eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 انتشار چهارمین شماره از دوفصلنامۀ پژوهشکده اخلاق و معنویت؛معنویت‌پژوهی اسلامی 🟢 ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۲ 👈 مشتمل بر مقالات ذیل: -الگوی مفهومی مؤلفه‌های هوش معنوی و روش‌های تقویت آن در صحیفه سجادیه؛ زهرا آبیار. -مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پست‌مدرن و عرفان اسلامی؛ بهزاد حمیدیه. -چیستی «ذهن‌آگاهی» در انیمیشن «روح» و نسبت‌سنجی آن با «حضور قلب» در عرفان اسلامی؛ احمد شاکرنژاد. -تبیین رابطه عشق و فناء از دیدگاه ملاصدرا و عین‌القضات همدانی؛ نرگس سادات روح‌الامین و سیداحمد غفاری قره‌باغ. -بررسی انتقادی «زیست-جهان معنوی» در اندیشه کارن آرمسترانگ و تنزین گیاتسو؛ محمدحسین کیانی. -مقایسه و نسبت‌سنجی تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و معنویت اسلامی؛ علیرضا قائمی‌نیا و مرتضی فیضی‌زاده. صاحب امتیاز: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت) ♦️ ‌مدیر مسئول: استاد نجف لک‌زایی، ♦️ سردبیر: دکتر مهدی علیزاده 🆔@meshkatnoor
تفاوت فهم و باور ۶.mp3
2.83M
🔹 «تفاوت فهم و باور» 🔹 1. مقدمه مهم رسیدن به سلامت معنوی اسلامی چیست؟ ۲. فهم و باور چه تفاوتی دارند؟ ۳. جایگاه ویژه «باور» در کسب تقوا چیست؟ ۴. چرا خیلی از مسائل را می‌دانیم ولی به آنها عمل نمی‌کنیم؟ 🎧 شنوای سخن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین‌دکتر ابوالفضل‌ساجدی «استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» 🔅 برنامه تقرب 📺 شبکه قرآن 🔰 @Sajedi_ir ══════••✾••═════ 🏢 روابط‌عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🖥 @iki_ac_ir
تفاوت فهم و باور ۶.mp3
2.83M
🔹 «تفاوت فهم و باور» 🔹 1. مقدمه مهم رسیدن به سلامت معنوی اسلامی چیست؟ ۲. فهم و باور چه تفاوتی دارند؟ ۳. جایگاه ویژه «باور» در کسب تقوا چیست؟ ۴. چرا خیلی از مسائل را می‌دانیم ولی به آنها عمل نمی‌کنیم؟ 🎧 شنوای سخن حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین‌دکتر ابوالفضل‌ساجدی «استاد تمام فلسفه دين در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)» 🔅 برنامه تقرب 📺 شبکه قرآن 🔰 @Sajedi_ir 🆔@meshkatnoor
📌جهاد با مال در دین چه جایگاهی دارد؟ ✍️پاسخ 1️⃣کلمۀ «قتال» مخصوص رویارویی نظامی است، ولی جهاد اعمّ از آن است، به همین دلیل بر اقسام دیگری مانند جهاد مالی و جهاد زبانی (جهاد تبیین) نیز اطلاق می شود؛ چنانکه امام علی علیه السلام می فرماید: وَاللهَ اللهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَأَلْسِنَتِكُمْ فِی سَبِیلِ الله؛ و خدا را خدا را در مورد جهاد در راه خدا با دارایى‌ها و جان‌ها و زبان‌هایتان در نظر داشته باشید. (نهج البلاغه، نامۀ 47) 2️⃣امروزه کشورهای استعمارگر به جای رویارویی نظامی ترجیح می دهند با جنگ و تحریم اقتصادی به تضعیف مخالفان خود بپردازند. در اینجاست که ارزش و اهمیت جهاد مالی روشن می شود و ارائۀ راهکارهای صحیح اقتصادی جهت رویارویی با این تحریم ها بالاترین مصداق جهاد مالی و اقتصادی است که موجب قوام جامعۀ دینی می شود. 3️⃣در عین حال، یکی از روشن ترین مصداقهای مسأله «جهاد با مال»، همان «پشتیبانى جنگ» برای جنگجویانی است که در خط مقدم نبرد با دشمنان دین هستند. 4️⃣منطقاً تا جهاد مالی صورت نگیرد، زمینه برای جهاد با جان فراهم نمیشود. اگر تدارکات و تجهیزات لازم برای رزمندگان فراهم نشود، امکان نبرد با دشمنان به وجود نمی آید. 5️⃣شاید به همین دلیل باشد که قرآن کریم، جهاد با مال را بر جهاد بر جان مقدم ساخته است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ‏ ... » (انفال، 72) 6️⃣امروزه شرایط دنیای اسلام به لحظات حساس و تاریخی خود رسیده است. جنگ، فقط جنگ لبنان یا فلسطین با رژیم صهیونیستی نیست، بلکه جنگ میان اسلام و کفر است. 7️⃣در شرایطی که ولی امر مسلمین جهاد با رژیم صهیونیستی را واجب دانسته، کسانی که امکان جهاد با جان را ندارند، نمی توانند از زیر بار مسئولیت جهاد با مال شانه خالی کنند. ✅کانال یادداشتهای اعتقادی 🆔@faryab110 🆔@meshkatnoor
📚 تازه‌های نشر 🔹 اثر «بررسی و نقد مبانی انسان‌شناختی روشنفکری و معنویت‌گرای معاصر ایران» 🔹 اثر حاضر نوشته «جناب آقای دکتر محمدجواد فرج‌نژاد» و محصول همکاری «دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام اسلامی» و «دانشگاه معارف اسلامی» است که توسط «انتشارات دانشگاه معارف اسلامی» به چاپ رسیده است. 🔹درباره اثر: ایران معاصر را می‌توان جولانگاه اندیشه¬های گوناگون مرتبط با دین دانست. در دوره حکومت قاجار، تبادل و مواجهه جامعه دینی ایران با تفکر مدرن و مدرنیته سرعت کیفی و کمی بیشتری گرفت. نکته مهم در این دوران، ایجاد شدن و نضج گرفتن طبقه‌ای مجزا از متولیان قدیمی دین یعنی روحانیت و حوزه‌های علمیه به نام روشنفکران بود که به نوعی خود را رقیب علمای دین می‌پنداشتند و در مواردی ادعای فهمی دقیق‌تر از دین داشتند. برخی از روشنفکران ایرانی نیز در این زمینه، به تأمل و تفکر فرو رفتند. در رأس این روشنفکران که دغدغه این مهم را دارد، آقای مصطفی ملکیان است. وی معنویت‌گرایی خود را با عنوان پروژه معنویت و عقلانیت در قالب اخلاق پیش می‌برد. بی‌شک قبول یا رد هر نظریه‌ای مبتنی بر فهم مبادی و مبانی، مدعا و لوازم، دلایل و ادله آن است. بر همین اساس این اثر 4 فصل دارد؛ در فصل اول به کلیات و مفاهیم، در فصل دوم، مبنای اومانیسم، در فصل سوم، مبحث فردگرایی و دو لازمه آن و در فصل چهارم بحث رنج‌گریزی و عاطفه‌گرایی ملکیان در جریان معنویت‌گرایی مورد توجه است. 🔸🛒 این اثر را می‌توانید از نمایشگاه دائمی «انتشارات حوزه‌های علمیه» واقع در بلوار معلم، کوچه 9 تهیه نمایید. @hdabirkhane 🆔@meshkatnoor
⚠️ تحقق و در (AGI) از منظر حمکت متعالیه ♻️یازدهمین پیش‌نشست در اولین همایش ملی تنظیم‌گری فجازی 🎙 ارئه دهنده: حجت الاسلام حمید محسنی (پژوهشگر حوزه علوم شناختی و هوش مصنوعی) 🎙 ناقد: دکتر محمدحسین وفائیان (هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر) ✍️ دبیر علمی: دکتر محمد محمدی نیا (هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه) 📅 دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ 📡 لینک مجازی: skyroom.online/ch/iict/cyber 🆔@Brain_Mind 🆔@meshkatnoor
❓از نظر جنابعالی تعارض بين اين دو (علم و دين) در کجا می‌تواند رخ دهد؟ آیت‌الله جوادی‌آملی: 🔅تعارض منطقی بين علم و رخ نخواهد داد، زيرا قلمرو علم، قلمرو معرفت و شناخت حقيقت است و قلمرو دين قلمرو ايمان و تسليم شدن نسبت به حقيقت و عملکرد بر اساس آن است. ▫️در کريم خشوع در برابر خداوند سبحان متفرع بر علم به اوست (إِنَّما يَخشَي اللَّهَ مِن عِبادِهِ العُلَماءُ) و از اميرمؤمنان علی علیه‌السلام است که «أَوَّلُ الدِّينِ‏ مَعرِفَتُهُ‏» ، دين با معرفت خداوند سبحان آغاز می‌شود. 🔹تعارض هنگامی رخ می‌دهد که انسان اراده خود را تسليم حقيقت نکرده و نوری را که به عنوان علم بر او آشکار شده است تبعيت نکند. در اين حال تعارض بين علم و دين نيست، بلکه بين علم با اعتقاد و ايمانی است که بر مدار علم سامان نيافته و خود را به خطا دين می‌نامد. هنگامی که يک فرد يا گروهی از مدار حقيقت عدول کنند، به تحريف حقيقت می‌پردازند، و يا آنکه اصل مرجعيت و هدايتگری علم را انکار می‌کنند و به جای آنکه ارادۀ خود را تابع علم بگردانند به مخالفت با علم پرداخته و يا آن که علم را تابعی از ارادۀ خود قرار می‌دهند و ارزش معرفتی و روشنگرانه را انکار می‌کنند. 📚رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان، ص۳۳ 🖋دکتر مهدی گلشنی 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
فراخوان مقاله دو فصلنامه پژوهش های مابعدالطبیعی به اطلاع فرهیختگان گرامی می رساند دو فصلنامه پژوهش های مابعدالطبیعی، نشریه اختصاصی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی (دارای درجه علمی «ب» از کمیسیون نشریات وزارت علوم)، قصد دارد یکی دو شماره آتی خود را به بازکاوی ابعاد مختلف موضوع فلسفه اسلامی معاصر اختصاص دهد. از علاقه مندان به پژوهش در این موضوع دعوت می شود مقالات علمی خود را در یکی از محورهای زیر از طریق سامانه نشریه به آدرس (mi.khu.ac.ir) برای بررسی علمی و انتشار آن ارسال نمایند: محورهای پیشنهادی عبارتند از: 1. ظرفیت های فلسفه اسلامی معاصر برای پاسخ دهی به پرسش های انسان معاصر 2. چالش های پیش روی فلسفه اسلامی معاصر 3. افق های آینده پیش روی فلسفه اسلامی معاصر 4. فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه های مضاف 5. فلسفه اسلامی معاصر و علوم طبیعی و انسانی جدید 6. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با فلسفه های غربی جدید و معاصر 7. وضعیت فلسفه اسلامی معاصر در ایران 8. وضعیت فلسفه اسلامی معاصر در ملل مسلمان، و مراکز دانشگاهی غرب 9. ابعاد نوآوری های فلسفی فیلسوفان مسلمان معاصر 10. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با حکمت متعالیه ملاصدرا، حکمت مشاء و حکمت اشراق 11. نسبت فلسفه اسلامی معاصر با معارف و علوم اسلامی، بویژه کلام، تفسیر، عرفان، و فقه 12. نسبت فلسفه اسلامی معاصر و فلسفه تطبیقی 13. و دیگر موضوعات مرتبط با فلسفه اسلامی معاصر. برای مشورت با سردبیر به منظور انتخاب دقیق موضوع، لطفا از طریق پیام رسان ایتا با شماره 09352597658 و یا ایمیل qorbani48@gmail.com می توانید ارتباط برقرار نمایید. 🆔@meshkatnoor
الحاد از اساس امکان تحقق ندارد ⬅️ نشست علمی با موضوع «ناسازگاری های درونی و پیامدهای الحاد» 🔰حجت‌الاسلام علیخانی؛ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه، در نشست علمی که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه تقریبا همه یا بخش عمده عوامل الحاد و انکار خدا به عوامل غیرمعرفتی برگشت می‌کند تا عوامل معرفتی، گفت: 🔹همه یا عمده عوامل به موضوعات سیاسی، اجتماعی، روانی و عوامل دیگر بازگشت دارد. جان هات در یکی از آثارش تعبیر الحاد سخت و نحیف را مطرح کرده است و بنده با استفاده از این تعبیر معتقدم الحاد به لحاظ مفهومی و ساختاری با ادعای ملحدان و خداناباوران در تناقض است و خود الحاد، خودشکن است. یعنی چنین نیست که منکران خدا بتوانند مقدسات و شعائر و موضوعات ادیانی را انکار کنند و نمی‌توانند به لوازم و پیامدهای آن ملتزم باشند. 🔻ایشان گفت: الحاد از اساس امکان ندارد، زیرا کسانی که سخت بوده‌اند با نفی ارزش‌های جامعه نتوانسته‌اند هیچ چیزی را جز پوچ‌گرایی و بی‌هدفی جایگزین کنند. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
39.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 l 🔸گزارش تصویری شانزدهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
نشست آقای داوودی.mp3
38.48M
🔺صوت کامل نشست مجازی گروهی تلگرامی با عنوان «شیعه پژوهی در دانشگاه‌های آمریکا» 🎤حیدر داوودی ( پسادکترا در دانشگاه نورث‌ وسترن شیکاگو و موسس انجمن مسلمانان شیعه در این دانشگاه) ۱۲شهریور ۱۴۰۳ 🆔@meshkatnoor
34.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌳 | طبیعت‌گرایی روش‌شناختی ➖ طبیعت‌گرایی متافیزیکی و فلسفی ➖ طبیعت‌گرایی روش‌شناختی به‌منزله هویت و قدرت علم 👤 دکتر / عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات 🆔@meshkatnoor