eitaa logo
موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
268 دنبال‌کننده
578 عکس
48 ویدیو
4 فایل
کانال رسمی موسسه فرهنگي ميرداماد در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 قد قامت عشق🚩 📢 (ع) 🍃از عموم شعرای محترم استان دعوت می شود، آخرین سروده های خود با موضوع (ع) را بر اساس شرایط اعلام شده، برای دبیرخانه فراخوان ارسال فرمایند. 🔸علاقمندان می توانند آثار خود را از طریق پست الکترونیک info@mirdamad.org و یا شماره 09931964002 (ایتا، بله، روبیکا، سروش، تلگرام و واتس اپ) ارسال کنند. ⏰مهلت ارسال آثار: 25 خرداد 1402 🏆 به 5️⃣ اثر برگزیده هدایایی اهدا و آثار منتخب در کتابی منتشر خواهد شد. 💠مجمع شعرای اهل بیت(ع) 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
⭐️«» 366-403هـ.ق. 🟢«شمس‌المعالي ابوالحسن »، پادشاهي جنگجو و اديبي فاضل از خاندان «آل‌زيار» است. 🔸«آل‌زيار» يکي از سلسله‌هاي پادشاهان ايراني تبار برخاسته از شمال «ايران» هستند. آنها در حدود سال‌هاي 316 تا 483هـ.ق. بر قسمتي از سرزمين‌هاي شمال «ايران» شامل: «»، «مازندران»، «گيلان»، «قزوين»، «ري»، «اصفهان» و حتي زماني «خوزستان» فرمانروايي کردند. 🔹«زياريان» حاکماني فرهنگ دوست و ادب‌پرور بودند. در حکمراني پادشاهان زياري، خصوصاً در زمان شمس‌المعالي قابوس بن وشمگير و «عنصرالمعالي کيکاوس بن اسکندر»، علم و ادب گسترش يافت و فرهنگ ايراني زنده شد. سر سلسله‌ي آنان «مرداويچ بن زيار» متوفاي 323هـ.ق. بود. مرداويچ و برادرش وشمگير، از دهقانان شمال «ايران» بودند که در اثر کفايت و درايت، به مقام فرماندهي و سپس حکمراني رسيدند. 🍃قابوس_بن_وشمگير، چهارمين پادشاه زياري بود. او را پادشاهي اديب و شاعري توانا، هنرپروري متفکر توصيف مي‌کنند. قابوس به دو زبان فارسي و عربي شعر مي‌سرود. در نوشتن زبردست بود. خطي خوش داشت و در نجوم و دانش‌هاي ديگر صاحب نظر بود. دربارش را تبديل به محفل علمي و محل تجمع علما و دانشمندان کرده بود. 🌿«ابوريحان محمد بن احمد بيروني»، متوفاي 440هـ.ق.، کتاب «الآثار الباقية» را به سال 391هـ.ق. در «» و به نام نوشت. «ابن‌سينا» در زمان فرمانروايي قابوس، به «» هجرت کرد. هر چند موفق به ديدار قابوس نشد، ليکن در سايه‌ي پادشاهان زياري به معالجه رايگان بيماران همت گماشت و کتاب «قانون» را نگاشت. 👈بناي «» در «» يکي از شاهکار‌هاي معماري قرن چهارم هـ. ق. است که مدت هزار سال در مقابل انواع حوادث دوام آورده و هم‌چنان با شکوه و عظمت ايستاده است. اين بنا به دستور ساخته شده است و او در همين مکان مدفون است. 📜آثار 1. تذکرة الادباء (بخشي از) 2. ديوان 3. سير الملوک 4. قصايد شمس المعالي 5. کمال البلاغة 6. مجموعه قصائد و مخمس 7. منشات قابوس ✅منبع: کتاب 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🔶به منظور آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین و ، نشست دوم از سلسله نشست‌های فرهنگی «سرزمین مادری» با موضوع «ملّه‌ی نَلوَندان» (محله‌ی ، ، ، و ) برگزار میشود. 🌸بسیار خرسند خواهیم بود تا همنشین تان باشیم. حضور شما، خانواده‌ی محترم و دوستان گرامی‌تان را در این رویداد فرهنگی ارج می‌نهیم. ⏰ زمان: دوشنبه ۲۲ خرداد۱۴۰۲، ساعت ۱۷:۳۰ 🏢 مکان: تالار اندیشه (، بلوار شهید مفتح) 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘هم اکنون شروع نشست‌ فرهنگی «سرزمین مادری» با موضوع «ملّه‌ی نَلوَندان» درتالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📣 🍀نشست فرهنگی مله‎ی نلوندان (محله ی ) برگزار شد. دومین نشست از سلسله نشست های سرزمین مادری با عنوان «مله ی نلوندان» (محله ی ) عصر روز دوشنبه 22 خردادماه در تالار اندیشه برگزار شد. 🔸مدیر عامل در ابتدای این دورهمی فرهنگی که با استقبال و حضور خوب علاقه مندان به فرهنگ سرزمین مادری مواجه شد گفت: بسیاری از مقوله هایی که برای همه ما ضروری است همچون فرهنگ به علت دولتی شدن آنها، مردم از آنها فاصله گرفته اند و این یک آسیب جدی است. 🔹احمد خواجه نژاد گفت: سلسله نشست هایی برنامه ریزی شده تا در هرکدام یکی از موضوعات مربوط به استان ارائه شود تا این دغدغه و پیام را منتقل کند که همه ما در مقابل فرهنگ، تاریخ و هویتمان مسئولیم. 🟡در این نشست محمود اخوان مهدوی کارشناس اسناد و نسخ خطی و پژوهشگر تاریخ شفاهی و محدثه سادات میرحسینی کارشناس مرمت معماری به پیشینه ی محله با تکیه بر اسناد و عکس ها، منابع مکتوب، سفرنامه ها، یافته های باستان شناسی، تاریخ شفاهی و همچنین معماری این محله پرداختند. شعرخوانی با موضوع و معرفی محله نعلبندان توسط شاعر و فعال فرهنگی ؛ حسین ضمیری از دیگر بخش های این مراسم بود. همچنین برای استناد به تاریخ شفاهی و اطلاعات افرادی که از ساکنین قدیمی محله بوده اند دو بخش گفتگو برگزار شد که با استقبال حاضرین مواجه شد. در بخش اول نورا... فولادی از بازاریان محله نعلبندان درباره تکایای محله، کسبه و ... سخن گفت و در دومین بخش؛ سیدمهدی سیف حسینی به بیان خاطرات شیرینش از این محل و برخی آداب و رسوم مردمانش پرداخت. گفتنی است مدیریت و اجرای این نشست بر عهده فروغ محسن مفیدی از فرهنگیان بازنشسته و فعالین فرهنگی بود. 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍀گزارش تصویری نشست فرهنگی مله‎ی نلوندان (محله ی ) 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️شیوه های مناسب  تربیت در زندگی 👈 11) پنج گام اساسی برای مهارت حل مسئله: اول: بپذیریم در زندگی مشکل وجود دارد. دوم: مشکل را اینگونه تعریف کنیم، هرگونه انحراف و اختلال در حالت طبیعی بدن و روان انسان. سوم: فکر کنیم و راه حل های مختلف را یاداشت کنیم. چهارم: نتیجه و پیامدهایی (خوبیها ـ بدی ها) که هر راه حل دارد بررسی کنیم. پنجم: از بین راه حل ها، بهترین راه حل را انتخاب کنیم. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 mirdamad.org/fa/news/729 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
سازهای ایران گیلان و مازندران 🍀کتاب حاضر ( سازهای ایران - گیلان و مازندران ) سومین جلد از مجموعه دوازده جلدی سازهای ایران بوده که شامل معرفی سازهای منطقه گیلان و مازندران می باشد که در اندازه جیبی و با چاپ رنگی روی کاغذ گلاسه طبع گردیده است. مجموعه سازهای ایران، سازهای موسیقی سنتی ایران و سازهای مناطق ایران را بررسی میکند. این مجموعه جیبی دوازده جلدی توسط استاد دکتر محمد تقی مسعودیه موسیقی شناس تاریخی، آهنگساز و اتنوموزیکولوگ (موسیقی شناس تطبیقی) برجسته ایران به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در سال 1401 توسط انتشارات زرین و سیمین در 48 صفحه چاپ و منتشر شده است. ✍️محمدتقی مسعودیه 📇انتشارات زرین و سیمین 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🚩 قد قامت عشق🚩 📢 (ع) 🍃از عموم شعرای محترم استان دعوت می شود، آخرین سروده های خود با موضوع (ع) را بر اساس شرایط اعلام شده، برای دبیرخانه فراخوان ارسال فرمایند. 🔸علاقمندان می توانند آثار خود را از طریق پست الکترونیک info@mirdamad.org و یا شماره 09931964002 (ایتا، بله، روبیکا، سروش، تلگرام و واتس اپ) ارسال کنند. ⏰مهلت ارسال آثار: 25 خرداد 1402 🏆 به 5️⃣ اثر برگزیده هدایایی اهدا و آثار منتخب در کتابی منتشر خواهد شد. 💠مجمع شعرای اهل بیت(ع) 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
72 ☘️8) از نگاه مولانا گاه ظاهر هر چیز، پرده از درون آن بر می دارد و راز آن را آشکار می‏کند. در دفتر پنجم مثنوی این مطلب را در قالب مثالی از درخت و آنچه ریشه می ‏آورد و در برگ های او ظاهر می‏شود بیان می کند : گرچه پنهان بیخ هر بیخ آور است برگ سیماهم وجوهم اخضرست بیخ اگر بی‌برگ و از مایه تهی است برگهای سبز اندر شاخ چیست 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 http://mirdamad.org/fa/news/731/72 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠 در یازده کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد. این روستا در حاشیه جنگل انبوه و در جوار تپه ها و رودخانه ي قرار گرفته است. ادامه مقاله👇👇 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☝️☝️ 🟠 در یازده کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد. این روستا در حاشیه جنگل انبوه و در جوار تپه ها و رودخانه ي قرار گرفته است. 🔹در بین اهالی روستا، ریشه در نام فردی به نام «میرعباس» دارد که در این روستا زندگی میکرد و پس از مرگ، در قبرستان آبادی دفن شد، بعدها این محل به «اِجاق میرعباس» مشهور شد که گفته میشود سیدمیران هم از نام وی گرفته شده است. 🔸در جنوب روستا، مکانی مشهور به «سِیداسَر» وجود دارد که گفته میشود محل دفن سیدها از جمله دو برادر است. برخی منابع متأخر، درباره ‏ی وجه تسمیه روستا دو روایت مطرح کرده اند: حضور سادات میرمیران و حسینی در منطقه وسیعی در غرب ایالت از جمله در سیدمیران 🔹بیماری وبا و طاعون در عصر فتحعلیشاه در این ناحیه از ، ، تا ، سیدکلاته، و ‏آبادکتول، سبب مرگ و میر زیادی شد و بسیاری از مردم در ارتفاعات و مناطق کوهستانی اقامت گزیدند. به احتمال زیاد، این بیماری جمعیت انبوه سید (سادات) در منطقه سیدمیران را از بین برد و بازماندگان، بعدها این مکان را «» نامیدند، یعنی جایی که بسیاری از سیدها مردند. «آنچه که مسلم است آن که: حضور سادات و جمعی از سیدها در این ناحیه سبب گردیده نام روستا را سیدمیران بنهند.» 🔸وجود برخی آثار زندگی از جمله آجر، بقایای حمام و ... در میان جنگل و منطقه کیاخل واقع در غرب روستا، نشانگر وجود مکانی برای زندگی و شاید هم محل اولیه روستاست. گفته شده «جایگاه اصلی روستای قبل از واقعه شوم [مرگ سیدها]، در حاشیه تپه بلند «گران کوه» که «کیاخل» هم نامید میشد و هم اکنون در حاشیه غربی روستا واقع شده، قرار گرفته بود.» همچنین در شرق و جنوب شرقی روستا نیز آثاری از زندگی انسانی دیده می‏شود. 🔹در حال حاضر، سیدمیران دارای دو محله ی کهنه ده و نوده است. بر اساس بررسی نام خانوادگی ساکنان آن میتوان گفت: نخستین کسانی که در سیدمیران ساکن شدند، افرادی بودند که در منطقه ی ساور واقع در جنوب روستای حاجی آباد می زیستند و ییلاق و قشلاق میکردند. 👈کیاها و ساوری ها در نوده و چکرها، قمبرانی ها و تازیکه ها در کهنه ده، از ساکنان قدیمی و اولیه سیدمیران بودند. ساورعلیاها، تازیکه ها، غریب ها، مطهری ها و ... مهمترین گروههای جمعیتی این روستا هستند. در کنار اینها، نامهای خانوادگی همچون احمری، رجائی، کاظمی، خانی، و... هم وجود دارد. ✍️رحمت الله رجایی 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️شیوه های مناسب  تربیت در زندگی 👈12) تربیت مناسب در زندگی این است که انسان ها موقعیت ها را خوب تشخیص دهند و بدانند به خاطر چه چیزی باید در زندگی مبارزه کنند و بر سر چه چیزی باید توافق و سازش نمایند. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 mirdamad.org/fa/news/729 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
برگزار می کند 🔰دوره جدید کلاس 💠مدرس: دکتر محمد حکیمی 📚علاقمندان می توانند برای حضور در این دوره، نام و نام خانوادگی خود را از طریق پیامک و یا پیام رسان های فضای مجازی، به شماره 09931964002 ارسال کنند. ⏰زمان ثبت نام: 27 الی 31 خرداد 1402 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ موسسه فرهنگي ميرداماد برگزار مي کند 🔸 تفسير عرفاني قرآن کريم توسط استاد برجسته دانشگاه تهران 🔹دکتر اميرعباس علي زماني زمان: شنبه 27 خرداد 1402 ⏰ ساعت 21 از طريق اسکاي روم لينک زير👇 https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/qoran 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
72 ☘️9) کسی از مولانا می ‏پرسد: یا حضرت مولانا! عارفان روشن بین که از قند معرفت برخوردارند آیا بهتر نیست که آن قند را از کسی دریغ نکنند؟ مولانا پاسخ داد. آنها از دادن قند معارف به اسیران جسم دریغ نمی‏کنند، اما سرشت آنها به گونه ‏ای است که نمی ‏فهمند و کاه را به جای قند می ‏پسندند. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 http://mirdamad.org/fa/news/731/72 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
سُخته ‏چنار 🍂از دیگر چنارهای مشهور شهر ، چناری واقع در معبر بین میدان‏گاه محله و میدان‏گاه محله بوده است ... ادامه مقاله👇👇 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
سُخته ‏چنار 🍂از دیگر چنارهای مشهور شهر ، چناری واقع در معبر بین میدان‏گاه محله و میدان‏گاه محله بوده است که در زمان‏های بسیار دور آتش گرفته و نیم ‏سوز شده بوده است، تنه ‏ی نیمه ‏سوخته ‏ی این چنار تا سال‏های متمادی در این معبر قرار داشته و به همین دلیل این معبر به عنوان یکی از گذره ای محله ، گذر سوخته ‏چنار نامیده می‌‎شده است. 🔸البته که هر چند نام این گذر در تعداد محدودی از سفرنامه ‏های قاجاری آمده و در تعداد قابل توجه ی از اسناد تاریخی نیز به نام این گذر اشاره شده، 🔹اما خاطرات شفاهیِ ساکنان و به ویژه ساکنان این محدوده، کمک چندانی به گردآوریِ اطلاعات در مورد این چنار نکرده است، البته لازم به ذکر است که برخی از ساکنان این گذر روایت می‏کنند که در گذشته (تقریباً تا حدود اوایل دهه ‏ی 50-1340 دهانه ‏ی ورودی معبر لاله 13 از خیابان شهداء کنونی، یک میدانگاهی بزرگ و وسیع بوده و در آن زمان بسیاری از بناهایی که اکنون هستند وجود نداشته ‏اند، آن‏ها می‏گویند در همین میدان‏گاه بقایای تنه‏ ی سوخته ‏ی یک درخت بسیار قطور و تنومند را به خاطر می ‏آورند، که به آن چِنارسُخته یا سُخته ‏چِنار می‏گفته‏ اند ، احتمال می‏رود این چنار همان چنار سوخته‏ ای باشد که نام گذر سوخته ‏چنار را از آن گرفته ‏اند. ✍️محدثه سادات میرحسینی ✅منبع: فصلنامه میرداماد 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
⚫️سالروز شهادت امام جواد (ع) بر تمام شیعیان تسلیت باد 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📖تحفه القوامیه فی فقه الامامیه 🍃 نسخه حاضر لُمعه (با موضوع فقه) شهید یکم(محمدبن مکی) است که میرزا قوام الدین محمدبن محمدمهدی حسینی سیفی آن را در چهار ربع و 4793 بیت به نظم درآورده است. 🔸عناوین به رنگ شنگرف (سرخ مایل به نارنجی روشن) مشخص شده است. جلد نسخه تیماج مشکی رنگ با لبه های وصالی به رنگ قهوه ای روشن می باشد. 🔹وقفنامه ای در برگ پنجم از آخوند ملامحمد باقر خلف الصدق رحمت و غفران پناه آخوند ملامحمد ساکن قريه دیده می شود. 🌿نسخه موجود در 190 برگ به ابعاد 21.5* 14.5 س.م به خط نسخ نوشته شده است. 📙این نسخه هم اکنون در گنجینه نسخ خطی نگهداری می شود. 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
برگزار می کند 🔰دوره جدید کلاس روزهای چهارشنبه ساعت 18 💠مدرس: دکتر محمد حکیمی 📚علاقمندان می توانند برای حضور در این دوره، نام و نام خانوادگی خود را از طریق پیامک و یا پیام رسان های فضای مجازی، به شماره 09931964002 ارسال کنند. ⏰زمان ثبت نام: 27 الی 31 خرداد 1402 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️شیوه های مناسب  تربیت در زندگی 👈13) پیامبر اکرم (ص) در سال هشتم هجری صلح حدیبیه را پذیرفت که باعث تعجب تمام مسلمانان شد، چون تمام شرط های مشرکان را پذیرفت و نرمش فوق العاده از خود نشان داد. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 mirdamad.org/fa/news/729 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠ن‍م‍ای‍ی‌ اس‍ت‌ از خ‍ی‍اب‍ان‌ ل‍ش‍گ‍ر ب‍ا دو س‍م‍ت‌ درخ‍ت‍ک‍اری‌ و گ‍ل‍ک‍اری‌ ش‍ده‌ ک‍ه‌ ب‍ه‌ ی‍ک‌ م‍ی‍دان‌ و م‍ج‍س‍م‍ه‌ واق‍ع‌ در آن‌، م‍ن‍ت‍ه‍ی‌ م‍ی‍ش‍ود تاریخ احتمالی تصویر: دهه پنجاه خورشیدی 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
72 ☘️10) قرآن کریم در معرفی الگو، اسوه و تجلیل از شخصیت‌ها، فرقی میان زن و مرد قائل نشده است. قرآن زنان نمونه‌ای را برای الگوسازی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم معرفی و سرگذشت آن‌ها را نقل کرده است؛ زنانی که قابلیت الگو شدن برای دیگران، اعم از مرد و زن را دارند. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 http://mirdamad.org/fa/news/731/72 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
برگزار می کند 🔰دوره جدید کلاس روزهای چهارشنبه ساعت 18 💠مدرس: دکتر محمد حکیمی 📚علاقمندان می توانند برای حضور در این دوره، نام و نام خانوادگی خود را از طریق پیامک و یا پیام رسان های فضای مجازی، به شماره 09931964002 ارسال کنند. ⏰زمان ثبت نام: 27 الی 31 خرداد 1402 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