eitaa logo
میزان الحکمة|منطق فلسفه کلام
3.8هزار دنبال‌کننده
992 عکس
453 ویدیو
0 فایل
💯 اینجا یاد میگیری: ✅ چطور منطق رو در فلسفه ✅ و فلسفه رو در کلام بکار بگیری 📜ثبت‌نـام دوره👈 @mizanehekmat 📚 غرفـه کتــاب👈 @mizanalhekmah 📣 کـانـــال دوّم👈 @arabie_mobin110 ✉️ پیام‌ضروری👈 @mohammadi_92 👨‍💻 پیشنهــادات👈 b2n.ir/g45758
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الله اکبر 📚📚 فکر 5 مرحله دارد به جز آن دو مرحله ( مواجهه با مشکل، شناخت مشکل) که اصلاً خارج از فکر است: [و آن 5 مرحله عبارتند:] 1️⃣ رفتن از مجهول به سمت معلومات 2️⃣ تفحص میان معلومات 3️⃣ بیرون کشیدن حد وسط یا حدود وسطی (به تـعبیری: بـیرون کشیدن مـقدمات لازم بــرای استدلال) 4️⃣ (مـقدمـات را به شکل قیـــاس مرتّــب کــردن) 5️⃣ استنتاج (حرکت از قیاس معلوم به جانب مجهول و حل کردن آن) ✅ مرحـله سوم و چهارم بسیــار مهم است که در تـحلیل مورد غفلت [علماء فن] واقع شده است. بسیارند کسانی 😱که مـعلومات گستــرده ای دارند لکن در حل مسئله ای می مانند؛😭 چــرا که نمی توانند حـد وسط یا حـدود وسطی را انتخاب کنند (مرحله سوم) یـا مقدمات (مرحله سوم) را می یابند اما نمی‌توانند آنها را درست کنند (مرحله چهارم) می‌تــوان گفت که این دو مــرحله (سوم و چهارم) ارکـــان اصلی فکــرند. ( آیت الله فیاضی، پرنیان اندیشه، ج1، ص125 ) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌟🌟 دوستان عزیز گفتار بالا را دو مرتبه بخوانید آنگاه در سخن ذیل دقت کنید اگــــر می خواهید در دو مرحله اصلی فکر (مرحله سوم و چهارم) مهارت یابید بدون شک امور ذیل نقش اساسی در تحقق آن دارند: 1️⃣ معرفت به قواعــد باب قیـــاس و مهارت در بکارگیری قواعد آن در نمونه های اندیشه 2️⃣شرکت در کلاس هایی که در آن مباحث درس به سبک قیاسی تدریس می شود. 3️⃣مطالعه کتاب هایی که به شیوه قیاسی نگارش شده اند @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا✅هداف یک طلبه: 1️⃣ـ اهداف او در حوزه 2️⃣اهداف او در جامعه 3️⃣اهداف او در نظام این پست را در پست ها بعدی دنبال کنید 🌷🌷 فعلا تکرار کنید :👈 حوزه 🌿 جامعه 🌿 نظام 🌿 @mizan_alhekmah
هو المجیب « ربی أرنی الأشیاء کما هی » « ربی زدنی علما و حکماً » ⬅️ دعا و تضرّع در استنزال علوم همان کاری را می کنند که استدلال فکری به ترتیب صغرا و کبرا در استناج مطالب انجام می دهند یعنی همان گونه که آدمی با فکر به نتیجه می رسد با دعا و تضرّع به مطالب علمی دست می یابد. ( آیت الله جوادی آملی، رحیق مختوم، ج17، ص314 ) @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «یک وقت از محضر حضرت آیت ‌الله‌ العظمی بهجت سؤال شد چه کار کنیم که خدمت حضرت برسیم؟ فرمود: بزرگان گفتند شما آدم خوبی باشید حضرت شما را می ‌بیند، عمده آن است که او ما را ببیند، نه ما او را ببینیم...» درس اخلاق ۸۸/٢/٣١ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli@mizan_alhekmah
هو المطهِّر 📚📚اعمال فکر: 👇 1️⃣تصویر سازی دنیای خارج 2️⃣ حفظ و گردآوری 3️⃣ تداعی معانی 4️⃣ تجزیه و ترکیب تصوّرها 5️⃣ تجرید و تعمیم تصوّرها 6️⃣ تجزیه و ترکیب تصدیق‌ها () مراد از عمل ششم این است که ذهن چند معلوم تصدیقی را با هم ترکیب می کند جهت کشف یک مجهول تصدیقی، حال از این مرتبط کردن معلومات تصدیقی بـرای دست یافتن به معلومـات تصدیقی جدید، تعبیــر به «حدّ» و «قیاس» یا «برهان» می شود. (کلیات علوم اسلامی، شهید مطهری، خلاصه‌ای از ص91 ـ 94 ) @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚📚کلام مرحوم علامه طباطبائی دربارهٔ بدایة الحکمة 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 @mizan_alhekmah
هو الحق 1️⃣ علوم‌حقیقی(مثل‌فلسفه‌وکلام) بر پایه‌ برهان‌استوار است. 2️⃣ برهان بر پایه قیاس منطقی‌استوار است. 👈 پس علوم حقیقی بر پایه قیاس‌منطقی استوار است. دلیــل مقدّمه اوّل: زیرا عــلوم حقیقی بر محور قطع دور می زند و از میان صناعات پنجگانه تنها برهان مفید علم و قطع است زیرا: در شعر در حقیقت تصدیقی نیست، و در مغالطه اصلاً حقیقت راه پیدا نمی کند و در جدل جزء افحام و اسکات خصم هدفی در بین نیست می ماند خطابه و آن هم بیش از مظنّه افاده ای ندارد و از گمان در علوم حقیقی که در محور قطع دور می زند کاری بر نمی آید. ( عین نضاح، تحریرتمهید القواعد، ج1، ص119 ـ 120 ) دلیل مقدمّه دوم: زیرا در بین انواع استدلال های سه گانه ( قیاس ـ استقراء ـ تمثیل ) تنها قیاس است که می تواند مفید یقین باشد. ✅ عین نضاح شرح یکی از کتب عرفانی درسی حوزه علمیه است. 🌷🌷🌷🌷 @mizan_alhekmah
// / / / هو المنوِّر ⬅️ اگر می خواهید کلاسداری شما به روش قیاس سازی عبارات مباحث باشد به شما پیشنهاد می شود که این روش را با مطالعه کتاب هایی که به این شیوه نگارش شده اند یاد بگیرید. ⬅️⬅️ اگر می خواهید ذهنتان نظم منطقی پیدا کند توصیه می شود که کتاب هایی که با نظم منطقی نوشته شده است را زیاد مطالعه کنید. ⬅️⬅️⬅️ مجهّز بودن به قواعد قیاس کافی نیست تا از لحاظ صورت قیاس نیز اشتباه نکنید. آنچه ضامن حفظ شما از اشتباه است به کار بستن دقیق قواعد قیاس است حال اگر می خواهید در به کاربستن قواعد قیاس به دقّت لازم برسید باید کتاب هایی که به شیوه قیاسی نگارش شده اند را از کتاب های بالینی خود کنید. @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هو المطهّر 📚📚 محور منطق قیاس است ( کلیات علوم اسلامی، شهید مطهری، ص75) 1️⃣ منطق روش تفکّر است. 2️⃣ تفکّر تبدیل مجهول به معلوم است. 3️⃣ عمده مجهولات در حوزه باورها و اعتقادات است. 4️⃣ صحّت باورها و اعتقادات بر پایه استدلال استوار است. 5️⃣ اساسی ترین شکل استدلال، استدلال قیاسی است. ( منطق1، منتظری مقدم، ص110 و 135 ) 🌷🌷🌷🌷 @mizan_alhekmah
هو الهادی ✅ دوستان مطالب بالا عمل کردنی است نه فقط خواندنی ✅✅ دوستان روی تک تک گزینه های مقداری تأمّل کنند ✅✅✅ دوستان توفیق عمل به هریک از موارد بالا را از خداوند تقاضا کنند ✅✅✅✅دوستان اشک رمز تسریع در تحقق مسائل بالا است 🌹🌹🌹 @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هو البرهان 💫💫 اگر می خواهید تفاسیر عقلی قرآن را راحت و آسان و با سرعت بفهمید باید به باب قیاس مسلّط شوید. 👈 در پست های آینده نمونه های از قیاس سازی در قرآن کریم را تقدیم حضورتان خواهیم نمود پس ما را دنبال کنید 🌹🌹 @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هو الهادی ⬅️⬅️ مقصود از اجتهادی که برای همه رشته های غیر فقهی و اصولی لازم است، فهم روشمند قرآن و روایات است. و این فهم روشمند قرآن و روایات نیاز به بیش از درس های و که در مقدمات خوانده می شود و سه بحث «الفاظ» و «حجج» و «تـعادل و تراجـیح» در ندارد. مقصود از اجتهاد تسلط بر همین سه بخش اخیر است. ( آیت الله فیاضی، پرنیان اندیشه، ج1، ص107 ) @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هو الحکیم ✨ اگر می خواهید تحلیل مباحث فلسفی را با نظم منطقی یاد بگیرید این کتاب به شما سفارش می شود. ✨✨ اگر می خواهید کارگاه مباحث قیاس را برای دیگران ارائه دهید به شما توصیه می شود از کتاب «میزان الحکمة» استفاده کنید. 💫 لذت خواندن فلسفه را در کتاب «میزان الحکمة» تجربه کنید 💫 @mizan_alhekmah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا