فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روضه خوانی جانسوز ریاست محترم جمهور
🔴تاریخ وقایع کربلا از طریق چه کسانی به ما رسیده است؟
♦️شاید برای بعضی ها سوال باشد که مگر همه یاران امام حسین (علیه السلام) به شهادت نرسیدند؟
پس چه کسی عاشورا را با این جزییات روایت کرده؟ چطور باید به روایت های واقعه عاشورا اعتماد کنیم؟
♦️یاران امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند ولی روایت عاشورا در همان صحرا باقی نماند...
💢 راویان عاشورای حسینی این چهره ها هستند:
♦️1-امام سجاد (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها): بخشی از امام زین العابدین (علیه السلام ) و امام باقر (علیه السلام) که به نقل مشهور در آن زمان ۴ ساله بوده به ما رسیده است. حضرت زینب و بانوان دیگر کاروان هم در نقل این وقایع سهم بزرگی داشتند.
♦️2- حمیدبن مسلم ازدی: بخش زیادی از اطلاعات تاریخی آن دوران از حمیدبن مسلم ازدی، وقایع نگار سپاه عبیدالله بن زیاد منتقل شده است. مرسوم بوده که در لشکرکشی های بزرگ یک وقایع نگار برای ثبت اتفاقات حضور داشته باشد. سپاه عبیدالله بن زیاد دارای وقایع نگار بود. نقل شده است که همین فردمانع کشته شدن امام سجاد (علیه السلام) توسط شمر شد. به همین دلیل وقتی مختار به کوفه تسلط پیدا کرد به او امان داد.
♦️3جنایتکاران سپاه دشمن: خیلی از جنایتکاران کربلا قبل از اینکه قیام توابین مختار صورت بگیرد با افتخار آمده بودند و وقایع عاشورا را تعریف کرده بودند. همین ها سینه به سینه ماند و مختار هم با همین اطلاعات به سراغشان رفت و انتقام گرفت. خیلی هایشان هم نقل جنایت هایشان را در هنگام مرگ بیان می کردند. مثل همانی که در مختارنامه مطرح شد؛ روایت خولی قبل از اعدامش.
♦️4- یاران زنده مانده امام (علیه السلام): فردی به نام ضحاک بن عبدالله مشرقی که جزو یاران امام بوده و از میدان گریخته بود. این فرد با امام شرط کرد تا موقعی همراهشان است که وجودش فایده داشته باشد. امام هم قبول کرده بود. او هم اسبی را در خیمه ای آماده نگه داشت تا زمانش برسد. تا قبل از شهادت حضرت عباس (علیه السلام) هم ماند ولی آخر کار، از امام اجازه رفتن گرفت که امام هم اجازه داد. گریخت و کسی هم نتوانست او را بگیرد. او هم خیلی از اتفاق ها و نحوه شهادت ها را بیان کرده.
♦️غلام رباب (همسر امام حسین (علیه السلام)) هم که زنده ماند اتفاقات زیادی را نقل کرده. البته او در کنار امام جنگ هم کرده بود ولی در آخر اسیر شد.
سپاه دشمن هم او را آزاد می کند چون معتقد بودند او غلام بوده و مطیع اوامر ارباب
📚به نقل از دکتر محمد حسین رجبی دوانی محقق تاریخ اسلام و تشیع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ #چرا_قیام_کرد؟
▫️ قسمت هشتم
🔰 تحلیل قیام حسینی در بیان رهبری
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ #چرا_قیام_کرد؟
▫️ قسمت نهم
🔰 تحلیل قیام حسینی در بیان رهبری
🆔@meshkatnoor
🚫 شبهه :
هر فکر و اندیشهای تا پیش از ظهور امام زمان علیهالسلام به حکومت میرسد و ضعفهایش نمودار میشود، تا پس از تشکیل دولت حضرت، ادعایی نداشته باشد. بنابراین هر دولتی که پیش از ظهور سر کار میآید، بر خلاف مبانی اسلامی است و به ظلم و جور رفتار خواهد کرد.
⚠️ از امام باقر علیه السلام: «دولت ما، آخرین دولت است و هیچ خاندانی نمیماند، جز آن که پیش از ما به حکومت میرسد (ولَن یَبقی أهلُ بَیتٍ لَهُم دَولَةٌ إلّا مَلَکوا قَبلَنا)، تا آن که وقتی روش حکومتداری ما را دیدند، نگویند: اگر ما هم به حکومت میرسیدیم، مانندِ اینها حکومت میکردیم! و این، همان سخن خدای عز و جل است که فرمود: «و فرجام، از آنِ پرهیزکاران است» » (📚الغیبة، طوسی، ص۴۷۲ )
⚠️ از امام صادق علیه السلام: «این امر (قیام) روی نمی دهد، تا آن که هیچ گروهی از مردم نماند، جز آن که بر مردم حکومت کنند، برای این که کسی نگوید: اگر ما حاکم میشدیم، عدالت میورزیدیم! سپس قائم به حق و عدالت، قیام میکند» (📚الغیبة، نعمانی، ص۲۷۴)
بنابراین اقدام برای تشکیل حکومتی که واقعا اسلامی و عدالتمدار باشد، تلاشی نافرجام است.
✅ پاسخ
1️⃣ مقصود از خاندان (اهل بیت) در روایت اول و گروه (صنف) در روایت دوم، افرادی هستند که از لحاظ جهانبینی و ایدئولوژی متحد و زیر یک چتر باشند، نه کسانی که با همدیگر پیوند نَسبی و سببی دارند. بنابراین حکومتی که در صدد اجرا کردن مکتب اهل بیت نبوت (ع) است، مقدمه و در امتداد دولت مهدوی به شمار میرود.
🔅 در نتیجه دولتی که اصول نظری و عملی خود را کاملا از مکتب اهل بیت اخذ کند و حکومتش را زمینهساز قیام امام زمان علیهالسلام بداند و مردم را به «خود» دعوت نکند، از موضوع این روایات تخصصا خارج است. زیرا مورد روایت، گروههایی هستند که در مقابل اسلام حقیقی، نظریه و گفتمان دیگری را قبول داشته باشند، و خود را برتر از امام معصوم بدانند.
🔅 آیا حکومت مالک اشتر در مصر، غیر از حکومت امیرالمؤمنین (ع) در کوفه است؟ آیا بیعت گرفتن مسلم، حرکتی مستقل و بیارتباط با قیام سیدالشهدا (ع) است؟ اگر این دولتهای محلی در امتداد هم هستند، پس حکومت مبتنی بر «ولایت فقیه» نیز که به دستور اهل بیت (ع) برای جدا شدن از حاکمیت طاغوت طراحی شده، در راستای حکومت امام زمان (ع) خواهد بود.
2️⃣ جلوداران قیامهای اصیل شیعی هیچگاه خود را در تحقق کامل ارزشهای اسلامی و عدالتگستری حقیقی موفق ندانسته و به ضعفهای خود معترفند؛ اما اجرای عدالت را -هرچند به صورت نسبی- وظیفه خود میدانند.
🔅 کما اینکه رهبر معظم انقلاب، حرکت انقلاب را پس از رسیدن به نظامی اسلامی، در رسیدن به دولتی اسلامی (مجموعه نهادهای مدیریتی نه صرفا قوه مجریه) همچنان ناموفق میدانند.
🔅 اما اگر دولتی که نسبتا اسلامی باشد*، شکل بگیرد و تا حد امکان به ارزشهای اسلامی عمل کند، چنین دولتی بهترین وسیله برای تبلیغ شیعه و زمینهساز ظهور امام عصر (ع) خواهد بود.
3️⃣ هرگز نمیتوان از تأثیر نسبی انقلابهای اسلامی بر جهان غافل شد. اگر این مقاومتها و قیامهای عدالتطلبانه (با وجود تمام ضعفهایی که دارند) محقق نمیشد، تا الان اسمی از اسلام و تشیع باقی نمیماند و همین عدالتهای نسبی نیز برقرار نمیشد.
