eitaa logo
تمدن جهانی
201 دنبال‌کننده
114 عکس
4 ویدیو
19 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 (۱۸۷۶-۱۹۶۰) 📕سعید نورسی ترکیه ای دانشمندی هست که بینش متفاوتی از جریان سنتی و نیز جریان غرب گرادارد و دارای مولفه هایی هست که در ایجاد همبستگی و ساخت هویت اسلامی می تواند کارآمد باشد؛ ♦️سعید نورسی جهان اسلام را به مثابه یک کلیت واحد می دید و در صدد احیای تمدن اسلامی در مصاف با تمدن غربی بود؛ ♦️در ارتباط با اندیشه های تمدنی سعید نورسی محورهای کلان ذیل را می توان اشاره کرد: 1⃣ سعید نورسی تلاش کرد نسخه ای از اسلام ارائه دهد که مولد مدرنیته باشد و تضادی با مدرنیته نداشته باشد؛ 2⃣ سعید نورسی در صدد تبیین این مقوله بود که آموزه ها و باورهای دینی اسلامی در حیات اجتماعی نقشی مهم ایفا کند و پیشرفت های فنی و علمی را نیز در برگیرد؛ 3⃣ سعید نورسی ازجمله مفسران اسلامی بود که قرائت خود را معطوف به مقوله تمدن کرد و به دنبال رهاورد بدیع و کارآمدی بود تا با طرحی نو، چالش های جدید اسلام با فرهنگ و تمدن غرب را نشان دهد؛ 4⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، چیستی نقطه کانون تمدن بر این باور مبتنی هست که تمدن باید بر امور غیر مادی و ارزش های اخلاقی و وحی الهی پی ریزی شود؛ 5⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، مبنای ساخت تمدن علاوه بر نبوغ انسانی بایستی مبتنی بر وحی الهی باشد؛ 6⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، نقطه اتکا در تمدن اسلامی، بایستی در همزیستی مسالمت آمیز و مصالحه، تجلی پیدا کند؛ 7⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، هدف از ساخت و ایجاد تمدن اسلامی، بایستی تقوا و پرهیزکاری و رضایت خداوند باشد که در کنش کلی نظام اجتماعی تجلی پیدا کند؛ 8⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، فراورده های تمدنی بایستی مرزهایی برای جلوگیری از حرص و شهوت رانی روح ایجاد کند و انسان را به سمت کمال بکشاند و به یک انسان واقعی تبدیل کند؛ 9⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، تمدن اسلامی بایستی مبتنی بر شریعت و وحی الهی باشد و شریعت مبنای ارزش مندی تمدن اسلامی هست؛ 0⃣1⃣ دراندیشه تمدنی سعیدنورسی، اصلی به نام اصل اتحاد حاکم هست و از این حیث نورسی از هر گونه اندیشه واگرایانه مخالفت می کرد؛ 1⃣1⃣ در اندیشه تمدنی سعید نورسی، تمدن دو حیثیت روبنایی و زیربنایی دارد. زیربنای تمدن، پیشرفت اخلاقی و روحی هست و روبنای تمدن، تکنولوژی، صنعت و تجارت هست؛ 📕 در زمینه اندیشه های تمدنی بدیع الزمان سعید نورسی، به منایع ذیل مراجعه شود: 🔺؛ بدیع الزمان سعید نورسی؛ اعداد و ترجمه احسان قاسم صالحی؛ قاهره؛ دار سوزلر للنشر؛ ۱۹۹۲م؛ 🔺 مقاله""( بررسی ونقد اندیشه های تمدنی بدیع الزمان سعید نورسی)؛ تالیف دکتر رسول نوروزی فیروز؛ فصل نامه نقد ونظر؛ شماره ۷۴؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒مالک بن نبی متفکر الجزایری(۱۹۰۵-۱۹۷۳) به علت نوآوری هایش در زمینه تمدن پژوهی و آسیب شناسی تمدنی در میان اندیشمندان مسلمان عرب "" نامیده شده است هرچند بیشتر رویکرد اجتماعی و جامعه شناختی به مساله تمدن دارد. ✴️ "مالک بن نبی"'را به صورت ذیل می توان بیان کرد: 1⃣ مالک بن نبی " چالش های تمدنی" را در متن پژوهش های تمدنی اش قرار داد و با رویکرد آسیب شناسی به مساله های تمدن شناسی پرداخت؛ 2⃣ تحلیل های تمدن شناختی مالک بن نبی، مبتنی بر اندیشه های مبنایی در حوزه اندیشه دینی شکل گرفته است و نگاه و رویکرد تمدنی اش ذیل فهم قرآنی قرار دارد؛ 3⃣ مالک بن نبی به جای مناقشات نظری و مفهومی در مطالعات تمدنی، رویکردی عینی گرا و از نوع جامعه شناختی در تمدن پژوهی دارد؛ 4⃣ برای فهم مفهوم تمدن در اندیشه های مالک بن نبی، مولفه های ""،"" و"" سه گانه ای هستند که باید فهم درستی از آنها صورت گیرد؛ 5⃣ معادلات و مناسبات میان مولفه های سه گانه " انسان"،"زمان" و" زمین" در ساختن صورت و معنا تمدن ها وتحلیل تمدن ها،ضرورتی اساسی هست؛ 6⃣ سه گانه "انسان"،"زمان" و" زمین" در اندیشه و نظریه تمدنی مالک بن نبی، بستر تازه ای برای فهم و اجتهاد دینی در حوزه تمدن شناسی فراهم می کند؛ 7⃣ در اندیشه تمدنی مالک بن نبی، سرنوشت تمدن ها به فرهنگ بر می گردد و چالش های اصلی تمدنی به مساله و مشکل فرهنگ بر می گردد؛ 8⃣در اندیشه تمدنی مالک بن نبی، نقش حیاتی در مناسبات تمدنی،مبتنی بر افکار هست، قبل از اینکه مبتنی بر اشخاص واشیا باشد؛ 9⃣ از سه گانه معروف افکار، اشخاص و اشیا، تمرکز اصلی مالک بن نبی بر افکار هست و افکار را بنیادی ترین عامل تحولات و مناسبات تمدنی می داند؛ 0⃣1⃣اندیشه های تمدنی مالک بن نبی، به نوعی از روش قرآنی تبعیت می کند که به انسان و جامعه پرداخته است؛ 1⃣1⃣ دراندیشه تمدنی مالک بن نبی،اندیشه بنیادین،شکل مناسبات "انسان"،"زمان" و" زمین" و به تعبیری طبیعت هر تمدن را رقم می زند و این اندیشه بنیادین،باید فکرتی دینی و وحیانی باشد؛ 2⃣1⃣در اندیشه تمدنی مالک بن نبی،ریشه اصلی گرفتاری های بشر به نوع تفسیر،رویکرد وساختار تمدنی برمی گردد؛ 📒 در زمینه اندیشه های تمدنی مالک بن نبی به آثار ذیل مراجعه شود: 1⃣: الظاهر القرآنیه؛ مالک بن نبی؛ دمشق؛ دارالفکر؛ 2⃣: شروط النهضه؛ مالک بن نبی؛ دمشق؛ دار الفکر؛ 3⃣: مقاله" بررسی کلی مفاهیم پایه تمدن اسلامی در اندیشه مالک بن نبی؛ دکتر محمد علی میرزایی؛ فصل نامه نقد و نظر؛ شماره ۷۴؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📗محمد بن زکریای رازی،فیلسوف، پزشک و شیمیدان جهان اسلام، جایگاه برجسته فرهنگی_تمدنی ویژه ای در تمدن اسلامی دارد. در ارتباط با جایگاه فرهنگی_تمدنی محمدبن زکریای رازی موارد ذیل را می توان برشمرد: 🔰: بزرگ ترین پزشک ایرانی در قرون وسطی از حیث نظری و عملی در جهان علم پزشکی با تاکید افرادی مانند جرج سارتون؛ 🔰: داشتن جایگاهی ممتاز در روش شناسی علم و فلسفه، وعدم تداوم روش شناسی رازی در علم و فلسفه، خسرانی در روش شناسی علم و فلسفه در جهان اسلام؛ 🔰: جایگاهی انحصاری در فلسفه علم قرن سوم وچهارم هجری تمدن اسلامی، با نگرش ها و روش های ترکیبی در فلسفه علم؛ 🔰: تاکید بر حضور عقل و عقلانیت در حوزه های نظری مابعدالطبیعی و حوزه های متافیزیکی؛ 🔰: تاکید بر روش شناسی مبتنی بر مشاهده، آزمایش و روش تجربی در شیمی شناسی، دارو شناسی و بیماری شناسی؛ 🔰: تاکید بر روش شناسی مبتنی بر روش استقرایی در حوزه مطالعات احکام عملی و اخلاق عملی؛ 🔰: جایگاه رازی در حوزه علم پزشکی، داری حیثیت نظریه پردازی و حیثیت عملگرایی در جهان علم پزشکی؛ 🔰: جایگاه رازی در مطالعات علم شیمی، دارای حیثیت اکتشافی و حیثیت طبقه بندی فلزات و غیر فلزات در جهان علم شیمی؛ 🔰: در درجه اول آزمایش و تجربه و در درجه دوم نظریه پردازی در حوزه طبقه بندی مواد شیمیایی، اعتبار روش شناسی مطالعاتی رازی؛ 🔰: نماینده برجسته روش شناسی تجربی در شیمی و پزشکی به خصوص در اثر برجسته "الحاوی"؛ 🔰: عدم وابستگی رازی به سنت فلسفی ارسطو و فلسفه مشاء و مخالفت با روش شناسی فلسفه مشایی؛ 🔰: تاثیر پذیری از اندیشه های فلسفی دموکریتوس یونانی و پذیرش نظریه اتم گرایی دموکریتوس در نظام فلسفی اش؛ 🔰: در تبیین مابعدالطبیعی جهان هستی یا در هستی شناسی خود علاوه برخداوند، به چهار هستومند نفس کلی،هیولای نخستین،فضای مطلق وزمان مطلق استدلال می کند؛ 🔰: رساله" سیره الفلسفیه" و کتاب "طب روحانی" رازی نشان دهنده ویژه رازی به فلسفه و اخلاق و ابداع یک نوع فلسفه اخلاق عقلانی؛ 🔰: تجلی عشق به تبیین عقلی یا فلسفی اخلاق به گونه ای دیگر در شاهکاری چون کتاب اخلاق اسپینوزا و در نگاه به زندگی فیلسوفانه، روان شناسی اخلاق، ابتکاری تازه از رازی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📙ابوریحان بیرونی دانشمندی با موقعیت جامع علوم درجهان اسلام؛ برای این دانشمند بزرگ جهان اسلام جایگاه های فرهنگی-تمدنی ذیل را می توان برشمرد: 🔸: براساس برخی دیدگاه ها، علم درجهان اسلام را به قبل و بعد ابوریحان بیرونی، به لحاظ جامع علوم بودن ایشان، تقسیم کرده اند؛ 🔸: ابوریحان بیرونی دانشمندی چند بعدی؛ به عنوان یک اخترشناس، تاریخ نگار و تقویم نگار، انسان شناس و مردم شناس،جغرافی دان،داروشناش گیاه شناسانه، وزن مخصوص شناس اشیاء و ابزار شناس نجوم شناسانه حضور علمی فعال در جهان اسلام داشت؛ 🔸: حضور همه جانبه در جهان علم با خلق آثاری همچون: التفهیم لاوایل صناعه التنجیم وقانون مسعودی و مقالید العلم الهیاه در اخترشناشی؛ آثارالباقیه در حوزه گاه شماری تاریخی و تقویم نگاری؛ تحقیق ماللهند در حوزه انسان شناسی و مردم شناسی؛ الجماهر در حوزه وزن مخصوص شناسی اشیا؛ الصیدنه فی الطب در باره دارو شناسی گیاهی؛ استیعاب الوجوه الممکنه فی صنعه الاسطرلاب در حوزه مبانی و ساخت اسطرلاب و تحدید نهایت اماکن در حوزه جغرافی؛ 🔸: حضور برجسته در جهان علم نجوم؛ با قانون مسعودی مهم ترین کتاب نجومی و نوعی دائره المعارف نجومی در جهان اسلام ؛ 🔸: حضور فعال در جهان علم ریاضیات؛ به عنوان یک نویسنده تاریخ ریاضیات و به عنوان استفاده کننده ریاضیات در علم نجوم، مانند بحث کروی و اندازه گیری سینوس یک درجه در کتاب مقالید العلم الهیاه؛ 🔸: آثار الباقیه به عنوان اثری: فوق العاده اطلاعات ناب درباره گاه شماری اقوام وملل مختلف با رویکرد مبانی نجومی آن ملل و اقوام؛ 🔸: جایگاهی کم نظیر یا حتی بی نظیر در انسان شناسی و مردم شناسی با خلق اثر تحقیق ماللهند به خصوص انسان شناسی و مردم شناسی در حوزه هند؛ 🔸: حضوری فعال و روش مند در گزارش احوال فرهنگی یک ملت گسترده و متنوع از نظر جمعیتی و آداب و رسوم و اعتقادات دینی و فلسفی؛ 🔸: حضور فعال در حوزه علوم انسانی به خصوص مردم شناسی و مردم شناسی فرهنگی (فرهنگ به معنی بسیار گسترده) مبتنی بر یک نوع روش شناسی میدانی؛ 🔸: حضور در جهان علوم طبیعی با ساخت ترازوی مخصوصی جهت اندازه گیری وزن مخصوص اجسام گوناگون با دقت بسیار بالا با نگارش کتاب الجماهر؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒خواجه نصیر طوسی دانشمندی در طراز و سطح جهانی،جایگاه فرهنگی-تمدنی برجسته ای در تمدن اسلامی دارد. در مجموع جایگاه های ذیل را برای ایشان می توان برشمرد: 📝: دانشمندی ذوالفنون و صاحب رای در منطق،فلسفه،کلام،ریاضیات و مثلثات،نجوم واخترشناس،شعر،اخلاق و سیاست؛ 📝: طراحی وتاسیس نوعی نظام علمی،آموزشی وپژوهشی به خصوص با تاسیس رصدخانه مراغه در دوره ای ازتمدن اسلامی؛ 📝: رونق و اعتبار به حکمت مشاء با نگارش شرحی بر اشارات ابن سینا پس از کم رنگ شدن حکمت مشاء براثرمیدان داری حکمت اشراقی؛ 📝: تاسیس کلام فلسفی با رویکرد حکمت مشاء با نگارش تجرید الاعتقاد به عنوان اثری مهم در علم کلام با رویکرد فلسفی؛ 📝: نگارش اساس الاقتباس به عنوان اثری گران سنگ در تاریخ منطق جهان اسلام؛ 📝: تاثیری کلان در آشتی وآشنا سازی مغولان با فرهنگ وتمدن اسلام وایران وازاین حیث مانع نابودی فرهنگ و تمدن ایرانی واسلامی توسط مغولان؛ 📝: حضور فرهنگی -تمدنی خواجه نصیر طوسی در راستای تحکیم پایه های تشیع در ایران اسلامی؛ 📝: تاسیس رصد خانه مراغه به عنوان بزرگترین مرکز علمی،آموزشی وپژوهشی با محوریت اخترشناسی ،ریاضیات وابزارهای نجومی ورصد و زیج ایلخانی؛ 📝: گردآوردن اندیشمندان و دانشمندان متخصص در زمینه های مختلف از بلادهای گوناگون با رشته های متفاوت و گرایش های دینی متنوع در این مرکز علمی؛ 📝: گرد آوری ۴۰۰ هزارجلد کتاب در کتابخانه رصد خانه مراغه به عنوان منبع عظیم مطالعاتی در زمینه علوم اسلامی و علوم غیر اسلامی؛ 📌 به منبع ذیل مراجعه شود: 📒 (از تاریخ و فلسفه علم تا فرهنگ دانشگاهی)؛ تالیف:؛ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ یکی از مساله های اساسی و پیچیده فلسفه علم تاریخ، عینیت تاریخی است.اصل و مساله عینیت یکی از مساله های مهم در فلسفه علم هست ودر تمامی علوم طبیعی،تجربی و انسانی -اجتماعی مطرح می باشد. 🔸 در فلسفه علم تاریخ در مقابل قراردارد.عینی گرایان تاریخی ،کشف و تحلیل واقع تاریخی را دقیقا آن گونه که اتفاق افتاده است، ممکن می دانند.اما نسبی گرایان تاریخی، کشف و تحلیل واقع تاریخی را آن گونه که اتفاق افتاده، ممکن نمی دانند. 🔸پارادایم هایی همچون و اصل عینیت تاریخی و تحقق آن در مطالعات تاریخی را ممکن و عملی می دانند.اما پارادایم اصل نسبی گرایی تاریخی را در مطالعات تاریخی جاری می داند. 🔸اکثر پارادایم های علم دینی از جمله (پارادایم اجتهادی دانش های دینی)اعتقاد به جریان عینی گرایی در علوم و علم تاریخ دارند. ⏪سه رویکرد در عینیت تاریخی در ادبیات مباحث فلسفه علم تاریخ وجود دارد: 🔸رویکرد اول: عینیت تاریخی به معنی کشف و تحلیل کامل واقع تاریخی که به نظریه تطابق معروف هست؛ 🔸رویکرد دوم: قابل تصدیق پذیری و قابل اثبات پذیری واقع تاریخی چه از حیث توصیف تاریخی و چه از حیث تحلیل تاریخی؛ 🔸رویکرد سوم: واقع تاریخی(چه توصیف تاریخی و چه تحلیل تاریخی) مورد پذیرش همگانی جامعه علمی قرار گیرد؛ ⏪معنی و چیستی عینیت تاریخی در سنخ مطالعات تاریخی: 1⃣ عینیت تاریخی درتاریخ: عینیت تاریخی در تاریخ به معنی کشف واقع تاریخی آنگونه که درجهان تاریخی اتفاق می افتد؛ 2⃣عینیت تاریخی در علم تاریخ: عینیت تاریخی در علم تاریخ به معنی کشف توصیف تاریخی و تحلیل تاریخی مطابق عالم واقع؛ 3⃣ عینیت تاریخی در فلسفه نظری تاریخ: در فلسفه نظری تاریخ، عینیت به معنی کشف و تحلیل قانون تاریخی در جهان تاریخی دقیقا آنگونه که قانون تاریخی وجود دارد؛ 4⃣عینیت تاریخی در فلسفه علم تاریخ: در فلسفه علم تاریخ، عینیت تاریخی به عنوان یک مساله معرفت درجه دوم مورد کنکاش و تحلیل فلسفی قرار می گیرد؛ ⏪موانع عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی: 🔸الف) عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🔸ب) عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🔸ج) عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی؛ ◀️ عدم ارتفاع هریک از موانع سه گانه فوق، تحقق را در مطالعات تاریخی با چالش مواجه می کند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪"علامه محمد تقی جعفری" از متفکران برجسته معاصر است که در حوزه "مطالعات تمدنی"، "اندیشه های تاسیسی" دارد. ♦️در ارتباط با تمدن پژوهی علامه جعفری نکات کلان ذیل قابل تامل هست: 🔻: "تمدن پژوهی علامه جعفری" در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" قرار دارد.با "رویکرد فلسفی"، تمدن و پدیده تمدنی را "تحلیل فلسفی" می کند. 🔻: "علامه جعفری" "رویکردفلسفی" در تمدن پژوهی را با "رویکرد الهیاتی" یا با "رویکرد دینی" تلفیق و تمدن را "تحلیل فلسفی-دینی" می کند. 🔻نکته_سوم: "رویکرد علامه جعفری" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی"، رویکردی "تاسیس گرایانه-نقدگرایانه"می باشد. 🔻: "قانون" حاکم بر "تمدن"، در "فلسفه نظری تمدن" علامه جعفری، تابعی از "قانون" حاکم بر "تاریخ" در "فلسفه نظری تاریخ" علامه جعفری هست. 🔻: "تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری، مبتنی بر یک نوع تمدن پژوهی با "رویکرد میان رشته ای" هست. 🔻: "تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری مبتنی بر یک "فلسفه انسان شناسی دینی" می باشد. 🔻: "رویکرد" علامه جعفری در "تعریف تمدن" یک "رویکرد منطقی" ناظر به "ماهیت تمدن" و "کارکرد تمدن" هست. 🔻: در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، تمدن مبتنی بر دو عنصراساسی "تشکل انسان ها" با "روابط عالی" و "حیات معقول"می باشد. 🔻: علت اساسی "سقوط تمدن ها" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، عبارت است ازتعدی به "قانون حیات معقول". 🔻: "جهان تمدنی" در اندیشه تمدنی علامه جعفری، جهانی مبتنی بر حضور "اراده خدا"، "اراده انسان" و "عوامل طبیعی"می باشد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "آلبرت شوایتزر" در سال ۱۸۷۵ میلادی در کایزربرگ آلزاس چشم به جهان گشود.در دانشگاه های "استراسبورگ"،"پاریس" و"برلین" به تحصیل پرداخت. 📒شوایتزر قبل از سال ۱۹۱۳ میلادی "کشیش سنت نیکولاس" استراسبورگ بود.شوایتزر علاوه براینکه یکی از برجسته ترین "علمای الهیات" بود،"فیلسوف"،"متفکراجتماعی"،"باخ شناس" معتبر ویکی از بهترین نوازندگان ارگ کلیسا به شمار می رفت. 📒آثار متعددی از شوایتزر مانده است که برخی از آنها عبارتند: "فلسفه تمدن"(۱۹۲۳م)، "در جستجوی مسیح تاریخی"(۱۹۲۶م)،"یوهان سباستیان باخ"(۱۹۳۸م)و "سیر تحول اندیشه در هند"(۱۹۳۶م) و تالیفات دیگر که تقریبا همه آنها به زبان انگلیسی ترجمه شده است. 🔶 در ارتباط با تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" نکات ذیل را می توان برشمرد: 🔸۱-"آلبرت شوایتزر" یک تمدن پژوه در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" هست؛ 🔸۲-تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" با "رویکرد فلسفی" مبتنی بر یک "نوع فلسفه اخلاق" و "عنصر اخلاق" هست؛ 🔸۳-مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی ازدیدگاه "آلبرت شوایتزر"، "ظهور، بروز، تعالی و انحطاط تمدن" نیست؛ 🔸۴- مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی از منظر "آلبرت شوایتزر"، "مساله وعنصر اخلاق" در تمدن هست؛ 🔸۵-"قانون فلسفی" حاکم بر"فرآیند تمدن"، در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" از نوع "قانون اخلاقی" هست؛ 🔸۶-"فلسفه کارکرد تمدن" در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، یک " کارکرد اخلاقی" هست؛ 🔸۷-در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، "تعالی و انحطاط اخلاقی" نسبت و رابطه مستقیم با "تعالی و انحطاط تمدن" دارد. 🔸۸-از منظر فلسفه نظری تمدن "آلبرت شوایتزر"؛ چون تمدن غرب از "جوهره اخلاق" تهی شده است در مسیر "انحطاط تمدنی" قرار دارد؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📙 (۱۹۶۸-۱۸۸۹م) 🟠 از فلسفه نظری تاریخ سوروکین: "سوروکین" دیدگاه های اساسی در حوزه فلسفه نظری تاریخ و فلسفه نظری تمدن خود را در اثر مهم اش تحت عنوان ""منعکس کرده است. 🔸️: "سوروکین" بیش از آنکه یک نظریه پرداز در حوزه فلسفه نظری تاریخ باشد، یک نظریه پرداز در حوزه فلسفه نظری تمدن هست؛ 🔸️: براساس فلسفه نظری تاریخ "سوروکین"، تمدن ها به هنگام اضمحلال و مرگ، مذهب ستیز و اخلاق ستیز می شوند؛ 🔸️: براساس فلسفه نظری تاریخ "سوروکین"، فنا و نیستی تمدن ها در تعارض با مذهب و اخلاق تحقق پیدا می کند؛ 🔸: در فلسفه نظری تاریخ"سوروکین"، نجات دهنده فرهنگ ها و تمدن ها، اعتلای اخلاقی،معنوی و مذهبی هست؛ 🔸: براساس فلسفه نظری تاریخ" سوروکین"، در تمدن ها، حیات اخلاقی از پیشرفت علمی و فناوری ضروری تر هست؛ 🔸: براساس فلسفه نظری تاریخ " سوروکین"، قانون حاکم برحیات تاریخ و تمدن،قانونی از جنس اخلاق و مذهب هست؛ 🔸: در فلسفه نظری تاریخ"سوروکین"، حرکت و فرآیند تاریخی، تابعی از نیروهای کیهانی خارج از تاریخ نیز هست؛ 🔸: در فلسفه نظری تاریخ "سوروکین"، در تکامل تاریخ و تمدن، حکمت بالغه و اراده الهی نقشی قابل توجه دارد؛ 🔸: از دیدگاه "سوروکین" تمدن کنونی غرب،از مرحله تمدن حسی به تمدن یا فرهنگ مذهبی-شهودی در حال گذر هست؛ 🔸: فلسفه نظری تاریخ " سوروکین"، تاکید بر معنویت،اخلاق و مذهب دارد.معنویت و اخلاق نیروی خلاق، حافظ و اساس هرتمدنی هست؛ 🔸: فلسفه نظری تاریخ"سوروکین"، تاکید بر این مقوله دارد که مذهب سازنده و نگهدارنده هر تمدنی هست؛ 📙 و نقد دیدگاه های فلسفه نظری تاریخ"الکساندر پیتریم سوروکین" به دو منبع ذیل مراجعه کنید: 🔶: نظریه های جامعه شناسی و فلسفه های نوین تاریخ؛ الکساندر پیتریم سوروکین؛ ترجمه دکتر نوروزی؛ نشر حق شناس رشت؛ 🔶: فلسفه نظری تاریخ؛ دکتر مجید کافی؛ نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 🇮🇷انقلاب اسلامی ایران به مثابه یک پدیده با بازتاب جهانی،ظرفیت هایی تمدنی در حوزه معرفت شناسی ایجاد کرد که به صورت اجمالی می توان به آنها اشاره کرد: 🇮🇷: ایجاد یک نظام تمدنی دینی با نگاه حداکثری به حضور معرفت شناسانه دین در نظام های تمدنی؛ 🇮🇷: تولید نظریه جدید در زمینه فلسفه تمدن با رویکرد دینی در قبال دو نظریه رایج فلسفه تمدنی لیبرالیسم و سوسیالیسم؛ 🇮🇷: تعریف و عملیاتی کردن مدل جدیدی در نظام سیاسی در سطح تمدنی با الگوی ولایت فقیه مبتنی بر فقه پویای شیعی؛ 🇮🇷: حرکت به سمت تولید علوم انسانی اسلامی در تقابل با علوم انسانی سکولار غربی، به عنوان هسته مرکزی تاسیس تمدن نوین اسلامی؛ 🇮🇷: حرکت به سمت مقوله سبک زندگی اسلامی مضاف در سطح و مقیاس تمدنی به عنوان نرم افزار تمدن نوین اسلامی؛ 🇮🇷: سیاست گذاری دینی در عرصه علم،فرهنگ و فناوری و به تعبیری ورود جدی به مساله مهندسی و مدیریت علم،فرهنگ و فناوری با رویکرد دینی؛ 🇮🇷 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪مفهوم "پارادایم" در "فلسفه علوم انسانی- اجتماعی" و در "فلسفه روش تحقیق"، معانی گوناگونی دارد. ♦️در مجموع پارادایم در چهار معنای متفاوت ذیل به کار می رود. 🔻: "پارادایم" به مثابه یک "نوع جهان بینی"؛ 🔻: "پارادایم"به مثابه یک"منطق معرفت شناختی"؛ 🔻: "پارادایم" به مثابه مجموعه ای از "مبانی و اصول مشترک" حاکم بر یک "حوزه تحقیق علمی"؛ 🔻: "پارادایم" به مثابه یک "الگو و مدل علمی" در تحقیق علمی؛ ♦️پارادایم های گوناگونی در فلسفه علوم انسانی- اجتماعی در مکاتب غربی وجود دارند که سه پارادایم رایج عبارتند از: 🔻الف) پارادایم اثبات گرایی؛ 🔻ب) پارادایم تفسیر گرایی؛ 🔻ج) ‌پارادایم انتقاد گرایی؛ ⬅️ پارادایم های فوق در چهار ساحت، 🔻"هستی شناسی تحقیق علمی"، 🔻"معرفت شناسی تحقیق علمی"، 🔻"روش شناسی تحقیق علمی" 🔻و "روش تحقیق علمی" متمایز از همدیگر هستند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ درارتباط با و مرتبط با آن، نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد: 🔻: "کرونا" به عنوان یک "پدیده طبیعی" و "فراطبیعی"،"چالش هایی تمدنی" برای "جهان طبیعی"،"جهان انسانی" و "جهان تاریخی-تمدنی" ایجاد کرده است. 🔻: بیشترین "چالش های تمدنی" ایجاد شده براثر "کرونا"در این سه جهان، متوجه "تمدن غرب" شده است. 🔻: "چالش معرفتی"، یکی از چالش های تمدنی ایجاد شده برای "تمدن غرب"، بر اثر "کرونا"است. 🔻: "چالش هویتی"،چالش تمدنی ایجادشده دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است. 🔻: "چالش کارکردی"، از چالش های تمدنی دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است 🔻: "چالش فلسفه اجتماعی"، چالشی دیگر از سنخ تمدنی برای "تمدن غرب" به واسطه "کرونا" است. 🔻: "چالش فلسفه اخلاقی"،سنخی دیگر از چالش تمدنی برای "تمدن غرب"،به واسطه "کرونا" است. 🔻: "چالش تمدنی کرونا" و مساله "انحطاط تمدنی غرب"؛ از منظر "فلسفه نظری تمدن"،تمدن غرب حرکت انحطاطی را شروع کرده است،کرونا این انحطاط تمدنی غرب را، "شتاب فزاینده ای" داده است. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📕تمدن پژوهی با رویکردهای متنوع در مغرب زمین و مطالعات مرتبط با تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار معرفت شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد. ♦️این آثار معرفت شناختی را به صورت ذیل می توان تبیین کرد: 🔻: گسترش و ترویج جهان تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام، یک نوع جهان تمدنی مبتنی بر ماده و فیزیک؛ 🔻: گسترش و ترویج جهان بینی تمدنی حاکم بر مطالعات تمدنی در جهان اسلام،یک نوع جهان بینی تمدنی غربی؛ 🔻: گسترش و ترویج تحلیل تمدن اسلامی و تحلیل مساله های تمدن اسلامی بر اساس الگوهای مطالعاتی تمدنی غربی؛ 🔻: گسترش و ترویج نظریه های تمدنی غربی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛ 🔻: تحلیل غیر دینی فرهنگ و تمدن اسلامی و تحلیل غیر دینی مساله های تمدن اسلامی به جای تحلیل دینی؛ 🔻: ایجاد گسست معرفتی میان اسلام و تمدن اسلامی در مطالعات تمدن پژوهی در جهان اسلام؛ 🔻: برجسته کردن نقش تمدن های همجوار تمدن اسلامی،در پیدایش و گسترش تمدن اسلامی در مقام اثبات تاریخی؛ 🔻: عدم طرح مساله های اساسی تمدن پژوهی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام، مانند انسان شناسی تمدنی، عقل شناسی تمدنی و علم شناسی تمدنی با رویکرد دینی؛ 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📙 تمدن پژوهی در مغرب زمین و روش شناسی مطالعات تمدن اسلامی توسط مستشرقان، آثار روش شناختی در جهان اسلام ایجاد کرد. 🔶این را به صورت ذیل می توان تبیین کرد: 🔸: عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر هستی شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛ 🔸: عدم ابتنای روش شناسی مطالعات تمدنی در جهان اسلام بر معرفت شناسی مطالعات تمدنی به خصوص با رویکرد دینی؛ 🔸: سیطره روش شناسی تاریخی بر فضای مطالعات تمدنی در جهان اسلام وعدم توجه به سایر روش شناسی های کیفی در مطالعات تمدنی؛ 🔸: عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی برتعامل علوم همگون درتحقیق و پژوهش های تمدنی؛ 🔸: عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق میان رشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛ 🔸: عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی مبتنی بر تحقیق فرارشته ای در فضای تمدن پژوهی جهان اسلام؛ 🔸: جریان مدل ها و استراتژی های تحقیق قیاسی و استقرایی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛ 🔸: عدم توجه به مدل ها و استراتژی های تحقیق پس کاوی و استفهامی در فضای مطالعات تمدنی جهان اسلام؛ 🔸: عدم توجه به روش شناسی مطالعات تمدنی با رویکرد دینی در تحقیق و پژوهش های تمدنی در جهان اسلام؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📙با جریان ظهور تاریخی اسلام، "جهان بینی اسلامی" ، "فلسفه اسلامی" و یا به تعبیری "حکمت اسلامی" به عنوان یک نوع عامل، تمدن اسلامی را ایجاد و تاسیس نمود. 🔶این فرآیند عاملیت منجر به ایجاد و تاسیس تمدن اسلامی، کارکردهای جهانی برای تمدن اسلامی تعریف و عملیاتی کرد. 🔸: ایجاد یک نوع "انسان گرایی جهانی" با رویکرد دینی با جهت داری تمدنی؛ 🔸: ایجاد یک نوع "مدنیت جهانی" متمایز در هستی شناختی و معرفت شناختی در مقایسه با سایر تمدن های جهانی؛ 🔸: ایجاد یک نوع "فرهنگ جهانی" جدید با رویکرد دینی در امتداد فرهنگ تمدنی؛ 🔸: ایجاد یک نوع "فلسفه جهانی" مبتنی بر یک نوع فلسفه علم دینی تاسیسی؛ 🔸: ایجاد یک نوع "علم تمدنی جهانی" ناظر بر مسئولیت های اجتماعی جدید برای علم از حیث هستی شناسی علم؛ 🔸: ایجاد یک نوع "عقل تمدنی جهانی" ناظر بر کنش های تمدنی حاصل از تاسیس یک نوع عقلانیت دینی؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗 📚: ‌‌ وجود دارد که باعث مطالعات هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی در سیره می شود. 🔻۱ ؛ 🔻۲ ؛ 🔻۳ ؛ 🔻۴ ؛ 🔶: سیره حوزه مطالعاتی نیست، بلکه ناظر به ماده و هستی سیره هست که در جهان منطقی و جهان تاریخی وجود عینی دارد و ماده مطالعات سیره پژوهی با رویکردهای گوناگون هست. 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول هست و چگونگی و چرایی ظهور و تطور پدیده های ناظر به سیره را توصیف و تحلیل زمانی و مکانی می کند 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول که با رویکرد فلسفی پدیده های ناظربه سیره رابه صورت فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کند.قانون شناسی در سیره پژوهی، خروجی اساسی مطالعات فلسفه سیره هست. 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه دوم که علم سیره را با رویکرد فلسفی مورد معرفت و مطالعه قرار می دهد.در واقع فلسفه علم سیره، علم شناسی فلسفی علم سیره هست، که در چهار حوزه هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی و روش ،علم سیره را تحلیل می کند. 📚 : 🔻: یک نوع معرفت درجه اول در ارتباط با پدیده های سیره؛ 🔻: یک نوع علم پیشینی در ارتباط با پدیده های سیره؛ 🔻: یک نوع فلسفه مضاف به امور در ارتباط با پدیده های سیره؛ 🔻: اکتشاف و تحلیل قانون شناسی از سیره، مساله اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم برانسان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر جهان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر عقل شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر علم شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 📙 بسیار مهم: 🔻: برای شناخت تمدن اسلامی در جهان منطقی و درجهان تاریخی، اکتشاف و تحلیل قوانین انسان شناسی، جهان شناسی، عقل شناسی و علم شناسی در سیره معصومان علیه السلام بسیار ضروری هست؛ 🔻: اکتشاف و تحلیل این قوانین از سیره معصومان علیه السلام ضرورت توجه به فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره را خیلی مضاعف می کند؛ 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗 📚 : در ارتباط با فسلفه سیره که به نوعی می توان آن را "علم شناسی فلسفی علم سیره" نامید،نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد. 🔸: یک نوع معرفت درجه دوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛ 🔸: یک نوع علم پسینی در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛ 🔸: یک نوع فلسفه مضاف به علوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد علم سیره؛ 🔸: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،شناخت انواع تبیین های عقلانی، علی و روایی و تحلیل فرآیند به کارگیری این تبیین ها در مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل عینیت تاریخی و موانع معرفت شناختی و روش شناختی آن در مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره با علوم همگون؛ 🔸: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست نظریه پردازی در مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات میان رشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات فرارشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: از مساله های اساسی فلسفه علم سیره، تحلیل دینی مطالعات سیره پژوهی براساس گزاره های دینی و علم دینی؛ 📙هم چنان که اشاره شد فلسفه نظری سیره مساله های متنوع گوناگون مرتبط با پدیده های سیره را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهد. یکی از این مساله های بسیار مهم و اساسی شناخت "" می باشد. 📙فلسفه نظری سیره مجموعه قوانین ناظر به "" را دراختیار مطالعات سیره پژوهی فلسفی قرار می دهد. بنابراین "" یک نوع "" و "" را در اختیار ما قرار می دهد. 📙این منطق انسان شناسی و قانون انسان شناسی حاصل از مطالعات فلسفی سیره، در مساله ها و مصادیق ذیل می تواند ظهور و بروز پیدا کند: 1⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی فرهنگی؛ 2⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی سیاسی؛ 3⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی اقتصادی؛ 4⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تاریخی؛ 5⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تمدنی؛ 6⃣منطق و قانون ناظر به علم شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛ 7⃣منطق و قانون ناظر به عقل شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛ 8⃣منطق و قانون ناظر به کنش های تمدنی در جهان تمدنی؛ 📙بنابراین در یک فرآیند مطالعاتی اکتشافی و تحلیلی با رویکرد فلسفی در سیره پژوهی، مجموعه ای از منطق ها و قوانین ناظربه انسان شناسی کشف و تحلیل فلسفی می شود. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔰 🔰 🔰گروه سیره معصومین(ع) پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می کند: 🏟 لینک ورود به نشست: 🌏 https://www.skyroom.online/ch/a2m/lecture 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📗در ارتباط با چیستی، ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی در ادوار تاریخی آن، از حیث "" حاکم برآن به صورت کلان، سه دیدگاه یا نظریه ذیل را می توان اکتشاف و تحلیل کرد: 🔰؛ چیستی،ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "وحدت گرایی تمدنی"؛ 🔰؛ چیستی،ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "تنوع گرایی تمدنی"؛ 🔰؛ چیستی، ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "تنوع گرایی بربستر وحدت گرایی تمدنی"؛ ❇️در ارتباط با این "تنوع گرایی" یا "تنوع گرایی بر بستر وحدت گرایی" در ماهیت و چیستی تمدن اسلامی،علت های فلسفی ذیل را می توان برشمرد: 📌: حاکمیت و جریان "تنوع پارادایمی فلسفه علم" در تمدن اسلامی؛ 📌: حاکمیت و جریان" تنوع فلسفه تاریخ الهیاتی" در تمدن اسلامی؛ 📌: حاکمیت و جریان" تنوع فلسفه تمدن الهیاتی" در تمدن اسلامی؛ 📌: حاکمیت و جریان" تنوع عقلانیت تمدنی" در تمدن اسلامی؛ 📌: حاکمیت و جریان" تنوع جهان بینی تمدنی" در تمدن اسلامی؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒یکی از فلسفه ها و کارکردهای معرفتی فلسفه علوم انسانی-اجتماعی، مقوله و مساله انسان شناسی است. 📒انسان شناسی انواع و گونه های متفاوتی دلرد، از جمله انسان شناسی تجربی،انسان شناسی عرفانی، انسان شناسی فلسفی، انسان شناسی فرهنگی و سایر انسان شناسی ها که محصول نظریه های تجربی، نظریه های فلسفی، نظریه های عرفانی، نظریه های فرهنگی و سایر نظریه هاست. 📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی نوع و گونه ای از انسان شناسی هاست که از اصالت و اعتبار هستی شناختی و معرفت شناختی برخوردار هست و در عرض سایر انسان شناسی ها قرار دارد. 📒اصالت و اعتبار انسان شناسی تاریخی-تمدنی،حاصل حضور هستی شناسانه و معرفت شناسانه نظریه های تاریخی-تمدنی در مطالعات تاریخی و تمدنی است. 📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی، یک نوع انسان شناسی عینی هست که شدت تجریدی و انتزاعی آن به مراتب کمتر از سایر گونه های انسان شناسی است. 📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی،تابع پارادایم حاکم بر نظریه های تاریخی-تمدنی هست. 📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم اثبات گرایی، نسبت به پارادایم تفسیر گرایی و پارادایم انتقاد گرایی، انسان شناسی تاریخی-تمدنی متمایزی تولید می کنند. 📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم های علم دینی و پارادایم های علوم انسانی-اجتماعی اسلامی، گونه و مدلی از انسان شناسی تاریخی-تمدنی دینی متمایز تولید می کنند. 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔊 📙کرسی ترویجی با عنوان «انسان‌شناسی تمدنی با رویکرد دینی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی 🗓در تاریخ پنجشنبه ۲ دیماه ۱۴۰۰ 🕰ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🏢در دانشگاه معارف اسلامی (بلوار جمهوری اسلامی، بین کوچه ۴ و ۶) برگزار می‌گردد. 🛑با توجه به محدودیت‌های بهداشتی، امکان حضور در کرسی از طریق مجازی فراهم شده است. 🔸ارائه کننده: جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی) 🔸دبیر علمی: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی) 🔸ناقدین: 1⃣حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر حبیب‌الله بابایی (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 2⃣جناب آقای دکتر غلامحسین گرامی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی) 🔸لینک ورود به جلسه: https://maaref.ac.ir/korsi2day/ 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
کرسی ترویجی با عنوان «انسان‌شناسی تمدنی با رویکرد دینی» 1⃣کرسی ترویجی با عنوان «انسان‌شناسی تمدنی با رویکرد دینی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، با ارائه دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی استادیار دانشگاه معارف اسلامی و نقد و ارزیابی آقایان حجت‌الاسلام دکتر حبیب‌الله بابایی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دکتر غلامحسین گرامی استادیار دانشگاه معارف اسلامی و دبیری آقای دکتر ابوذر رجبی استادیار دانشگاه معارف اسلامی روز پنج‌شنبه دوم دی‌ماه ۱۴۰۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
کرسی ترویجی با عنوان «انسان‌شناسی تمدنی با رویکرد دینی» 2⃣در ابتدا دکتر میرمحمدی درباره اصل نظریه خود توضیحاتی ارائه کردند و گفتند ضرورت بحث از انسان‌شناسی تمدنی و عدم کارهای پژوهشی در این زمینه، مقتضی است تا به این مقوله مهم توجه جدی شود. ایشان در ادامه بیان داشتند انسان‌شناسی تمدنی با رویکرد دینی، مسأله‌ای است که از حیثی در فلسفه نظری تمدن با رویکرد دینی و از حیثی در فلسفه علم تمدن با رویکرد دینی مورد مطالعه و شناخت قرار می‌گیرد. انسان‌شناسی تمدنی به معنی شناخت و تحلیل انسان و کنش‌های انسانی در جهان تمدنی، مسأله‌ای اساسی در فلسفه نظری تمدن است. در انسان‌شناسی تمدنی در حوزه معرفتی فلسفه نظری تمدن به سطحی از انسان‌شناسی پرداخته می‌شود که کنش‌های انسانی در جهان تمدنی را مورد تحلیل فلسفی قرار می‌دهد. این استادیار دانشگاه معارف در ادامه مباحث خود اشاره کردند که انسان‌شناسی تمدنی ظرفیت‌هایی را برای مطالعات تمدنی و تمدن‌پژوهی ایجاد می‌کند. این ظرفیت‌های مطالعاتی درحوزه‌های هستی‌شناسی تمدنی، معرفت‌شناسی تمدنی و روش‌شناسی تمدنی می‌تواند صورت گیرد. وی در ادامه به ظرفیت‌شناسی مطالعات انسان‌شناسی تمدنی در دو ساحت فلسفه نظری تمدن و در فلسفه علم تمدن اشاره کردند. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
کرسی ترویجی با عنوان «انسان‌شناسی تمدنی با رویکرد دینی» 3⃣در این کرسی حجه‌الاسلام دکتر بابایی به عنوان یکی از ناقدان جلسه اصل توجه به این موضوع را قابل توجه و تشکر دانستند. در ادامه ملاحظاتی را درباره موضوع ارائه شده بیان کردند که عبارتند از: درباره رویکرد دین بهتر بود قید الهیات تمدنی را می‌آوردیم. انسان‌شناسی تمدنی با رویکرد دینی، چه نسبتی با انسان جدید و معاصر دارد؟ پاسخ آن باید در موضوع انسان‌شناسی تمدنی با رویکرد دینی مشخص شود. استنطاق از علم النفس فلسفی و عرفانی ممکن است برخی از سوالات و مسائل ما در حوزه انسان‌شناسی تمدنی را پاسخ دهد. باید ارائه این امر به نصوص انسان‌شناسی فلسفی و عرفانی صورت گیرد. نکته دیگر آنکه در میان پروژه‌هایی که درباره انسان‌شناسی در میان برخی از صاحب‌نظران مانند گولن، آصفی و مالک بن نبی صورت گرفته، ممکن است مسئله انسان‌شناسی تمدنی قابل پیگیری باشد. برای انضمامی شدن بحث و فاصله گرفتن از مباحث انتزاعی مناسب است مسئله تاریخ انسان به صورت عام و تاریخ انسان تمدنی به صورت خاص برای تصویر انسان‌های تمدنی بیان شود و نمودار آن به تصویر کشیده شود. 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
کرسی ترویجی با عنوان «انسان‌شناسی تمدنی با رویکرد دینی» 4⃣دکتر گرامی به عنوان ناقد دوم گره‌زدن بحث انسان‌شناسی را به تمدن در موضوع این کرسی قابل‌توجه دانستند. از ابهامات موضوع ارائه شده مشخص نبودن تعریف انسان‌شناسی و تمدن و دین است. از آنجا که امروزه واژه انسان‌شناسی تعاریف متعددی دارد، باید در متن ارائه شده این کرسی مراد از انسان‌شناسی مشخص شود. اگر مراد معنای رایج در غرب باشد، که تناسب با آنتروپولوژی پیدا می‌کند. عمدتاً آنتروپولوژی ناظر به فرهنگ‌ها است و به گونه‌ای با عنوان این کرسی هم ارتباط پیدا می‌کند. اما از سویی قید رویکرد دینی در انتهای عنوان این کرسی با آنتروپولوژی تناسبی ندارد. برای رفع ابهام باید تعریف مشخصی از انسان‌شناسی بیان شود. در واژه تمدن هم همین مشکل وجود دارد. انبوهی از تعارف ذیل تمدن وجود دارد. در این کرسی مراد از تمدن کدام یک از این معانی است. همین‌طور قید رویکرد دینی در این موضوع ابهام دارد و اعلام موضع در هر یک از این موارد لازم است. بعد از رفع این ابهامات باید الگوی انسان تمدنی دینی ارائه شود. در پایان جلسه دکتر میرمحمدی به برخی از اشکالات ناقدان پاسخ دادند. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50