eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
781 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سکولاريسم پنهان (بررسي انديشه‌‌هاي دکتر داود فيرحي.pdf
3.88M
🔴گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به صورت غير‌رسمي منتشر کرد: 🔴سکولاريسم پنهان: بررسي انتقادي انديشه‌هاي دکتر داود فيرحي 🔴 مجموعه‌‌اي از مناظره‌‌ها و گفت‌وگوهاي انتقادي، يادداشت، مصاحبه، سخنراني و مقالات متعدد که به صورت غير‌رسمي انتشار مي‌يابد. 🔴با نوشتارها و گفتار‌هايي از: 🔵حجج اسلام: 🔸سيدمحمدمهدي ميرباقري 🔸حميد پارسانيا 🔸 عبدالحسين خسروپناه 🔸داود مهدوي‌زادگان 🔸محمدجواد نورزوي 🔸مهدي اميدي 🔸ذبيح‌الله نعيميان 🔸 محمدعلي ليالي 🔸 ابوذر مظاهري 🔸علي احمد‌ي‌خواه 🔵و آقايان: 🔸موسي نجفي 🔸علير‌ضا جوادزاده 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 توصیه ای اخلاقی از پیر فرزانه و استاد سفر کرده علامه مصباح 🔹 خطورات را چگونه کنترل کنیم ؟ 🌐 @meshkatnoor
🔵 در کانالهای مجازی مطلبی تحت عنوان «در عبادات هم باید تجدید نظرهایی بشود» از آقای دکتر محمد مجتهد شبستری منتشر شده است. این مطلب حاصل گفتگوی مولود بهرامیان با استاد شبستری می باشد و در کانال تلگرامی ایشان نیز قرار داده شده است. بر طبق این دیدگاه در عبادات باید مفهوم «وجوب» را کنار گذاشت و به جای آن مفهوم «توصیه» را قرار داد! ایشان فرموده¬اند به نظر من امروزه دیگر مفهوم وجوب که می¬گوید ظهر را باید چنین نماز خواند و یا واجب است مردم روزه بگیرند اعتبار خود را از دست داده است! ... باید ساختار فضیلتی آدم¬ها عوض شود، والّا هزار بار دولّا- راست شدن هم ارزشی ندارد . 👆این مطلب البته مربوط به سال های گذشته است که اخیرا هم در فضای مجازی مطرح شده است. این گونه سخنان را نمی توان اجتهاد جدید ولو اجتهاد غلط نامید. اجتهاد استنباط حکم شرعی از منابع دینی است. با هیچ مبنا و روشی از منابع دینی نمی توان چنین حکمی را استنباط کرد. نظر اسلام در این باره روشن است. مگر ممکن است هیچ انسانی که اندک آشنایی با اسلام داشته باشد بگوید نماز در اسلام واجب نیست! بنا بر این ایشان در مقام بیان نظر اسلام نیستند، بلکه تنها فرض قابل تصور این است که ایشان درمقام تشریع جدید هستند. می خواهند بگویند از نظر خدا عباداتی مانند نماز واجب است، اما از نظر "من" این وجوب معنا ندارد. اینها توصیه است. این توصیه هم برای بعضی ها می تواند مفید باشد نه برای همه. البته ایشان زبان دینی و فقهی را بکار نمی گیرند که بگویند نماز برای بعضی افراد مستحب است، اما معلوم است که اگر امر مطلوبی واجب نباشد مستحب است. اما همانطور که ایشان تشریع جدیدی دارند اصطلاح جدید هم دارند. حاصل نظر ایشان این است که: خدا می گوید نماز واجب است، اما "من" می گویم واجب نیست. توضیحی هم که برای این نظر آورده اند، موجه نیست. ارزشمندی فضائل اخلاقی و خلق شریف هیچ منافاتی با وجوب عبادات ندارد. مگر کسانی که قایل به وجوب نماز هستند منکر فضیلت های اخلاقی هستند؟ ظاهرا همانطور که خودشان گفته اند ایشان نماز را فقط دولا راست شدن می دانند. نماز اگر فقط دولا راست شدن باشد حق با ایشان است. اما در آن صورت حتی ارزش توصیه کردن هم ندارد، بلکه کار لغو بیهوده ای خواهد بود و معلومنیست چرا خدا به چنین چیزی امر کرده است! محتوای این سخن و "نظریه جدید" در حدی نیست که ارزش نقد فقهی و کلامی داشته باشد. اما جا دارد بررسی شود که چگونه شخصی از نظر فکری به اینجا می رسد. علل و عوامل و زمینه های روانی و اجتماعی آن چیست؟ مناسب است صاحب نظران این رشته ها این مسئله را واکاوی کنند. ✍️ دکتر محمد فنایی @dreshkevari 🌐 @meshkatnoor
