May 11
#قرآن
«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»؛
پس روى خود را با گرايش تمام به حق، به سوى اين دين كن؛ با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرينش خداى تغييرپذير نيست. اين است همان دين پايدار، اما بيشتر مردم نمىدانند.
(سورۀ روم، آیۀ۳۰)
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#حدیث مرتبط با #آیه_قرآن
امام باقر (علیهالسلام)
في قولهِ تعالى: «فِطْرَةَ اللّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا»؛ فَطَرهُم على مَعْرفَتِهِ أنَّهُ رَبُّهُم، و لَو لا ذلكَ لَم يَعْلَموا إذا سُئِلوا مَن رَبُّهُم و لا مَن رازِقُهُم»؛
امام باقر (علیهالسلام) دربارۀ آيۀ «فطرتى است كه خداوند همه را بدان فطرت بيافريده است» فرمود: آنان را بر سرشت خداشناسى و اينكه او پروردگارشان است آفريد؛ اگر چنين نبود در پاسخ به اين پرسش كه چه كسى پروردگارشان است و چه كسى آنها را روزى مىدهد، در مىماندند.
(بحارالأنوار، ج3، ص279)
#توضیح
وقتی به ما میگویند بخشی از وجودت از آب است، متوجّه میشویم یعنی چه؛ چون در زمان تشنگی نیاز به آب را میفهمیم. میگویند بخشی از وجودت آهن است، بخشی از وجودت کلسیم است، این را متوجّه میشویم؛ زیرا نیاز به اینها را در میل به غذاهای مرتبط با آنها با همۀ وجود حس میکنیم.
اما
اینها قرار است ما را جهت دهد به اینکه بفهمیم همۀ موجودیت من بر معرفت و شناخت الله است. همۀ موجودیت من از خداست.
نور، خودش خودش را نشان میدهد! ما برای دیدن فرش، میز، دیوار و... نیاز داریم نور اینها را به ما نشان دهد، اما نور خودش، آشکارتر از هر آشکاری است.
ما وجود خالق را با نور عقل اثبات میکنیم؛ اما وقتی که فطرت ما باز شود، خود فطرت، علم به خالق را باز میکند؛ یعنی حس میکند و برایش ملموس میشود.
خیلی مطلب قابل توجّهی است.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
امام حسن عسکری (علیهالسلام)
إِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذَا وَرِعَ فِي دِينِهِ وَ صَدَقَ فِي حَدِيثِهِ وَ أَدَّى اَلْأَمَانَةَ وَ حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ اَلنَّاسِ قِيلَ هَذَا شِيعِيٌّ فَيَسُرُّنِي ذَلِكَ اِتَّقُوا اَللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لاَ تَكُونُوا شَيْناً.
هر يک از شما كه در دينش پارسا و در گفتارش راستگو باشد و امانت مردم را بپردازد و با آنان خوش اخلاقى نمايد، در اين صورت گويند: اين يک شيعه است! من از شنيدن آن جمله شادمان مىشوم.
از خدا پروا نماييد و زينت و مايۀ سرافرازى ما باشيد نه مايۀ زشتى و سرافكندگى.
تحف العقول، ج۱، ص۴۸۷
#حدیث
امام رضا (علیهالسلام)
«فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا»
اگر مردم بر سخنان نیک ما آگاهی پیدا کنند، قطعاً از ما پیروی خواهند کرد.
(بحار الأنوار، ج2، ص30)
#حدیث
امام حسین (علیهالسلام)
«كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ #الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاء»
كتاب خدا (قرآن) به چهار صورت است؛ «عبارت»، «اشاره»، «لطايف» و «حقايق». «عبارت» مخصوص عوام، «اشاره» مربوط به خواص، «لطایف» برای اوليا و «حقايق» مخصوص انبيا است.
(بحارالأنوار، ج75، ص278)
#توضیح
طبق فرمایش حضرت، این سیری است که باید دنبال کنیم تا به #حق برسیم.
#حق هر چیزی است که ما به جهت و رابطۀ آن چیز با خدا توجه میکنیم؛ این حق است.
که خواص و ویژگیهای آن هم به طریق اولیٰ در زندگی ما باز خواهد شد.
از این جهت است که از دانستن علمی که در این راستا نباشد، نهی میکنند.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
اینها فرمولهایی است که در هیچ جای دنیا پیدا نمیشود.
اینها فقط در مکتب اهل بیت (علیهمالسلام) یافت میشود.
#حدیث
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
«مَن أعرَضَ عن مُحَرَّمٍ أبدَلَهُ اللّهُ بهِ عِبادَةً تَسُرُّه».
هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مىگرداند.
(بحار الأنوار، ج74، ص۱۲۰)
#توضیح
وقتی ما عبادت میکنیم، به دنبالش نگران هستیم که خدایا این را قبول کردی، نکردی، در آن عُجب آمد، چه شد.
مدام استغاثه میکنیم که آن را قبول کن؛ خدایا حق عبادت را نمیتوانم به جا بیاورم.
این نگرانیها در عبادات هست.
اما حضرت میفرماید خدا خودش آن را به عبادت تبدیل میکند؛ آن هم عبادت مقبولی که مسرورش میکند.
اگر عبادت مقبول نشود، مسرورش نمیکند.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#حدیث
امام زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)
«وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اَللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اِجْتِمَاعٍ مِنَ اَلْقُلُوبِ فِي اَلْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ فِي اَلْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ اَلْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ اَلسَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ اَلْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا»
اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل میشدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمیافتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان میگشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما. علّت مخفیشدن ما از آنان، چیزی نیست جز آنچه از کردار آنان به ما میرسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.
(بحار الأنوار، ج۵۳، ص۱۷۶)
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#حدیث
#امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)
«إنَّ أفضَلَ الدّينِ الحُبُّ فِي اللّهِ وَ البُغضُ فِي اللّهِ، وَ الأَخذُ فِي اللّهِ وَ العَطاءُ فِي اللّهِ سُبحانَهُ»
بهترين ديندارى #دوستداشتن براى خدا، #دشمنىورزيدن براى خدا، #گرفتن براى خدا و #عطاكردن برای خدا است.
(غرر الحكم، ح3540)
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#حدیث
احادیث بسیار شگفتانگیز درباره علم مؤثر و قابل قبول:
#پیامبر_اکرم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)
«مَنِ ابتَغى العِلمَ لِيَخدَعَ بِهِ النّاسَ لَم يَجِدْ رِيحَ الجَنَّةِ»؛ هر كس دانش را براى فريفتن مردم بجويد، بوى بهشت را نيابد. (مکارمالاخلاق، ج2، ص364)
«مَن طَلَبَ العِلمَ لِيُمارِيَ بِهِ السُّفَهاءَ، أو يُكاثِرَ بِهِ العُلَماءَ، أو يَصرِفَ بِهِ وُجوهَ النّاسِ إلَيهِ، فَلْيَتَبَوَّأْ مَقعَدَهُ مِنَ النّارِ»؛ هر كسى علم بياموزد براى اينكه با نادانان بستيزد يا به علما فضلفروشى كند يا توجّه مردم را به سوى خود جلب كند، جايگاهش دوزخ باشد. (کنزالعمال، ح29057)
«مَن قالَ: أنا عالِمٌ فَهُوَ جاهِلٌ»؛ هر كه بگويد من دانا هستم، او شخص نادانى است. (بحارالأنوار، ج2، ص110)
#امیرالمؤمنین_علی(علیهالسلام)
«حَسبُكَ مِنَ العِلمِ أن تَخشَى اللّه، و حَسبُكَ مِنَ الجَهلِ أن تُعجَبَ بِعِلمِكَ»؛ از دانش، تو را همين بس كه از خدا بترسى و از نادانى همين بس كه به دانش خود ببالى. (الأملي للطواسي، ج56، ص 78)
«مَنِ ادَّعى مِنَ العِلمِ غايَتَهُ، فَقد أظهَرَ مِن جَهلِهِ نِهايَتَهُ»؛ هر كه ادعا كند كه به پايانِ دانش رسيده است، اوج نادانى خود را نشان داده است. (غررالحکم، ح9193)
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#توضیح
با استفاده از این روایات نتیجه گرفته میشود که خداوند بهعنوان مجازات فرد غیرموحد، در عین حال که انسان عالم است او را گمراه میکند؛ این خیلی دردناک است.
گاهی انسان جاهل مطلق است، جاهل قاصر است؛ اصلاً از بیخوبن نمیداند که مطلب چیست.
گاهی اصلاً تکلیف از او برداشته میشود.
اما گاهی انسان میداند و میبیند و بعد هم در عین علم گمراه میشود.
پس رمز اینها در مراقبه و محاسبه و توجه به احساس هوس در امور زندگی است.
اگر قضایایی پیش آمد که عجله کردم، زود نظر دادم، زود تصمیم گرفتم، مخصوصاً در مسائل مهم؛ استغفار کنم، به حضرت توسل کنم، حال و هوای آخرت در خودم پیدا کنم. گاهی مسئله خیلی مهم است به قبرستان بروم، در آنجا حالوهوای لحظۀ داخل خاکرفتن پیدا کنم.
آن لحظهها توجه انسان واقعاً به خودش برگردد؛ بعد تصمیم بگیرد ، نظر بدهد، تحلیل کند، قضاوت کند.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
اولین و عظیمترین ظلم، #شرک به خداست.
«لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ» (سوره لقمان، آیه۱۳)
اگر بخواهیم با ظلم مبارزه کنیم، اول باید آن را ریشهیابی کنیم.
ریشۀ همۀ ظلمهایی که در تاریخ تا کنون اتفاق افتاده است، برمیگردد به شرک و دوری از خدا.
از این ظلم ابتدایی، بقیه ظلمها ظهور و بروز کرده است.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
دعای #امام_سجاد (علیهالسلام) برای مرزداران
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِینَ بِعِزَّتِکَ»
خدایا بر پیغمبر و آل ایشان صلوات بفرست و به قدرت خود مرزهای مسلمین را محکم بکن.
«وَ أَیِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِکَ»
خدایا این حامیان مسلمین آن مرزداران را با قوّت خود تأیید بکن.
«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ کَثِّرْ عِدَّتَهُمْ»
خدایا بر پیغمبر و آل ایشان درود بفرست و عدّهی اینها را زیاد بکن.
#حدیث
#امام_صادق(علیهالسلام)
«لَو عَلِمَ النّاسُ ما في طَلَبِ العِلمِ لَطَلَبوهُ ولَو بِسَفكِ المُهَجِ وخَوضِ اللُّجَجِ».
اگر مردم مىدانستند كه علم چه فوايدى دارد، هر آينه در جستجوى آن برمىآمدند. گرچه در راه آن خون بريزند و در ژرفاى درياها فرو روند.
(عوالیاللئالی، ج4، ص61)
#توضیح
میفرماید:«لَو عَلِمَ النّاسُ» ناس؛ یعنی عامۀ مردم. اگر میدانستند «ما في طَلَبِ العِلمِ»، در علوم #اهلبیت (علیهمالسلام) چه خبرهایی است، «لَطَلَبوه» حتماً دواندوان دنبالش میگشتند؛ آن هم با چه عشقی؟ «وَلَو بِسَفكِ المُهَجِ وخَوضِ اللُّجَجِ» چنان عشق به سرشان میزد اصلاً نمیدانستند خطر دریا چیست؛ به گردابهای دریا میافتادند، غرق میشدند، شکار ماهیان دریایی میشدند، خونشان آنجا میریخت؛ اما میخواستند به آن برسند.
اما نمیدانند در آنجا چه خبر است که ببینند در آشنایی با علوم اهلبیت (علیهمالسلام) چه #حیاتی به انسان دمیده میشود.
آموختن یا حتی آشنایی با علوم و احادیث اهل بیت (علیهمالسلام) حق اولیۀ هر انسانی است؛ مانند خوردن و آشامیدن و نفسکشیدن که جزء حقوق اولیۀ انسان است.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
همۀ کلمات و ادعیه که از معصومین (علیهمالسلام) نقل شده است با کلمات ما متفاوت است.
ما آنچه در ذهنمان است را جملهبندی میکنیم و میگوییم،
اما معصوم (علیهالسلام) اولاً خودِ #حقیقت است، ثانیاً آن حقیقت #نازل میشود و به صورت این کلمه و این جمله درمیآید.
حالا هرقدر همین لحظه را در حد معنایش انس بگیریم، با حقیقت ارتباط پیدا میکنیم.
چه بدانیم و چه ندانیم، همین مقدارش هم چیز دیگری است.
همین مقدار که کلمۀ عربی و ترجمۀ فارسیاش را میخوانیم و میفهمیم، این جمله و حدیث و عبارت به همان مقدار با من ارتباط باطنی برقرار میکند.
الآن نمیدانم؛ در عالم بعد خواهم دید که چه اتفاقی افتاده بود.
مطلب خیلی عمیق است.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
اگر مراحل علم کمی جلو برود، مثلاً من احادیث را فقط برای عملکردن بفهمم؛ وقتی اینها را میخوانم، ویروس جهل و شیطان و نفس و هوس و همۀ این مزخرفات، به نور آن علم تمیز میشود، تازه این مقدمه است.
وقتی خدای متعال این انسان را دید که با این نگاه واقعاً دنبال علم و آشنایی به کلام اهل بیت (علیهمالسلام) است، آنها را میخواند و سعی میکند عمل کند؛ آنگاه علم دیگری به او میدهد که کلمات و جملات و خواندن و نوشتن نیست.
#امام_باقر (علیهالسلام) میفرماید: «مَن عَمِلَ بِما يَعلَمُ عَلَّمَهُ اللّهُ ما لا يَعلَمُ».
هر كه به آنچه مىداند عمل كند، خداوند به او آن بياموزد كه نمىداند. (اعلامالدین، ص ۳۰۱)
آنجا تازه زندگی انسان شروع میشود و تولدی دوباره پیدا میکند.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#قرآن
خدا در سوره طه به حضرت موسی (علیهالسلام) میفرماید: «إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي» .
منم خدای یکتا که هیچ خدایی جز من نیست؛ پس من را (به یگانگی) بپرست و نماز را مخصوصاً برای یاد من به پادار. (سوره طه، آیه۱۴)
#توضیح
نکتۀ خیلی جالبی است. توجه به اینکه من همان خدا و الله هستم: «إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا»؛ همۀ عوامل، گرایشها و جذبهها که به اشکال گوناگون میخواهند دل تو را به خود متوجه کنند و تو را از من غافل کنند را بیرون بریز؛ دل تو فقط باید مشغول من باشد، ولاغیر. اگر اینطور کنی و این را بفهمی؛ «فَاعْبُدْنِي»، حالا تازه به عبادت من قابلیت پیدا میکنی.
عبادت من یعنی چه؟ یعنی «توجه به من» سراسرِ زندگیات شود.
عبادت؛ یعنی آثار اعمال و حرکات ما درواقع توجه به خدا باشد و ظهور و بروز کند؛ آنگاه قابلیت پیدا میکنیم «وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي».
باید کل زندگی من نماز (توجه به او) شود؛ این آیه به صراحت این مطلب را بیان میفرماید.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#حدیث
امام موسی بن جعفر (علیهالسلام)
«إِنَّ اَلْقُرْآنَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَجَمِيعُ مَا حَرَّمَ اَللَّهُ فِي اَلْقُرْآنِ هُوَ اَلظَّاهِرُ وَ اَلْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ اَلْجَوْرِ وَ جَمِيعُ مَا أَحَلَّ اَللَّهُ تَعَالَى فِي اَلْكِتَابِ هُوَ اَلظَّاهِرُ وَ اَلْبَاطِنُ مِنْ ذَلِكَ أَئِمَّةُ اَلْحَقِّ».
براى قرآن ظاهر و باطنى است. همۀ آنچه خدا در قرآن حرام كرده است، ظاهر قرآن است و باطن آن پيشوايان جور و ظلماند.
و همۀ آنچه خداى تعالى در قرآن حلال فرموده است، ظاهر قرآن است و باطن آن پيشوايان حق (ائمه معصومين عليهمالسلام) هستند.
(الکافي، ج1، ص374)
#توضیح
این یک روایت کلیدی است.
میفرماید هر چه قرآن و خداوند حرام کرده است، مثل دروغگفتن، شرابخوردن، قماربازی و... اینها ظاهر است، من از اینها فرار میکردم؛ اما درواقع و در باطن انجامدادن اینها باعث میشود که من، پیشوای جور و ظالم را برای خودم انتخاب کنم و گویا من از آنها تبعیت میکنم. چون زندگی من به آن سمت جهت پیدا میکند.
اینها قرار است باعث شود من جهت پیدا کنم. زندگی من جهت پیدا کند. تا عملیات جهت پیدا نکند، آن نتیجه اصلی حاصل نمیشود. جهت خیلی مهم است.
همینطور هرچه در قرآن احکام حلال آمده است؛ مانند نماز، روزه و...، صورت و ظاهر است، اگر اینها به صورت جهتدار تأثیرات تربیتیِ وجودیِ خودش را ایجاد کند، میرسد به امام هدیٰ و امام حق.
این چه رمزی است که میخواهد باز کند!
در آینده چه اتفاقی با این اعمال جهتدار قرار است بیفتد!
پس در مسئله اخلاق با این نگاه، معارف از فضای ذهنی و لفظی درمیآید و در فضای حسی ما قرار میگیرد؛ وقتی در فضای حسی ما قرار گرفت تبدیل به زندگی میشود؛ وقتی زندگی شد خواهیم دید که فرق این دو زندگی با دو پیشوای متفاوت چیست.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#نهج_البلاغه
امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)
«اِنَّ لِلقُلُوبِ اِقبالاً وَ اِدباراً فَاِذا اَقبَلَت فَاَحمِلوها علي النَّوافِلِ وَ اذا اَدبَرَت فَاقتَصروا بِها عَلي الفَرائِضِ».
دلها را رویآوردن و پشتکردنی است. اگر دل روی آورد، آن را به مستحبات وا داريد و اگر روی برگرداند، بر انجام واجباتش بسنده داريد.
(نهجالبلاغه، حکمت۳۱۲)
#توضیح
چه فرمولهای دقیقی را حضرت به ما نشان میدهد!
این همان سیر هماهنگی اعمال و برنامهها است.
«اِنَّ لِلقُلُوبِ اِقبالاً وَ اِدباراً» قلب حالتی دارد که گاهی إقبال میکند و به اعمال خوب روی میآورد، از اعمال خوب لذت میبرد؛ گاهی هم إدبار دارد، حوصلهاش نمیشود، از اعمال خوب روی میگرداند؛ «فَاِذا اَقبَلَت فَاَحمِلوها علي النَّوافِلِ» اگر دیدی که قلبت از آن مستحب لذت میبرد، توجه میکند و روی آورده است؛ پس آن را حمل کن، نوافل و اعمال مستحب هر چقدر میخواهی انجام بده، برو جلو، فرصت است، زیبایی است. همین فرصت است و مدام در تکامل تو اثر خیلی قوی دارد.
«وَ اذا اَدبَرَت فَاقتَصروا بِها عَلي الفَرائِضِ» اگر دیدی که دلت گرفته، حوصلۀ اینها را نداری، فقط به واجبات قناعت کن.
این هم یک مرحله از مراحل سیر هماهنگی برنامهها است.
#نتیجه و #جمع بندی
ما در انجام واجب و ترک حرام هرچه هم سختکوشی کنیم میارزد؛ نگوییم که حالا حوصله ندارم، حالا دلم گرفته است؛ نه؛ هرطور شده باید به خودمان فشار بیاوریم؛ این #مجاهده است.
همین، گناهانِ ما را پاک میکند؛ کار سختی است که درجۀ عمل ما را چند برابر میکند.
اما در مستحبات با دو شرط به مستحبات عمل کنیم؛ شرط اول اینکه با واجباتم تعارض نکند یا منشأ حرام نباشد؛ دوم آنمقدار که لذت میبرم انجام دهم.
این یک فرمول است.
مثلاً اگر تا ساعت یک شب یکسری کارهای مستحبی انجام دهم، نماز صبحم قضا میشود، این منشأ حرام است، این مستحب به درد من نمیخورد. اگر به واجبی تعارض نکند یا موجب ترک واجب یا آمدن حرام نشود، اما از آن لذت نمیبرم، آنجا باز مستحب را کنار میگذارم.
وقتی این دو شرط انجام گرفت، «لا يُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» ، ظرفیت افراد اینجا متفاوت است، وسعت افراد متفاوت است؛ یکی ماشاءالله از اول شب تا طلوع آفتاب صبح با لذت نماز میخواند، دعا میکند، صبح هم سرحال روزه گرفته است، بیشتر لذت میبرد؛ خوشا به حالش؛ اما اگر من یک ساعت بدخواب شوم، مریضیهایی پشت سرش میآید، فردا اعمال دیگرم میماند، وظیفۀ من این است که بخوابم.
چشم و همچشمی و مسابقه و رقابت نیست.
یکی دعای کمیل را در قنوت میخواند؛ خوشا به حالش؛ من دعای کمیل را فقط یکی دو ورق میخوانم، از همان یک ورق لذت میبرم.
این فرمول است.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#توضیح_تکمیلی
توجه داشته باشیم که #پیشوایان_جور، همه کسانی هستند که در مقابل اهل بیت (علیهمالسلام) قرار گرفتند و نگذاشتند آنچنان که خداوند میخواست مسیر حرکت رشد بشریت اتفاق بیفتد. درواقع اینها علاوه بر اینکه دشمن خدا و اهل بیت (علیهمالسلام) هستند، دشمن بشریت هم هستند؛ زیرا انسانها را از رشد حقیقی که توسط حکومت امام معصوم به معنای واقعی رقم میخورد، بازداشتند.
اینها از قرآن و کلام پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) تفسیرهای غلط کردند؛ زیرا طبق زیارتنامههای ائمه(علیهمالسلام)، فقط و فقط معصومین هستند که میتوانند قرآن را تفسیر و تأویل کنند و علم حقیقی فقط و فقط نزد ایشان است. به همین دلیل است که در این حدیث بدینگونه حلال و حرام خدا و باطن آنها را شرح میدهد.
#حدیث
#امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (علیهالسلام)
«كُلَّمَا ازدادَ عِلمُ الرَّجُلِ زادَت عِنايَتُهُ بِنَفسِهِ، وبَذَلَ في رِياضَتِها وصَلاحِها جُهدَهُ».
هر چه دانش مرد زيادتر شود، اهتمام او به نفْسش بيشتر شود و توان خود را در راه تربيت و اصلاح نفْسش به كار گيرد.
(غرر الحكم، ح 7204)
#توضیح
اینها مطالبی است که معصوم (علیهالسلام) برای ما باز میکند که چطور باید از علم استفاده کنیم و جهت سِیر علم به چه شکل باشد. این علم باید ما را به سمت معرفت نفسمان ببرد؛ وگرنه مصائبی به بار خواهد آورد که خیلی فراتر از عُجب و خودبرتربینی و غرور است.
اگر یک فیزیکدان در مکتب #اهل_بیت زندگی کند و بینشش باز شود، غیر فیزیکدانی است که از #اهل_بیت دور است؛ یعنی اگر علم فیزیک به سمت معرفت برود، چیز دیگری خواهد شد. یک شیمیدان همینطور، یک گیاهشناس همینطور.
خدا لعنت کند دستانی که ما را از اهل بیت (علیهمالسلام) دور کردند.
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam
#ما_مفتخریم
حضرت امام خمینی (رحمتاللهعلیه) در #وصیّتنامۀ خود با کمال صراحت چنین گفتهاند:
«و ما مفتخریم که مذهب ما «جعفری» است، که فقه ما که دریای بیپایان است، یکی از آثار او است. و ما مفتخریم به همه #ائمه معصومین (علیهمصلواتالله) و متعهد به پیروی آنانیم.
و ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا مؤسس آن به امر خداوند تعالی بوده، و #امیرالمؤمنین #علیبنابیطالب، این بندۀ رهاشده از تمام قیود، مأمور رهاکردن بشر از تمام اغلال و بردگیها است.
ما مفتخریم که کتاب #نهجالبلاغه که بعد از قرآن بزرگترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهاییبخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از #امام #معصوم ما است.
ما مفتخریم که ائمه معصومین، از #علیبنابیطالب گرفته تا منجی بشر حضرت #مهدی صاحب زمان (علیهم آلاف التحیات و السلام) که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور است ائمه ما هستند.
ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را «قرآن صاعد» میخوانند از ائمه معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیه»، امامان و «دعای عرفات» حسین بن علی (علیهماالسلام) و «صحیفه سجادیه» این زبور آل محمد و «صحیفه فاطمیه» که کتاب الهامشده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است از ما است.
(وصیتنامه؛ صفحات ۶ تا ۷)
https://eitaa.com/misagh_ba_ghalam