eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
زن‌ در اسلام 🌱خداوند متعال در سوره نحل آیه۹۷ می فرماید: ﴿ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴾ 〽️هرکس در حالی که مؤمن است، عمل صالح انجام دهد_ مرد باشد یا زن_ او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند، خواهیم داد. ✅نکات تفسیری بر اساس این آیه: ۱. ارزش مرد و مردانگی مرد به زور گفتن به زن نیست بلکه ارزش او صرفاً در گرو ایمان و عمل صالح منطبق بر ایمان است‌. ۲. زن نیز اگر می‌خواهد شخصیت زنانگی‌اش ارزش پیدا بکند راهش مسابقه با مرد و تفکرات فمنیستی نیست بلکه اساساً این زورآزمایی‌های دو طرفه که حاصل فرهنگ استکباری غرب است، ارزش انسان_ چه زن و چه مرد_را نشان نمی‌دهد. اگر زن واقعاً دنبال ارزش و شخصیت است باید بداند که از منظر خدای متعال ارزش زن و زنانگی زن نیز در ایمان به حقیقت هستی و عمل صالح منطبق با آن است. ۳. با این اوصاف آنچه ارزش واقعی انسان است و خدا نیز آن را به رسمیت شناخته ایمان و عمل صالح است و نه جنسیت. ۴. ایمان خالص به دادار عالم و عمل صالح منطبق بر دین الهی ( دینی که منطبق بر فطرت و عقل بشر است)، تنها راه ارزشمندی نوع انسان و دستیابی وی به حیات طیبه است. ۵. بر خلاف زندگی مادی( که مدت دار و بسیار محدود است) حیاتی دوام‌دار و ممتد است؛ بر این اساس اگر کسی ارزش انسان را به زور بازو یا به سلطه در آوردن دیگران یا جنسیت و یا... بداند، باید توجه داشته باشد که همهٔ اینها گذرا و خیلی‌محدود است اما حیات طیبه که منطبق بر ارزش واقعی انسان (یعنی= میزان برخورداری از ایمان و عمل صالح) است، به اندازهٔ دنیا و آخرت امتداد دارد. ۶. این آیه مفهوماً با آیه ﴿ خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم/۱۳؛حجرات ﴾ همخوان بوده و هردو آیه، ارزش انسان را نه به جنسیت نه به قبیله و نه به ملیت بلکه به رعایت تقوا ( عمل صالح منطبق بر ایمان) دانسته‌اند. ۷. اختلاف و تفاوت در آفرینش هم اقتضای نظام مادی است. ۸. نکتهٔ اساسی این است که این ارزش‌گذاری‌ای که قرآن بیان می‌کند ارزش‌گذاری واقعی از نظر خالق و مبدا هستی است و نه ارزش‌گذاری‌های اعتباری انسان‌های محدود. 🍁 سخن پایانی: دیدگاه نسبت به ارزش و کرامت انسان‌ها دیدگاهی واقعی و نه جنسیتی و نه مادی است و قرآن با این تفکر شیطانی رایج (در غرب و در بسیاری تمدن‌های کفرآمیز و شرک آلود) که زن را موجود پست‌تر از مرد می‌داند و مرد را به صرف مرد بودن موجود برتر معرفی می‌کند، مبارزه کرده و مترقی‌ترین دیدگاه را در ارزش‌گذاری‌ زن ارائه کرده و بهترین نمونه‌هایی از زنان با کرامت را در طول تاریخ بشریت معرفی نموده است. ✍️ تقریر: رضا کشاورزسیاهپوش 🆔@meshkatnoor
⁉️قانع کننده ترین پاسخ برای اینکه چرا است؟؟ 1️⃣همه انسانها طوری آفریده شده اند که وقتی به یک سن خاصی می رسند به جنس مخالف دارند؛ مرد گرایش به زن و زن گرایش به مرد دارد! 2️⃣راه عقلی و شرعی تامین صحیح این میل درونی، و تشکیل خانواده است! 3️⃣راه کنترل این میل قلبی از انحراف، حفظ از وسوسه و تحریک این میل است! 4️⃣راه مراقبت از وسوسه قلبی، مراقبت از دریچه های ورودی قلب یعنی و است چون قلب به شدت تحت تاثیر دیدن و شنیدن است! 5️⃣به همین دلیل خداوند برای حفظ قلب از وسوسه، از یک سو، دستور به پرهیز از نگاه به و گوش دادن به ترانه های حرام