eitaa logo
علم الحدیث
12.6هزار دنبال‌کننده
77 عکس
222 ویدیو
72 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی در مورد مورد قرار است صحبت کنیم لاجرم اول باید سراغ 👈 اموال پیامبر صلی الله علیه و اله 👈 ثانیا سراغ پیامبر صلی الله علیه و اله: 👇 1⃣: یا در مدینه بودند که مهمترین آنان هفت حائط بود { هفت باغ} 2⃣: یا بیرون بیرون {خیبر} حوائط سبع: به معنای است و به دیواری گفته میشود که به عنوان حفاظ دور تا دور یک زمین یا یک کشیده می شود. 👈حوائط سبع شامل هفت باغ می شدند که هر کدام آنقدر مهم بوده اند که اسم جداگانه‌ای داشته اند داستان این حوائط سبع:👇 حوائط سبع متعلق به یکی از بزرگان یهود بود به نام که در بین یهود معروف به ثروت بوده است َ مُخَيْرِيقٌ‏ وَ كَانَ أَكْثَرَهُمْ مَالًا وَ حَدَائِق‏ ۱ 👈مخیریق در هنگامه به سراغ رفت و گفت مگر الان پیامبر اسلام در حال جنگ با شرک نیست⁉️مگر یهود مخالف نیست⁉️ پس به کمک پیامبر اسلام برویم ولی یهودیان گفتند که امروز شنبه است و کار ممنوع است . مخیریق گفت که در روز شنبه کار ممنوع است ولی دفاع ممنوع نیست. لذا مخیریق به تنها به کمک پیامبر صلی الله علیه و اله در جنگ احد رفت 👈مخیریق در بین اعلام کرد که چون در جنگ احد احتمال کشته شدن من است به این خاطر در برابر همه اعلام کرد که اگر من کشته شوم سبع برای پیامبر صلی الله علیه و اله است و هیچ یهودی حق ندارد ادعاء ملکیت کند مخیریق در جنگ احد به شهادت رسید و هفتگانه به پیامبر صلی الله علیه و اله رسید ۲ 📚منابع ۱::إعلام الورى 69 ۲: المغازي الواقدي ج1 ص262 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حالِ خرابمو ببین )_۲۰۲۲_۱۲_۱۵_۲۰_۱۸_۱۷_۳۱۳.mp3
3.85M
حال خراب منو ببین غمت زمین گیرم کرده 😭یا اماه 😭دالکه گریه کنید مادر ما بی گناه بود😭
باغ های هفتگانه 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ أَ لَا أُقْرِئُكَ وَصِيَّةَ فَاطِمَةَ ع قَالَ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَأَخْرَجَ حُقّاً أَوْ سَفَطاً فَأَخْرَجَ مِنْهُ كِتَاباً فَقَرَأَهُ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* هَذَا مَا أَوْصَتْ بِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْصَتْ بِحَوَائِطِهَا السَّبْعَةِ الْعَوَافِ وَ الدَّلَالِ وَ الْبُرْقَةِ وَ الْمِيثَبِ وَ الْحَسْنَى وَ الصَّافِيَةِ وَ مَا لِأُمِّ إِبْرَاهِيمَ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَإِنْ مَضَى عَلِيٌّ فَإِلَى الْحَسَنِ فَإِنْ مَضَى الْحَسَنُ فَإِلَى الْحُسَيْنِ فَإِنْ مَضَى الْحُسَيْنُ فَإِلَى الْأَكْبَرِ مِنْ وُلْدِي شَهِدَ اللَّهُ عَلَى ذَلِكَ وَ الْمِقْدَادُ بْنُ الْأَسْوَدِ وَ الزُّبَيْرُ بْنُ الْعَوَّامِ وَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ.۱ 🔰ابو جعفر باقر- عليه السلام- گفت: مى‏خواهى جده‏ام فاطمه- عليها السلام- را بر تو بخوانم؟ من گفتم: بلى. ابو جعفر جعبه كوچكى آورد، و شايد سبد كوچكى، و نوشته‏اى را از آن خارج كرد و چنين خواند: 👈 بسم اللّه الرحمن الرحيم. اين وصيتنامه دخت محمد رسول خداست. وصيت كرد تمام هفت عواف، دلال، برقه، ، حسنى، صافيه و باغچه‏اى كه در اختيار ماريه قبطيه مادر ابراهيم بود؛ و اجراى وصيت را برعهده على بن ابى طالب واگذار نمود، و اگر على از دنيا برود برعهده حسن، و اگر حسن از دنيا برود برعهده است، و اگر حسين از دنيا برود برعهده فرزند بزرگترم خواهد بود، نه از فرزندان على كه متصدى اجراى وصيت باشد؛ شاهد اين وصيت خداست و مقداد بن اسود كندى و بن عوام؛ و سند على بن‏ ابی طالب 🔺مرحوم سید بن در به پسرش اینگونه بیان می دارند: 👈و قد وهب‏ جدك‏ محمدا صلّى اللّه عليه و آله امك فاطمة صلوات اللّه عليها فدكا و العوالي من جملة مواهبه‏۲ 🔺پسرم: جد تو پیامبر صلی الله علیه و اله به مادر شما حضرت زهرا سلام الله علیها فدک و عوالی{ باغ های هفت گانه} را هبه کرد 📚:منابع: ۱: الکافی ج ۷ ص ۴۸ ۲: كشف المحجة لثمرة المهجة، ص: 182 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اموال خیبر: اموال خیبر به دو دسته تقسیم می شوند 1⃣: اموالی که با جنگ تصرف شده بودند 2⃣:اموالی که بدون جنگ تصرف شده بودند 👈اموالی که با جنگ به دست آورده شده اند چون مسلمین تلاش کرده اند در آن اموال سهم دارند 👈ولی اموالی که بدون جنگ تصرف شده اند چون مسلمین هیچ زحمتی برای به دست آوردن آنان نکرده اند لذا هیچ سهمی در آنان ندارند این قسم فئ نام دارد 🔺وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ۱ اموال و زمین هایی را که خدا به عنوان غنیمت به پیامبرش بازگرداند، شما برای به دست آوردنش اسب و شتری نتازاندید [و در نتیجه به زحمت نیفتادید]، ولی خدا پیامبرانش را بر هر که بخواهد مسلط و چیره می کند، و خدا بر هر کاری تواناست. 