🔅 در عصر کنونی نیز شکلگیری نظام جمهوری اسلامی، موجب شد تصویر «لیبرال دموکراسی» به عنوان پایان تاریخ و بهترین نظام سیاسی**، نقش بر آب شود.
4️⃣ همانطور که بارها اشاره شد، با تمرکز بر دو-سه روایت (بلکه دویست-سیصد روایت) نمیتوان از وظیفه قطعی حفظ دین، حفظ جان و مال و ناموس مسلمانان، و تکلیف اساسی امر به معروف و نهی از منکر سرپیچی کرد.
🔸🔸🔸
* تنها دولتی که کاملاً اسلامی باشد، حکومت امام زمان (ع) است.
** نظریه فوکویاما در سال۱۹۹۲ که بعدها حتی توسط خود او مورد نقد قرار گرفت.
📖 مطالعه بیشتر:
📌دانشنامه امام مهدی، ج۳، ص۱۵۲-۱۵۵
📌farsi.khamenei.ir/others-note?id=40865
📣 @tafakoraat 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تاکید همزمان رهبری بر تولید داخلی و واردات واکسن معتبر خارجی 🔻پاسخی به دروغ پراکنی و جنجال آفرینی رسانه های بیگانه مبنی بر معرفی رهبر انقلاب به عنوان مانع اصلی ورود واکسن به کشور و عامل بالا رفتن آمارفوتی های کرونا در ایران.
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍نسبت جمهوری اسلامی و طالبان چیست؟
👈درخواست اول ایران از طالبان، رعایت حق حاکمیت مردم است.
🆔@meshkatnoor
#تازه_های_نشر
📚 معرفی کتاب "مذاهب در ایران" نوشته دکتر مهدی فرمانیان و محمد حسن بهشتی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، مرداد١٤٠٠.
📖 یکی از خلاءهای پژوهشی جامعه ایران، فقدان اطلاعات دقیق و طبقه بندی نظام واره از فرق و مذاهب اسلامی، ترکیب جمعیتی، پراکندگی و مراکز فعال آنهاست.
📖 در کتاب "مذاهب در ایران" ضمن آشنایی دقیق با ملل و نحل زنده در ایران و تفکیک گونه های مختلف فکری آنها، به ارائه اطلاعات کم نظیری در مورد آنها پرداخته و جایگاه، مناسبات و فعالان آنها شناسایی و چشم اندازی از فعالیت های آنها به خوبی ترسیمذ شده است.
📖 مؤلفین این اثر با اطلاعات گسترده میدانی خود و کثرت تعاملاتشان در مناطق متعدد، اطلاعاتی دست اول از آنان را پیش روی مخاطبین خود قرار داده اند.
📚 در این نوشتار ضمن توجه به مکاتب فقهی شافعی، حنفی به تفکیک استانها؛ باورهای کلامی اشاعره، ماتریدیه، اخوان المسلمین ایران، مکتب قرآن مودودیه، دیوبندیه و طریقت های صوفیانه بریلویه، نقشبندیه، قادریه از اهل سنت ایران و از فرق شیعه فرقه هایی مشتمل بر اسماعیلیه، شیخیه، اهل حق، ذهبیه، گنابادیه ایرانی به صورت تفکیک شده در کنار هم قرار گرفته و منظومه رنگارنگ جامعه ملل و نحل وطنی را بازنمایی نموده است.
📚 یقیناً با مطالعه این اثر، نگاهی جامع و بدون رتوش از طیف های متنوع مذهبی ایران پدید می آید و با ارایه تصویری متفاوت از صف آرایی فکری جامعه متکثر مذهبی، از نگاه های سنتی و رایج فاصله خواهیم گرفت.
🔹علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ و۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
تماس حاصل فرمایند.
📚 کتابهای خوب واستاندارد را معرفی کنیم.
#معرفی_کتاب
#فرق_و_مذاهب
#مذاهب_در_ایران
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تبیین حجاب در متن جامعه غرب
🆔@meshkatnoor
🔸 فراخوان مقالات #همایش_ملی"علامه مصباح یزدی(ره) #فیلسوف_علوم_اجتماعی_اسلامی"
🔰 محورهای همایش:
🔻 از منظر علامه مصباح یزدی:
1️⃣ فلسفه #علوم_انسانی و اجتماعی اسلامی
2️⃣ فلسفه جامعه شناسی اسلامی
3️⃣ فلسفه #سیاست_اسلامی
4️⃣ فلسفه اخلاق و #عرفان_اسلامی
5️⃣ فلسفه #حقوق_اسلامی
6️⃣ فلسفه #اقتصاد_اسلامی
7️⃣ فلسفه #مدیریت_اسلامی
8️⃣ فلسفه روانشناسی اسلامی
9️⃣ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
🔟 فلسفه تاریخ، تمدن و #فرهنگ_اسلامی
📅 مهلت ارسال اصل مقالات:
پایان شهریور ماه ۱۴۰۰
🗓 برگزاری همایش:
پاییز سال ۱۴۰۰
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی 137 (دبیرخانه همایش)
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/mesbahconff
#همایش
#فراخوان_مقاله
#علامه_مصباح_یزدی
🆔@meshkatnoor
✅مهبانگ نظریهای برای انکار خدا
🔸 در اولین مرحله باید دقت که مهبانگ صرفاً یک نظریه و تحلیل است و نباید آن را قطعی تلقی کرد.
🔻در مرحلۀ دوم اما با صرف نظر از مرحلۀ اول اگر نظریه مهبانگ را مسلّم تلقی کردیم و نتیجه گرفتیم که جهان آغازی دارد؛ آیا این نظریه میتواند درباره اثبات یا نفی وجود خدا یا همان علت فاعلی داوری کند؟
🔹باید گفت پاسخ این سئوال نیز منفی است و نمیتوان بر اساس نظریات تجربی مانند مهبانگ و هیچ نظریۀ دیگری، درباره واقعیتهای متافیزیکی و فرامادی مانند وجود خدا نفیاً و اثباتاً سخن گفت.
🔹اساسا نظریات علوم طبیعی بر اساس دادههای محدودی در حوزۀ حواس مادی انسانها هستند و از ارائۀ هرگونه تحلیل متافیزیکی دربارۀ معارف و شناختهای متعلق به جهان ماورایی عاجزند.
🔸بر این اساس نظریاتی که در محدودهی حواس بشری ساماندهی شدهاند شایستگی ارزیابی و قضاوت دربارۀ اثبات یا نفی عالم غیب را ندارند و قضاوت دربارۀ وجود خدا تنها بر اساس مبانی عقلی مبتنی بر قضایای یقینی امکانپذیر است.
🔸برهمین مبنا اگر به داوریهای دو گروه مثبتین و منکرین وجود خدا از طریق مهبانگ بنگریم خواهیم دید که به محض تلاش برای تبیین نظر خود، از مرزهای تجربه فراتر رفته و وارد استدلال عقلی شدهاند.
#مهبانگ
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_دکتر_فاضل
@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
✨کانال رسمی نشر آثار طلبه مجاهد مرحوم استاد فرج نژاد
📔پژوهشگر، نویسنده و مدرّس تخصصی حوزههای #رسانه، #سینما_غرب_و_شرق، #یهود، #صهیونیسم، #انیمیشن، #جنگ_هیبریدی، #جنگ_شناختی، #جنگ_سایبری، #اقتصاد، #غرب_شناسی و...
📝برای بهرهگیری از فایلهای آموزشی و دورههای علمی ایشان روی لینک زیر کلیک کنید:
🆔 @farajnezhad110|استاد انقلابی
🔹استغنای دین در هدایت
مرحوم آقای حکیمی معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کاملترین مفاهیم هدایتگر و بهترین شیوههای تبیین و استدلال را در خود دارد، از رو میتواند؛ بدون اینکه به ضمیمهکردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند.
ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛
(1) انسانها برای فهم هیچکدام از لایههای دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین)
(2) برای فهم دین، هیچیک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گرچه دانستن آنها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی)
این نظریهی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت.
اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی بهغایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامهی طباطبائی در این زمینه میگوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسیهای اسلامی ج2 ص85)
پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما همچنانکه مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایهی عرفی دیناند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایهی متعالی دیناند، و همچنانکه مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفعام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفخاص) و همچنانکه لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفیاند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمیاند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است.
معارف بشری، طریق فهم دیناند، نه ضمیمههایی که دین را تکمیل کنند.
خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد فربهی
https://eitaa.com/farbehi 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ادعای عجیب سید صادق شیرازی : مخالفین قمه زنی جهنمی اند !!!!
🆔@meshkatnoor
📌تيغ تيز سکولاريسم بر صورت طرح صيانت
✍️دکتر علی رضا جوادزاده*
استاد و پژوهشگر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره
💐طرح «حمايت از حقوق کاربران و خدمات پايهکاربردي فضاي مجازي» (که در نسخه اوليه، « طرح صيانت» نامگذاري شده بود)، و واگذاري آن از سوي مجلس شوراي اسلامي به کميسيون ويژه بر اساس اصل 85 قانون اساسي، انعکاس زيادي در جامعه داشت و موافقان و مخالفان، نظراتشان را در روزهاي گذشته مطرح کردهاند. در ميان انتقادات طرحشده، البته يک نقد مهم پذيرفته شده است؛ اين که طرح، پيوست رسانهاي نداشته است. عدم اطلاعرساني مناسب و توضيح طرح و توجيه افکار عمومي قبل از بررسي طرح در مجلس، بستر مناسبي را براي مخالفان و منتقدان نظام فراهم نمود تا به تشويش اذهان عمومي و بدبين کردن مردم به اين طرحِ بسيار ضروري و مفيد اقدام نمايند.
⭕️متن کامل مقاله در زیر👇👇
https://kayhan.ir/fa/news/224223/
#طرح_صیانت
#تيغ_تيز_سکولاريسم 🆔@meshkatnoor
PWQ_Volume 9_Issue زمستان 96 - مسلسل 34_Pages 7-32.pdf
667.7K
⭕️ باز نشر یک مقاله به مناسبت فوت مرحوم آقای محمد رضا حکیمی👆👆👆
⭕️ چیستی و حجیت عقل از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی ( موسس مکتب تفکیک)
⭕️در ضمن این مقاله، به نقد برخی اندیشه های آقای حکیمی و نیز به برخی تشابهات مکتب تفکیک و تفکر اخباری گری هم اشاره شده است.
✍️ محمد جعفری
🆔@meshkatnoor
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون
با تأسف و تأثر اطلاع یافتیم که پدر بزرگوار استاد دکتر علیرضا کرمانی( قائم مقام گروه عرفان و استاد گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی) دار فانی را وداع گفته است.
به استاد دکتر کرمانی و سایر بازماندگان تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال، رحمت و رضوان الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای استاد معظم و سایر بازماندگان مسألت می کنیم.
📝 گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی
♻️ زیارتنامه امام خمینی(ره) درست یا غلط؟
🔰 حمید رسایی: در روزهای اخیر موضوع قرائت زیارتنامه در حرم امام خمینی (ره) به هنگام حضور هیأت دولت، به محل بحث در فضای مجازی تبدیل شده و جماعتی از عمامه بهسرهایی که میخواهند پز روشنفکری بدهند و خود را متفاوت نشان دهند، در فضای مجازی فریاد وا اسلاما سر دادهاند که چه نشستهاید بدعتی جدید در دین رخ داده! برای برخی هم سئوال شده که آیا این کار درست است یا غلط؟
۱. «بدعت» در لغت به معنای نو و جدید است و در اصطلاح دینی یعنی «وارد کردن چیزی در دین درحالی که از دین (شرع) نیست.» (ذکری الشیعه، شهید اول، ج۲، ص۱۸۳)
۲. اگر به متون دینی مراجعه کنیم، روایات متعددی از زبان اهل بیت پیامبر در خصوص سفارش به زیارت قبور انبیاء و اولیاء و علما و مؤمنین میبینیم. (کافی: ج۳، ص۲۲۸، ج۷، ص۴۱۵، بحارالانوار: ج۹۹، ص۲۹۵ و ...)
۳. در زیارت قبور از اهل اسلام و خصوصا علمای دینی یا شهدای اسلام حتی در زیارت قبور پدر و مادر، توصیه شده تا برای آنها طلب رحمت و مغفرت کنیم، آنها را مورد اکرام قرار دهیم، با احترام خطابشان کنیم و حتی از آنها طلب شفاعت کنیم.
۴. در خصوص زیارت ائمه معصومین(ع) به صورت مستند، از زبان ایشان زیارتنامههایی نقل شده است که در بردارنده مضامین عالی و ارزشمندی است، مثل زیارت امین الله، زیارت جامع کبیره، زیارت عاشورا و ... در خصوص متون برخی از زیارتنامههای معصومین و حتی زیارتنامه برخی از امامزادگان مشهور اما وضعیت به این روشنی نیست. این البته به معنی باطل بودن این زیارتنامهها نیست. مضمون این زیارتنامهها نیز طلب آمرزش و مغفرت و سلام و درود بر آن فرد محترم است که از زبان زائر گفته میشود و هیچ مشکلی هم ندارد.
۵. زیارتنامهها غالبا به زبان عربی و با سلام و صلوات بر صاحب قبر و پیشوایان دینی آغاز میگردد و در آن به جایگاه صاحب قبر و مفاهیمی مانند محبت، مودت، موالات، اطاعت، شفاعت، توسل، وفا، دعوت، تسلیم، تصدیق، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، تولی، تبری و لعن دشمنان پیامبر و خاندان معصوم ایشان اشاره میشود.
۶. بر این اساس، خواندن متنی عربی که شامل سلام و درود بر امام خمینی(ره) به عنوان پیشوا و رهبر جامعه اسلامی است که در آن بر تلاش ایشان بر تقویت دین جدش اذعان میشود و ... بدون این ادعا که این زیارتنامه مأثور و به نقل از اهل بیت عصمت و طهارت است، هیچ امر عجیبی نیست. نه بدعت در دین است و نه امری خلاف عرف!
۷. مسأله در زیارت مرقد حضرت روحالله از این قاعده مستثنی نیست. کسی رهبر فقید انقلاب را فرد معصوم نمیداند. اطلاق واژه "امام" به معنای پیشوای معصوم نیست بلکه به معنای رهبر جامعه اسلامی است. مضمون متن زیارتنامهای که درباره ایشان است نیز حاوی هیچ مسأله و موضوع خلاف شرعی نيست الا صلوات بر انبیای الهی و رسول گرامی اسلام و خاندان معصوم ایشان و سپس سلام بر ایشان به عنوان یک عالم دینی که برای گسترش دین خدا تلاش کرده است و برای ایشان دعا شده است. دست روی سینه گذاشتن و اموری از این دست، نه واجب است و نه مختص زیات اهل بیت، عملی عرفی به نشانه اکرام و احترام ایشان است. در صفحه اینترنتی و رسمی مختص به امام خمینی (ره) تصریح شده که "زیارتنامه ای برای ایشان توسط آیت الله جوادی آملی انشاء شده که در برخی کتابها نیز آمده است."
🆔@meshkatnoor
💢 بررسی 4 وظیفه مهم حوزه در قبال دولت اسلامی در گفتوگوی مفتاح با آیتالله رجبی
1️⃣ شناسایی نیازهای دولت اسلامی و در اختیار قرار دادن دیدگاههای اسلام: حوزه، نهاد متولی شناخت و ارائه موازین دینی است. یعنی وظیفه دارد نیازهای دولت اسلامی در زمینه موازین دینی را شناسایی و دیدگاههای اسلامی را در این زمینه استخراج و ارائه دهد.
2️⃣ رصد عملکرد دولت اسلامی: از آنجایی که حوزه نسبت به موازین دینی آشناست، باید ببیند مسیر حرکت دولت اسلامی در چارچوب موازین دینی است یا خیر؟ اگر خدای ناکرده دولت در مسیری اشتباه حرکت کرد به او هشدار و تذکر دهد.
3️⃣ حمایت از حرکتهای صحیح دولت اسلامی: حوزه وظیفه دارد هر جایی که دید دولت براساس موازین حرکت میکند از او پشتیبانی، حمایت و او را تشویق کند. البته این دو وظیفه اختصاصی به روحانیت ندارد بلکه وظیفه همۀ اقشار جامعه است.
4️⃣ فرهنگ سازی قوانین دولت اسلامی: از دیگر وظایف حوزههای علمیه آگاه سازی مردم نسبت به اجرای قوانین اسلامی دولت است. یعنی باید یار و بازوی دولت در اجرایی قوانین درست و صحیح باشد.
📚 دولت باید ارتباط خود را با حوزه بسیار وسیع کرده و از نقطه نظرات آن بهره ببرد. نیازهای خود را به حوزه عرضه کند و پشتیبانی لازم را برای استخراج و عرضۀ آن داشته باشد و از سوی دیگر ضمانتهای لازم برای استفاده از آنها و اجرای آن را در نظر گیرد.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/? p=24179 🆔@meshkatnoor
نشست و هم اندیشی استادان و نخبگان جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب با حضور پروفسور مهدی گلشنی
دوشنبه 1400/06/08 ساعت 16-18 🌐 لینک ورود به جلسه:
http://www.skyroom.online/ch/nahad110/hamandishi
💠 معرفی مجموعه دو جلدی «فلسفه دین»
🔸مجموعه دو جلدی «فلسفه دین (وحی، مکاشفه و تجربه دینی) و (چیستی دین و معرفت دینی)» نوشته یحیی کبیر در ۶۸۰ و ۷۹۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
🔹در این نوشتار، مقصود از دین بیشتر سنت ادیان توحیدی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) است. موقف این اثر در مورد اصل وجود خداوند پدیدارشناختی است، زیرا تا درک حقیقتی برای انسان عینیت نیابد، انسان هرگز سراغ آن نمی رود.
🔸ساختار فلسفی این اثر تحلیلی است، زیرا تحلیل و آنالیز تصوری و تصدیقی آن ضروری است و بنای آن بر رعایت گونه گویی است اما کوشش شده است که مدعیان، استدلال ها و نتیجه گیری ها در عین ایجاز، روشن و بدون ابهام بیان شوند.
🔹این اثر دو جلدی در شش بخش و ۴۱ فصل تهیه و تنظیم شده است.
🔰عناوین بخش های این اثر:
👈 جلد اول تحت عنوان «فلسفه دین (وحی، مکاشفه و تجربه دینی)»
✅ تجربه دینی
✅ مشاهدات، مکاشفات و وحی
👈جلد دوم با عنوان «فلسفه دین (چیستی دین و معرفت دینی)»
✅ چیستی و تعریف دین
✅ قلمرو دین و انتظار بشر از دین
✅ خدا و عقل – بررسی براهین خداشناسی
✅ خدا و زبان دین
🔹خرید اینترنتی این کتاب از سایت موسسه بوستان کتاب مشمول ۲۰ درصد تخفیف خواهد بود.
🆔@meshkatnoor
🔰به مناسبت درگذشت استاد محمد رضا حکیمی
🔷نقد عقل خودبنیاد دینی ( 1)
🔸همواره در مباحثات و کلاسهای درس بر این نکته تاکید کرده ام که مکتب تفکیک و از جمله جناب آقای حکیمی، نه تنها عقل فلسفی بلکه تفکر عقلی را نشانه رفته اند که التبه عمدتا هم با تعجب و انکار مخاطبین همراه بوده است . تلقی همگان این است که مدرسه معارفی خراسانی صرفا با قیل و قالهای فلسفی و تفکر قیاسی با سبک منطقی مخالفت دارد .
🔸آری عقل در مکتب تفکیک ارج و قیمت والایی دارد. این مکتب به دلیل دعوت همیشگی قرآن به تعقل، انحصار فهم تجریدی قرآن در تعقل، دعوت همیشگی معصوم به تعقل و انحصار فهم تعالیم معصوم در تعقل، بر به کارگیری عقل و بهره وری از تعقل تأکید ویژه ای دارد. آقای حکیمی در عين اذعان به حجيت ذاتي عقل ، بر این باور است که عقل تربيت شده در نظام وحياني ، داراي عاليترين سطوح عقل و بالاترين عقلانيتهاي متصور است.
آنجا که زلف عقل به زلف بلندبالای شرع گره می خورد و دست توانای وحی به امدادش می آید، توانایی عقل نامحدود می شود. بنابراین عقل سطوحی ( عقل ابزاری، عقل ابتدایی، عقل فلسفی، و...) راهگشای کامل نیست و از آنجایی که اصل، رسیدن به «عقل دفائنی» یعنی دفائن و اعماق عقل و نه سطوح آن است و این مهم بر اساس تعالیم اوصیای دین که فرمودند: «و یثیروا لهم دفائن العقول»(نهج البلاغه، خطبه اول)، از جمله رسالتهای اختصاصی انبیای الهی است، باید دست نیاز را ذیل دامان بی نیازی چون وحی آویخت و برای رسیدن به آن هدف مقدس و لازم از او یاری جست، از اینروست که مکتب تفکیک توجه عمده اش را به «عقل اعماقی و دفائنی» و یا «عقل خودبنیاد دینی» معطوف کرده است ( مقام عقل، صص 68 – 73).
🔸استاد محمدرضا حکیمی مکانیزم تقویت عقل ابتدایی را تن دادن به سلوک متشرعانه با رعایت تمامی شرایط قلبی و قالبی بیان می کند و نتیجه آن را بازگشت به فطرت الستی و تعقل به عقل نوری می داند (حکیمی، مقام عقل، ص41).
❌ تا این جای ماجرا ، گویا مخالفتی با عقل مستقل از دین در اندیشه جناب حکیمی صورت نمی گیرد اما در ادامه ایشان می گوید: « معلومات حاصله از عقل ورزی منقطع از وحی، آمیخته با مجهولات بسیاری است و این آمیختگی، معلومات را نیز دچار خدشه کرده، از اعتبار ساقط می کند(همان،ص 52) و در جای دیگر: «کم دانستن یعنی ندانستن. هنگامی که یک معلوم نسبی... غرق در هزارها مجهول به دست انسان می آید، به راستی به چه اندازه به «علم صحیح» و «حقایق نفس الامری» دست یافته است؟...علم قلیل جهل کثیر را با خود به همراه دارد». (الهیات الهی و الهیات بشری، ص 149) .
❌حال نکته اینجاست که سیر و سلوک متشرعانه با رعایت تمامی شرایط قلبی و قالبی زمانی به انجام می رسد و نتایج مطلوب به بار می آورد که سالک بداند و بفهمد که چه می کند؛ به عبارت دیگر از جمله شرایط سلوک متشرعانه تام، توانایی عقل سالک در فهم حقایقی است که شریعت بر او عرضه می کند. اما حکیمی بر این باور بود که معلومات عقل ابتدایی ( چه عقل روشی و چه عقل منبعی) به مجهولات آمیخته است و لذا قابل اعتماد نیست. حال سوال این جاست که این عقل ابتدایی که در فهم اولیه حقایق شریعت دچار اضطراب است، چگونه می خواهد در ذیل تعالیم نورانی دین کامل شود ؟ ( این بحث ادامه دارد.... )
✍️ محمد جعفری
🆔@meshkatnoor