eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
783 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنران: 🔸پروفسور ریچارد سوئین برن Prof. Richard Swinburne (استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد) نقد و بررسی: 🔸حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دکتر مجمد جاودان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 🔸دکتر محمد علی عبداللهی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🔸حجه الاسلام دکتر محمد جواد اصغری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام زمان: 🗓چهارشنبه 16 تیرماه 1400، ساعت 14-16 🌏لینک برگزاری جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 برای اولین بار، از رسانه ملی پرداختن به موضوع حجاب، از زاویه ،😔 نه قصه متحول شده ها و نه قصه مبلغین حجاب، بلکه قصه زنان و دختران تحقیر شده، مردان نامردشده، و کودکان بی پدر و مادر شده، ...........بخاطر فرهنگ بی حیایی قصه فریب بزرگی که در زَروَرَق آزادی به ما ارائه دادند تا در زندگی مان را احساس نکنیم.😏 مهمانان این فصل، بانوان وکیل، قاضی، مشاور، مددکار اجتماعی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، بانوان مسلمان خارجی، ایرانیان مقیم خارج و... هستند. در فصل سوم برنامه تلویزیونی چراغ، هر هفته ۲ برنامه(همراه با گزارش مردمی) با طرح یک چالش در مورد تأثرات فرهنگ بی حیایی در زندگی شما، مهمان خانه هایتان هستیم.👌 👈 برنامه یک شنبه ها و سه شنبه ها 🕘 ساعت ۲۱:۳۰ ♦️ از شبکه ۵ سیما 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
💠 تکامل و آتئیسیم در کلاب هاوس با حضور: 👤 دکتر یوسف دانشور 📌 دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو پنجشنبه ۱۷ تیر ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران در کلاب سالن اندیشه 📤 کانال فلسفه دین اسلامی @Islamic_Philosophy_of_Religion
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
تکامل و آتئیسم- گفت‌وگویی در کلاب‌هاوس با حضور دکتر دانشور.mp3
39.53M
🎙 ✅ گفتگو در کلاب هاوس- کلاب سالن اندیشه 🔰موضوع: تکامل و آتئیسم 👤 با حضور دکتر یوسف دانشور نیلو (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) 🗓 پنجشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۰ 🕥 ساعت ۲۱:۳۰ کانال فلسفه دین اسلامی https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/362
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆پاسخ به شبهه اعتقادی به بهانه شهادت حضرت جوادالائمه(ع) ⭕️ امام جواد (ع ) در روايتي بيان مي‌دارند که هر کس به گوينده‌اي، گوش فرادهد، مانند اين است که وي را عبادت کرده است؛ حال اگر از زبان خدا حرف بزند خدا را عبادت کرده و اگر از زبان شيطان حرف بزند، شيطان را عبادت کرده است! 🔷 لذا از طرفي تحقيق و شنيدن سخنان مخالف و موافق براي شناخت حق، لازم است و از طرفي اگر انسان به سخن افراد ضد دين گوش فرا دهد، عبادت کننده شيطان خواهد بود؟! اين تعارض چگونه قابل جمع است؟ ↙️ اين تعارض مفهومي، زماني است که در نفي و اثبات آن‌ها، اطلاق وجود داشته باشد. اما اگر هر کدام داراي قيود منطقي و قابل فهم و مستدلي باشند، قطعا راه حل مشکل نيست. ↙️ اگر جوان به طور مطلق منع شود، نه تنها مشکل حل نمي‌شود، بلکه گاهي سبب تشديد شبهه مي‌شود. از طرف ديگر، اگر کاملا افراد آزاد گذاشته شوند تا هر سخني و شبهه‌اي را شنيده و به هر رسانه‌اي دسترسي داشته باشند، آن هم سبب گمراهي و عدم امکان حل برخي شبهات در ذهن آن‌ها خواهد شد. لذا بايد به جوان و نوجوان فهمانده شود که اولا حق و باطلي وجود دارد و ثانيا تشخيص آن‌ها در هر مرتبه‌اي نياز به مقدماتي دارد که هر کس با توجه به سن و مقتضيات خودش، مسائلي را مي‌فهمد و بسياري از مسائل را نمي‌فهمد؛ از اين رو متناسب با سن و معلوماتش، آزادانه کتاب‌ها و رسانه‌ها و فيلم‌هايي در اختيار وي قرار گيرد که وي نيز بتواند خوب و بد آن را درک کند. ↙️ به عنوان نمونه مي‌توان شنا را مثال زد که از طرفي منع کردن مطلق افراد براي شنا کردن جايز نيست، چرا که شنا مورد سفارش اسلام و گاهي لازم است، اما آزاد گذاشتن فرد مبتدي در قسمت‌هاي عميق نيز صحيح نيست ؛ ⭕️ البته همان‌گونه که هر چند شناگر مبتدي نبايد در قسمت‌هاي عميق حضور داشته باشد، اما نجات غريق بايد در قسمت‌هاي عميق حاضر باشد، براي برخي افراد خواندن برخي کتب و نوشته‌ها ممنوع و براي عده‌اي از عالمان ديني واجب است تا با خواندن آن به اين شبهات پاسخ دهند. مشروح سخنان علامه مورخ 2 مهرماه 93👇👇👇 http://mesbahyazdi.ir/node/5170 ━━━💠🍃🌸🍃💠━
1400.04.07 - کرسي ترويجي گروه عرفان - معنويت سکولار،آب ياسراب ..- دکترجعفرهرندي.mp3
8.61M
🎙 ✅ چیستی و خاستگاه معنویت سکولار 🔰چرایی و چگونگی رخنه و نفوذ معنویتهای سکولار در داخل کشور 👤 حجت الاسلام و المسلمینن دکتر محمد جعفری (دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) 🗓 دوشنبه 1400/ 04/ 07 🆔@meshkatnoor
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيت‌الله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴 فایل pdf کتاب سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيت‌الله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه) ⏹ واکاوی انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان: 🔸 رسول جعفريان 🔸 عبدالکريم سروش 🔸 عباس عبدي 🔸 محسن کديور 🔸 مهدي نصيری 🔵 با آثاری از: 🔸 محمد جعفری 🔸 عليرضا جوادزاده 🔸 قاسم شبان‌نيا 🔸 احمد فربهی 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🆔@meshkatnoor
﷽ 💠 تکامل و آتئیسیم ۲ ✅ آتئیست‌ها چگونه تکامل را به نفع خود مصادره کردند؟ با حضور: 👤 دکتر یوسف دانشور 📌 دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو 🕔 جمعه ۲۵ تیر ساعت ۱۷ تا ۲۰ به وقت ایران برای شرکت در جلسات گفتگوهای معرفتی، هم اندیشی‌ها و مناظره‌ها کلاب را در کلاب هاوس دنبال نمائید. 🆔@meshkatnoor
⚡️ناگفته هایی از طالبان 🔴 تفاوت طالبان با وهابیت ✍️ به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹فهم‌ این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!" آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد." در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است. 💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست: 1️⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان، مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند. 2️⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می داند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند. 3️⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند. 4️⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند. به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد. ✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند. ✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند. 🆔@meshkatnoor
🔰 فلسفۀ دین: تحلیلی و یا قاره‌ای اولین نشست از سلسله نشست‌های تابستانی انجمن‌علمی فلسفۀ دین ایران به گفت‌وگو درباب «فلسفۀ دین: تحلیلی و/یا قاره‌ای» خواهد پرداخت. در این نشست که روز یک‌شنبه، ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۸ تا ۲۰ برگزار خواهد شد، جناب آقای دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی (دانشگاه علامه طباطبائی)، جناب آقای دکتر محمدابراهیم باسط (سازمان سمت)، سرکار خانم دکتر فاطمه توفیقی (دانشگاه ادیان و مذاهب) و جناب آقای دکتر محمد سعیدی‌مهر (دانشگاه تربیت مدرس) به گفت‌وگو خواهند نشست. برای ورود به این نشست از طریق روی این آدرس کلیک کنید. https://www.skyroom.online/ch/mmfallah/ac270400 🆔@meshkatnoor
تکامل و آتئیسم ۲ (2).mp3
39.45M
🎙 ✅ گفتگو در کلاب هاوس- کلاب سالن اندیشه 🔰موضوع: تکامل و آتئیسم ۲ (چگونه آتئیست‌ها تکامل را به نفع خود مصادره کرده‌اند؟) 👤 با حضور دکتر یوسف دانشور نیلو (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) 🗓 جمعه، ۲۵ تیر ۱۴۰۰ 🕥 ساعت ۱۷- ۲۰:۳۰ @Islamic_Philosophy_of_Religion 🆔@meshkatnoor
⚡️ناگفته های از طالبان 🔴 طالبان و شیعه ✍️ به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹 برای فهم نگاه طالبان نسبت به شیعه، باید به قرن ها قبل بازگردیم. زمانی که در ایران، صفویه رشد کرده بود و شیخ احمد سرهندی، ملقب به مجدد الف ثانی، در سال ۱۰۰۱ قمری کتابی با عنوان «رد روافض (شیعیان)» نوشت تا جلوی گسترش شیعه در هند را بگیرد. 🔹 بعد از او شاه ولی الله دهلوی، رهبر فکری و معنوی طالبان (دیوبندیان) دو کتاب در نقد شیعه نوشت. یکی «ازاله الخفاء عن خلافه الخلفاء» و دیگری «قره العینین فی تفصیل الشیخین». 🔹 پس از او پسرش کتابی به زبان فارسی در نقد شیعه به نام «تحفه اثنی عشریه» نوشت و بیان داشت شیعه از اسلام هیچ نصیبی ندارد و کفر آنان ثابت است. این کتاب به صورت وسیع در جامعه مسلمان شبه قاره هند و کشورهای عربی تاثیرگذار بود. 🔹رویکرد نقد شیعه در میان بزرگان مورد قبول طالبان، یک رسم علمی و فرهنگی شد. ملاقاسم نانوتوی و رشید احمد گنگوهی موسسان مکتب دیوبندیه و برخی از عالمان مورد اعتماد طالبان کتبی در نقد شیعه نوشتند. اکثر این آثار در نقد شیعه بود و کمتر از کفر شیعه سخن گفته می شد، اما برخی از نویسندگان به کفر شیعه تصریح کردند. 🔹 تندروی و افراط عده کمی از دیوبندیان در تصریح به کفر شیعه، باعث شد تا در پاکستان، گروهک سپاه صحابه به وجود آید که معتقد به کفر و وجوب قتل شیعه است. 🔹در کنار این رویکرد چهارصد ساله در نقد شیعه از سوی بزرگان مورد اعتماد طالبان، اختلاف قومی پشتون ها با هزاره ها مزید بر علت شده و رویکرد طالبان به شیعه را افراطی و گاه تکفیری کرده است. البته همچنان که در میان دیوبندیان افراد بزرگی هستند که در عین انتقاد به شیعه،‌اعتقاد به کفر شیعه ندارند، همین فضا در میان طالبان وجود دارد. برخی با رویکرد غیر تکفیری و عده کثیری با رویکرد تکفیر شیعه در میان طالبان حضور دارند. 🔹بنابراین شیعیان باید در عین حفظ وحدت خود در افغانستان مواظب باشند تا در جنگ مذهبی شیعه و سنی ورود نکنند و درعین حال با اقتدار از خودشان دفاع کنند، اما مواظب باشند درگیر دعوای دولت و طالب نشوند که هم دولت پشتون است و هم طالب. 🆔@meshkatnoor
📚 معرفي كتاب: هرمنوتيك و منطق فهم حديث نويسندگان: سيد محمود مرتضوي شاهرودي و ابوالفضل ساجدي ناشر: پژوهشگاه بين المللي المصطفي 🔸 در اين كتاب، نویسندگان می کوشند تا در 12 درس، نظامي روشن و استوار برای سامان دادن به مهم ترین پرسش های در حوزه ارائه نمایند. 🔸 این کتاب با معرفی دانش هرمنوتیک آغاز می شود؛ سپس به چالشهای هرمنوتیک فراروی فهم حدیث می پردازد. در بخش پایانی نکات مفیدی را که می توان از دانش هرمنوتیک برای فهم دقیق تر استفاده كرد، با ترتیبی منطقی، مورد تحليل قرار می دهد. 🔹 فهرست اجمالي كتاب: بخش اول: آشنایی با دانش هرمنوتیک 1. معرفی دانش هرمنوتیک 2. هرمنوتیک کلاسیک و هرمنوتیک رمانتیک 3. هرمنوتیک فلسفی 4. منتقدین هرمنوتیک فلسفی بخش دوم: دشواری های هرمنوتیکی فراروی فهم حدیث 5. هرمنوتیک و کشف معنای مراد از متن 6. هرمنوتیک و جایگاه معنای متن (مولف محوری، متن محوری، مفسر محوری) 7. مراحل فهم زبانی حدیث 8. شناخت زمینه های غیر زبانی حدیث: قراین مقامی عام 9. شناخت زمینه های غیر زبانی حدیث: قراین مقامی خاص (بازیابی تاریخی حدیث) 10. نقش ناقلان در حفظ معنای حدیث یا ایجاد تغییر در آن 11. نقش شرایط خواننده متن در فهم حدیث (1) (شناخت عوامل درونی) 12. نقش شرایط خواننده متن در فهم حدیث (2) (شناخت عوامل بیرونی) 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/ 🆔@meshkatnoor
﷽ ♻️ ❓ اقدام به ذبح حضرت اسماعیل؛ اوج اخلاق یا انتهای بی‌اخلاقی؟ 🗓 سه شنبه ۲۹ تیر 🕰 ساعت ۲۲ به وقت ایران 🧩 برای شرکت در جلسات گفتگو‌های معرفتی، هم اندیشی‌ها و مناظره‌ها، کلاب را در کلاب هاوس دنبال نمائید. 📤 کانال سالن اندیشه https://t.me/andishehhall 📤 کانال بنیان @elahirad_ir
🔹یادداشت کوتاه یکی از طلاب سوسنگرد از حوادث اخیر خوزستان و نقش‌آفرینی طلاب 🆔@meshkatnoor
نا لله و انا الیه راجعون ▫️ارتحال استاد دکتر محمدحسین و همسر و سه فرزندشان را تسلیت عرض میکنیم خداوند این داغ بزرگ را بر ما آسان کند‌. برادر مجاهد و زاهدی از میان ما رفت که وجودش وقف مردم، نظام، ولایت و حوزه علمیه بود. ▫️قدرش را سال‌ها بعد خواهند شناخت. عروج شهادت‌گونه و مظلومانه‌اش را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تسلیت می‌گوییم. ▫️ایشان از جمله محققین و پژوهشگران برتر کشور در حوزهٔ رسانه بودند و آثار فاخری همچون «دین در سینمای شرق و غرب» و «اسطوره‌های صهیونیستی سینما» از خود به یادگار گذاشتند. ▫️امید است خداوند متعال به برکت این ایّام عزیز، ایشان را غریق رحمت کرده و در بهشت برین جای دهد. 🆔@meshkatnoor
32.37 from (98-99) MATN GHORAN VA MAREF ISLAMI 112-14_-1.pdf
337.4K
📜علوم تجربی و خداباوری در گفتگو با پرفسور مهدی 🔹بنده از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۰ میلادی در دانشگاه برکلی آمریکا بودم؛ حدود ۵۰ سال پیش. در آن سال‌ها در کلاس‌های فیزیک اصلاً نمی‌شد از فلسفه صحبت کرد... 🔸الان وضعیت در غرب خیلی تغییر کرده است، اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد، این است که برخی جریانات که در غرب اتفاق افتاده‌اند، مطلقاً یا به کشور ما منتقل نشده‌اند و یا ناقص منتقل شده‌اند. یک کیهان‌شناس درجه اول مثل جورج الیس می‌گوید، کیهان‌شناسان نمی‌دانند که دارند مفروضات متافیزیکی را در نظریاتشان وارد می‌کنند... 🔹هاوکینگ از اول ملحد نبود. همسر اول در این زمینه کتابی نوشته است. خانمش می‌گوید، من تمام فداکاری‌ها را کردم، اما او فقط با تکبر برخورد می‌کرد. سؤال من این است که چرا دو تا فیزیک‌دان دیگر که با او بودند، ملحد نشدند؟ شما الان بهترین و قوی‌ترین استدلال‌ها را در جهت خداباوری‌ از الیس می‌بینید که با هاوکینگ کتاب «Scale Structure of Space- Time The Large» را نوشت و همه قبولش دارند... 🔴 @kashkolenab 🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
نا لله و انا الیه راجعون ▫️ارتحال استاد #انقلابی دکتر محمدحسین #فرج‌نژاد و همسر و سه فرزندشان را تس
🔰 مرد بی قرار ✍️محمدامین رضایی 🔹خبرش را که شنیدم بهت تمام وجودم را گرفت، بغض گلویم را فشار داد و بی اختیار اشک جاری شد. بین دو نماز خبر را دیدم، نتوانستم نماز دوم را بخوانم، باور کردنی نیست. به همراه همسر و سه فرزندش جان داده است! آنهایی که او را میشناسند میدانند داغ چقدر سنگین است. جبهه انقلاب یک مجاهد به تمام معنا، یک مرد بزرگ را از دست داد. مردی که اگر می ماند آینده دار بود، اگر می ماند... چه واژه تلخی، خدایا قلب ما طاقت این رنج های بزرگ را ندارد، به ما رحم کن. 🔸آشنایی ما بر میگردد به انجمن سواد رسانه ای طلاب، دوره اولش بود که ثبت نام کردم، آنجا با دکتر آشنا شدیم، همه میدانستند اگر درباره صهیونیست و سینما چیزی میخواستند او بهترین رفرنس بود. پرمطالعه و دقیق در عین حال آنقدر ساده و خاکی که هر کس نمیدانست گمان میکرد با یک طرف است! با همان موتورش جلسات را میرفت، با موتور... زن و بچه اش را هم سوار همان موتور می کرد. 🔹وقتی با او بحث میکردی با آن لهجه یزدی ش میگفت:حاجی جان خودت که میدونی...حرص خوردنش هایش را برای انقلاب ممتد و دیدنی بود، میخورد از اینکه بچه های انقلابی سوادشان پایین است، چرا کار انقلاب جلو نمیرود. وقتی زنگ میزدی کارش داشتی یه جوری کارت را راه می انداخت، جایی هم لازم بود خودش را میرساند بدون هیچ پرستیژ و کلاسی با همان موتور قراضه اش، هیچ وقت جوش و خروشش کم نمیشد، این یکی دو ساله کمتر او را دیدم. هنوز با خودم میگفتم یک بار ببینمش بگویم دکتر این کتابت را هم به ما هدیه ندادی، کاش دیدار با او را عقب نمی انداختم کاش... 🔸آقای فرج نژاد تفسیر این بیت بود "ما زنده به آنیم که آرام نگیریم" همیشه در تکاپو بود که کاری انجام دهد، بدون اینکه چشم داشتی داشته باشد یا مسئولیتی بخواهد، من از او بسیار آموختم بیش از علمش آن بی قراری و روحیه مجاهدانه او و آن سادگی اش برای من درس آموز بود. آن حالا قرار گرفت، رفت و در کنار همسر و فرزندانش آرام گرفت، رفت و داغی بر دل ما گذاشت، خدا رحمتشان کند. فاتحه ای بخوانید 🆔@meshkatnoor
و این مطالبه همچنان ادامه دارد... (2).pdf
311.1K
... و این مطالبه همچنان ادامه دارد... مطالبات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت 🆔@meshkatnoor
📚 ◾️تحلیل کتاب «راهنمای شک گرا به خداناباوری» اثر پیتر اس. ویلیامز ✍️ محمد کرمی نیا 🔻اثر ویلیامز بیش از هر چیز به مثابه شرحی کامل از موضوع خدا در محافل معاصر است و استدلال‌های مهم در دفاع از خداناباوری را که خداناباوران نو مطرح کرده‌اند پوشش می‌دهد. 🔻 ویلیامز در تلاش برای حصول اطمینان از مطرح نشدن استدلال‌ها به شکلی اشتباه؛ بیش از اندازه نقل قول ذکر می‌نماید. که این نکته می‌تواند خواندن این کتاب را دشوار کند؛ لکن در عوض، مواضع اصلی اندیشمندان اصلی را ترکیب می‌کند، یا اگر کسی بخواهد در زمان صرفه جویی کند: 🔻این کتاب جایگزین خوبی برای خواندن تمام کتاب‌های قطور مشهور خداناباوران جدید است (بیشتر استدلال‌های آن‌ها و بهترین نقل قول‌ها در رابطه با بحث در مورد خدا در آن آمده است). •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4501 🆔@meshkatnoor
آيا اقدام به ذبح اسماعيل به دست پدر در عيد قربان، عملي ضد اخلاقي بود؟ ✍️ابوالفضل ساجدي پاسخ: خير. تلقي تقابل دين و اخلاق كه برخي نویسندگان داخلی، خودشان، یا به تبع امثال كی يركگور (انديشمند مسيحي) با تكيه به مثال ذبح حضرت اسماعيل (ع)، پذیرفته اند، صحيح نيست زيرا: 🔹اولا امر خداوند به حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح فرزندش، امر واقعی نبوده بلكه امتحانی بوده است و لذا، اسماعيل، قرباني نشد. 🔹ثانيا اين حكم، دستوري عام براي همه مسلمانان نبوده و فقط به اين يك مورد اختصاص يافته است و بلكه تكرار آن براي ديگران حرمت شرعي دارد و مستوجب عقوبت است. 🔹ثالثا اين نوع اقدام به ذبح و كشته نشدن، از مصاديق معجزات و كرامات الهي است كه نمي تواند با قواعد نظام اسباب و مسببات مادي مقايسه شود. در صورتي دين با اخلاق تعارض پيدا مي كند كه با معجزه الهي، مانعي براي بريدن كارد حاصل نشود. 🔹رابعا در خصوص حضرت ابراهیم نیز ضد اخلاقی نیست چرا كه بنا بر ديدگاه صحيح در فلسفه اخلاق، بالاترين كمال اخلاقي كه ارزش ذاتي دارد (يعني ارزش آن بخاطر خودش است نه چيزي ديگري) رضا و قرب الهي است. ساير رفتارها در صورتي خوب و اخلاقي خواهند بود كه ما را به اين هدف برسانند. لذا پای نهادن بر خواسته های نفسانی برای نیل به كمال (نزدیک شدن به خدا)، از مصادیق آشكار رفتار اخلاقی است؛ بلكه قربانی جان خود یا فرزند و شهادت در راه خدا، برترین نمونه‌ی آن به شمار می‌رود. 🔹خامسا در همين مورد خاص نيز ابراهیم فرزند خویش را به این كار مجبور نكرد بلكه اسماعیل بود كه به استقبال اجرای فرمان معشوق شتافت. به فرموده قرآن، اسماعيل خطاب به پدر گفت: قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ يعني ای پدر، هر چه مأموری انجام بده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت. 🔹در نهایت نیز می‌بینیم كه آنان در این آزمون كامیاب شدند و آنچه قربانی شد نه تن جسمانی كه نفس آنان بود. 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/ 🆔@meshkatnoor