4_5929025828972136784.mp3
14.25M
🎤 #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
◼️ مراسم عزاداری دهه اول محرم
📅 روز هشتم |۷/شهریور/۱۳۹۹
4_5931682047201380162.mp3
10.76M
🎤 #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
◼️ مراسم عزاداری دهه اول محرم
📅 روز نهم |۸/شهریور/۱۳۹۹
4_5933933847015065569.mp3
11.83M
🎤 #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
◼️ مراسم عزاداری دهه اول محرم
📅 روز دهم |۹/شهریور/۱۳۹۹
4_5938079379513935496.mp3
12.15M
🎤 #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
◼️ مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام
📅 روز یازدهم |۱۰/شهریور/۱۳۹۹
4_5940646799294335573.mp3
13.02M
🎤 #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
◼️ مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام
📅 روز دوازدهم |۱۱/شهریور/۱۳۹۹
💥 بُکاء و زیارت (هیئت و حرم)، دو طریقِ عبور از فتنهها و شبههها
«دو «معبر اصلی عبور از فتنهها و شبهههایی که شیطان در طول تاریخ ایجاد کرده (که شاید پیچیدهترین آن در دنیای امروز باشد)، این دو مسیری است که با عاشورا باز شده است: یعنی اولاً ارتباط عاطفی با عاشورا و اشک بر عاشورا و دیگری زیارت؛ یعنی به لقاء عاشورا و صاحب عاشورا رفتن و عهد خود را با او تجدید کردن که این عهدها، همان زیارتنامهها است.
این دو باب، مهمترین راههای دستیابی به شفاعت نبی اکرم(ص) در عاشورا است.
بر این اساس مهمترین کانونهایی که میتوانند رفع شبهه و فتنه کنند، دو کانون هیئت و زیارت [حرم] است.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 ما که از قافله عاشورا جا ماندهایم، از فردای عاشورا باید یک سلسله مراقبهها و محاسبههای جدیدی را آغاز کنیم تا بتوانیم خود را به آنها ملحق کنیم؛ یعنی رابطه ما با عاشورا تمامشدنی نیست.
💠 #استاد_میرباقری:
"گرچه قرنها از عاشورا گذشته است اما هر سال که عاشورا آغاز میشود باید همرا با یک سلسله محاسبههای خاص خود باشد. هر سال به یک مراقبه و محاسبه جدیدی نیاز هست.
شیعیان در ماه محرم و رجب و شعبان و ماه رمضان و ... و به طور کلی در ایام و مناسبتها، اعمال خاصی را دارند و علما و بزرگان شیعه حتی کتب خاصی با عنوان «مراقبات» برای تبیین برنامههایی که انسان در این مراحل باید انجام دهد، نوشتهاند. انسان هر سال این اعمال را تکرار میکند و به خاطر اینکه یکبار آن را انجام داده است، سال آینده از انجام دوباره آن سر باز نمیزند.
هر سال با آغاز ماه محرم هم باید یک سلسله مراقبه و مشارطه و محاسبههای خاص داشت و آنها را تا عاشورا ادامه داد. اما ما که از قافله جا ماندیم و به قافله عاشورا نرسیدیم، از فردای عاشورا نیز باید یک سلسله مراقبهها و محاسبههای جدیدی را آغاز کنیم تا بتوانیم خود را به آنها ملحق کنیم؛ یعنی رابطه ما با عاشورا تمامشدنی نیست."
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ حتماً حوزهها مکلفاند که علوم مدرن را بفهمند و سخن دین را نسبت به آن ارائه کنند، ولی این کار یک قواعدی دارد. اگر درست عمل نکنیم، ممکن است خدایناکرده ما در دهههای آینده به یک فضلایی تبدیل شویم که ابزار عرفیسازی دین میشویم.
⚡️ انسان تا جزو عبادالله نشده و به فرقان دست پیدا نکرده است نباید سراغ کتب ضاله برود.
⚡️ اگر من بدون اینکه جهاز هاضمۀ خودم را تقویت کرده باشم که بتواند اطلاعات را تصفیه کند، انبوهی از اطلاعات فیلسوفان مادی را در جهاز هاضمه خودم بریزم، طبیعی است که مسموم میشوم.
⚡️ این یک انحراف خطرناک است که فرایند اصلاحات اجتماعی را براساس ادبیات مدرن تعریف کنیم و بپذیریم، و بعد بگوییم امام حسین(ع) هم همین کار را میکردند!
🔵 #استاد_میرباقری:
«من یک هشدار جدی میدهم نسبت به این انبوهخوانیهایی که از علوم انسانی و اجتماعی مدرن در حوزه دارد اتفاق میافتد. اینها کتبی هستند که انسان تا #فرقان ندارد نباید سراغشان برود. بله، اگر کسی جزو #عبادالله شد و نورانی به نور هدایت الهی شد و فرقان داشت، میتواند سراغشان برود (فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ). تا به آنجا نرسیدی، «فَلْيَنْظُرِ اَلْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ»؛ آدم باید به طعام خودش نگاه کند؛ در معنای این آیه فرمود: «عِلْمُهُ اَلَّذِي يَأْخُذُهُ عَمَّنْ يَأْخُذُهُ». علمتان را ببینید از چه کسی میگیرید.
این نکته را من جدی میگویم. این کسانی که فیلسوفان دوره مدرن که دست به بدنشان بزنی باید بروی آب بکشی، این نجاست مال روحشان است که به بدن سرایت کرده است. روح کافر نجس است که جسمش نجس میشود. قرآن به ما گفته است اینقدر فاصلهگذاری کنید. حال اگر من بدون اینکه جهاز هاضمۀ خودم هم تقویت کرده باشم که بتواند آن اطلاعات را تصفیه کند، انبوهی از آن اطلاعات آنها را در جهاز هاضمه خودم ببرم، طبیعی است که #مسموم میشوم.
این #انبوهخوانی که بهخصوص جوانان عزیز ما، و گاهی #طلبههای_جوان ما، انجام میدهند، با فرقان، خیلی خوب است و آدم میداند دارد چه کار میکند. اما اگر بخوانیم تا ببینیم که حق کجاست، این اولِ خطاست. آنها حق و باطل را با هم قاطی کردهاند و قاطی کردنش اینطوری است که «كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ». اگر فرقان نباشد، یکموقعی خداینکرده ما در دهههای آینده تبدیل میشویم به یک فضلایی که ابزار #عرفیسازی_دین میشویم و دین را به نفع مفاهیم عرفی و به نفع مفاهیم مدرن و به نفع علوم مادی تغییر میدهیم و ابزار این کار میشویم.
البته حتماً حوزهها مکلفاند که بر این علوم، #مُشرف بشوند و سخن دین را نسبت به آنها بفهمند و ارائه کنند؛ اصلاً اینطوری، #جامعهسازی و #جامعهپردازی میشود؛ اصلاً مسئله امروز ما این است. ولی این کار یک قواعدی دارد. اینکه ما از آن طرف بیاییم و مفاهیم عرفی را بگیریم و فرایند اصلاحات اجتماعی را براساس ادبیات مدرن [تعریف کنیم و بپذیریم،] و بعد بگوییم امام حسین(ع) هم همین کار را میکردند و [بگوییم] «إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی» یعنی همین، و حضرت هم همین کار را میکرده است، این حرف، قطعاً #انحراف است و انحراف خطرناکی هم هست؛ فرق نمیکند آن کسی که این انحراف را دارد خدایینکرده ملبس باشد یا نباشد. باید با قرآن و با معارف اهل بیت(ع) و با یک رفتوبرگشت مستمر بین معارف قرآن و اهل بیت(ع) بتوانیم به مفاهیم اساسی برسیم [و این امور را تحلیل کنیم.]».
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ علوم انسانی غربی ذاتاً مسموم هستند.
⚡️ علوم انسانی رایج، ماهیتاً مخالف با نظام اسلامی هستند.
⚡️ اساس علوم انسانی را باید در قرآن کریم پیدا کرد.
🔵 رهبر معظم انقلاب اسلامی:
«اینکه بنده دربارهی علوم انسانی در دانشگاهها و خطر این دانشهای #ذاتاً_مسموم هشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همین است. این علوم انسانیای که امروز رائج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر جهانبینی دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد. وقتی اینها رائج شد، مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند؛ همین مدیران میآیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار میگیرند. #حوزههای_علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که موظفند #نظریات_اسلامی را در این زمینه از #متون_الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامهریزی، برای زمینهسازیهای گوناگون. پس نظام اسلامی پشتوانهاش علمای دین و علمای صاحبنظر و #نظریات_اسلامی است؛ لذا نظام موظف به حمایت از حوزههای علمیه است، چون تکیهگاه اوست.»
(بیانات در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357
«من دربارهی علوم انسانی گلایهای از مجموعههای دانشگاهی کردم - بارها، این اواخر هم همین جور - ما علوم انسانیمان بر مبادی و #مبانی_متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. علوم انسانی غرب مبتنی بر جهانبینی دیگری است؛ مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر #نگاه_مادی است. خوب، این نگاه، نگاه غلطی است؛ این مبنا، مبنای غلطی است. این علوم انسانی را ما به صورت ترجمهای، بدون اینکه هیچگونه #فکر_تحقیقىِ_اسلامی را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، میاوریم تو دانشگاههای خودمان و در بخشهای مختلف اینها را تعلیم میدهیم؛ در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخشهای مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینههای گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در #قرآن_کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. اگر این شد، آنوقت متفکرین و پژوهندگان و صاحبنظران در علوم مختلف انسانی میتوانند بر این پایه و بر این اساس بناهای رفیعی را بنا کنند. البته آنوقت میتوانند از پیشرفتهای دیگران، غربیها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد.»
(در دیدار جمعی از بانوان قرآنپژوه کشور ۱۳۸۸/۰۷/۲۸)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=8259
«آنچه که به ما گزارش دادند، در بین این مجموعهی عظیم دانشجوئی کشور که حدود سه میلیون و نیم مثلاً دانشجوی دولتی و آزاد و پیام نور و بقیهی دانشگاههای کشور داریم، حدود دو میلیون اینها دانشجویان علوم انسانیاند! این به یک صورت، انسان را نگران میکند. ما در زمینهی علوم انسانی، کار بومی، تحقیقات اسلامی چقدر داریم؟ کتاب آماده در زمینههای علوم انسانی مگر چقدر داریم؟ استاد مبرزی که معتقد به #جهانبینی_اسلامی باشد و بخواهد جامعهشناسی یا روانشناسی یا مدیریت یا غیره درس بدهد، مگر چقدر داریم، که این همه دانشجو برای این رشتهها میگیریم؟ این #نگرانکننده است. بسیاری از مباحث علوم انسانی، مبتنی بر فلسفههائی هستند که مبنایش #مادیگری است، مبنایش #حیوان_انگاشتن_انسان است، عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال است، نداشتن نگاه معنوی به انسان و جهان است. خوب، این علوم انسانی را ترجمه کنیم، آنچه را که غربیها گفتند و نوشتند، عیناً ما همان را بیاوریم به جوان خودمان تعلیم بدهیم، در واقع #شکاکیت و تردید و #بیاعتقادی به مبانی الهی و اسلامی و ارزشهای خودمان را در قالبهای درسی به جوانها منتقل کنیم؛ این چیز خیلی مطلوبی نیست.»
(بیانات در دیدار اساتید دانشگاهها، ۱۳۸۸/۶/۸)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7959
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 #هوسهای_کهنهشده، در لحظههای حساس تصمیمگیری سر برمیآورند!
"خدا رحمت کند استاد ما را، میگفت: «انسان باید نگران این باشد که نکند منافعمان یک روز ما را مقابل امام حسین(ع) قرار دهد.»
کسانی که در کربلا آمده بودند، تا فضا سخت نشده بود نامه مینوشتند و از ایشان دعوت میکردند و وعده میدادند که اموال و باغها و جانهای ما در اختیار شما. وقتی کار سخت شد و اموال و اهلبیتشان به گرو رفت، حاضر شدند به روی سیدالشهدا(ع) تیغ هم بکشند تا دنیایشان را حفظ کنند.
این تعارف نیست. اگر ما با خودمان و تمنیات نفسمان تسویهحساب نکنیم در لحظۀ تصمیمگیری، هوسها سر برمیآورند. #هوسهای_کهنهشده و #پشت_سر_انداخته_شده و هوسهایی که به امروز و فردا و تأخیر و وعدهها آرام شدهاند، همگی به یکباره سر برمیآورند و سهمشان را از ما میخواهند. اگر ما خود را مهیا نکرده باشیم، گرفتار میشویم."
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 لذتهای دنیا مثل «بادامِ بوداده» و «گوشتِ کبابشده» است.
«انسان باید #پس_از_عاشورا ارزیابی کند که آیا به قافله سیدالشهداء(ع) رسیده است یا نه؟ همراهی با ولیّ خدا دارای مراتبی است، اگر به قافله رسیده است در کدام مرحله است؟ اگر رسیده است، مراتب کاملتر را در نظر بگیرد و #مراقبات خود برای رسیدن به این مراتب را آغاز کند. اما اگر کسی جا مانده است باید مراقبه دیگری را آغاز کند.
پس از ورود به این وادی خواهیم دید که همه این وادی آسایش، رحمت و امنیت است، اما برای کسی که بیرون از این مسیر است امتحانات و سختی راه، جلوۀ بسیار سخت و صعبی دارد: «ألجَنَّهُ حُفَّت بالمَکَارِهِ وَ النّارُ حُفَّت بِالشَّهَواه». لذّتهایی است که جهنم را در برگرفتهاند و انسان را به جهنم دعوت میکنند، و مکارهی است که بهشت را محاصره کردهاند.
سختترین مسئله برای یک دسته، اصل ورود و اهل راه شدن است؛ آنجایی که باید حجاب نفس و خودخواهی را کنار بزنند. از برخی علمای اخلاق نقل شده است که لذتهای دنیا مثل #بادام_بوداده و #گوشت_کبابشده است. اینهمه بوی وسوسهبرانگیز طعام برای آن است که او را در این #تله بکشانند، تلهای که از آن نجات و رهایی نیست. باطن دنیا نیز مکاره است اما ظاهر اغواگر آن انسان را دعوت میکند.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 متن تنظیمشده و صوت سخنرانیهای استاد میرباقری در دهه اول ماه محرم ۱۳۹۹، در پایگاه اطلاعرسانی ایشان ( mirbaqeri.ir ) بارگذاری شد:
🔵 در حسینیۀ حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
▪️جلسه اول/ فضای ظلمانی و لهو و لعب دنیا و امتحانات سنگین الهی برای رسیدن به امام
▫️ b2n.ir/183376
▪️جلسه دوم/ تأویل آیات قرآنی داستان بنیاسرائیل
▫️ b2n.ir/417831
▪️جلسه سوم/ ابتلائات مربوط به تغییر قبله/ ابتلائات الهی، مرکب انسان برای سیر الی الله
▫️ b2n.ir/367632
▪️جلسه چهارم/ بلا، مطهّر مومن در سیر الی الله/ ابتلائات الهی، راه نجات انسان از اضطرار
▫️ b2n.ir/924697
▪️جلسه پنجم/ تحقق حقیقت کعبه در مرحله امتسازی/تحمل درد های عظیم مقدمه تحقق طرح عظیم خداوند متعال در عالم
▫️ b2n.ir/840042
▪️جلسه ششم/ شرط برخورداری از برکات صلوات و عبور از سختیها و ابتلائات بهواسطه آن
▫️ b2n.ir/971533
▪️جلسه هفتم/ حقیقت ابتلائات معصومین/ چگونگی برخورد مؤمنین با حوادث و ابتلائات
▫️ b2n.ir/872945
▪️جلسه هشتم/ برکات فتح نبی اکرم برای امت ذیل آیات سوره فتح/ توجه به عهدها و تجدید آن ذیل تبیین فرازهایی از دعای ندبه
▫️ b2n.ir/511601
▪️جلسه نهم/ قرار گرفتن در فتح دائمی در گرو همراهی با نبی اکرم/ دلیل واقعی جاماندگان از فتح رسول الله
▫️ b2n.ir/651383
▪️جلسه دهم/ غدیر؛ غنیمت حقیقی نبی اکرم و راه رسیدن به آن ذیل تفسیر سوره مبارکه فتح
▫️ b2n.ir/361013
▪️جلسه یازدهم/ تبیین مسیر کلی فتح و خصوصیات همراهان نبی اکرم در این مسیر
▫️ b2n.ir/560611
▪️جلسه پایانی/ اضطرار به امام برای کشف سوء دستگاه شیطان، شرط رسیدن به فتح و تحقق ظهور
▫️ b2n.ir/317005
🔵 در هیئت ثارالله قم (در مدرسه فیضیه)
▪️جلسه اول/ بیان مصیبت عظیم سیدالشهدا و رهایی امت از تاریکی و ضلالت بهواسطه این مصیبت
▫️ b2n.ir/466352
▪️جلسه دوم/ تبیین اهداف قیام سیدالشهداء و مفهوم فساد ذیل توضیح وصیتنامه اباعبدالله
▫️ b2n.ir/092246
▪️جلسه سوم/ وجود میزان الهی و شیطانی در همه روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی/ شکلگیری جوامع و تبیین روابط بر اساس تربیت الهی و شیطانی
▫️ b2n.ir/948491
▪️جلسه چهارم / استعلاء و برتریجویی ریشه همه مفاسد/ داشتن بینه و رزق حسن، شرط داشتن توانایی برای اصلاح جامعه
▫️ b2n.ir/480927
▪️جلسه پنجم/ دنیای مدرن و اعلام استغناء از تعالیم انبیاء و تنظیم ساختارهای اجتماعی بر محور طواغیت
▫️ b2n.ir/603504
▪️جلسه ششم/ ریشه فساد؛ فسق و قطع رشتههای رحمت الهی/ حضور شیطان در ارتباطات غیرالهی
▫️ b2n.ir/325332
▪️جلسه هفتم/ ترازوی دنیای مدرن برای سنجش ملتها/ به هم خوردن همه ترازوهای انسانی و برقرار شدن میزان حق
▫️ b2n.ir/509773
▪️جلسه هشتم/ جریان الدّ الخصام؛ یکی دیگر از منشأهای فساد/ سیاستهای جمعیتی و از بین بردن نسل توسط جریان غربگرا
▫️ b2n.ir/205327
▪️جلسه نهم/ جریان نفاق؛ تحریف دین، ایجاد فساد و برگرداندن جامعه از مدار توحید
▫️ b2n.ir/491061
▪️جلسه دهم/ اعراض از ولایت اهل بیت بهعنوان مصلحان حقیقی عالم؛ یکی دیگر از ریشههای فساد
▫️ b2n.ir/435693
▪️جلسه یازدهم/ بزرگترین فساد؛ الحاد در اسماء و انحراف از ولایت امیرالمومنین
▫️ b2n.ir/000953
▪️جلسه پایانی/ لزوم تببین مفاهیم اصلاح و فساد بر اساس معارف و پرهیز از عرفیسازی مفاهیم دینی
▫️ b2n.ir/564080
🔵 در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
▪️جلسه اول/ دستورات امام رضا علیه السلام برای سلوک در ماه محرم و رسیدن به رزقهای آن
▫️ b2n.ir/285934
▪️جلسه دوم/ آخرالزمان؛ دوران غربالگری/ راه رسیدن به مقام خونخواهی سیدالشهدا
▫️ b2n.ir/530302
▪️جلسه سوم/ خصوصیات اصحاب سیدالشهدا علیه السلام/ مراحل سیر با امام
▫️ b2n.ir/246305
▪️جلسه چهارم/ برنامهریزی و استفاده از فرصتها ویژگی مهم یاران سیدالشهداء /امام؛ تنها مسیر الی الله
▫️ b2n.ir/733149
▪️جلسه پنجم/ سیر و سلوک یاران حسین علیه السلام در مقام محبت ایشان/زیارت عاشورا؛ سیر در مقام بلای امام
▫️ b2n.ir/859068
▪️جلسه ششم/ خصوصیات اصحاب سیدالشهدا در لسان امام صادق علیه السلام/ ربّیّون سیدالشهداء علیه السلام
▫️ b2n.ir/638061
▪️جلسه هفتم/ خصوصیات اصحاب سیدالشهداء/مقام زهد؛ مقدمات و چگونگی نیل به آن / مقام یقین و مقام رضا
▫️ b2n.ir/625012
▪️جلسه هشتم/ رضای سیدالشهداء در گودی قتگاه باب هدایت امت به سوی عصر ظهور/ گریه عالمیان بر مصیبت اباعبدالله
▫️ b2n.ir/933600
▪️جلسه نهم/ توضیح مقام تسلیم، تصدیق، وفاء و نصیحه در شأن حضرت قمر بنیهاشم علیه السلام
▫️ b2n.ir/692200
▪️جلسه دهم/ پیروزی قطعی سیدالشهداء در روز عاشورا/ شفاعت و انفتاح تاریخی اباعبدالله
▫️ b2n.ir/731490
▪️جلسه پایانی حرم مطهر/ سه جلوه ضیافت بلای عاشورا
▫️ b2n.ir/763044
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ توحید به این معنا نیست که انسان بگوید «خدا هست»
«کفایت نمیکند که انسان بگوید خدا هست. خب، ابلیس هم میگفت خدا هست. با این حرف که موحد درست نمیشود.
توحید یعنی اینکه انسان بپذیرد که او ولیّ است، او حق فرماندهی دارد، و من باید عبد باشم و باید تبعیت بکنم ولو اینکه حالا یک جایی در عمل تخلف کنم؛ «الهی لم أعصک حین عصیتک و أنا بربوبیتک جاحد».
اگر کسی قبول کرد که او خالق است و ما مخلوق هستیم و ما باید ولایت الهیه را قبول کنیم، او وارد دایره توحید شده است».
☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 پروندۀ نکتهها دربارۀ #عدالت و #عدالتخواهی
📜 تحول در عدالت باید متّکی به یک مبنای فکری و اندیشۀ متقن و شکلیافتۀ قرآنی و روایی باشد (رهبر معظم انقلاب)
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2925
📜 عدالت در عالَم، چيزي جز بسط جريان الوهيتِ حضرت حق نيست/ همه بيعدالتيها ريشه در خروج از وادي توحيد دارد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2154
📜 نظريه عدالت تاريخی یعنی نظريه تحقق ولايت نبي اکرم(ص) در تاریخ/ عاشورا محور عدالتخواهی تاریخی است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2155
📜 ولایت فقیه، نظریه عدالت اجتماعی اسلام است/ پیشبرد انقلاب اسلامی و مبارزه با نظام سرمایهداری، برنامه تحقق عدالت اجتماعی است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2156
📜 باید با ادبیات دینی از عدالت دفاع کنیم، نه ادبیات غیردینی.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2157
📜 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم/ عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2189
📜 انرژی متراکم عدالتخواهی باید در مسیر درستی به کار گرفته شود
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1108
📜 بعضیها میخواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسلهای آینده از ثمرهاش بهره ببرند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2269
📜 ریشۀ بسیاری از اشتباهات ما تصمیمگیری و تصمیمسازی بر اساسِ عقلانیت مدرن و علوم انسانیِ سکولار بوده است
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2270
📜 در مسئله عدالت، در چارچوب بیانیه گام دوم باید تئوریپردازی صورت گیرد./ امروز جوانانی که حاضرند برای دفاع از امنیت کشور و در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه جان بدهند، چالش عدالت دارند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2302
📜 انتظار بهمعنای اقدام در چارچوب طرح ولیّ خدا برای تحقق آرمان «توحید، عدالت، آزادی، امنیت و رفاه» است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2659
📜 پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورتهای انقلاب اسلامی است
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3023
📜 بزرگترین حجابِ عدالت، «مدرنیزم» است/ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3024
📜 با سازوکارهای مدرن نمیتوان عدالت را دنبال کرد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3240
📜 مدل سرمایهداری مثل ترازویی است که بازوي گشتاورش به نفع طبقۀ سرمایهدار طراحی شده است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3241
📜 ما محور تحقق عدالت تاريخی نيستيم؛ بلکه در درون اين جريان بايد عمل کنيم و در مسیر عدالتخواهی گام برداریم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3242
📜 تحقق عدالت در امروز، با کمک به تحقق حکمرانی اسلامی ممکن است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3244
📜 انسان نمیتواند بگوید میخواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) و ولایت فقیه کاری ندارم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3249
📜 شفافيت و نقد _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک میکند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3252
📜 اگر نظامی، صفات رذيله را محور قرار دهد _ چه نظام سلطۀ قديم باشد، چه نظامِ بازار و چه حکمرانی مجازی _ نمیتواند عدالت را محقق کند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3254
📜 جوانان عدالتخواه از سرمايههای انقلاب اسلامی هستند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3260
📜 خطاهایی که در مسیر عدالتخواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3263
📜 اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمیتواند محقق کند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3264
📜 ادعیه مهدوی (نظیر دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس بن عبدالرحمن، دعاي عهد، دعای ندبه و...) را مکرر بخوانيم تا جنس عدالتخواهیِ امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3265
📜 عامل اصلیِ بیعدالتیها و فشارهای اقتصادی بر طبقه ضعیف، نگاه نئوليبرالی به اقتصاد بوده است.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3268
📜 چرا به عدالت مطلوب نرسیدهایم؟ مهمترین عامل، الگوهای نئولیبرال بوده است و عوامل بعدی، سوءتدبیرها و اشرافیگریها هستند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3269
📜 اگر ميخواهيم مبارزۀ ما با بیعدالتی، يک مبارزۀ دقيق و علمي باشد، مفاهيمي وجود دارند که مبدأ اشاعۀ بيعدالتي در عالماند.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3270
📜 برای تحقق عدالت باید چارۀ کوتاهمدت هم داشته باشیم و نمیتوانیم فقط منتظر طرحهای درازمدت بمانيم.
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3271
⚡️ با سازوکارهای مدرن نمیتوان عدالت را دنبال کرد.
«مشکل امروز ما این است که انقلاب اسلامی بهدنبال تحقق #مکتب_اسلام است، ولی سازوکارهای آن برای تحقق عدالت، #سازوکارهای_مدرن است؛ و همين دوگانگی، در کشور بحران ايجاد کرده است.
#عدالتخواهی بايد مبتنی بر مکتب باشد. برای تحقق چنين عدالتی، بايد نرمافزارها و فناوریهای متناسب با آن را توليد کنيم تا بتوانیم عدالتِ مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال کنيم.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ مدل سرمایهداری مثل ترازویی است که بازوي گشتاورش به نفع طبقۀ سرمایهدار طراحی شده است.
⚡️ هر توسعهای حامل عدالت نيست. الگوهاي توسعۀ غربی اصليترين مانع عدالت در جهان هستند.
💠 #استاد_میرباقری:
«عدالت را باید در سه سطح مورد توجه قرار بدهيم:
#سطح_اول، عدالت خُرد و بهرهوری است؛ معمولاً وقتی گفته میشود "عدالت"، اين سطح از عدالت مقصود است.
#سطح_دوم، عدالت ساختاری است. اگر در سطح بهرهوري اقتصادي در جامعه، تناسبات عادلانه حاکم باشد، حتماً ساختارها و عدالت ساختاري پشوانۀ آن است.
این سطح، سطح کلان عدالت است. اگر ساختارهاي اجتماعي، ساختارهاي عادلانهاي نباشند، عدالتِ در بهرهوري ممکن نيست. بهعنوان مثال، اگر قانون اساسي يک کشوري عادلانه نباشد، يعني اگر اساس نظام یک کشور عادلانه نباشد، طبيعي است که بهرهوري هم در آن نظام، عادلانه نيست. درواقع ساختارها مثل ترازو هستند؛ اگر ساختارها خودشان عادلانه نباشند، به این معناست که در اين ترازو، بازوي گشتاور به نفع يک کفه است؛ بنابراین، آنچه محقق ميشود، هرچند بهحسب ظاهر ترازو ميشود، اما خود ترازو، جائرانه است. اين، جور است. جور يعني ظلم پنهان. خدا استاد ما را رحمت کند؛ ایشان قپونهاي قدیمی را مثال میزند؛ این قپونها بازوي گشتاوری داشتند که به نفع يک کفه طراحی شده بود؛ وزنۀ صد گرمی در یک کفه، برابر بود با صد کيلو در کفۀ دیگر. #نظام_سرمايهداري هم به همین صورت است؛ يعني ساختار اين نظام، جائرانه است و تمام امکانات، اعم از قدرت، ثروت و اطلاع، به نفع يک طبقه خاص مصادره ميشوند. لذا در جهان، مثلاً پنجاه نفر پيدا ميشوند که برابر با پنجاه درصد مردم جهان ثروت دارند. یعنی بازوي گشتاور در نظام سرمایهداری، به نفع يک طبقه است و بهتعبير ديگر ساختارهاي اجتماعي، جائرانه است.
#سطح_سوم، عدالت در مرحلۀ تکامل است؛ يعني ساختارها، ذيل تکامل شکل ميگيرند. اگر تکامل حقيقي واقع شود، ساختار و تعادلی که ذيل آن تکامل حقيقي ایحاد ميشود، عادلانه است. ذيل چنین ساختاری میتوانیم از نحوۀ بهرهوري صحبت کنيم. البته نسبت عدالت با توسعه [و تکامل] را باید در جاي خودش بحث کنيم؛ ولی هر توسعهاي حامل عدالت نيست. توسعه اگر در مسير خروج از مدار اصلي عالم باشد، يعني اگر جهت توسعه، استکبار بر خداي متعال باشد، خودش اصليترين مانع عدالت است؛ لذا الان اصليترين مانع عدالت در جهان، الگوهاي توسعۀ پايدار است. اين الگوها، ساختارهاي جهانيِ جائرانه ایجاد کرده است و ذيل ساختار جائرانه، قطعاً بهرهوري جائرانه شکل ميگيرد. این ساختارهای جائرانه ـ که ذيل الگوهاي توسعه شکل ميگيرد ـ ثروت و محرومیت را شکل ميدهد؛ لذا اين ساختارهای جائرانه و مدلهاي توسعه، بزرگترين مانع تحقق عدالت هستند.»
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ جريان تحقق عدالت، يک جريان بزرگ تاريخي است که با انبياء شروع شده و به ظهور ختم ميشود («لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»...)؛
بنابراین، ما محور تحقق عدالت تاريخی نيستيم؛ بلکه در درون اين جريان بايد عمل کنيم و در مسیر عدالتخواهی گام برداریم.
💠 #استاد_میرباقری:
«ما محور تحقق #عدالت_تاريخي نيستيم. هيچ عدالتخواهي نميتواند بگويد بار عدالتخواهي در کل تاریخ، بر دوش من است. حتي حضرت امام(ره) که در مقياس انقلاب اسلامي و در مقیاس ايجاد يک عصر جديد، تحقق عدالت را دنبال ميکردند، ذيل نبياکرم(ص) و امام زمان(عج) اقدام ميکنند و میفرمایند انقلاب اسلامي، مقدمه تحقق انقلاب جهاني اسلام به دست حضرت بقيت الله(عج) است.
بنابراین عدالت، امر بسیار رفیعی است؛ کسي نباید خيال کند عدالت يک امر ساده و کوچکي است که من و شما ميتوانيم کل آن را محقّق کنيم. این یک توهم است و انسان با این توهم، مبتلا به #استعجال ميشود. آنها که دنبال دولت مستعجل هستند و ميخواهند عدالت تاریخی خیلی سریع محقق شود، ابعاد عدالت را در عالَم نميفهمند. «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». جريان تحقق عدالت، يک جريان بزرگ تاريخي است که با انبياء شروع شده و به ظهور ختم ميشود؛ [بنابراین] ما محور تحقق عدالت در تاريخ نيستيم؛ ما باید در درون اين جريان بايد عمل کنيم. کمااینکه جریان جور و ظلم در عالم، يک جريان تاريخي است که در نقطه اوج خودش، در نظام ليبرال محقق ميشود و يا بهشکل پيچيدهتري در حکمرانی مجازی محقق خواهد شد. يعني [دستگاه ظلم،] يک دستگاه بزرگ است و ابليس محور این جریان تاریخی در عالم است. ما بايد جايگاه خودمان و مقياس تواناييهايمان را بشناسيم و بدانيم کجا بايد بايستيم تا عدالت محقق شود. ما بايد دنبال تحقق عدالت به دست حضرت بقيت الله باشيم، در مسير حضرت عمل کنيم.
بنابراین ما باید بدانيم جای ما در تحقق عدل چیست و متوهم نشويم. اگر تحقق عدالت، يک فرايند تاريخي دارد که تا این حد گسترده است، ما نباید دنبال دولت مستجعل باشيم؛ نه اینکه اقدام نکنيم؛ بلکه اقدام ما باید در طرح بزرگ خدای متعال و در طرح انبياء و امام زمان (عج) ـ که برنامه حرکت در تاريخ است بگیرد.»
☑️ @mirbaqeri_ir
🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی: «بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن جرم بزرگ اهانت به چهرهی قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است.» ۹۹/۶/۱۸
💻 @khamenei_ir
1⃣ تمدن مدرن، جائرانه است، نه بهمعناي اينکه تماماً ظلم است؛ جور يعني ظلمِ آميخته با عدل؛ اتفاقاً همین آمیختگی کار را دشوار ساخته است.
2⃣ در مقابلِ جور مدرنیته، باید عصر جدیدی ايجاد میشد تا انسان دوباره با عالم غيب مرتبط شود و از بستر ارتباط با حضرت حق، مفاهیمی مثل سعادت، آزادي، عدالت و کرامت محقق شود.
3⃣ انقلاب اسلامي يک حرکت عدالتخواهانه در مقابل نظام جائرانۀ مدرن است که بايد پنج مرحله را طي کند؛ ۱. انقلاب اسلامی؛ ۲. نظام اسلامی؛ ۳. دولت (حکمراني اسلامی)؛ ۴. جامعه اسلامی: ۵. تمدن اسلامی.
4⃣ تحقق عدالت در امروز، با کمک به تحقق حکمرانی اسلامی ممکن است.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«اگر بخواهیم عدالت را در مقياس اجتماعي در نظر بگيريم، مقياس اجتماعی آن انقلاب اسلامي است. انقلاب اسلامي يک حرکت عدالتخواهانه، در مقياس جامعۀ جهاني و در مقابل نظام جائرانۀ مدرن است که بهاصطلاحِ خودشان بعد از دورۀ روشنگري، شکل گرفته است. بزرگترین جور در دورۀ روشنگري اين است که رابطۀ انسان را با غيب عالم بریدند و او را زمینی و محبوس کردند؛ بهجای اينکه انسان مبتني بر ارادۀ حق و تعالیم قدسی در عالم زندگي کند، به او گفتند مبتني بر نفسانيت خودت زندگي کن و به عقلانيت خودبنياد خودت تکيه کن. این بزرگترين جوری است که اتفاق افتاده است؛ يعني ايدئولوژي مدرن که زيرساختيترين لايۀ تمدن مدرن است، بنيان جور جدید در عالم است.
البته اين جور، به اسم عدل در عالم واقع میشود. مکتب مارکسيسم و سرمايهداری، هر دو مدعي عدالت هستند، یعنی عدالت مکتب رفاه و عدالت مارکسيستي. گرچه این دو مکتب، وقتي با هم ميجنگيدند، يکي از آنها
شعار آزادي ميداد و دیگری شعار عدالت؛ ولي هر دو، هم مدعي آزادي هستند و هم مدعي عدالت؛ اما هر دو میخواهند عدالت و آزادي را در بستر انانيت انسان محقق کنند؛ در حالی که اين بستر، از بنيان، خلاف عدالت و آزادي است؛ یعنی مبتني بر پرستش نفس، نه عدالت محقق ميشود و نه آزادي.
تمدن مدرن از این ايدهها شروع شد و در ادامه به یک انقلاب فلسفي تبدیل شد و حول آن، انديشههاي فلسفي شکل گرفت و فيلسوفان مدرنِ دوران روشنگري، يکي پس از ديگري آمدند و بعد، انديشههاي اجتماعي، و دانش و انقلاب علمي، و انقلاب صنعتي، و بعد هم ساختارهاي جهاني، و سبکزندگي جهاني، شکل گرفت. اين تمدن، جور است؛ نه بهمعناي اينکه تماماً ظلم است، جور يعني ظلمِ آميخته با عدل. اتفاقاً همین آمیختگی کار را دشوار ساخته است؛ استیلای شیطان همان جاست که حق و باطل، و عدل و ظلم، با هم آمیخته ميشوند؛ «فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ».
عدالتخواهان بايد به این نکته توجه کنند که نظام جائرانهاي بر جهان حکومت ميکند که ايدئولوژي و فلسفه دارد، و دانش و فناوریهای متناسب با ایدئولوژی و فلسفهاش را ایجاد کرده و ساختارهاي اجتماعي و نظام جهاني متناسب با خودش را شکل داده و هر روز هم میخواهد سيطرهاش را بر جهان گسترش دهد.
پس از یک سو، آنچه در این تمدن محقق ميشود، در همه زوايايش جور است و از سوی دیگر، اين جور مبتني بر انديشههاي فلسفي و علمي است؛ يعني یک نظام علمي، مبتني بر دانشهاي اجتماعي، ایجاد کرده است.
با این جور، که چنین وسعت و پیچیدگیای دارد، چگونه باید مقابله کرد؟ طبيعتاً بايد در مقابل عصر مدرنیته، دوران و عصر دیگری ايجاد میشد تا انسان دوباره با عالم غيب و عالم الهي مرتبط شود و از بستر ارتباط با حضرت حق، مفاهیمی مثل سعادت، آزادي، عدالت و کرامت اجتماعي، محقق شود. اين اتفاق، نياز به يک انقلاب بزرگ جهاني داشت که حضرت امام (ره)، چنین انقلابی را ایجاد کردند. اين انقلاب، بهتعبير رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي (حفظه الله) بايد #پنج_مرحله را طي کند؛ مرحلۀ اول و دوم، یعنی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، محقق شده و در مرحلۀ سوم، باید دولت اسلامی ـ يعني حکمراني اسلامي ـ محقق شود. اين مرحلهبندی بهمعنای تئوريزه کردنِ حرکت انقلاب اسلامي است و تحقق عدالت، با کمک به تحقق #حکمراني_اسلامي ممکن است. عدالتخواهي اگر در اين مسير قرار نگیرد و به اين وسعت نرسد، یک عدالتخواهي کور است و به نتيجه هم نخواهد رسيد. در مراحل بعدی هم بايد جامعۀ اسلامي و تمدن اسلامي ایجاد شود. اما آیا اين تمام عدالت است؟ قطعاً اینگونه نیست. تمدن اسلامی، تنها بخشي از آن طرح بزرگي است که نبياکرم(ص) براي عالم دارند و ذيل طرح نبياکرم(ص) و ذيل پرچمداري امام زمان (عج) محقق خواهد شد.»
☑️ @mirbaqeri_ir