📚#اندیشه_های_تمدنی_مقام_معظم_رهبری:
📗 در اکتشاف، شناخت و تحلیل اندیشه های تمدنی مقام معظم رهبری مدظله العالی، بایستی به چهار محور کلان ذیل توجه و سپس به اندیشه های تمدنی معظم له پرداخت:
1⃣ مطالعه و تحلیل فقاهت و اجتهادمقام معظم رهبری؛
2⃣مطالعه و تحلیل رویکردهای فلسفی_حکمی مقام معظم رهبری؛
3⃣مطالعه و تحلیل مناصب حکومتی واجتماعی مقام معظم رهبری؛
4⃣مطالعه و تحلیل قدرت و توان شناخت محیطی و میدانی مقام معظم رهبری؛
✳️ با ملاحظه چهار محور کلان فوق، می توان یک "#هندسه_کلان_اندیشه_تمدنی" ایشان را استخراج کرد.
✳️ بنابراین با ملاحظه چهار محور کلان ذکرشده، اندیشه های تمدنی مقام معظم رهبری را به صورت ذیل می توان بیان کرد، هرچند تفصیل اندیشه های تمدنی معظم له یک تحقیق مبسوط را اقتضا می کند:
✳️ اندیشه های تمدنی معظم له، از یک حیثی مبتنی بر سه تجربه تمدنی یعنی تجربه تمدنی عصر نبوی، تجربه تمدنی غرب(نقد و تمایزشناسی) و تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران می باشد؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، یک الگوی استمراری تمدنی حاکم هست و جریان تمدنی اسلام را از عصر نبوی آغاز و آن را به تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران متصل می کند؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، نقش پیامبر اکرم ص در تجربه تمدنی صدر اسلام و درخشش تمدن اسلامی، یک نقش کانونی هست؛
در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، در کنار بازخوانی تجربه تمدنی صدر اسلام،نگاه نقادانه و تمایزشناسانه به تمدن غرب، یک ضرورت تمدنی هست؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری،تجربه تمدنی جمهوری اسلامی ایران،یک تجربه تمدنی در امتداد تجربه تمدن اسلامی می باشد؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، تمدن اسلامی غایت حرکت و چشم انداز مشترک امت اسلامی هست؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری،تشکیل نظام اسلامی،دولت اسلامی و جامعه اسلامی مقدمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی هست؛
در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری، تولید فکر وعلم و پرورش نیروی انسانی از لوازم مهم حرکت تمدنی و تمدن نوین اسلامی هستند؛
✳️ در اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری،نظام سازی و تعالی الگوی مدیریت و اصلاح وبهبود سبک زندگی ورفتار اجتماعی، از الزامات دستیابی به تمدن نوین اسلامی هست؛
📗#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با اندیشه های تمدنی مقام معظم رهبری به منابع ذیل مراجعه کنید:
1⃣ #نگاهی_اجمالی_به_بیانات
#رهبر_معظم_انقلاب_درباره_تمدن_اسلامی؛ محمد حسین علیجان زاده روشن؛ انتشارات شهید کاظمی؛
2⃣ #دانشگاه_تمدن_ساز_اسلامی_ایرانی
#در_آینه_آراء_امام_و_رهبری؛ دکترمحمد باقر خرمشاد؛ نشر مرکز سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی؛
3⃣ #تمدن_نوین_اسلامی
#در_اندیشه_آیت_الله_خامنه ای؛ دکتر محمدرضا بهمنی؛ فصل نامه نقد ونظر؛ شماره ۷۴؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#007_240
#144
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اندیشه_های_تمدنی
#سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی
(#فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم):
📙سید منیرالدین حسینی الهاشمی، از معدود متفکران بعد انقلاب اسلامی هست که از آغاز تشکیل نظام اسلامی به عنوان موسس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، طرح مومنانه و عمیق مساله های فراروی انقلاب اسلامی را با رویکرد تمدنی مطرح کرد.
🔶 در اندیشه تمدنی سید منیرالدین حسینی الهاشمی، تمدن بستر ساز ارتباط انسان با جامعه و طبیعت هست.
🔶 در اندیشه تمدنی حسینی الهاشمی، لازمه این ارتباط حضور تمدن هم در نحوه تاثیر انسان و جامعه بر طبیعت و هم در نحوه تاثیر طبیعت بر انسان و جامعه هست.
🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر حسینی الهاشمی، اسلامی بودن تمدن به معنای جریان روشمند دین در تمامی حوزه های تمدنی - اجتماعی بشر است.
🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر، تمدن مبتنی بر نظام مفاهیم هست که این نظام مفاهیم شامل مفاهیم بنیادی، راهبردی و کاربردی هست.
🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر، مبتنی بر ساختارهای اجتماعی و محصولات تمدنی، اخلاق اجتماعی و سبک زندگی شکل می گیرد.
🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر حسینی، تمدن مبتنی بر نظام مفاهیم و ساختارها و محصولات تمدنی، جریان نیاز و ارضا را مدیریت می کند.
🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر، تحقق تمدن اسلامی مبتنی بر مبانی و آموزه های اسلامی، نیازمند دستیابی به شبکه علوم می باشد.
🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر حسینی الهاشمی، شبکه علوم اسلامی، هسته مرکزی تمدن اسلامی هست.
🔶 در اندیشه تمدنی سید منیر، دستیابی به سه لایه از دانش های راهبردی و کاربردی ضرورت دارد که در هماهنگی نظری کامل باید زیر ساخت تمدن اسلامی را تمام کنند.
🔶در اندیشه تمدنی سید منیر، این سه لایه از دانش ها، فقه سرپرستی، علوم اسلامی کاربردی و مدل های اسلامی اداره جامعه هستند.
🔶در اندیشه تمدنی سید منیر، اعتقاد به جهت داری علوم از مبانی مهم اندیشه تمدنی ایشان هست.
🔶 در نگرش و اندیشه تمدنی سید منیر حسینی، عنصر اساسی در یک تمدن شبکه علوم تمدنی است که پایه ریزی و توسعه یک تمدن بر اساس آن صورت می گیرد.
🔶 در نگرش و اندیشه تمدنی سید منیر، هم علوم انسانی و هم علوم تجربی، از ارزش ها و فضاهای تمدنی تاثیر می پذیرند.
📚#جهت_مطالعه_تفصیلی در زمینه اندیشه های تمدنی سید منیرالدین حسینی الهاشمی به منابع ذیل مراجعه نمایید:
1⃣#اصول_کلی_تعین؛ سید منیرالدین حسینی الهاشمی؛ انتشارات فرهنگستان علوم اسلامی؛
2⃣#نرم_افزار_تمدن_اسلامی؛ جمعی از نویسندگان؛ انتشارات فرهنگستان علوم اسلامی؛
3⃣#ضرورت_مهندسی_تمدن_اسلامی
#بر_پای_فلسفه_شدن؛ علیرضا پیروزمند؛ انتشارات فرهنگستان علوم اسلامی؛
4⃣#اندیشه_منیر؛ مهدی مظفری نیا و همکاران؛ سوره اندیشه؛
5⃣#مهندسی_تمدن_اسلامی_از_منظر #سید_منیرالدین_حسینی_الهاشمی_مصطفی_جمالی؛ فصل نامه نقد و نظر؛ تمدن اسلامی: نظریه ها؛ شماره ۷۴؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#007_241
#143
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
📚#اندیشه_های_تمدنی_آیه_الله_جوادی_آملی:
📘اندیشه های تمدنی آیه الله جوادی آملی بیشتر ناظر به #تمدن_معیار_دینی و #تمدن_در_مقام_ثبوت می باشد.
🔷اندیشه های تمدنی آیه الله جوادی آملی با #رویکرد_دینی-_فلسفی و با یک #وضعیت_تاسیسی طرح شده است.
🔷 تبیین اندیشه های دینی- فلسفی آیه الله جوادی آملی در مورد تمدن، نیازمند تفسیر انسان و جهان در اندیشه دینی ایشان هست.
🔷تفسیر از جهان هستی و نقش جهان بینی دینی در ساخت و ایجاد تمدن متعالی در اندیشه آیه الله جوادی آملی یک مساله محوری هست.
🔷تبیین اندیشه های دینی-فلسفی آیه الله جوادی آملی در ارتباط با تمدن متعالی، نیازمند تحلیل روابط و مناسبات عقل، علم و دین در اندیشه ایشان هست.
🔷برآیند هماهنگی میان عقل، علم و دین در جهت تغییر انسان و جهان از اندیشه های محوری آیه الله جوادی آملی در ایجاد تمدن متعالی می باشد.
🔷حرکت به سمت تمدن متعالی و ایجاد یک تمدن دینی مبتنی بر حکمت الهی، نیازمند تسخیر مومنانه جهان آفرینش، در اندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی هست.
🔷ایجاد و ساخت تمدن متعالی در اندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی، ضرورت توجه به مناسبات انسانی بر مدار دین و فطرت الهی را اقتضا می کند.
🔷در اندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی، تمدن متعالی با امامت فطرت و اصالت دادن به آن ایجاد می شود. ازاین رو، تمدن متعالی با دین فطری و علم دینی قابل تحقق هست.
🔷دراندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی، مدینه فاضله و تمدن متعالی، به مثابه بدن هست و خلیفه الله به مثابه روح آن می باشد. بنابراین تاسیس و تامین مدینه فاضله و تمدن متعالی، کار انسان کامل و خلیفه الله است.
🔷در اندیشه تمدنی آیه الله جوادی آملی، غایت مدینه فاضله و تمدن متعالی، پرورش انسان هایی است که در جهت خلیفه شدن گام بر می دارند.
📚#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با اندیشه های تمدنی آیه الله جوادی آملی به آثار ذیل مراجعه شود:
1⃣#انتظار_بشر_از_دین؛ آیه الله جوادی آملی؛ مرکز نشر اسراء؛
2⃣#اسلام_و_محیط_زیست؛ آیه الله جوادی آملی؛ مرکز نشر اسراء؛
3⃣#تفسیر_انسان_به_انسان؛ آیه الله جوادی آملی؛ مرکز نشر اسراء؛
4⃣#منزلت_عقل_در_هندسه_معرفت_دینی؛ آیه الله جوادی آملی؛ مرکز نشر اسراء؛
5⃣#مقاله_تعقل_و_تدین_در_ساحت_های
#تمدن_از_منظر_حکیم_متاله_جوادی_آملی"؛ تالیف مهدی امیدی؛ فصل نامه نقد و نظر؛ تمدن اسلامی: نظریه ها؛ شماره ۷۴؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#007_242
#142
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اندیشه_های_تمدنی
#بدیع_الزمان_سعید_نورسی_ترکیه_ای_(۱۸۷۶-۱۹۶۰)
📕سعید نورسی ترکیه ای دانشمندی هست که بینش متفاوتی از جریان سنتی و نیز جریان غرب گرادارد و دارای مولفه هایی هست که در ایجاد همبستگی و ساخت هویت اسلامی می تواند کارآمد باشد؛
♦️سعید نورسی جهان اسلام را به مثابه یک کلیت واحد می دید و در صدد احیای تمدن اسلامی در مصاف با تمدن غربی بود؛
♦️در ارتباط با اندیشه های تمدنی سعید نورسی محورهای کلان ذیل را می توان اشاره کرد:
1⃣ سعید نورسی تلاش کرد نسخه ای از اسلام ارائه دهد که مولد مدرنیته باشد و تضادی با مدرنیته نداشته باشد؛
2⃣ سعید نورسی در صدد تبیین این مقوله بود که آموزه ها و باورهای دینی اسلامی در حیات اجتماعی نقشی مهم ایفا کند و پیشرفت های فنی و علمی را نیز در برگیرد؛
3⃣ سعید نورسی ازجمله مفسران اسلامی بود که قرائت خود را معطوف به مقوله تمدن کرد و به دنبال رهاورد بدیع و کارآمدی بود تا با طرحی نو، چالش های جدید اسلام با فرهنگ و تمدن غرب را نشان دهد؛
4⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، چیستی نقطه کانون تمدن بر این باور مبتنی هست که تمدن باید بر امور غیر مادی و ارزش های اخلاقی و وحی الهی پی ریزی شود؛
5⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، مبنای ساخت تمدن علاوه بر نبوغ انسانی بایستی مبتنی بر وحی الهی باشد؛
6⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، نقطه اتکا در تمدن اسلامی، بایستی در همزیستی مسالمت آمیز و مصالحه، تجلی پیدا کند؛
7⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، هدف از ساخت و ایجاد تمدن اسلامی، بایستی تقوا و پرهیزکاری و رضایت خداوند باشد که در کنش کلی نظام اجتماعی تجلی پیدا کند؛
8⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، فراورده های تمدنی بایستی مرزهایی برای جلوگیری از حرص و شهوت رانی روح ایجاد کند و انسان را به سمت کمال بکشاند و به یک انسان واقعی تبدیل کند؛
9⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، تمدن اسلامی بایستی مبتنی بر شریعت و وحی الهی باشد و شریعت مبنای ارزش مندی تمدن اسلامی هست؛
0⃣1⃣ دراندیشه تمدنی سعیدنورسی، اصلی به نام اصل اتحاد حاکم هست و از این حیث نورسی از هر گونه اندیشه واگرایانه مخالفت می کرد؛
1⃣1⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، تمدن دو حیثیت روبنایی و زیربنایی دارد. زیربنای تمدن، پیشرفت اخلاقی و روحی هست و روبنای تمدن، تکنولوژی، صنعت و تجارت هست؛
📕#جهت_مطالعه_تفصیلی در زمینه اندیشه های تمدنی بدیع الزمان سعید نورسی، به منایع ذیل مراجعه شود:
🔺#رسائل_النور؛ بدیع الزمان سعید نورسی؛ اعداد و ترجمه احسان قاسم صالحی؛ قاهره؛ دار سوزلر للنشر؛ ۱۹۹۲م؛
🔺 مقاله"#در_جستجوی_مدرنیته_اسلامی"( بررسی ونقد اندیشه های تمدنی بدیع الزمان سعید نورسی)؛ تالیف دکتر رسول نوروزی فیروز؛ فصل نامه نقد ونظر؛ شماره ۷۴؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#008_243
#146
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اندیشه_های_تمدنی_مالک_بن_نبی_الجزایری:
📒مالک بن نبی متفکر الجزایری(۱۹۰۵-۱۹۷۳) به علت نوآوری هایش در زمینه تمدن پژوهی و آسیب شناسی تمدنی در میان اندیشمندان مسلمان عرب "#فیلسوف_تمدن" نامیده شده است هرچند بیشتر رویکرد اجتماعی و جامعه شناختی به مساله تمدن دارد.
✴️#اساس_و_بنیان_اندیشه_های_تمدنی
"مالک بن نبی"'را به صورت ذیل می توان بیان کرد:
1⃣ مالک بن نبی " چالش های تمدنی" را در متن پژوهش های تمدنی اش قرار داد و با رویکرد آسیب شناسی به مساله های تمدن شناسی پرداخت؛
2⃣ تحلیل های تمدن شناختی مالک بن نبی، مبتنی بر اندیشه های مبنایی در حوزه اندیشه دینی شکل گرفته است و نگاه و رویکرد تمدنی اش ذیل فهم قرآنی قرار دارد؛
3⃣ مالک بن نبی به جای مناقشات نظری و مفهومی در مطالعات تمدنی، رویکردی عینی گرا و از نوع جامعه شناختی در تمدن پژوهی دارد؛
4⃣ برای فهم مفهوم تمدن در اندیشه های مالک بن نبی، مولفه های "#انسان"،"#زمان" و"#زمین" سه گانه ای هستند که باید فهم درستی از آنها صورت گیرد؛
5⃣ معادلات و مناسبات میان مولفه های سه گانه " انسان"،"زمان" و" زمین" در ساختن صورت و معنا تمدن ها وتحلیل تمدن ها،ضرورتی اساسی هست؛
6⃣ سه گانه "انسان"،"زمان" و" زمین" در اندیشه و نظریه تمدنی مالک بن نبی، بستر تازه ای برای فهم و اجتهاد دینی در حوزه تمدن شناسی فراهم می کند؛
7⃣ در اندیشه تمدنی مالک بن نبی، سرنوشت تمدن ها به فرهنگ بر می گردد و چالش های اصلی تمدنی به مساله و مشکل فرهنگ بر می گردد؛
8⃣در اندیشه تمدنی مالک بن نبی، نقش حیاتی در مناسبات تمدنی،مبتنی بر افکار هست، قبل از اینکه مبتنی بر اشخاص واشیا باشد؛
9⃣ از سه گانه معروف افکار، اشخاص و اشیا، تمرکز اصلی مالک بن نبی بر افکار هست و افکار را بنیادی ترین عامل تحولات و مناسبات تمدنی می داند؛
0⃣1⃣اندیشه های تمدنی مالک بن نبی، به نوعی از روش قرآنی تبعیت می کند که به انسان و جامعه پرداخته است؛
1⃣1⃣ دراندیشه تمدنی مالک بن نبی،اندیشه بنیادین،شکل مناسبات "انسان"،"زمان" و" زمین" و به تعبیری طبیعت هر تمدن را رقم می زند و این اندیشه بنیادین،باید فکرتی دینی و وحیانی باشد؛
2⃣1⃣در اندیشه تمدنی مالک بن نبی،ریشه اصلی گرفتاری های بشر به نوع تفسیر،رویکرد وساختار تمدنی برمی گردد؛
📒#جهت_مطالعه_تفصیلی در زمینه اندیشه های تمدنی مالک بن نبی به آثار ذیل مراجعه شود:
1⃣#منبع_اول: الظاهر القرآنیه؛ مالک بن نبی؛ دمشق؛ دارالفکر؛
2⃣#منبع_دوم: شروط النهضه؛ مالک بن نبی؛ دمشق؛ دار الفکر؛
3⃣#منبع_سوم: مقاله" بررسی کلی مفاهیم پایه تمدن اسلامی در اندیشه مالک بن نبی؛ دکتر محمد علی میرزایی؛ فصل نامه نقد و نظر؛ شماره ۷۴؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#008_244
#145
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جایگاه_فرهنگی_تمدنی_محمد_بن_زکریای_رازی:
📗محمد بن زکریای رازی،فیلسوف، پزشک و شیمیدان جهان اسلام، جایگاه برجسته فرهنگی_تمدنی ویژه ای در تمدن اسلامی دارد. در ارتباط با جایگاه فرهنگی_تمدنی محمدبن زکریای رازی موارد ذیل را می توان برشمرد:
🔰#جایگاه_اول:
بزرگ ترین پزشک ایرانی در قرون وسطی از حیث نظری و عملی در جهان علم پزشکی با تاکید افرادی مانند جرج سارتون؛
🔰#جایگاه_دوم:
داشتن جایگاهی ممتاز در روش شناسی علم و فلسفه، وعدم تداوم روش شناسی رازی در علم و فلسفه، خسرانی در روش شناسی علم و فلسفه در جهان اسلام؛
🔰#جایگاه_سوم:
جایگاهی انحصاری در فلسفه علم قرن سوم وچهارم هجری تمدن اسلامی، با نگرش ها و روش های ترکیبی در فلسفه علم؛
🔰#جایگاه_چهارم:
تاکید بر حضور عقل و عقلانیت در حوزه های نظری مابعدالطبیعی و حوزه های متافیزیکی؛
🔰#جایگاه_پنجم:
تاکید بر روش شناسی مبتنی بر مشاهده، آزمایش و روش تجربی در شیمی شناسی، دارو شناسی و بیماری شناسی؛
🔰#جایگاه_ششم:
تاکید بر روش شناسی مبتنی بر روش استقرایی در حوزه مطالعات احکام عملی و اخلاق عملی؛
🔰#جایگاه_هفتم:
جایگاه رازی در حوزه علم پزشکی، داری حیثیت نظریه پردازی و حیثیت عملگرایی در جهان علم پزشکی؛
🔰#جایگاه_هشتم:
جایگاه رازی در مطالعات علم شیمی، دارای حیثیت اکتشافی و حیثیت طبقه بندی فلزات و غیر فلزات در جهان علم شیمی؛
🔰#جایگاه_نهم:
در درجه اول آزمایش و تجربه و در درجه دوم نظریه پردازی در حوزه طبقه بندی مواد شیمیایی، اعتبار روش شناسی مطالعاتی رازی؛
🔰#جایگاه_دهم:
نماینده برجسته روش شناسی تجربی در شیمی و پزشکی به خصوص در اثر برجسته "الحاوی"؛
🔰#جایگاه_یازدهم:
عدم وابستگی رازی به سنت فلسفی ارسطو و فلسفه مشاء و مخالفت با روش شناسی فلسفه مشایی؛
🔰#جایگاه_دوازدهم:
تاثیر پذیری از اندیشه های فلسفی دموکریتوس یونانی و پذیرش نظریه اتم گرایی دموکریتوس در نظام فلسفی اش؛
🔰#جایگاه_سیزدهم:
در تبیین مابعدالطبیعی جهان هستی یا در هستی شناسی خود علاوه برخداوند، به چهار هستومند نفس کلی،هیولای نخستین،فضای مطلق وزمان مطلق استدلال می کند؛
🔰#جایگاه_چهاردهم:
رساله" سیره الفلسفیه" و کتاب "طب روحانی" رازی نشان دهنده ویژه رازی به فلسفه و اخلاق و ابداع یک نوع فلسفه اخلاق عقلانی؛
🔰#جایگاه_پانزدهم:
تجلی عشق به تبیین عقلی یا فلسفی اخلاق به گونه ای دیگر در شاهکاری چون کتاب اخلاق اسپینوزا و در نگاه به زندگی فیلسوفانه، روان شناسی اخلاق، ابتکاری تازه از رازی؛
#پرونده_تاریخ_تمدن_اسلامی
#008_245
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جایگاه_فرهنگی_تمدنی_ابوریحان_بیرونی:
📙ابوریحان بیرونی دانشمندی با موقعیت جامع علوم درجهان اسلام؛ برای این دانشمند بزرگ جهان اسلام جایگاه های فرهنگی-تمدنی ذیل را می توان برشمرد:
🔸#جایگاه_اول:
براساس برخی دیدگاه ها، علم درجهان اسلام را به قبل و بعد ابوریحان بیرونی، به لحاظ جامع علوم بودن ایشان، تقسیم کرده اند؛
🔸#جایگاه_دوم:
ابوریحان بیرونی دانشمندی چند بعدی؛ به عنوان یک اخترشناس، تاریخ نگار و تقویم نگار، انسان شناس و مردم شناس،جغرافی دان،داروشناش گیاه شناسانه، وزن مخصوص شناس اشیاء و ابزار شناس نجوم شناسانه حضور علمی فعال در جهان اسلام داشت؛
🔸#جایگاه_سوم:
حضور همه جانبه در جهان علم با خلق آثاری همچون: التفهیم لاوایل صناعه التنجیم وقانون مسعودی و مقالید العلم الهیاه در اخترشناشی؛ آثارالباقیه در حوزه گاه شماری تاریخی و تقویم نگاری؛ تحقیق ماللهند در حوزه انسان شناسی و مردم شناسی؛ الجماهر در حوزه وزن مخصوص شناسی اشیا؛ الصیدنه فی الطب در باره دارو شناسی گیاهی؛ استیعاب الوجوه الممکنه فی صنعه الاسطرلاب در حوزه مبانی و ساخت اسطرلاب و تحدید نهایت اماکن در حوزه جغرافی؛
🔸#جایگاه_چهارم:
حضور برجسته در جهان علم نجوم؛ با قانون مسعودی مهم ترین کتاب نجومی و نوعی دائره المعارف نجومی در جهان اسلام ؛
🔸#جایگاه_پنجم:
حضور فعال در جهان علم ریاضیات؛ به عنوان یک نویسنده تاریخ ریاضیات و به عنوان استفاده کننده ریاضیات در علم نجوم، مانند بحث کروی و اندازه گیری سینوس یک درجه در کتاب مقالید العلم الهیاه؛
🔸#جایگاه_ششم:
آثار الباقیه به عنوان اثری: فوق العاده اطلاعات ناب درباره گاه شماری اقوام وملل مختلف با رویکرد مبانی نجومی آن ملل و اقوام؛
🔸#جایگاه_هفتم:
جایگاهی کم نظیر یا حتی بی نظیر در انسان شناسی و مردم شناسی با خلق اثر تحقیق ماللهند به خصوص انسان شناسی و مردم شناسی در حوزه هند؛
🔸#جایگاه_هشتم:
حضوری فعال و روش مند در گزارش احوال فرهنگی یک ملت گسترده و متنوع از نظر جمعیتی و آداب و رسوم و اعتقادات دینی و فلسفی؛
🔸#جایگاه_نهم:
حضور فعال در حوزه علوم انسانی به خصوص مردم شناسی و مردم شناسی فرهنگی (فرهنگ به معنی بسیار گسترده) مبتنی بر یک نوع روش شناسی میدانی؛
🔸#جایگاه_دهم:
حضور در جهان علوم طبیعی با ساخت ترازوی مخصوصی جهت اندازه گیری وزن مخصوص اجسام گوناگون با دقت بسیار بالا با نگارش کتاب الجماهر؛
#پرونده_تاریخ_تمدن_اسلامی
#008_246
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جایگاه_فرهنگی_تمدنی_خواجه_نصیر_طوسی:
📒خواجه نصیر طوسی دانشمندی در طراز و سطح جهانی،جایگاه فرهنگی-تمدنی برجسته ای در تمدن اسلامی دارد. در مجموع جایگاه های #فرهنگی_تمدنی ذیل را برای ایشان می توان برشمرد:
📝#جایگاه_اول:
دانشمندی ذوالفنون و صاحب رای در منطق،فلسفه،کلام،ریاضیات و مثلثات،نجوم واخترشناس،شعر،اخلاق و سیاست؛
📝#جایگاه_دوم:
طراحی وتاسیس نوعی نظام علمی،آموزشی وپژوهشی به خصوص با تاسیس رصدخانه مراغه در دوره ای ازتمدن اسلامی؛
📝#جایگاه_سوم:
رونق و اعتبار به حکمت مشاء با نگارش شرحی بر اشارات ابن سینا پس از کم رنگ شدن حکمت مشاء براثرمیدان داری حکمت اشراقی؛
📝#جایگاه_چهارم:
تاسیس کلام فلسفی با رویکرد حکمت مشاء با نگارش تجرید الاعتقاد به عنوان اثری مهم در علم کلام با رویکرد فلسفی؛
📝#جایگاه_پنجم:
نگارش اساس الاقتباس به عنوان اثری گران سنگ در تاریخ منطق جهان اسلام؛
📝#جایگاه_ششم:
تاثیری کلان در آشتی وآشنا سازی مغولان با فرهنگ وتمدن اسلام وایران وازاین حیث مانع نابودی فرهنگ و تمدن ایرانی واسلامی توسط مغولان؛
📝#جایگاه_هفتم:
حضور فرهنگی -تمدنی خواجه نصیر طوسی در راستای تحکیم پایه های تشیع در ایران اسلامی؛
📝#جایگاه_هشتم:
تاسیس رصد خانه مراغه به عنوان بزرگترین مرکز علمی،آموزشی وپژوهشی با محوریت اخترشناسی ،ریاضیات وابزارهای نجومی ورصد و زیج ایلخانی؛
📝#جایگاه_نهم:
گردآوردن اندیشمندان و دانشمندان متخصص در زمینه های مختلف از بلادهای گوناگون با رشته های متفاوت و گرایش های دینی متنوع در این مرکز علمی؛
📝#جایگاه_دهم:
گرد آوری ۴۰۰ هزارجلد کتاب در کتابخانه رصد خانه مراغه به عنوان منبع عظیم مطالعاتی در زمینه علوم اسلامی و علوم غیر اسلامی؛
📌#جهت_مطالعه_بیشتر به منبع ذیل مراجعه شود:
📒#مساله_علم_در_ایران (از تاریخ و فلسفه علم تا فرهنگ دانشگاهی)؛ تالیف:#دکتر_موسی_اکرمی؛ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری؛
#پرونده_تاریخ_تمدن_اسلامی
#008_247
#85
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_علم_تاریخ_و #عینیت_تاریخی:
⏪ یکی از مساله های اساسی و پیچیده فلسفه علم تاریخ، عینیت تاریخی است.اصل و مساله عینیت یکی از مساله های مهم در فلسفه علم هست ودر تمامی علوم طبیعی،تجربی و انسانی -اجتماعی مطرح می باشد.
🔸#عینی_گرایی_تاریخی در فلسفه علم تاریخ در مقابل #نسبی_گرایی_تاریخی قراردارد.عینی گرایان تاریخی ،کشف و تحلیل واقع تاریخی را دقیقا آن گونه که اتفاق افتاده است، ممکن می دانند.اما نسبی گرایان تاریخی، کشف و تحلیل واقع تاریخی را آن گونه که اتفاق افتاده، ممکن نمی دانند.
🔸پارادایم هایی همچون #اثبات_گرایی و #انتقاد_گرایی اصل عینیت تاریخی و تحقق آن در مطالعات تاریخی را ممکن و عملی می دانند.اما پارادایم #تفسیرگرایی اصل نسبی گرایی تاریخی را در مطالعات تاریخی جاری می داند.
🔸اکثر پارادایم های علم دینی از جمله #الگوی_حکمی_اجتهادی_علم_دینی_و
#مدل_پاد(پارادایم اجتهادی دانش های دینی)اعتقاد به جریان عینی گرایی در علوم و علم تاریخ دارند.
⏪سه رویکرد در عینیت تاریخی در ادبیات مباحث فلسفه علم تاریخ وجود دارد:
🔸رویکرد اول:
عینیت تاریخی به معنی کشف و تحلیل کامل واقع تاریخی که به نظریه تطابق معروف هست؛
🔸رویکرد دوم:
قابل تصدیق پذیری و قابل اثبات پذیری واقع تاریخی چه از حیث توصیف تاریخی و چه از حیث تحلیل تاریخی؛
🔸رویکرد سوم:
واقع تاریخی(چه توصیف تاریخی و چه تحلیل تاریخی) مورد پذیرش همگانی جامعه علمی قرار گیرد؛
⏪معنی و چیستی عینیت تاریخی در سنخ مطالعات تاریخی:
1⃣ عینیت تاریخی درتاریخ:
عینیت تاریخی در تاریخ به معنی کشف واقع تاریخی آنگونه که درجهان تاریخی اتفاق می افتد؛
2⃣عینیت تاریخی در علم تاریخ:
عینیت تاریخی در علم تاریخ به معنی کشف توصیف تاریخی و تحلیل تاریخی مطابق عالم واقع؛
3⃣ عینیت تاریخی در فلسفه نظری تاریخ:
در فلسفه نظری تاریخ، عینیت به معنی کشف و تحلیل قانون تاریخی در جهان تاریخی دقیقا آنگونه که قانون تاریخی وجود دارد؛
4⃣عینیت تاریخی در فلسفه علم تاریخ:
در فلسفه علم تاریخ، عینیت تاریخی به عنوان یک مساله معرفت درجه دوم مورد کنکاش و تحلیل فلسفی قرار می گیرد؛
⏪موانع عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی:
🔸الف)#موانع_معرفت_شناختی عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛
🔸ب)#موانع_روش_شناختی عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛
🔸ج)#موانع_ارزش_شناختی عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛
◀️ عدم ارتفاع هریک از موانع سه گانه فوق، تحقق #عینیت_تاریخی را در مطالعات تاریخی با چالش مواجه می کند.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#008_248
#30
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#علامه_محمد_تقی_جعفری
#و_تمدن_پژوه_فلسفی_دینی:
⏪"علامه محمد تقی جعفری" از متفکران برجسته معاصر است که در حوزه "مطالعات تمدنی"، "اندیشه های تاسیسی" دارد.
♦️در ارتباط با تمدن پژوهی علامه جعفری نکات کلان ذیل قابل تامل هست:
🔻#نکته_اول:
"تمدن پژوهی علامه جعفری" در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" قرار دارد.با "رویکرد فلسفی"، تمدن و پدیده تمدنی را "تحلیل فلسفی" می کند.
🔻#نکته_دوم:
"علامه جعفری" "رویکردفلسفی" در تمدن پژوهی را با "رویکرد الهیاتی" یا با "رویکرد دینی" تلفیق و تمدن را "تحلیل فلسفی-دینی" می کند.
🔻نکته_سوم:
"رویکرد علامه جعفری" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی"، رویکردی "تاسیس گرایانه-نقدگرایانه"می باشد.
🔻#نکته_چهارم:
"قانون" حاکم بر "تمدن"، در "فلسفه نظری تمدن" علامه جعفری، تابعی از "قانون" حاکم بر "تاریخ" در "فلسفه نظری تاریخ" علامه جعفری هست.
🔻#نکته_پنجم:
"تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری، مبتنی بر یک نوع تمدن پژوهی با "رویکرد میان رشته ای" هست.
🔻#نکته_ششم:
"تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری مبتنی بر یک "فلسفه انسان شناسی دینی" می باشد.
🔻#نکته_هفتم:
"رویکرد" علامه جعفری در "تعریف تمدن" یک "رویکرد منطقی" ناظر به "ماهیت تمدن" و "کارکرد تمدن" هست.
🔻#نکته_هشتم:
در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، تمدن مبتنی بر دو عنصراساسی "تشکل انسان ها" با "روابط عالی" و "حیات معقول"می باشد.
🔻#نکته_نهم:
علت اساسی "سقوط تمدن ها" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، عبارت است ازتعدی به "قانون حیات معقول".
🔻#نکته_دهم:
"جهان تمدنی" در اندیشه تمدنی علامه جعفری، جهانی مبتنی بر حضور "اراده خدا"، "اراده انسان" و "عوامل طبیعی"می باشد.
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#008_249
#69
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#آلبرت_شوایتزر_و_تمدن_پژوه_فلسفی:
⏪ "آلبرت شوایتزر" در سال ۱۸۷۵ میلادی در کایزربرگ آلزاس چشم به جهان گشود.در دانشگاه های "استراسبورگ"،"پاریس" و"برلین" به تحصیل پرداخت.
📒شوایتزر قبل از سال ۱۹۱۳ میلادی "کشیش سنت نیکولاس" استراسبورگ بود.شوایتزر علاوه براینکه یکی از برجسته ترین "علمای الهیات" بود،"فیلسوف"،"متفکراجتماعی"،"باخ شناس" معتبر ویکی از بهترین نوازندگان ارگ کلیسا به شمار می رفت.
📒آثار متعددی از شوایتزر مانده است که برخی از آنها عبارتند: "فلسفه تمدن"(۱۹۲۳م)، "در جستجوی مسیح تاریخی"(۱۹۲۶م)،"یوهان سباستیان باخ"(۱۹۳۸م)و "سیر تحول اندیشه در هند"(۱۹۳۶م) و تالیفات دیگر که تقریبا همه آنها به زبان انگلیسی ترجمه شده است.
🔶 در ارتباط با تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" نکات ذیل را می توان برشمرد:
🔸۱-"آلبرت شوایتزر" یک تمدن پژوه در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" هست؛
🔸۲-تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" با "رویکرد فلسفی" مبتنی بر یک "نوع فلسفه اخلاق" و "عنصر اخلاق" هست؛
🔸۳-مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی ازدیدگاه "آلبرت شوایتزر"، "ظهور، بروز، تعالی و انحطاط تمدن" نیست؛
🔸۴- مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی از منظر "آلبرت شوایتزر"، "مساله وعنصر اخلاق" در تمدن هست؛
🔸۵-"قانون فلسفی" حاکم بر"فرآیند تمدن"، در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" از نوع "قانون اخلاقی" هست؛
🔸۶-"فلسفه کارکرد تمدن" در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، یک " کارکرد اخلاقی" هست؛
🔸۷-در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، "تعالی و انحطاط اخلاقی" نسبت و رابطه مستقیم با "تعالی و انحطاط تمدن" دارد.
🔸۸-از منظر فلسفه نظری تمدن "آلبرت شوایتزر"؛ چون تمدن غرب از "جوهره اخلاق" تهی شده است در مسیر "انحطاط تمدنی" قرار دارد؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#008_250
#73
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#سیر_تاریخی_نظریه_پردازان_فلسفه_نظری_تاریخ:
📙#فیلسوف_دهم_الکساندر_پیتریم_سوروکین
(۱۹۶۸-۱۸۸۹م)
🟠#اصولی_کلان از فلسفه نظری تاریخ سوروکین:
"سوروکین" دیدگاه های اساسی در حوزه فلسفه نظری تاریخ و فلسفه نظری تمدن خود را در اثر مهم اش تحت عنوان "#نظریه_های_جامعه_شناسی_و_فلسفه_های_نوین_تاریخ"منعکس کرده است.
🔸️#اصل_اول:
"سوروکین" بیش از آنکه یک نظریه پرداز در حوزه فلسفه نظری تاریخ باشد، یک نظریه پرداز در حوزه فلسفه نظری تمدن هست؛
🔸️#اصل_دوم:
براساس فلسفه نظری تاریخ "سوروکین"، تمدن ها به هنگام اضمحلال و مرگ، مذهب ستیز و اخلاق ستیز می شوند؛
🔸️#اصل_سوم:
براساس فلسفه نظری تاریخ "سوروکین"، فنا و نیستی تمدن ها در تعارض با مذهب و اخلاق تحقق پیدا می کند؛
🔸#اصل_چهارم:
در فلسفه نظری تاریخ"سوروکین"، نجات دهنده فرهنگ ها و تمدن ها، اعتلای اخلاقی،معنوی و مذهبی هست؛
🔸#اصل_پنجم:
براساس فلسفه نظری تاریخ" سوروکین"، در تمدن ها، حیات اخلاقی از پیشرفت علمی و فناوری ضروری تر هست؛
🔸#اصل_ششم:
براساس فلسفه نظری تاریخ " سوروکین"، قانون حاکم برحیات تاریخ و تمدن،قانونی از جنس اخلاق و مذهب هست؛
🔸#اصل_هفتم:
در فلسفه نظری تاریخ"سوروکین"، حرکت و فرآیند تاریخی، تابعی از نیروهای کیهانی خارج از تاریخ نیز هست؛
🔸#اصل_هشتم:
در فلسفه نظری تاریخ "سوروکین"، در تکامل تاریخ و تمدن، حکمت بالغه و اراده الهی نقشی قابل توجه دارد؛
🔸#اصل_نهم:
از دیدگاه "سوروکین" تمدن کنونی غرب،از مرحله تمدن حسی به تمدن یا فرهنگ مذهبی-شهودی در حال گذر هست؛
🔸#اصل_دهم:
فلسفه نظری تاریخ " سوروکین"، تاکید بر معنویت،اخلاق و مذهب دارد.معنویت و اخلاق نیروی خلاق، حافظ و اساس هرتمدنی هست؛
🔸#اصل_یازدهم:
فلسفه نظری تاریخ"سوروکین"، تاکید بر این مقوله دارد که مذهب سازنده و نگهدارنده هر تمدنی هست؛
📙#جهت_مطالعه_تفصیلی و نقد دیدگاه های فلسفه نظری تاریخ"الکساندر پیتریم سوروکین" به دو منبع ذیل مراجعه کنید:
🔶#منبع_اول: نظریه های جامعه شناسی و فلسفه های نوین تاریخ؛ الکساندر پیتریم سوروکین؛ ترجمه دکتر نوروزی؛ نشر حق شناس رشت؛
🔶#منبع_دوم: فلسفه نظری تاریخ؛ دکتر مجید کافی؛ نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
#008_251
#126
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#ظرفیت_های_تمدنی_انقلاب_اسلامی_ایران
#در_حوزه_معرفتی:
🇮🇷انقلاب اسلامی ایران به مثابه یک پدیده #تاریخی_تمدنی با بازتاب جهانی،ظرفیت هایی تمدنی در حوزه معرفت شناسی ایجاد کرد که به صورت اجمالی می توان به آنها اشاره کرد:
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_اول:
ایجاد یک نظام تمدنی دینی با نگاه حداکثری به حضور معرفت شناسانه دین در نظام های تمدنی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_دوم:
تولید نظریه جدید در زمینه فلسفه تمدن با رویکرد دینی در قبال دو نظریه رایج فلسفه تمدنی لیبرالیسم و سوسیالیسم؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_سوم:
تعریف و عملیاتی کردن مدل جدیدی در نظام سیاسی در سطح تمدنی با الگوی ولایت فقیه مبتنی بر فقه پویای شیعی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_چهارم:
حرکت به سمت تولید علوم انسانی اسلامی در تقابل با علوم انسانی سکولار غربی، به عنوان هسته مرکزی تاسیس تمدن نوین اسلامی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_پنجم:
حرکت به سمت مقوله سبک زندگی اسلامی مضاف در سطح و مقیاس تمدنی به عنوان نرم افزار تمدن نوین اسلامی؛
🇮🇷#ظرفیت_تمدنی_ششم:
سیاست گذاری دینی در عرصه علم،فرهنگ و فناوری و به تعبیری ورود جدی به مساله مهندسی و مدیریت علم،فرهنگ و فناوری با رویکرد دینی؛
🇮🇷#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#008_252
#168
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#مفهوم_شناسی_پارادایم
#در_فلسفه_علوم_انسانی_اجتماعی:
⏪مفهوم "پارادایم" در "فلسفه علوم انسانی- اجتماعی" و در "فلسفه روش تحقیق"، معانی گوناگونی دارد.
♦️در مجموع پارادایم در چهار معنای متفاوت ذیل به کار می رود.
🔻#معنای_اول_پارادایم:
"پارادایم" به مثابه یک "نوع جهان بینی"؛
🔻#معنای_دوم_پارادایم:
"پارادایم"به مثابه یک"منطق معرفت شناختی"؛
🔻#معنای_سوم_پارادایم:
"پارادایم" به مثابه مجموعه ای از "مبانی و اصول مشترک" حاکم بر یک "حوزه تحقیق علمی"؛
🔻#معنای_چهارم:
"پارادایم" به مثابه یک "الگو و مدل علمی" در تحقیق علمی؛
♦️پارادایم های گوناگونی در فلسفه علوم انسانی- اجتماعی در مکاتب غربی وجود دارند که سه پارادایم رایج عبارتند از:
🔻الف) پارادایم اثبات گرایی؛
🔻ب) پارادایم تفسیر گرایی؛
🔻ج) پارادایم انتقاد گرایی؛
⬅️ پارادایم های فوق در چهار ساحت،
🔻"هستی شناسی تحقیق علمی"،
🔻"معرفت شناسی تحقیق علمی"،
🔻"روش شناسی تحقیق علمی"
🔻و "روش تحقیق علمی"
متمایز از همدیگر هستند.
#پرونده_فلسفه_علوم_انسانی_اجتماعی
#008_253
#65
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#چالش_های_تمدنی_کرونا_و_تمدن_غرب:
⏪ درارتباط با #کرونا و #چالش_های_تمدنی مرتبط با آن، نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد:
🔻#نکته_اول:
"کرونا" به عنوان یک "پدیده طبیعی" و "فراطبیعی"،"چالش هایی تمدنی" برای "جهان طبیعی"،"جهان انسانی" و "جهان تاریخی-تمدنی" ایجاد کرده است.
🔻#نکته_دوم:
بیشترین "چالش های تمدنی" ایجاد شده براثر "کرونا"در این سه جهان، متوجه "تمدن غرب" شده است.
🔻#نکته_سوم:
"چالش معرفتی"، یکی از چالش های تمدنی ایجاد شده برای "تمدن غرب"، بر اثر "کرونا"است.
🔻#نکته_چهارم:
"چالش هویتی"،چالش تمدنی ایجادشده دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است.
🔻#نکته_پنجم:
"چالش کارکردی"، از چالش های تمدنی دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است
🔻#نکته_ششم:
"چالش فلسفه اجتماعی"، چالشی دیگر از سنخ تمدنی برای "تمدن غرب" به واسطه "کرونا" است.
🔻#نکته_هفتم:
"چالش فلسفه اخلاقی"،سنخی دیگر از چالش تمدنی برای "تمدن غرب"،به واسطه "کرونا" است.
🔻#نکته_هشتم:
"چالش تمدنی کرونا" و مساله "انحطاط تمدنی غرب"؛ از منظر "فلسفه نظری تمدن"،تمدن غرب حرکت انحطاطی را شروع کرده است،کرونا این انحطاط تمدنی غرب را، "شتاب فزاینده ای" داده است.
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#008_254
#67
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#آثار_معرفت_شناختی_مطالعات_تمدنی #مستشرقان_در_جهان_اسلام:
📕تمدن پژوهی با رویکردهای متنوع در مغرب زمین و مطالعات مرتبط با تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار معرفت شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد.
♦️این آثار معرفت شناختی را به صورت ذیل می توان تبیین کرد:
🔻#اثر_معرفت_شناختی_اول:
گسترش و ترویج جهان تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام، یک نوع جهان تمدنی مبتنی بر ماده و فیزیک؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_دوم:
گسترش و ترویج جهان بینی تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام،یک نوع جهان بینی تمدنی غربی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_سوم:
گسترش و ترویج تحلیل تمدن اسلامی و تحلیل مساله های تمدن اسلامی بر اساس الگوهای مطالعاتی تمدنی غربی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_چهارم:
گسترش و ترویج نظریه های تمدنی غربی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_پنجم:
تحلیل غیر دینی فرهنگ و تمدن اسلامی و تحلیل غیر دینی مساله های تمدن اسلامی به جای تحلیل دینی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_ششم:
ایجاد گسست معرفتی میان اسلام و تمدن اسلامی در مطالعات تمدن پژوهی در جهان اسلام؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_هفتم:
برجسته کردن نقش تمدن های همجوار تمدن اسلامی،در پیدایش و گسترش تمدن اسلامی در مقام اثبات تاریخی؛
🔻#اثر_معرفت_شناختی_هشتم:
عدم طرح مساله های اساسی تمدن پژوهی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام، مانند انسان شناسی تمدنی، عقل شناسی تمدنی و علم شناسی تمدنی با رویکرد دینی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#002_177
#008_256
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#آثار_روش_شناختی_مطالعات_تمدنی #مستشرقان_در_جهان_اسلام:
📙#تنوع_روش_شناختی تمدن پژوهی در مغرب زمین و روش شناسی مطالعات تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار روش شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد.
🔶این #آثار_روش_شناختی را به صورت ذیل می توان تبیین کرد:
🔸#اثر_روش_شناختی_اول:
عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر هستی شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_دوم:
عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر معرفت شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_سوم:
سیطره روش شناسی تاریخی بر فضای مطالعات تمدنی در جهان اسلام وعدم توجه به سایر روش شناسی های کیفی در مطالعات تمدنی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_چهارم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی برتعامل علوم همگون درتحقیق و پژوهش های تمدنی؛
🔸#اثر_روش_شناختی_پنجم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق میان رشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_ششم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق فرارشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_هفتم:
جریان مدل ها و استراتژی های تحقیق قیاسی و استقرایی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_هشتم:
عدم توجه به مدل ها و استراتژی های تحقیق پس کاوی و استفهامی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛
🔸#اثر_روش_شناختی_نهم:
عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی با رویکرد دینی در تحقیق و پژوهش های تمدنی در جهان اسلام؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#008_257
#002_178
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمدن_اسلامی_و_ایجاد_کارکردهای_جهانی:
📙با جریان ظهور تاریخی اسلام، "جهان بینی اسلامی" ، "فلسفه اسلامی" و یا به تعبیری "حکمت اسلامی" به عنوان یک نوع عامل، تمدن اسلامی را ایجاد و تاسیس نمود.
🔶این فرآیند عاملیت منجر به ایجاد و تاسیس تمدن اسلامی، کارکردهای جهانی برای تمدن اسلامی تعریف و عملیاتی کرد.
🔸#کارکرد_اول:
ایجاد یک نوع "انسان گرایی جهانی" با رویکرد دینی با جهت داری تمدنی؛
🔸#کارکرد_دوم:
ایجاد یک نوع "مدنیت جهانی" متمایز در هستی شناختی و معرفت شناختی در مقایسه با سایر تمدن های جهانی؛
🔸#کارکرد_سوم:
ایجاد یک نوع "فرهنگ جهانی" جدید با رویکرد دینی در امتداد فرهنگ تمدنی؛
🔸#کارکرد_چهارم:
ایجاد یک نوع "فلسفه جهانی" مبتنی بر یک نوع فلسفه علم دینی تاسیسی؛
🔸#کارکرد_پنجم:
ایجاد یک نوع "علم تمدنی جهانی" ناظر بر مسئولیت های اجتماعی جدید برای علم از حیث هستی شناسی علم؛
🔸#کارکرد_ششم:
ایجاد یک نوع "عقل تمدنی جهانی" ناظر بر کنش های تمدنی حاصل از تاسیس یک نوع عقلانیت دینی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#008_258
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗#سیره_پژوهی_قسمت_اول
📚#سنخ_شناسی_سیره_پژوهی:
#چهار_مفهوم_اساسی
#در_سیره_پژوهی وجود دارد که باعث مطالعات هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی در سیره می شود.
🔻۱ #سیره؛
🔻۲ #علم_سیره؛
🔻۳ #فلسفه_سیره؛
🔻۴ #فلسفه_علم_سیره؛
🔶#سیره: سیره حوزه مطالعاتی نیست، بلکه ناظر به ماده و هستی سیره هست که در جهان منطقی و جهان تاریخی وجود عینی دارد و ماده مطالعات سیره پژوهی با رویکردهای گوناگون هست.
🔶#علم_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول هست و چگونگی و چرایی ظهور و تطور پدیده های ناظر به سیره را توصیف و تحلیل زمانی و مکانی می کند
🔶#فلسفه_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول که با رویکرد فلسفی پدیده های ناظربه سیره رابه صورت فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کند.قانون شناسی در سیره پژوهی، خروجی اساسی مطالعات فلسفه سیره هست.
🔶#فلسفه_علم_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه دوم که علم سیره را با رویکرد فلسفی مورد معرفت و مطالعه قرار می دهد.در واقع فلسفه علم سیره، علم شناسی فلسفی علم سیره هست، که در چهار حوزه هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی و روش ،علم سیره را تحلیل می کند.
📚#فسلفه_سیره_یا #فلسفه_نظری_سیره:
🔻#نکته_اول:
یک نوع معرفت درجه اول در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_دوم:
یک نوع علم پیشینی در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_سوم:
یک نوع فلسفه مضاف به امور در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_چهارم:
اکتشاف و تحلیل قانون شناسی از سیره، مساله اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_پنجم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم برانسان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_ششم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر جهان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_هفتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر عقل شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_هشتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر علم شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
📙#تذکر_دو_مساله بسیار مهم:
🔻#مساله_اول:
برای شناخت تمدن اسلامی در جهان منطقی و درجهان تاریخی، اکتشاف و تحلیل قوانین انسان شناسی، جهان شناسی، عقل شناسی و علم شناسی در سیره معصومان علیه السلام بسیار ضروری هست؛
🔻#مساله_دوم:
اکتشاف و تحلیل این قوانین از سیره معصومان علیه السلام ضرورت توجه به فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره را خیلی مضاعف می کند؛
#008_259
#پرونده_فلسفه_نظری_سیره
#پرونده_فلسفه_علم_سیره
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗#سیره_پژوهی_قسمت_دوم
📚#فلسفه_علم_سیره_یا #فلسفه_تحلیلی_سیره:
در ارتباط با فسلفه سیره که به نوعی می توان آن را "علم شناسی فلسفی علم سیره" نامید،نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد.
🔸#نکته_اول:
یک نوع معرفت درجه دوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛
🔸#نکته_دوم:
یک نوع علم پسینی در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛
🔸#نکته_سوم:
یک نوع فلسفه مضاف به علوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد علم سیره؛
🔸#نکته_چهارم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،شناخت انواع تبیین های عقلانی، علی و روایی و تحلیل فرآیند به کارگیری این تبیین ها در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_پنجم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل عینیت تاریخی و موانع معرفت شناختی و روش شناختی آن در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_ششم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره با علوم همگون؛
🔸#نکته_هفتم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست نظریه پردازی در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_هشتم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات میان رشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_نهم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات فرارشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_دهم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره، تحلیل دینی مطالعات سیره پژوهی براساس گزاره های دینی و علم دینی؛
📙هم چنان که اشاره شد فلسفه نظری سیره مساله های متنوع گوناگون مرتبط با پدیده های سیره را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهد. یکی از این مساله های بسیار مهم و اساسی شناخت "#قوانین_انسان_شناسی" می باشد.
📙فلسفه نظری سیره مجموعه قوانین ناظر به "#جهان_انسانی_و_انسان_شناسی" را دراختیار مطالعات سیره پژوهی فلسفی قرار می دهد. بنابراین "#فلسفه_نظری_سیره" یک نوع "#منطق_انسان_شناسی" و "#قانون_انسان_شناسی" را در اختیار ما قرار می دهد.
📙این منطق انسان شناسی و قانون انسان شناسی حاصل از مطالعات فلسفی سیره، در مساله ها و مصادیق ذیل می تواند ظهور و بروز پیدا کند:
1⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی فرهنگی؛
2⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی سیاسی؛
3⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی اقتصادی؛
4⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تاریخی؛
5⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تمدنی؛
6⃣منطق و قانون ناظر به علم شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛
7⃣منطق و قانون ناظر به عقل شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛
8⃣منطق و قانون ناظر به کنش های تمدنی در جهان تمدنی؛
📙بنابراین در یک فرآیند مطالعاتی اکتشافی و تحلیلی با رویکرد فلسفی در سیره پژوهی، مجموعه ای از منطق ها و قوانین ناظربه انسان شناسی کشف و تحلیل فلسفی می شود.
#008_260
#پرونده_فلسفه_نظری_سیره
#پرونده_فلسفه_علم_سیره
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔰#اطلاع_رسانی
🔰#نشست
🔰گروه سیره معصومین(ع) پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می کند:
🏟 لینک ورود به نشست:
🌏 https://www.skyroom.online/ch/a2m/lecture
#008_261
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#وحدت_و_تنوع
#در_فرآیند_تمدن_اسلامی:
📗در ارتباط با چیستی، ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی در ادوار تاریخی آن، از حیث "#وحدت_و_تنوع" حاکم برآن به صورت کلان، سه دیدگاه یا نظریه ذیل را می توان اکتشاف و تحلیل کرد:
🔰#دیدگاه_یا_نظریه_اول؛ چیستی،ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "وحدت گرایی تمدنی"؛
🔰#دیدگاه_یا_نظریه_دوم؛ چیستی،ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "تنوع گرایی تمدنی"؛
🔰#دیدگاه_یا_نظریه_سوم؛ چیستی، ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "تنوع گرایی بربستر وحدت گرایی تمدنی"؛
❇️در ارتباط با این "تنوع گرایی" یا "تنوع گرایی بر بستر وحدت گرایی" در ماهیت و چیستی تمدن اسلامی،علت های فلسفی ذیل را می توان برشمرد:
📌#علت_فلسفی_اول:
حاکمیت و جریان "تنوع پارادایمی فلسفه علم" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_دوم:
حاکمیت و جریان" تنوع فلسفه تاریخ الهیاتی" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_سوم:
حاکمیت و جریان" تنوع فلسفه تمدن الهیاتی" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_چهارم:
حاکمیت و جریان" تنوع عقلانیت تمدنی" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_پنجم:
حاکمیت و جریان" تنوع جهان بینی تمدنی" در تمدن اسلامی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#009_262
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اصالت_و_اعتبار_انسان_شناسی_تاریخی_تمدنی:
📒یکی از فلسفه ها و کارکردهای معرفتی فلسفه علوم انسانی-اجتماعی، مقوله و مساله انسان شناسی است.
📒انسان شناسی انواع و گونه های متفاوتی دلرد، از جمله انسان شناسی تجربی،انسان شناسی عرفانی، انسان شناسی فلسفی، انسان شناسی فرهنگی و سایر انسان شناسی ها که محصول نظریه های تجربی، نظریه های فلسفی، نظریه های عرفانی، نظریه های فرهنگی و سایر نظریه هاست.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی نوع و گونه ای از انسان شناسی هاست که از اصالت و اعتبار هستی شناختی و معرفت شناختی برخوردار هست و در عرض سایر انسان شناسی ها قرار دارد.
📒اصالت و اعتبار انسان شناسی تاریخی-تمدنی،حاصل حضور هستی شناسانه و معرفت شناسانه نظریه های تاریخی-تمدنی در مطالعات تاریخی و تمدنی است.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی، یک نوع انسان شناسی عینی هست که شدت تجریدی و انتزاعی آن به مراتب کمتر از سایر گونه های انسان شناسی است.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی،تابع پارادایم حاکم بر نظریه های تاریخی-تمدنی هست.
📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم اثبات گرایی، نسبت به پارادایم تفسیر گرایی و پارادایم انتقاد گرایی، انسان شناسی تاریخی-تمدنی متمایزی تولید می کنند.
📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم های علم دینی و پارادایم های علوم انسانی-اجتماعی اسلامی، گونه و مدلی از انسان شناسی تاریخی-تمدنی دینی متمایز تولید می کنند.
#فلسفه_نظری_تاریخ_و_تمدن
#فلسفه_علم_تاریخ_و_تمدن
#009_293
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔊#کرسی_ترویجی
📙کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی
🗓در تاریخ پنجشنبه ۲ دیماه ۱۴۰۰
🕰ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏢در دانشگاه معارف اسلامی (بلوار جمهوری اسلامی، بین کوچه ۴ و ۶) برگزار میگردد.
🛑با توجه به محدودیتهای بهداشتی، امکان حضور در کرسی از طریق مجازی فراهم شده است.
🔸ارائه کننده: جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
🔸دبیر علمی: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
🔸ناقدین:
1⃣حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر حبیبالله بابایی (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
2⃣جناب آقای دکتر غلامحسین گرامی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
🔸لینک ورود به جلسه:
https://maaref.ac.ir/korsi2day/
#009_294
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی»
1⃣کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، با ارائه دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی استادیار دانشگاه معارف اسلامی و نقد و ارزیابی آقایان حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دکتر غلامحسین گرامی استادیار دانشگاه معارف اسلامی و دبیری آقای دکتر ابوذر رجبی استادیار دانشگاه معارف اسلامی روز پنجشنبه دوم دیماه ۱۴۰۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
#0010_295
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50