نموده و از سوی دیگر به خانم ها دستور حفظ حجاب و پرهیز از خودنمایی در مقابل نامحرم داده است. 6️⃣با رعایت حجاب،قلب خود شخص و دیگران از وسوسه و تحریک در امان مانده و جامعه نیز از انحراف و فساد و فحشا در امان خواهد ماند! 7️⃣ولی اگر خانمهای بی حجاب در معرض نگاه نامحرم قرار گیرند، خواه ناخواه این میل تحریک شده و مجرد و متاهل هر یک به نوعی در خطر خواهند بود: 8️⃣ در معرض انحرافات جنسی و به تبع آن مشکلات جسمی و روحی و عدم تمرکز در درس و پرخاشگری و غیره خواهد بود! 9️⃣ نیز علاوه بر این مشکلات، در انتخاب همسر نیز چون تصمیمی از روی هوس و غیر عاقلانه خواهد داشت غالبا به طلاق منجر خواهد شد! 🔟 حتی فرد هم با دیدن خانمهای بی حجاب و آرایش کرده در جامعه، ذهن او خود به خود به طور ناخودآگاه اقدام به مقایسه آنان با همسر خود نموده و به تدریج از محبت قلبی او نسبت به خانواده خود کاسته شده و منجر به بروز اختلافات خانوادگی خواهد شد! ┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈• @Andyshedini 🆔@meshkatnoor
✍️ بیانیه جمعی از پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه به مسئولان درباره حجاب و عفاف ◻️ اگر سنگر حیا و عفاف و حجاب از دست برود، دیری نخواهد پایید که با جری‌تر شدن این هنجارشکنانِ بی‌حیا به‌ویژه پس از گرم‌تر شدن هوا، هنجارشکنی‌ها به‌صورت برهنگی رخ می‌نماید. متن کامل بیانیه +‌ اسامی امضا کنندگان بیانیه👇 https://hawzahnews.com/xcbGB @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آقای مهدی نصیری یک روزنامه نگار سابقاً انقلابی بوده که در چند سال اخیر به گذشته فکری و سیاسی اش پشت پا زده است و مطالبی با ادبیات تند در فضای مجازی مطرح می‌کند. وی که ادعای حیرت و جهل و عدم‌امکان تشخيص وظيفه در دوره غیبت دارد، اما خود با قاطعیت آن‌هم در امور جزئی این دوره سخن گفته، احکام قطعی درباره برخی مسائل ديني ، فرهنگي و نيز شخصيتهاي علمي صادر میکند! ⭕️ یادداشتهای زیادی در نقد برخي مطالب وی انتشار یافته است. دعوت از ایشان برای مناظره در برخی موضوعات نیز با پاسخ منفی وی مواجه شده است. اما پاسخ مختصر به شبهه وی درباره الزام به حجاب: ۱. در صدر اسلام پس از نزول تدریجی آيات حجاب و در سايه حاکميت پيامبر، حجاب تثبيت شد و زنانِ جامعه اسلامي خود را موظف به اجراي حکم مي‌دانستند و در مقام عمل تبعيت مي‌کردند؛ به همين سبب، بی حجابي تبديل به معضل نشد تا حاکمان اسلامي با آن به عنوان يک معضل برخورد کنند و در تاريخ ثبت شود. ۲. حکم نگاه کردن به بی‌حجاب، متفاوت از حکم لزوم حجاب بر خود زن و نيز لزوم اجرای قانون حجاب در جامعه از سوي حکومت است‌. آقای نصیری، دانسته یا ندانسته، اینها را خلط کرده است و از جواز نگاه کردن به برخي زنان بدحجاب، نتایج نادرستی می‌گیرد. ⭕️ برای آگاهی تفصيلي از "وضعیت حجاب در صدر اسلام" و پاسخ به شبهات مطرح شده از جمله شبهات آقای نصیری، به سخنرانی کارشناس برجسته‌ تاریخ اسلام جناب حجت الاسلام دکتر محمدرضا جباری، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی ره مراجعه شود:👇👇👇 https://www.namavid.com/video/1640756/Hijab-status-in-Islam 🆔@meshkatnoor
💠 قدر شب قدر را بدانیم! ⁉️لیلة القدرچیست و شب قدر به چه معناست؟! ⁉️اینكه شب قدر بهتر از هزار شب است، به چه معناست؟! ⁉️شب قدر كدام شب است؟! ⁉️شب قدر دارای چه ویژگی است كه خداوند آنرا برتری بخشیده است؟! ⁉️نزول ملائكه و روح در شب قدر برای چیست؟! ⁉️در شب قدر، ملائكه بر چه كسی نازل می ‏شوند؟! پاسخ به این سوالات اساسی را در آدرس زیر مطالعه بفرمایید: 🌐 https://mesbahyazdi.ir/node/306 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
پاسخ به شبهات آقاي علوی بروجردی.pdf
279K
⭕️ تحریف تاریخ اسلام از سوی آقای علوی بروجردی در مورد نحوه برخورد امیرمومنان(ع) با خوارج در تاریخ 16 اسفند 1401 در ابتدای درس 👇👇 « حضرت داخل ممکلت خودشان به خوارج اجازه دادند که عده و عُده و پول جمع کنند، اسلحه بخرند و جایی را به عنوان جبهه در نظر بگیرند و تمرین کنند و بعد از اینکه آمادۀ جنگ شدند، ایشان را برای جنگ خبر کنند. خوارج خودشان مکانی را تعیین کردند، تمرین کردند و اعلام کردند که آماده شده‌ایم. علی بن ابی‌طالب(ع) با لشکر خودشان رفتند. حضرت لشکرشان را برای خوارجی که او را کافر خطاب می‌کردند، حدود سه ماه معطل کردند. صبح و شب می‌رفتند و برایشان خطبه می‌خواندند و به سؤال‌ها و اشکالاتشان جواب می‌دادند. از این پنج ‌شش هزار نفر، پانصد شش‌صد نفر باقی ماندند که به هیچ راهی مستقیم نبودند، جز جنگ. یک صبح تا ظهری جنگ درگیر شد. ... این هم تکفل علی بن ابی‌طالب است با دشمن! اما تکفل ما در حق دوست چطور است؟! ». ✍️پاسخ این تحریف را در فایل پیوست که از سوی مورخ محقق، دکتر جواد سلیمانیٰ استاد تاريخ موسسه امام خميني ره، داده شده است ملاحظه بفرمایید 👆👆👆 🆔@meshkatnoor
🔵سی و پنجمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی منتشر شد. در این شماره ۹ مقاله با موضوعات: 🔺تحلیلی از اصل عدم ‌تفاوت در فلسفه احتمال با تأکید بر دیدگاه شهید صدر و جان مِیْنارد کینز/ مهدی میری، مهدی منفرد 🔺 بررسی ادله تجرد علم بهمثابه مانعی برای اثبات شعور همگانی موجودات در حکمت متعالیه / محمدعلی محیطی اردکان، غلامرضا فیاضی 🔺 زن در فلسفه سیاسی فارابی / علیرضا صدرا 🔺 معیارهای کارآمدی دولت در فلسفه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی / مرتضی یوسفیراد 🔺 بررسی نحوه صدور کثرت از وحدت از دیدگاه ملاصدرا / علی عباسی، جلال حیدری 🔺 روابط فلسفه حقوق و فلسفه سیاست / مرتضی رضائی 🔺 مزایای انحصاری برهان صدیقین علامه طباطبایی در اثبات وجود خدای متعال بدون تنگناها / عسکری سلیمانی امیری 🔺 نقد و بررسی ماهيت معنا در نظریه کاربردی معنای ویتگنشتاین با رويكرد اسلامی / لیلا محسنیان، محمدصادق علی‌پور 🔺 بررسی تطبیقی جاودانگی تناسخی نفس در اسلام و مسیحیت / محمدتقی یوسفی منتشر شد. @hekmateislami 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 / 💠حجاب، حکم شرعی یا عرفی و تبعات عرفی سازی حجاب 📍حجت الاسلام والمسلمین محمدی جورکویه 🆔@meshkatnoor
💢 برگزاری نود و دومین نشست از سلسله نشست‌های مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) 🎙 پخش زنده سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفری هرندی؛ دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔸با عنوان: «معنویت سکولار در ترازوی قرآن» ⏱زمان پخش: 📆 دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۲۱:۰۰ 🏢 مکان برگزاری به صورت حضوری: 🔵تـــــهران، مصـــــلای بزرگ حــــــضــــــــرت امــــــام خمینی(ره)، نمایشگاه بین‌المللی قرآن، بخش نهادهای حوزوی (ستون ۴۶). 🔸جهت مشاهده لینک تلویزیون اینترنتی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات ـ حوزه‌های علمیه به آدرس زیر: 👇 🖇 https://heyatonline.ir/pasokh.tv و همزمان در 🖇 https://heyatonline.ir/livehowzeh.ir تلوزیون اینترنتی حوزه‌های علمیه مشاهده نمائید. ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) https://eitaa.com/spasokh 🆔@meshkatnoor
🌀 علوی بروجردی و ادعاهای بی‌اساس 🖋 مسعود صدقی 🔸 از ملاحظات فنی و علمی پیرامون بیانات آقای علوی بروجردی که بگذریم، ایشان درباره سیستم اقتصادی شایسته و بایسته دو نکته را مطرح می‌کنند: 1️⃣ اینکه می‌گویند طراحی سیستم اقتصادی باید بدست عقلا و متخصصان امر باشد و فقها در این زمینه نباید ورودی داشته باشند. 🔺 عرض می‌کنیم مگر تا کنون چنین نبوده است؟ اگر به تاریخ انقلاب بنگریم، در کابینهٔ دولت‌های مختلف لیستی از اقتصاددانانی که تربیت‌شده دانشگاه هستند را بر مصادری چون وزارت اقتصاد یا ریاست بانک مرکزی خواهیم دید. همچنین قوانینی که در حوزه اقتصاد تصویب می‌گردد نیز محصول طرح یا لوایحی است که دولت‌ها و همچنین مجالس گوناگون ارائه می‌کنند. میزان ورود و نقش فقها نیز در این مرحله کاملا مشهود است. البته ممکن است ایشان اشکالات تخصصی(!) به سیستم اقتصادی فعلی داشته باشند که بازهم مخاطب ایشان -در فرایند فعلی- متخصصان و اقتصاددانان هستند، نه فقها. 2️⃣ این نکته به نوعی زیربنای نکته اول است و آن، نوع نگاه ایشان به دین و فقه و نسبت آن با علومی چون اقتصاد است؛ وی می‌گوید چون اسلام ادعایی درباره طراحی علوم و مخصوصا علم اقتصاد ندارد، نسبت فقه با اقتصاد همین است که عقلا سیستمی را طراحی می‌کنند و به فقها می‌دهند تا حلال و حرام آن را مشخص کنند و فقه و فقها بیش از این نقشی ندارند. 🔺 عرض می‌کنیم مگر تا کنون چنین نبوده است؟ در سیستمی که قانون اساسی طراحی کرده است، نقش فقهای شورای نگهبان دقیقا همین است که طرح‌ها و لوایحی که در مجلس تصویب می‌گردد را بررسی کرده و موارد مغایرت آن را با شریعت اعلام می‌کنند؛ دقیقا همان چیزی که اقای علوی بروجردی ترسیم کرده است! 📌 روشن نیست آنچه آقای علوی بروجردی اندیشیده و گفته از سر جهل است یا غرضی خاص. این همه بی‌خبری یا غرض‌ورزی برای کسی که می‌خواهد خود را به عنوان فقیه به همگان معرفی کند، زیبنده نیست. @Manahejj 🆔@meshkatnoor
🔥 شباهت های شب قدر و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👈 با استناد به حدیث امام صادق علیه‌السلام که در تفسیر سوره ی قدر، فاطمه زهرا علیها السلام را شب قدر، نامیده است، در شرح و تبیین آن و در خصوص مقایسه تطبیقی آیات سوره ی مبارکه قدر با حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها به نکاتی می توان اشاره کرد: 1⃣ "انا انزلناه فی لیلة القدر": همچنان که شب قدر، ظرف زمانی نزول قرآن کریم است، حضرت فاطمه، ام الائمه و ام المومنین نیز ظرف امامان معصوم علیهم السلام است، زهراى مرضیه، علت وجود ائمه یازده‌گانه، اوصیاى رسول خدا می‌باشد و ذریه پیامبر تا قیامت از نسل حضرت فاطمه، هستند. بنابراین، همچنان که شب قدر، ظرف نزول "قرآن صامت" می باشد ، وجود حضرت زهرا(س) نیز ظرف نزول یازده "قرآن ناطق"و امامان معصوم، می باشد. 2⃣ "و ما ادریک ما لیلة القدر": مجهولیت شب قدر بی شباهت به غربت