eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🎗بسمه‌تعالی🎗 ✨مناظرۀ امام حسن عسکری علیه‌السلام با کندی فیلسوف ▪️امام حسن عسکری علیه‌السلام در عین حال که مبتلا به زندگی در عسکر (منطقه نظامی) بودند، لیکن در امر هدایتگری جامعه، تلاش موفقی را رقم زدند، که نمونه‌ای از آن، مناظرۀ باواسطه و غیرحضوری ایشان با فیلسوفِ مشهور، «یعقوب بن اسحاق كِنْدی» بود. 🔸کندی توهم تناقض در قرآن کریم را داشت، و از این‌رو، مشغول تألیف کتابی در همین خصوص شد. 🔅امام حسن عسکری علیه‌السلام با علم غیب خویش، از اشتغال کندی به تألیف کتاب، باخبر شدند و به یکی از دوستان کندی فرمودند: از او بپرس آیا احتمال ندارد این آیاتی که تو آنها را متناقض می‌دانی، معنای دیگری غیر از آنچه تو فهمیده‌ای داشته باشند؟ 🔅امام ادامه فرمودند: کندی به تو جواب خواهد داد: همین‌گونه است، احتمال معنای دیگر وجود دارد؛ زیرا کندی انسان فهیمی است. پس به او چنین بگو: تو از کجا می‌دانی؟ شاید خداوند همان معنای دیگر را که متناقض نیست، اراده نموده است. 🔸آن شخص، سخن امام را به کندی منتقل نمود؛ یعقوب کندی تأملی کرد و تأیید نمود که این احتمال وارد است و نمی‌تواند آن را نفی کند، و حدس زد که این اشکال از خود این شخص نباشد؛ پس او را قسم داد که بگوید این اشکال را از چه کسی شنیده است. 🔸واسطه گفت به قلبم افتاد که با تو طرح کنم؛ کندی گفت: قطعا اینگونه نیست؛ این سخن در شأن تو نیست؛ واسطه گفت: ابو محمد (امام عسکری علیه‌السلام) امر نمود که به تو منتقل کنم. 🔸کندی گفت: اکنون درست گفتی؛ این سخن رفیع، فقط از آن خانه می‌تواند برخاسته باشد. 🔅در اثر این گفتگو، کندی آنچه که به‌عنوان تناقض‌های قرآن نوشته بود، را سوزاند. چرا که بر اساس قاعدۀ علمی «إذا جاء الإحتمالُ بطل الاستدلال»، حکم منصفانه به متناقض بودن یک جمله با جمله دیگر، منوط به این‌ است که به معنی متناقض، یقین یابیم و احتمال دیگری در میان نباشد. 📚ابن‌شهرآشوب، مناقب آل أبی‌طالب، ج ۳، ص ۵۲۶. ▪️@ghafari_ir
🔰 روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از تلاش علمی و فرهنگی علامه طباطبایی 🔻رهبر انقلاب: ما در برنامه‌های کاری خود باید جریان خلاق فکری‌یی را که در حوزه‌های ما بحمد الله از دوره‌ی قبل از ما شروع شده...، و بیشتری بدهیم. 🔸️ کسی مثل مرحوم علامه‌ی طباطبایی(ره) در حوزه‌ی علمیه‌ی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ ... اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم می‌دانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اینکه این‌ها لازم است. 🔹️ او گفت من می‌بینم که دارند تفکرات و فلسفه‌ی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا می‌دهند؛ نمی‌شود با توضیح المسائل این‌ها را پاسخ دهیم... جواب این شبهه‌ها را با چیز دیگری باید داد. 🔺️ ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. یکی از تربیت‌شده‌های او مرحوم شهید مطهری(ره) است. ۸۳/۴/۱۵ ◾ سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره) 💻 @Khamenei_ir
آغاز امامت گل سرسبد عالم هستی، بقیه الله الاعظم، حضرت حجه بن الحسن، امام زمان (عج)، برمنتظرین ظهورش مبارک🌹🌹 🍃 @adyan8
تبرّي يا تفرقه محمد جعفری يکي از مسائلي که امروزه زمينه ساز تفرقه و تشتت در ميان مذاهب اسلامي شده است، مقوله لعن و ناسزا به بزرگان مذاهب و افراد مورد احترام آنهاست . بديهي است که اين کار از طرف هر يک از مذاهب اسلامي اعم از شيعه و اهل سنت که صورت بگيرد، گامي در جهت تفرقه ميان امت اسلامي و خدمت به اهداف دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب خواهد بود . متاسفانه شاهد آن هستيم که برخي شبکه هاي ماهواره اي و نيز کانالها و گروههاي اجتماعي که از آبشخورهاي يک جريان واحد تغذيه و پشيباني مي شوند، بي وقفه به اين ماجرا دامن مي زنند و زمينه سوء استفاده دشمنان را فراهم مي نمايند. رهبر معظم انقلاب نام اين جريان را در طرف شيعي، تشيع انگليسي عنوان نهاده اند و انصافا که عنوان به جا و دقيقي است زيرا که حمايتهاي پشت پرده آنها از ديرباز از جريانهاي تفرقه انگيز در شيعه، بر همگان عيان است. آن چه عده اي را در علني ساختن لعن و ناسزا نسبت به دشمنان اهل بيت متقاعد مي سازد، مقوله تبرّي است که در آن نسبت به برائت جستن از دشمنان خدا، دين و اهل بيت تاکيد رفته است . همين بدفهمي و سوء برداشت است که