👈قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ خُصُوصِيَةٌ خَصَّهُمُ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ بِهَا وَ اصْطَفَاهُمْ عَلَى الْأُمَّةِ فَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص قَالَ ادْعُوا إِلَيَّ فَاطِمَةَ فَدُعِيَتْ لَهُ فَقَالَ يَا فَاطِمَةُ قَالَتْ لَبَّيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ هَذِهِ فَدَكُ مِمَّا هِيَ لَمْ يُوجَفْ عَلَيْهِ بِالْخَيْلِ وَ لا رِكابٍ وَ هِيَ لِي خَاصَّةً دُونَ الْمُسْلِمِينَ وَ قَدْ جَعَلْتُهَا لَكِ لِمَا أَمَرَنِيَ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ فَخُذِيهَا لَكِ وَ لِوُلْدِك‏۲ 🔺 امام رضا علیه السلام فرمودند: آيه شريفه: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ» (حقّ خويشاوند را بده- اسراء: 26) اين آيه دلالت دارد بر خصوصيّتى كه خداوند عزيز جبّار آنان را به آن اختصاص داده و بر ساير امّت برگزيده است، آنگاه كه اين آيه نازل شد، پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله فرمود: فاطمه را نزد من فراخوانيد، فاطمه را فرا خواندند، حضرت فرمود: اى فاطمه! حضرت فاطمه عرض كرد: بله يا رسول اللَّه! حضرت فرمود: اين فدك از جمله غنائمى است كه بدون جنگ بدست آمده است و لذا (طبق حكم خدا) مال من است و سايرين در آن سهمى ندارند، و حال كه خداوند مرا امر فرمود، آن را به تو بخشيدم، آن را بگير، مال تو و فرزندان تو است‏ 📚: منابع: ۱: حشر ۶ ۲:عيون أخبار ج‏1، ص: 233 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فدک کجاست ...؟ 📎 فدك ؛ نام يكى از دهكده ‏هاى آباد و حاصل‏ خيزِ نزديكِ شرقِ خيبر است و تا مدينه ، حدودا 165 كيلومتر فاصله دارد .۱ ✿ چگونه فدک به پیامبر صلی الله علیه وآله رسید ...❓ 📎 در سال هفتم هجرى ، قلعه‏ هاى خيبر که منطقه یهود نشین بود ، يكى پس از ديگرى فتح شدند و قدرت مركزى يهود در هم شكست 📎 ساكنان منطقه فدك تسليم شدند و در برابر پيامبر صلی الله علیه وآله متعهد شدند كه نيمى از زمين‏ ها و باغ‏ هاى خود را به آن حضرت واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگه دارند. افزون بر اين ، آن ها كشاورزى سهم پيامبر را هم بر عهده گرفتند ؛ تا در برابرش مزدى دريافت كنندبه چه دلیل فدک به حضرت فاطمه سلام الله علیها به ارث رسید ...❓ 📎 سرزمين ‏هايى كه بدون هجوم نظامى و با صلح به دست مسلمانان میفتاد ، به شخص رسول خدا(صلى الله عليه وآله) تعلق داشت و مسلمانان در آن هيچ حقى نداشتند . فدك نيز اين گونه به دست مسلمانان افتاد و به گفته مورخ بزرگ ، طبرى، «فدك ملك خالص پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله) بود؛ زيرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پياده نظام نگشودند .۲ سرانجام فدک چه شد ...❓ 📎 وقتى آيه « وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ...»؛اسراء (17)، آيه 26 «حق خويشان خود را بپرداز» ، نازل شد؛ پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله ، دخترش فاطمه(عليها السلام) را خواست و فدك را به او بخشيد .۳ 📚حموى، معجم البلدان، ج 5، ص 417 .۱ 📚تاريخ طبرى، ج 2، ص 302 .۲ 📚مجمع البيان، ج 3، ص 411 .۳ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
💠مروری بر ماجرای فدک، از زبان امام کاظم علیه السلام از علی بن أسباط نقل شده است: 🍃وقتی امام موسی کاظم (علیه‌السلام) بر مهدی عباسی وارد شدند، دیدند که او در حال بازپس دادنِ اموال به‌زورگرفته‌شده است. 🔶پس به او فرمودند: 🔸«ای امیر مؤمنان! پس چرا مالی که از ما به زور گرفته شده است، به ما برنمی‌گردد؟ 🔷خلیفه گفت: 🔹کدام مال، ای ابوالحسن؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«زمانی که خداوند (تبارک‌وتعالی)، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را در فدک و مناطق اطرافش بدون لشکرکشی به پیروزی رساند، این آیه را بر پیامبرش نازل فرمود که: 🔅«وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»؛ «حقِ نزدیکانت را بده» (إسراء:۲۶) 🔸رسول خدا متوجه نشدند که منظور چه کسانی هستند، به‌همین‌خاطر برای دانستن آن، به جبرئیل (علیه‌السلام) مراجعه فرمودند. جبرئیل نیز به پروردگارش مراجعه کرد. 🔅خداوند بر ایشان وحی فرمود که «فدک را به فاطمه (سلام‌الله‌علیهما) بده.» 🔸پس رسول خدا حضرت زهرا را خواستند و به ایشان فرمودند: «خداوند به من دستور داده است که فدک را به تو بدهم.» 🔸حضرت زهرا فرمودند: «ای رسول خدا! (این هدیه را) از خداوند و رسول خدا می‌پذیرم.» 🔸از آن پس، تا وقتی که رسول خدا زنده بودند، وکلا (نمایندگانِ) حضرت زهرا در فدک حاضر بودند. اما زمانی که ابوبکر حاکم شد، وکلای ایشان را از فدک اخراج کرد. 🔸حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) نزد ابوبکر رفتند و از او خواستند که فدک را به ایشان برگرداند. 🔹ابوبکر گفت: یک نفر را – چه سیاه باشد و چه سرخ – بیاور که شهادت دهد که فدک از آنِ توست. 🔸حضرت زهرا، امیرالمؤمنین و اُم‌أیمَن را آوردند و آن‌دو نفر به نفع ایشان شهادت دادند. ابوبکر نیز دستوری را برای توقّفِ تعرّض به فدک، مکتوب کرد. حضرت زهرا از نزد ابوبکر رفتند، درحالی‌که آن نامه همراهشان بود. 🔹عُمر با ایشان روبه‌رو شد و گفت: ای دختر محمد! چیزی که همراهت است، چیست؟ 🔸حضرت زهرا فرمودند: «نامه‌ای است که ابن ابی‌قُحافه (ابوبکر) برایم نوشته است.» 🔹عمر گفت: آن را به من نشان بده. 🔸حضرت زهرا نامه را به او ندادند. آن را از دستان ایشان ربود و نگاه کرد. سپس آب دهان روی آن انداخت و نوشته‌هایش را پاک کرد و پاره‌اش کرد. 🔹آن‌گاه به ایشان گفت: پدرت فدک را با لشکرکشی نگرفته است که تو بخواهی ریسمان به گردن ما بیاندازی (و ما را محکوم کنی!)» 🔷مهدی عباسی به امام کاظم (علیه‌السلام) گفت: 🔹ای ابوالحسن! محدوده فدک را برایم بگو. 🔶امام کاظم (علیه‌السلام) فرمودند: 🔸«یک مرزِ آن؛ کوه احد است، یک مرزش: عَریش مصر است، یک مرزش ساحل دریا است و یک مرزش نیز دومة‌الجَندَل.» 🔷خلیفه به حضرت گفت: 🔹همه این سرزمین‌ها؟! 🔶حضرت فرمودند: 🔸«بله، ای امیر مؤمنان! همه‌اش. همه این‌ها از سرزمین‌هایی است رسول خدا به آن‌ها لشگرکشی نکرده است.» 🔷خلیفه گفت: 🔹این خیلی زیاد است، درباره‌اش فکر می‌کنم. 📚الكافي، ج۱، ص۵۴۳ 📚تهذيب‌الأحكام، ج۴، ص۱۴۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
💠مروری بر ماجرای فدک، از زبان امام کاظم علیه السلام از علی بن أسباط نقل شده است: 🍃وقتی امام موسی ک
سلام🙋‍♂ چندتا نکته: 1⃣: اینکه امام کاظم علیه السلام؛ خلیفه عباسی را امیرالمومنین خطاب میکند👈 از باب تقیه است 2⃣: فدک از حیث مالی برای اهل بیت علیهم‌السلام مهم نبوده ولی از حیث اینکه نماد مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها بوده اهمیت دارد 3⃣: اینکه خلیفه اول قباله فدک را پس داد. ولی خلیفه دوم مانع شد؛ فکر نکنید که خلیفه او آدم دل رحمی بوده است👈 بلکه تماما نقشه و دسیسه بوده که خلیفه اول قباله فدک را پس بدهد ولی خلیفه دوم به زور پس بگیرد 4⃣: طبق قاعده ید فدک متعلق به حضرت زهرا سلام الله علیها بود و خلیفه اول باید شاهد می آورد 👈قاعده ید؛ وقتی شخصی بر مالی یا زمینی تسلط دارد؛ این تسلط داشتن قاعده ید نامیده می شود و دلالت بر مالکیت شخص میکند و اگر شخص ثانی ادعاء دیگه ای داشته باشد شخص ثانی باید شاهد بیاورد نه شخص مالک 5⃣: چرایی غصب فدک به دست خلفاء غاصب و جور را انشاءالله عرض میکنم ✍: فدک
ارزش مالی فدک برای فهمیدن ارزش مالی فدک به این دو گزارش دقت کنید 1⃣: و قلت لمتكلم من متكلمي الإمامية يعرف بعلي بن تقي من بلدة النيل و هل كانت فدك إلا نخلا يسيرا و عقارا ليس بذلك الخطير فقال لي ليس الأمر كذلك بل كانت جليلة جدا و كان فيها من النخل نحو ما بالكوفة الآن‏ 🔺 ابن ابی الحدید از علماء اهل سنت نقل میکند که در حال بحث و گفتگو با یکی از علمائ شیعه بودم من{ ابن ابی الحدید} به وی گفتم که فدک ارزش مالی نداشت که خلیفه به فدک طمع بکند⁉️ عالم شیعه گفت👈 این سخن درست نیست نخل های آن زمان فدک به اندازه نخل های الان کوفه بوده است ⬅️ ابن ابی الحدید متوفی 656 بوده است این سخن حدود 650 سال بعد از غصب فدک گفته شده است 2⃣: وقتی عمر بن الخطاب قصد داشت که یهودیان را از منطقه فدک بیرون کند نصف قیمت فدک را به آنان داد که نصف قیمت فدک می شد 👈پانصد هزار درهم 🔺 فقوّموا أرض فدك و نخلها، فأخذها عمر و دفع إليهم قيمة النصف الذي لهم، و كان مبلغ ذلك خمسين ألف درهم‏ 📚: منابع ۱:شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ص ۹۸ ۲:السقیفه و فدک ص ۹۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
برای متوجه شدن ارزش وحشتناک مالی فدک به این نکات توجه کنید👇 نکته1⃣</span>: که سابقه بودن اسلام را دارد؛ و زمین های عراق از شدت حاصلخیز بودن نسبتا به و مابقی اسلام به ارض السواد مشهور بودند. ارض السواد یعنی زمین های 👈 از دور که به زمین های سرزمین نگاه کنید از شدت سرسبزی به سیاه متمایل است. 👈حال با این اوصاف ۶۵۰ سال بعد از غصب ؛ گفته می شود نخل های فدک با نخل های برابر است نکته2⃣</span>: به روایت دقت کنید لطفا👇 🛑مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنَّ مَوْلاَكَ عَلِيَّ بْنَ مَهْزِيَارَ أَوْصَى أَنْ يُحَجَّ عَنْهُ مِنْ ضَيْعَةٍ صَيَّرَ رُبُعَهَا لَكَ فِي كُلِّ سَنَةٍ حَجَّةً إِلَى عِشْرِينَ دِينَاراً وَ أَنَّهُ قَدِ اِنْقَطَعَ طَرِيقُ اَلْبَصْرَةِ فَتَضَاعَفُ اَلْمَئُونَةُ عَلَى اَلنَّاسِ فَلَيْسَ يَكْتَفُونَ بِعِشْرِينَ دِينَاراً وَ كَذَلِكَ أَوْصَى عِدَّةٌ مِنْ مَوَالِيكَ فِي حِجَجِهِمْ فَكَتَبَ يُجْعَلُ ثَلاَثُ حِجَجٍ حَجَّتَيْنِ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ ۱ . 🔺ابراهيم بن مهزيار گويد: طى نامه‌اى به امام حسن عسكرى عليه السّلام نوشتم: دوستدار شما على بن مهزيار كرد كه از مزرعه‌اى كه يك چهارم آن مال شماست در هر سال حجى تا بيست دينار انجام شود. اكنون راه بصره مسدود است و هزينه سفر براى مردم بيشتر شده و بيست دينار كافى نيست. البته عدّه‌اى ديگر از دوستان شما نيز اين‌گونه وصيّت كرده‌اند (تكليف چيست‌؟) حضرتش مرقوم فرمود: هزينه سه سفر حج را دو سفر حج قرار دهيد( ۶۰ دینار برای دو حج)، ان شاء اللّه. ⬅️در روایت بالا راوی از امام حسن عسکری علیه السلام در مورد اجیر شدن برای سوال میکند(یعنی تقریبا ۲۴۵ سال بعد از غصب فدک) نتیجه روایت👈در ۲۴۵ سال بعد از فدک شخصی با ۳۰ دینار از می توانسته به حج برود. وقتی ۲۴۵ سال بعد از غصب فدک ۳۰ دینار اینقدر ارزش مالی دارد پس زمانی که نصف قیمت فدک ۵۰۰ هزار دینار است چقدر می شود⁉️⁉️⁉️ 👈پست قبلی رو هم بخونید👉 ✍: ادمین نوشت 📚:منابع: ۱:کافی ج۴ص۳۱۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
#فاطمیه #حجاب #امام_زمان #تخریب_چی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سوال در لینک ناشناس سلام درمورد عکسی که گذاشتین در مورد دهه اول ودوم فاطمیه تفاوت در نقطه را لحاظ نکنیم تفاوت در شکل دندانه را بخواهیم لحاظ کنیم میشه توضیح بدید؟ سلام وقتتون بخیر: در سبعین قبل از ع ۴ تا دندانه است که سه تا متعلق به سین و یکی متعلق به باء است و در تسعین قبل از ع ۴تا دندانه است. ۳ تا متعلق به سین و یکی هم متعلق به تاء و وقتی که نقطه نباشد تشخیص تسعین (۹۰) و سبعین (۷۰) امکان ندارد 🌹یاحق ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وقتی خلیفه اول با حیله غصب خلافت کرد با دو مشکل مواجهه بود 1⃣ : نیاز به یک منبع مالی هنگفت 2⃣: خلع سلاح اقتصادی مخالفین نیاز به منبع مالی هنگفت👇👇👇 🔺چون حکومت بدون پول که اداره نمی شود 👈زیرا ابابکر غصب خلافت کرده بود لذا باید منبع مالی هنگفتی برای خریدن مخالفین یا سرکوب کردن مخالفین در دست داشته باشد نکته خاص در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله مکانی به اسم بیت المال وجود نداشت که ابوبکر بعد از به خلافت رسیدن از بیت المال خرج کند ⬅️چون در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله؛ منبع در آمد حکومت 👈یا غنائم جنگی بود که غنائم جنگی مستقیم بین رزمندگان تقسیم میشد 👈یا زکات بود که زکات هم محل خرج معینی داشت پس عللنا پولی باقی نمی ماند برای اینکه بخواهند مکانی به اسم بیت المال ایجاد کنند بلکه کلا نظریه ایجاد بیت المال از طرف خلیفه دوم داده شد 👈چون فتوحات به اسم اسلام ولی بخاطر غنائم در زمان خلفاء غاصب زیاد بود و محلی برای نگهدای آنان نیاز بود لذا در زمان خلیفه اول نظریه ایجاد مکانی برای نگهداری بیت المال را داده شد 🔺سیوطی در وقتی در صدد بیان خصوصیت های ابوبکر هست قسمتی دارد به اسم اولین های ابوبکر: یکی از این اولین ها ایجاد مکانی برای بیت المال است 👈 ومنها: أنه أول من اتخذ بيت المال.. 📚:تاريخ الخلفاء ج1 ص 174 2⃣: خلع سلاح اقتصادی مخالفین توضیح پست بعدی انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
🛑لما استخلف أبو بكر أصبح غاديا إلى السوق وعلى رقبته أثواب يتجر بها فلقيه عمر بن الخطاب وأبو عبيدة بن الجراح فقالا له أين تريد يا خليفة رسول الله قال السوق قالا تصنع ماذا وقد وليت أمر المسلمين قال فمن أين أطعم عيالي قالا له انطلق حتى نفرض لك شيئا فانطلق معهما ففرضوا له كل يوم 🔰زمانی که ابوبکر خلیفه شد روزی اول صبح به بازار رفت و مقداری پارچه به دوش گرفت و در کوچه های مدینه به راه افتاد، تا با آنخا تجارت کند پس عمر عمر و ابوعبیده جراح به او برخورد کردند و گفتند چه کار میکنی؟ ای خلیفه رسول خدا؟ گفت: کاسبی.گفتند دست فروشی میکنی در حالی که امارت مسلمین را داری؟ گفت از کجا شکم زن و فرزندانم را سیر کنم؟ گفتند: این کار را رها کن برای تو سهمی در نظر می گیریم. او نیز این کار را رها کرد، پس برای او هر روز سهمی مقرر کردند 📚: الطبقات الكبرى ابن سعد ج3 ص 184 🔺گزارش فوق به صراحت نشان از وضعیت مالی افتضاح خلافت ابوبکر دارد برای رفع همچین معضلی چه چیزی بهتر از فدک که ارزش مالی ما فوق تصوری دارد⁉️ 👈لذا دستگاه غاصب خلافت به فکر غصب فدک افتاد به دو دلیل اصلی👇 1⃣ : جبران فقر مادی حکومت غاصب و پیش برد افکار شوم سقیفه 2⃣: فدک ارزش مالی فوق العاده ای داشت لذا دستگاه خلافت نمیتوانست ببیند این ارزش مالی به دست کسانی باشند که خود دایه دار حکومت هستند لذا دست به خلع سلاح اقتصادی بنی هاشم زد تا بنی هاشم نه تنها در یار و انصار تنها بمانند بلکه از حیث مالی هم نتواند حق خود را پس بگیرند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
داشتم یه کتاب در مورد تاریخ اسلام مربوط به دوران خلافت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله می خوندم فهرس کتابش چشممو گرفت برای غصب فدک نوشته بود 👈خلع سلاح اقتصادی اهل البیت علیهم السلام 🔺استفاده از کلمات برای غصب فدک واقعا تحسین برانگیز بود ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
🛑فَلَمَّا اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ، قَسَّمَ بَيْنَهُمْ قَسْمًا، فَبَعَثَ إِلَى عَجُوزٍ مِنْ بَنِي عَدِيِّ بْنِ النَّجَّارِ يقسمها مع زيد بن ثابت. فقال: ما هذا؟ قال: قسم قسمه أبو بَكْرٍ. فَقَالَتْ: أَتَرْشُونِي عَنْ دِينِي؟ قَالَ: لا. قالت: أَتَخَافُونِي أَنْ أَدَعَ مَا أَنَا عَلَيْهِ؟ قَالَ: لا. قالت: فو اللَّه لا آخُذُ مِنْهُ شَيْئًا. فَرَجَعَ زَيْدٌ إِلَى أَبِي بَكْرٍ، فَأَخْبَرَهُ بِمَا قَالَتْ. فَقَالَ: وَنَحْنُ واللَّه لا نَأْخُذُ مِمَّا أَعْطَيْنَاهَا شَيْئًا أَبَدًا. 🔰وقتی مردم دور ابوبکر جمع شدند{ دیرگ مخالفتی با او نبود و او خلیفه شد} یک تقسیمی بین مردم قسمت کرد.سهمیه یک پیرزن از بنی عدی بن النجار را توسط زید بن ثابت فرستاد.پیرزن به زید بن ثابت گفت، این چه پولی است؟ زید گفت، تقسیمی است که ابوبکر برای زنان قرار داده است.آن زن گفت آیا به من در امر دین رشوه می‌دهی؟ گفتند: خیر، گفت: می‌ترسید من آنچه را که در دست دارم و به ان ملتزم هستم را کنار بگذارم؟ گفتند خیر، گفت، به خدا سوگند من چیزی از این پول را نمی‌گیرم.پس زید، نزد ابوبکر بازگشت و این خبر را به او رساند. ابوبکر گفت، ما هم از پولی که بخشیده‌ایم چیزی پس نمی‌گیریم 📚: انساب الاشراف ج 1 ص580 نکات گزارش 1⃣: وقتی که ابوبکر فدک را با آن ارزش مالی هنگفت غصب کرد پس باید شروع به تقسیم کردن پول بکند تا مردم را ساکت نگه دارد. وقتی مردم بفهمند که با غصب فدک به آنان هم سهمی رسیده است دیگر تمایلی برای احقائق الحق ندارند 2⃣: پیرزن به عُمّال ابوبکر گفت «أَتَرْشُونِي عَنْ دِينِي» آیا قصد دارید به من در مقابل دینم رشوه بدهید؟ رشوه به معنای آن است که کسی در مقابل انجام{فعل یا ترک} کاری چیزی بدهند.در زبان عربی حرف«عن» به معنای اعراض و روی برگرداندن است . و معنای دقیق حرف پیرزن این است آیا به من رشوه می دهید که دست از دین خود بردارم؟ 👈به عبارت دیگر پیرزن قصد حفظ دین خود را دارد، نباید پول را بپذیرد و در صورت پذیرفتن پول باید از دینش دست بردارد. بنابراین می شود فهمید که این زن از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام است. و الا اگر از موافقین ابوبکر بود معنا نداشت که بگوید به من رشوه می دهید دست از اعتقاد خود به خلافت ابوبکر بردارم؟ ✍:ادامه نکات‌گزارش در پست بعدی انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
3⃣: در ادامه می‎‌گوید: 《ان ادع ما انا علیه؟》آیا می ترسید من از انچه بدان ملتزم هستم دست بکشم؟ اگر منظور پیرزن از«ما انا علیه» به باشد.در این صورت؛ عبارت«اتراشونی عن دینی» بی معنا خواهد بود.پس ابوبکر به پیرزن رشوه داد برای اینکه از اعتقاد خود دست بردارد. 👈و منظور از«ما انا علیه» عقیده بر صحت خلافت ابوبکر نمی تواند باشد چون در این صورت تناقض لازم می‌آید، در نتیجه منظور از « انچه بدان ملتزم هستم» عدم علنی و قیام، علیه ابوبکر می‌باشد زیرا شیعیان ملتزم بودند نمایند، و علیه اقدامی نکنند 4⃣: در انتهاء وقتی زید بن ثابت نزد ابابکر می رود و به وی می گوید که آن پیرزن را قبول نکرد.ابابکر می گوید چیزی که ما داده ایم پس نمیگیرم! سوال👇 جناب : شما که مالی از خود نداشتید پس این هم که قصد داشتید به پیرزن بدهید از بیت المال بوده است. شما چه حقی در بیت المال دارید که می گویید من چیزی که داده ام پس نمیگیرم؟ و در انتهاء👈نه پیرزن اموال را قبول کرد و نه ابابکر؛ این یعنی تمام آن اموال به سمت بن ثابت رفت 5⃣: اینکه چرا ابابکر برای این پیرزن پول فرستاده بود نشان از صاحب بودن آن پیرزن است. زنان به خودی خود در خلافت ابابکر اهمیتی نداشتند نه در بیعت گرفتن و نه در.... ولی زنان بر روی مردان تاثیر داشتند مثل زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها برای زنان و خطبه خواندند و باعث رسوایی خلفاء شدند 6⃣: همین گزارش‌در کتاب طبقات ابن سعد ج ۲ ص ۱۸۲ وارد شده اند با اندک اختلافی در متن «فقالت أتراشوني عن ديني فقالوا لا» دقت کنید وقتی پیرزن از آنان سوال میکند با لفظ «قالوا» که جمع است جواب می دهند یعنی در این تقسیمی زید بن ثابت تنها نبوده است بلکه عده‌ای به زید بن ثابت تقسیم کردن پول مردم را داشته اند خلاصه پیرزن انصاری به زید بن ثابت می گوید اگر به من رشوه می‌دهید تا دست از ولایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام بردارم، من هرگز دست از خویش برنخواهم داشت، و اگر رشوه به این جهت است که من با ابوبکر مخالفت نکنم و از انچه {که به عنوان } بدان ملتزم هستم، دست برندارم، من این کار را نخواهم کرد و به عنوان شیعه حضرت امیرالمومنین علیه السلام به التزام خود پایبند خواهم ماند در نتیجه نیازی به نیست و من هم به پول شما احتیاجی ندارم ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
به چه دلیل قبر مادر مخفی است⁉️ ➖مرحوم شيخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت مى‌نويسد: 🛑عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ‏]. 🔰علي بن ابوحمزه از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه سلام الله عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند. 📕 الصدوق، أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين (متوفاي381هـ)، علل الشرايع، ج‏1، ص185 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖آیا حضرت زهرا سلام الله علیها از خدا درخواست مرگ کردند❓ ➖شاید تا به حال این سوال برای شما پیش آمده باشد. 🤔 یا کسی از شما پرسیده باشد که ❓چگونه است که حضرت زهرا "سلام الله علیها "از خداوند در خواست میکند که مرگ مرا زود برسان. با اینکه ما بارها وبارها شنیده ایم که ❌در خواست مرگ از خداوند کار درستی نیست۰ ⚜ در همچنین سوالاتی اولین کار این است که برویم ترین متنی که در این موضوع وارد شده است را پیدا کنیم . 🔆بعداز تفحص و جستجو این متن هیچ سند درستی نیست۰ و فقط و فقط مجلسی "رحمه الله علیه " در کتاب به عنوان شعر نقل میکند .حال عده ای به اشتباه گمانه کرده اند که این سخن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است " إِلَهِي عَجِّلْ وَفَاتِي سَرِيعاً فَلَقَدْ تَنَغَّصَتِ الْحَيَاةُ يَا مَوْلَائِي‏ 🔸"علامه مجلسی " خود تصریح میکند که این حدیث سندی ندارد 👈أَقُولُ وَجَدْتُ فِي بَعْضِ الْكُتُبِ خَبَراً فِي وَفَاتِهَا ع فَأَحْبَبْتُ إِيرَادَهُ وَ إِنْ لَمْ آخُذْهُ مِنْ أَصْلٍ يُعَوَّلُ عَلَيْه‏ 📚: بحار الانوار ج ۴۳ ص ۱۷۴ 🔹من یافتم در بعضی از کتاب ها خبری را در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و به خاطر میل قلبی خود آن را ذکر میکنم اگر چه سند محکم و درستی ندارد . ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
توسل امام باقر علیه السلام برای شفا به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 🛑 ...كان إذا وعك استعان بالماء البارد فيكون له ثوبان ثوب في الماء البارد و ثوب على جسده يراوح بينهما. ثمّ ينادي حتى يسمع صوته على باب الدار يا فاطمة بنت محمد💔... 🔰هرگاه امام باقر علیه السلام دچار تب میشد از آب سرد استفاده میکرد؛ دو پیراهن برمیداشت که یکی را با آب سرد خیس می کرد و دیگری را بر بدنش، و به نوبت آن دو را تعویض می فرمود. سپس ( به نیت شفا ) با صدای بلندی که از در خانه شنیده می شد، صدا می زد: یا فاطمة بنت محمد😭(صلی الله علیه و آله اجمعین) 📚کافی (روضه ) جلد ۸ صفحه ۶۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وقتی سران سقیفه دست به غصب فدک زدند: عرض کردیم که دو هدف اصلی داشتند . 1⃣: یکی به دست آوردن مال و اموالی برای پیش برد مقاصد شوم خود 2⃣: خلع سلاح اقتصادی بنی هاشم. 👈اما این هدف اصلی سران سقیفه بود ولی لاجرم باید در ظاهر برای فریب دادن عوام یک وجهه مقدس به این غصب می‌دادند. به این سخن خلیفه اول که در خطبه فدکیه نقل شده است توجه کنید👇👇 🛑وَ مَا كَانَ لَنَا مِنْ طُعْمَةٍ فَلِوَلِيِّ الْأَمْرِ بَعْدَنَا أَنْ يَحْكُمَ فِيهِ بِحُكْمِهِ وَ قَدْ جَعَلْنَا مَا حَاوَلْتِهِ فِي الْكُرَاعِ وَ السِّلَاحِ يُقَاتِلُ بِهَا الْمُسْلِمُونَ وَ يُجَاهِدُون‏ الْكُفَّارَ وَ يُجَالِدُونَ الْمَرَدَةَ الْفُجَّارَ 📚:الإحتجاج ج‏1، ص: 104 🔰آنچه در دست ماست متعلق به ولی امری است که بعد از ماست.که به حکم خویش درباره آن حکم کند. ما انچه را که شما به آن نظر دارید{فدک} 👈برای تهیه اسب و سلاح قرار دادیم تا مسلمانان از آن در جنگ استفاده کنند و با کفار جهاد نمایند ب اشوبگران و فتنه جویان داخلی مبارزه کنند 👇👇 قسمت دردناک این مصیبت اونجاست که در ادامه ابوبکر میگه 👈هَذِهِ حَالِي وَ مَالِي هِيَ لَكِ وَ بَيْنَ يَدَيْكِ لَا نَزْوِي عَنْكِ وَ لَا نَدَّخِرُ دُونَك‏ 🔰و این، حالِ من و اموالِ خود من است همه برای تو و در اختیار تو باشدکسی این اموال را از تو منع نخواهد کرد 🔺{ این حرف خلیفه اول یعنی: حضرت زهرا سلام الله علیها درباره فدک خلاف شرع میگوید{ العیاذ بالله} و ابوبکر می گوید که من حاضرم مال و اموال خود را به تو بدهم ولی نگذارم خلاف شرع صورت بگیرد{العیاذ بالله} ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام وقت بخیر پاسخ به سوالات لینک ناشناس سوال اول سلام علیکم چرا در کتاب مفاتیح شیخ عباس قمی وفات حضرت خانم بیان شده ؟آیا اصل نسخه این کتاب همین مبوده یا مترجمین تغییر دادن ؟ جواب اگر منظورتان این قسمت از مفاتیح مرحوم شیخ عباس است کلیات مفاتیح الجنان - قمی، شیخ عباس - کتابخانه مدرسه فقاهت https://lib.eshia.ir/10376/1/297/%D8%B2%D9%88%D8%AC%D8%A9_%D9%88%D8%B5%DB%8C_%D9%86%D8%A8%DB%8C%DA%A9 باید عرض کنم که وفات یک کلمه اعم است یعنی هم دلالت بر شهادت میکند و هم دلالت بر مرگ طبیعی به این روایت دقت کنید 👈وَ كَانَ وَفَاةُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَبْلَ اَلْفَجْرِ لَيْلَةَ اَلْجُمُعَةِ /بحار ج ۴۲ ص ۲۲۷ وفات امیرالمومنین علیه السلام قبل از فجر روز جمعه بوده است. 👈با اینکه یقینا امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسیده است ولی از لفظ وفات استفاده شده‌چون وفات اعم از مرگ طبیعی و مرگ با شهادت است سوال دوم: اولا کی گفته طلب مرگ اشتباهه میشه گفت چون پیامبر ص به حضرت زهرا س فرموده بودن اولین کسی که به من ملحق میشه در اون عالم شمایی، این دعا برای شوق دیدار پیامبر ص باشه. یا اینکه بخاطر ظلم هایی که به حضرت شد منظورشون اینه که من رو از دست اینا بگیر(از این نعمت محروم کن) ثانیا نظر خیلیا اینه که روایات تاریخی سند نمی خواد یعنی اگر خبر سند دار هم داشتیم نمی تونیم بگیم حتما فلان واقعه رخ داده و اگر هم خبر سند نداشت نمیشه گفت که حتما رخ نداده. معمولا میگن فلان گزارش تاریخی این قضیه رو نقل می کنه ثالثا خود علامه مجلسی میگن من این روایتو در بعضی از کتب دیدم ایشون که دروغ نمیگه پس در بعض کتب بوده اما خودشونم نمیگن معتبره و فقط به عنوان یک گزارش تاریخی نقل می کنن جواب ما پیرو احادیث آل الله علیهم السلام هستیم.وقتی حدیث بودن اللهم عجل وفاتی محرز نشده است بحثی باقی نمی ماند🌺 سوال سوم در مورد غصب فدک و گزارش تاریخی پیرزنی بود که در کانال عرض کردیم چون هم مستشکل گفتند پیام را پخش نکنم و هم جواب مفصلی دارد لذا انشاءالله طی پست به این سوال پاسخ خواهم داد ↲ لینڪ‌ناشناس https://harfeto.timefriend.net/16485623763563 ࢪَحِم‌َاللَّہ‌عَبـْدا‌ًأَحیَا‌أَمْࢪَنـا🌿-
چرا خلیفه اول فدک را پس نداد❓ 🛑سألت علي بن الفارقي مدرس المدرسة الغربية ببغداد فقلت له أ كانت فاطمة صادقة قال نعم قلت فلم لم يدفع إليها أبو بكر فدك و هي عنده صادقة فتبسم ثم قال كلاما لطيفا مستحسنا مع ناموسه و حرمته و قلة دعابته قال لو أعطاها اليوم فدك بمجرد دعواها لجاءت إليه غدا و ادعت لزوجها الخلافة و زحزحته عن مقامه و لم يكن يمكنه الاعتذار و الموافقة بشي‌ء لأنه يكون قد أسجل على نفسه أنها صادقة فيها تدعي كائنا ما كان من غير حاجة إلى بينة و لا شهود 🔰ابن ابی الحدید نقل میکند: از علی بن فارقی؛ مدرس و استاد مدرسه غریّبه در شهر بغداد پرسیدم: آیا فاطمه(در ادعای خویش در ماجرای فدک) صادق بودعلی بن فارقی پاسخ داد: آری گفتم: پس چگونه است که ابوبکر فدک را پس نداد در حالی که می دانست او راستگو می باشداستاد لبخندی زد و سخن لطیفی گفت: 👈اگر آن روز ابوبکر به محض ادعای حضرت فاطمه سلام الله علیها فدک را پس می داد(و به راستگویی وی اعتراف می کرد) حضرت فاطمه سلام الله علیها فردا(روزی) می آمد و خلافت همسرش را مطرح می کرد👉 و ابوبکر را از مقامش دور میکرد و ابوبکر نیز در عدم قبول گفتار او عذر و بهانه ای نداشت؛ زیرا خودش از قبل؛ به صداقت آن بانو اعتراف کرده و بدون گواه و بیّنه ادّعای وی را پذیرفته بود ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بدعت‌های خلفاء غاصب ➖به چند مورد از این بدعت‌ها اشاره میکنیم 👇 1⃣: جا به جا کردن مقام ابراهیم از کنار کعبه توسط خلیفه غاصب دوم⬇️ 1:هو (عمر) الّذی اخّر المقام الی موضعه الیوم و کان ملصقاً بالبیت.۱ 🔺عمر بود که مقام را به عقب کشید و در محل کنونی قرار داد و قبلًا چسبیده به کعبه بود ۲:َ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَمَّا أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى إِبْرَاهِيمَ ع أَنْ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ أَخَذَ الْحَجَرَ الَّذِي فِيهِ أَثَرُ قَدَمَيْهِ وَ هُوَ الْمَقَامُ فَوَضَعَهُ بِحِذَاءِ الْبَيْتِ لَاصِقاً بِالْبَيْتِ بِحِيَالِ الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ الْيَوْمَ ثُمَّ قَامَ عَلَيْهِ فَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِهِ بِمَا أَمَرَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ فَلَمَّا تَكَلَّمَ بِالْكَلَامِ لَمْ يَحْتَمِلْهُ الْحَجَرُ فَغَرِقَتْ رِجْلَاهُ فِيهِ فَقَلَعَ إِبْرَاهِيمُ ع رِجْلَيْهِ مِنَ الْحَجَرِ قَلْعاً فَلَمَّا كَثُرَ النَّاسُ وَ صَارُوا إِلَى الشَّرِّ وَ الْبَلَاءِ ازْدَحَمُوا عَلَيْهِ فَرَأَوْا أَنْ يَضَعُوهُ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ الْيَوْمَ لِيَخْلُوَ الْمَطَافُ لِمَنْ يَطُوفُ بِالْبَيْتِ فَلَمَّا بَعَثَ اللَّهُ تَعَالَى مُحَمَّداً ص رَدَّهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي وَضَعَهُ فِيهِ إِبْرَاهِيمُ ع فَمَا زَالَ فِيهِ حَتَّى قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ فِي زَمَنِ أَبِي بَكْرٍ وَ أَوَّلِ وِلَايَةِ عُمَرَ ثُمَّ قَالَ عُمَرُ قَدِ ازْدَحَمَ النَّاسُ عَلَى هَذَا الْمَقَامِ فَأَيُّكُمْ يَعْرِفُ مَوْضِعَهُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ أَنَا أَخَذْتُ قَدْرَهُ بِقَدَرٍ قَالَ وَ الْقَدَرُ عِنْدَكَ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَائْتِ بِهِ فَجَاءَ بِهِ فَأَمَرَ بِالْمَقَامِ فَحُمِلَ وَ رُدَّ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي هُوَ فِيهِ السَّاعَةَ. 2 🔰 حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام. يا از عمّار، از سليمان بن خالد، از حضرت ابى عبد اللَّه عليه السّلام، آن حضرت فرمودند: وقتى خداوند تعالى به ابراهيم عليه السّلام وحى فرمود كه به مردم اعلام حج نمايند، آن حضرت سنگى را كه در آن اثر دو قدمش بود يعنى مقام را برداشت و آن را محاذى بيت و چسبيده به آن در مقابل آن مكانى كه فعلا در آن هست قرار داد و سپس روى آن ايستاد و با صداى بلند امر خداوند را به مردم ابلاغ كرد و ايشان را به حج دعوت فرمود و وقتى شروع به سخن گفتن نمود سنگ تحمّل نياورد و پاهاى آن حضرت در سنگ فرو رفت، ابراهيم عليه السّلام دو پاى خود را از سنگ بيرون كشيد و وقتى مردم نفراتشان انبوه شد و آماده شدند براى انجام اعمال مشقّت بار و رنج آور حج اطراف سنگ ازدحام و اجتماع كردند، آنها رأيشان بر اين قرار گرفت كه سنگ را در همين جايى كه امروزه در آن هست قرار دهند تا بدين ترتيب مطاف و محل طواف براى كسانى كه اطراف بيت دور مى‏زنند خالى از مانع باشد بارى پس از آنكه حق تعالى حضرت پيامبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله را مبعوث فرمود و نيز در زمان ابو بكر و ابتداء حكومت عمر سنگ همچنان در مطاف بود ولى بعدا عمر گفت: مردم بر اين مقام اجتماع كرده‏اند اينك از شما مى‏پرسم كه كداميك از شما جايگاه اين سنگ را در زمان جاهليّت مى‏دانيد؟ مردى گفت: من قدر و اندازه جاى آن را دقيق مى‏دانم. عمر گفت: آيا مقدار جاى اين سنگ و اندازه‏اش را تو مى‏دانى؟ آن مرد گفت: آرى. عمر گفت: موضع آن را نشان بده. آن مرد موضع آن در عصر جاهليّت را نشان داد، پس از آن سنگ را حمل نمود و به جايى كه امروزه در آن هست برگرداند. نکته: مقام ابراهیم الان همان مکان زمان جاهلیت خود است 📚:منابع: ۱:ابن ابی‌الحدیدج 12، ص 75 ۲:علل الشرائع، ج‏2، ص: 423 ادامه پست بعدی انشاءالله ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دو نکته یادم رفت بگم 1⃣: بدعت اصطلاحی یعنی ادخال ما لیس من الدین فی الدین 👈داخل کردن چیزی که در دین نیست به دین👉 این تعریف اصطلاحی بدعت است.ولی منظور من از بدعت در پست مد نظر هر کار خلاف اسلامی است که از خلفاء غاصب سرزنده است نکته دوم: مقام ابراهيم عبارت از يك قطعه سنگى است شبيه يك ته ستون كه حضرت ابراهيم روى آن ايستاده و ديوار خانه كعبه را ساخته و بالاى آن ايستاده همه مردم را بحج خانه كعبه دعوت كرده است و پاى آن حضرت روى آن نقش بسته است و در دوران خود ابراهيم در كنار خانه كعبه بوده و بر اثر خرابيهائى كه بخانه كعبه از سيل و غيره رخ داده و تجديد ساختمان شده در زمان جاهليت آن را از كنار خانه بمحل كنونى منتقل كرده بودند و پيغمبر اسلام پس از تسلط بر مكه دستور داد آن را در محل اصلى آن جاى دادند تا اینکه به دستور عمر بن الخطاب مقام ابراهیم به مکان زمان جاهلیت برده شد ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ادامه بدعت های خلفاء غاصب 2⃣:تخریب منزل جعفر بن ابی طالب علیهم السلام 🛑[کِتَابُ سُلَیْمِ بْنِ قَیْسٍ] عَنْ أَبَانٍ، قَالَ: قَالَ سُلَیْمٌ: ... وَ الْعَجَبُ لِهَدْمِهِ مَنْزِلَ أَخِی جَعْفَرٍ وَ إِلْحَاقِهِ فِی الْمَسْجِدِ، وَ لَمْ یُعْطِ بَنِیهِ مِنْ ثَمَنِهِ قَلِیلًا وَ لَا کَثِیراً، ثُمَّ لَمْ یَعِبْ ذَلِکَ عَلَیْهِ النَّاسُ وَ لَمْ یُغَیِّرُوهُ، فَکَأَنَّمَا أَخَذَ مَنْزِلَ رَجُلٍ مِنَ الدَّیْلَمِ ... .1 🔰سلیم بن قیس گوید: ... شگفت این که خانه برادرم را خراب کرد و آن را به مسجد ملحق نمود و از قیمت آن نه کم و نه زیاد، چیزی به پسرانش نداد. مردم هم این را بر او عیب نگرفتند و تغییر ندادند، گویی که خانه مردی از اهل دیلم را گرفته است ... . 3⃣: بدعت نماز تراویح توسط خلیفه غاصب دوم 🛑عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدٍ القَارِيِّ، أَنَّهُ قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، لَيْلَةً فِي رَمَضَانَ إِلَى المَسْجِدِ، فَإِذَا النَّاسُ أَوْزَاعٌ مُتَفَرِّقُونَ، يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ، وَيُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلِّي بِصَلاَتِهِ الرَّهْطُ، فَقَالَ عُمَرُ: إِنِّي أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلاَءِ عَلَى قَارِئٍ وَاحِدٍ، لَكَانَ أَمْثَلَ» ثُمَّ عَزَمَ، فَجَمَعَهُمْ عَلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ، ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً أُخْرَى، وَالنَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلاَةِ قَارِئِهِمْ، قَالَ عُمَرُ: «نِعْمَ البِدْعَةُ هَذِهِ، وَالَّتِي يَنَامُونَ عَنْهَا أَفْضَلُ مِنَ الَّتِي يَقُومُونَ» يُرِيدُ آخِرَ اللَّيْلِ وَكَانَ النَّاسُ يَقُومُونَ أَوَّلَهُ2 🔰عبدالرحمن بن عبدالقاری در این‌باره گوید: شب ماه رمضانی همراه عمربن خطاب به مسجد رفته و مشاهده کردیم، مردم برای خود نماز می‌خوانند( نماز های دو رکعتی مستحبی شبهای ماه رمضان)؛ پس عمر برای جلوگیری از تفرقه دستور داد مردم به ابی بن کعب اقتدا کرده و نماز را به جماعت بخوانند. عمر شب دیگری به مسجد آمد و وقتی دید مردم پشت سر یکی از قاریان نماز می‌خوانند، گفت: نِعمَ البِدعَةً هذِهِ: این چه بدعت خوبی بود 4⃣: غصب فدک که مباحث حول فدک گذشت نکته: این چهار مورد؛ مشتی از خروار های بدعت خلفاء غاصب بود سوال📣📣 واکنش امیرالمومنین علیه السلام بعد از به خلافت رسیدن در مورد بدعت های غاصبان چه بودجواب: پست بعدی انشاءالله 📚منابع: ۱:بحارالأنوار ج 30 ص 308 ۲: صحيح البخاري ج 3 ، ص45 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi