eitaa logo
موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
271 دنبال‌کننده
898 عکس
68 ویدیو
4 فایل
کانال رسمی موسسه فرهنگي ميرداماد در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 دوم 🔸همزمان با برگزاری مراسم سلام نوروزی در دارالحکومۀ ، در برخی محلات شهر نیز لحظۀ تحویل سال نو جشن گرفته میشد. اغلب مردم شهر لحظۀ تحویل سال نو را به تبعیت از شلیک توپ توسط حکومت جشن میگرفتند، اما در برخی دوره ها که حکومت مخالفانی داشت، گروهی از علماء مخالف حکومت و کسانی که از آنها پیروی میکردند، در مسجد یا مکان مقدسی مانند امامزادۀ واقع در محله مستقر میشدند و با اعلام لحظۀ تحویل سال به مؤذن مسجد یا امامزاده، مؤذن نوای اذان سرداده و اینگونه تحویل سال را اعلام میکرد. 🌱اما در شرایط عادی اهالی شهر معمولاً از حدود یک ساعت قبل از تحویل سال نو در محوطۀ واقع در محلۀ و نیز در محوطۀ در مقابل جمع شده، همراه با مداحان و وعّاظ به خواندن قرآن و ادعیه مشغول میشدند و در لحظاتی قبل از تحویل سال همنوا با واعظ یا روحانیِ مشهور شهر به تکرار دعای «یا مقلّب القلوب و االابصار، یا مدبّر اللیل و النهار، حوّل حالنا الی احسن الحال» مشغول میشدند. 👈 اهالی اعتقاد داشتند که این لحظات، لحظات استجابت دعاست و به همین خاطر گروهی از مردم که حاجتی داشتند به نذر و نیاز مشغول بوده و عده ای از زنان نیز در این لحظات مبارک پارچه هایی را به همراه خود آورده و برای دختر یا عروس پابه ماه خود و یا دختر و عروسی که بچه دار نمیشد به صورت نمادین پارچه ها را به نیّت دوخت لباس نوزاد برش میزدند و اعتقاد داشتند، این عمل، گره از کار آنها خواهد گشود و آنها که پابه ماه هستند بچۀ سالم به دنیا خواهند آورد و آنها که نازا هستند باردار خواهند شد. 🍃برخی نیز با تعیین نوع لباس که پسرانه یا دخترانه باشد، سعی در تعیین جنسیّت نوزاد داشتند. یکی از باورهای مردم این بود که در این لحظات در دست داشتن سبزی یا هر گیاهِ سبز - به ویژه برگهای درخت سرو که همیشه سبز است- سال جدیدِ آنها را توأم با رونق و باروَری خواهد کرد.                                                                  ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا  🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🌸، فروردین 1347، 📸عکس از پرویز خوازرم ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠دَس‏لاف (دادن/ گرفتن) [daslɑf] (زبان‏زد/ خاص) در زبان فارسی، اصطلاح «دَسلاف دادن» یا «دَسلاف گرفتن» با معنی «دشتِ اولِ روزِ کاسبان»رایج است، اما در ادبیات عامه علاوه بر معنی رایج مذکور، معنی کنایی آن زبان‏زدی رایج محسوب می‏شود و غالباً به صورت دَس‏لافِ ما رَم گرفتیم یا دَس‏لافِ ما رِ دادی یا دَس‏لافِ‏شِ گذاشتم کَفِ دسِّش و... بیان می‏شود. 🔸 اشاره زبان‏زد: این زبان‏زد ابتدا در بین کاسب‏ها و بازاریان رایج بوده و به مرور در بین عامه ساکنان رواج یافته است. 🍃مفهوم زبان‏زد: 1- اوّلِ صبحی به جای این‏که چیزی دشت کنم، فحش و ناسزا شنیدم. 2- امروز به جای این‏که چیزی دشت کنم، کتک خوردم و... 👈کاربرد زبان‏زد: وقتی در اولِ صبح (آغاز روز) با کسی تُندی می‏کنند، یا به او ناسزا می‏گویند، یا به هر نحوی به او بَدی می‏کنند، با خودش این زبان‏زد را زمزمه می‏کند. 2- وقتی کسی در آغازِ روز (اولِ صبح) بِدی کسی را تلافی می‏کند، همرا با حسّ رضایت این زبان‏زد را به کار می‏برد. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃 سوم 🔻با توجه برخی گورستانهای درون شهریِ در محوطه بقعۀ برخی امامزادگانِ این شهرواقع شده بودند، ظاهراً در روزگار گذشته، خانواده هایی که درگذشتگانشان در آن گورستانها دفن شده بودند، در همان محل تجمع میکردند، اما رفته رفته با تغییر بافت اجتماعیِ محلات و فاصلۀ بین نسلها، تجمع در این اماکن منسوخ شده، چنانکه بعدها این تجمع بیشتر در محوطۀ و نیز مقابل انجام میشود و البته چند دهه است که محوطۀ ... نیز به این اماکن اضافه شده است. 👈از اماکن دیگری که اهالی در روزگاران گذشته در لحظۀ تحویل سال نو در تجمع میکرده اند میتوان به محوطۀ (ع) و بقعۀ در محلۀ ، مسجد محلۀ و ، محوطۀ و... اشاره کرد. 🍃البته این نکته لازم به ذکر است که گروهی از خانواده های نیز بر این باور بودند که در لحظۀ تحویل سال نو باید در خانه و کاشانۀ خود باشند و حضور در اماکن مقدس و زیارت اهل قبور را به بعد از تحویل سالِ نو موکول میکردند. 🔹البته در سالهایی که ماههای محرم و صفر و به خصوص دهۀ عاشورا با عید نوروز مصادف میشد، معمولاً اهالی شهر عید نداشتند؛ در چنین شرایطی معمولاً در یکی از روزهای پایانیِ سال، علماء و مجتهدینِ شهر در مساجد بر روی منبر رفته و اعلام میکردند که «ما امسال عید نداریم». علاوه براین اگر فوت یکی از علمای تراز اول شیعه یا حادثه ای که جانِ گروهی از مسلمانان را گرفته بود و به عبارتی عزای عمومی با ایام نوروز مصادف بود نیز اعلام میشد که ما امسال عید نداریم. 🔸علاوه بر تصادف مناسبتهای مذهبی با نوروز، گاهی مناسبتهای سیاسی نیز منجر به این اقدام میشد، چنانکه در سال 1288 خورشیدی بنا به تلگرافی که از طرف علمای طهران به رسیده بود، به دستور حاج شیخ حسین مقصودلو (رهبر مشروطه خواهان استرآباد) در روز 28 اسفندماه در بازار جار کشیدند که همۀ مردم در مسجدجامع جمع شوند و پس از اجتماع گروه کثیری از مردم در مسجدجامع، شیخ حسین روی منبر رفته 🌱 گفت: «به سبب آمدن قشون اجانب (انگلیس و روس) در سرحدات ایران، اين نوروز بر ما عزا مي‏باشد» و بدین طریق مردم را قدغن كرد عيد نگيرند. البته در چنین شرایطی به واسطۀ این که مسئلۀ محرّم و یا عزای مذهبی در میان نبود، گروهی از مردم اعتنا نکرده و مراسم نوروزی را برگزار میکردند. 🍃به غیر از موارد مذکور اگر در همان ساعات پایانی سال، یا در لحظۀ تحویل سال و یا در ایام نوروز (پس از تحویل سال) یکی از افراد خانواده فوت میکرد، عید تبدیل به عزا میشد و اهالی خانواده، سفرۀ عیدی خود را برچیده، شیرینی ها و تنقلات را جمع کرده، رخت سیاه بر تن میکردند و از میهمانان با انواع حلوا (، ، ، (گردویی) و...) پذیرایی میکردن ✍️منبع: گردآوری محمود اخوان مهدوی ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☝️ های طبرستان، گرگان و نویسنده در کتاب پیش رو سکه های طبرستان، #**گرگان و ** را در حکومت های مختلف مورد بررسی قرار می دهد، تصاویری از آن ها در اختیار می گذارد و به طور خلاصه به بیان وقایع و رویدادهای پیرامون این سرزمین ها در عصر های مختلف می پردازد. مولف: اسدالله معطوفی انتشارات: پازینه، سال 1393 گلستان این کتاب مجموعه ای گردآوری شده از کتب، مقالات و مصاحبه های علمی می باشد و در جهت کاهش آثار ناشی از وقوع پدیده سیل می باشد که توسط محمدعلی صلبی تالیف و انتشارات بنام وابسته به در سال 1395 منتشر کرده است. در تاریخ سیاسی اجتماعی کتول کتول دارای مفاهیم سیاسی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است و نیز بودباش میراث ارزشمند گذشته است. کتاب سیری در تاریخ سیاسی اجتماعی کتول نوشته محمدابراهیم نظری توسط نویسنده در سال 1374به چاپ رسیده است. خاک: یادنامه شهدای روستای نصرآباد - شهرستان کتاب حاضر، روایتی از سرگذشت و خاطرات شهیدان جنگ ایران و عراق است. این کتاب بر آن است تا بدون مباحث پیچیده، افرادی را که به‌دوراز همة دغدغه‌ها، مسیر کمال خود را یافتند، معرفی کند. در این مجموعه توضیحات کوتاهی درباره روستای نصرآباد، زندگی‌نامه و بخشی از خاطرات شهدا از زبان خانواده، دوستان و هم‌رزمان شهدا و بخشی از آثار، دست‌نوشته و عکس‌های آنان آمده است. مولف: احمد خواجه نژاد انتشارات: پیک ریحان، سال 1393 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
👇👇 ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
در صنایع دستی گلستان آنچه آدمی در گذر از تاریخ زندگی خویش آفریده یادبودهایی است که در فاصله بین تولد و مرگ به مدد قدرت اندیشه خود که تجلی آفریدگاری خداوند است بر پا داشته است. در این فاصله انسان همواره در جستجویی زیبا و شورانگیز گاهی اوج گرفته زمانی پریشان و درمانده شده و گاهی خاموش است و در این حالات و احوال چه به هنگام حک کردن نقش بر سنگی و فلزی یا ترسیم خطوط نمادین بر بافتهای و یا تراشیدن پیکره ای به هر حال مقصودی را بیان داشته و رمز و رازی را آشکار نموده است. کتاب سیری در صنایع دستی توسط مدیریت صنایع دستی گلستان در سال 1384 به چاپ رسیده است. گرگان در طول تاریخ بستر حوادث پرفراز و نشیب روزگار بوده است. دیدگان ژرف نگر روشن ضمیران حوادث تلخ و شیرین گذشته را آیینه راه و مسیر مقدس خود قرار می دهد. با مطالعه در زندگی گذشتگان به گفتار آنان گوش جان می سپارد و با زلال پاکیهای آن، جگر تشنه خود را سیراب می سازد. این کتاب توسط مرتضی بذرافشان؛ سازمان تبلیغات اسلامی در سال 1374 به چاپ رسیده است. اجتماعی و فرهنگی ترکمن های معاصر ایران این کتاب در پنج فصل تهیه شده و در آن خوانندگان به طور مختصر با اوضاع تاریخی، جغرافیائی، فرهنگی، هنری، آداب و رسوم، باورهای دینی و اعتقادی، ساختار ایلی و عشایری، و همچنین اوضاع کنونی ترکمن های ایران، آشنا می شوند. این کتاب توسط موسی جرجانی و انتشارات ایل آرمان در سال 1396 به چاپ رسیده است. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
⭐️«» 000 – بعد 446هـ.ق. 🟢«»، شاعر و داستان‌سراي قرن پنجم هـ. ق.، از نخستين ادباي فارسي‌سراي «» است. از شرح زندگاني، زمان و مکان تولد و روي‌دادهاي دوران حيات شاعر هيچ مطلبي در منابع وجود ندارد. باتوجه به شهرتش به «»، همه بدون استثنا، شاعر را از مردم «» و خاندانش را دانسته‌اند. همين شهرت سبب شده که برخي تولد و وفات وي را به «» زمين منسوب کنند. اما برخي ديگر تولد وي را به «ملاير» نسبت مي‌دهند. آنان به جهت آنکه شاعر از دژ «گوراب» سخن رانده است، وي را به روستاي «کَرکان» در ده کيلومتري «گوراب ملاير» منسوب داشته‌اند. به اعتقاد اين دسته، «گرکان» يا «کرکان»، با گذشت زمان و به دليل شهرت «»، به تبديل شده و وي به آن شهر بزرگ مشهور گشته است. «گرکان» از توابع «آشتيان» در استان مرکزي، «اراک»، روستايي است که در گذشته‌هاي دور نام و شهرتي نداشت. در قرن 13 و 14هـ.ق. برخي بزرگان و خاندان «قريب»، سبب شهرت آن شدند. به هر روي، از جز آنچه معاصر «سلطان ابوطالب طغرل بيک بن ميکائيل بن سلجوق» (429-455) بود، چيز ديگري نمي‌دانيم. هم‌چنين مي‌دانيم که او همراه «طغرل بيک»، به «اصفهان» رفت و درفتح آن حضور داشت. پس از آن در «اصفهان» زيست. شايد در اواخر عهد «طغرل سلجوقي» تن به خاک سپرد. «حاجي خليفه» در «کشف الظنون» او را به «فخري گرگاني» متخلّص کرده است. ليکن خود ، در هيچ جا از اين تخلّص سخني به ميان نياورده است. مذهب فخرالدين، «معتزلي» و به ادعاي «دايرةالمعارف تشيع»، شايد «شيعه» مذهب بود. از سخنان و اشعار او در و رامين، به گستره‌ي دانش و آگاهي‌هايش از فلسفه و علوم، نجوم، ادبيات عربي و خط پهلوي مي‌توان پي برد. او با سرودن مثنوي «»، سبك و شيوه‎ي خاصي در شعر و ادب فارسي از خود به يادگار نهاد كه شعراي بعدي از آن تاثير پذيرفته و داستان‎هاي عشقي متعددي را برهمان سبك سرودند. شاعر در اين اثرِ داستاني، از لغات مهجور عربي دوري گزيده و با زبان ساده، مطالب خود را بيان كرده است. اما او اصرار ندارد كه فارسي سره بسرايد. بلكه در هرجا كه لازم بود، از كلمات عربي هم بهره برده است. هنر اين است كه دقيق‎ترين احساسات عاشقانه را ـ كه به وصف در نيايد ـ با عباراتي شيرين و شورانگيز به زبان آورده است. 📜آثار 1. مثنوي ويس و رامين 2. مثنوي ساقي نامه و مغني نامه ✅منبع: کتاب ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
✨سی روز 🔸سی حکمت از امام‌ علی (ع) (۷) ارزش ها و آداب معاشرت با مردم (اخلاقی واجتماعی و تربیتی) وَ قَالَ [عليه السلام] لِابْنِهِ الْحَسَنِ [عليه السلام] يَا بُنَيَّ احْفَظْ عَنِّى أَرْبَعاً وَ أَرْبَعاً لَا يَضُرُّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ وَ أَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ وَ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ وَ أَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرَّكَ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ وَ إِيَّاكَ وَ مُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ وَ يُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ . و درود خدا بر او به فرزندش امام حسن [عليه السلام] فرمود : پسرم ! چهار چيز از من يادگير (در خوبى ها ) ، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آن ها عمل مى كنى زيان نبيني: الف ـ خوبى ها ۱ ـ همانا ارزشمند ترين بى نيازى عقل است . ۲ ـ و بزرگ ترين فقر بى خردى است . ۳ ـ و ترسناك ترين تنهايى خود پسندى است . ۴ ـ و گرامى ترين ارزش خانوادگى ، اخلاق نيكوست. ب ـ هشدار ها ۱ ـ پسرم ! از دوستى با احمق بپرهيز ، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند اما دچار زيانت مى كند. ۲ ـ از دوستى با بخيل بپرهيز ، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد. ۳ ـ و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد. ۴ ـ و از دوستى با دروغگو بپرهيز كه به سراب ماند: دور را به تو نزديك ، و نزديك را دور مى نماياند. _______________ نهج‌البلاغه، حکمت ۳۸. ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ✅ در فضای مجازی 🔹لینک سایت 🌐https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
هدایت شده از گلستان فرهنگ و هنر
دست پر کتابخانه میرداماد برای مسافران نوروزی گرگان/ عکس‌های تاریخی گرگان و استرآباد را ببینید 🌿💐📚 نمایشگاه عکس و اسناد قدیمی گرگان و استرآباد، در موسسه فرهنگی و کتابخانه بزرگ میرداماد چشم‌انتظار مسافران و علاقه‌مندان در نوروز 1402 است. 🌟متن کامل گزارش را اینجا بخوانید: 👉https://www.ibna.ir/vdchiknxk23nxkd.tft2.html
🌺🍃 🌿13 گفته ها و نوشته های متفاوتی راجع به 13 بدر نوشته اند که اجمالاً به گزیده ای از آنها بسنده می کنیم 🍃1ـ سیزده بدر ره آوردی یونانی است که بعد از وقوع زلزله دلخراش شهر آتن به ایران رسیده است. در این واقعه مردم بیمناک از تکرار زلزله، به خارج از شهر آتن رفته بودند. 🍃2ـ در زمان ساسانیان که 25 روز قبل از نوروز بر 12 ستون قصر پاسارگارد 12 بذر را سبز می کردند و در ششم فرودین(یکروز پیش از برگشت فره ورها) با هرس کردن سبزه های ستون، 13 نوروز را به پاس فراغت از پاک داشتن ستون ها، به دامان طبیعت پناه می بردند. 🍃3 ـ مقارنه ماه و خورشید در 13 فروردین با 13 ماه قمری به نظر منجمان و ستاره شناسان از روزهای نحس بوده و در آن روز خروج از منزل را الزامی می دانستند. 🍃4 ـ ایرانیان قدیم قبل از نفوذ اعراب در ایران شانزدهمین روز سال نو را جشن مفصلی می گرفتند، اما با اطلاع از نحوست 13 ماه صفر اعراب که غروب گاه آن روز کهنه کوزه و قلیان را به نیت شکستن دیو پلیدی ها و پلشتی ها در حالی که پایکوبان و شادی کنان می خواندند: «صفر صفرک در صفرک در صفرک» روز 16 را به روز13 انتقال دادند. بیان این نکته را در مورد 13 بدر(جشنی که در سراسر ایران با اندک تفاوتی وجه اشتراک کلی دارد) ضروری می دانم که نوشته اند: در قرن اول میلادی، مکتب فلسفی جدیدی در یونان به وجود آمد که آن را مکتب فیثاغورثیان می گفتند. مکتبی که اعتقاد خاصی از جمله به سعد و نحس اعداد داشته و برای آنها امور معنوی قابل بودند. من براین باورم که فرهنگ عوام را در دنیای خواص نمی توان شناخت؛ زیرا علی رغم ذوق های فرهنگ خاص، فرهنگ عام لطافتی دارد به زلالی چشمه سارهای کوهستان. روی این اصل به آداب و رسوم این روز گذرا اشاره می کنیم. پیک نیک گروهی 13 بدر با بازمانده سفره هفت سین«شیرینی، شکلات، آجیل، مرکبات» تخم مرغ های رنگ شده که سرگرمی خوبی است در ، کاهو سکنجبین، فرش و پتو و بالشتک، وسایل ناهار و چای و عصرانه فضای دلچسبی را ایجاد می کند. با وسیله و مواد اولیه کباب«گوشت، بال و سینه و ران مرغ، سیخ کباب» برنامه کباب پزی در این روز دیدنی است، از هر گوشه و فضای مجتمع مردمی دود و بوی کباب بلند است. گاهی مردم آنقدر سرگرم کباب پزی می شوند که وسایل سرگرمی توپ بازی، مارپله و... کبریت، سیخ کباب، ذغال، نفت، طناب برای تاب خوردن(مخصوصاً تاب خوردن دختران روستایی در 13 بدر که هنگام تاب مجبور است نام نامزدش یا اسم کسی را که دوست دارد فاش کند) بازی فوتبال، والیبال، تنیس، میان بازی به ویژه مرا یاد و تو را فراموش که با پول همراه است فراموش می شود. در 13 بدر شهر خالی و شعاع دور چشم انداز جنگل ها و دامنه ها پر از مردمی است مست از پایکوبی و سرور که می کوشید 13 را در اوج شادی ها به پایان برند. اگر چه گروهی دایم می خوانند 13 بدر 14 مبارک اما بعضی ها بر این باورند که 13 واژه نحسی است. آخرین بخش مراسم 13 بدر، سبزه به آب جاری سپردن و گره زدن سبزه ها است. در گذشته نخ و نخ هفت رنگ گره زدن هم مرسوم بود، ولی امروز بیشتر سبزه گره زدن رواج دارد. ابیاتی است که دختران دم بخت و بیوه های مظلوم به هنگام گره زدن می خوانند: « سال دگر، خونه شوهر، بچه به بغل کاکل پسر قند وعسل. ✅منبع: هفته نامه حریف، مرحوم سیدمحمدکاظم مداح ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ 💫 در فضای مجازی سایت: https://www.mirdamad.org/fa 🔹 لینک تلگرام: 🌐 https://t.me/mirdamad_org 🔹 لینک واتس اپ: 🌐 https://chat.whatsapp.com/GloFjhDkFW7FoCoRzw65w8 🔹 صفحه اینستاگرام: 🌐https://www.instagram.com/mirdamad_org 🔹لینک ایتا : 🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org 🔹لینک آپارات: 🌐https://www.aparat.com/Mirdamad_org 🔹لینک توئیتر: 🌐https://twitter.com/home ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