eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
81 عکس
240 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
➖دلیل شهادت امام‌رضا علیه السلام ‌توسط مامون 🛑أَخْبَرَنَا الرَّيَّانُ بْنُ شَبِيبٍ خَالُ الْمُعْتَصِمِ أَخُو مَارِدَةَ أَنَّ الْمَأْمُونَ لَمَّا أَرَادَ أَنْ يَأْخُذَ الْبَيْعَةَ لِنَفْسِهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ وَ لِأَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع بِوِلَايَةِ الْعَهْدِ وَ لِلْفَضْلِ بْنِ سَهْلٍ بِالْوِزَارَةِ أَمَرَ بِثَلَاثَةِ كَرَاسِيَّ تُنْصَبُ لَهُمْ فَلَمَّا قَعَدُوا عَلَيْهَا أَذِنَ لِلنَّاسِ فَدَخَلُوا يُبَايِعُونَ فَكَانُوا يُصَفِّقُونَ بِأَيْمَانِهِمْ عَلَى أَيْمَانِ الثَّلَاثَةِ مِنْ أَعْلَى الْإِبْهَامِ إِلَى أَعْلَى الْخِنْصِرِ وَ يَخْرُجُونَ حَتَّى بَايَعَ آخِرَ النَّاسِ فَتًى مِنَ الْأَنْصَارِ فَصَفَّقَ بِيَمِينِهِ مِنَ الْخِنْصِرِ إِلَى أَعْلَى الْإِبْهَامِ فَتَبَسَّمَ أَبُو الْحَسَنِ ع ثُمَّ قَالَ كُلُّ مَنْ بَايَعَنَا بَايَعَ بِفَسْخِ الْبَيْعَةِ غَيْرَ هَذَا الْفَتَى فَإِنَّهُ بَايَعَنَا بِعَقْدِهَا فَقَالَ الْمَأْمُونُ وَ مَا فَسْخُ الْبَيْعَةِ مِنْ عَقْدِهَا قَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَقْدُ الْبَيْعَةِ هُوَ مِنْ أَعْلَى الْخِنْصِرِ إِلَى أَعْلَى الْإِبْهَامِ وَ فَسْخُهَا مِنْ أَعْلَى الْإِبْهَامِ إِلَى أَعْلَى الْخِنْصِرِ قَالَ فَمَاجَ النَّاسُ فِي ذَلِكَ وَ أَمَرَ الْمَأْمُونُ بِإِعَادَةِ النَّاسِ إِلَى الْبَيْعَةِ عَلَى مَا وَصَفَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع وَ قَالَ النَّاسُ كَيْفَ يَسْتَحِقُّ الْإِمَامَةَ مَنْ لَا يَعْرِفُ عَقْدَ الْبَيْعَةِ إِنَّ مَنْ عَلِمَ لَأَوْلَى بِهَا مِمَّنْ لَا يَعْلَمُ قَالَ فَحَمَلَهُ ذَلِكَ عَلَى مَا فَعَلَهُ مِنْ سَمِّهِ. 🔰وقتى مأمون خواست براى خودش از مردم بيعت بگيرد تا او را امير المؤمنين خوانند و براى حضرت ابى الحسن على بن موسى الرّضا عليهما السّلام از آن بيعت گرفته تا آن حضرت را وليعهد او دانند و براى فضل بن سهل بيعت بگيرد تا وى را وزيرش بگويند امر كرد سه كرسى براى آنها قرار دهند. و وقتى هر سه بر كرسى‏ها نشستند به مردم اذن داد تا داخل شده و بيعت نمايند، مردم داخل مى‏شدند و دست راستشان را به دست راست ايشان داده به طورى كه از بالاى انگشتان ابهام تا بالاى انگشتان كوچكشان با هم منطبق مى‏گشت و بدين وسيله بيعت كرده و خارج مى‏شدند تا آن كه همه بيعت كرده و آخرين نفر جوانى از انصار بود وى بر خلاف همه دست راستش را از بالاى انگشت كوچك تا بالاى انگشت ابهام در دست آن سه نفر گذارد و با ايشان بيعت نمود، امام عليه السّلام تبسّم نموده و سپس فرمودند: تمام آنان كه با ما بيعت كردند بيعتشان در صورت فسخ بيعت انجام گرفت غير از اين جوان كه بيعتش در صورت عقد بيعت واقع گرديد. مأمون عرض كرد: امتياز بين اين دو در چيست؟ حضرت فرمودند: عقد بيعت عبارتست از اين كه طرفين مبايعه از بالاى انگشت‏ كوچك تا بالاى انگشت ابهام دستشان را با هم منطبق كنند يعنى طورى با هم دست دهند كه انگشتان كوچك بالا و انگشتان ابهامشان پائين قرار گيرد ولى فسخ بيعت به عكس آن است يعنى از اعلاى انگشت ابهام تا اعلاى انگشت ابهام طرفين با هم منطبق مى‏گردد و به عبارت ديگر طورى با هم دست مى‏دهند كه انگشتان ابهام بالا و انگشتان كوچكشان پائين واقع مى‏گردد. راوى مى‏گويد: مردم بينشان اختلاف و اضطراب پيدا شد، مأمون امر كرد همه بيعت را اعاده كرده و همان طورى كه امام عليه السّلام توصيف فرموده بودند آن را انجام دادند، ايشان مى‏گفتند: كسى كه عقد بيعت را بلد نيست چگونه مستحق امامت باشد، قطعا كسى كه به آن علم دارد سزاوارتر است از كسى كه به آن جاهل است. 👈راوى مى‏گويد: همين سرزنش مردم مأمون را وادار كرد كه امام عليه السّلام را با سمّ مسموم نمايد 📚: علل الشرائع، ج‏1، ص: 240 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پیش‌بینی امام صادق علیه السلام در مورد نحوه شهادت امام رضا علیه السلام 🛑...عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ: 🍃«يَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ ابْنِي مُوسَى اسْمُهُ اسْمُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَيُدْفَنُ فِي أَرْضِ طُوسَ وَ هِيَ بِخُرَاسَانَ يُقْتَلُ فِيهَا بِالسَّمِّ فَيُدْفَنُ فِيهَا غَرِيباً مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَجْرَ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ» 🔰از حسین‌بن‌یزید از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است که فرمودند: «از میان فرزندانِ پسرم موسى (علیه‌السلام)، مردى (از مدینه) خارج می‌شود که هم‌نام اميرالمؤمنين (علیه‌السلام) است. در سرزمين طوس که در خراسان است، دفن می‌شود. در آن‌جا با زهر كشته می‌شود و درحالی‌که غریب است، دفن می‌شود. هرکس او را زیارت کند، درحالی‌که حقش (حقانیتِ امامتش) را می‌شناسد، خداوند (عزّوجلّ) پاداش کسی که پیش از فتحِ (مکه؛ یعنی پیش از قدرت گرفتن اسلام، برای پیروزی اسلام) انفاق کرده باشد و جنگیده باشد را به او می‌دهد.» 📚الأمالي(للصدوق)، ص۱۱۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ما چقدر در دل امام رضا علیه السلام جا داریم؟ 🛑…عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا حَدُّ اَلتَّوَكُّلِ؟ فَقَالَ لِي: «أَنْ لاَ تَخَافَ مَعَ اَللَّهِ أَحَداً.» قَالَ: قُلْتُ: فَمَا حَدُّ اَلتَّوَاضُعِ؟ قَالَ: «أَنْ تُعْطِيَ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُعْطُوكَ مِثْلَهُ.» قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ أَشْتَهِي أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ. قَالَ: «اُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ.» 🔰از حسن بن جهم نقل شده است: از امام رضا (علیه‌السلام) سؤال کردم: فدایتان شوم، تعریف توکّل چیست؟ حضرت به من فرمودند: «این‌که در کنار خداوند، از هیچ‌کس نترسی.» عرض کردم: تعریف تواضع چیست؟ حضرت فرمودند: «این‌که آن‌چه را دوست داری مردم به تو دهند، تو از جانب خود به آنان دهی.» عرض کردم: فدایتان شوم، دوست دارم بدانم جایگاه من نزد شما چگونه است. حضرت فرمودند: «ببین جایگاه من نزد تو چگونه است!» 📚عيون‌أخبارالرضا، ج۲، ص۴۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
20130515151226-9462-34.pdf
194.3K
مقاله بخوانیم امام رضا (علیه السلام) و فرقه واقفیه چکیده: پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) در سال 183 هـ .ق ، عواملی دست به دست هم داد تا عده ای، ایشان را آخرین امام و قائم و مهدی بدانند و بر این اساس، بر ایشان توقف نمایند و امامت امام رضا(ع) و سایر امامان معصوم پس از ایشان را نپذیرند. توقف کنندگان بر امام کاظم(ع)، خود به گروه هایی تقسیم شدند که در مواردی چون چگونگی رحلت و غیبت و ظهور و قیام آن امام با هم اختلاف داشتند. نکته مهم آنکه مسأله توقف بر امام کاظم(ع)، توسط عده ای از اصحاب برجسته و وکلای آن حضرت ترویج می شد و با توجه به اینکه مبلغان آن، از جایگاه علمی و اجتماعی بالایی در میان شیعیان برخوردار بودند، مشکلات فراوانی را برای جامعه شیعه به وجود آوردند. بررسی این مشکلات و نحوه مبارزه و برخورد امام رضا(ع) با واقفیان و افکار و گفتار و اعمال آنان، موضوع نوشتار حاضر است و مسلّماً با توجه به الگو بودن نقش امامان برای شیعیان امامیه، شناخت سیره آنها درباره چگونگی برخورد با گروه های مختلف، اهمیت خاصی مییابد و همین امر، ضرورت پژوهش هایی چنین را آشکارتر می نماید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖فضیلت لیله المبیت فخر امیرالمومنین علیه السلام‌ است 🛑شهر ربيع الاول أول ليلة منه هاجر رسول الله صلى الله عليه وآله من مكة إلى المدينة سنة ثلاث عشرة من مبعثه، وكانت ليلة الخميس. وفيها كان مبيت أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام على فراش رسول الله صلى الله عليه واله ومواساته له بنفسه، حتى نجا عليه السلام من عدوه، فحاز بذلك أمير المؤمنين عليه السلام شرف الدنيا والدين، وأنزل الله تعالى مدحه لذلك في القرآن المبين  وهي ليلة فيها عظيمة الفخر لمولى  المؤمنين، بما يوجب مسرة أوليائه المخلصين 🔰مرحوم شیخ مفید: در روز اول ماه ربیع الاول پیامبر صلی الله علیه و آله در حالی که ۱۳ سال از بعثتشان گذشته بود از مکه به مدینه هجرت کردند که در روز پنچ شنبه بود. و در همین روز بود که امیرالمومنین علیه السلام در رختخواب پیامبر صلی الله علیه و آله خوابیدند که با فدا کردن جان خود به پیامبر صلی الله علیه و آله یاری رساندند تا پیامبر صلی الله علیه و آله نجات پیدا کند. بخاطر این فضیلت امیرالمومنین علیه السلام شرف دنیا و دین برای وی است در این شب آیه ای در مدح امیرالمومنین علیه السلام نازل شد" وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ" این شب بزرگ ترین فضیلیت امیرالمنین علیه السلام است که خوشحالی اولیاء در این شب سزاوار است 📚: مسار الشيعة ج 1ص48 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فداکاری امیرالمومنین علیه السلام در لیله المبیت والاتر از ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام 🛑«... و صفته لیست بأقل من استسلام إسماعیل علیه السلام لأبیه حین رأى ان یذبحه. و هو أعظم، لأن إسماعیل استسلم إلى أب حدب مشفق مأمون، و ما جرت العادة بإتلاف الإباء للأبناء. و أمیر المؤمنین استسلم بمبیته على فراش النبی إلى أعداء حنقین مبغضین غیر مأمونین، لا سیما و قد فوتهم بمبیته فی الفراش غرضهم و حرمهم مقصودهم، و هم على من فعل ذلک أحنق، کل ذلک فی طاعة اللّه و رسوله» 🔰مرحوم سید مرتضی علیه الرحمه: این فداکاری و فضیلت امیرالمؤمنین علیه‌السلام کمتر از تسلیم شدن حضرت اسماعلیل علیه‌السلام برای پدرش در زمانی که می خواست او را ذبح بکند نیست! بلکه این فضیلت بزرگ تر است! زیرا حضرت اسماعیل علیه‌السلام تسلیم پدرش شد که او بسیار مهربان، دلسوز و مورد اعتماد بود و در شرایط عادی هیچ پدری فرزندش را تلف و قربانی نمی‌کند این در حالی است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام با خوابیدن در جای رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله تسلیم دشمنانی بسیار کینه توز و داری بغض شد که هیچ رحمی هم به او نمی کرند. خصوصا این که آن دشمنان مشاهده کنند که با خوابیدن حضرت، آنها به هدف خود که کشتن رسول خدا صلی‌الله علیه و آله بود نمی رسیدند و این امر باعث می شود کینه های آنها بیشتر شود! تمام این فداکاری ها برای اطاعت از خداوند و رسولش بود! 📚:رسائل الشريف المرتضى ج4 ص 98 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖کتمان فضیلت لیله المبیت توسط معاویه 🛑أن معاویه بذل لسمره بن جندب مائه ألف درهم حتى یروی أن هذه الآیه نزلت فی علی ( ع ) ( ومن الناس من یعجبک قوله فی الحیاه الدنیا ویشهد الله علیما فی قلبه وهو ألد الخصام . وإذا تولى سعى فی الارض لیفسد فیها ویهلک الحرث والنسل والله لا یحب الفساد ) . وأن الآیه الثانیه نزلت فی ابن ملجم وهی قوله تعالى : ( ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاه الله ) فلم یقبل ، فبذل له مائتی ألف درهم ، فلم یقبل ، فبذل له أربعمائه ألف درهم فقبل . إستجاب لمعاویه جمع من الصحابه والتابعین ، فأصابوا من دنیا معاویه العریضه . وخالفه آخرون ، فأصابهم التشرید والتقتیل ، ووقعت بین الطرفین معارک ضاریه کانت نتائجها آلاف الاحادیث الموضوعه التی ورثناها الیوم من جانب ، ومن جانب آخر آلاف الضحایا البریئه من خیار المسلمین . وکان سمره هذا ممن امتثل أوامر معاویه ، فأصاب الامره فی البصره فأسرف فی قتل من خالفه 🔰معاویه به سمره بن جندب صد هزار درهم داد تا اینکه روایتی جعل کند که این آیه که « ومن الناس من یعجبک قوله …» در مورد علی نازل شده است و نیز آیه « ومن الناس من یشری نفسه …» در مورد ابن ملجم ؛ اما او قبول نکرد ؛ پس چهارصد هزار درهم دیگر به او داد و او قبول کرد . عده ای از مهاجرین و انصار ، به در خواست معاویه پاسخ مثبت دادند و از دنیای بزرگ معاویه بهره مند شدند ؛ اما عده ای دیگر با او مخالفت کردند ، و دچار تبیعد و کشتار شدند ؛ و بین دو گروه درگیری های سختی درگرفت که نتیجه آن از یک سو هزاران روایت جعلی بود که ما آن ها را به ارث برده ایم ؛ و از سوی دیگر هزاران قربانی بی گناه از خوبان مسلمانان ؛ این سمره که در مورد او گفتیم از کسانی بود که دستور معاویه را اطاعت کرد ، پس به حکومت بصره رسیده و در کشتن مخالفینش خونریزی بسیار کرد . 📚:شرح نهج البلاغه ،‌ ج۴ ، ص ۷۳ . ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
4_5980905731077965957.pdf
3.85M
معرفی_کتاب: کتاب «ما أخفاه الرواة من لیلة المبیت علی فراش النبی(صلی الله علیه و آله)» بررسی کامل زوایای ماجرای لیله المبیت؛ اثر سید نبیل حسنی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ماجرای لیله المبیت قسمت اول دارالندوه در مکه مکانی وجود داشت که برای حل مشکلات اساسی بین قریش در آن مکان اجتماع میکردند که نام این مکان دارالندوه بود( زمان جاهلیت قبل از اسلام). 👈دارالندوه مکانی بود که نقشه ترور پیامبر صلی الله علیه و اله در شب اول ربیع"لیله المبیت" توسط مشرکین قریش در آن پی ریزی شد دقیقا مثل سقیفه بنی ساعده در مدینه: مکانی که اهالی مدینه" دو قبیله اوس و خزرج" قبل از اسلام برای رفع مشکلاتشان در آن‌مکان اجتماع میکردند. به این‌خاطر اولین‌جلسه برای غصب خلافت بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله توسط اوس و خزرج در سقیفه تشکیل شد. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
لیله المبیت قسمت دوم 🛑ثم أمر النبي أصحابه بالهجرة إلى المدينة فكان أول من قدمها أبو سلمة ابن عبد الأسد وكانت هجرته قبل البيعة بسنة ثم هاجر بعد عامر بن ربيعة حليف بني عدي مع امرأته ليلى ابنة أبي حشمة ، ثم عبد الله بن جحش ومعه أخوه أبو أحمد وجميع أهله فأغلقت دارهم وتتابع الصحابة ثم هاجر عمر بن الخطاب وعياش بن أبي ربيعة فنزلا في بني عمرو بن عوف وخرج أبو جهل بن هشام والحارث بن هشام إلى عياش بن أبي ربيعة بالمدينة وكان أخاهما لأمهما فقالا له إن أمك قد نذرت أنها لا تستظل ولا تمتشط فرق لها وعاد وتتابع الصحابة بالهجرة إلى أن هاجر رسول الله صلى الله عليه وسلم . ذكر هجرة النبي صلى الله عليه وسلم لما تتابع أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم بالهجرة أقام هو بمكة ينتظر ما يؤمر به من ذلك وتخلف معه علي بن أبي طالب وأبو بكر الصديق ، فلما رأت قريش ذلك حذروا خروج رسول الله صلى الله عليه وسلم فاجتمعوا في دار الندوة وهي دار قصيّ بن كلاب وتشاوروا فيها فدخل معهم إبليس في صورة شيخ وقال : أنا من أهل نجد سمعتُ بخبركم فحضرتُ وعسى أن لا تعدموا مني رأياً وكانوا عتبة ، وشيبة . وأبا سفيان ، وطعيمة بن عدي وحبيب بن مطعم والحارث بن عامر ، والنضر بن الحارث ، وأبا البختري بن هشام وربيعة بن الأسود ، وحَكيم بن حزام ، وأبا جهل ونُبَيْهاً ، ومنبهاً ابني الحجاج ، وأمية بن خلف وغيرهم . فقال بعضهم لبعض : إنّ هذا الرجل قد كان من أمره ما كان وما نأمنه على الوثوب علينا بمن اتبعه فأجمعوا فيه رأياً  🔰هنگامی‌که اهالی یثرب در پیمان عقبه دوم با پیامبر صلی الله علیه و اله عهد بستند که یاور ایشان باشند پیامبر صلی الله علیه و اله به مسلمانان مکه امر کردند که به یثرب{مدینه} هجرت کنند و اولین کسی که هجرت کرد ابوسلمه ابن عبد الاسد بود سپس عامر بن ربیعه و... پیامبر صلی الله علیه و اله منتظر هجرت مسلمانان بودند که خبر هجرت پیامبر به مشرکین مکه رسید، مشرکان در دار الندوه که در اصل خانه قصی بن کلاب و محل رفع اختلافات قبیله قریش بود اجتماع کردند که عتبه و شیبه و اباسفیان و ابوجهل و..... نیز حاضر بودند؛ در این هنگام ابلیس با چهره پیرمردی وارد شد و گفت: من از اهالی نجران هستم که از اجتماع شما آگاهم به همین سبب در اینجا حاضر شده ام عده ای از آنان گفتند: ما از عقیده و پیروان این شخص ( پیامبر صلی الله علیه و آله) در امان نیستیم. 👈[ چراکه می‌دانستند که اگر پیامبر صلی الله علیه و اله عازم مدینه شود و در آنجا پایگاه قوی مردمی ایجاد کند بخاطر تمام آزار و اذیت و قتل و کشتارهایی که توسط قریش به آنان رسیده است یا در صدد انتقام به وسیله جنگ می‌شوند یا اینکه کاروان های قریش که عازم شام هستند و از نزدیکی یثرب گذر می‌کنند را توقیف می‌کنند، به دلیل اینکه منبع در آمد اصلی قریش مکه یا حجاج بودند یا تجارت.] 📚: الكامل في التاريخ  ج2 ص۱۰۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
لیله المبیت قسمت سوم 🛑فقال بعضهم : احبسوه في الحديد وأغلقوا عليه باباً ثم تربصوا به ما أصاب الشعراء قبله ، فقال النجدي : ما هذا لكم برأي لو حبستموه يخرج أمره من وراء الباب إلى أصحابه فلأوشكوا أن يثبوا عليكم فينتزعوه من أيديكم ، فقال آخر : نخرجه وننفيه من بلدنا ولا نبالي أين وقع إذا غاب عنا ، فقال النجدي : ألم تروا حُسْنَ حديثه وحلاوة منطقه ؟ لو فعلتم ذلك لحلَّ على حي من أحياء العرب فيغلب عليهم بحلاوة منطقه ثم يسير بهم إليكم حتى يطأكم ويأخذ أمركم من أيديكم ، فقال أبو جهل : أرى أنْ نأخذ من كل قبيلة فتى نسيباً ونعطي كل فتى منهم سيفاً ، ثم يضربوه ضربة رجل واحد فيقتلوه ، فإذا فعلوا ذلك تفرق دمه في القبائل كلها فلم يقدر بنو عبد مناف على حرب قومهم جميعاً ورضوا منا بالعَقْل ، فقال النجدي : القول ما قال الرجل هذا الرأي . فتفرقوا على ذلك . 🔰عده ای از آنان گفتند وی را در زندانی آهنین زندانی کنیم و درب آن را قفل کنیم شخص نجدی{ابلیس} در جواب آنان گفت: اگر وی را زندانی کنید صدای اوامر وی از پشت درب آهنی به گوش اصحابش می‌رسد و وی را فراری می‌دهند شخص دیگری از قریش گفت: وی را تبعید کنیم و برای ما مهم نیست کجا برود همین که از ما دور است کفایت می‌کند. شخص نجدی{ ابلیس} در جواب وی گفت: آیا حلاوت و شیرینی سخن وی را نشنیدید؟ اگر وی را تبعید کنیم با سخنان شیوا و شیرین خود عرب را مجذوب خود می‌کند و با حلاوت منطق خود بر عرب چیره می‌شود سپس با خیل اصحاب خود به سمت شما می آید تا از شما انتقام بگیرد. در این هنگام ابوجهل گفت: از هر قبیله ای یک جوان انتخاب شود و هر کدام یک شمیشیر به دست بگیرند و همه ی آنان با هم به پیامبر صلی الله علیه و اله ضربه بزند و او را بکشند و زمانی که این‌گونه شود خون وی بر گردن تمام قبائل عرب می افتد و بنی هاشم توانائی جنگ با تمام قبائل عرب را ندارد لذا به خون بها رضایت می‌دهد. شخص نجدی{ابلیس} گفت: حرف درست همین حرفی است که این شخص{ابوجهل} گفته است. و بر همین قول اجتماع کردند. 📚: الكامل في التاريخ ج2  ص۱۰۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖لیله المبیت قسمت چهارم 🛑فأتى جبرائيل النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا تَبِتْ الليلة على فراشك ، فلما كان العتمة اجتمعوا على بابه يرصدونه متى ينام فيثبون عليه ، فلما رآهم رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : لعلي بن أبي طالب نَمْ على فراشي واتشح ببردي الأخضر فنم فيه ...... . وسأل أولئك الرهط علياً عن النبي صلى الله عليه وسلم ، فقال : لا أدري أمرتموه بالخروج فخرج . فضربوه وأخرجوه إلى المسجد فحبسوه ساعة ثم تركوه 🔰در این هنگام جبرائیل علیه الرحمه بر پیامبر صلی الله علیه و اله نازل شد و فرمود که امشب در جایگاه خود نخواب.لذا پیامبر صلی الله علیه و اله به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند امشب در جایگاه من بخواب و پارچه سبزی که برای من است را بر روی خود بینداز. وقتی مشرکین وارد منزل پیامبر صلی الله علیه و اله شدند، در این هنگام امیرالمومنین علیه السلام بلند شد و مشرکین فهمیدند که وی علی است. گروه مشرکین از امیرالمومنین علیه السلام سوال کردند که پیامبر صلی الله علیه و اله کجاست امام علی علیه السلام فرمودند من نمی دانم شما به وی امر کردید که خارج شود و وی خارج شد. مشرکین شروع به کتک زدن امیرالمومنین علیه السلام کردند و وی را به سمت مسجد بردند و او را حبس کردند سپس وی را رها کردند. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi