eitaa logo
کانال میز معارف
6.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
935 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅چرا مذاکره نمی‌کنیم؟ 👈گزیده بیانات مقام معظم رهبری 🔴آمریکایی‌ها فرمول مذاکراتی‌شان این است: چون آمریکایی‌ها متکی هستند به قدرت و پول، مذاکره را داد و ستد می‌دانند. آمریکا وقتی با یک طرفی می‌خواهد مذاکره کند، اهداف اصلی را مشخص می‌کند و از این اهداف یک قدم هم عقب نمی‌نشیند. آن‌ها از طرف مقابلِ مذاکره مطالبه‌ی امتیاز نقد می‌کنند و اگرچنانچه طرف مقابل از دادن امتیاز امتناع کند، هیاهو و جنجال می‌کنند تا کم بیاورد. ⚪️خود آمریکا در مقابل آنچه نقد می‌گیرد، چیز نقدی نمی‌دهد؛ فقط وعده‌ی قرص و محکم می‌دهد و با وعده، دلِ طرف مقابل را خوش می‌کند. مرحله‌ی آخر هم وقتی کار از کار گذشت و نقدها را گرفت، زیر همین وعده‌ها می‌زند. ❗️این روش مذاکره‌ی آمریکایی است. حالا با این دولت متقلب باید مذاکره کرد؟ برجام نمونه‌ی واضح همین مسئله بود. تازه بنده خیلی سخت‌گیری می‌کردم. البته خطوط قرمزی هم که مشخص کردیم رعایت نشد. ◀️جمهوری اسلامی هر وقت از نظر اقتصادی و از نظر فرهنگی به آن اقتداری که مد نظر داریم برسد که فشار و هوچی‌گری آمریکا رویش تأثیری نگذارد، می‌تواند با آمریکا مذاکره کند. امروز چنین چیزی نیست. بنابراین امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد و من هم ممنوع می‌کنم. میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅دو قسم از افرادی که به آخرت سفر می کنند🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 🔰متن و شرح : فی الکافی عن النَّبیِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله مُسْتَرِیحٌ وَ مُسْتَراحٌ مِنْه [1] [پیامبر گرامی اسلامی حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: از این مرز بین دنیا و آخرت همه عبور می‌کنند و دو قسمند: یک عده‌ای خودشان با این عبور به راحت می‌رسند و از رنج نجات پیدا می‌کنند؛ یک عده هم کسانی هستند که وقتی عبور می‌کنند، دیگران از دست آنها راحت می‌شوند. أَمَّا الْمُسْتَرِیحُ آن کسی که خودش با عبور از دروازه‌ی مرگ به راحت می‌رسد فَالْعَبْدُ الصَّالِحُ بنده‌ی صالح است که راحت می‌شود اِسْتراحَ مِنْ غَمِّ الدُّنْیا پس عبد صالح [از غم دنیا آسوده می‌شود.] یکی این [آسایش است] وَ ما کانَ فِیهِ مِنَ الْعِبادَةِ [و از رنج تکلیف و بندگی آسوده می‌شود] خب یک ریاضت‌هایی بر عهده‌ی بنده‌ی مؤمن هست. عبد صالح در دنیا ریاضت‌هایی باید بکشد؛ کارهایی باید بکند؛ تقیداتی دارد. مثلاً فرض کنید روزه‌ی ماه رمضان در هوای گرم یا برخاستن در نیمه‌ی شب از خواب راحت برای عبادت. اینها خب یک رنج‌هایی است دیگر؛ رنج‌های جسمانی است. اگرچه حالا آن بندگانی که به مراتب بالا برسند، این رنج‌ها برایشان راحت است و لذت می‌برند اما متعارف ماها اگر چنانچه خودمان را دچار کنیم به این‌جور عبادات و واقعاً تقید داشته باشیم بالاخره یک پابندی و سختی است، از آن هم راحت می‌شود. إِلى‌ الرَّاحَةِ وَ نَعِیمِ الآخِرَةِ [راحت شدن از اینها به سوی آسایش ابدی و بهشت آخرت] این آن قسم اول است. أَمَّا المُسْتَراحٌ مِنْهُ فَالْفاجِرُ [اما آن کسی که دیگران از دست او آسوده می‌شوند، او انسان فاجر است.] چه کسی از دست او راحت می‌شود؟ یَسْتَرِیحُ مِنْهُ الْمَلَکانِ اول [کسانی که از دست او راحت می‌شوند] این دو ملک الهی که مأمور نوشتن اعمال او هستند؛ آنها از دست او راحت می‌شوند. [آنها] که هی می‌دیدند او گناه می‌کند، خطا می‌کند، معصیت الهی می‌کند، خب اینها ملک بودند، رنج می‌بردند لابد از او، آنها از دستش راحت می‌شوند. اللَّذانِ یَحْفَظانِ عَلَیْهِ آن کسانی که یحفظونهُ مِن اَمرِالله یعنی به دستور خدای متعال حفاظت می‌کنند وَ خادِمُهُ آن کسانی که در دنیا خدمت او را می‌کنند از دستش راحت می‌شوند. وَ أَهْلُهُ [و خانواده‌ی او از دستش راحت می‌شوند] وَ الْأَرْضُ الَّتى‌ کانَ یَمْشى‌ عَلَیْها همین زمینی که انسان فاجر بر روی او عبور می‌کند، این زمین هم از دست او راحت می‌شود. ما نمی‌فهمیم که چه دارد می‌گذرد در این عالم وجود و در این عالم کون. با این چشم ظاهری چیزهایی را نمی‌شود فهمید اما این واقعیت دارد؛ آن زمین هم از دست او راحت می‌شود. ۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۸۲ 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30445
🔰🔰 ✅امروز کشور عزیز ما از لحاظ پیشرفت با بیست و بیست‌وپنج سال قبل قابل مقایسه نیست و این در حالی است که در این بیست‌وپنج سال همه‌ی دستگاههای قدرتمند دنیا از لحاظ سیاسی، فناوری، علمی و تجاری با ما سر ناسازگاری داشته‌اند. این یک واقعیت است. ما البته تلاش کردیم که روابطمان را با دنیا عادی کنیم و به میزان زیادی هم موفق شده‌ایم؛ اما این‌طور نبوده که در یک بخش از دنیا انگیزه‌ی فراوان و عمیقی برای کمک به ما وجود داشته باشد. البته عکسش چرا؛ مراکزی وجود داشته‌اند که خواسته‌اند کارشکنی کنند. این توفیقاتی که امروز چه در زمینه‌ی فنآوری، چه در زمینه‌ی ساختهای زیربنایی و اساسی برای آینده‌ی کشور و چه در زمینه‌ی رشد علمی در زمینه‌های گوناگون ملاحظه می‌کنید، در سایه‌ی تلاش هویت ملی و اسلامی خودمان توانسته‌ایم به دست آوریم. این را باید ادامه داد. (82/6/5 بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت‌) ✅نخبگان سیاسی و فکری در دنیای اسلام، وظیفه سنگینی بر عهده دارند. اندیشمندان مسلمان، پیام آزادی بخش اسلام را هرچه رساتر و شیواتر به گوش و دل آحاد مردم خود برسانند. هویت اسلامی ملت‌های مسلمان را بدرستی تبیین کنند. تعالیم روشن اسلام را در موضوعاتی چون: حقوق بشر، آزادی و مردم سالاری، حقوق زن، مبارزه با فساد، رفع تبعیض، مبارزه با فقر و عقب ماندگی علمی برای جوانان بازگو کنند. فریب رسانه ای غرب را درباره مبارزه با تروریسم و مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی، برای همگان آشکار سازند.(82/11/8 پیام به کنگره‌ی عظیم حج)
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
#گفتگوی_نوین_پژوهشی 🔴گزارش کامل جلسه 75گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 «همگرایی ملت های مسلمان در پرتو انقلاب اسلامی» 🔷 ارائه کننده: دکتر محمد حقی (پژوهشگر پژوهشگاه جامعة المصطفی (ص)) متن گزارش(پیوست)🔰🔰
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
انقلاب اسلامی و فرصت‌های همگرایی جهان اسلام75.pdf
275.1K
🔷گزارش کامل جلسه 75گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 «همگرایی ملت های مسلمان در پرتو انقلاب اسلامی» 🔷 دکتر محمد حقی (پژوهشگر پژوهشگاه جامعة المصطفی )
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 9⃣ 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️ پرونده هسته ای/ بخش دوم ▶️ 🔸پس از صدور بيانيه توسط شوراي حکام برخلاف سازمان انرژي اتمي، وزارت امور خارجه معتقد بود اين بيانيه، غيرقابل انتظار و نامناسب بوده و در اجلاس بعدي قاعدتاً عليه ما قطعنامه اي صادر خواهد شد. علاوه بر اين، در اين بيانيه از ما خواسته شده بود پروتکل الحاقي را امضاء کنيم. در نتيجه موضوع پذيرش پروتکل الحاقي به بحث اصلي کشور تبديل شد. عده اي مي گفتند پذيرش آن خيانت است، اما عده ديگري مي گفتند اين امر يک ضرورت است. در اجلاس وزيران اروپا پيرامون مواد مخدر که آقاي خرازي وزير امور خارجه ايران، هم در آن شرکت کرده بود، همه شرکت کنندگان به او تأکيد کرده بودند که لازم است ايران پروتکل را امضاء کند. نظر وزارت امور خارجه هم اين بود که بايد هر چه سريع تر پروتکل امضاء شود. 🔸در عرصة بين المللي، پيروزي آمريکا در عراق نقش زيادي در اوج گرفتن مسئله هسته اي ايران داشت، به ويژه آنکه برخي تندروها در آمريکا و برخي از سران رژيم صهيونيستي، پيش از حمله به عراق اين مسئله را مطرح کرده بودند که آيا اول به عراق حمله شود يا به ايران. بوش در ژانويه 2003 در سخنراني سالانه خود تحت عنوان «وضعيت کشور» در کنگره، سه کشور عراق و ايران و کره شمالي را به عنوان «محور شرارت» معرفي کرده بود. بهانة حمله آمريکا به عراق هم وجود سلاح کشتار جمعي در آن کشور بود. آنها در آن مقطع ايران را نيز متهم به داشتن رابطه با القاعده (تروريسم) و ساخت سلاح اتمي (سلاح کشتار جمعي) مي کردند. 🔸نامه سه وزير اروپايي و روز بعد هم نامه وزير امور خارجه روسيه به وزير امور خارجه ايران که در آنها درخواست توقف کامل برنامه غني سازي (و نه تنها تعليق) مطرح شده بود، نگران کننده بود. چون در آن مقطع بيانيه شوراي حکام آژانس تنها ما را به تعليق غني سازي تشويق کرده بود. 🔸اوايل شهريور 1382، وزارت امور خارجه، نامه اي را آماده کرد تا آقاي خاتمي پيش از آغاز اجلاس شوراي حکام آژانس، براي رؤساي کشورهاي مهم عضو شوراي حکام ارسال نمايند. در اين نامه تأکيد شده بود که برنامه هسته اي ايران صلح آميز است و ما در حال بررسي الحاق به پروتکل الحاقي هستيم. چند نفر از مسئولين کشور هم اعلام کرده بودند که با نظر مثبت در حال بررسي پروتکل الحاقي هستيم. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 🔟 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️ روابط ایران و آمریکا/ بخش اول 🔸سیاست آمریکا از ابتدای انقلاب این بود که ایران را گرفتار تحریم شورای امنیت کند. در راستای این سیاست، هم در قضیۀ گروگان گیری و هم در قضیۀ ایران و عراق تلاش خود را کرد، اما موفق نشد. از ابتدای مذاکرات هسته ای نیز می گفت: ایران باید به شورای امنیت بیاید و آژانس انرژی اتمی نمی تواند با ایران کار کند. (ص 83) 🔸در روندی بدون هیچ گونه مذاکرۀ مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا یا اسرائیل و از طریق کار فشرده با دبیر کل سازمان ملل متحد و نمایندۀ ویژۀ وی آقای پیکو، تعدادی از اسرا و شهدای لبنانی از اسرائیل بازگردانده شدند و در مقابل، اجساد چند سرباز اسرائیلی که در اختیار لبنانی ها بود به سازمان ملل متحد تحویل داده شد. همچنین هشت گروگان آمریکایی در لبنان نیز آزاد شد. نتیجه این که با آزاد شدن صدها زندانی لبنانی در اسرائیل، زندان خیام تقریباً خالی شد. البته یکی از نشانه های عدم پایبندی آمریکایی ها به تعهداتشان این بود که در مرحلۀ آخر گفتند: به دلایل انتخاباتی نمی توانند قولشان را تحت عنوان این که حسن نیت به دنبال خواهد داشت، عملی کنند. این جمله را آقای بوش در یک سخنرانی بیان کرده بود. بنابراین آنها پیغامی از طریق نمایندۀ ویژۀ دبیر کل دادند که نمی توانند به قولشان عمل کنند.