eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🚫 شبهه : هر فکر و اندیشه‌ای تا پیش از ظهور امام زمان علیه‌السلام به حکومت می‌رسد و ضعف‌هایش نمودار می‌شود، تا پس از تشکیل دولت حضرت، ادعایی نداشته باشد. بنابراین هر دولتی که پیش از ظهور سر کار‌ می‌آید، بر خلاف مبانی اسلامی است و به ظلم و جور رفتار خواهد کرد. ⚠️ از امام باقر علیه السلام: «دولت ما، آخرین دولت است و هیچ خاندانی نمی‌ماند، جز آن که پیش از ما به حکومت می‌رسد (ولَن یَبقی أهلُ بَیتٍ لَهُم دَولَةٌ إلّا مَلَکوا قَبلَنا)، تا آن که وقتی روش حکومت‌داری ما را دیدند، نگویند: اگر ما هم به حکومت می‌رسیدیم، مانندِ اینها حکومت می‌کردیم! و این، همان سخن خدای عز و جل است که فرمود: «و فرجام، از آنِ پرهیزکاران است» » (📚الغیبة، طوسی، ص۴۷۲ ) ⚠️ از امام صادق علیه السلام: «این امر (قیام) روی نمی دهد، تا آن که هیچ گروهی از مردم نماند، جز آن که بر مردم حکومت کنند، برای این که کسی نگوید: اگر ما حاکم می‌شدیم، عدالت می‌ورزیدیم! سپس قائم به حق و عدالت، قیام می‌کند» (📚الغیبة، نعمانی، ص۲۷۴) بنابراین اقدام برای تشکیل حکومتی که واقعا اسلامی و عدالت‌مدار باشد، تلاشی نافرجام است. ✅ پاسخ 1️⃣ مقصود از خاندان (اهل بیت) در روایت اول و گروه (صنف) در روایت دوم، افرادی هستند که از لحاظ جهان‌بینی و ایدئولوژی متحد و زیر یک چتر باشند، نه کسانی که با همدیگر پیوند نَسبی و سببی دارند. بنابراین حکومتی که در صدد اجرا کردن مکتب اهل بیت نبوت (ع) است، مقدمه و در امتداد دولت مهدوی به شمار می‌رود. 🔅 در نتیجه دولتی که اصول نظری و عملی خود را کاملا از مکتب اهل بیت اخذ کند و حکومتش را زمینه‌ساز قیام امام زمان علیه‌السلام بداند و مردم را به «خود» دعوت نکند، از موضوع این روایات تخصصا خارج است. زیرا مورد روایت، گروه‌هایی هستند که در مقابل اسلام حقیقی، نظریه و گفتمان دیگری را قبول داشته باشند، و خود را برتر از امام معصوم بدانند. 🔅 آیا حکومت مالک اشتر در مصر، غیر از حکومت امیرالمؤمنین (ع) در کوفه است؟ آیا بیعت گرفتن مسلم، حرکتی مستقل و بی‌ارتباط با قیام سیدالشهدا (ع) است؟ اگر این دولت‌های محلی در امتداد هم هستند، پس حکومت مبتنی بر «ولایت فقیه» نیز که به دستور اهل بیت (ع) برای جدا شدن از حاکمیت طاغوت طراحی شده، در راستای حکومت امام زمان (ع) خواهد بود. 2️⃣ جلوداران قیام‌های اصیل شیعی هیچ‌گاه خود را در تحقق کامل ارزش‌های اسلامی و عدالت‌گستری حقیقی موفق ندانسته و به ضعف‌های خود معترفند؛ اما اجرای عدالت را -هرچند به صورت نسبی- وظیفه خود می‌دانند. 🔅 کما اینکه رهبر معظم انقلاب، حرکت انقلاب را پس از رسیدن به نظامی اسلامی، در رسیدن به دولتی اسلامی (مجموعه نهادهای مدیریتی نه صرفا قوه مجریه) همچنان ناموفق می‌دانند. 🔅 اما اگر دولتی که نسبتا اسلامی باشد*، شکل بگیرد و تا حد امکان به ارزش‌های اسلامی عمل کند، چنین دولتی بهترین وسیله برای تبلیغ شیعه و زمینه‌ساز ظهور امام عصر (ع) خواهد بود. 3️⃣ هرگز نمی‌توان از تأثیر نسبی انقلاب‌های اسلامی بر جهان غافل شد. اگر این مقاومت‌ها و قیام‌های عدالت‌طلبانه (با وجود تمام ضعف‌هایی که دارند) محقق نمی‌شد، تا الان اسمی از اسلام و تشیع باقی نمی‌ماند و همین عدالت‌های نسبی نیز برقرار نمی‌شد. 🔅 در عصر کنونی نیز شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی، موجب شد تصویر «لیبرال دموکراسی» به عنوان پایان تاریخ و بهترین نظام سیاسی**، نقش بر آب شود. 4️⃣ همانطور که بارها اشاره شد، با تمرکز بر دو-سه روایت (بلکه دویست-سیصد روایت) نمی‌توان از وظیفه قطعی حفظ دین، حفظ جان و مال و ناموس مسلمانان، و تکلیف اساسی امر به معروف و نهی از منکر سرپیچی کرد. 🔸🔸🔸 * تنها دولتی که کاملاً اسلامی باشد، حکومت امام زمان (ع) است. ** نظریه فوکویاما در سال۱۹۹۲ که بعدها حتی توسط خود او مورد نقد قرار گرفت. 📖 مطالعه بیشتر: 📌دانشنامه امام مهدی، ج۳، ص۱۵۲-۱۵۵ 📌farsi.khamenei.ir/others-note?id=40865 📣 @tafakoraat 🆔@meshkatnoor
15.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تاکید همزمان رهبری بر تولید داخلی و واردات واکسن معتبر خارجی 🔻پاسخی به دروغ پراکنی و جنجال آفرینی رسانه های بیگانه مبنی بر معرفی رهبر انقلاب به عنوان مانع اصلی ورود واکسن به کشور و عامل بالا رفتن آمارفوتی های کرونا در ایران. 🆔@meshkatnoor
19.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌍نسبت جمهوری اسلامی و طالبان چیست؟ 👈درخواست اول ایران از طالبان، رعایت حق حاکمیت مردم است. 🆔@meshkatnoor
📚 معرفی کتاب "مذاهب در ایران" نوشته دکتر مهدی فرمانیان و محمد حسن بهشتی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، مرداد١٤٠٠. 📖 یکی از خلاءهای پژوهشی جامعه ایران، فقدان اطلاعات دقیق و طبقه بندی نظام واره از فرق و مذاهب اسلامی، ترکیب جمعیتی، پراکندگی و مراکز فعال آنهاست. 📖 در کتاب "مذاهب در ایران" ضمن آشنایی دقیق با ملل و نحل زنده در ایران و تفکیک گونه های مختلف فکری آنها، به ارائه اطلاعات کم نظیری در مورد آنها پرداخته و جایگاه، مناسبات و فعالان آنها شناسایی و چشم اندازی از فعالیت های آنها به خوبی ترسیمذ شده است. 📖 مؤلفین این اثر با اطلاعات گسترده میدانی خود و کثرت تعاملاتشان در مناطق متعدد، اطلاعاتی دست اول از آنان را پیش روی مخاطبین خود قرار داده اند. 📚 در این نوشتار ضمن توجه به مکاتب فقهی شافعی، حنفی به تفکیک استانها؛ باورهای کلامی اشاعره، ماتریدیه، اخوان المسلمین ایران، مکتب قرآن مودودیه، دیوبندیه و طریقت های صوفیانه بریلویه، نقشبندیه، قادریه از اهل سنت ایران و از فرق شیعه فرقه هایی مشتمل بر اسماعیلیه، شیخیه، اهل حق، ذهبیه، گنابادیه ایرانی به صورت تفکیک شده در کنار هم قرار گرفته و منظومه رنگارنگ جامعه ملل و نحل وطنی را بازنمایی نموده است. 📚 یقیناً با مطالعه این اثر، نگاهی جامع و بدون رتوش از طیف های متنوع مذهبی ایران پدید می آید و با ارایه تصویری متفاوت از صف آرایی فکری جامعه متکثر مذهبی، از نگاه های سنتی و رایج فاصله خواهیم گرفت. 🔹علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ و۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ تماس حاصل فرمایند. 📚 کتابهای خوب واستاندارد را معرفی کنیم. 🆔@meshkatnoor
🔸 فراخوان مقالات "علامه مصباح یزدی(ره) " 🔰 محورهای همایش: 🔻 از منظر علامه مصباح یزدی: 1️⃣ فلسفه و اجتماعی اسلامی 2️⃣ فلسفه جامعه­ شناسی اسلامی 3️⃣ فلسفه 4️⃣ فلسفه اخلاق و 5️⃣ فلسفه 6️⃣ فلسفه 7️⃣ فلسفه 8️⃣ فلسفه روانشناسی اسلامی 9️⃣ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی 🔟 فلسفه تاریخ، تمدن و 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ 🗓 برگزاری همایش: پاییز سال ۱۴۰۰ 📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی 137 (دبیرخانه همایش) ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/mesbahconff 🆔@meshkatnoor
✅مهبانگ نظریه‌ای برای انکار خدا 🔸 در اولین مرحله باید دقت که مهبانگ صرفاً یک نظریه و تحلیل است و نباید آن را قطعی تلقی کرد. 🔻در مرحلۀ دوم اما با صرف نظر از مرحلۀ اول اگر نظریه مهبانگ را مسلّم تلقی کردیم و نتیجه گرفتیم که جهان آغازی دارد؛ آیا این نظریه میتواند درباره اثبات یا نفی وجود خدا یا همان علت فاعلی داوری کند؟ 🔹باید گفت پاسخ این سئوال نیز منفی است و نمی‌توان بر اساس نظریات تجربی مانند مهبانگ و هیچ نظریۀ دیگری، درباره واقعیت‌های متافیزیکی و فرامادی مانند وجود خدا نفیاً و اثباتاً سخن گفت. 🔹اساسا نظریات علوم طبیعی بر اساس داده‌های محدودی در حوزۀ حواس مادی انسان‌ها هستند و از ارائۀ هرگونه تحلیل متافیزیکی دربارۀ معارف و شناخت‌های متعلق به جهان ماورایی عاجزند. 🔸بر این اساس نظریاتی که در محدوده‌ی حواس بشری ساماندهی شده‌اند شایستگی ارزیابی و قضاوت دربارۀ اثبات یا نفی عالم غیب را ندارند و قضاوت دربارۀ وجود خدا تنها بر اساس مبانی عقلی مبتنی بر قضایای یقینی امکان‌پذیر است. 🔸برهمین مبنا اگر به داوری‌های دو گروه مثبتین و منکرین وجود خدا از طریق مهبانگ بنگریم خواهیم دید که به محض تلاش برای تبیین نظر خود، از مرزهای تجربه فراتر رفته و وارد استدلال عقلی شده‌اند. @Andyshedini 🆔@meshkatnoor
✨کانال رسمی نشر آثار طلبه مجاهد مرحوم استاد فرج نژاد 📔پژوهشگر، نویسنده و مدرّس تخصصی حوزه‌های ، ، ، ، ، ، ، ، ، و... 📝برای بهره‌گیری از فایل‌های آموزشی و دوره‌های علمی ایشان روی لینک زیر کلیک کنید: 🆔 @farajnezhad110|استاد انقلابی
🔹استغنای دین در هدایت مرحوم آقای حکیمی معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته‌ به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کامل‌‌ترین مفاهیم هدایت‌گر و بهترین شیوه‌های تبیین و استدلال را در خود دارد، از رو می‌تواند؛ بدون این‌که به ضمیمه‌کردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند. ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛ (1) انسان‌ها برای فهم هیچ‌کدام از لایه‌های دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین) (2) برای فهم دین، هیچ‌یک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گر‌چه دانستن آن‌ها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی) این نظریه‌ی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت. اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی به‌غایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامه‌ی طباطبائی در این زمینه می‌گوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسی‌های اسلامی ج2 ص85) پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایه‌‌ی عرفی دین‌اند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایه‌ی متعالی دین‌اند، و هم‌چنان‌که مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌عام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصی‌اند(عرف‌خاص) و هم‌چنان‌که لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفی‌اند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمی‌اند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است. معارف بشری، طریق فهم دین‌اند، نه ضمیمه‌هایی که دین را تکمیل کنند. خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد فربهی https://eitaa.com/farbehi 🆔@meshkatnoor
📌تيغ تيز سکولاريسم بر صورت طرح صيانت ✍️دکتر علی رضا جوادزاده* استاد و پژوهشگر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره 💐طرح «حمايت از حقوق کاربران و خدمات پايه‌کاربردي فضاي مجازي» (که در نسخه اوليه، « طرح صيانت» نام‌گذاري شده بود)، و واگذاري آن از سوي مجلس شوراي اسلامي به کميسيون ويژه بر اساس اصل 85 قانون اساسي، انعکاس زيادي در جامعه داشت و موافقان و مخالفان، نظراتشان را در روزهاي گذشته مطرح کرده‌اند. در ميان انتقادات طرح‌شده، البته يک نقد مهم پذيرفته شده است؛ اين که طرح، پيوست رسانه‌اي نداشته است. عدم اطلاع‌رساني مناسب و توضيح طرح و توجيه افکار عمومي قبل از بررسي طرح در مجلس، بستر مناسبي را براي مخالفان و منتقدان نظام فراهم نمود تا به تشويش اذهان عمومي و بدبين کردن مردم به اين طرحِ بسيار ضروري و مفيد اقدام نمايند. ⭕️متن کامل مقاله در زیر👇👇 https://kayhan.ir/fa/news/224223/ 🆔@meshkatnoor
PWQ_Volume 9_Issue زمستان 96 - مسلسل 34_Pages 7-32.pdf
667.7K
⭕️ باز نشر یک مقاله به مناسبت فوت مرحوم آقای محمد رضا حکیمی👆👆👆 ⭕️ چیستی و حجیت عقل از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی ( موسس مکتب تفکیک) ⭕️در ضمن این مقاله، به نقد برخی اندیشه های آقای حکیمی و نیز به برخی تشابهات مکتب تفکیک و تفکر اخباری گری هم اشاره شده است. ✍️ محمد جعفری 🆔@meshkatnoor