانسانی اسلامی داشته باشد، این پدیده آنقدر واضح و روشن است که تصور صحیحش، مستلزم تصدیق آن نیز هست. ولی وقتی تصور صحیحی ندارند نقد تصور ناصحیح خود میکنند، یعنی با خود در نزاعند، نه با آنچه درواقع از علم دینی سخن به میان میآید.
https://b2n.ir/959669 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهمیت مباحث معرفت شناسی
🔸 گزیده ای از تدریس کتاب معرفت شناسی ( طرح ولایت) توسط حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح درباره ضرورت معرفت شناسی
📌 بزودی تدریس کامل کتاب معرفت شناسی در کانال مآب بارگذاری میگردد.
#تدریس_معرفت_شناسی
#مجتبی_مصباح
#طرح_ولایت
#حجت_الاسلام_دکتر_مجتبی_مصباح
#تدریس_طرح_ولایت
#تدریس
#معرفت_شناسی
🆔 @maab_iki 🆔 @meshkatnoor
📖 #کتاب «اقلیتهای شیعی در جهان مدرن: مهاجرت، فراملیتگرائی و چندمکانگی»
👈 این کتاب مجموع شامل دوازده مقاله درباره اقلیتهای شیعی ساکن کشورهای مختلف جهان است. در این کتاب نویسندگان با رویکردهای تاریخی و اجتماعی مسائل مختلف مرتبط با اقلیتهای شیعی را مورد بررسی قرار دادهاند. این مقالات توسط اولیور شارلبروت و یافا شانایک، استادان دانشگاه بیرمنگام، جمعآوری و ویرایش شده است.
👈 کتاب حاضر چند روز قبل توسط انتشارات دانشگاه ادینبورو در اسکاتلند منتشر شده است. 🆔 @meshkatnoor
31.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 فلسفه به چه دردی می خورد؟ 📖 در تقریرات درس حضرت امام به نقل از ایشان آمده است که: « اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند.»
این کلام شاید برای ما خیلی عجیب باشد.
🎥 استاد دینانی در این کلیپ توضیحی میدهند که شاید بتواند این کلام را تبیین کند و از اعجاب ما بکاهد.
......
ارجاع: تقريرات فلسفه امام خمينى (قدس سره)، ۳ جلدی، چاپ اول، تهران، موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى (س) ۱۳۸۱ش، ج ۳؛ ص: ۴۷۲. 🆔 @meshkatnoor
🔺اشکالی به نظریه علم دینی و پاسخ دکتر گلشنی
⁉️کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه!علم دینی معنا ندارد!!
✅پاسخ دکتر #مهدی_گلشنی :
🔸استدلال می شود که کار علمی، شرقی و غربی و اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ علم روش خاصّ خود را دارد که عبارت است از تجربه و نظریه پردازی و تطبیق تجربه با پیش بینی های نظریه. ما این مطلب را نه تنها از مخالفان دین می شنویم، بلکه بعضی از متدیّنان نیز به آن معتقد هستند و لذا هر دو گروه صحبت کردن از علم اسلامی یا اسلامی کردن دانشگاه ها را فاقد معنا و یا اصولاً امری بی فایده می دانند.
🔹به نظر ما این برداشت ها درباره رابطه #علم_و_دین و علم دینی(اسلامی) ناشی از محدود کردن معنای دین و غفلت از محدودیت های علم و نیز ناشی از عینیت دادن به همه آن چیزهایی است که به نام علم تعلیم داده می شود. آنهایی که از نزدیک ناظر یا دست اندر کار امور علمی نیستند، همه آنچه را که در کتاب های علمی آمده است یا دانشمندان از آنها صحبت می کنند، واقعاً یافته های علم می دانند و قطعی تلقّی می نمایند و از نقشی که ایدئولوژی ها و گرایش های فلسفی در کاوش های علمی و تفسیر داده های تجربی ایفا کرده و می کنند غفلت دارند. اگر علما صرفاً دنبال توضیح یافته های تجربی می بودند مشکلی از جهت مطلب مذکور در کار نمی بود، و تمایز دینی و غیر دینی یا شرقی و غربی نیز منتفی می بود.
💢ولی مسئله این است که دانشمندان بزرگ همواره در مقام توضیح همه جهان طبیعت بوده و کوشیده اند از تعمیم یافته های محدود خود، نظریه های جهان شمول بسازند، نظریه هایی که بسیار فراتر از حوزه قابل دسترس آنها بوده است و اینجا بوده که پای تعصبات و گرایش های دینی و فلسفی به میان آمده است.
📚 از علم سکولار تا #علم_دینی، مهدی گلشنی،ص1و 2
#ضرورت_علم_دینی @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 ا چرا اعتقادات مهم هستند؟ 💠با چند دقیقه وقت برای دیدن این کلیپ اعتقادات خویش رامستحکم کنید. @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تبلیغ نگهداری از حیوانات خانگی در صداسیمای ایران و جملات کارشناس برنامه:
🔹«متاسفانه هنوز در خانواده ها با یک سری مسائل مذهبی و یک سری مسائل اجتماعی طرفیم که...»
🔸تبلیغ حیوان خانگی به جای تشویق فرزندآوری برای حل مشکلات روحی! @meshkatnoor
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مظلوميت نهجالبلاغه، تبليغ دين و تاريخ اسلام
🖊احمدحسين شريفي
🔸چند روز پيش به صورتي اتفاقي، صوت يکي از استادان برجستة فقه و اصول حوزة علميه قم را ميشنيدم که به جمع فراوان شاگردان خود (طبق شنيدهها، قريب به 500 تا 600 طلبه سطوح عالي در درس ايشان شرکت ميکنند!) سه توصيه جالب داشت:
1.«من هر وقت بيکار ميشوم، #نهجالبلاغه ميخوانم؛ نکات خوبي دارد؛ شما هم همين کار را بکنيد. در اوقات بيکاريتان نهجالبلاغه بخوانيد!»
2.«گاهي هم #تبليغ برويد؛ زيرا تبليغ باعث ميشود زبانتان باز شود!»
3.«تاريخ اسلام هم بخوانيد نکات خوبي دارد! به درد منبرتان ميخورد!»
🔸با شنيدن اين سخنان از يک استاد برجسته و خوشنام فقه و اصول، واقعاً به حال شاگردان او و براي مظلوميت نهجالبلاغه و تبليغ و #تاريخ اسلام تأسف خوردم؛ گريه کردم؛ و براي مردمي که احياناً تحت تبليغ کساني قرار ميگيرند که هدفشان از تبليغ اين است که زبانشان باز شود! دلم سوخت.
🔸چنين نگاهي به نهج البلاغه و تبليغ و تاريخ اسلام است که ما را بدين روز انداخته است. تا جايي که يک استاد پيرمرد بعد از ساليان سال که در کسوت روحانيت است، ميگويد ما چيزي به نام «مکتب اقتصادي اسلام» نداريم! پيامبر اسلام فقط «يک مرشد معنوي» بود! کاري به اقتصاد و مديريت و سياست و علم نداشت!
🔸اميدوارم که بزرگان حوزه و دلسوزان اسلام و معارف اصيل اسلامي تا دير نشده است، فکري براي سيستم آموزشي حوزه کنند. آموزش جهانبيني و نظام ارزشي و قرآن و روايات و اخلاق را در صدر بنشانند. دست کم حق هر کدام از علوم و معارف اسلامي را به همان شکل و صورت و نسبتي که در قرآن است در نظام آموزشي و تربيتي #حوزههاي_علميه ادا کنند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام عروج جانسوز فاضل گرانقدر استاد دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را به همه دوستان و شاگرد و همکاران و نیر خانواده داغدارشان تسلیت عرض می کنیم
رحمت و رضوان خداوند و عنایات خاص سیدالشهداء(ع) بر این عزیز سفرکرده باد.
2020_10_06 19-00-22 .cid.d722b35ebfee2fd8 00_08_30-01_15_40.mp3
16.12M
🎤 فایل صوتی نشست « باز تبیین نسبت تعبد و تعقل » 🔷 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری؛ دانشیار موسسه امام خمینی @meshkatnoor
روشنگری ، مهمترین وظیفه مغفول نخبگان.docx
24.5K
📍پیشنهاد دانلود
🔺ایت الله مصباح یزدی :
✳️ امروزه اگر از کسانی که در کشورها و جوامع مختلف زندگی می کنند، درباره جامعه ایده آل و ویژگی های آن سؤال شود، شاید بیش از هفتاد درصد از ایشان در پاسخ، جامعه ای را به عنوان یک جامعه ایده آل معرفی کنند که آسودگی و آرامش در آن برقرار و وسایل زندگی در آن فراهم باشد، جنگ و جدالی در آن نباشد و نیازهای اولیه مردم از قبیل خوراک، پوشاک و مسکن تأمین شود....یعنی اکثریت ـ اگر نگویم قریب به اتفاق ـ جامعه انسانی امروز معتقد است که جامعه ایده آل جامعه ای است که در آن وسائل زندگی مادی انسان و نهایتاً آرامش روانی اش فراهم باشد. این، مثل این است که گفته شود انسان سالم انسانی است که خوب غذا بخورد، هاضمه اش درست عمل کند، قلبش منظم کار کند و مواد غذایی را به خوبی به همه اندام ها برساند، رشد بدنی مناسبی داشته باشد و مریض نشود؛ اما در این میان عملکرد مغزش اهمیتی ندارد!....جامعه اسلامی، نخبگانی را لازم دارد که در کنار درک نیازمندی های مادی، دستکم به نیازمندی های معنوی هم توجهی داشته باشند. @meshkatnoor
هدایت شده از گروه اسلام و مطالعات معنویت
99.06.19 کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی 01.mp3
24.27M
✅همایش ملی معنویت های نوظهور
🔶 کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی قسمت اول
🔶هیأت رئیسه: د. محمدجواد رودگر؛ د. محمد جعفری، د. وحید سهرابیفر، د.مسلم گریوانی، د. مهدیهسادات مستقیمی
⏰زمان: چهار شنبه 1399/6/19
📒مکان: قم پردیسان- خیابان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم تالار شهید سلیمانی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/984
هدایت شده از گروه اسلام و مطالعات معنویت
99.06.19 کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی 02.mp3
30.88M
✅همایش ملی معنویت های نوظهور
🔶 کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی قسمت دوم
🔹هیأت رئیسه: د. محمدجواد رودگر؛ د. محمد جعفری، د. وحید سهرابیفر، د.مسلم گریوانی، د. مهدیهسادات مستقیمی
⏰زمان: چهار شنبه 1399/6/19
📒مکان: قم پردیسان- خیابان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم تالار شهید سلیمانی
🌐https://eitaa.com/isca_seda/985
پیام تسلیت دکتر لگنهاوزن استاد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی به مناسبت ارتحال دکتر ابراهیم علیپور:
انا لله وانا اليه راجعون
I am deeply saddened at the loss of our dear friend and colleague Dr. Ibrahim Alipur. He was a model of virtue and courtesy and his depth of intellect was reflected in the probing questions he posed for students and fellow researchers. His strong faith has surely earned him enviable divine rewards. We pray that Allah will have mercy on his soul and aid those he has left behind and who suffer through this great loss.
Hajj Muhammad Legenhausen 🌐 @meshkatnoor
🌺 حضرت آيتالله العظمي جوادي آملي خطاب به پژوهشگران علوم عقلي:
ما ميتوانيم علوم عقلي را به وسيله نقل با كمك عقل حل كنيم ... مرحوم علامه طباطبايي (ره) يك فرصتي پيدا كرد «علّيٌ و الفلسفة الالهية» را نوشت، شما «صادقٌ و الفلسفة الالهية»، «باقرٌ و الفلسفة الالهية» بنويسيد.
🌐 @meshkatnoor
⚡️ناراحتی رهبری از حذف«شرح منظومه ملاهادی سبزواری» از دروس حوزه
✔️آیت الله سیدحسن سعادت مصطفوی :
🔹فلسفه غرب، حرف مفیدی برای ارائه به انسان ها ندارد، فلسفه غرب، در بسیاری موارد بیش از آن که معادلات ذهنی و عقلی ما را حل کند، به مجهولات ما اضافه کرده و در مجهولات ما را رها می کند اما فلسفه اسلامی، اگر موضوعی را خراب می کند، خودش هم آن را می سازد و انسان را در جهل مرکب نمی گذارد و انسان را رو به کمال می برد.
🔹توصیه می کنم، جوانان مراقب باشند تا فلسفه غرب آنان را فریب ندهد، از جوانان می خواهم که فلسفه اسلامی را خوب بخوانید؛ البته خواندن شما نباید مانند خواندن حوزه های امروزی باشد؛ متأسفانه حوزه های علمیه امروزی، مانند دانشگاه ها درس می خوانند، در حالی که ما خودمان باید به سراغ استاد خوب فلسفه باشیم و مطالب را بیاموزیم. بنده با ادامه این روند در حوزه های علمیه، می ترسم روزی برسد که طلاب ما و دیگر جوانان، برای فهم و خواندن فلسفه اسلامی، به سراغ مستشرقان غربی و اروپایی بروند.
🔹چندی پیش دیداری خصوصی با رهبر معظم انقلاب داشتم که از ایشان پرسیدم از وضع حوزه های علمیه مطلع هستید؛ ایشان فرمودند «شنیده ام که «شرح منظومه علامه سبزواری» را از دروس حوزه حذف کرده اند که خوب نیست.»؛ به مقام معظم رهبری عرض کردم که اگر لازم می دانید، خودتان دستور دهید تا کتاب «شرح منظومه علامه سبزواری» به دروس رسمی حوزه بازگردد که ایشان در پاسخ فرمودند «بنا ندارم در امور حوزه ها دخالت کنم و دخالت هم نمی کنم»🔺 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ رونمایی از تازه ترین اقدام فرقه ی مدعی یمانی در ارتباط با ضد انقلاب
➕ مروری بر پیوندهای این فرقه با ضد انقلاب و رسانه های معاند
#پیوند_شیطانی
@DavateShoom 🌐 @meshkatnoor
نهی از بدحجابی در سیره معصومین
📛 یکی از ادله مخالفان حجاب قانونی، سیره معصومین است. ادعای ایشان این است که پیامبر اکرم و سایر اهل بیت (علیهمالسلام) نسبت به حجاب زنان اهتمامی نداشته و از این گناه نهی نمیکردند.
❇️ پاسخ
۱) در زمان اهل بیت مساله بدحجابی (چه رسد به بیحجابی) در میان اعراب جاهلی، ایرانیان، رومیان و هندیان رواج نداشته تا معصومین با آن مقابله جدی بکنند. جالب اینکه در عصر بعثت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و پس از ایشان رعایت حجاب توسط زنان بسیار جدی بوده تا جایی که نقاب زدن بر روی صورت رواج داشته است.
📚علامه جعفر مرتضی عاملی، الصحیح من سیرة النبی الاعظم، ج۱۴، ص۱۵۳-۱۷۱
۲) آیات و روایات متعددی نشان میدهد پیامبر اکرم و سایر اهل بیت هرگاه مقدار کمی از بیعفتی نیز در جامعه رخ مینمود، با آن مقابله میکردند.
برای دیدن برخی از این مستندات به اینجا مراجعه کنید:
http://rajanews.com/node/340332
🖌 اما در این مطلب سندی ارائه میشود که نشان میدهد پیامبر اکرم (ص) بدحجابی را منکر تلقی کرده و از آن نهی مینمودند. ⬇️ ⬇️ ⬇️
🔆 در میانه جنگ احد، شایعه کشته شدن پیامبر اکرم (ص) موجب شد غیر از امام علی (علیهالسلام) و چند تن انگشت شمار، سایر مسلمانان از صحنه نبرد بگریزند. پس از شهادت ابودجانه و فداکاری حضرت علی (ع)، نصرت الهی فرود آمد و مشرکین پا به فرار گذاشتند.
در روایتی صحیحالسند لحظه بازگشت پیامبر (ص) به مدینه اینطور گزارش شده است:
تا اينكه پيغمبر (ص) بر آنها درآمد، ... و زنان انصار چهرههاى خويش ميخراشيدند و موها را پريشان كرده و موی پیشانی بريده، گريبان چاكزده و (براى آنكه بدنشان ديده نشود) دامنهاى آن را به كمر بسته بودند، و تأثر و علاقه شديد خود را نسبت به پيغمبر (ص) اظهار ميداشتند.
رسول خدا (ص) كه آنها را بدان وضع ديد، دلداريشان داده و با خوبى با آنها سخن گفت و به آنها دستور داد خود را بپوشانند و به خانههایشان بروند: «فَلَمَّا رَأَيْنَهُ قَالَ لَهُنَّ خَيْراً وَ أَمَرَهُنَّ أَنْ يَسْتَتِرْنَ وَ يَدْخُلْنَ مَنَازِلَهُنَّ»
📚 الکافی، ج۸، ص۳۱۸؛ ترجمه رسولی محلاتی
📌 چند نکته:
✅ پیامبر اکرم (ص) به این زنان «امر» میکنند که خود را بپوشانند. پس دستور دادن به رعایت حجاب در سیره نبوی نیز وجود داشته است.
✅ پیش از امر به معروف با آنان به خوبی سخن گفته و از احساسات آنها تقدیر کردند.
✅ وقتی پیامبر اکرم (ص) در مواجهه با زنانی که در بدپوششی خود قصد بدی ندارند، نهی از منکر میکنند، به طریق اولی در مقابل بیحجابی ناشی از کمحیایی و بیعفتی خواهند ایستاد.
📣 eitaa.com/tafakoraat 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رحیم پور ازغدی ، حجاب قانونی یا اجباری؟ 🌐 @meshkatnoor
🎥 اشاره حضرت امام خمینی (ره) به رابطهی میان حوادث صدر اسلام با وقوع انقلاب اسلامی در ایران
🔻در روزهای اخیر، اظهارات یکی از کارشناسان شبکهی قرآن درباره دو بیانات حضرت امام خمینی (ره)، بازتابها و واکنشهای فراوانی داشته. در ادامه به بررسی این اظهارنظرات میپردازد.
به طور خلاصه باید گفت هر دو اظهارنظر کارشناس شبکهی قرآن که یکی تناسب میان حادثهی ریزش چهارده کنگره طاق کسری و وقوع حوادثی در قرن چهارده هجری، و دیگری اشارهی حضرت جبرئیل به انقلاب اسلامی در زمان نزول بر حضرت صدیقهی طاهره بوده، در بیانات حضرت امام خمینی (ره) وجود دارد. اگرچه اصل و کلیت نقل قول صحیح است، اما به کیفیت نقل قول خدشههایی وارد است و مطابقت کامل با بیانات حضرت امام ندارد.
1️⃣ در مورد اول، حضرت امام در تاریخ ۰۹ آذر ۱۳۶۴ در جمع مسئولان نظام میفرمایند:
«اینکه چهارده کنگره از کنگرههای قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمیآید که یعنی در قرن چهاردهم این کار میشود، یا چهارده قرن بعد این کار میشود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بنای ظلم شاهنشاهی بعد از چهارده قرن از بین میرود و بحمد الله رفت از بین... منتها ما حوصلهمان کم است. تمام دنیا از اول تا آخرش پیش حق تعالی یک جور پیداست، این ور و آن ور ندارد که یک راه دوری باشد.»
2️⃣ در مورد دوم نیز، حضرت امام خمینی (ره) در بیان فضائل حضرت صدیقهی طاهره سلاماللهعلیها در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۶۴ میفرمایند:
«حتی درباره ائمه هم من ندیدهام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا- سلام الله علیها- ست که آنکه من دیدهام که جبرئیل به طور مکرر در این ۷۵ روز وارد میشده و مسائل آتیهای که بر ذریه او میگذشته است، آن مسائل را میگفته است و حضرت امیر هم ثبت میکرده است. و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلندپایه او حضرت صاحب- سلام الله علیه- است، برای او ذکر کرده است که مسائل ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمیدانیم، ممکن است. در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند، بالاتر میدانم.»
همانطور که پیداست، در بیان حضرت امام خمینی (ره) هر دو موضوع نه به صورت یک گزارهی قطعی، که به صورت یک تحلیل و گمانهی مبتنی بر واقعیات بیان شده و صدالبته که بیان آنها از لسان حکیم الهی و عارف بالله و فقیه دوران و نائب امام زمان (عج)، معنای ویژهای دارد. 🌐 @meshkatnoor