eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
534 دنبال‌کننده
429 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸در مراسمی از کتاب « استناد در روش شناخت رجال اسناد» رونمایی شد؛ این اثر به همت ده پژوهشگر در مدت ده سال نوشته شده است. 🌐 qom.iribnews.ir 🆔 @qomiribnews
(1): رونمایی از کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» 🔺پنجشنبه 30 شهریور 1402 مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @mfeqhi
برای تهیه کتاب استناد به آقای هاشم زیرک در ایتا پیام دهید: 09307444599 👈 تخفیف ویژه طلاب علوم دینی
📚نام اثر: استناد در روش شناخت رجال اسناد 🖋با اشراف: آیت‌الله‌ سیدمحمدجواد شبیری‌زنجانی (حفظه‌الله) این کتاب تحت اشراف استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری زنجانی تهیه، تدوین و چاپ گردیده است. 🍀قیمت: 300.000 تومان ┄┅═══❀✨❀═══┅┄ 🆔@zanjanibooks 🔗https://m-feqhi.ir 🔗https://zanjani.ir 🌐http://appless.ir/new/T6p 📥ثبت سفارش: 🆔@hashemzirak
هدایت شده از مباحثه فقاهت
(شماره سیزدهم) 💠 شماره جدید دوفصلنامه علمی پژوهشی "پژوهه_های_فقهی_تااجتهاد" منتشر گردید. 🔻در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ بازپژوهی مراد از «غضّ بصر» در آیۀ غضّ نویسنده:سید موسی شبیری زنجانی 2️⃣ گسست قرارداد اجاره از بیع و جریان خیار غبن حادث در قرارداد اجاره نویسندگان: احمد ابراهیمی قائنی، محمد علی سرافراز 3️⃣ درآمدی بر اعتبار وجود شبهه در صدق عنوان باغی نویسندگان: احمد حاجی ده‌آبادی، یزدان طاهرآبادی 4️⃣ سجده بر کاغذ با تأکید بر موضوع‌شناسی کاغذهای سنتی نویسنده: محمدحسین مخبریان 5️⃣ دیه و ارش شکستگی جمجمۀ کودک نویسنده: رضا پورصدقی، طاهره یونس پور بهنمیری 6️⃣ ملاک تعیین سال خمسی (مجموعی، استقلالی یا شغلی) نویسنده: محمد رضایی ✅ جهت مشاهده و دانلود مقالات به سایت مجله مراجعه بفرمایید: 🆔 http://taejtehad.mfeb.ir/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔰یادداشت محقق ✅ ذُکری بودن شرط طهارت و ایمان برای صحت اقتدا و صحت جماعت 🔸اگر بعد از نماز جماعت کشف خلاف شود که امام جماعت وضو نداشته یا جنب بوده یا کافر بوده است، در صورتی که مأموم مرتکب اموری که در جماعت مغتفر است و در فرادا مغتفر نیست، نشده باشد حکم به صحت نمازش می شود. ولی اگر مرتکب امور مذکور شده باشد، صحت نماز وی بین فقها اختلافی است و این اختلاف مبنی بر صحت و بطلان چنین نماز جماعتی است. اگر جماعت صحیح باشد حکم به صحت نماز مأموم می شود، ولی اگر باطل باشد نماز مأموم نیز باطل است. 🔹صحت و بطلان جماعت نیز متوقف بر این است که شرط طهارت و ایمان امام جماعت نسبت به مأمومین ذُکری باشد یا واقعی. اگر از ادله ذکری بودن آنها استفاده شود حکم به صحت جماعت می شود وگرنه حکم به بطلان جماعت می شود. 🔸 روایات متعددی وارد شده که حکم به عدم اعاده نماز مأموم شده است، ولی عمدۀ مشکل این روایات این است که از آنها صحت جماعت استفاده نمی شود، بلکه صریح در صحت اقتدا و صحت نماز فرادا هستند، ولی از میان این روایات، دو روایت به تقریبی که بیان خواهد شد ظاهر در صحت جماعت هستند. 