(ص 100) 🔸زمانی که بوش (پدر) انتخاب شد، پیغام هایی از طریق دبیر کل سازمان ملل متحد به ما رسید که اگر شما به آزادی گروگان ها کمک کنید، آمریکایی ها حسن نیت خواهند داشت. حسن نیت به معنای آزاد کردن دارایی های ایران و این گونه کارها بود. زمانی که حدود سه نفر از گروگان های آمریکایی آزاد شدند، نمایندۀ ویژۀ دبیر کل در تهران به آقای هاشمی رفسنجانی پیغام داد که آمریکایی ها نمی توانند به وعدۀ خود وفا کنند. اما ما به خاطر حسن نیت در حوزۀ انسانی، کار را پیگیری کردیم وهمۀ گروگان ها آزاد شدند!! در واقع اسرائیل منزوی شد!! و تلاش کرد تا در بحث گروگان های ایرانی کارشکنی کند. (ص 100-101) 🔸علی رغم این که آمریکا قدرت برتر در دنیا بود و اروپایی ها به یمن آمریکا توانسته بودند در دنیا احساس پیروزی کنند، ‌اما در این مسئله اروپایی ها بهتر از آمریکایی ها عمل کردند. البته قضیۀ بالکان نمونۀ برجسته ای بود که نشان داد اروپایی ها نمی توانند به تنهایی مشکلات خودشان را حل کنند و این مسئله را نیز با دخالت آمریکا و قرارداد «دیتون» پشت سر گذاشتند.(ص 117-118) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 1⃣1⃣ ◀️یادداشت های سال 1346 🔸چهارشنبه 46/3/17 نیروی مصر به خاک اصلی عقب نشستند و اسرائیلی ها به تنگه سوئز رسیدند. عمل مصر به کلی خاتمه یافته شده است. ... روس ها قطع آتش فوری خواسته اند. پس معلوم می شود می شود وضع عرب ها خیلی بدتر از آن است که حتی ما تا حالا تصور می کردیم. 🔸پنجشنبه 46/3/18 صبح شرفیاب شدم. شاهنشاه سرحال بودند. عرض کردم: دمی آب خوردن پس از بدسگال به از عمر هفتاد و هشتاد سال فرمودند: هنوز که بدسگال [جمال عبدالناصر] از بین نرفته است. تازه امروز حمله متقابل شروع کرد. عرض کردم: از بین رفته، حمله متقابل برای این است که شاید شرایط صلح را قدری به نفع خودش تغییر بدهد؛ ولی عمل مصر گذشته است. حمله متقابل هم برای یکی دو ساعت بیشتر نخواهد بود... ضمنا عرض کردم: جمعه شب گذشته، از حافظ تفالی نسبت به سرنوشت ناصر زدم، این غزل آمد: رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند چنان نماند و چنین نیز نخواهد ماند آن وقت ناصر در اوج قدرت و تسلط بر افکار همه اعراب بود. من آن شب عریضه به شاه عرض کردم که جنگ خواهد شد و اسرائیلی ها خواهند برد... ساعت 11/5 رادیوی لندن خبر داد مصر آتش بس اعلام کرد. تا 12 صبر کردم، رادیو ایران خبر نداد. به این جهت، حضور شاهنشاه تلفن عرض کردم. تعجب فرمودند که پس حمله متقابل چه بود؟ عرض کردم: همان طور که دیروز به عرض رساندم، آخرین نفس واپسین بود. 🔸جمعه 46/3/19 شب شرفیاب شدم. مشغول صحبت بودیم که نخست وزیر تلفن کرد ناصر پس از نطق خود، استعفا داد. مارشال [حکیم] عامر هم استعفا داد. دیدی که خون ناحق پروانه شمع را چندان امان نداد که شب را سحر کند! عصر دیروز هم [زوی دوریل] سفیر غیر رسمی اسرائیل، پیش من آمد. به او حالی کردم ما میل داریم ملک حسین [اردن] را نگه داریم. امروز عرض کردم ممکن است در استعفای ناصر، یک حقه بازی باشد. مصدق هم از این بازی ها داشت. فرمودند: ببینم. 🔸شنبه 46/3/20 صبح شرفياب شدم. اولين مطلبي که عرض کردم حقه بازي ناصر در استعفا بود. گفته بود اگر مجلس قبول کند، مجلس هم قبول نکرد، او هم باقي ماند. ولي عمري ندارد، چون به هر صورت امضاي صلح با اسرائيل کار آساني نيست. به علاوه حالا ديگر کسي به حرف او عملاً گوش نخواهد داد. سياست با غرب را هم بايد عوض کند، ديگر مردي که اين کارها را انجام بدهد نيست، بايد برود، دير يا زود مي رود. شاهنشاه فرمودند، چه طور مردم از او طرفداري مي کنند؟ عرض کردم، ملت عرب خيلي اهل هيجان است و او بر همين نکته انگشت گذاشته است. 🔸يکشنبه 46/3/21 بين سوريه و اسرائيل هم آتش بس شد؛ ولي اسرائيلي ها ارتفاعات نظامي را گرفته و مشکل پس بدهند. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
✳️ روایت از [محمدرضا پهلوی]: همه این مشقّات و بحران اقتصادی، به این بهانه به ایران تحمیل شد که مصدق می‌خواست ایران را از سلطه نفوذ انگلیسها نجات دهد. نتیجه اعمال او این شد که انگلیسها تسلط خود را بر بازارهای نفت ایران همچنان حفظ کردند، حال آنکه از این منابع دیگر حتی یک دینار عاید ایران نمی‌شد. نفت ما در انبارها باقی ماند و یا استخراج نشد ولی انگلیسها مشکلات خود و مشتریان خود را با افزایش خرید نفت به قیمت ارزانتر از عراق و بخصوص از کویت حل کردند. تصور می‌کنم در کویت قیمت استخراج هر بشکه نفت در این هنگام نه سنت بوده و در ایران سیزده سنت! بدین ترتیب انگلیسها در همه جبهه‌ها پیروز شدند، گوئی هدف واقعی مصدق درست خلاف آنچه بود که اعلام می‌کرد. باید اضافه کرد که "دوستان" انگلیسی مصدق هنگامی که احساس کردند که دیگر برای آنها مفید نیست و می‌توان بدون دخالت وی راه حلی برای مشکل نفت پیدا کرد، او را به حال خود رها کردند. در مرداد 1332، پس از حصول اطمینان از پشتیبانی ایالات متحده آمریکا و انگلیس، که سرانجام سیاست مشترکی را آغاز کرده بودند و پس از بررسی اوضاع با کرمیت روزولت نماینده سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده، بر آن شدم که برای یافتن راه حلی وارد عمل شوم: در 25 مرداد 1332 سرهنگ نعمت‌الله نصیری فرمانده گارد شاهنشاهی را مأمور کردم که فرمان برکناری مصدق را به وی ابلاغ کند و سپهبد فضل‌الله زاهدی را که از دوستان پیشین مصدق و وزیر سابق دولت او بود به نخست‌وزیری برگزیدم. برخلاف نص صریح قانون اساسی ایران، به فرمان برکناری خود، اعتنا نکرد و به این هم اکتفا ننموده به یک کودتای نظامی دست زد. مأمور انجام این توطئه کسی جز سرتیپ ریاحی رئیس ستاد ارتش نبود. کودتای نظامی مصدق با شکست مواجه شد. ولی شرکت در این توطئه خلاف قانون اساسی کشور مانع آن نشد که ریاحی در زمان سلطنت مستبدانه!! من ثروتی عظیم از راه فعالیتهای ساختمانی فراهم آورد و اکنون همین شخص وزیر جنگ بازرگان است. پس از ابلاغ فرمان برکناری مصدق، من که از طرحهای سیاسی و جاه‌طلبی‌های او کاملاً باخبر بودم، تصمیم گرفتم که برای جلوگیری از هرگونه خونریزی کشور را ترک کنم و ایرانیان را در انتخاب راه آینده کشور آزاد بگذارم. این تصمیم بی‌مخاطره نبود. ولی با تعمق و تأمل و سنجش نتایج، آنرا اختیار کردم. پس از ترک ایران، ابتدا با هواپیمای دو موتوره شخصی خود به بغداد رفتم. سفیر ما در بغداد، حتی در مقام توقیف من برآمد! ولی من به زیارت عتبات عالیات شتافتم و سپس راهی رم شدم و در آنجا بود که از سرنوشت فلاکت‌بار سیاستمداری که ایران را به ورشکستگی و سقوط کشانده بود، آگاه شدم.1 [با اینکه در این فراز از سخنان محمدرضا پهلوی نکته‌های در خور اهمیتی بیان شده است که حکایت از اقرار شاه به دخالت و همکاری دولتهای ایالات متحده و انگلیس با وی در سرنگونی دولت قانونی وقت ـ دولت مصدق ـ می‌کند ولی در عین حال در همین اندک سطوری که نگاشته شده است حاوی تناقضات بسیاری نیز هست؛ از جمله اینکه در یک جا مصدق را متهم به بی تدبیری و بی سیاستی می‌کند و می‌گوید: "همه این مشقّات و بحران اقتصادی که به ایران تحمیل شد بخاطر این بود که مصدق می‌خواست ایران را از سلطه نفوذ انگلیسها نجات دهد." جای دیگر او را متهم به دوستی با انگلیسها و مرتبط بودن با آنها می‌کند و نتیجتاً می‌گوید که وقتی انگلیسها احساس کردند که دیگر برای آنها مفید نیست و می‌توانند بدون دخالت وی راه حلی برای مشکل نفت پیدا کنند او را رها کردند؛ سپس با کمال تعجب در ادامه مطلب، خود می‌گوید که با انگلیسها و آمریکائیها در براندازی و برکناری مصدق هماهنگ شده است؟ یعنی اقرار به همان اتهامی می‌کند که مصدق را بدان متهم کرده است؟!!! در فراز پایانی نیز می‌گوید که من بخاطر اینکه خونریزی نشود و مردم هم بتوانند راه آینده کشورشان را آزادانه انتخاب نمایند، از کشور خارج شدم که باز این نیز در تناقض با اقدام وی در همکاری با دولتهای بیگانه انگلیس و آمریکا در براندازی دولت مردمی و قانونی دکتر مصدق می‌باشد؛ در آخر نیز مصدق را متهم به کودتا می‌کند حال آنکه خود با همکاری بیگانگان و سرویسهای اطلاعاتی آنان مبادرت به این کار کرده است]. 1.محمدرضا پهلوی ، ، [بی جا: مردامروز، ۱۳؟]، صص73ـ74. http://yon.ir/w6iUD @iichs_ir
اندیشه اسلامی1 .pptx
25.71M
✅ پاورپوینت(پرده نگار) " درس اندیشه اسلامی 1 " ⚪️مربوط به کتاب آیت الله سبحانی و دکتر رضایی ❗️حجم: 25 مگابایت 🔴148 اسلاید استادان محترم می توانند از این پاورپوینت برای تدریس درس اندیشه 1 استفاده نمایند .. 👈میز معارف @mizemaaref
دانش خانواده و جمعیت .docx.pptx
2.28M
✅ پاورپوینت(پرده نگار) " درس دانش خانواده و جمعیت" ❗️حجم: 2.2 مگابایت 🔴80 اسلاید استادان محترم می توانند از این پاورپوینت برای تدریس درس دانش خانواده استفاده نمایند .. 👈میز معارف @mizemaaref
🔴آزادمرد واقعی 👈بشر باید در ناحیه وجود خودش، در ناحیه روح خودش آزاد بشود تا بتواند به دیگران آزادی بدهد. لهذا آزادمرد واقعی جهان کیست؟ علی ابن ابی‌طالب یا افرادی که از طراز علی بن ابی‌طالب و یا تربیت‌شده دبستان او باشند، چون این‌ها افرادی هستند که در درجه اول از اسارت نفس خودشان نجات پیداکرده‌اند... آن‌کس می‌تواند واقعاً آزاد و آزادی‌بخش باشد که همیشه مانند علی است و یا لااقل پیرو اوست؛ از نفس و روح خودش حساب بکشد، تنها در محراب عبادت دست به محاسن شریفش بگیرد و بگوید: یا دُنیا غَرّی غَیری۱ ای زرد و سفید دنیا، ای طلا و نقره دنیا! برو غیر علی را فریب بده، من تو را سه‌طلاقه کرده‌ام. ❗️شهید مرتضی مطهری، کتاب آزادی معنوی، ص ۱۷ و ۱۸ ✅میزمعارف @Mizemaaref
شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری موضوع : زمینه‌ساز همه خیرات در زندگی بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین ❇متن و شرح : عَن الصادقِ جعفرِ بنِ محمدٍ عن اَبیهِ عَن آبائِهِ علیهم‌ُالسلام اَنَّ امیرالمؤمنین علیه‌السلام قالْ جُمِعَ الْخَیْرُ کُلُّهُ فِی ثَلَاثِ خِصَالٍ (۱) این سه چیز را اگر بتوان تأمین کرد، همه‌ی خیرات، مستقیم و غیرمستقیم در اینها وارد و داخل هستند. النَّظَرِ وَ السُّکُوتِ وَ الْکَلَامِ یکی نظر و نگریستن، دوم سکوت و سوم کلام فَکُلُّ نَظَرٍ لَیْسَ فِیهِ اعْتِبَارٌ فَهُوَ سَهْوٌ فرمود هر نگاه‌کردنی که در آن عبرت‌گرفتن نباشد، اعتبار نباشد، این سهو است؛ هیچ فایده‌ای ندارد. وَ کُلُّ سُکُوتٍ لَیْسَ فِیهِ فِکْرَةٌ فَهُوَ غَفْلَةٌ سکوت هم جزو کارهای متعارف و رفتار انسان است؛ [می‌فرماید] هر سکوتی که در آن فکری نیست این غفلت است. وَ کُلُّ کَلَامٍ لَیْسَ فِیهِ ذِکْرٌ فهُوَ لَغْوٌ می‌فرماید هر کلامی که در آن ذکر نیست، یاد نیست، توجه نیست -حالا یا به طور مطلق یا توجه الی الله- این کلام لغو است. فَطُوبَى لِمَنْ کَانَ نَظَرُهُ عِبَراً وَ سُکُوتُهُ فِکْراً وَ کَلَامُهُ ذِکْراً [پس خوشا به حال کسى که نگاهش مایه‌‌ی عبرت است، و سکوتش مایه‌ی اندیشه، و سخن‌گفتنش یادآورى و ذکر است] آن وقت انسانی که این سه خصوصیت را دارد؛ وَ بَکَى عَلَى خَطِیئَتِهِ بر گناهان و خطاهای خود بگرید؛ یعنی این [گریه‌کردن] نتیجه‌ی همین توجهات است. هنگامی که ما وقتی ساکتیم فکر می‌کنیم، وقتی حرف می‌زنیم تذکر در آن است، وقتی نگاه می‌کنیم با سنجش [همراه است]، آن‌وقت یکی از چیزهایی که مورد نگاه ما است، خود ما و رفتارهای خودمان است، خطاهای خودمان را پیدا می‌کنیم. مشکل ماها این است که اشتباهات و خطاهای خودمان را نمی‌فهمیم و نمی‌بینیم. وقتی فهمیدیم آن‌وقت عظمت کار را مشاهده می‌کنیم و اگر اهل دل باشیم بر خطاهای خودمان گریه می‌کنیم. وَ أَمِنَ النَّاسُ شَرَّه‌ [و مردم از شرّ او در امان باشند] --------------------------------------- ۱ ـ (الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۸۰ 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30439
🔰گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰 ✅حرکت نظام اسلامی و جمهوری اسلامی و انقلابی که این حرکت را به وجود آورد، به سمت یک هویت حقیقیِ ماندگارِ مستحکمِ قابل دوام و دفاع در مقابل تهاجمهاست؛ هویت اسلامی، اتکاء به خدای متعال، احساس عزت از مسلمان بودن، تکیه‌ی بر ظرفیتها و نیروهائی که خدای متعال به ما بخشیده است - چه نیروهای شخصی یک‌یک ما، چه نیروهای عظیم جمعیِ ملی، چه نیروهای انسانی و چه نیروهای طبیعی ما - و فراخوانی دنیا به سمت ارزشهای معنوی. (1390/11/19 بیانات در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش) ✅ آنچه مهم است، حفظ هویت جمعیِ یک ملت یا یک مجموعه‌ی انسانی است، زیر هر نامی. هویت ایرانی - اسلامی مردم ما و ملت ما، به برکت انقلاب اسلامی، به برکت حضور مردم در صحنه و دخالت و شراکت مردم در مسائل اساسی نظام، یک واقعیت جاافتاده است. امروز دنیا ملت ایران را به مسلمانیِ همراه با آگاهی و بصیرت و پیشگامی و پیشرفت در میدانهای مختلف میشناسد؛ این چیز کمی نیست. بخصوص امروز که حرکتهای اسلامی در دنیای اسلام آغاز شده است، ملت ایران میتواند نقش ایفاء کند.(1390/7/25 بیانات در اجتماع مردم پاوه‌)
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی (قم)، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📖کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (قسمت اول: ایمان و توحید) 📝مولف: سلسله جلسات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در مسجد امام حسن مجتبی ـ مشهد مقدس 📚ناشر: صهبا 🗒تعداد صفحه: 304 📋تعداد صفحات تلخیص: 104 🖥فرمت: PDF 📌فایل تلخیص: پیوست (⤵️پست بعد)
هدایت شده از کانال میز معارف
طرح کلی اندیشه اسلامی1 (ایمان و توحید.pdf
1.59M
📖تلخیص کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (قسمت اول: ایمان و توحید)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 🔟 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️ پرونده هسته ای/ بخش سوم ▶️ 🔸در داخل کشور هم، بحث خطر شوراي امنيت بسيار جدي شده و حتي اين بحث ها به مجلس هم کشيده شده بود و نمايندگان نيز اظهار نگراني مي کردند، به طوري که برخي از آنها طي تحرکاتي به دنبال طرح سه فوريتي براي الزام دولت به پذيرش پروتکل الحاقي بودند. آنها مي گفتند برنامه هسته اي پرهزينه و براي امنيت ملي مخاطره آميز است و هزينه انجام شده در اين زمينه نيز بي ثمر بوده است و لذا بايد کنار گذاشته شود و يا حداقل به نحوي مديريت شود و با دنيا به نحوي تعامل گردد. (ص 128) 🔸وزير امور خارجه معتقد بود که اين مسئله با روند فعلي به حل و فصل نمي رسد و ادامه آن کشور را دچار مشکل مي کند و لذا بايد يک نفر با اختيار تام مسئوليت اين پرونده را برعهده گيرد و اينجانب را به عنوان مسئول پرونده پيشنهاد کرد. آقاي خاتمي و آقاي هاشمي و دير اعضاي جلسه نيز اين پيشنهاد را تأييد کردند، ولي من نپذيرفتم. در واقع، وزارت خارجه از سویی نگران پیامدهای شدید پرونده هسته ای بود و از سوی دیگر، با سازمان که مسئول مستقیم پرونده در آن مقطع بود، اختلافاتی جدی داشت. يکي از معاونان وزارت امور خارجه گفته بود اين پرونده نياز به يک قرباني دارد و خوب است دبيرخانه شورايعالي امنيت ملي، قرباني آن باشد تا وزارت امور خارجه از تيررس خارج شود. (ص 129) 🔸ديپلماسي قدرت هاي بزرگ در مورد برنامه هسته اي ايران، از ابتداي سال 1382 بر چند محور استوار بود: 1⃣ ضرورت امضاي پروتکل الحاقي براي اعتمادسازي و اجازه بازديد آژانس؛ 2⃣ عدم توجيه اقتصادي برنامه چرخه سوخت در ايران؛ 3⃣ دليل اختفاي برنامه در طول 18 سال گذشته؛ 4⃣ لزوم توقف برنامه غني سازي. (ص 130) 🔸در آن زمان، نظرات مقامات ديگر کشورها هم جدي گرفته نمي شد. براي نمونه، وزير خارجه انگليس در تاريخ 1382/4/8 به وزير امور خارجه ايران گفته بود که مطمئن نيستم ايران مترصد انجام معامله اي هست يا خير؛ اما معامله آن گونه که مورد نظر شماست، امکان پذير نخواهد بود. يا اينکه البرادعي در تاريخ 1382/6/26 طي ديداري خصوصي با رئيس سازمان انرژي اتمي گفته بود شما بر سر يک دوراهي قرار داريد. بدين معني که اروپا بر غني سازي و آمريکا بر همه فعاليت هسته اي شما متمرکز شده اند؛ يا بايد از طريق تعامل با اروپا، نقشة آمريکا را خنثي کنيد يا بايد با آمريکا مذاکره کنيد؛ در غير اين صورت همه چيز را از دست خواهيد داد. (ص 132) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 1⃣1⃣ 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️ روابط ایران و آمریکا/ بخش دوم 🔸اساساً اوباما مظهر تغییر است و حتی از رنگ چهره اش به عنوان بهترین ابزار برای نشان دادن تغییر در سیاست آمریکا استفاده می کند. به همین علت است که علی رغم این که امروز [زمان مصنجام مصاحبه] اوباما در داخل آمریکا از محبوبیت خیلی بالایی برخوردار نیست، اما در خارج از این کشور و بیشتر در غرب از محبوبیت بالای 85 و حتی نزدیک به 90 درصد برخوردار است. این امر نشان دهندۀ این است که تلاش آمریکا برای ایجاد هژمونی از طریق نظامی، موفقیت آمیز نیست و آنها نیز باید در حوزۀ هنجارسازی وارد شوند. (ص 119) 🔸در قضایای بعد از فروپاشی شوروی، وزارت خارجه نسبتاً با احاطه به موضوع عمل می کرد. نهایتاً اینکه بنده تصور می کنم که ما از ابتدا تحلیل نادرستی از این قضایا نداشتیم. در واقع ما احساس می کردیم که نظام دو قطبی فروپاشیده و جهان در یک دوران انتقالی به سر می برد. در دوران انتقالی یک قطب قوی تر می شود، اما رقابت ها شدیدتر است. بنابراین در این رقابت ها، فرصت ها و خطرات نیز بیشتر می شود، یعنی زمان های انتقالی، معمولاً زمان هایی هستند که اگر کشورها اشتباه کنند، فرو می پاشند، یعنی هزینۀ اشتباه کردن بسیار بالا می رود. ما احساس نمی کردیم که قدرت آمریکا، تبدیل به یک هژمونی دائمی شود. اما می دانستیم که برای مدتی طولانی قدرت برتر جهان خواهد بود، بدون این که جهان تک قطبی شود. (ص 126) 🔸رابطه با آمریکا یا هر کشور دیگری ابزار است و باید در جهت منافع ملی به کار گرفته شود. البته بنده اسرائیل را کشور مشروع نمی دانم و لذا در این قضیه موضوعیت ندارند. اصل، پیگیری منافع و اهداف ملی است. رابطه با آمریکا به قول فقها نه واجب است نه حرام. (ص 153) 🔸بنده به دلایل متعدد معتقدم که ما از تعامل مستقیم، کمتر ضرر می بینیم. چون واسطه ها چه دولتی و چه شخصی نه صداقت دارند و نه مسائل ما را به درستی می فهمند و نه پیام ها را درست منتقل می کنند. در تمام موارد، در انتقال پیام ها، به صورت ضمنی و حتی در برخی موارد به صراحت، نگرانی ها، منافع و برداشت های واسطه محوری دارد نه منافع و نگرانی های ما و یا منافع و نگرانی های آمریکا. (ص 153) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 2⃣1⃣ ◀️یادداشت های سال 1346 🔸دوشنبه 46/3/22 شاهنشاه خيلي متغير بودند که چرا اردشير [زاهدي] به والاحضرت اشرف در فرودگاه پاريس بي اعتنايي کرده است، يعني در حقيقت اين بي اعتنايي را نسبت به خود معني فرموده اند. فرمودند، به اردشير بگو اگر مي خواهد به خانواده سلطنت اين طور رفتار بکند، برود خانه بنشيند. بسيار ناراحت شدم، نتوانستم دفاعي بکنم. 🔸چهارشنبه 46/3/24 فرمان بنياد رضا پهلوي که به محصلين بي بضاعت بورس خواهد داد توشيح شد. من نسبت به اين بنياد اميد زياد دارم، زيرا اگر در ظرف 23 سال تا ان شاء الله وليعهد سي ساله شود، به صدهزار نفر بورس بدهد، اين صدهزار نفر يک حزب طبيعي براي وليعهد خواهد بود.... تبليغات و روزنامه ها بهتر شده است. معني نداشت اين همه بي جهت طرفداري از اعراب بکنند. طرفداري از مسلمان ها حرف ديگر است. ما به قوميت عرب چه کار داريم؟ 🔸پنج شنبه 46/3/25 صبح مقداری به کارهای جاری گذشت. بعد شرفیاب شدم. صحبت تمام بر سر رای شورای امنیت بود که دو پیشنهاد روس ها در اینجا رد شده است. یکی اینکه اسرائیل متجاوز است و دیگر اینکه اسرائیل فوری باید به مناطق قبل از شروع جنگ برگردد. باز هم روس ها شکست خوردند و به این جهت، تقاضای تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل را کردند... فرمودند عصر گردش برويم. غير منتظره بود، کارهاي ديگري تعطيل شد که لازم بود. ولي چه افتخاري بيش از اين. من که نوکر او هستم... شب برای شام شرفیاب شدم. عرض کردم: با تقویت دوگل از سیاست روس ها، ممکن است موفق بشوند قطعنامه را هم بگذرانند. راجع به سیاست خودمان بحث شد. ناچاریم رای بدهیم و از اعراب طرفداری کنیم؛ با آنکه تقویت ناصر بر علیه منافع ماست. آخر شب، [زوی دوریل] نماینده اسرائیل پیش من آمد. بسیار نگران بود، حق هم داشت. اگر قطعنامه عمومی بگذرد، هر دو موضوعی که در شورای امنیت رد شده، بر اسرائیل تحمیل می شود، همه نتیجه شکست مصر جبران خواهد شد. 🔸جمعه 46/3/26 امروز صبح ساعت 10/30 شاهنشاه به ترکیه تشریف بردند. در فرودگاه، نگرانی فوق العاده اسرائیلی ها را به عرض رساندم که می گفتند ممکن است تمام این فتوخات از بین برود. جای نگرانی زیادی برای آنهاست. 🔸دوشنبه 46/3/29 [زوي دوريل] نماينده غير رسمي [اسرائيل] ديدنم آمد. نگران مجمع عمومي بود. از رويه ما گله مند بود. گفتم چاره نداريم، به علاوه چنان که قبلاً به شما گفتم، ما بايد عامل تعديل کننده باشيم. خنديد! حق به او مي دهم، ولي افکار عمومي داخلي با احساسات مسلماني را نمي توان ناديده گرفت. ناصر هر الاغي! باشد، باشد. البته اين مطالب را به او نگفتم، ولي نگراني فوق العاده او را به شاهنشاه با رمز عرض کردم. آخوندها براي آشتي [کسي را] پيش من فرستاده اند. گفتند مي دانيم تو به ما اهميت نمي دهي، ولي ما مي خواهيم با تو آشتي کنيم، بعد هم پيشنهاد بکنيم که به شاهنشاه عرض بکني مجلس فاتحه براي شهداي عرب بگذاريم. گفتم اين مزخرفات چيست. اگر فکر مي کنيد مؤثر هستيد، اعانه جمع آوري کنيد، فاتحه چه معني دارد. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
✳️ وضعیت اقتصادی کشور در دوره پهلوی به روایت سرمقاله نویس روزنامه نزدیک به شاه : راه استخدام دولتی بسته ، کار نایاب و اقتصاد فلج ...بفرمائید آخرش چی؟! ✅ راه استخدام دولتی بسته ، کار نایاب و اقتصاد فلج ...بفرمائید آخرش چی؟! «روزنامه اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است : باید توجه داشت مشکل جوانان ما منحصر به آن دسته ای نیست که از دبیرستان خارج می شوند و پشت در دانشگاه می مانند. و نمی باید جوانانی را که موفق می شوند به دانشگاه راه پیدا کنند نجات یافته تصور کرد ، زیرا راه یافتن به دانشگاه یک مسکن موقتی است و همان طور که گفته شد سه سال ، چهارسال، شش سال یا ده سال جوانان دانشجورا از بلاتکلیفی می رهاند. ولی بعد چه ؟ بعد که این دانشجویان فارغ التحصیل شدند و از دانشگاه بیرون آمدند و ورقه دکتری یا لیسانس را نیز به دیپلم خود علاوه کردند آن وقت کی جواب آنها را می دهد ؟ در مقاله چند روز پیش همین قدر مجال شد ما از جوانانی که در کنکور ها موفق نمیشوند صحبت کنیم و بپرسیم باین جوانان چه جواب می دهید ، اگر مجال بود و مقاله ادامه می یافت به این جا هم می رسید که به جوانان لیسانسیه و فارغ التحصیلان دوره عالی چه جواب می دهید؟ الان سازمان رهبری جوانان شرحی در همین زمینه نوشته که جلوی چشم من است. در این نوشته تصریح شده است : «هم اکنون 590 فارغ التحصیل متخصص ، پزشک ، مهندس کشاورزی ، راه و ساختمان و علوم در اداره کاریابی وزارت کار نام نویسی کرده و داوطلب کار بوده و نتوانسته اند کار مناسبی به دست آورند.» پس مشکل منحصر به جوانان دیپلمه نیست. منحصر به آن ده یازده هزار نفری که همه ساله پشت در دانشگاه می مانند نیست. یک مشکل عمومی است . یک درد بزرگ اجتماعی است . راه استخدام دولتی بسته ، موسسات ملی اشباع ، کار نایاب ، پول قحط ، اقتصاد فلج ، سیل محصل از یک طرف به داخل مدارس روانه است و از آن طرف این موج سیل آسا از مدارس متوسطه و عالی خارج می شود و با چنین اوضاعی در اجتماع روبرو می آید. بفرمائید آخرش چی؟! http://yon.ir/9XHoP @iichs_ir
‌✅ دانشگاه‌ چه کاری انجام نمی‌دهد؟ 🔹دانشگاه هاروارد در آمریکا – تأسیس 1636 میلادی - سالیان سال است که در صدر فهرست برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارد. هاروارد – در کنار چند دانشگاه دیگر - به نوعی نماد دانشگاه‌های برتر در جهان نیز هست. هری لویس (Harry Lewis - 1947) متخصص ریاضیات و علوم کامپیوتر که در فاصله 1995 تا 2003 رئیس کالج هاروارد بوده در کتابی با عنوان انگلیسی «نخبگی بدون روح» که توسط «مرتضی مردیها» به فارسی با عنوان «نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد» (1395) منتشر شده است، به شیوه‌ای متفاوت به دانشگاه و وظایف آن می‌نگرد. کتاب درباره دانشگاه هاروارد است اما بخش مهمی از آن درباره هر نظام دانشگاهی و بالاخص دانشگاه در ایران نیز صادق است. 🔹ایده اصلی لوییس این است که دانشگاه‌ها نقش تربیتی خود را در قبال دانشجویان کارشناسی فراموش کرده‌اند. دانشگاه‌ها به دانشجویان کمک نمی‌کنند تا هدف‌های بزرگ‌تری برای زندگی‌شان تعریف کنند و هنگامی که کالج را ترک می‌کنند انسان‌های بهتری شده باشند. او می‌نویسد «وقتی سخنرانی‌های مدیران دانشگاهی را مطالعه می‌کنید ... به ندرت چیزی درباره قدرت شخصی، یکپارچگی شخصیتی، مهربانی، همکاری، و این‌که چطور جهان بهتری بسازیم پیدا می‌کنید.» 🔹لوییس عبارتی از یورگه دومینگوئز را درباره آموزش ذکر می‌کند که بسیار تأمل‌برانگیز است: «آموزش لیبرال چیزی است که پس از فراموش کردن چیزهای اولیه‌ای که به شما آموخته بوده‌اند، هم‌چنان در ذهن شما باقی مانده است. با چنین معیاری، فارغ‌التحصیلان کالج‌های امروزی چه چیزی را با خود از دانشگاه یادگار می‌برند؟» و خودش درباره دانشگاه می‌گوید «... به جای آن‌که استخوان‌بندی اخلاقی دانشجویان را محکم کنیم آن‌ها را با آب‌نبات خوشحال و راضی می‌کنیم.» 🔹لوییس علاوه بر این‌که نشان می‌دهد حتی هاروارد نیز فهمی سطحی و ضعیف از هدف آموزشی خود در دوره کارشناسی دارد، به مصائب رقابت علمی در بین اساتید برای کسب ارتقا و جایگاه شغلی بهتر نیز می‌پردازد. او نشان می‌دهد که رقابت برای نوشتن مقالات هر چه بیشتر استادان تازه‌کار را وادار می‌کند چیزهایی بنویسند که زودتر در مجلات پذیرفته می‌شوند و در نهایت نتیجه می‌گیرد اساتید در طی فرایندهای آکادمیک به کسانی تبدیل می‌شوند که به قلب و روح دانشجویان توجهی ندارند و صرفاً بر ذهن ایشان متمرکز می‌شوند. «هیچ فشار رقابتی‌ای بر اساتید اعمال نمی‌شود تا آن‌ها را وادار کند از دانشجویان انسان‌های بهتری بسازند.» 🔹لوییس معتقد است هاروارد به دانشجویان درس می‌دهد اما آن‌ها را خردمند بار نمی‌آورد. دانشگاه دیگر دانشجویان را برای مسئولیت‌پذیری در برابر جامعه - جامعه‌ای که به آن‌ها اجازه و امکانات داده تا در بهترین دانشگاه تحصیل کنند – تربیت نمی‌کند. دانشگاه حتی دانشجویان را برای طرح سؤالات بنیادین در زندگی سیاسی و اجتماعی هم آماده نمی‌کند. دانشگاه تحت تأثیر نظام ارتقای اساتید، پولی‌شدن روابط، توسعه ورزش حرفه‌ای (در دانشگاه آمریکایی) مبتنی بر پول، و عواملی دیگر، دانشجویان را برای زندگی در جامعه آماده نمی‌کند. 🔹آن‌چه لوییس می‌گوید درباره هاروارد – برترین دانشگاه دنیا – است که حداقل از نگاه اول، سهمی بزرگ در تخصص‌ها و تحقیقات در جهان دارد؛ ولی وظیفه تربیتی و اجتماعی‌اش را درست انجام نمی‌دهد. خوانندگان کتاب که خود تجربه دانشگاه ایرانی را – بالاخص در یک دهه گذشته داشته باشند – در تطبیق دادن بسیاری از ایده‌های کتاب «نگاه انتقادی به دانشگاه هاروارد» با شرایط دانشگاه ایرانی مشکلی نخواهند داشت. استاد و دانشجو با خواندن این کتاب با نگاه دیگری به وظیفه و مسئولیت دانشگاه آشنا خواهند شد. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه @Atu_sociology