متاسفانه مانع از درک جامع و صحيح نسبت به تبري شده است. رهبر معظم انقلاب با عنايت به همين بد فهمي، در روز عيد غدير امسال نسبت به لوازم ولايت پذيري و تولي و تبري توجه دادند و فرمودند: « هر گونه ناسزا گويي به بزرگان اهل سنت در واقع مانع از شنيده شدن مباني منطقي و مستدل اعتقاد به امامت مي شود» . در واقع تاکيد ايشان بر اين نکته است که ما اگر در صدد ترويج مکتب اهل بيت و معارف بلند شيعي هستيم، نبايد کاري انجام دهيم که از ابتدا مانع از يک گفتگوي منطقي و صحيح شود . ايشان در ادامة سخن، حتي يکي از علل شکل گيري گروههاي تکفيري مانند داعش را همين بد عملي در زمينه تبّري مي دانند: « تحريک احساسات ديگر فرق اسلامي به نام شيعه در واقع تشيع انگليسي است و نتيجة آن ظهور گروههاي خبيث و وابسته، مانند داعش و النصره است» . آن چه که در سيره و بيان خود اهل بيت عصمت ديده مي شود، تاکيد بر همين رويکرد صحيح و معتدل و پرهيز از علني ساختن سب و لعن صریح است. باري در اين نوشته کوتاه در صدديم که اشاره اي به مباني و ادلة نقليِ رويکرد صحيح در قبال تبري بکنیم. به امام صادق عليه السلام خبر داده شد که فردي را در مسجد ديديم که علناً به دشمنان شما ناسزا مي گفت. حضرت فرمودند خدا او را لعنت کند که با اين کار متعرض ما شده است . مگر خداوند در قرآن نفرموده است که « وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ » .
در روايت ديگري که مرحوم صدوق در عيون اخبار الرضا از امام رضا عليه السلام نقل نموده است ، حضرت به يکي از اصحاب خود مي فرمايند که مخالفان ما اخباري را به نام ما جعل و وضع کردند که حضرت آنها را در سه دسته تقسيم مي کند. دسته اول اخبار مربوط به غلو در مورد اهل بيت است و دسته دوم اخبار مربوط به تقصير در مقام و جايگاه اهل بيت است و دسته سوم اخباري است که در آن به مطاعن دشمنان ما اهل بيت تصريح شده است . حضرت رضا عليه السلام در ادامه مي فرمايند که مردم وقتي مطاعن دشمنان ما را به اسم مي شنوند، نسبت به ما اهل بيت متعرض شده و ما را مورد طعن قرار مي دهند. اگر ما اين گونه روايات را هم نمي داشتيم، عقلانيّت تنيده در تار و پود تفکر شيعي خود ما را به اين امر رهنمون مي ساخت. حال که اين گونه روايات صريح هم، ما را نسبت به درک صحيح از تبري هدايت نموده و در مقام عمل، توجه به جوانب امر را اشارت داده است، بايد ديد مدّعيان تولي و سينه چاکان ولايت خالص اهل بيت چه تبعيتي از خود نشان مي دهند؟! يکي از نتايج تندرويهاي جريان شيعه انگليسي و البته متدينناني که از سر غفلت، همان راه را در مجالس دینی خود درپيش گرفته اند، تعرض به جان و ناموس شيعياني است که توسط تکفيريها و ارهابيون به قتل مي رسند. جالب آن جاست که در روايات اهل بيت هم به اين نکته توجه داده شده است . مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقيه از امام صادق نقل نموده است که :« يَجِيءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ إِلَى رَجُلٍ حَتَّى يُلَطِّخَهُ بِالدَّمِ وَ النَّاسُ فِي الْحِسَابِ فَيَقُولُ يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا لِي وَ لَكَ فَيَقُولُ أَعَنْتَ عَلَيَ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا بِكَلِمَةٍ فَقُتِلْت». يعني روز قيامت شخصي خون آلود به سراغ شخص ديگري مي رود و او را به خون خود آغشته مي سازد . در اين حال شخص دوم از او مي پرسد که تو کيستي و با من چه کار داري؟ ( کنايه از آن که هيچ ارتباط يا آشنايي بين آن دو از قبل نبوده است). شخص به خون آلوده مي گويد که تو در فلان روز سخني گفتي که آن سخن باعث قتل من شد . بي ترديد کساني که در امنيّت کامل زبان به سب و لعن مقدسات ديگران مي گشايند، در خون شيعيان مظلومي که در عراق، سوريه ، پاکستان، افغانستان، يمن و ساير مناطق به شهادت مي رسند، شريکند و بايد در محضر عدل الهي پاسخ گو باشند. اگر از زمانه خود نيز به عقب برگرديم و نگاهي گذرا به تاريخ داشته باشيم، هم با شواهد متعددي از اين دست روبرو مي شويم. در شروع شکل گيري صفويه خصوصا دوران شاه اسماعيل اول، حرکتهاي افراطي در زمينه علني ساختن لعن و سب صورت گرفت که بازتاب آن در حکومت عثماني ، حملات متعدد آن حکومت خبيث به سرحدات ايران، آسیای صغیر و قتل عده زيادي از شيعيان از کودک و پير و جوان و زن و مرد بود که در برخي از حمله ها آمار کشتگان تا چهل هزار نفر هم گزارش شده است .
تا آن جا اين حرکتهاي افراطي از دو جانب صورت گرفت که عده اي از علماي شيعي حجاز به علماي ايران نامه نوشتند و گفتند: « انکم تسبون ائمتهم في اصفهان و نحن في الحرمين معذبون بذلک اللعن و السب». يعني شما در اصفهان ( در کمال آرامش و امنيت) به بزرگان آنها لعن و سب مي کنيد و ما در مکه و مدينه بواسطه کار شما ، مورد اذيت و آزار قرار مي گيريم. آن چه مايه تعجب است تفاوتي است که برخي ميان لعن و سب مي گذارند و لعن را جايز و سب را نادرست مي شمارند. با اين که بديهي است که مناط و ملاک امر در مورد علني شدن هر دو يکي است و تفاوتي از اين حيث ميان آنها وجود ندارد. آن چه بيشتر مايه شگفتي در افراط اين جريانهاي مدعي تشيع است که حتي از بزرگان خود هم در اين امر تبعيت نداشته و صرفا بر طبل تعصب و تفرقه مي کوبند. مرحوم آقاي سيد محمد شيرازي که جريان شيرازي ها خود را بدو منتسب مي داند، در کتاب الشيعه و التشيع تاکيد مي کند که شيعه نسبت به وحدت اهميت مي دهد و کسي را تکفير نمي کند. وي حتي به کتاب المراجعات مرحوم سيد شرف الدين استناد مي کند که رعايت احترام اهل سنت لازم است. اين مقال را با يک نکته مهم اعتقادي در نحوه نگاه و برخورد با خود اهل سنت به پايان مي برم که متاسفانه در ميان عوام ما رواج دارد که حتي تبّري را شامل جميع اهل سنت مي دانند. سخن در مورد مقوله هدايت و نجات ساير انسانها نياز به تفصيل و بيان مباني عقلي و نقلي دارد و ما در اين جا فقط به يک روايت از امام باقر عليه السلام اشاره مي کنيم . زراره که از اصحاب خاص امام است به امام عرض مي کند که ما نسبت به هر کسي که با موافق باشد، تولي و محبت داريم و از هر کسي که با مخالفت داشته باشد، تبري مي جوييم. امام باقر عليه السلام پاسخ بسيار قابل تاملي به او مي دهند: « فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِكَ فَأَيْنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا أَيْنَ الْمُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ أَيْنَ الَّذِينَ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً أَيْنَ أَصْحابُ الْأَعْرافِ أَيْنَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ ». حضرت خطاب به زراره مي فرمايند سخن خدا در قرآن از حرف تو صادقتر است ( يعني نظر تو در مورد برائت از اهل سنت، با قرآن انطباق ندارد )، پس مراد از مستضعفين که خداوند آنها را معذور مي خواند، چه کساني هستند؟! مراد از اميدواران نسبت به امر الهي کيانند ؟!‌ مراد از افرادي که عمل خوب و عمل بد آنها آميخته شده، چه افرادي هستند؟ مراد از کساني که بايد دلهاي آنها را به دست آورد، کيستند؟ سخن امام باقر حجتي است تمام و دال بر اين مطلب که غير شيعيان هم مي توانند از لطف و رحمت الهي بهره مند شده و در زمره نجات يافتگان قرار گيرند و تبري از آنها به هيچ وجه با منطق قرآن انطباق ندارد. و السلام علي من اتبع الهدي.
