eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
799 ویدیو
293 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
8.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویری زیبا و ناب از تشرف حضرت آیت‌الله مصباح یزدی داخل ضریح مطهر حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام ━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🆔@meshkatnoor
کتاب «جریان‌شناسی شبهات دینی»با موضوع شناخت جریان‌های فکری معارض با دین و با تأکید بر جریان‌های فمینیسم، باستانگرا و الحاد توسط انتشارات دارالعلم منتشر و در دسترس عموم علاقه مندان قرار گرفته است. ادامه خبر:👇 https://b2n.ir/j33528 🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
نشست علمی با عنوان “عصب شناسی الهیات(رابطه دین و تجربیات معنوی با عصب شناسی)“ پنج شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰
🔵خلاصه نشست عصب شناسی الهیات 🔸نشست عصب شناسی الهیات در روز پنج شنبه 5 اسفند در سالن نشستهای مجمع عالی حکمت با حضور کارشناسان مدعو حجج اسلام آقایان شاکرین و قائمی نیا و دکتر مرصعی برگزار شد. در ابتدا حجت الاسلام دکتر جعفری مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت به بیان اهمیت و ضرورت این موضوع پرداخت . ایشان رابطه علم و دین را از مهمترین مباحث عصر حاضر دانسته و رابطه میان الهیات و علم عصب شناسی را یکی از مصادیق بارز و پر چالش این عرصه معرفی نمودند که مصادیقی از این چالشها را می توان، دیدگاه علیّت مغز برای تجربة دینی، ناشی دانستن تجربة دینی از آسیب مغزی یا اختلال عصبی و ادعای تاثیر داروهای روانگردی و مواد مخدّر در پیدایش تجربة دینی دانست که هر کدام با رویکردی فیزیکالیستی، جایگاه متعالی و ارزش معرفتی باورها و رفتارها و نیز تجربیات دینی را زیر سوال می برند و همین اهمیت و ضرورت توجه ما را از بعد فلسفی و الهیاتی به این مقوله مضاعف می نماید. در ادامه حجت الاسلام دکتر قائمی نیا ضمن بیان توضیح مفهومی اصطلاح عصب شناسی الهیات و اصطلاحات مشابه، به بیان تاریخچه ای از بحث پرداخته و شروع این بحث را از زمان ارسطو و افلاطون دانسته که به رابطه بین مغز و ادراک پرداخته است. در دوران جدید، دکارت با طرح بحث دوآلیسم و رابطه بین نفس و بدن، به نحوی رابطه بین مغز و ذهن را زنده کرد و البته در قرن بیستم با طرح نظریات فیزیکالیستی ، مقوله رابطه سلسله اعصاب با حالات ذهنی و تجربیات معنوی به عنوان یک موضوع جدی وارد عرصه اندیشه شد و اولین بار هم هاکسلی اصطلاح عصب شناسی الهیات را طرح نمود که یک نگاه الهیاتی یا فلسفی نیست بلکه یک نگاه و تحلیل علمی است. ایشان علم عصب شناسی شناختی را تلفیق بین علم اعصاب و روان شناسی شناختی دانسته که مبتنی بر سه پیش فرض فیزیکالیسم، طبیعت گرایی و تحویل گرایی است که علوم شناختی ذهن هم به تبع همین نگاه شکل گرفته و دو نگرش در آن شکل گرفت: یکی نظریه کامپیوتری ذهن ( مبتنی بر هوش مصنوعی) و دیگری نظریه بدن مندی ( مبتنی بر عصب شناسی). آقای دکتر مرصعی نیز شکل گیری علم اعصاب مدرن را مربوط به دهه 50 – 60 قرن بیستم مطرح کردند که در دهه 80 به شکل گیری نوورو ساینس و علوم شناختی منجر شد. این علم به ناگهان دچار انبساط و توسعه شده و ارتباطات میان رشته ای آن، رشته هایی نظیر نورو فلاسفی ، نورو اپیستمولوژی، نورو اثیک را رقم زد. ایشان نظریات ناظر به عرصه عصب – الهیات و ارتباط علم اعصاب با دین را سه نظریه ذیل دانست: الف) دیدگاهی که حالات معنوی را ناشی از بد عملکردی مغز و حالتی بیماری گونه نظیر صرع می داند(مانند مایکل پرسینگر). این دیدگاه بر این باور است که با شناخت نقاط خاص مغزی مرتبط با احساسات دینی ، می توان این حالات را به صورت صناعی ایجاد نمود و لذا کل این حالات و تجارب را توهم تلقی می کند. ب) دیدگاهی که معتقد به یک نحوه همبستگی حالات روحی و معنوی با فعالیتهای مغزی و سیستم عصبی بوده و البته به تجربیات معنوی نگاه مثبت دارد و معتقد به تحویل این حالات به نورولوژی نیستند. ( مانند نیوبرگ و بورگارد) این دیدگاه ، گفتگوی بیشتر میان این دو عرصه را به نفع دین می دانند . ج) دیدگاهی که هیچ ارتباطی بین نورولوژی و الهیات قائل نیست . در ادامه حجت الاسلام دکتر شاکرین با ذکر این نکته که در عصب شناسی الهیات، هم باورهای دینی و هم تجارب و احساسات دینی مورد نظر است و لذا بحث فقط محدود به تجارب دینی نیست. ایشان در مقام نقد دیدگاه تحویل گرا که در صدد است تجارب دینی را به فعالیتهای مغزی فروبکاهد، نکات متعددی را مطرح کردند از جمله : 1. نورو تئولوژی نمی تواند ادعا کند که نواحی مغزی و فعالیتهای الکترومغناطیسی علت تامه و منحصره حالات معنوی است و شواهد کافی علمی برای اثبات آن را ندارد . 2. به هیچ وجه نمی توان از ارتباط اعصاب با حالات روحی، عدم واقع نمایی این حالات و تجربیات را نتیجه گرفت. عصب شناسی نمی تواند در مورد واقعیات خارجی این حالات، حکمی صادر نماید زیرا شانیت قضاوت در این عرصه را ندارد. 3. مطالعات عصب شناختی نسبت به واقعیات دینی خنثی و لا ادری گر است و لذا نمی تواند عقاید و باورهای دینی را تضعیف و یا حتی تقویت کند و الان هم بیشتر عصب شناسان به این سمت گرایش پیدا کرده اند و این نگاه غلبه دارد . در ادامه کارشناسان جلسه، به برخی شبهات دیگر در این عرصه پاسخ داده و آورده ها و چالشهای نوروتئولوژی را برای اندیشه دینی برشمرده و نیز به مساله های قابل توجه و خلأهای فراروی محققان این رشته اشاره نمودند . 🆔@ meshkatnoor
یک قرن حافظه تاریخی روحانیت .pdf
1.9M
🔸به مناسبت اربعین ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره)، منتشر شد: 📚 فایل ‌کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانيت» دیدگاههای آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی درباره روحانيت در ايران معاصر ✅به کوشش: گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ‌(ره) 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1400.12.17.mp3
21.29M
🎙 نقد و بررسی نظریه منشأ مغزی اراده آزاد 🔸حجت الاسلام و المسلمین حمید محسنی 🔵 نشست گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت 🧠 🧠🧠 بنجامین لیبت عصب‌شناس آمریکایی آزمایش مهم و تأثیرگذاری را درباره منشأ مغزی اراده و زمان آگاهی از آن انجام داده است. 💡وی با نصب الکترودهای بر روی مغز و دست انسان‌هاکشف کرد قبل از اینکه افراد اراده کنند یک نوع پتانسیل آمادگی در سیستم‌های عصبی شروع به فعالیت می کند... ⚠️آیا این دیدگاه چالشی برای دیدگاه‌های دوگانه‌گرایی و قائلین به نفس و ذهن فرامادی نمی‌باشد؟ 🎙در این نشست به این موضوعات خواهیم پرداخت: ✅تبیین منشأ مغزی و نا آگاهانه اراده آزاد ✅تحلیل حکمت متعالیه از منشأ اراده 🆔@meshkatnoor
تبیین و نقد منشأ مغز اراده آزاد.pdf
3.39M
📝اسلایدهای بحث ✅تبین دیدگاه بنجامین لیبت ✅تحلیل حکمت متعالیه ارائه شده برای گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی ارئه دهنده:‌ حمید محسنی ________________________ 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یا حسین(ع)
🔹حکمت صله رحم در بیان حضرت زهرا سلام الله علیها🔹 📣امروزه گسترش شهرنشینی و افزایش خانواده های هسته ای و دوری زن و شوهر از اقوام‌ و بستگان خود، کار رسیدگی و‌مراقبت از فرزندان را مشکل کرده و آنها را نسبت داشتن فرزند بیشتر بی رغبت کرده است. ✅ اما در مقابل، افزایش ارتباطات خانوادگی و‌ زندگی در کنار اقوام و خویشان، صله رحم‌ و بهره مندی از مساعدتهای درون فامیلی، نقش زیادی در کاهش دشواریهای فرزندآوری و افزایش تمایل به فرزندآوری دارد. و این حقیقتی است که در بیان حضرت زهرا سلام الله علیها بیان شده است: فاطمةُ الزَّهراءُ عليهاالسلام : فَرَضَ اللّه ُ صِلَةَ الأرحامِ مَنماةً لِلعدَدِ . «بحار الأنوار : 74/94/23» فاطمه زهرا عليهاالسلام : خداوند صله ارحام را به جهت فزونى نفرات مقرّر داشته است .
✳️ اطلاعیه جدید مدیریت پذیرش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ✅ به اطلاع داوطلبان آزمون ورودی کارشناسی سال 1401 مؤسسه می‌رساند براساس مصوبه جدید هیئت محترم رئیسه مؤسسه اصلاحات ذیل در مراحل آزمون انجام شد: 1️⃣ از چند مرحله آزمون (کتبی؛ مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب؛ سنجش استعداد تحصیلی) مرحله مصاحبه فقه و اصول و ادبیات عرب آن حذف شد؛ 2️⃣ از منابع آزمون کتبی ماده آزمونی زبان انگلیسی حذف شد؛ 3️⃣ معیار در پذیرش و قبولی داوطلبان، کسب حداکثر امتیاز در آزمون کتبی و تکمیل شدن ظرفیت مؤسسه می‌باشد. 🔶 پوستر ثبت نام 🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4440 🔷 دفترچه راهنمای ثبت نام 🌐 https://eitaa.com/iki_ac_ir/4442 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا