eitaa logo
کانال میز معارف
7.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
3هزار ویدیو
991 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب: معارفی از قرآن بر اساس تفسیر المیزان نویسنده: مصطفی کریمی با همکاری جمعی از پژوهشگران ناشر: دفتر نشر معارف نوبت چاپ: اول/1397 قیمت: 35000تومان به منظور ارتقای محتوای آموزشی و آشنایی نسل جوان و فرهیخته دانشگاهی با منابع متقن و اصیل تفسیری و بر اساس سیاست معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی که وظیفة ارائه متون درسی معارف اسلامی سراسر کشور را به عهده دارد کتاب «معارفی از قرآن» در شش بخش با چهارده فصل و 415 صفحه متناسب با محورهای ارائه شده به عنوان کتاب کمک درسی بر اساس تفسیر المیزان ویژة اساتید درس تفسیر موضوعی قرآن کریم توسط گروهی از پژوهشگران به رشتة تحریر در آمد. بخش اول با عنوان «ما و قرآن» در دو فصل، شناخت قرآن و هدایت به قرآن، بخش دوم «باور به خدا و و صفات حضرت حق» را در دو فصل باور به خدا و یگانگی او. بخش سوم با عنوان «سعادت انسان» طی دو فصل از سعادت به عنوان هدف آفرینش انسان و عوامل سعادت آفرین سخن می‌گوید. بخش چهارم «نیایش و نماز اوج بندگی» نام دارد و در سه فصل به نیایش و نماز؛ تفسیر سورة حمد و تفسیر سوره‌های توحید و قدر پرداخته و بخش پنجم «زندگی سعادتمندانه انسان» را با بررسی وظیفه ما نسبت به جامعه؛ پدر و مادر و همسر مطرح می‌کند و بخش ششم آخرت را بررسی کرده است.
⚪ به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را فرارسیدن ولادت مولای متقیان حضرت علی(ع) و روز پدر مبارک‌باد ◽ میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅توجه به حقوق مومنین🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح: «عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ کُنْتُ أَطُوفُ مَعَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَعَرَضَ لِی رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا کَانَ سَأَلَنِی الذَّهَابَ مَعَهُ فِی حَاجَةٍ فَأَشَارَ إِلَیَّ فَکَرِهْتُ أَنْ أَدَعَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَذْهَبَ إِلَیْهِ فَبَیْنَا أَنَا أَطُوفُ إِذْ أَشَارَ إِلَیَّ أَیْضاً فَرَآهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ یَا أَبَانُ إِیَّاکَ یُرِیدُ هَذَا قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَمَنْ هُوَ قُلْتُ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا قَالَ هُوَ عَلَی مِثْلِ مَا أَنْتَ عَلَیْهِ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَاذْهَبْ إِلَیْهِ قُلْتُ فَأَقْطَعُ الطَّوَافَ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ وَ إِنْ کَانَ طَوَافَ الْفَرِیضَةِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَذَهَبْتُ مَعَهُ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَیْهِ بَعْدُ فَسَأَلْتُهُ فَقُلْتُ أَخْبِرْنِی عَنْ حَقِّ الْمُؤْمِنِ عَلَی الْمُؤْمِنِ فَقَالَ یَا أَبَانُ دَعْهُ لَا تَرِدْهُ قُلْتُ بَلَی جُعِلْتُ فِدَاکَ...» (1) فی الکافی، عن ابان بن تغلب، قال: «کنت اطوف مع ابی‌عبدالله(علیه السلام) فعرض لی رجل من اصحابنا کان سالنی الذهاب معه فی حاجه». ابان بن تغلب میگوید: یکی از اصحابمان -از برادران شیعه- از من خواسته بود که برای انجام یک حاجتی با او بروم و یک کاری را برایش انجام دهم. حالا ابان بن تغلب با حضرت ابی‌عبدالله [امام صادق] (علیه السلام) در حال طواف گرد خانه‌ی خداست. «فاشار الیّ». آن برادری که از من درخواست کرده بود با او بروم و کاری برایش انجام دهم، در اثنای طواف به من اینجوری اشاره کرد که بیا. «فکرهت ان ادع اباعبدالله(علیه السلام) و اذهب الیه؛ دلم نخواست که در حال طواف، حضرت را رها کنم و سراغ او بروم. خب، واقعاً هم چه اقبال بزرگی است که انسان با امام معصوم گرد خانه‌ی خدا طواف کند. «فبینا انا اطوف اذ اشار الیّ ایضا». در اثنای طواف، باز رسیدیم به آنجایی که آن مرد از دور ایستاده بود و باز دوباره به من اشاره کرد. «فراه ابوعبدالله (علیه السلام)»؛ این دفعه، حضرت چشمشان افتاد و او را دیدند. «فقال یا ابان ایاک یرید هذا؟»؛ [فرمودند: این شخص با تو کار دارد؟ «قلت نعم.قال فمن هو؟»؛ او کیست؟ «فقلت رجل من اصحابنا»؛ از خود ماست، از برادران شیعه‌ی ماست. «قال هو علی مثل ما انت علیه؟»؛ [فرمودند: آیا همان عقایدی را که تو در باب امامت داری او هم بر همان عقاید است؟ «قلت نعم. قال فاذهب الیه». [گفتم: آری،] فرمود: پس برو ببین چه می‌گوید. «قلت فاقطع الطواف؟»؛ [عرض کردم] من در حال عبادتم و دارم طواف میکنم، طواف را قطع کنم؟ «قال نعم» [فرمودند: بلی]. حالا اینجا این فقیه را ببینید – ابان فقیه است- او میخواهد از فرصت استفاده کند و یک مسئله شرعی را یاد بگیرد. «قلت و ان کان طواف الفریضه؟»؛ [پرسیدم: حتی اگر طوافِ فریضه هم بود، باز قطع کنم و بروم؟ «قال نعم»؛ حضرت فرمودند: بله، حتی در وسط طواف فریضه وقتی برادر تو با تو کاری دارد، از تو درخواستی میکند، باید طواف را قطع کنی و بروی. «قال فذهبت معه»؛ خوب، اطاعت کردم و جدا شدم، با آن شخص رفتم. «ثمّ دخلت علیه بعد»؛ بعد آمدم خدمت حضرت، «فسألته فقلت اخبرنی عن حقّ المؤمن علی المؤمن»؛ [و پرسیدم: این چه حقی است که اینجور ایجاب میکند انسان طواف واجب را هم قطع کند؟ حق مؤمن را سؤال کردم. حضرت میفرمایند که [فقال: یا ابان] «دعه لاتردَّه»؛ رها کن دیگر، سؤال نکن. لاترده یعنی این سؤال را تکرار نکن. «قلت بلی جعلت فداک»؛ [عرض کردم:چرا، سؤال میکنم. اصرار کردم و بعد حضرت شروع کردند حقوق مؤمن را گفتن. علت این هم که میفرمودند سؤال نکن، این است که وقتی دانستی، گیر می‌افتی و مجبوری عمل کنی. اینجا دیگر روایت مفصل است که ما نمیخوانیم. شبیه این، روایت دیگری هم بود از معلّی‌بن‌خنیس که از حضرت سؤال میکند حق مؤمن چیست. حالا درباره‌ی جزئیات روایتی عرض کردم و لوازمی که آن روایت دارد، بحثهای فراوانی وجود دارد. غرض، این تکه‌اش برای ما این اهمیت را دارد که به حقوق مؤمنین توجه کنیم. 1)شافی، جلد 1، حدیث 1506 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=10764
🔰🔰 ✅ اثرگذاری استاد ... اگر استاد احساس مسئولیّت داشته باشد، متعهّد باشد، مثبت‌اندیش باشد، امیدوار باشد، عزم و نیّت قاطع برای اقدام در کشور داشته باشد، این در دانشجو اثر میگذارد. اگر استاد معتقد به اصالتهای میهنی خودش، اصالتهای سرزمینی خودش باشد، معتقد به مبانی دینی خودش باشد، معتقد به مبانی انقلابی خودش باشد، در دانشجو اثر میگذارد. عکسش هم همین‌جور [است]؛ استادی که نگاهش به بیرون از مرزها است، هیچ اعتقادی به محدوده‌ی کشور و مفاهیم رایج کشور و مفاهیم معتبر هویّت قومی خودش ندارد و بی‌اعتنا است، طبعاً همان‌جور دانشجویی را تربیت میکند. ✅ ویژگی جوانانی که توسط اساتید تربیت می شوند ... شما جوان را باید تربیت کنید برای آن صورت اوّل؛ برای اینکه این جوانی که امروز شما تربیت میکنید، بتواند در قبال قضایای آینده و حوادث و تحوّلات مهمّی که جهان در مقابل خود دارد -نه فقط کشور ما یا منطقه‌ی غرب آسیا که البتّه تحوّلات جهانی، اینجا هم اثر دارد یا یکی از مراکز مهمّش اینجا است، لکن تحوّلاتی که من عرض میکنم تحوّلات جهانی است؛ زمینه‌های علمی و عملی و سیاسی و تقسیم قدرت و امثال اینها؛ تحوّلات عجیبی وجود خواهد داشت- یک عنصری باشد مقاوم، با عزم و اراده، با ایمان، دارای اعتماد به نفْس، کاربلد، کاردان، آگاه باشد، عمیق باشد، انقلابی باشد، متدیّن باشد تا بتواند در آن روز کشور را به راهی که شایسته‌ی او است ببرَد. 📣(بیانات در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها 31/خرداد/1396)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ جناب آقای دکتر محمد اسدی گرمارودی ✅ عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش‌های مبانی نظری اسلام و اخلاق اسلامی و آشنایی با منابع اسلامی و دیگر دروس تخصصی در مقاطع ارشد و دکتری و نیز دروس حوزه 📌به علت طولانی بودن متن مصاحبه، در سه بخش ارائه می گردد: (قسمت اول)⬇️
1_55843998.pdf
2.27M
✅ جناب آقای دکتر محمد اسدی گرمارودی ✅ عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف 📌 (قسمت اول)
⭕️صفات بندگان خوب خدا: (قسمت اول) یکی از راه های نزدیک شدن به خدا و کمال این است که با صفات و ویژگی های بندگان خوب خدا آشنا شویم و سعی کنیم مانند آنها باشیم. صفات مؤمنین و بندگان خدا در قرآن کریم بطور مفصل بیان شده است، ولی برای رعایت اختصار به بعضی از آنها اشاره می‌نمائیم. الف – صفات فردی : 📝 1. هنگام نماز خضوع خشوع دارند: الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ، یعنی مؤمنین کسانی هستند که در نماز خویش خاشع و فروتن هستند و دیده بر سجده‌گاه خود دارند و به این سو و آ سو نمی‌نگرند و دلشان در گرو مهر و عشق به خدا است. 📝 2. از گفتار و عملکرد بیهوده دوری می کنند: وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛ مردم با ایمان کسانی هستند که از هر گفتار و نوشتار و عملکرد بیهوده و بی‌ثمر و بی‌اهمیت روی می‌گردانند. چراکه به باور آنان چنین گفتار و کردار بیهوده و زشت و ناپسند است و باید از آن دوری جست. 📝 3. عفت و پاکدامنی پیشه می کنند: و لا يزنون و من يفعل ذلك يلق اثاما (68،فرقان) و گناه زشت زنا انجام نمی دهند - وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ (معارج، 29) آنان (مؤمنان) کسانی هستند که دامن خویش را حفظ می‌کنند، منظور از حفظ دامن خویش، این است که رابطة جنسی آنان تنها در قلمرو خانه و خانواده، و در چهارچوب مقررات شرعی و اخلاقی و انسانی است. و هرگز خود را با پستی و زشتی گناه آلوده نساخته، و دامان به حرام و گناه نمی‌آلایند، و چشم و دل و جسم را از حرام حفظ می‌کنند. 📝 4. از بدگمانی، غیبت، بدگوئی و تجسس پرهیز دارند: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً (سورة حجرات، آیة ۱۲٫) ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید دوری گزینید از بعضی گمان‌های (بد)، که آن گمان ها گناه است، و تجسس در عیوب دیگران نکنید (از چیزهائی که از بدی ایشان بر شما پنهان است) و غیبت و بدگوئی از یگدیگر نکنید. 📝 5. تسلیم فرمان الهی اند: مؤمن تمام امور وجودی خود را به اختیار خداوند واگذار می‌کند و در قرآن کریم، حضرت ابراهیم (ع) از خداوند چنین مقامی را می‌طلبد؛ رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ (سورة بقره، آیة۱۲۸٫) 📚مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📕کتاب «تحول اقتصادی در کره جنوبی» - نگاهی به فرآیند رشد و توسعه اقتصادی در کره جنوبی 📝مولف: کیم میونگ اوک 📚نشر: شرکت چاپ وبازرگانی 📝تعدا د صفحات تلخیص: 18 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️ نشر: شرکت چاپ و نشر بازرگانی سال : 1396 نویسنده: کیم میونگ اوک مترجم: سردارنیا
1_55855824.pdf
139.4K
نشر: شرکت چاپ و نشر بازرگانی سال : 1396 نویسنده: کیم میونگ اوک مترجم: سردارنیا
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 0⃣3⃣ ◀️ بحران جدید و تلاش های مضاعف/ بخش چهارم ▶️ نقض توافق بروکسل 🔸مي توان گفت که تبليغات، مصاحبه و بزرگ نمايي موفقيت هاي سازمان در پيشبرد برنامه هسته اي کشور، از نظر جوسازي بين المللي، گاهي مشکل ساز مي شد. البته قابل درک بود که سازمان در مقابل فشارهاي داخلي و انتقادها، گاهي نياز به تبليغات داخلي داشت. به اعتقاد من، عجله سازمان انرژي اتمي در راه اندازي اصفهان و تبليغات پيرامون آن بي مورد بود. (ص 257) 🔸در همان آغاز توافق، منطق مخالفان اين بود که توافق از ابتدا نادرست بوده و آنها با کوچک ترين بهانه اي، فشار را تشديد مي کردند. حتي يکي از مسئولين راجع به توافق بروکسل مي گفت شما تعهد روشني از طرف ايران داده ايد، اما تعهد اروپا مبهم است. آنها مي گويند «ما تلاش مي کنيم»، ولي شما «همکاري کامل داشته باشيد»، «موضوع جديدي کشف نشود» و «تعليق را نشکنيد»؛ همه اينها را شرط قرار مي دهند و مي خواهند همه شروط عملي شود، ولي آنها مي گويند «ما تلاش مي کنيم» تا پرونده بسته شود. گويي اين افراد به اين نکته توجه نداشتند که مذاکرات ما با آژانس يا با اروپا، از موضع دو طرف با شرايط مساوي نبود تا تعهداتي يکسان به وجود آورد. توضيح من اين بود که سه کشور اروپايي نمي توانند از طرف 35 کشور به ما قول قطعي بدهند. آنها مي توانند بگويند ما تلاش مي کنيم. غير از اين عبارت، نمي توانند عبارت ديگري به کار ببرند. آنها مي گويند ما تمام توان خودمان را به کار مي بريم، ولي شما بايد همکاري کنيد. (ص 260) 🔸در زمينة نقض توافق بروکسل، مقصر اصلي اروپايي ها بودند، زيرا آنها اساساً پس از فشارهاي آمريکا و مخالفت بوش عقب نشيني کردند. (ص 265) 🔸بهانه هايي که غرب و آژانس مطرح کردند از اين قرار بود: اول، راه اندازي اصفهان در فروردين 1383؛ دوم، اعلام مصاحبه رئيس سازمان درباره شروع فعاليت ساخت رآکتور اراک؛ سوم، توليد فلز اورانيوم؛ و چهارم، بحث توليد UF6. (ص 265) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 2⃣3⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 پنجشنبه 46/12/10 رئيس کنسرسيوم نفت پيش من آمد اوبرين O Brien و گفت خبر بسيار بدي براي تو دارم و آن اين است که اعضاي کنسرسيوم در لندن جمع شده اند و متفقاً تصميم گرفته اند تقاضاي شما را رد کنند. تقاضاي ما سه چيز بود، يا استخراج بيشتر، يا تسهيل در مقررات بين شرکت ها که هر کدام به طور عليحده نفت بيشتري خوناستند، بتوانند ببرند، يا اين که نفت را به طور قيمت تمام شده به ما بدهند که خودمان بفروشيم. چهارم هم مطلب کوچکتري بود که به طور موقت انجام مي شد، يعني تصفيه خانه آبادان که حالا فقط [با] هفتاد درصد ظرفيت خود کار مي کند، ما تاکس تصفيه خانه را از آنها نگيريم، تا هم ما عايدات بيشتري داشته باشيم و هم آنها صرفه ببرند. مي گفت فقط قسمت چهارم را قبول کردند. گفتم، دست شما درد نکند. گفتم: علت چيست؟ گفت: تعهدات ما در مقابل عرب ها. ... خودم خيلي ناراحت هستم. يعني ناراحتم از اين که مبادا کار ما به مجادله بکشد و مجادله به نفع ما نيست، زيرا استحکام اقتصادي نداريم و عصباني هستم از اين که حق ما را نمي دهند. اين هم شد حرف که نفت شما را نمي دهيم به علت اين که به بازارهاي ما صدمه مي زنيد. 🔸شنبه 46/12/12 راجع به حذف تعطيلات مذهبي در سال آينده نارضايي عمومي درست شده است. من نمي دانم اين پوست خربزه را ديگر چه کسي زير پاي نخست وزير بدبخت گذاشته است. متهم به بهايي گريست. اين ممد بر علت مي شود. ولي از بس خودش کم کار مي کند و کم توجه دارد، دچار اين بدبختي ها مي شود. 🔸دوشنبه 46/12/14 عريضه به ارباب عزيزم عرض کرده بودم. ضمن آن که جهات به هم خوردگي روابط با نفتي ها و حدود اقدامات که ما بتوانيم بکنيم تشريح کرده بودم، پرسيده بودم مهماني همه ساله را که من از نمايندگان کنسرسيوم به عنوان رئيس دانشگاه پهلوي مي کردم، امسال هم بکنم يا نکنم؟ جواب آمد، اگر مصلحت هست بکن. اين جواب مرا آتش زد. اگر مصلحت هست بکن يعني چه؟ من مگر يک نوکر پاک باخته و يک طرفه نيستم؟ اين چه جور تعيين تکليف کردن است؟ من اربابم را تا حد غير قابل تصوري دوست دارم. گاهي چنان مرا ناراحت مي کند که از خدا طلب مرگ مي کنم. مگر نمي داني همه چيز من، حتي زندگي من، متعلق به تو است؟ اين چه نوع جواب دادن است؟ اين چه اطميناني براي آدم باقي مي گذارد؟ گاهي واقعاً از زندگي بيزار مي شوم. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
قدرت بیان . برایان تریسی.pdf
2.5M
📕 کتاب قدرت بیان 🔹کتابی برای کسب مهارت خوب صحبت کردن نویسنده: برایان تریسی میزمعارف @mizemaaref