◀️ نود و هفتمین جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "الهیات گشوده"با ارائه آقای دکتر دیباجی –سه شنبه 21 اسفند 97 :
⏪پیدایش
این رویکرد الهیاتی از سال 1994م، با انتشار کتاب گشودگی خدا؛ چالشی مبتنی بر کتاب مقدس درباره فهم سنتی از خدا رسما اعلام موجودیت کرد. نویسندگان این کتاب که عبارتند از: ریچارد رایس (Richard Rice)، دیوید باسینجر (David Basinger)، ویلیام هسکر (William Hasker)، کلارک پیناک (Clark Pinnock) و جان ساندرز (John Sanders)، نظریه پردازان اصلی و بانیان خداباوری گشوده هستند.
البته از افرادی چون پیتر ون اینواگن(Peter van Inwagen ) وپوکینگ هورن (John Charlton Polkinghorne )نیز به عنوان افراد موثر در پیدایش این جریان نام برده شده است.از این الهیات با اصطلاحات زیر یاد می شود:
Open Theology,Open Theism,Openness Of God ,Neotheism,Free Theism,Evangelical Personalism,Relational Theism.
🔹4-موضوعات:
در الهیات پویشی نگاه جدیدی به صفات خدا وجود دارد
آنان بجای صفات خدا در الهیات کلاسیک از این صفات سخن می گویند:
🔸الف)عشق الهی: مهم ترین اصلی که قائلین به خداباوری گشوده را به سمت ارائه ی تصویر جدید از خدا کشانده است، مفهوم «عشق» است.
🔸ب)رابطه مندی. ) (Relationality
خداوند مشتاقانه می خواهد که هر کدام از ما آزادانه وارد به یک رابطه ی فردی عاشقانه و پویا با او بشویم، بنابراین [این امکان را] برای ما گشوده گذاشته است که بر اساس خواست او یا بر خلاف [خواست] او دست به انتخاب بزنیم.
🔸ج) گشودگی (openness)
مفهوم گشودگی دو مصداق دارد.
از یک سو، خدا در تقابل با انسان و عالم گشوده است، به این معنا که در رابطه ی و کنش متقابل با عالم و بشر است:گشودگی خدا به معنی تغییرپذیری اوست. و از سوی دیگر، آینده گشوده است. براساس این تصور، آینده چه برای بشر و چه برای خدا قابل شناخت نیست؛ یعنی آینده به هیچ صورت از قبل دانستنی نیست و بخشی از آینده ،غیرقطعی وباز است.
به نظر آنان خدایی که مشیت و خواست خود را بر بشر تحمیل کند، خدای عشق نیست. چرا که بر اساس رساله قرنتیان، باب سیزدهم، لازمه¬ی عشق بردباری، مهربانی، عدالت و خیرخواهی است.
از نگاه آن ها اگر آینده گشوده نباشد و مشیت الهی از تمامی قدم ها و اعمال ما آگاه باشد، دیگر اراده ی آزاد بشر مفهومی نخواهد داشت.
🔸ج)مشیت خدا:
قائلین به خداباوری گشوده معقتدند که این باور مسیحی که خداوند جزء جزء اجزای هستی و اعمال ما را در آغاز خلقت تعیین کرده است مبنی بر مشیت محض الهی، ایده ای آگوستینی است و نه آنچه کتاب مقدس بیانگر آن است. از همین رو، با بازگشت به متن مقدس و به آباء کلیسا و آراء آنها آراء پیش آگوستینی ایده ی مشیت محض الهی را رد می¬کنند.
🔸د) حاکمیت عام (general sovereignty):
خداباوری گشوده ایده ی مشیت محض الهی را رد کرده و قائل به «حاکمیت عام» خداوند است، به این معنا که خداوند حدود و ضابطه های کلی هستی را بنیان نهاده، به بشر اراده ی آزاد و تام می دهد که بر اساس آن حتی می¬تواند عشق خداوند را رد کرده به آن پاسخ ندهد. به این گونه از آزادی، آزادی لیبرتاریانیستی(libertarian freedom) می گویند...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=6007
@hekmateislami
هدایت شده از خبرگزاری فارس
✍🏻 یادداشت حضرت آیتالله خامنهای درباره مناجات شعبانیه
بسمالله الرحمنالرحیم
🔹دعا، وسیلهی مؤمن و ملجأ مضطر و رابطهی انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است، و بشر بیرابطهی روحی با خدا و بدون عرض نیاز به غنی بالذات، در عرصهی زندگی سرگشته و درمانده و هدر رفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربیّ لولا دعاؤکم».
🔹بهترین دعا آن است که از سرمعرفتی عاشقانه به خدا و بصیرتی عارفانه به نیازهای انسان انشا شده باشد، و این را فقط در مکتب پیامبر خدا (صلّیاللَّهعلیه والهوسلّم) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیهی علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - میتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهیی بیپایان از ادعیهی مأثورهی از اهلبیت (علیهمالسّلام) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت میبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه میسازد.
🔹مناجات مأثورهی ماه شعبان - که روایت شده اهلبیت (علیهمالسّلام) بر آن مداومت داشتند - یکی از دعاهایی است که لحن عارفانه و زبان شیوای آن، با مضامین بسیار والا و سرشار از معارف عالییی همراه است که نظیر آن را در زبانهای معمولی و محاورات عادی نمیتوان یافت و اساساً با آن زبان قابل ادا نیست.
🔹این مناجات، نمونهی کاملی از تضرع و وصف حال برگزیدهترین بندگان صالح خدا با معبود و محبوب خود و ذات مقدس ربوبی است. هم درس معارف است، هم اسوه و الگوی عرض حال و درخواست انسان مؤمن از خدا.
🔹مناجاتهای پانزدهگانه که از امام زینالعابدین حضرت علیبنالحسین (علیهالسّلام) نقل شده، گذشته از خصوصیت بارز دعایی مأثور از اهلبیت (علیهمالسّلام)، این مزیت را داراست که به مناسبت حالات مختلف مؤمن، مناجاتها را انشا فرموده است.
🔸خداوند به همه توفیق استفاضه و خودسازی به برکت این کلمات مبارک را عنایت فرماید. آمین. ۶۹/۱۰/۱
@Farsna
پيرو مصوبه هيات رئيسه مؤسسه مورخ 97/12/26 ، امكان شركت در آزمون ورودي دكتري مؤسسه براي فارغالتحصيلان ارشد مراكز آموزش عالي غير مؤسسه كه زير نظر وزارت علوم هستند فراهم شد؛ البته مشروط بر اينكه:
1:مدرك كارشناسي مؤسسه را داشته باشند؛
2: صلاحيت علمي و برخورداري ايشان از پيشينه علمي مطلوب در مصاحبهاي توسط كميته برگزاركننده دكتري(قبل از آزمون)، احراز گردد.
زمان و مكان ثبتنام:
داوطلبان ضروري است براي ثبت نام به مديريت پذيرش مؤسسه(ساختمان مركزي مؤسسه واقع در بلوار جمهوري، طبقه همكف) مراجعهكنند.
زمان ثبتنام از ساعت 8 صبح الي 12 مورخ 98/01/18 الي 98/01/25 مي باشد .
علا قه مندان به شرکت در دکترای رشته فلسفه دین که واجد شرایط فوق هستند ، می توانند در زمان یاد شده به مدیریت پذیرش موسسه مراجعه نمایند.
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢قرآن پرچم تمدن اسلامی است/ بشریبودن قرآن؛ مخربترین شبهه مستشرقان
📌آیتالله علیرضا اعرافی، در مراسم اختتامیه سومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن طلاب علوم دینی در قم، گفت:
🔹قرآن پرچم تمدن اسلامی است، زیرا تمدن اسلامی، نصمحور است و قرآن محور بنیادین این تمدن است؛ قرآن جهان را با نزول خود تکان داد و بشریت را وارد قلمرو جدید کرد و اگر بشریت در مسیر قرآن جلو میرفت جهان چهره دیگری داشت.
🔹رسالت سنگینی بر دوش طلاب جوان است؛ آنان باید در همه عالم پرچم قرآن را به اهتزار درآورند.
🔹تحقیقات زیادی در میان مستشرقان درباره قرآن انجام شده و البته همه هم غرض ندارند، ولی بخش زیادی از این تحقیقات پایه اندیشه قرآنی ما را متزلزل میکند و ما باید آن را بشناسیم و حکیمانه به آن پاسخ دهیم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/B5X8b
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_اعرافی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 yon.ir/OIwwB
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
#قطب_فلسفه_دین
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
✅ آئین نکوداشت پروفسور محمد لگنهاوزن
🔻 با افاضه:
آیت الله محمد تقی #مصباح_یزدی
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🎙 با سخنرانی:
#هادی_صادقی
#شفیق_جرادی
#غلامرضا_اعوانی
#محمد_محمدرضایی
#ابوالفضل_ساجدی
#علیرضا_قائمی_نیا
📅 پنج شنبه 29 فروردین 98 ساعت 10
🏬 قم، موسسه امام خمینی(ره)
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
#قطب_فلسفه_دین
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
✅ آئین نکوداشت پروفسور محمد لگنهاوزن
🔻 با افاضه:
آیت الله محمد تقی #مصباح_یزدی
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🎙 با سخنرانی:
#هادی_صادقی
#شفیق_جرادی
#غلامرضا_اعوانی
#محمد_محمدرضایی
#ابوالفضل_ساجدی
#علیرضا_قائمی_نیا
📅 پنج شنبه 29 فروردین 98 ساعت 10
🏬 قم، موسسه امام خمینی(ره)
🆔 @iictchannel
پاسخ به شبهه بی ارزش بودن حکومت دینی در نظر حضرت امیر علیه السلام ؛ حجت الاسلام استاد محمد کریمی 👇👇👇👇
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#پرونده
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
#قطب_فلسفه_دین_اسلامی
🔶 در راستای برگزاری آئین نکوداشت پروفسور #محمد_لگنهاوزن :
✅ آشنایی با ابعاد #شخصیت_علمی این فیلسوف معاصر؛
⚜ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/legenhosen-2
🆔 @iictchannel
هدایت شده از سیداحمد غفاری
🔅معرفی کتاب معنویت و دین
🔅در اين کتاب، به نقدِ معنويتهايی پرداخته شده است که در راستای ادعای استقلال از وحی الهی، شکلگرفته و نضج يافتهاند.
🔅در بخش ابتدایی کتاب، به گزارش تفصيلی از تعاريف ارائهشده در باب هويت معنويت، پرداخته شده و پس از نقد روششناختی و محتوايی به اين تعاريف، تعريف منتخب ارائه شده است.
🔅در فصل نهایی از بخش ابتدایی، به ارتباط معنويت و مفاهيم مرتبط با آن از قبيل تديّن، عرفان و معناداری پرداخته شده و در هر قسم، ارتباط و دامنهٔ شمول مفهومی و مصداقی، مورد مداقّه قرار گرفته است.
🔅در بخش دوم از سخن، به گزارش تفصيلی از استدلالهايی پرداخته شده که منکران معنويت دينی ارائه نمودهاند؛ هدف و کانون توجه اين استدلالها، همگی معطوف به مردود نمودن وابستگی معنويت به دين است؛ به دليل تنوع منشأ و تفاوت خاستگاه معرفتشناختی، انسانشناختی و دينشناختیِ اين شبهات، سه فصل در توضيح تفصيلی و تبيين ملاحظات انتقادی بر اين شبهات، تدارک گرديد.
🔅مقصود از عناوين سهگانهٔ فوق، التفات به محل تولّد و تکوّن اين استدلال و به تعبير ديگر، ترسيم آبشخور و مبنای استدلال است.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا اسلام و قرآن، خشونت طلب و تروریست پرورند؟ پاسخ را از زبان یکی از اساتید دانشگاهی آمریکا بشنوید. https://eitaa.com/meshkatnoor
💠 نقد ادیان و مذاهب (#آتئیست)
🔻 دانشمندان اعلام کردند که ایدهی پیدایش جهان از هیچ یا همان پیدایش جهان از خلاء کوانتومی که استفن هاوکینگ مطرح کرده بود شکست خورده و اشتباه بوده است.
🔸 محققان موسسهی #فیزیک گرانشی ماکس پلانک در مونیخ آلمان و همچنین محققان موسسهی فیزیک نظری کانادا اعلام کردند که با انجام محاسبات جدید مشخص شده است که طرح پیشنهادی استفن هاوکینگ در زمینهی پیدایش جهان اشتباه بوده و در بیگ بنگ (لحظهی شروع جهان) فضا-زمان بینهایت بوده و در نتیجه جهان نمیتواند از هیچ یا همان خلاء کوانتومی به وجود آمده باشد. این خبر را ژورنال انجمن فیزیک آمریکا و همچنین دانشگاه کرنل آمریکا و… نیز منتشر کردهاند.