موضوع : 🔅ضرورت توجه به گذر عمر و نزدیک شدن اجل🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 🔰متن و شرح : فِی الکَافِی عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ‌السّلام(۱): «إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ» إلَی قوله «تَعْمَلُونَ» حضرت، آیه‌ی مبارکه‌ی سوره‌ی جمعه را تلاوت کردند که «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»(۲) و در ذیل آیه می‌فرمایند که: قال یُعَدُّ السِّنِین زندگی انسان اول به سال شمرده می‌شود؛ [می‌گویند] آقا! [فلانی] چند سالش است؟ چهل سال، پنجاه سال، هفتاد سال. سال‌ها شمرده می‌شود. ثم یُعَدُّ الشُّهُور بعد انسان به مرحله‌ای از بیماری یا فرتوتی می‌رسد که ماه‌ها را می‌شمرند؛ دیگر بحث سال نیست؛ بحث ماه است. گاهی پزشک به کسی می‌گوید که آقا! شما شش ماه دیگر زنده هستید، چهار ماه دیگر زنده هستید. ماه‌ها را می‌شمرند. ثُمَّ یُعَدُّ الأیّام بعد به مرحله‌ای می‌رسد انسان که دیگر ماه هم مطرح نیست؛ بحث این نیست که به ماه بعد برسد؛ بحث سر روز است. ده روز مانده، پنج روز مانده، پانزده روز مانده، این‌جوری محاسبه می‌کنند. ثُمَّ یُعَدُّ السّاعَات بعد حال انسان به جایی می‌رسد که دیگر روز هم معنی ندارد؛ در شرف رفتن است؛ ساعت‌ها را می‌شمرند. پنج ساعت مانده، سه ساعت مانده، این‌جوری گذر زمان زندگی انسان را حساب می‌کنند. ثُمَّ یُعَدُّ النَّفَس بعد نفس‌ها شماره می‌شود. این در حالی است که انسان در آن نفس‌های آخر است، انسان می‌فهمد و می‌بیند که این نفس‌ها دیگر دارد شمرده می‌شود و از کسی هم در آن دور و بر کاری ساخته نیست. این را باید به‌عنوان تذکر همه‌ی ما به یاد داشته باشیم. ۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۷۶ ۲) سوره‌ی مبارکه‌ی جمعه، آیه‌ی ۸ بگو: بى‌‌تردید آن مرگى که از آن مى‌‌گریزید با شما ملاقات خواهد کرد، سپس به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانده مى‌‌شوید، پس شما را به آنچه (در دنیا) عمل مى‌‌کردید آگاه خواهد نمود. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30400
🔰🔰 ✅( مسأله عدم ارتباط و مذاکره با آمریکا قبول نداشتن هویت اسلامی _ ایرانی است ) ملت ایران آرمانها و مقاصدی دارد که در دنیا هر کس به این مقاصد و نیز به ملت ایران احترام گذاشته و نظام جمهوری اسلامی را قبول کرده، ملت ایران در طول زمان با او مثل یک طرف برابر و مساوی وارد میدان مذاکره و معامله شده است. ما با شوروی هم ارتباطات داشتیم، با اروپا و همه‌ی دنیا هم ارتباطات داریم. مسأله‌ی امریکا این است که هویت اسلامی و ملی ما را قبول ندارد و این را به زبان می‌آورد. چرا عده‌ای از مدعیان سیاست و فهم، نمی‌فهمند؟! واقعا جای تأسف است. حکومتی که این‌طور صریحا می‌گوید می‌خواهم علیه نظام اسلامی و خواست ملت ایران عمل کنم و برای براندازی این نظام بودجه می‌گذارد، ارتباط و مذاکره با آن، هم خیانت و هم حماقت است! (81/3/1 بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا) ✅ ( کارایی بیشتر هویت اسلامی از هویت ایرانی ) هویّت جمعی و ملی ملت ایران، نظام اسلامی است که حتّی از ملیّت ایرانی، کارایی و جذابیّت بیشتر و حوزه تأثیرِ وسیعتری دارد. (80/8/12 بیانات در دیدار جوانان استان اصفهان‌) ✅ ( حفظ خصوصیات زنانه و پیشرفت در عرصه جامعه و خانواده شاخصه هویت اسلامی _ ایرانی است ) هویت اسلامی این است که زن در عین این‌که هویت و خصوصیت زنانه‌ی خود را حفظ می‌کند - که طبیعت و فطرت است و برای هر جنسی خصوصیات آن جنس ارزش است - یعنی آن احساسات رقیق را، عواطف جوشان را، آن مهر و محبت را، آن رقت را، آن صفا و درخشندگی زنانه را برای خود حفظ می‌کند، درعین‌حال، هم باید در میدان ارزشهای معنوی - مثل علم، مثل عبادت، مثل تقرب به خدا، مثل معرفت الهی و سیر وادیهای عرفان - پیشروی کند، هم در عرصه‌ی مسائل اجتماعی و سیاسی و ایستادگی و صبر و مقاومت و حضور سیاسی و خواست سیاسی و درک و هوش سیاسی، شناخت کشور خود، شناخت آینده‌ی خود، شناخت هدفهای ملی و بزرگ و اهداف اسلامی مربوط به کشورهای اسلامی و ملتهای اسلامی، شناخت توطئه‌های دشمن، شناخت دشمن، شناخت روشهای دشمن باید روزبه‌روز پیشرفت کند و هم در زمینه‌ی ایجاد عدل و انصاف و محیط آرامش و سکونت در داخل خانواده باید پیشرفت داشته باشد.(79/6/30 بیانات در دیدار جمعی از بانوان‌)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ جناب آقای دکتر محمدرضا بلانیان ✅ هیأت علمی دانشگاه یزد ✅ مدرس دروس معارف در گرایشهای مبانی نظری اسلام و اخلاق اسلامی و دیگر دروس تخصصی د رمقطع ارشد و دکتری 📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (جناب آقای دکتر بلانیان) ⬇️
محورهای اساتید ممتاز محمدرضا بلانیان.pdf
855K
⤴️⤴️فایل پیوست PDF بایسته های تدریس ✅ دکتر محمدرضا بلانیان ✅ هیأت علمی دانشگاه یزد