و مظلومیت زهرای مرضیه نیست. علاوه بر ابعاد وجودی و درجات تقرب و سلوک الی الله، تاریخ دقیق ولادت، شهادت، طول عمر و بالاخص مزار ایشان برای ما مجهول می‌باشد. همان گونه که عظمت شب قدر برای انسانها پنهان است، قدر و منزلت فاطمه نیز برای مردم ناشناخته مانده است. 3⃣ "لیلة القدر خیر من الف شهر": خیر کثیر کوثر که ادامه ی نسل نبوت تا قیام قیامت از دامان مطهر حضرت زهرا است، با خیر و برکت شب قدر که به تنهائی از هزار ماه برتر است، مقایسه شده است. 4⃣ "تنزل الملائکة والروح فیها": از نظر روایات اسلامی، مسلم است که فرشته وحی، جبرئیل امین بر حضرت  فاطمه زهرا علیهاالسلام نازل می‌شده و مصحف فاطمه نگارش یافت. همچنین، فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تکرار و بقاء «لیلةالقدر» تا قیامت دارد، همچنان که طبق حدیث ثقلین، امامت ائمه تا قیامت پابرجاست و هرکس، نزول پیوسته فرشتگان و روح را در شب قدر، بپذیرد، ناگزیر باید ولی امر و وجود انسان کامل را هم بپذیرد. از اینرو، در منابع حدیثی شیعه، نقل شده است که: فرشتگان و روح القدس، در شب قدر، بر امام عصر (عج) نازل می‌شوند و آنچه را از مقدرات سالانه نوشته شده است، به ایشان تقدیم می‌دارند.بنابراین همچنان که شب قدر تا قیامت باقی است ، ولایت انسان کامل نیز تا قیامت استمرار دارد و کسی شب قدر را درک خواهد کرد که به معرفت انسان کامل و امام عصر ، ایمان داشته باشد. 5⃣ " من کل امر": همچنان که در شب قدر تمام امور و حوادث سال شخص، مقدر می‌شود، در کتاب منسوب به حضرت زهرا به نام مصحف فاطمه علیهاالسلام نیز تمام اخبار، حوادث و پیشامدهای خاندان امامت و مسلمین از گذشته و آینده، مشخص است و مقدر شده است. 6⃣ "سلام" : همچنان که شب قدر، سراسر سلام، آرامش و امنیت است، حضرت فاطمه،ام المومنین، نیز تمام وجودش، مظهر لطف و رحمت الهی است. او حوراء انسیه‌ای است که همه خیر و برکت و نور و جمال دنیا و آخرت را با هم داراست. 7⃣ "سلام هی حتی مطلع الفجر": همچنان که انتهای شب قدر، طلوع فجر و صبح صادق است، انتهای امامت از دامان پاک حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز، صبح ولایت است که یوسف زهرا، فرزند طور والعادیات، فرزند یس والذاریات، مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) ظهور کرده و شب تاریک ظلمتکده جهان را به صبح هدایت و رستگاری دلالت خواهد نمود. مطلع الفجر اسلام، مهدی موعود(عج) است. 👌 بنابراین، طبق روایت امام صادق در تفسیر فرات کوفی،"لیلۀ القدر"، یعنی انسان کامل که از حضرت فاطمه، آغاز میشود و به "مطلع فجر" یعنی امام عصر و ظهور قائم عج ختم میشود. 👈 از اینرو، امام سجاد علیه السلام فرموده ‌اند: ای شیعیان و پیروان امامت، با سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» با مخالفین امامت، اتمام حجت کنید تا کامیاب و پیروز شوید، به خدا که آن سوره (سوره قدر)، پس از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله، حجت خدای تبارک و تعالی است. ✍ محسن هدایت مهر
🔅 اهمیت کار شما و این «طرح ولایت» در این‌جاست. شما با آگاهی، وارد عرصه‌ی حیات اجتماعی خودتان در دوران جوانی می شوید. امام خامنه ای مدظله العالی 🔰 آغاز ثبت نام طرح ولایت سراسر کشور تابستان ١۴٠٢ 👈 (ویژه | حداکثر سن ٣٠ سال) 💯 مکان: ❤️ 🔺 شروع : ٢٨ خردادماه 🔺 شروع : ١٠ تیرماه 🟥 ثبت نام: تا ١۵ اردیبهشت ماه 🌐 Hamzevasl.ir ☎️ کسب اطلاعات بیشتر(ساعت٩تا٢١) 🧑‍💼برادران: 09962866500 و 09962867500 🧕خواهران: 09100336652 و 09036141498 📌 این دوره را به بهترین دوستانمون معرفی کنیم.🙋‍♂ 👈 آدرس کانال: 🆔 @hamzevasl 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 ابتکار مهدی نصیری در ورود «زبان حال» به عرصه تحلیل سیاس، به جای تحلیل‌های واقعی و مستند!! 👤 مهدی نصیری: ➖چین به ایران درس سیاست داد، آقای رئیسی را خواستند و شی جین پینگ گفت جناب پرزیدنت ما میخواهیم ۵۰۰ میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کنیم، اینکه نمی‌شود که شما می خواهید سیاست منطقه‌ای‌تان را داشته باشد به حوثی های یمن موشک و پهپاد بدهید آرامکو را بزند، منافع ما به خطر بیافتد. 👤 مهدی خانعلی زاده: ➖ یک برگ سند بیاورند شی جین پینگ این حرف را زده، میرم وسط حیاط دانشگاه داد می‌زنم عذرخواهی می‌کنم. شب‌ها می‌نشینند برای هم گروه‌‌های واتساپی می‌فرستند این چیزها را باور می‌کنند، سندش کو آقای نصیری!! ‼️ پاسخ نصیری: اینها زبانحال بود مثل زبانحالی که در روضه ها استفاده می شود!! 📌 جریان تحریف همیشه روی ساده‌لوحی و سطحی‌اندیشی صاحبان تریبون و رسانه، حساب باز کرده است. 🆔@meshkatnoor
❇️ وقتی طواغیت عالم زن را موجودی "سطله‌پذیر، درجهٔ دو و خادم مردهای زورگو" معرفی می‌کند و زمانی که این فرهنگ ته‌نشین می‌شود، برخی از جوامعی‌که این تفکر (به خاطر دوری از دین و حاکمیت طاغوت) در آن‌ها رسوب بیشتری داشته، در واکنش به چنین نگرشی نسخه‌ای انتقام‌جویانه از مرد را پیشنهاد کرده‌اند؛ نسخه‌ای که با گفتمان دینی و ارزش واقعی زن فرسنگ‌ها فاصله دارد و آنچه در این احیای انحرافی حقوق زن رخ داده نه تنها حفظ ارزش و کرامت زن را به دنبال نداشته بلکه زن را بدتر از قبل به ورطهٔ هلاکت کشانده است.⬅️ این واکنش تمدنی غرب به وضع موجود همان تمدن، منجر شده زن 《بی بندباری و رهاشدگی (به جای آزادی)》 را برای خود ارزش بداند. روشن است که این نوع ارزش‌گذاری از هیچ منطقی به‌ جز "واکنشی بی هدف به زورگویی مردان" پیروی نمی‌کند. لذا دست به اقداماتی می‌زند که حتی حیوان‌ها هم به حسب غريزه دست به این امور نمی‌زنند. در واقع چنین تحفۀ تمدنی، غیرت را از زنان و خانواده‌شان می‌گیرد و آن‌ها را بی غیرت می‌کند و برخلاف قواعد طبیعت که هر دُرّ گران‌بهایی حفاظتی دارد( مانند گل‌ها که زیباترینشان با خارها و مروارید که با صدف حفاظت می‌شود) زن را بی دفاع در برابر هرزه‌گان کی‌کند. ✅❇️⬅️ اما اسلام به زن چه می‌گوید و چه ارزشی می‌دهد؟ ♻️ اسلام چنان ارزش و عظمتی به زن داده که وقتی بعد از ۱۴۰۰ سال هنوز اسم حضرت زینب- سلام الله علیها- می‌آید و اخبار وقایعی که آن حضرت رقم زده شنیده می‌شود، هر انسانی ولو مسلمان هم که نباشد به این زن افتخار می‌کند و هر زن آزاده‌ای به وجود چنین الگویی در تاریخ مباهات می‌کند. اسلام می‌خواهد انسان توقف نکند بلکه تلاش کند تا به عوالم بالای هستی صعود کند و به شدت از سقوط به ورطهٔ حیوانیت بر حذر می‌دارد و از او می‌خواهد کاری نکند که او‌را مصداق آیهٔ 《أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ/ اعراف: ۱۷۹》نماید. اسلام با این ارزش‌گذاری‌ متعالی به انسان‌ها و به زن و همچنین با وضع احکام ارزشمندی مانند حجاب (که مطابق قواعد خلقت است)، به انسانیت یک انسان