🔸 بر خلاف اینکه آتئیستهای ایرانی اغلب فکر میکنند ایدهی پیدایش جهان از هیچ (یا همان پیدایش جهان از #خلاء کوانتومی) را لاورنس کراوس بیان کرده است، در واقع یکی از بنیانگذاران اصلی این ایده #استفن_هاوکینگ بوده است که ایدهی پیدایش جهان از هیچ یا همان خلاء کوانتومی را سال ۱۹۸۰( یعنی ۳۷ سال پیش) بیان کرد و در حقیقت لاورنس کراوس در کتابی که سال ۲۰۱۲ با عنوان “جهانی از هیچ” منتشر کرد صرفا از ایدهی استفن هاوکینگ و تعداد دیگری از دانشمندان کپیبرداری کرده و چیز جدید خاصی از خود ارائه نکرده است.
🔸 تا قبل از سال ۱۹۸۰ یکی از دغدغههای بزرگ کیهانشناسان این بود که چگونه امکان دارد جهان خلق شود در حالی که در لحظهی شروع جهان(بیگ بنگ) خمیدگی و چگالی به بینهایت رسیده و درنتیجه تمام قوانین فیزیک از بین میروند. در سال ۱۹۸۰ استفن هاوکینگ و جیمز هارتل یک ایدهی جدید مطرح کردند که بتوانند پیدایش جهان را توجیه کنند. آنها پیشنهاد کردند که جهان هیچگاه دارای خمیدگی و چگالی بینهایت (یا اصطلاحا سینگولاریتی) نبوده و در عوض در لحظهی بیگ بنگ صرفا خلاء کوانتومی یا همان هیچ وجود داشته و به عبارت دیگر جهان از هیچ (یا همان خلاء کوانتومی) به وجود آمده است. اکنون(۲۰۱۷) دانشمندان موسسهی فیزیک گرانشی ماکس پلانک با انتشار مقالهای اعلام کردند که محاسبات جدید نشان داده است که ایدهی استفن هاوکینگ اشتباه بوده و در لحظهی شروع جهان، هم خمیدگی و هم چگالی بینهایت بوده و جهان نمیتواند از هیچ یا همان خلاء کوانتومی به وجود آمده باشد.
🔸 این مقاله که با عنوان
Stephen Hawking was Wrong: “Spacetime was Infinite at the Big Bang”
ترجمه: «استفن هاوکینگ اشتباه میکرد، فضا-زمان در بیگبنگ بینهایت بوده است.» منتشر شده و توضیحات آن به اختصار بالا آورده شده است را میتوانید در سایت کیهانشناسی Daily Galaxy بخوانید.
🔸 در انتها باید گفت که حتی اگر استفن هاوکینگ و لاورنس کراوس اشتباه نکرده بودند و جهان از هیچ یا همان خلاء کوانتومی به وجود آمده بود باز هم هیچ ربطی به آتئیستها نداشت و به طور واضح مشخص بود که این #هیچ یا همان خلاء کوانتومی که شامل قوانین فیزیک و… است را یک خالق وضع کرده است اما اکنون که مشخص شده ایدهی هاوکینگ و کراوس اشتباه بوده است نه تنها دیگر آتئیستهای ایرانی نمیتوانند بگوید که جهان از هیچ به وجود آمده بلکه به وضوح مشخص شد که هاوکینگ و کراوس به راحتی برای سالها جامعهی علمی را به بیراهه برده و یک ایدهی اشتباه را تبلیغ میکردهاند و این نشان میدهد که علوم تجربی تا چه اندازه قابل خدشه و تردید است.
🔻مطالعه بیشتر+پی نوشت و منابع:
🌐 http://shobhe.net/Archives
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#پرونده
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
#قطب_فلسفه_دین
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🔶🔶🔶 هم اکنون در حال برگزاری است...
✅ آئین نکوداشت پروفسور محمد لگنهاوزن
🏬 قم، موسسه امام خمینی(ره)
🆔 @iictchannel
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#پرونده
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
#قطب_فلسفه_دین
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
🔶 آیت الله العظمی #محمد_تقی_مصباح_یزدی در آئین نکوداشت پروفسور #محمد_لگنهاوزن:
✅ حقیقت جویی، خستگی ناپذیری، صراحت و شجاعت از مهم ترین ویژگیهای پرفسور #محمد_لنگهاوزن میباشد.
⚜ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/legenhosen-4
🆔 @iictchannel
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):
🔹پروفسور لگنهاوزن نمونه برجسته یک انسان حقیقت طلب است، حدود ۴۰ سال پیش قدمهای قابل تقدیری برداشتند و اکنون آن گامها و تلاشها بسیار ثمره داده است.
🔹ویژگی پروفسور لگنهاوزن خستگی ناپذیری است که همواره این گونه بودند، بدون اغراق بگویم برای روشن شدن یک موضوع، بیش از صد کتاب را مطالعه میکردند.
🔹اینکه کسی در فضای فرهنگی آمریکا جرات کند خلاف جریان موجود صحبت کند و مقاله بنویسد، شجاعتی است که در کمتر افرادی دیده میشود.
🔹باید در نشر حقایق دین در تمام دنیا، سعی کنیم وظیفه خود را انجام دهیم و فکر نکنیم فقط در چارچوب کشور خودمان و آن هم در برخی بخشها مثل حلال و حرام باید کاری انجام دهیم.
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#پرونده
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
#قطب_فلسفه_دین
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
📸 #گزارش_تصویری
🔶 لحظاتی زیبا که در آیین نکوداشت پروفسور #محمد_لگنهاوزن رقم خورد...
🏬 قم؛ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🆔 @iictchannel
💠 برداشتهای انحرافی از انتظار
🔹بعضیها، انتظار فرج را به این میدانند که در مسجد، حسینیه، و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خدا بخواهند... دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم، که یک کاری بکنند، نبودند.
یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را میگفتند: این است که، ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه میگذرد، ما تکلیفهای خودمان را عمل میکنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء الله درست میکنند، دیگر ما تکلیفی نداریم.
یک دستهای میگفتند: که باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری میخواهند بکنند، گناهها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.
یک دستهای از این بالاتر بودند. میگفتند: باید دامن زد به گناهها. دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف بیاورند.که این دسته اشخاص ساده لوح هم بودند.
یک دسته دیگری بودند که میگفتند: هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند (1)
🔸حضرت صاحب که تشریف میآورند، برای چه میآیند؟ برای اینکه گسترش بدهند عدالت را برای اینکه حکومت را تقویت کنند. برای اینکه فساد را از بین ببرند. ما بر خلاف آیات شریفه قرآن، دست از نهی از منکر برداریم، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را، برای اینکه حضرت بیایند؟!
قوانینی که پیغمبر اسلام در راه بیان و تبلیغ ونشر و اجرای آن، بیست و سه سال زحمت طاقت فرسا کشید، فقط برای مدت محدودی بود؟
آیا خدا، اجرای احکامش را محدود کرد به دویست سال؟ و پس از غیبت صغری، اسلام دیگر همه چیزش را رها کرده است؟ اعتقاد به چنین مطالبی یا اظهار آنها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است (2)
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
(1): صحیفه نور امام خمینی، جلد۲، صفحه۱۹۶-۱۹۷
(2):کتاب ولایت فقیه امام خمینی، صفحه ۳۰
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرونده
#نکوداشت
#محمد_لگنهاوزن
💯 #پیشنهاد_ویژه
📹 #ببینید
📽 کلیپ آئین نکوداشت پروفسور محمد لگنهاوزن
📌 قم، موسسه امام خمینی(ره)
🆔 @iictchannel
حضرت آبت الله مصباح در دیدار با مبلغان خارج کشور با اشاره به تلاش دشمنان در مقابله با اسلام ناب، اظهار داشت: دشمنان تلاش میکنند تا با مغالطات و ایجاد شبهات، اعتقادات جوانان را سست کنند و با تحریک عوامل حیوانی، در رفتار آنها تأثیرگذار باشند.
وی خاطر نشان کرد: امروز جوانان و نوجوانان ما زیر بمباران شدید شبهات قرار دارند و مبانی اعتقادی آنها در معرض خطر است؛ از این رو اگر تنها به جهات اثباتی دین اکتفا کنیم و معارف دین را بیان کنیم، مشکل شبهات حل نمیشود؛ بلکه هم در زمینه ایجابی و هم در زمینه سلبی و پاسخ به شبهات باید تلاش کرد؛ سعی کنیم با روش صحیح، ضمن اثبات دین، پاسخ شبهات را نیز بدهیم، چرا که امروز، نیاز به پاسخ به شبهات، کمتر از بیان معارف نیست.
چرا حضرت امیر المومنین در شورای ۶ نفره شرکت کردند؟ آیا این با ولایت انتصابی ایشان از طرف خدا منافات ندارد؟ پاسخ را از زبان حجت الاسلام استاد کریمی بشنوید. 👆👆👆👆
کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره در ایتا
https://eitaa.com/meshkatnoor
آیتالله محمد تقی مصباح یزدی در جمع اساتید مدرسه رشد با طرح این سؤال که آیا تکالیف امروز و آینده ما، همان تکالیف سابق است و یا افزایش یافته است؟ فرمودند احساس میکنم که بر من واجب است در اواخر عمرم این مسئله را به شما گوشزد کنم: همچنان که امروز عوامل مختلف فردی و اجتماعی، روحی و روانی و حتی رشد استعدادها، سبب فراهم شدن زمینه رشد و پیشرفت و تعلیم شده است، بلاها و آفتها نیز افزایش یافته است؛ از جمله این آفتها این است که نسل آینده، با خطراتی مواجه است که این خطرات در دوران ما نبوده است.
وی ادامه داد: خطر عمده برای ما ایجاد انحراف در دین و مثلا گرایش از مذهب حقه به مذهب دیگر بود که زمینه آن در محیط خانه، مدرسه و اجتماع، بسیار اندک بود؛ از طرفی زمینه رشد فساد فکری و اخلاقی نیز بسیار کمتر از امروز بود. اما امروز زمینههای گسترش فساد، دهها برابر شده است. از زمینههای آفات فسادهای اجتماعی و اخلاقی گرفته تا آفت کفر و الحاد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزایش زمینههای فساد را مسئله مهمی دانست که از آن غفلت شده و در برنامهریزیها مورد توجه قرار نگرفته است، و افزود: امروز خطرات بسیاری نسل آینده –از بچههای خودمان گرفته تا کل بشریت– را تهدید میکند؛ خطراتی که برای نسل گذشته وجود نداشته است.
وی ادامه داد: علیرغم ارتباط محدودم با جامعه، متوجه میشوم که وضع بسیار خطرناک است، همچنین امروز از طریق فضای مجازی، سؤالاتی از ما پرسیده میشود که نشان از تأثیر این شبهات بر فرد سؤالکننده دارد؛ سؤالکنندگانی که گاه، خودشان اهل علم و از خانوادههای متدین هستند.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به نمونههایی گفت: امروز دسترسی به فضای مجازی برای هر کودک و نوجوانی فراهم است و سیل شبهات آنها را احاطه کرده است؛ نمیتوان از آنها انتظار داشت که کتابهای اعتقادی که در گذشته نوشته شده را بخوانند و خودشان پاسخ را دریابند. این فضا وضعیت را نسبت به آینده بسیار نگرانکننده میکند.
وی خاطر نشان کرد: به حکم عقل و نقل باید در این زمینهها، فکر، کارتشکیلاتی و برنامهریزی کرد و راهی برای اجرای آن یافت. البته قدم اول، همیشه با مشکلات بیشتری همراه است و مانند گام برداشتن در مسیر سنگلاخ و با موانع متعدد است؛ اما این مسئله وظیفه را ساقط نمیکند؛ احیانا تهمتها و کارشکنیها را باید به جان خرید و تحمل کرد تا کمکم توجه دیگران نیز به این مسایل، جلب شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز برخی از افراد – با حسن نیت – خواهان حفظ روال سنتی حوزه و پیمودن راه سلف صالح گذشته هستند و چه بسا در نظر آنان، اگر کسی قصد ایجاد تحول در حوزه را داشته باشد، در حال منحرف کردن حوزه از مسیر اصلی است!
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: برای گام برداشتن در این مسیر و انجام وظیفه الهی و رفع نیازهای جامعه، در وهله اول باید خودمان عمیقا روح دین را بشناسیم و شناخت خودمان از دین، دقیق باشد؛ در شناخت دین، به صرف اینکه گذشتگان چنین کردند و ما هم باید راه آنان را ادامه دهیم، اکتفا نکنیم؛ بعد از شناخت دین، مسئله مهم بصیرت سیاسی و اجتماعی، شناخت نیازهای جامعه و شناخت راههای حل این نیازهاست.
https://eitaa.com/meshkatnoor