💢 پرسش و پاسخ انتخاباتی با حضرت امام(ره) 🔸 تمام پاسخ ها مربوط به دیدار امام با طلاب است ⏳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴۴ ثانیه ❇️ وظیفه طلاب در ایام انتخابات چیست؟ 🔻 همانطور كه سپاه ما در جبهه‏ ها مشغول دفاع از اسلام هستند، شما[طلاب] هم مكلفید كه مردم را دعوت كنيد[به انتخابات]. اين را آسان نگيريد! اين امر سياسى به حفظ اسلام مربوط است. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷ ❇️ آیا تمام طلاب موظف اند؟ حتی طلاب سطح و مقدمات؟ 🔻در قضيه تعيين رئيس جمهور بر همه مكلّفهاى ايران واجب است كه در اين امر دخالت داشته باشند! اگر دخالت نكنند و يك صدمه‏ اى به اسلام برسد، يك يك ما مسئول هستيم. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۸ ❇️ آیا در کنار درس فعالیت کنند که به درس لطمه نخورد یا درسها را تعطیل کنند؟ 🔻 در این ایام که مسئله انتخابات رئیس جمهور [است]، آن اشخاص که در حوزه ها هستند باید دست از کارها بردارند، راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و نقاط دور افتاده و اگر نکنند، فردا مسئولند پیش خدا. 📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵ ❇️ آیا این قضیه مربوط به اوایل انقلاب نیست؟ قضيه سپردن يك مملكتى است به دست كسى كه اگر ناباب از كار در آيد، صدمه به اسلام مى‏ زند! این را آسان نگیرید. اين يك مسئله حياتى است. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷ ❇️ صرفا تشویق به مشارکت کنیم یا تبلیغ نامزد اصلح را هم بکنیم؟ 🔻[طلاب] مردم را دعوت کنند به به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند می کنند این کار را. 📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵ ❇️ آیا برای برخی اولویت درس بیشتر نیست؟ 🔻 بايد همه شما[طلاب]، همه اشخاصى كه در هر جا هستند، با كمال جديت، مردم را دعوت كنند به دخالت. حفظ [اسلام] امروز به اين است كه رئيس جمهورش يك رئيس جمهور صحيح باشد. اگر شماها حاضر نشويد و يك رئيس جمهورى مثل سابق برايتان بتراشند و بازى بدهند همه‏ مان را، همه‏ مان مسئول هستيم! 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۶ @aboutalebi57 🌐 @meshkatnoor
mesbah-maerefat6.mp3.mp3
9.8M
💯🔊 🔰 ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ 📌 با عنوان «تحول علم انسانی اسلامی از نظر تا عمل در کارنامه علامه مصباح» 🎙با ارائه: دکتر 📅 چهارشنبه ۲۷ اسفندماه ۹۹ 🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
🔴آری، این سخن از هاوکینگ پذیرفتنی است که موجودی می‌تواند (البته به امکان عام) وجود داشته باشد که نیازی به خالق و آفریننده ندارد و این موجود همان "واجب‌الوجود" است. 💠 یعنی موجودی که وجود برایش ضروری بوده و از آن جداناپذیر است. یا به تعبیر دیگر، موجودی که عدم و نیستی برایش محال است. ❎اما جهان که مقصود اینان همان "جهان مادی" است، به علت ویژگی‌هایی که عبارتند از: "نقص، محدودیت در ابعاد مکانی و زمانی، ترکیب از اجزا و عناصر، تغییر و تبدّل، امکان عدم و نیستی، نیازمندی که برخاسته از خصوصیات پیشین است و ..." نمی‌تواند واجب‌الوجود باشد. ✳️ پس جهان مادی "ممکن‌الوجود" است و هر ممکن‌الوجودی به علت و پدیدآورنده نیازمند است. در نتیجه، جهان نمی‌تواند بدون خالق و آفریننده باشد. ✍️ حجت الاسلام علی قربانی ، دانش پژوه دکترای فلسفه دین 🌐 @meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
🔴آری، این سخن از هاوکینگ پذیرفتنی است که موجودی می‌تواند (البته به امکان عام) وجود داشته باشد که نیا
در روزهای آینده کنفرانس مهم چهار روزه‌ای در دانشگاه هاروارد درباره ماهیت حضور شیعیان در سراسر جهان برگزار می‌شود. این کنفرانس شامل چهار نشست تخصصی است و بیش از بیست دانشمند دانشگاهی (شیعی و غیر شیعی) در آن سخنرانی خواهند کرد. علاوه بر شخصیت های دانشگاهی، برخی چهره‌های مذهبی و نیز فعالان مدنی شیعی نیز سخنرانی‌ خواهند کرد. دکتر سیدحسین نصر نیز سخنران ویژه این کنفرانس است. این کنفرانس توسط پروژه تشیع و مسائل جهانی مستقر در مرکز ودرهد دانشگاه هاروارد تشکیل شده است. 🌐 @meshkatnoor
✨۱۲ فروردین؛ روز شکست سنگین لیبرالیسم از اسلام سیاسی ▫️برگزاری رفراندوم درباره نظام جمهوری اسلامی، تبدیل به اوّلین عرصه‌ بروز و ظهور تضادّ فکری مهندس مهدی بازرگان و اعضای دولت موقّت با امام(ره) و مردم شد. ▪️«جمهوری اسلامی» در واقع نظریه‌ای سیاسی مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام و الگویی برای پیاده‌سازی حکومت اسلامی بود. امام(ره) وقتی در یازده آبان‌ماه 1357 در گفتگو با تلویزیون لوکزامبورگ هدف نهضت را برقراری جمهوری اسلامی و برنامه را تحصیل استقلال و آزادی اعلام کردند، این هدف و برنامه، تبدیل به یک شعار و مطالبه فراگیر مردمی شد که در همه راه‌پیمایی‌های سراسری در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به گوش میرسید: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». ▫️ایشان در مقطع پس از پیروزی انقلاب و ناظر به رفراندوم درباره نظام سیاسی جدید، ضمن دعوت مردم به رأی به جمهوری اسلامی، تصریح داشتند که رأی به جمهوری اسلامی، رأی به حکومت اسلام است و مردم را دعوت میکردند که در رفراندوم به جمهوری اسلامی رأی دهند. ▪️با این‌ وجود امّا اعضای دولت موقّت که مشخّصاً از جانب امام(ره) مأمور برگزاری رفراندوم درباره «جمهوری اسلامی» شده بودند، در زمره مخالفان جمهوری اسلامی قرار گرفته و شروع به موضع‌گیری علیه ایده جمهوری اسلامی و ارائه مدلهای حکومتی جایگزین کردند. مهندس بازرگان آشکارا موضع میگرفت که باید به جمهوری اسلامی صفت «دموکراتیک» را اضافه کرد؛ یا احمد صدر حاج‌سیّد‌جوادی وزیر کشور دولت موقّت که متولّی برگزاری انتخابات بود، پا را فراتر گذاشت و پیشنهاد حذف کلمه اسلام را داد: «مناسب آن است که فقط مفهوم جمهوری دموکراتیک باشد تا در تدوین قانون اساسی بتوانیم آن را به هر شکلی درآوریم.». ▫️علاوه بر اعضای دولت موقّت، جریانهای معارض فکری چون کمونیست‌ها، لیبرال‌ها، تجزیه‌طلبان و... که علی‌رغم قلّت اعضا و فقدان حمایت مردمی، از پشتوانه رسانه‌ای داخلی و خارجی قدرتمندی برخوردار بودند، تبلیغات وسیعی علیه «جمهوری اسلامی» به راه انداختند. امام(ره) در مقابل همه این جریانهای انحرافی ایستادند و تصریح کردند: «آنچه ملّت شریف ایران در سرتاسر کشور با فریاد از آن پشتیبانی نموده است همین «جمهوری اسلامی» بوده است، نه یک‌کلمه زیاد و نه یک‌کلمه کم.» و حتّی در پاسخی علنی به تمایلات مهندس بازرگان فرمودند آنها که میخواهند کلمه «دموکراتیک» را به این عبارت اضافه کنند، غرب‌زدگانی هستند که نمیفهمند چه میگویند: «اینها یا جاهلند و نمیفهمند چه میگویند، یا عامدند و خائن... ملّت ما خون داده است تا جمهوری اسلامی وجود پیدا کند نه جمهوری، نه جمهوری دموکراتیک [ که] یعنی جمهوری غربی، یعنی بی‌بندوباری غرب.» ▪️حزب جمهوری اسلامی نیز که در واقع محلّ تشکّل نیروهای سیاسی پیرو امام(ره) بود، در پاسخ به این فضاسازی سنگین رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی، روز دوّم فروردین 1358 تجمّعی در میدان آزادی تهران با سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اعضای شورای انقلاب برگزار کرد که صدها هزار نفر از مردم تهران در آن تجمّع شرکت کردند و وزن اجتماعی تفکّر حامی «جمهوری اسلامی» به نمایش گذاشته شد. آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی اعلام کردند که جریان انقلابی اجازه نخواهد داد فرصت‌طلبان مسیری را که با صدای «لااله‌الّاالله» پیموده شده، منحرف سازند. ▫️سرانجام رفراندوم، به‌عنوان اوّلین انتخابات آزاد در تاریخ ایران، در روزهای دهم و یازدهم فروردین‌ماه 1358 برگزار شد و آن‌گونه که رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور دولت موقّت اعلام کرد، از مجموع 20 میلیون و 288 هزار و 21 شرکت‌کننده، 20 میلیون و 147 هزار و ۵۵ نفر، یعنی 99.3 درصد به جمهوری اسلامی رأی آری دادند. ✍️کتاب روایت رهبری، صص ۳۰-۲۷ 🌐 @meshkatnoor
🔹بیست و هفتمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی منتشر شد. 🔸در این شماره ۸ مقاله با موضوعات: 🔺گستره وجود سیال در قلمرو هستی / محمدمهدی کمالی، محمدمحسن کمالی 🔺مبانی هستی‌شناختی و انسان‌شناختی سریان انسان کامل در مراتب هستی از منظر عرفان اسلامی / داریوش رجبی، احمد سعیدی 🔺تحلیل عقل نظری و عقل عملی در اندیشه فخر رازی (از گونه‌شناسی کمالات قوا تا واکاوی ارتباط آنها در زیست سعادتمندانه) / هاشم قربانی 🔺تحلیل کثرت اسماء و صفات الهی در حکمت متعالیه / حجت اسعدی، عباس جوارشکیان، سید مرتضی حسینی شاهرودی 🔺بازخوانی رویکرد اندیشمندان شیعه به روایات نخستین مخلوق / عبدالله میراحمدی، زهرا اسعدی سامانی 🔺سودگروی اخلاقی در آیینه قرآن و عقل / امیر حسین پاشایی، هادی صادقی 🔺فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی / مهدی عبداللهی 🔺سیر انفسی در مکتب ودانته و حکمت متعالیه صدرایی / الهه السادات سجاددوست، علیرضا خواجهگیر، مجتبی جعفری اشکاوندی، علی ملکزاده منتشر شد. @hekmateislami 🌐 @meshkatnoor
📚 كتاب «مدخل‌هاي دائرة‌المعارف فلسفه اخلاق» به همت مركز پژوهشي دائرة‌المعارف علوم عقلي اسلامي منتشر شد. ✅ دائرةالمعارف فلسفه اخلاق ازجمله دائرةالمعارف‌های تخصصی است که مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی در دست تدوین دارد و اين کتاب دربردارنده مدخل‌های این دائرةالمعارف است. مدخل‌های هر دائرةالمعارف از انواعی همچون اصطلاحات، اعلام و مکاتب تشکیل شده است، ولی در این کتاب تنها مدخل‌های اصطلاحات و اعلام فلسفه اخلاق آمده و سایر مدخل‌ها پس از گزینش، در ویراست‌های بعد به این مجموعه افزوده خواهند شد. ✅ کتاب «مدخل‌های دائرةالمعارف فلسفه اخلاق» دومين اثر از مجموعه «مدخل‌های دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی» است. مدخل‌های سایر رشته‌های علوم عقلی به مرور منتشر خواهد شد. 🌐 اطلاعات بیشتر در👇👇👇 🌐 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/392 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺بیانی دلنشین و قرآنی از استاد قرائتی در نقد فرزند کمتر، زندگی بهتر ؟! 👆👆👆 🌐@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 زخم جهل و خرمگس 🖊ابوالفضل ساجدي 🔴 با اينكه در طول سال گذشته بارها از سوي مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقليد ضرورت رعايت پروتكلهاي بهداشتي مورد تاكيد قرار گرفته است، هنوز برخي طلاب، اقدامات ناشايستي را انجام مي دهند كه به طور گسترده مورد سوء استفاده دشمنان قرار مي گيرد. نمونه جديد آن كليپ فوق است كه در اینستاگرام «بی بی سی» قرار داده شده و به سرعت در فضای مجازی در حال نشر است. 🔴 وظيفه ماست كه در صورت دسترسي به ايشان و امثال وي، به آنان تذكر دهيم. 👈🏼 از ايجاد زخم و اقدامات مشكوك بپرهيزيم، چرا كه دشمنان ما مگساني هستند كه فقط روي زخم ضعفها مي نشينند. 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/ 🌐@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗯 شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر به‌واسطه اندیشه پویا و هندسه فکری بی‌نظیرش همواره در کانون توجهات قرار داشته و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان فقه شیعی و تئوریسین‌های گفتمان مقاومت شناخته می‌شود 🌐@meshkatnoor
Sound_2021_04_06_20_32_08_379.mp3
21.19M
💯🔊 نشست علمی در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت 🔰 فروکاهش متافیزیک به فراروان شناسی در معنویتهای نوظهور 📌 با هدزفری یا هدفون استماع نمایید . 🎙با ارائه: دکتر محمد علی دیباجی ؛ دانشیار دانشگاه تهران 📅 سه شنبه 17 فروردین 1400 🌐@meshkatnoor
✅ نشست علمی ش ۱۸ 🔹«الهیات ؛ تجربه‌ها و عبرت‌ها» ◽️با حضور استاد بزرگوار 📣 شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ ⏰ ساعت ۱۸ 🖥 به صورت پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 💠 @kalamkermanshah 🌐@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برشی از الهیات رنج در اسلام 🔰استاد جعفری 🔰 شبکه ولایت ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 🆔 @tarhe_velayat_tollab 🌐@meshkatnoor
📚معرفی کتاب 📖«بررسی تاریخی چالش های فراروی متکلمان امامیه، با تاکید برمسئله تقریب مذاهب در قرون پنجم تا هفتم»(زمستان٩٩) 🖊 دکتر محمد علی چلونگر و.. 🔸پژوهشگران ارجمند این کتاب ضمن رصد آموزه های متقن کلامی در بستر پرتنش تاریخی، برآنند تا راهکارهای عملی متکلمان امامیه را در آن دوران تصویر سازی کنند. ♦️این اثر در نمایاندن جلوه هایی از داد و ستد تاریخ و کلام در بستر اجتماعی کم نظیر است و نویسندگان تلاش کرده اند که نشان دهند که متکلمان سده های میانی، بر خلاف سلف خود که تئوری ها و مباحث کلامی را از فضای ملتهب جامعه اخذ می کردند، به صورت هوشمندانه بر تحوّلات فرقه ای و نزاع های عقیدتی و اوضاع فرهنگی و سیاسی دوران خود چیره می شدند و مسیر تئوری های کلامی را با تنش های فرقه ای پیوند نمی زدند. 📚مطالعه کامل ⬅️↙️ http://muslimna.ir/moarefi-ketab.html 🌐@meshkatnoor