📚📚 نظر یکی از سروران درباره کتاب «میزان» تقدیم حضورتان می شود
#میزانالحکمة
@mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه طباطبائی انسان کامل است
#طباطبائی
@mizan_alhekmah
هو الحکیم
✅ قیاس سازی علامه حلی در کتاب «کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد»
📚📚 و استدل على كونه تعالى عالماً بوجوه ثلاثة: ....
💫 الوجه الأوّل:
1️⃣ أنّه تعالى فعل الأفعال المحكمة.
2️⃣ و كلّ من كان كذلك فهو عالم.
[ فالله تعالی عالم ]
👈 أما المقدمة الأُولى فحسية، لأن العالم إمّا فلكي أو عنصري، و آثار الحكمة و الإتقان فيهما ظاهرة مشاهدة.
👈 و أما الثانية فضرورية، لأن الضرورة قاضية بأنّ غير العالِم يستحيل منه وقوع الفعل المحكم المتقن مرة بعد أُخرى.
💫 الوجه الثانية:
1️⃣ أنّه تعالى مجرد.
2️⃣ و كل مجرد عالم بذاته و بغيره.
[ فالله تعالی عالم بذاته و بغیره ]
👈 أما الصغرى فإنّها و إن كانت ظاهرة لكن بيانها يأتي فيما بعد عند الاستدلال على كونه تعالى ليس بجسم و لا جسماني.
👈 و أمّا الكبرى فلأنّ كل مجرد فإنّ ذاته حاصلة لذاته لا لغيره و كل مجرد حصل له مجرد، فإنّه عاقل لذلك المجرد لأنّا لا نعني بالتعقل إلّا الحصول، فإذن كل مجرد فإنّه عاقل لذاته.
[کشف المراد، مقصد سوم، فصل دوم، مسأله دوم ]
✅ سروران گرامی علامه حلی در شرح کتاب « تجرید الاعتقاد» همانطور که می بینید گاه از الگوی بالا استفاده می کنند حال کتاب «میزان الحکمة» با استفاده از همین طرح به تحریر تمام کتاب «بدایة الحکمة» می پردازد
#میزانالحکمة
@mizan_alhekmah
هو العلیم
منطق و فهم قرآن
✅ در هـــر جملـــه شرطيـــه مـــتصله لزوميّــــه، تـــــلازم ميــان مقدّم و تالی ضروری است و مقدّم و تالی گــاهی هر دو مشكوكالوجود است و گاهی هر دو يقينیالعدم؛ مــانند: (لو كان فيهما آلهة إلاّ الله لفسدتا)
چنانكه گــاهی هر دو طرف يقينی الوجود است.
پــس لازمه قضايــای شرطيّه، شك گـوينده نسبت به مقدم و تالی نيست؛
زيرا ممكن است گوينده به وجود يا عدم مقدم و تالی يقين هم داشته باشد، ولی قضيه را به صورت شرطيه بيان كند.
قرآن كريم در آيه مورد بحث و آيه بعد خطاب به مخالفان، مطلبی را به صورت قياس استثنايی بيان كرده است:
1️⃣ اگر شما در حقانيت قرآن ترديد داريد و آن را ساخته فكر بشر ميیپنداريد، پس آوردن همانند آن بايد برای شما ممكن باشد؛
2️⃣ در صورتی كه اگـر هـــمــه شــما تــوان خود را به كار گيريد قطعاً نمیتوانيد مانند آن را بياوريد.
✓ و همين ناتوانی شما نشانه كلام الله بودن قرآن است.
تذكّر: قضيـه شرطيـــه مستلزم جهل يا شك گوينده نيست، زيـــرا در شرطيه متصله لزوميـــه، جـــزم بــه تـــلازم است و در منفصلهعناديه جــزم به تعاند، وگرنه خصوص مقدم و تالی ممكن است هر دو قطعي الوجود يا قطعيالعدم باشد؛ چنانكه ممكن است مشكوك باشد.
[تفسیر تسنيم، آیت الله جوادی، ج 2، ص 413]
#جوادی
@mizan_alhekmah
هو البرهان
📚📚خواندن منطق به این تفصیل ( الکبری فی المنطق، منطق مظفر، حاشیه ملا عبد الله، شرح شمسیه، الجوهر النضید، اشارات بخش منطق، شرح مطالع، شفا قسمت منطق ) ضرورتی ندارد
روی « الجوهر النضید» تکیه بسیار داشته باشید. کتاب قوی و مهمی است.
حضرت استاد ( آیت الله جوادی آملی ) این کتاب را خیلی توصیه می کنند.
( آیت الله فیاضی، پرنیان اندیشه، ج1، ص119 ـ 120 )
#فیاضی
✅ دوستان منطق جو و منطق دوست
بدانید منطق شما به بار نمی نشیند
مگر با کارگاه منطق
یعنی با حل تمارین متعدد
تسلط بر جوهر نضید یا المنطق فقط 30 درصد کار است 70 درصد کار حل تمرین است
این امر (30 نظر و 70 عمل) در تمام علوم ابزاری جاری و ساری است
👌👌
@mizan_alhekmah
هو الحق
⬅️⬅️ مسئله تعریفات به طوری که بتوان اشیاء را تعریف تام و تمام کرد و به اصطلاح « حد تام » اشیاء را کشف کرد از نظر فلاسفه امری دشوار و در برخی موارد ناممکن است و لهذا منطقیین چندان توجهی به باب معرف ندارند
علیهذا با توجه به اینکه موضوع منطق « معرف و حجت » است و با توجه به اینکه مباحث « معرف » کوتا و ناچیز است و با توجه به اینکه عمده حجتها « قیاس » است معلوم می شود که :
«محور منطق ( قیاس ) است»
( شهید مطهری، کلیات علوم اسلامی، ص74 ت 75 )
#مطهری
@mizan_alhekmah
بسمه تعالی
سالروز رحلت علامه بی بدیل جامع علوم معقول و منقول عارف کامل حضرت علامه طباطبائی را تسلیت عرض می کنیم
#طباطبائی
@mizan_alhekmah
هو الحکیم المتکلّم
✅ منطق برای یک عالم و به خصوص یک فیلسوف نظیر یک شاقول یا طراز است که بنّا از وجود آنها برای ساختمان استفاده می کند و می سنجد که آیا دیواری که بالا برده است عمودی است یا نه؟ و یا آیا سطحی که چیده است افقی است یا نه؟
(کلیات علوم اسلامی، شهید مطهری، ص22ـ23)
#مطهری
🔯 عمودی و افقی کنایه از صورت و ماده قیاس است
@mizan_alhekmah
( قسمتی از مقدمه پنج صفحه ای کتاب )
👈 اهداف روش مذکور:
یک) اهداف کلّی:
برجستهترین هدف کلّی این روش، عرضه نظام مند دانش فلسفه در قالب طرح قیاس منظَّم و مصرَّح بهجهت ضرورت سهولت، سرعت و دقّت در کاربست کتب درسی است. قابل ذکر است که با بهره گیری از این طرح در فرایند یادگیری، می توان مسیر طولانی فهم مباحث و استدلال های فلسفی را بهمراتب کوتاه کرد.
دو) اهداف جزئی:
اهداف جزئی این روش را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:
1️⃣ آسانسازی محتوا.
2️⃣ زمینهسازی نقد و بررسی و فراهمسازی فضای دفاع.
3️⃣ ارائه کاربردی بودن مباحث منطق، بهویژه مبحث قیاس و مهارتی کردن مباحث آن.
⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️⚖️
#میزانالحکمة
@mizan_alhekmah