eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
765 ویدیو
279 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
💢انتشار کتاب سروش محلاتی با عنوان«معضل استبداد دینی» در آینده‌ای نزدیک ⚫️ کانال تلگرامی چهارم آذرماه 99 خبر داد که به زودی کتاب «معضل استبداد دینی» با نگاهی به نهج‌البلاغه و متون عاشورایی، به قلم وی منتشر می‌شود. ▪️ پیش از این نیز سروش محلاتی بیستم اردیبهشت‌ماه 99 در نشست زنده اینستاگرامی پیرامون «نهج البلاغه و معضل استبداد دینی» مباحثی ارائه کرد. ▪️وی در نشست مذکور بیان داشت که در سایر استبدادها فقط از زور و شمشیر و نظامی‌گری استفاده می‌شود، اما در استبداد دینی از فریب و تدلیس هم استفاده می‌شود. ▪️محمد سروش محلاتی، مدیر موسسه مفتاح کرامت و از نظریه‌پردازان مخالف نظام است و بنای وی بر مخالفت با فتاوا و احکام حکومتی با استفاده از نظرات غیرمشهور فقهی است. وی این مباحث را عمدتا در جمع‌های غیرتخصصی و غیرحوزوی مطرح می‌کند تا ضعف علمی نظراتش پوشیده بماند. ▪️ در نقد دیدگاه‌های فقهی سروش محلاتی، دستگاه فقهی وی را «» خواند. ▪️طرح موضوع استبداد دینی توسط جریان نواندیش دینی برای اتهام‌زنی به نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد تزلزل در مشروعیت آن و تردید در قشر متدین جامعه است. 🌐 @meshkatnoor
💠 و تلاش برای بازیابی پرچم داری 💠 به گزارش ، محمدعلی طاهری سرکرده فرقه که از ایران به کانادا مهاجرت کرده است، تلاش می کند قدرت رهبری خود را که به دلیل زندانی بودن از دست داده بود، دوباره بازیابی کند. در زمانی که محمدعلی طاهری دوران محکومیت قضایی خود را در زندان می گذارند، برخی از شاگردان وی و به طور خاص ، با مطرح کردن ادعاهایی همچون مرگ طاهری در زندان، مدعی در دست گرفتن اتصال حلقه و رهبری پیروان این فرقه شدند. 💠 پس از عزیمت طاهری به کانادا، وی تلاش کرد با راه اندازی آکادمی حلقه در این کشور و جلب توجه محافل آکادمیک کانادایی، به رهبری خود بر جریان حلقه رسمیت مجدد بخشد؛ اما بی توجهی پزشکان و روانشناسان کانادایی به ادعاهای واهی طاهری وی را در دستیابی به این هدف ناکام گذاشت. 💠 ادامه خبر را بخوانید: https://behdashtemanavi.com/?p=۶۲۷۶ ❇️ Eitaa: @BManaviNews 🌐 @meshkatnoor
گستره دین 6.mp3
8.14M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه ششم 🔹چرا در تعریف این همه اختلاف دارد؟ چرا برخی از اسلام شناسان میخواهند تعریف خاصی از اسلام را به کرسی بنشنانند؟ 🔹نظر جامعه‌شناسان و روانشناسان درباره دین چیست؟ + انتقادات استاد به نگاه و منظر آنها. 🔹احتمالا کسانی‌اند که اتکایی به دین ندارند ولی از آنجهت که دنبال اغراضی(به خصوص اغراض سیاسی) می‌گردند و می‌خواهند برخی را جذب کنند، اینها سعی دارند افرادی را تحت تاثیر قرار دهند و تلاش دارند با حفظ ظواهر ماهیت دین را تغییر بدهند. امثال ، و... ؛ جا دارد که احتمال بدهیم همچنین کسانی در جامعه امروز ما نیز وجود داشته باشد! اینها عمدتا می‌کوشند دین را از صحنه اجتماع کنار بزنند و احکام عبادی یا اجتماعی دین را نپذیرند، لذا تعریفی از دین ارائه می‌دهند که شامل اینها نباشد. مثل اینکه دین را به عنوان یک تجربه شخصی مطرح می‌کنند! 🔻 لازم به ذکر است که این بحث،یکی از فوق‌العاده‌ترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است. ⏰6 آبان 1380 🌐 @meshkatnoor
🔶 سومین نشست علمی ارائه همایش ؛ 🔺به همت اسلامی ، موسسه امام خمینی و مجمع عالی حکمت برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع " بررسی انتقادی منشا دین در نگاه " 🎙با ارائه استاد 📅 یکشنبه ۷ دی‌ماه ماه ۹۹ / ساعت ۱۸ 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
با افتخار دعوتید به جمع پژوهشگران و استادان حوزه علوم انسانی 👇👇👇👇👇👇 گروه «پژوهش» : 🔴 https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 کانال «مدیریت پژوهش و همکاریهای علمی بین المللی»: 🔴 https://eitaa.com/mrisc_rihu
🔆 حسن رحیم پور ازغدی: ⚫️رئیس جمهور معمم دیگری را می‌شناسم که در دوران حاکمیت خود در سالهای پایانی دهه هفتاد ، عدالتخواهی را سوسیالیسم خواند. 🔴او به صراحت گفت این آیات و روایات "عدالت‌خواهی" که در حوزه و دانشگاه می‌خوانی تنها به درد "انقلاب کردن" می‌خورد و به درد "حکومت کردن" نمی‌خورد. ⚫️وی در چشمان من نگریست و گفت باید بپذیریم که شاید سکولاریسم، تقدیر عصر ما و مشیت الهی باشد و پایان تاریخ شاید همین نظام لیبرال دموکراسی و سرمایه داری است و مقاومت، بی فایده است منتها ما بکوشیم کمی از فسادش بکاهیم و دوز "معنویت" آن را در حریم شخصی کمی بالاتر ببریم. 🌐 @meshkatnoor
◀️یکصد و هفدهمین جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "بررسی و نقد تقابل نظریه فرگشت با برهان نظم از دیدگاه داوکینز( جلسه دوم)"با ارائه آقای دکتر حامد ساجدی– سه شنبه 11 آذر 99 : 🔹در جلسه گذشته بیان شد که درباره مواجهه نظریه فرگشت با برهان نظم سه دیدگاه وجود دارد. نخست دیدگاه تضاد است که امثال داوکینز و دن دنت از آن حمایت می کنند. به عقیده آنها با وجود نظریه فرگشت، دیگر جایی برای برهان نظم باقی نمی ماند و این برهان باطل می شود. دیدگاه دیگر تباین است که طرفداران طراحی هوشمند حامی آن هستند. طبق این دیدگاه، گرچه نظریه فرگشت بخشی از نظم طبیعت را تبیین می کند، جنبه دیگری از نظم در طبیعت هست که تنها برهان نظم می تواند آن را تبیین کند. دیدگاه سوم، دیدگاه زیربنا - رو بنا است. طبق این رویکرد نظریه فرگشت خود مبتنی بر یک نظم بنیادینی است که بدون آن اساساً مؤلفه های فرگشت کنار هم قرار نمی گرفتند و تکاملی رخ نمی داد. به عبارت دیگر طبق این دیدگاه برهان نظم و نظریه فرگشت در طول هم هستند نه در عرض هم. در جلسه قبل برخی از نقدهای وارد بر دیدگاه تضاد مطرح شد، اما مهمترین نقد این است که بتوانیم نشان دهیم در طبیعت نظمهایی وجود دارد که نظریه فرگشت و سایر تبیینهای علمی اساساً توان توضیح دادن آن را ندارند. از این رو در این جلسه به تبیین دیدگاه زیربنا-روبنا می پردازیم. 🔸به طور کلی می توان دست کم سه لایه از نظم را بر شمرد که نظریه فرگشت مبتنی بر آن است: - اصل قانونمندی طبیعت. - تنظیم ظریف کیهانی. - شرایط ویژه ای که برای به کار افتادن فرگشت لازم است. 1.اصل قانونمندی طبیعت: یکی از کسانی که بر اصل قانونمندی طبیعت به عنوان پایه برهان نظم استفاده می کند ریچارد سوئین برن است. به گفته او دو نوع نظم وجود دارد: - نظم مکانی: نظمی که اجزاء سازنده آن هم زمان با هم موجودند مثل نظمی که میان اجزاء یک ماشین یا یک موجود زنده وجود دارد. - نظم زمانی: نظمی که اجزاء تشکیل دهنده آن هم زمان موجود نیستند بلکه در طول زمان به وجود می آیند مانند نظمی که میان رفت و آمد شب و روز وجود دارد. به گفته او به عنوان پایه برهان نظم بهتر است از نظم زمانی استفاده شود چرا که نظم مکانی همواره در معرض یافته شدن تبیینهای علمی است چنانکه نظریه فرگشت یک تبیین علمی است که نظم مکانی موجود در جانداران را تبیین می کند. اما اگر به سراغ نظمهای زمانی برویم، تبیینهای علمی نمی توانند همه نظمهای زمانی را توضیح دهند چرا که ماهیت تبیین علمی این است که با پیشفرض گرفتن یک نظم زمانی، مجموعه ای از پدیده ها را تبیین می کند، مثلا قانون جاذبه با فرمولی که ارائه می دهد در واقع یک قاعده و قانونی را پیشفرض می گیرد و بر اساس آن پدیده هایی که در عالم می بینیم مانند حرکت سیارات و جذر و مد دریاها و ... را توضیح می دهد. بنابراین هیچ نظم زمانی را نمی توان با تبیین علمی توضیح داد مگر اینکه خود آن تبیین علمی یک نظم زمانی دیگری را پیشفرض بگیرد. و در نتیجه همواره یک نظم زمانی بنیادینی باقی می ماند که تمام تبیینهای علمی مبتنی بر آن هستند و اساساً قابلیت تبیین علمی ندارد. وقتی به این نظم زمانی بنیادین برسیم، برای توضیح آن باید به جای تبیین علمی به سراغ تبیین شخصی برویم. تبیین شخصی یعنی اینکه برای توضیح دادن یک پدیده، وجود یک شخص آگاه و دارای اراده و هدف را پیشفرض بگیریم. بر این اساس اصل قانونمندی طبیعت چیزی است که تنها با برهان نظم قابل تبیین است و تبیینهای علمی همگی مبتنی بر آن هستند... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11309 🌐 @meshkatnoor
⛔️ متن شبهه ( این سوال یکی از دغدغه برانگیزترین و پرتعدادترین سوالات دینی است) : 👇👇👇 من نمیخواستم به دنیا ییایم و در این امتحان دشوار و کارزار سخت شرکت کنم که ببینم برنده میشم یا بازنده (بهشت یا جهنم) میگذاشتن تو همون عدم باشیم..... ❇️ پاسخ به شبهه ❇️👇 الف) این که می‌گویند: «من نمی‌خواستم خلق شوم...»، اساساً حرف غلطی است. چرا که «من» اصلاً نبودم که بخواهم خلق شوم یا نخواهم! دوست داشته باشم که خلق شوم یا دوست نداشته باشم! پس، درست نیست اگر بگویم: «من، نمی‌خواستم یا دوست نداشتم که خلق شوم». ب) سؤال درست این است که از خود بپرسم: «حال که خلق شدم، آیا دوست دارم که خلق شدم یا دوست ندارم؟» این یک سؤال منطقی است که خوب است هر انسان عاقلی بدان بیاندیشد و نتیجه‌ی منطقی و عقلی بگیرد. نه این که فقط به زبان بگوید «دوست ندارم» و بعد با تداوم تکرار این یأس را به خود القا کند. بدون شک و به طور قطع و یقین نه تنها هیچ انسانی نیست که «هستی یافتن»، یا همان خلق شدن را دوست نداشته باشد، بلکه همگان عاشق آن و طبعاً عاشق «هستی بخشي» یعنی خداوند هستند. چرا که خالق کریم عشق به خود و به هستی را در فطرت همه قرار داده است و این خلقت است و تغییری هم در آن ایجاد نمی‌شود. چه کسی علم، قدرت، قوت، سلامت، رأفت، حکمت، جود، سخا، کرم ... و گاهی شدت، انتقام و ... را دوست ندارد؟! اینها همه عشق به هستی است. چون انسان عاشق هستی بخش است. همه این دوست‌داشتنی‌های ما «اسماء» پروردگار عالم است. او حی است، ما نیز عاشق او و حیات هستیم. او علیم است. ما نیز عاشق او و علم که تجلی اوست می‌باشیم. او قادر، قوی، سلیم، رئوف، جواد، حکیم، سخی ... شدید، منتقم و ... است و ما نیز عاشق او تجلیاتش هستیم. خلقت تجلی و ظهور اسمای الهی است و همه‌ی این مظهرات، عاشق مبدأ تجلی خود هستند. این که همه عاشق کمال هستند، ریشه در عشق آنها به کمال مطلق «الله» دارد. همه هستی را دوست دارند. چه کسی دوست ندارد که از خاکی بی‌ارزش، مبدل به خلیفه‌ی خدا بشود؟! «وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىّ‏ِ خَلِقُ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ * فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِى فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ» (الحجر – 28 و 29) ترجمه: و چون پروردگارت به ملائكه گفت: مى‏خواهم بشرى از گلى خشكيده از لايه‏اى سياه خلق كنم * پس چون كار او را به پايان رسانيدم و از روح خود در او دميدم بايد كه برايش بسجده افتيد.. حضرت آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند: «ما همه خاک بودیم ... اگر کسی به پشت بام خلقت برود و از بالا نگاه کند، در می‌یابد این پنج – شش میلیارد انسانی که اکنون روی زمین زندگی می‌کنند، تقریباً دو قرن پیش در همین بیابان‌ها و مراتع به صورت خاک بودند و دو قرن بعد هم به همان شکل خاک در خواهد آمد. ذات اقدس الهی به یک مشت خاکی که زیر پاها بود، بهترین شرف و کرامت را عرضه کرد و ارا جانشین خود ساخت...» (پرسش‌ها و پاسخ‌ها، دفتر بیستم، ص 132) پس همگان هستی را دوست دارند. پس «من مخالف خلقت خودم هستم»، واقعیتی در وجود ما ندارد، بلکه یک شعار القایی می‌باشد. ت ) اما «چرا خدا ما را خلق کرد تا گناه کرده و به جهنم رویم» نیز از القائات این ابلیس ناامید است. او جهنم را بر خود حتمی کرده و می‌خواهد انسان‌ها نیز جهنم را بر خود حتمی بدانند و از خلقت و خالق خلقت بیزار شوند! چرا که بیزاری از خلقت، همان بیزاری از خالق کریم است. 👇👇👇👇
خداوند متعال ما را خلق نکرده است تا گناه کنیم و به جهنم رویم. خودش که چنین نفرموده، پس ما چرا اجازه می‌دهیم تا از طرف او حرف بزنند. کی خداوند فرمود: تو را خلق کرده‌ام تا گناه کنی و به جهنم روی؟! بلکه فرمود: تو را خلق کرده‌ام تا مظهر کامل من باشی، تجلی نور من باشی، خلیفه‌ی من باشی، عاشق و معشوق من باشی و ... . برای رسیدن به این کمالات، باید راهی را طی کنی و به علم و شناخت برسی. برای این طی این طریق، نقشه راه ، چه باید کرد و چه نباید کرد، هادی، الگو و رهبر می‌خواهی. همه‌ی اینها با من. در ضمن یک سری چیزهایی وجود دارد که می‌توانند موانع،‌ سختی‌ها و سدهای راه تو باشند، آنها را هم تماماً به تو معرفی می‌کنم تا هیچ غصه و نگرانی نداشته باشی. حال اگر در این مسیر دچار اشتباه و غفلت هم شدی، باز مسیر بازگشت و جبران را برای تو باز می کنم که به سعادت خودت برگردی. پ) اگر با این همه ، کسی اصرار بر زشتی و پلشتی و آلوده کردن فطرت خود داشت، دوزخ و آتش آن چیزی نیست جز بازتاب و تجسم اعمال او در دنیا . در واقع ، عذاب چیزی نیست جز باطن همان آلودگی دل و حقیقت عینی همان رفتار و کردار زشت. 🌐 @meshkatnoor
🔶 چهارمین نشست علمی ارائه همایش ؛ 🔺به همت اسلامی و جمعی از موسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع " بررسی نقش دلیل عقلی در تحقق ایمان " 🎙با ارائه : 📅 دوشنبه ۸ دی‌ماه ماه ۹۹ / ساعت ۱۵ 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/pMrDhzyDW2bj 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت شنیدنی و ذهن برانگیز مقام معظم رهبری از نقش حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در دفاع از ولایت (سخنرانی در سال‌های اول دهه 50 شمسی) 🌐 @meshkatnoor
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*اکران فیلم بانویی از بهشت (THE LADY OF HEAVEN)* دامن‌زنی به آتش اختلافات مذهبی در تعارض با صلح و امنیت جهانی است، به‌ویژه اگر زبان هنر را به‌کار گیرد و چون طوفانی بر کانون پرآشوب تعصبات مذهبی - خاورمیانه - خراب شود. روشن است که جریان تندرو و تکفیری که پشتیبان فکری این فیلم را برعهده دارد، ، بیش از آنکه در پی روشن‌گری تاریخی باشد، سودای تهییج احساسات مذهبی در جهان اسلام و سپس آغاز چرخه‌ای از واکنش‌های نرم و سخت را در دو روی شیعه و سنّی در سر دارد. 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیام رهبر انقلاب به آیت‌الله مصباح: هرشب برای شما دعا می‌کنم 🔹رئیس دفتر رهبر انقلاب صبح امروز با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران از آیت‌الله مصباح یزدی عیادت و با ابلاغ سلام رهبر معظم برای ایشان دعا و آرزوی سلامتی کرد. 🔸حجت‌الاسلام گلپایگانی گفت: آقا فرمودند به ایشان بگویید من هرشب برای شما دعا می‌کنم. 🌐 @meshkatnoor
alitabar.mp3
10.8M
💯🔊 🔰 نخستین نشست ارائه مقالات همایش ؛ 📌 با عنوان «درآمدی بر جهت‌داری فلسفه دین و معیارهای اسلامی‌بودن آن» 🎙با ارائه: دکتر 📅 شنبه 6 دی‌ماه 99 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بشنوید نظرات تخصصی محمد اسماعیل اکبری مشاور وزیر بهداشت را درمورد حرف مفت و دروغهایی که درمورد سن باروری به ذهنمان تزریق شده است . 🌐 @meshkatnoor
🌺🌸 سالروز حماسه 9 دیماه، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، گرامی باد 🌸🌺 🌹 مقام معظم رهبری 🌹 «مردم عزیز ما در روز نهم دی، آنچنان عظمتی از خود نشان دادند که دنیا را خیره کرد.» 🌐 @meshkatnoor
32.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌼نمایی از کتاب«اشتغال زنان با تاکید بر آسیب‌ها و او‌لویت‌ها» از منظر مولف اثر حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای علی احمد پناهی عضو هئیت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اشتغال و كار از مؤلفه‌هایی است كه براي پيمودن مسیرهای تحوّل مادي، روانشناختی، معنوی، اجتماعی، بین‌المللی و اخلاقی نقشي بنيادي دارد. زنان به‌عنوان نیمی از پیکرة جامعه در گستره تاریخ دوشادوش مردان در فعالیت‌های مختلف سهیم بوده و در عرصه‌های تولیدی، فرهنگی، خانوادگی و تربیتی نقشی سترگ داشته‌اند. گرچه اصل کار و تلاش برای زنان همانند مردان مجاز است؛ اما به‌دلیل موقعیت خاص زنان در خانواده و اجتماع و به دلیل حفظ منزلت و کرامت آنان و به دلیل ویژگی‌های زیستی و روان شناختی آنان، باید اشتغال آنان همتراز با شرایط و ویژگی‌های آنان باشد. بی‌توجهی به هنجارهای اسلامی و تربیتی-روان شناختی و ظرفیت‌های زنان در زمينه اشتغال، باعث می‌شود آسیب‌های مختلفی خانواده و پایداری و تعالی آن و ساحت‌های مختلف مرتبط با زنان را تهدید کند. در این کتاب تلاش شده به ضوابط اشتغال زنان، فواید اشتغال زنان، آسیب‌های اشتغال زنان و راهبردهای مصونیت‌بخشی به زنان در حوزه اشتغال پرداخته شود. 🔴 عرضه شده در فروشگاه اینترنتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: 📕http://rihu.ac.ir/fa/book 🌐 @meshkatnoor
روشنفکری مطهر 3.mp3
38.57M
🔶 موضوع |جریان در ایران 🎙دکتر 🔹بدنه اصلی جریان روشنفکری بعد از انقلاب در ایران نئولیبرال است. روشنفکری به معنای تخصصی اولاً متعلق به عالم مدرن است دوماً از نظر طبقاتی یک کاست است و سوم اینکه این جریان جهت‌گیری مدرن دارد. 🔹جامعه ایران نسبت به این شبه مدرنیته انقلاب کرد و انقلاب اسلامی رستاخیز عالم ایران اسلامی با تکیه بر ظرفیت‌هایش علیه این شبه مدرنیته بود. بعد از این انقلاب چه شد؟ ساخت سیاسی شبه مدرنیته یعنی پهلوی متلاشی شد، اما ساخت فرهنگی و اقتصادی باقی ماند و روشنفکری ایران نقش در این زمینه بر عهده دارد که بازسازی شبه مدرنیته در ایران را آغاز کند. 🔹 نقش روشنفکران بعد از انقلاب این بود که از طرفی مانع تحولات فرهنگی شوند و از طرفی سعی کنند در ساختار سیاسی هم قدرت را به شبه مدرنیته برگردانند. روشنفکری بعد از انقلاب می‌شود مأمور معماری یک ارتجاع شبه مدرنیته در ایران پس از انقلاب. 🌐 @meshkatnoor
گستره دین 7.mp3
10.82M
🔉 درسگفتار 🔶 موضوع | 🎙آیت الله جلسه هفتم 🔹برای فهم دین باید به اهل عرف خودش مراجعه کرد. لذا برای فهم دین اسلام باید به سراغ قرآن و سنت برویم. 🔹بررسی معانی دین در قرآن کریم: 1- دین به معنای جزاء 2- دین به معنای قوانین و مقررات عملی (ارزش‌ها و باید ونبایدها) 3- دین به معنای اعتقادات و قوانین و مقررات (هست‌ها و نیست‌ها، ارزش‌ها و باید ها و نبایدها) 🔻 لازم به ذکر است که این بحث،یکی از فوق‌العاده‌ترین درسگفتارهای استاد مصباح هست که هنوز به چاپ نرسیده است. ⏰ 13 آبان 1380 ⚜️ @Taammolat74 🌐 @meshkatnoor
📚کتاب علل پیدایش و تطور مذاهب کلامی ✍️استاد رسول 🔶 فهرست مطالب: طور یکم:شکل گیری جریان های سیاسی طور دوم: تبدیل جریان های سیاسی به جریان های اعتقادی طور سوم :مدرسه ای شدن جریان های اعتقادی طور چهارم :تبدیل حلقه های درسی به مکاتب کلامی طور پنجم : تبدیل مکاتب به فرقه های اعتقادی طور ششم:تکثیرفرقه ها وپیدایش خرده مکاتب کلامی طور هفتم : تجمیع و ایجاد انحصار در فرقه ها طور هشتم : اصلاح مذاهب و پیدایش فرقه های جدید طور نهم :اختلاط و آمیختگی طور دهم : افول برخی از فرقه های کلامی طوریازدهم:رکود واستمرار طور دوازدهم:احیاء طور سیزدهم : جهش و پیدایش فرقه های جدید طور چهاردهم: حزب و تحزب 🗃 🌐 @meshkatnoor