🔔گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه برگزار می کند:
💠اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان💠
🔻 از حدیث پژوهان جوان دعوت میشود تا مقالات علمی خود را در موضوعات:
✅ تاریخ حدیث
✅ منابع حدیثی
✅ اعتبارسنجی و رجال الحدیث
✅ فقه الحدیث
✅ مصطلح الحدیث
✅ پاسخ به شبهات حدیثی
✅ و دیگر موضوعات حدیثی و پیراحدیثی
برای شرکت در اولین جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان ارسال نمایند.
1️⃣مرحله نخست
🔸گزینش ده مقاله برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران
🎁جوائز این مرحله:
🔹هر یک از مقالات برتر 3 میلیون تومان
2️⃣ مرحله دوم
🔸ارائه مقالات برتر مرحله نخست در نشست های علمی شناسه حدیث گروه حدیث پژوهی
🔸گزینش سه ارائه برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران
🎁جوائز این مرحله:
🔹جایزه نفر اول: 10 میلیون تومان
🔹جایزه نفر دوم: 7 میلیون تومان
🔹جایزه نفر سوم: 5 میلیون تومان
❗️ حداکثر سن 35 سال(متولدین اول مردادماه 1367 به بعد)
❇️امتیازات ویژه مقالات
✴️ پژوهشی بودن اثر
✴️ نوآورانه بودن اثر
✴️ نشریافته در مجلات پژوهشی معتبر
✴️ دارای رویکرد موافق با اصالت میراث حدیثی شیعه
⏳ مهلت ارسال آثار: تا 1 آبان 1402
📆 اعلام برگزیدگان مرحله اول: 28 آبان 1402
📆 شروع مرحله دوم: اول آذر لغایت 30 بهمن 1402
📆 اعلام برگزیدگان مرحله دوم و اعطای جوائز ایشان: 5 اسفند 1402 (نیمه شعبان)
لینک ثبت نام و ارسال مقالات:
https://maaref.org/hadith_festival
🆔 @hadith_maaref
🆔 @maaref_org
برای آگاهی از اطلاعات تکمیلی و آیین نامه جشنواره عضو کانال حدیث پژوهی گردید.
🔰یادداشت محقق
✅ مفهومگیری در جمله متعدد الجزاء
🔹در بحث مفهومگیری در جملۀ متعدد الجزاء بین آقایان حکیم و خویی اختلاف شده که آیا در صورت انتفای شرط، مجموع جزاها منتفی هستند یا اگر برخی از آنها منتفی باشند کافی است؟ برای مثال اگر راوی از امام سؤال کند: «رجل أفطر متعمدا فی شهر رمضان، ما علیه من الکفارة؟» و حضرت در پاسخ بفرمایند: «من أفطر متعمداً فی شهر رمضان علیه عتق رقبة و یصوم یوماً بدل یوم»، آیا مفهوم این تعبیر نفی مجموع قضا و کفاره من حیث المجموع در صورت انتفای تعمد است یا همین که قضا یا کفاره منتفی باشد کافی است؟
🔸به عبارت دیگر، آیا از کلمۀ «متعمداً» استفاده میشود که غیر متعمد این حکم را ندارد، لذا اگر عمد شد هم کفاره دارد هم قضا، ولی اگر عمد نشد این مجموع نیست، یعنی شاید قضا بین عامد و غیرعامد مشترک باشد و کفاره اختصاص به عامد داشته باشد. از اینرو اگر کسی عمداً افطار کرد قضا به مناط مشترک ثابت است و کفاره به مناط اختصاص.
🔹 یا اینکه بگوییم هر کدام مستقلاً جزای عمد است، قهراً مفهوم نسبت به هر کدام ثابت است، نه مجموع من حیث المجموع. یعنی هم قضا مختص به عمد است و هم کفاره. لذا در صورت افطار غیرعمدی قضا هم ثابت نیست.
👈 تحقیق در مسئله را اینجا بخوانید:
https://B2n.ir/f00977
#یادداشت_محقق
#اصول
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
۸ صفر، سالروز ارتحال آیت اللهالعظمی سید ابوالقاسم خویی(سال ۱۴۱۳ق) مدفون مسجد الخضراء نجف اشرف
💠آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
درس مرحوم آقای خویی خیلی جمع و جور و پخته و بی حشو و زوائد بود. آقای شيخ محمدرضا آل ياسين (فقیه عرب) به خود آقاى خويى گفته بود: افرادى كه به نجف مىآيند، به حساب درس شما مىآيند.
در زمان آقای خویی من به ایشان ارجاع میدادم؛ چون عدّهای از شاگردان وی نظیر آسید محمد باقر صدر، آقای خویی را مقدّم میدانستند.
▪️(جرعهای از دریا، ج۲ ص ۶۸۰)
#پوستر
#آیت_الله_خویی
---
🌐مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
👉 @mfeqhi
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمدباقر علیهالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در تجلیل از جایگاه مرحوم آیتاللهالعظمی خوئی(طاب ثراه)
🔺 انتشار به مناسبت هشتم صفر؛ سالروز ارتحال آیتاللهالعظمی خوئی (م ۱۴۱۳ق)
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
💠 پیادهروی اربعین از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است.
● اما امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است.
● محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم شکوهی ویژه بخشید، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت.
@zanjani_net
🔰یادداشت محقق
✅ عدم تعمد کذب غیرثقه در موارد کم بودن اختلاف نقلش با نقل ثقه
🔸اگر قضیهای از دو نفر ثقه و غیرثقه طابق النعل بالنعل نقل شود، ولی نقل غیرثقه مشتمل بر زیادتی باشد که دخالتی در موضوع و حکم نداشته باشد، عقلا احتمال تعمد کذب و جعل را نسبت به زیادت قول غیر ثقه الغا میکنند و به آن زیادت اخذ میکنند. به عبارت دیگر احتمال سهو را از ثقه تقویت میکنند.
🔹برای مثال ثقه نقل میکند که فلان سخنران دیروز در مسجد فلانی در باب حسن اظهار ولایت ائمه سخنرانی کرد، و غیرثقه هم عین همین عبارت را نقل میکند منتهی با این زیادتی که سخنرانی یک ساعت به ظهر بوده است. اینکه غیرثقه عین نقل ثقه را داشته باشد و فقط در بیان ساعت سخنرانی که مطلب بیاهمیتی است تعمد کذب داشته خیلی غیرمتعارف است، ولی سهو و خطا همان طور که از ثقه جایز است از او نیز جایز است. یعنی ممکن است سخنرانی دو ساعت به ظهر یا عصر بوده و غفلت کرده است.
👈در بیان وجه بنای عقلا میتوان گفت که احراز اولیۀ وثاقت اشخاص به این است که هر خبری که از او شنیده شده مطابق واقع بوده است. اگر جملۀ جدیدی از او بشنوید و شک کنید که مطابق با واقع گفته یا مخالف واقع گفته؟ میشود تا حالا خلاف نگفته و این مورد را هم حمل میکنید بر موارد قبلی که مطابق واقع بوده است. حتی در این روش نیازی به حشر و نشر با خود شخص هم نیست، بلکه با اعتبارسنجی جملات و احادیث وی، حکم به صحت خبر مشکوکش میشود. مثلا با بررسی اخبار او به این نتیجه می رسند که اخبارش معمولٌبها است، لذا در موارد مشکوک به قولش أخذ می کنند. در ما نحن فیه هم میتوان گفت با قطع نظر از شخصیت ناقل، اگر جملۀ منقول او با نقل ثقهای مطابقت داشته باشد و زیادتی غیر قابل اهمیتی داشته باشد که داعی برای جعل آن نیست، نتیجه می گیریم خبرش شرایط حجیت را دارد.