نشست: علم کلام؛ آسیب ها و بایسته ها دکتر محمدتقی سبحانی و دکتر جبرئیلی یکشنبه-27 آبان 1397 بعداز نماز مغرب و عشاء خ جمهوری - کوچه 2- فرعی سمت چپ ساختمان انجمن های علمی حوزه سالن کنفرانس -انجمن کلام
#مهم 👆نظر امام خامنه‌ای درباره‌ی برگزاری مراسم #لعن چیست؟ #نشر_حداکثری ☀️هابیلیان(پاسخی به کانال های ضد دین) 🇮🇷 @Habiliyan 👈
🔹میگویند از وحدت چه خیری دیده اید؟ 🔸میگویم:نتیجه وحدت شخص سنی است که شیعه شد و با آموزه های امام و خلف صالحش۲۵میلیون را شیعه کرد آری؛شیخ زکزاکی👆 ☀️هابیلیان(پاسخی به کانال های ضد دین) @Habiliyan
نقد و بررسی ادعاهای احمد الحسن ؛ جلسه دوم / حجت الاسلام جعفری ☝️☝️☝️☝️
#پرونده #همایش #المیزان_علوم_انسانی 🔶 حجت‌الاسلام #ابوالفضل_ساجدی در #همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی: ✅ علامه طباطبایی از ستون‌های #جریان_فکری_اسلامی است ⚜ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/kkh-18 🆔 @iictchannel
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند سومین پیش نشست همایش ملی فلسفه کلام با موضوع " روش شناسی علم کلام" با ارائه حجج اسلام والمسلمین خسروپناه، برنجکار و جبرئیلی، امشب بعد از نماز عشاء سالن جلسات مرکز تخصصی کلام پردیسان، بلوار امام صادق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد صریح علامه#مصباح از روال سنتی حوزه http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367 https://sapp.ir/tabyinir
📸 | حضور کم نظیر اساتید و دانش پژوهان در همایش ملی | قم؛ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 ۱ آذرماه ۹۷ 🆔 @iictchannel
✅ آیت الله در ملی فلسفه کلام: 📌 وسعت دانش و دغدغه های علمی آیت الله العظمی در جهان شیعه کم نظیر است. 📌 تمایل به وضوح و نگرش نقادی از ویژگی های تفکر فلسفی است. 📌 گرچه اصطلاح نام " " جدید است اما لاهیجی، مطهری و سبحانی در آثار خود به مسائل و مباحث آن پرداخته اند. 🔶 قم، ۱ آذر ۹۷ 🆔 @iictchannel
ربانی گلپایگانی: نخستین بار آیت الله مصباح یزدی اصطلاح فلسفه مضاف را در آثار خود بکار برده اند.
📌 حجت الاسلام معاون علمی دانشنامه جهان اسلام در همایش ملی فلسفه کلام: ✅ بزرگترین امتیاز حضرت آیت الله سبحانی، غیرت دینی و حساس بودن نسبت به تشیع است. 🔻 بسیاری از مباحث کلامی و گزارش های ملل و نحل در کتب تاریخی است. 🔶 قم، ۱ آذر ۹۷ 🆔 @iictchannel
📌 حجت الاسلام رئیس پژوهشکده دینی در ملی فلسفه کلام: ✅ حضرت آیت‌الله از دریچه حسن و قبح عقلی به ارتباط و پرداخته است. 🔶 قم، ۱ آذر ۹۷ 🆔 @iictchannel
✅ آیت الله در همایش ملی فلسفه کلام با تجلیل از شخصیت علمی متکلم ذوفنون حضرت آیت الله العظمی سبحانی در تبیین و توسعه حوزه علمیه بیان داشت: 📌 کلام ذاتا است و برایندش هم دینی است. 📌 علوم انسانی رایج تمام قد با اسلامی متفاوت است. 📌 دینی بودن علم در گرو تمام‌مولفه هاست. 📌 حریم عقائد به شدت آماج حمله است بزرگان حوزه باید از وحی و امامت دفاع کنند. 🔶 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آخرین دیدگاههای دکتر سروش درباره امامت و تشیع !!!!
🔅پاسخ مستدل دکتر محمدرضایی استاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران به مدعیات جدید دکتر سروش در خصوص تشیع 🔸 yon.ir/NbQlX
🔸آیت الله معاصر است آیت الله در همایش ملی فلسفه علم کلام : 🔹در حقیقت آمار و آثار استاد سبحانی تفسیر برکت عمر و برکت داشتن علم مفید و برکت مند بودن خدمات علمی است. 🔹 انسانی هم برخلاف تصور رایج که گمان می کنند کاری به هست ها و نیست ها ندارد و قضایای توصیفی و را دل خود جای نمی دهد، همینگونه است. 🌐 yon.ir/Z9nFm 🆔 @rasanews_agency