eitaa logo
علم الحدیث
13هزار دنبال‌کننده
81 عکس
241 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونگی پرورش یافتن امیرالمومنین در دامان پیامبر علیهما السلام 🛑و مِنْ ذَلِكَ مَا رَوَاهُ الثَّعْلَبِيُّ فِي كِتَابِ تَفْسِيرِهِ لِلْقُرْآنِ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ عَنْ مُجَاهِدٍ قَالَ كَانَ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ مَا صَنَعَ اللَّهُ لَهُ وَ زَادَهُ مِنَ الْخَيْرِ أَنَّ قُرَيْشاً أَصَابَتْهُمْ أَزْمَةٌ شَدِيدَةٌ وَ كَانَ أَبُو طَالِبٍ ذَا عِيَالٍ كَثِيرَةٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِلْعَبَّاسِ عَمِّهِ وَ كَانَ مِنْ أَيْسَرِ بَنِي هَاشِمٍ يَا عَبَّاسُ أَخُوكَ أَبُو طَالِبٍ كَثِيرُ الْعِيَالِ وَ قَدْ أَصَابَ النَّاسَ مَا تَرَى مِنْ هَذِهِ الْأَزْمَةِ فَانْطَلِقْ بِنَا فَلْنُخَفِّفْ عَنْهُ مِنْ عِيَالِهِ آخِذاً أَنَا مِنْ بَيْتِهِ رَجُلًا وَ تَأْخُذُ أَنْتَ مِنْ بَيْتِهِ رَجُلًا فَنَكْفِيهِمَا عَنْهُ مِنْ عِيَالِهِ قَالَ الْعَبَّاسُ نَعَمْ فَانْطَلَقَا حَتَّى أَتَيَا أَبَا طَالِبٍ فَقَالا لَهُ نُرِيدُ أَنْ نُخَفِّفَ عَنْكَ مِنْ‏ عِيَالِكَ حَتَّى يَنْكَشِفَ عَنِ النَّاسِ مَا هُمْ فِيهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ إِنْ تَرَكْتُمَا لِي عَقِيلًا فَاصْنَعَا مَا شِئْتُمَا فَأَخَذَ النَّبِيُّ ص عَلِيّاً ع فَضَمَّهُ إِلَيْهِ وَ أَخَذَ الْعَبَّاسُ جَعْفَراً فَضَمَّهُ إِلَيْهِ فَلَمْ يَزَلْ عَلِيٌّ ع مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص حَتَّى بَعَثَهُ اللَّهُ نَبِيّاً وَ اتَّبَعَهُ عَلِيٌّ ع فَآمَنَ بِهِ وَ صَدَّقَهُ وَ لَمْ يَزَلْ جَعْفَرٌ عِنْدَ الْعَبَّاسِ حَتَّى أَسْلَمَ وَ اسْتَغْنَى عَنْه‏ 🔰و از جمله آنچه که الثعلبی در کتاب تفسیر خود برای قرآن آورده: در مورد فرموده خداوند «و السابقون الأولون» از مجاهد روایت شده است که گفت: از نعمت‌های خداوند بر علی بن ابی‌طالب «علیهما السلام» و آنچه که خداوند برای او انجام داد و از خیرات بیشتری که به او عطا کرد، این است که قریش دچار یک بحران شدید شدند و ابوطالب خانواده‌ای پرجمعیت داشت. رسول خدا (صلی الله علیه و اله) به عباس عموی خود، که از آبرومندترین بنی‌هاشم بود، فرمود: "ای عباس! برادر تو ابوطالب خانواده‌ای پرجمعیت دارد و مردم دچار آنچه که می‌بینی از این بحران شده‌اند. بیایید با هم برویم تا از بار خانواده‌اش کم کنیم. من از خانه‌اش یک نفر را می‌برم و تو هم از خانه‌اش یک نفر را ببر تا بار آنها را از دوش او برداریم." عباس گفت: "بله." پس آنها رفتند تا به ابوطالب رسیدند و گفتند: "می‌خواهیم از بار خانواده‌ات کم کنیم تا وقتی مشکل برطرف شد، تو کمتر زحمت بکشی." ابوطالب گفت: "اگر عقیل را برای من بگذارید، هر چیزی که بخواهید انجام دهید." پس پیامبر (ص) علی «علیه السلام» را گرفت و او را به خود چسباند و عباس جعفر را گرفت و او را هم به خود چسباند. علی «علیه السلام» پیوسته با رسول خدا «صلی الله علیه و اله»بود تا زمانی که خدا او را به نبوت برانگیخت و علی «علیه السلام» از او پیروی کرد و به او ایمان آورد و او را تصدیق کرد. جعفر نیز نزد عباس ماند تا اینکه اسلام آورد و دیگر به آن نیاز نداشت 📚: الطرائف ج 1 ص 17 و تفسیر ثعلبی ج 5 ص 84 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معیار برای مخالفین بغض امیرالمومنین«علیه السلام» است ✍🏻مخالفین شیعه برای بُلد کردن شخصیت‌های صدر اسلام حُب و بُغض شخص نسبت به وجود نازنین امیرالمومنین«علیه‌السلام» را ملاک قرار دادند: هر کسی که بُغضش نسبت به امیرالمومنین علیه‌السلام بیشتر باشد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و هر کسی حُبش نسبت به امیرالمومنین «علیه‌السلام» بیشتر باشد باید بایکوت خبری شود. برای فهم این نکته به این دو گزارش دقت کنید: 1️⃣: و من طرائف جماعة من المسلمين أنهم يسمون معاوية خال المؤمنين و يقولون إن ذلك لأجل أخته أم حبيبه بنت أبي سفيان كانت من أزواج نبيهم و من المعلوم أنه قد كان لنبيهم زوجات جماعة فيجب أن يكون إخوة الزوجات‏ كلهم أخوالا للمؤمنين و ما تراهم سموهم بذلك و خاصة محمد بن أبي بكر فقد كان أخا لعائشة و عائشة عندهم من أعظم الزوجات فكيف لا يسمون أخاها بخال المؤمنين و كيف لم يسموا عبد الله بن عمر خال المؤمنين و قد كان هو أخا حفصة. و لو كان يلزم أن يكون أنساب الزوجات قرابات المؤمنين للزم أن يسموا ذلك في كل قرابة للزوجات و كان أيضا يحرم على معاوية و جميع إخوة زوجات نبيهم أن يتزوجوا بأحد من المؤمنات لأنهم أخوال لهن و هذا من الهذيان الذي قالوه‏ بالعصبية و البهتان‏. 🔸مرحوم سیدبن‌طاووس: از عجایب برخی از مسلمانان این است که معاویه را دایی مؤمنان می‌نامند و می‌گویند این به خاطر خواهرش ام حبیبه دختر ابوسفیان است که از همسران پیامبرشان بود. و معلوم است که پیامبرشان همسران متعددی داشت، بنابراین باید برادران همسران همگی دایی مؤمنان باشند. اما نمی‌بینید که آنها را این‌گونه نامیده‌اند، به‌ویژه محمد بن ابی‌بکر که برادر عایشه بود و عایشه نزد آنها از بزرگترین همسران بود. پس چرا برادرش را دایی مؤمنان نمی‌نامند؟ و چرا عبدالله بن عمر را دایی مؤمنان نمی‌نامند در حالی که او برادر حفصه بود؟ و اگر لازم بود که نسب همسران قرابت مؤمنان باشد، باید این را در هر قرابتی از همسران نام می‌بردند و همچنین بر معاویه و تمامی برادران همسران پیامبرشان حرام بود که با یکی از مؤمنات ازدواج کنند، زیرا آنها دایی‌هایشان بودند. و این از هذیان‌هایی است که با تعصب و بهتان گفته‌اند. 2️⃣كلّا ليس يخفى على العاقل أنّ بغضهم‏ لأمير المؤمنين عليه السّلام حملهم على تفضيل محاربيه، و تبجيل أعاديه و معانديه، و إهمال ذكر أوليائه، و المنسوبين إليه من‏ أصفيائه، و قد علم أنّ معاوية كان لأمير المؤمنين عليه السّلام عدوّا و حربا، و أنّ محمّد بن أبي بكر كان له وليّا و حزبا، بذلك صار معاوية خالا للمؤمنين، دون محمّد بن أبي بكر ربيب أمير المؤمنين 🔸مرحوم کراجکی: بر شخص عاقل پنهان نیست كه دشمنى آنها با امير مؤمنان «علیه السلام» آنها را واداشته به برتر كردن جنگنده‏هاى(معاویه) با آن حضرت و احترام دشمنان و معاندين او و گمنام كردن(بایکوت کردن) دوستان و وابسته‏هاى به امیرالمومنین «علیه السلام» و البته دانسته است كه معاويه دشمن و نبرد كن با امير مؤمنانست و محمد بن ابى بكر دوست و همگروه آن حضرت است بدين‏ سبب معاويه خال مؤمنان شده نه محمد بن ابى بكر دست پرورده آن حضرت 👇🏻نتیجه👇🏻 لذا کتاب صحیح بخاری «أصحّ الکتب بعد القرآن» نزد مخالفین شیعه از 7275 روایتی که نقل کرده است فقط یک روایت از حضرت زهرا «سلام الله علیها» دارد .از امامین حسنین «علیهما السلام» هیچ روایتی ندارد از امام سجاد «علیه السلام» دو یا سه روایت دارد .از امام صادق و مابقی ائمه علیهم السلام هیچ روایتی ندارد. در حالی که از ابوهریره 446 روایت از عائشه 242 و از معاویه و عمرو بن العاص و مغیره و مروان و مابقی مبغضین نیز تعداد زیادی روایت نقل کرده است. 📚منابع: 1: الطرائف ج 2 ص 504 2: التعجب من أغلاط العامة:101 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا دشمنان شیعه، معاویه را بُلد کردند ✍به گواه تاریخ یکی از دشمنان سرسخت بنی‌هاشم، معاویه بن‌ابی‌سفیان بوده است. مخالفین شیعه به معاویه القاب جعلی همچون کاتب الوحی و خال المومنین داده‌اند برای اینکه پی ببریم چرا معاویه نزد مخالفین شیعه از همچین جایگاهی برخوردار است به این دو گزارش دقت کنید 1⃣: هبة الله بن سلامة المفسر يقول: سمعت عبد الله بن أحمد بن حنبل يقول: كنت أصبو فأخذ أبي بيدي وعبر بي الجسر فمضى إلى جامع الرصافة، فلما انتهينا إلى جامع الرصافة رأينا حبابا فيها السويق والسكر والماء المبرد بالثلج، وخدما في أيديهم الطاسات يقولون للناس: اشربوا على حب معاوية بن أبي سفيان ! قال: يا أبة من معاوية ؟ فقال: هؤلاء قوم بغضوا رجلا لم يكن لهم إلى الطعن عليه سبيل فأحبوا أعداءه 🔰عبدالله بن احمد بن حنبل می‌گوید: من كودک بودم كه پدرم (احمد بن حنبل) دستانم را گرفته بود و مرا  از پل عبور ‌می داد، وقتي به مسجد رصافه (در بغداد) رسيديم، كوزه‌ی بزرگی را دیدیم كه درون آن شیرینی و شربت خنک بود و گروهي از خدمتكاران نيز که كاسه‌هايی در دست داشتند  مردم را چنین ندا می‌دادند: به عشق معاويه بن ابی سفيان از این شربت گوارا بنوشید! من از پدرم پرسيدم: معاويه كيست؟ پدرم در پاسخ گفت: اينها گروهی هستند كه بغض كسی (علي بن ابي طالب) را در دل دارند كه هيچ بهانه‌ای برای طعن و دشمنی با  او ندارند و از این رو به دوستی و محبت دشمنانش(معاویه) روی آورده‌اند. 2⃣: عبد الله بن أحمد بن حنبل سألت أبی ما تقول فی علی ومعاویة فاطرق ثم قال اعلم ان علیا کان کثیر الأعداء ففتش اعداؤه له عیبا فلم یجدوا فعمدوا إلى رجل قد حاربه فاطروه کیادا منهم لعلی فأشار بهذا إلى ما اختلقوه لمعاویة من الفضائل مما لا أصل له وقد ورد فی فضائل معاویة أحادیث کثیرة لکن لیس فیها ما یصح من طریق الإسناد وبذلک جزم إسحاق بن راهویه والنسائی وغیرهما والله اعلم)2 🔸عبدالله پسر احمد بن حنبل می گوید : از پدرم پرسیدم نظرت در مورد علی و معاویه چه است؟ کمی به فکر فرو رفت. و بعد گفت بیا تا نظرم را بگویم، گفت من می دانم علی دشمن زیاد داشت. دشمنان علی به دنبال عیبی در مورد علی بودند اما پیدا نکردند و رفتند به دنبال کسی که با ایشان جنگیده باشد و برای آن شخص فضائلی را جعل کردند بخاطر حیله و نیرنگ در مقابل علی. پس اشاره کرد به فضائلی که هیچ گونه اصل و ریشه ای ندارد و در مورد فضائل معاویه احادیث فراوانی وارد شده که سند صحیحی ندارند و به این مطلب اعتقاد پیدا کردند اسحاق بن راهویه و نسائی و غیر این دو. 👇نتیجه👇 1: اگر حضرت فاطمه سلام‌الله ‌علیها همسر امیرالمومنین‌علیه‌السلام نبود آیا می‌شد آنچه شد؟ 2: اگر ابوطالب پدر امیرالمومنین علیهماالسلام نبود آیا حکم به جهنمی بودن وی می‌کردند؟ 3: اگر خالدبن‌ولید دشمن امیرالمومنین علیه‌السلام نبود آیا به وی لقب سیف‌الاسلام می‌دادند؟ 4: اگر معاویه دشمن امیرالمومنین علیه‌السلام نبود آیا به وی لقب خال‌المومنین می‌دادند؟ ✍: عیسوند 📚منابع: 1:ذيل تاريخ بغداد ج 4ص44 2: فتح الباری ج 7 ص 104 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تقسیم کننده بهشت و جهنم 🛑كنَّا عِنْدَ أَحْمَدَ بْنِ حَنْبَلٍ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ مَا تَقُولُ فِي هَذَا اَلْحَدِيثِ اَلَّذِي يُرْوَى أَنَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ أَنَا قَسِيمُ النَّارِ قالَ وَما تُنكِرُ مِن ذا أَلْيْسَ رُوِّينَا أَنَّ اَلنَّبِيَّ صلى الله عليهِ وآله وسلم قَالَ لِعَلِيٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لا يُحِبُّكَ إلاَّ مُؤمِنٌ وَلا قُلْنَا بَلَى قَالَ فَأَيْنَ اَلْمُؤْمِنُ قُلْنَا فِي اَلْجَنَّةِ قَالَ فَأَيْنَ اَلْمُنَافِقُ قُلْنَا فِي اَلنَّارِ قَالَ فَعَلِيٌ قَسِيمُ اَلنَّارِ 🔰راوی نقل میکند که ما در نزد احمد بن الحنبل{ بزرگ حنابله} بودیم که مردی از او سوال کرد: نظر شما در مورد حدیث« من تقسیم کننده بهشت و جهنم هستم» که در مورد علی بن ابی طالب نقل میکند چیست❓ احمد بن الحنبل جواب داد: چه کسی می تواند این روایت را رد کند مگر روایت پیامبر "صلی الله علیه و اله "در مورد علی بن ابی طالب را نشنیده اید که فرمودند: علی را به غیر مومن دوست ندارد و بغیر از منافق بغض علی را ندارد. آن جماعت گفتند : بله احمد بن حنبل گفت: مومن در کجاست؟ آن جماعت گفتند در بهشت باز احمد بن الحنبل سوال کرد :منافق در کجاست؟ آن جماعت گفتند در جهنم احمد بن الحنبل گفت : پس علی بن ابی طالب تقسیم کننده بهشت و جهنم است. 📚:أمالي الخمیسیة: ج1 ص258، ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
میلاد امیرالمومنین«علیه السلام» در کعبه 👇علماء شیعه👇 1️⃣: مرحوم شیخ طوسی: 🛑ولِدَ بِمَکَّةَ فِی الْبَیْتِ الْحَرَامِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ لِثَلَاثَ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِیلِ بِثَلَاثِینَ سَنَة.1 🔰در روز جمعه سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عام‌الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. 2️⃣:مرحوم شیخ مفید 🛑 ولد بمکة فی البیت الحرام یوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثین من عام الفیل ولم یولد قبله ولا بعده مولود فی بیت الله تعالی سواه اکراما من الله تعالی له بذلک واجلالا لمحله فی التعظیم.2 🔰حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) در روز جمعه سیزدهم ماه رجب پس از سی سال از عام‌الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. نه پیش از وی و نه بعد از آن، کسی در خانه خدا تولد نیافت. این امر بزرگ داشتی از سوی خداوند تعالی برای امام علی (علیه‌السّلام) است. 3️⃣:مرحوم سید رضی 🛑ولد ع بمکة فی البیت الحرام لثلاث عشرة لیلة خلت من رجب بعد عام الفیل بثلاثین سنة و لا نعلم مولودا ولد فی الکعبة غیره‌.3 🔰در سیزدهم ماه رجب، سی سال پس از عام‌الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد. مولودی غیر از او را سراغ نداریم که در خانه خدا تولد یافته باشد. 👇علماء عامه👇 1️⃣:حاکم نیشابوری 🛑فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت اسد ولدت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه فی جوف الکعبة).4 🔰روایات متواتری وارد شده که فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب (کرم‌الله‌وجهه) را در داخل کعبه به دنیا آورده است. 2️⃣:ابن جوزی 🛑وروی ان فاطمة بنت اسد کانت تطوف بالبیت وهی حامل بعلی (علیه‌السّلام) فضربها الطلق ففتح لها باب الکعبة فدخلت فوضتعه فیها. 🔰روایت شده است که فاطمه بنت اسد، در حالی که باردار بود، خانه خدا را طواف می‌کرد، درد زایمان او را فراگرفت، در خانه کعبه به روی او باز شد، پس داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آ ورد 📚منابع: 1:تهذيب الأحكام ج‏6، ص: 19 2: الارشادج۱، ص۵ 3:خصائص الائمه ص۳۹ 4: المستدرک علی الصحیحین، ج۳، ص۵۵۰ 5:تذکرة الخواص، ص۱۰. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنی آدم اعضای یکدیگرند همه یک به یک نوکر حــیـــدرند چو عضوی به درد آورد روزگار مدد گیرد از صاحب ذوالـــفـــقـــآر ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای نام 《علی》برای امیرالمومنین علیه‌السلام 🛑عنْدَ الْعَرَبِ عَلِيٌ قَالَ جَابِرٌ اِخْتَلَفَ اَلنَّاسُ مِنْ أَهْلِ اَلْمَعْرِفَةِ لِمَ سُمِّيَ علي عَلِيّاً فَقَالَتْ طَائِفَةٌ لَمْ يُسَمِّ أَحَدٌ مِنْ وُلْدِ آدَمَ قَبْلَهُ بِهَذَا اَلاِسْمِ فِي اَلْعَرَبِ وَ لَا فِي الْعَجَمِ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ اَلرَّجُلُ مِنَ اَلْعَرَبِ يَقُول اِبْنِي هَذَا عَلِيٌ يُرِيدُ مِنَ اَلْعُلْوِّ لاَ أَنَّهُ اِسْمُهُ وَ إِنَّمَا تَسَمَّى الناس بِهِ بَعْدَهُ وَ فِي وقته وَ قَالَتْ طائفَةٌ سُمِّيَ علي عَلِيّاً لِعُلُوِّهِ عَلَى كُلِّ مَنْ بارزَه وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ سُمِّيَ علي عَلِيّاً لِأَنَّ دَارَهُ فِي اَلْجِنَانِ تَعْلُو حَتَّى تُحاذِي مَنازِلَ الأنبياءِ وَ لَيْسَ نَبِيٌ تَعلو مَنْزِلَتُهُ مَنْزِلَةَ علِيٍ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ سُمِّيَ علي عَلِيّاً لِأَنَّهُ عَلاَ ظَهْرَ رَسُولِ اَللَّهِ ص بِقَدَمَيْهِ طَاعَةً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ يَعْل أَحَدٌ عَلَى ظَهْرِ نَبِيٍ غَيْرُهُ عِنْدَ حطِّ الأصنامِ منْسَطِحِ اَلْكَعْبَةِ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ إِنَّمَا سُمِّيَ علي عَلِيّاً لِأَنَّهُ زُوِّجَ فِي أَعْلَى اَلسَّمَاوَاتِ وَ لَمْ يُزَوَّجْ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي ذَلِكَ اَلْمَوْضِعِ غَيْرُهُ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ إِنَّمَا سُمِّيَ عليٌ عَلِيّاً لِأَنَّهُ كَانَ أَعْلَى اَلنَّاسِ عِلْماً بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ ص 🔰 نزد عرب «علىّ»، جابر گويد: اهل اطلاع علّتهاى گوناگونى را براى چنين نامگذارى بر آن حضرت ذكر كرده‏اند، گروهى گفته‏اند:👇 1️⃣: اين نام خاص آن جناب است و بر هيچ يك از فرزندان آدم، نه در عرب و نه در عجم، قبل از وى نهاده نشده بود، فقط در ميان عربها رسم اين بود كه به فرزندان لايق خود مى گفتند: «اين پسرم علىّ است»، و مقصودشان اين بود كه بلند مرتبه است، نه آنكه نامش علىّ باشد، و پيش از اين هم معمول نبوده است كه شخصى نام فرزند خود را علىّ بگذارد، بلكه در زمان زندگى او «تيمّنا و تبركا» و همچنين بعد از آن حضرت عليه السلام نهادن اين اسم بر كودكان رايج شد. 2️⃣:عده ديگر گفته‏اند: بدين جهت وى را علىّ ناميده‏اند كه با هر كس پيكار مى‏كرد بر او پيروز مى‏شد. 3️⃣: جمع ديگرى گفته‏اند: علّتش اين است كه در بهشت ارتفاع منزل آن حضرت از منازل سايرين بلندتر است حتى از منزل پيامبران، و مقام و مرتبه هيچ پيغمبرى بالاتر از مقام آن جناب نيست. 4️⃣: گروه ديگرى گفته‏اند: اين نام بدان سبب است كه براى فرمانبردارى خداوند- عزّ و جلّ- در مسجد الحرام براى فرو افكندن بتها از دور بام كعبه، گامهايش را بر شانه پيغمبر نهاد، و جز او شخص ديگرى بر دوش پيغمبر بالا نرفته است. 5️⃣: دسته ديگرى گفته‏اند: بدين جهت او را علىّ ناميدند كه عقد همسرى او با حضرت فاطمه در آسمانها واقع گرديد، و جز او هيچ يك از مخلوقات خدا در آنجا تزويج نشده است. 6️⃣: بعضى ديگر گفته‏اند: بدين علّت كه مرتبه دانش وى بعد از پيغمبر اكرم صلّى اللَّه عليه و آله از تمام مردم بالاتر بود. 📚:معاني الأخبار ص61 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
7.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاسخ به شبهه عثمان خمیس توسط عدنان الابراهیم. 👈(هر دو شخصیت غیر شیعه هستند) زیرنویس شده ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
السلامُ عَلی مَن ماتَت فِی الکَربَلاءِ و دُفِنَت فی الشَام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
به شیعه بودن خود باید افتخار کرد 🛑عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَمِعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ رَجُلًا مِنْ قُرَيْشٍ يُكَلِّمُ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا فَاسْتَطَالَ عَلَيْهِ الْقُرَيْشِيُّ بِالْقُرَشِيَّةِ وَ اسْتَخْزَى الرَّجُلَ لِقُرَشِيَّتِهِ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَجِبْهُ فَإِنَّكَ بِالْوَلَايَةِ أَشْرَفُ مِنْهُ نَسَباً. 🔰راوی نقل می کند: امام صادق «علیه السلام»: شنید که مردی از قریش به یکی از یاران ما صحبت می‌کرد و آن قریشی نسبت به یار ما به قریشیت خود فخر می‌فروخت و او را به خاطر قریشی نبودنش خفیف می‌شمارد. سپس ابو عبدالله علیه‌السلام به یار ما فرمود: پاسخ او را بده؛ زیرا تو با ولایت(تشیع) از او نسب بالاتری داری.» 📚علل الشرائع: ج 2 ص 393 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام برای تنظیم چندتا فایل ورد نیاز به کمک دارم . فایل های حدیثی مربوط به کانال هستند کسی از دوستان توانائی کمک دارند لطفا دریغ نکند ان شاءالله صدقه جاریه محسوب میشود