👈 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید:
B2n.ir/u58003
#یادداشت_محقق
#اصول
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
۲۷ صفر
وفات ابوالمعالی کلباسی اصفهانی ، فقیه اصولی سال ۱۳۱۵ق:
میرزا ابوالمعالی کلباسی اصفهانی میگفته: در جوانی که من در نجف مشغول تحصیل بودم، کور شدم. ایشان به حرم حضرت امیر علیه السلام میرود و توسّل پیدا میکند. به حضرت میگوید که چشم، نعمتی از نعمتهای است و خداوند صلاح ندانسته و از من گرفته است؛ ولی چنین به نظر میآید که ما مطرود دستگاه الهی هستیم؛ چون خداوند نمیخواهد به دست من خدمتی به شرع بشود؛ زیرا روحانی بدون چشم نمیتواند برای مردم کاری بکند. معلوم میشود که ما چنین لیاقتی نداریم که به دست ما چنین خدمتی بشود و از این ناحیه خیلی ناراحتیم. ایشان گریه میکند و توسل پیدا میکند. همان جا به او القا میشود که معالجهات دست تو است. حس میکند که ریگی در دستش است. آن ریگ را به چشمش میکشد و چشمش باز میشود. میبیند: دُرّی است اهدایی حضرت. این درّ را نگین انگشت میکند و برای شفا و برای همه چیزها از آن استفاده میکند.
(جرعهای از دریا، ج۱، ص ۵۱۳)
#پوستر
---
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️بالاترین مصیبتها
حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند:
«إِنْ أُصِبْتَ بِمُصِيبَةٍ فِي نَفْسِكَ أَوْ فِي مَالِكَ أَوْ فِي وُلْدِكَ فَاذْكُرْ مُصَابَكَ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنَّ الْخَلاَئِقَ لَمْ يُصَابُوا بِمِثْلِهِ قَطُّ.»
اگر مصیبتی بر تو درباره خودت یا اموالت یا فرزندانت وارد شد، مصیبتت بر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به یاد آور! چرا که خلائق هرگز به مصیبتی مانند آن، مصیبتزده نشدند!
🔺الکافي؛ ج۳ ص۱۲۰
@zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹
🔺 معرفی کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد»
🔸با تلاش محقّقان مرکز فقهی امام محمّد باقر علیهالسلام، کتاب ارزشمند «استناد، در روش شناخت رجال اسناد» آماده رونمایی و انتشار است.
این اثر با تحقیقات متعدد علمی و با بهرهگیری از تحقیقات بدیع آیتالله العظمی شبیری زنجانی و استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّدجواد شبیری و با اشراف استاد، تولید شده است.
مرکز تدوین متون درسی حوزههای علمیه، این کتاب را به عنوان متن درسی حوزه، معرفی کردهاست.
@zanjani_net
🔸از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» رونمایی شد
آیین رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» صبح امروز (پنجشنبه ۳۰شهریور ۱۴۰۲) با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه و جمعی از استادان حوزه علمیه و محققان و پژوهشگران در مدرسه فقهی امام محمد باقر (علیهالسلام) برگزار شد.
این اثر با تلاش محققان مرکز فقهی امام محمدباقر (علیه السلام) و با اشراف آیت الله سیدمحمدجواد شبیری، به رشته تحریر درآمده و از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی حوزه های علمیه به عنوان متن درسی معرفی شده است.
استاد معظم آقای سید محمدجواد شبیری، در این مراسم نظر برخی از بزرگان حوزه علمیه درباره درسی نبودن علم رجال را ناشی از فقدان یک درسنامه و اثر درسی در این رشته دانست و گفت تلاش شده در کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» این خلأ جبران شود.
استاد دروس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: این کتاب در نوع خودش اولین کتابی است که تدوین می شود و شیوه استنباط آیت الله والد در آن محور قرار گرفته است. یعنی تفکر حاکم بر این کتاب تفکر ایشان بر اساس فهم بنده است. شاید توانسته باشیم روش و مبانی ایشان را توضیح داده باشیم. کتاب باید تدریس شود و بازخورد عملی آن گرفته شود، تا نواقص احتمالی آن جبران گردد.
وی افزد: این اثر نتیجه تلاش خالصانه محققان مرکز فقهی امام باقر (علیهالسلام) است. جلد دوم نیز در حال تدوین است و برخی از مباحث جلد اول در جلد دوم به صورت عمیقتر مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و دانشپژوه با تحقیقات گستردهتری روبرو خواهد شد.
آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور نیز این اثر را برای طلاب حوزه علمیه قم «سودمند» خواند و خواستار اهتمام جامعه علمی نسبت به ترجمه آثار دینی به زبانهای مختلف شد.
آیت الله اعرافی گفت: برکات آیت الله العظمی شبیری زنجانی در ابعاد مختلف علمی حوزه فراگیر است. . این اثر نمایندگی از اندیشه این مرجع عالیقدر دارد. این اثر نگاه تطبیقی و مصداقی دارد که کاربردی بودن این اثر را نشان می دهد.
وی افزود: این کتاب حاصل ممارست چنددهی مؤلف است. برخی از فصول آن بسیار قابل استفاده است و حدود 300 منبع در مصادر آن مورد توجه قرار گرفته است.
https://eitaa.com/mfeqhi
هدایت شده از خبرگزاری صدا و سیما قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸در مراسمی از کتاب « استناد در روش شناخت رجال اسناد» رونمایی شد؛ این اثر به همت ده پژوهشگر در مدت ده سال نوشته شده است.
🌐 qom.iribnews.ir
🆔 @qomiribnews
#گزارش_تصویری (1):
رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد»
🔺پنجشنبه 30 شهریور 1402
مدرسه فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
@mfeqhi
هدایت شده از انتشارات مرکز فقهی امام محمّدباقر (علیهالسلام)
📚نام اثر: استناد در روش شناخت رجال اسناد
🖋با اشراف: آیتالله سیدمحمدجواد شبیریزنجانی (حفظهالله)
این کتاب تحت اشراف استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری زنجانی تهیه، تدوین و چاپ گردیده است.
🍀قیمت: 300.000 تومان
┄┅═══❀✨❀═══┅┄
🆔@zanjanibooks
🔗https://m-feqhi.ir
🔗https://zanjani.ir
🌐http://appless.ir/new/T6p
📥ثبت سفارش:
🆔@hashemzirak
#کتاب
#زنجان
#انتشارات
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
هدایت شده از مباحثه فقاهت
#مجله_تااجتهاد (شماره سیزدهم)
💠 شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه_های_فقهی_تااجتهاد" منتشر گردید.
🔻در این شماره میخوانید:
1️⃣ بازپژوهی مراد از «غضّ بصر» در آیۀ غضّ
نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی
2️⃣ گسست قرارداد اجاره از بیع و جریان خیار غبن حادث در قرارداد اجاره
نویسندگان: احمد ابراهیمی قائنی، محمد علی سرافراز
3️⃣ درآمدی بر اعتبار وجود شبهه در صدق عنوان باغی
نویسندگان: احمد حاجی دهآبادی، یزدان طاهرآبادی
4️⃣ سجده بر کاغذ با تأکید بر موضوعشناسی کاغذهای سنتی
نویسنده: محمدحسین مخبریان
5️⃣ دیه و ارش شکستگی جمجمۀ کودک
نویسنده: رضا پورصدقی، طاهره یونس پور بهنمیری
6️⃣ ملاک تعیین سال خمسی (مجموعی، استقلالی یا شغلی)
نویسنده: محمد رضایی
✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید:
🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق
✅ ذُکری بودن شرط طهارت و ایمان برای صحت اقتدا و صحت جماعت
🔸اگر بعد از نماز جماعت کشف خلاف شود که امام جماعت وضو نداشته یا جنب بوده یا کافر بوده است، در صورتی که مأموم مرتکب اموری که در جماعت مغتفر است و در فرادا مغتفر نیست، نشده باشد حکم به صحت نمازش می شود. ولی اگر مرتکب امور مذکور شده باشد، صحت نماز وی بین فقها اختلافی است و این اختلاف مبنی بر صحت و بطلان چنین نماز جماعتی است. اگر جماعت صحیح باشد حکم به صحت نماز مأموم می شود، ولی اگر باطل باشد نماز مأموم نیز باطل است.
🔹صحت و بطلان جماعت نیز متوقف بر این است که شرط طهارت و ایمان امام جماعت نسبت به مأمومین ذُکری باشد یا واقعی. اگر از ادله ذکری بودن آنها استفاده شود حکم به صحت جماعت می شود وگرنه حکم به بطلان جماعت می شود.
🔸 روایات متعددی وارد شده که حکم به عدم اعاده نماز مأموم شده است، ولی عمدۀ مشکل این روایات این است که از آنها صحت جماعت استفاده نمی شود، بلکه صریح در صحت اقتدا و صحت نماز فرادا هستند، ولی از میان این روایات، دو روایت به تقریبی که بیان خواهد شد ظاهر در صحت جماعت هستند.
👈 متن روایات و ادامۀ بحث را اینجا بخوانید:
B2n.ir/r53254
#یادداشت_محقق
#فقه
#صلوة
#جماعت
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
🔹نکتهای که باید پیش از مطالعه کتب رجالی (اعتبارسنجی) بدان توجه داشت
▪️قبل از مطالعه کتابهای رجالی باید به این نکته توجه داشت که دو رویکرد کلان در زمینه اعتبارسنجی حدیث وجود دارد.
الف) رویکرد قدمای شیعه تا سده هفتم هجری که بر پایه کتابمحوری بوده و به طور عمده بر بررسی محتوا و قرائنِ پذیرش کتاب استوار بوده است؛
ب) رویکرد راویمحوری که به طور پررنگ در سده هفتم از اهل سنت برگرفته شد و وارد محیط علمی شیعه شد و تا کنون نیز رویکرد غالب و رایج به شمار میرود.
▪️در مطالعه کتب به ویژه کتب جدید باید به این نکته توجه داشت که آیا نویسنده این کتاب به تفاوت این دو رویکرد توجه داشته و به طور ویژه آیا درباره رویکرد کتابمحوری آگاهی کافی داشته است یا نه؟ بسیاری از مقالات و کتب جدید اساسا بر پایه راوی محوری نگاشته شده و گویا تصویر دیگری جز این در ذهن نگارنده وجود نداشته است. بنا بر این همین رویکرد در نوشته ها چیره می شده و مانع نگاه همه سویه به موضوع می شده است.
خوشبختانه از حدود دو دهه پیش، توجه به رویکرد کتابمحوری در میان برخی پژوهشگران پررنگ شده و شاهد برخی نوشتهها (هر چند کمشمار) در این باره هستیم.
▪️در حدّ آشنایی ناقصم با این کتابها میتوانم این نگاشتهها را نام ببرم که نگارنده آنها به این دو رویکرد توجه داشته است:
1. نگاشتههای جناب آقای احسان سرخهای
2. نگاشتههای جدید جناب آقای سید علیرضا حسینی شیرازی
3. کتاب تاریخ حدیث مکتوب شیعه نگاشته جناب آقای عباس مفید
4. کتاب حدیث ضعیف نگاشته جناب آقای امین حسینپوری
5. نگاشتههای مربوط به دروس استاد سید احمد مددی و برخی شاگردانشان مانند آقای مهدی خدامیان و محمد باقر ملکیان
6. کتاب بازسازی متون کهن حدیث شیعه، گردآوری محمد عمادی حائری
با این حال، حقیر بر این باورم که هنوز کتابی جامع و مناسب درباره رویکرد کتابمحوری و اعتبارسنجی گام به گام بر پایه تجمیع قرائن نگاشته نشده است.
▪️دانستن پارهای از موضوعات برای اعتبارسنجی حدیث لازم و ضروری است و تفاوتی نمیکند که شما چه مبنایی داشته باشید. مانند ساختارشناسی سند و تحریف زدایی و تصحیف زدایی از سند و عادی سازی سند (تعلیق و تحویل و ...)
ولی در مباحثی که منتهی به داوری درباره راوی می گردد معمولا تفاوت رویکرد موجب تفاوت در نوع داوری نیز می شود.
پس نوآموزانِ دانش اعتبارسنجی توجه بفرمایند که سیر مطالعاتی کتب باید به گونهای باشد که حتما درباره رویکرد کتابمحوری اطلاعات کافی کسب نموده و با دید بازتری به اعتبارسنجی بپردازند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از M.J.A
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 جلسه علمی آیت الله حاج شیخ محمد قائینی
📆روزهای شنبه تا چهارشنبه
🕰ساعت 10 صبح
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ مدرس شماره ۲
@madras_emb