👈 متن روایات و ادامۀ بحث را اینجا بخوانید: B2n.ir/r53254 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔹نکته‌ای که باید پیش از مطالعه کتب رجالی (اعتبارسنجی) بدان توجه داشت ▪️قبل از مطالعه کتاب‌های رجالی باید به این نکته توجه داشت که دو رویکرد کلان در زمینه اعتبارسنجی حدیث وجود دارد. الف) رویکرد قدمای شیعه تا سده هفتم هجری که بر پایه کتاب‌محوری بوده و به طور عمده بر بررسی محتوا و قرائنِ پذیرش کتاب استوار بوده است؛ ب) رویکرد راوی‌محوری که به طور پررنگ در سده هفتم از اهل سنت برگرفته شد و وارد محیط علمی شیعه شد و تا کنون نیز رویکرد غالب و رایج به شمار می‌رود. ▪️در مطالعه کتب به ویژه کتب جدید باید به این نکته توجه داشت که آیا نویسنده این کتاب به تفاوت این دو رویکرد توجه داشته و به طور ویژه آیا درباره رویکرد کتاب‌محوری آگاهی کافی داشته است یا نه؟ بسیاری از مقالات و کتب جدید اساسا بر پایه راوی محوری نگاشته شده و گویا تصویر دیگری جز این در ذهن نگارنده وجود نداشته است. بنا بر این همین رویکرد در نوشته ها چیره می شده و مانع نگاه همه سویه به موضوع می شده است. خوشبختانه از حدود دو دهه پیش، توجه به رویکرد کتاب‌محوری در میان برخی پژوهشگران پررنگ شده و شاهد برخی نوشته‌ها (هر چند کم‌شمار) در این باره هستیم. ▪️در حدّ آشنایی ناقصم با این کتاب‌ها می‌توانم این نگاشته‌ها را نام ببرم که نگارنده آن‌ها به این دو رویکرد توجه داشته است: 1. نگاشته‌های جناب آقای احسان سرخه‌ای 2. نگاشته‌های جدید جناب آقای سید علیرضا حسینی شیرازی 3. کتاب تاریخ حدیث مکتوب شیعه نگاشته جناب آقای عباس مفید 4. کتاب حدیث ضعیف نگاشته جناب آقای امین حسین‌پوری 5. نگاشته‌های مربوط به دروس استاد سید احمد مددی و برخی شاگردانشان مانند آقای مهدی خدامیان و محمد باقر ملکیان 6. کتاب بازسازی متون کهن حدیث شیعه، گردآوری محمد عمادی حائری با این حال، حقیر بر این باورم که هنوز کتابی جامع و مناسب درباره رویکرد کتاب‌محوری و اعتبارسنجی گام به گام بر پایه تجمیع قرائن نگاشته نشده است. ▪️دانستن پاره‌ای از موضوعات برای اعتبارسنجی حدیث لازم و ضروری است و تفاوتی نمی‌کند که شما چه مبنایی داشته باشید. مانند ساختارشناسی سند و تحریف زدایی و تصحیف زدایی از سند و عادی سازی سند (تعلیق و تحویل و ...) ولی در مباحثی که منتهی به داوری درباره راوی می گردد معمولا تفاوت رویکرد موجب تفاوت در نوع داوری نیز می شود. پس نوآموزانِ دانش اعتبارسنجی توجه بفرمایند که سیر مطالعاتی کتب باید به گونه‌ای باشد که حتما درباره رویکرد کتاب‌محوری اطلاعات کافی کسب نموده و با دید بازتری به اعتبارسنجی بپردازند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
هدایت شده از M.J.A
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ. 💠 جلسه علمی آیت الله حاج شیخ محمد قائینی 📆روزهای شنبه تا چهارشنبه 🕰ساعت 10 صبح 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام؛ مدرس شماره ۲ @madras_emb
مشایخنا المعاصرین مراد شیخ انصاری از «مشایخنا المعاصرین»(ن.ک: المکاسب، ج۳، ص۱۰۷) چه کسانی است؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مراد ایشان از «مشایخنا» اساتید ایشان نیست، بلکه مقصود ایشان مشایخ امامیه است. اما مراد ایشان از «مشایخنا المعاصرین» معاصرین از مشایخ امامیه است، منتها بعضی از این مشایخ امامیه، استاد خود شیخ هم هستند؛ مثل صاحب مناهل سید مجاهد، یا نراقی. ایشان همچنین در بحث معاطات از صاحب جواهر به «معاصر» تعبیر کرده است.(المکاسب، ج۳، ص۲۵) منبع: جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص۴۱۷
مجموعه «اجتهاد و تقلید» حاصل پنج سال تقریر دروس خارج فقه استاد علیرضا اعرافی است که با ویرایش جدید در پنج مجلد از سوی انتشارات اشراق و عرفان چاپ و روانه بازار نشر شد. متن کامل خبر را اینجا بخوانید: B2n.ir/n53976 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔻درباره کتاب «استناد در روش شناخت رجال اسناد» : «علم رجال» از مهم‌ترین علوم اسلامی است که دانش‌های بسیاری مانند فقه و کلام و تفسیرِ روایی، به آن نیازی ویژه دارند، به گونه‌ای که اِفتای دینی و نظریه‌پردازی محقّقانه در این دانش‌ها، بدون تسلّط بر این علم و بهره‌گیری از آن، صحیح نیست. با توجه به نیاز جامعه علمی به تدوین کتابی جامع و کاربردی برای آموزش روشمند دانش «رجال» و «درایه» به طلاب و دانشجویان، مرکز فقهی امام محمّد باقر علیه‌السلام با تحقیقات متعدد علمی و با بهره‌گیری از تحقیقات آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله» و استاد معظّم آقای حاج سیّد محمّدجواد شبیری و با اشراف ایشان، کتاب «استناد» را تولید کرده‌است. 🔻ویژگی‌های این کتاب: 1. جمع بندی و سامان دهی به مباحث پراکندۀ علم رجال و درایه 2. نوآوری های متعدد؛ مانند مباحث: • ساختارهای اَسناد در کتب اربعه و وسائل الشیعه • مشیخۀ فقیه و تهذیبین • تحریف و تصحیف • نقض‌های مشایخ ثلاث • مبحث اِکثار، مشایخ جعفر بن بشیر، منصب وکالت • معرفی دقیق برخی از فِرَق و مذاهب مهم • تعویض سند 3. طرح مباحث کاربردی و پر فائده با ذکر مثال‌های عینی 4. شیوایی بیان مباحث با وجود اتقان علمی بالا 5. قرار دادن تمرین برای بیشتر مباحث جهت تثبیت مطالب ❖مراکز پخش:🔻 ✔️ انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 09206178209 09307444599 ✔️فروشگاه کتاب ما (قم. بلوار معلم. مجتمع ناشران. همکف. پلاک 11): 02537842443 09205382262 @zanjani_net
بعض من قارب عصرنا شیخ انصاری در کتاب البیع مکاسب، بعدا از اینکه بیع را به انشا و تملیک مال تفسیر می‌کند، دو نظریه از دو نفر از بزرگان نقل می‌کند و در تعبیر یکی از این دو بزرگ، عبارت «بعض من قارب عصرنا» را به کار برده است. منظور از این عبارت چه کسی است؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم آقای نائینی می‌فرماید مراد «کاشف الغطا» است ولی به احتمال قوی همانطور که در حاشیه مکاسب چاپ کنگره نیز آمده است، مراد ایشان نیست؛ بلکه مراد «شیخ اسدالله تستری» صاحب مقابس است. منبع: جرعه‌ای از دریا، ج4، ص 416 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
▪️ بیانیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره وقایع اخیر فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر: بسم الله الرحمن الرحیم وقایع تلخ و اسفناک روزهای اخیر در سرزمین فلسطین و محاصره و به خاک و خون کشیدن مردم بی پناه غزه توسط رژیم اشغالگر، بار دیگر همه انسان‌های آزاده و دردمند را نگران و اندوهگین کرده است. جان صدها انسان مظلوم از دست رفته و جان صدها هزار انسان دیگر در سرزمین فلسطین همچون چند دهه گذشته، بازیچه سیاستمداران استعمارگر و دشمنان اسلام قرار گرفته است. بدین وسیله نگرانی و اندوه خود را از تشدید این بحران اعلام داشته و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که با قاطعیت به پایان دادن این فاجعه بزرگ کمک کنند و با تدابیر خود مانع از تکرار این وقایع تلخ شوند. از خداوند متعال می‌خواهیم با ظهور حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) به آلام بشریت خاتمه دهد و عدل و داد را بر جهان حکم‌فرما کند. دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅ حل تهافت بین «قد أفطر» و «و هو صائم» در روایت سماعه 🔸 در روایتی از سماعه می‌‎خوانیم: «قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ كَذَبَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ- فَقَالَ قَدْ أَفْطَرَ وَ عَلَيْهِ قَضَاؤُهُ وَ هُوَ صَائِمٌ يَقْضِي صَوْمَهُ وَ وُضُوءَهُ إِذَا تَعَمَّدَ»، ابتدای روایت آمده است که: «قَدْ أَفْطَرَ وَ عَلَيْهِ قَضَاؤُهُ»، یعنی روزه کسی که در ماه مبارک بر خدا کذب بسته صحیح نیست و باید آن را قضا کند، بعد در ادامه می‌گوید: «وَ هُوَ صَائِمٌ» که ظاهرش این است که روزه‌اش صحیح است و نیاز به قضا ندارد. این روایت به ظاهر جمع بین متناقضین کرده است که باید راه حلی برای رفع این تناقض ارائه کرد. 🔹 آقای خویی برای خروج از تناقض چهار توجیه برای جمله «و هو صائم» بیان کرده که در همۀ آنها مناقشه کرده و در نهایت فرموده: «كيفما كان، فلا يحتمل ظهور قوله: «و هو صائم» في صحّة الصوم، للزوم المناقضة، فإن تمّ الوجه الأوّل وإلّا فغاية الأمر أن تصبح الرواية مجملة فتسقط عن الحجّيّة ويردّ علمها إلى أهلها.» 👈 ادامۀ بحث را اینجا بخوانید: B2n.ir/w33189 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🖌حفظ حوزۀ علمیۀ قم 📍کرامتی از حضرت معصومه سلام الله علیها
آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: (در دوره‌ای) آقای آسید ابوالحسن اصفهانی –مرجع کل– عقیده داشت که حوزه نجف که بیش از هزار سال قدمت دارد، باید محفوظ بماند و حوزه قم فرع نجف باشد. اشخاص با اجازه آسید ابوالحسن به آقای صدر وجوه می‌دادند. ولی در اواخر آقای آسید ابوالحسن «قدس سره» اجازه‌اش را پس می‌گیرد... (لذا مرحوم) آقای صدر نمی‌تواند حوزه را اداره کند. حوزه قم داشت سقوط می‌کرد... لذا آقای صدر برای اداره حوزه قم چند ماه قرض می‌کند. (مرحوم) آقای رمضانی که منشی آقای صدر بود، می‌گفت: آقای صدر دوازده هزار تومان مقروض می‌شود. در آن زمان دوازده هزار تومان پول بسیار زیادی بود. پس از چند ماه آقای صدر مجبور می‌شود بگوید که دیگر نمی‌توانیم شهریه بدهیم. (مرحوم) آقای رمضانی (نقل می‌کرد که) آقای صدر گفت:‌‌ همان ایام چند طلبه به منزل ما آمدند و گفتند: شنیده‌ایم که شما فرموده‌اید این دفعه شهریه ندهند. گفتم: بله، همین‌جور است. تا حالا هم این چند ماه را قرض کردم و شهریه دادم و قرض کردن حدی دارد و بیشتر از این در قدرت و توان ما نیست. آن طلبه‌ها گریه می‌کنند و می‌گویند که ما با این سختی به حوزه آمده‌ایم و به اقلِّ ضرورت اکتفا کرده‌ایم. الان حتی پول رفتن به وطن خود را نداریم که برگردیم. اگر شهریه ندهید، در این شهر چه کنیم؟ ایشان می‌فرمود: آن‌ها که گریه‌شان گرفت، من هم گریه کردم و گفتم: شما بروید، من شب فکری می‌کنم. آنها می‌روند. آقای صدر سحر بعد از اینکه نماز صبح را به جماعت می‌خوانند، به حرم می‌روند و به حضرت معصومه علیها السلام خطاب می‌کنند: عمه‌جان، اگر عُرضه دارید، ‌این طلبه‌ها را اداره کنید؛ اگر ندارید، به پدر یا برادر ارجاع بدهید و از آن‌ها کمک بگیرید. این طلبه‌ها که خدمت دین جدّت می‌کنند، آیا باید از گرسنگی بمیرند؟ و الّا من دیگر برای زیارت نمی‌آیم! و بیرون آمدم. ناگهان متوجه شدم که چرا باید چنین تعبیری کنم و این جور خلاف ادب برخورد کنم؟ خیلی ناراحت شدم. ولی کار از کار گذشته بود. خلاصه، از حال طبیعی خارج بودم و چنین حرفی زدم. با ناراحتی منزل آمدم و شروع کردم به خواندن قرآن؛ ولی دیدم که چشمم قرآن را درست نمی‌بیند. در آن هنگام مشهدی محمد خادم آمد و گفت که یک شخص کلاهی کیف به دست آمده و می‌گوید که می‌خواهم آقا را ببینم. چون آن وقتِ صبح وقتِ ملاقات نبود و گاهی برای دستگیری افراد در آن وقت می‌آمدند، خادم به تردید می‌افتد و احتیاط می‌کند و می‌گوید که آقا حرم رفته بودند، بروم ببینم آیا تشریف آورده‌اند یا نه که اگر قرار باشد آقا مخفی بشوند، فرصت باشد. آقای صدر می‌فرمود: گفتم که برو بگو بیاید، بلکه ما راحت بشویم! خادم می‌رود و به کلاهی اجازه ورود می‌دهد. آن شخص کلاهش را روی زمین گذاشت و دست آقا را بوسید و گفت: «من می‌دانم که الان وقتی نیست که خدمت آقا برسیم و مزاحم شویم، ولی من از شیراز می‌آمدم. به تپه سلام قم که رسیدم، به ذهنم آمد که من الان دارم می‌روم. اگر در این راه‌های مخوف که پر از چاله بود و با این ماشین‌های ناجور بمیرم، حقوق شرعی خودم را نداده و مدیون از این دنیا رفته‌ام. لذا به راننده‌ام گفتم که نیم ساعت به من وقت بدهید. شما بروید و زیارت کنید و در این مدت من هم کاری دارم، انجام می‌دهم و می‌آیم. راننده هم موافقت کرد. لذا وقت دیگری نبود؛ از این رو، الان مزاحم شدم.» کیف را باز کرد. چمدانش پر از پول بود. تمام قرض‌های ما و شهریه یک سال حوزه را پرداخت کرد و رفت. آقای صدر می‌گفت: بعد از آن رفتم حرم و از حضرت معصومه (س) عذرخواهی کردم و عرض کردم که شما عُرضه دارید و خوب هم عُرضه دارید! ❇️ برگرفته از: جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص۵۶۸ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🖌«فقه تربیت جنسی» کتاب شد ◀️ کتاب «فقه تربیت جنسی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌نقی فقیهی، در هفت فصل و ۳۸۴ صفحه سامان یافته است. فصل اول: مقدمات فقه تربیت جنسی؛ فصل دوم: پیشینه فقه تربیت جنسی؛ فصل سوم: مسائل زیربنایی فقه تربیت جنسی؛ فصل چهارم: مبانی تربیت جنسی؛ فصل پنجم: عقل؛ فصل ششم: بهنجاری و نابهنجاری؛ فصل هفتم: مبانی تربیت جنسی و اصول مرتبط با آن. متن کامل خبر را اینجا بخوانید: 👉 B2n.ir/y56033 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🔹توضیحات استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری (دامت برکاته) دربارۀ انگیزه تدوین کتاب «استناد»: کتابهایی که درباره «علم رجال» نگاشته شده، روشمند نیستند. یعنی به کاربر، روش آموزش رجال را نمی‌آموزد. کسی که وارد «رجال» می‌شود باید پشتوانه‌ای از آموزش عملی داشته باشد. علم رجال یک فن کاربردی است و باید قواعد و اصولی برای کمک به دانش پژوهانی که می‌خواهند در رجال کار کنند، تدوین می‌شد. رابطه این قواعد رجال با علم رجال، مانند رابطه اصول فقه با فقه است.کتاب «استناد» با این نگاه تألیف شده است. @mfeqhi