ارزش گذاشته است وقتی این مطالب خوب فهم و درک شود دیگر برای حفظ خوب حجاب بهانه نمی‌آورد و مثلاً نمی‌گوید الان تابستان است و چادر در گرمای هوا اذیت کننده است بلکه وقتی زن به روحیهٔ ملکوتی الهی خود پی می‌برد و خود را در ساختار آیهٔ 《فَإِذَا سَوَّيۡتُهُۥ وَنَفَخۡتُ فِيهِ مِن رُّوحِی .../ ص؛۷۲》 می‌یابد و وقتی می‌فهمد آن فعل‌های مقدماتی که انسان را به دمیدن روح الهی مفتخر می‌کند در رحم او( مادر) صورت پذیرفته است، دیگر می‌فهمد که حجاب مانند سایر احکام الهی امری منطبق بر خلقت بوده و از باب تکریم واقعی جایگاه انسانی زن است که عدم رعایت آن منجر به خطرات سهمگینی برای زن، خانواده و جامعه می‌شود. ✍️ تقریر: رضا کشاورزسیاهپوش 🆔@meshkatnoor
🔴 چهار تجربه‌گر نزدیک به مرگ که پس از بیان تجربه‌شان به آنها حمله شد!! ❗️به خاطر بیان تجربه درمورد اهمیت 🔻تجربه‌گر: خانم فاطمه نعمت اللهی ‌‌● Roshangari.ir/video/67132 🔻تجربه‌گر: خانم رعنا عباداللهی ‌‌● Roshangari.ir/video/69113 🔻تجربه‌گر: خانم سمانه مختارزاده ‌‌● Roshangari.ir/video/67264 🔻تجربه‌گر: خانم مریم قربانی ‌‌● Roshangari.ir/video/69019 (بخش اول) ‌‌● Roshangari.ir/video/69022 (بخش دوم) 🆔@meshkatnoor
🔲 | ✅ انقلاب اسلامی؛ مصاف معنویت دینی با معنویت سکولار 🖋حجت الاسلام محمد جعفری، دانشیار مؤسسه امام خمینی(ره) ▪️افزایش و گسترش اطلاعات درباره دین‌های شرقی، پیدایش فرا روان‌شناسی و داروهای روان‌شناسی انسان‌گرایانه سهم چشمگیری در تشدید و رواج معنویت‌‌‌های نوظهور داشته است. ▪️زوال اشتراك اجتماعی در جوامع صنعتی و پرتحرك نوین، عامل مهمی برای شكل‌گیری جنبش‌های معنوی است. پیوند نزدیك، همدلی و حس مشترك اجتماعی كه برآمده از عضویت در گروه‌های معنوی و برنامه‌های جمعی است، برای جوانان جاذبه‌ای قابل توجه دارد. ▪️عده‌ای نظیر همیلتون جامعه‌شناس برجسته دین، جنبش‌‌‌های معنوی را به بحران ارزش‌‌‌ها یا هنجارها در جوامع صنعتی غرب به ویژه ایالات متحده نسبت داده و آن را مهم‌ترین وجه تكوّن این جنبش‌ها می‌دانند. ▪️عرفان‌های نوظهور با سياست تساهل و مدارا، پيروان خود را به سمت يک پلوراليته و تکثر فرهنگي و عقيدتي کشانده و زمينه پيدايش آراء و افکار باطل را فراهم مي‌آورند. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» ⏰ زمان مطالعه: ۶ دقیقه ☑️@Fekrat_Net 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 شرعی‌نمایی انتقادات نابجا به حاکمیت 📝 خطر بسترسازی فقهی برای فتنه‌ها 🖋 حجت الاسلام غریب رضا 🔸 قرآن از ما قول سدید و حکمت در مواضع، خواسته است. آقای علوی بروجردی هم نصیحت را غلط معنا کرده‌اند و هم در مصداق، اشتباه تطبيق کردند!! 🔹 این درست است که انتقادپذیری یکی از وظایف حاکمیت است، ولی در تبیین مبانی انتقادپذیری باید قواعد لغت و سایر قواعد رایج استنباط رعایت شود. حال آنکه اشکال استدلال آقای علوی بروجردی واضح است: 1️⃣ معنای نصیحت: معنای نصیحت، خیرخواهی است که شامل انتقاد نابجا نمی‌شود. این که حاکم باید سعه صدر دربرابر انتقاد نابجا داشته باشد حرف صحیحی است ولی اینکه انتقاد نابجا را در قالب نصیحت برای أئمة المسلمین ترویج کنیم و به آن مشروعیت دینی بدهیم حقیقتا حرف ناصوابی است. چه بسا انتقاد نابجایی که فتنه‌انگیز شود و باعث انحراف فکری و سیاسی یا ریخته‌شدن خون بی‌گناهانی شود و إن الحرب اولها کلام... 2️⃣ حسن فاعلی، لازمه‌ی نصیحت: مطلق انتقاد نصیحت نیست؛ بلکه در نصیحت، حسن فاعلی ناصح شرط است که در ظرف زمانی اغتشاشات یقینا آشوب‌های سازماندهی‌شده خیابانی با توهین‌های رکیک به خدا و اهل بیت و قرآن و دین و انقلاب و آتش‌زدن مساجد و کشتن و غارت، جنایت بود؛ لذا این اعمال شنیع، مصداق انتقاد هم نبود تا چه رسد به نصیحت! ♨️ بنابراین عبارت جناب علوی بروجردی با مطالعه متن بیانات ایشان و در ظرف زمانی صدور، که تحلیل می‌شود، به نتایج نامطلوبی می‌رسیم. حال آنکه حوزه علمیه از فقیه توقع دارد دست کم، فقه اللغة را به عنوان مدخل فهم متن دینی، صحيح فهم و بیان کند. 🆔@meshkatnoor
مقاله: منشأ مغزی و ناآگاهانه «ارادة آزاد» در آزمایش بنجامین لیبت و حکمت متعالیه حمید محسنی سید یدالله یزدان پناه چکیده از دیرباز مسئله «ارادة آزاد» یکی از مباحث مهم در میان اندیشمندان بوده است. امروزه با پیشرفت علوم عصب‌شناسی، دانشمندان این رشته سعی کرده‌اند با رویکرد تجربی به تبیین این مسئله بپردازند. ازاین‌رو،‌ بنجامین لیبت و همکارانش با مطالعات آزمایشگاهی بر روی آزمودنی‌ها تحلیل نوینی از فرآیند شکل‌گیری ‌کنش اختیاری ارائه داده‌اند. آنها با بررسی زمان‌های تغییر نوسانات الکتریکی در مغز، «اراده آگاهانه» و تحریک ماهیچه کشف کرده‌اند که «پتانسیل آمادگی» حدود 400 میلی‌ثانیه پیش از زمان آگاهی از اراده، شروع به تغییرات آهسته کرده و همین سبب اراده فرد به کنش می‌شود. ازاین‌رو،‌ لیبت نتیجه گرفته «فرآیند مغزی نا‌آگاهانه، منشأ اراده آگاهانه و کنش اختیاری است». پتانسیل آمادگی پیشین، نوعی چالش برای دیدگاه‌های دوگانه‌گرایی و علیت ذهنی به‌حساب می‌آید. ازاین‌رو، در این مقاله با مبانی علم‌النفس حکمت متعالیه، به بررسی یافته‌های آزمایش بنجامین لیبت پرداخته و با سه تحلیل عقلی شکل‌گیری فرآیند اراده، اقسام فاعلیت نفس و مراتب مادی- مجرد اراده ‌ نظریه بنجامین لیبت را مورد کاوش قرارداده‌ایم. اصل این مقاله را در فصلنامه ذهن به طور رایگان دانلود کنید: http://zehn.iict.ac.ir/article_704252.html 🌸🌸🌸 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@Brain_Mind 🆔@meshkatnoor
بررسی چیستی تجربه نزدیک به مرگ و نقد دیدگاه های متناظر با آن (2).pdf
251K
📕 "بررسی چیستی تجربه نزدیک به مرگ و نقد دیدگاه های متناظر با آن" 💦چکیده تاکنون تبیین های متعددی ازسوی دانشمندان و محققان در حوزه های مختلف علمی برای پدیده «تجربه نزدیک به مرگ» که دارای عناصر و مؤلفه های تقریباً مشابهی در سرتاسر جهان می باشد، ارائه شده است. با وجود تلاش ها و پژوهش های علمی انجام شده در خصوص تبیین ماهیت «تجربه نزدیک به مرگ»، انتقادات متعدد علمی و الهیاتی به این پدیده وارد شده است. در این مقاله نخست به بیان چیستی «تجربه نزدیک به مرگ»، ویژگی ها و تأثیرات تجربه بر زندگی بعدی تجربه گران پرداخته و در نهایت دیدگاه های منتقدان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتیجه بررسی های انجام شده، حاکی از این است که پدیده مذکور را می توان سفری روحانی به جهان مافوق ماده دانست که با استناد به شباهت بین تجربه نزدیک به مرگ و دیدگاه ادیان ابراهیمی و الهیات اسلامی، وجود روح و حیات پس از مرگ به صورت تجربی و نسبی، اثبات می شود. 🗃اندیشه نوین دینی سال دهم پاییز ۱۳۹۳ شماره ۳۸ 🆔@meshkatnoor