eitaa logo
کانال میز معارف
7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.9هزار ویدیو
979 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰 ✅حرکت نظام اسلامی و جمهوری اسلامی و انقلابی که این حرکت را به وجود آورد، به سمت یک هویت حقیقیِ ماندگارِ مستحکمِ قابل دوام و دفاع در مقابل تهاجمهاست؛ هویت اسلامی، اتکاء به خدای متعال، احساس عزت از مسلمان بودن، تکیه‌ی بر ظرفیتها و نیروهائی که خدای متعال به ما بخشیده است - چه نیروهای شخصی یک‌یک ما، چه نیروهای عظیم جمعیِ ملی، چه نیروهای انسانی و چه نیروهای طبیعی ما - و فراخوانی دنیا به سمت ارزشهای معنوی. (1390/11/19 بیانات در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش) ✅ آنچه مهم است، حفظ هویت جمعیِ یک ملت یا یک مجموعه‌ی انسانی است، زیر هر نامی. هویت ایرانی - اسلامی مردم ما و ملت ما، به برکت انقلاب اسلامی، به برکت حضور مردم در صحنه و دخالت و شراکت مردم در مسائل اساسی نظام، یک واقعیت جاافتاده است. امروز دنیا ملت ایران را به مسلمانیِ همراه با آگاهی و بصیرت و پیشگامی و پیشرفت در میدانهای مختلف میشناسد؛ این چیز کمی نیست. بخصوص امروز که حرکتهای اسلامی در دنیای اسلام آغاز شده است، ملت ایران میتواند نقش ایفاء کند.(1390/7/25 بیانات در اجتماع مردم پاوه‌)
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی (قم)، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📖کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (قسمت اول: ایمان و توحید) 📝مولف: سلسله جلسات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در مسجد امام حسن مجتبی ـ مشهد مقدس 📚ناشر: صهبا 🗒تعداد صفحه: 304 📋تعداد صفحات تلخیص: 104 🖥فرمت: PDF 📌فایل تلخیص: پیوست (⤵️پست بعد)
هدایت شده از کانال میز معارف
طرح کلی اندیشه اسلامی1 (ایمان و توحید.pdf
1.59M
📖تلخیص کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (قسمت اول: ایمان و توحید)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 🔟 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️ پرونده هسته ای/ بخش سوم ▶️ 🔸در داخل کشور هم، بحث خطر شوراي امنيت بسيار جدي شده و حتي اين بحث ها به مجلس هم کشيده شده بود و نمايندگان نيز اظهار نگراني مي کردند، به طوري که برخي از آنها طي تحرکاتي به دنبال طرح سه فوريتي براي الزام دولت به پذيرش پروتکل الحاقي بودند. آنها مي گفتند برنامه هسته اي پرهزينه و براي امنيت ملي مخاطره آميز است و هزينه انجام شده در اين زمينه نيز بي ثمر بوده است و لذا بايد کنار گذاشته شود و يا حداقل به نحوي مديريت شود و با دنيا به نحوي تعامل گردد. (ص 128) 🔸وزير امور خارجه معتقد بود که اين مسئله با روند فعلي به حل و فصل نمي رسد و ادامه آن کشور را دچار مشکل مي کند و لذا بايد يک نفر با اختيار تام مسئوليت اين پرونده را برعهده گيرد و اينجانب را به عنوان مسئول پرونده پيشنهاد کرد. آقاي خاتمي و آقاي هاشمي و دير اعضاي جلسه نيز اين پيشنهاد را تأييد کردند، ولي من نپذيرفتم. در واقع، وزارت خارجه از سویی نگران پیامدهای شدید پرونده هسته ای بود و از سوی دیگر، با سازمان که مسئول مستقیم پرونده در آن مقطع بود، اختلافاتی جدی داشت. يکي از معاونان وزارت امور خارجه گفته بود اين پرونده نياز به يک قرباني دارد و خوب است دبيرخانه شورايعالي امنيت ملي، قرباني آن باشد تا وزارت امور خارجه از تيررس خارج شود. (ص 129) 🔸ديپلماسي قدرت هاي بزرگ در مورد برنامه هسته اي ايران، از ابتداي سال 1382 بر چند محور استوار بود: 1⃣ ضرورت امضاي پروتکل الحاقي براي اعتمادسازي و اجازه بازديد آژانس؛ 2⃣ عدم توجيه اقتصادي برنامه چرخه سوخت در ايران؛ 3⃣ دليل اختفاي برنامه در طول 18 سال گذشته؛ 4⃣ لزوم توقف برنامه غني سازي. (ص 130) 🔸در آن زمان، نظرات مقامات ديگر کشورها هم جدي گرفته نمي شد. براي نمونه، وزير خارجه انگليس در تاريخ 1382/4/8 به وزير امور خارجه ايران گفته بود که مطمئن نيستم ايران مترصد انجام معامله اي هست يا خير؛ اما معامله آن گونه که مورد نظر شماست، امکان پذير نخواهد بود. يا اينکه البرادعي در تاريخ 1382/6/26 طي ديداري خصوصي با رئيس سازمان انرژي اتمي گفته بود شما بر سر يک دوراهي قرار داريد. بدين معني که اروپا بر غني سازي و آمريکا بر همه فعاليت هسته اي شما متمرکز شده اند؛ يا بايد از طريق تعامل با اروپا، نقشة آمريکا را خنثي کنيد يا بايد با آمريکا مذاکره کنيد؛ در غير اين صورت همه چيز را از دست خواهيد داد. (ص 132) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 1⃣1⃣ 🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸 ◀️ روابط ایران و آمریکا/ بخش دوم 🔸اساساً اوباما مظهر تغییر است و حتی از رنگ چهره اش به عنوان بهترین ابزار برای نشان دادن تغییر در سیاست آمریکا استفاده می کند. به همین علت است که علی رغم این که امروز [زمان مصنجام مصاحبه] اوباما در داخل آمریکا از محبوبیت خیلی بالایی برخوردار نیست، اما در خارج از این کشور و بیشتر در غرب از محبوبیت بالای 85 و حتی نزدیک به 90 درصد برخوردار است. این امر نشان دهندۀ این است که تلاش آمریکا برای ایجاد هژمونی از طریق نظامی، موفقیت آمیز نیست و آنها نیز باید در حوزۀ هنجارسازی وارد شوند. (ص 119) 🔸در قضایای بعد از فروپاشی شوروی، وزارت خارجه نسبتاً با احاطه به موضوع عمل می کرد. نهایتاً اینکه بنده تصور می کنم که ما از ابتدا تحلیل نادرستی از این قضایا نداشتیم. در واقع ما احساس می کردیم که نظام دو قطبی فروپاشیده و جهان در یک دوران انتقالی به سر می برد. در دوران انتقالی یک قطب قوی تر می شود، اما رقابت ها شدیدتر است. بنابراین در این رقابت ها، فرصت ها و خطرات نیز بیشتر می شود، یعنی زمان های انتقالی، معمولاً زمان هایی هستند که اگر کشورها اشتباه کنند، فرو می پاشند، یعنی هزینۀ اشتباه کردن بسیار بالا می رود. ما احساس نمی کردیم که قدرت آمریکا، تبدیل به یک هژمونی دائمی شود. اما می دانستیم که برای مدتی طولانی قدرت برتر جهان خواهد بود، بدون این که جهان تک قطبی شود. (ص 126) 🔸رابطه با آمریکا یا هر کشور دیگری ابزار است و باید در جهت منافع ملی به کار گرفته شود. البته بنده اسرائیل را کشور مشروع نمی دانم و لذا در این قضیه موضوعیت ندارند. اصل، پیگیری منافع و اهداف ملی است. رابطه با آمریکا به قول فقها نه واجب است نه حرام. (ص 153) 🔸بنده به دلایل متعدد معتقدم که ما از تعامل مستقیم، کمتر ضرر می بینیم. چون واسطه ها چه دولتی و چه شخصی نه صداقت دارند و نه مسائل ما را به درستی می فهمند و نه پیام ها را درست منتقل می کنند. در تمام موارد، در انتقال پیام ها، به صورت ضمنی و حتی در برخی موارد به صراحت، نگرانی ها، منافع و برداشت های واسطه محوری دارد نه منافع و نگرانی های ما و یا منافع و نگرانی های آمریکا. (ص 153) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 2⃣1⃣ ◀️یادداشت های سال 1346 🔸دوشنبه 46/3/22 شاهنشاه خيلي متغير بودند که چرا اردشير [زاهدي] به والاحضرت اشرف در فرودگاه پاريس بي اعتنايي کرده است، يعني در حقيقت اين بي اعتنايي را نسبت به خود معني فرموده اند. فرمودند، به اردشير بگو اگر مي خواهد به خانواده سلطنت اين طور رفتار بکند، برود خانه بنشيند. بسيار ناراحت شدم، نتوانستم دفاعي بکنم. 🔸چهارشنبه 46/3/24 فرمان بنياد رضا پهلوي که به محصلين بي بضاعت بورس خواهد داد توشيح شد. من نسبت به اين بنياد اميد زياد دارم، زيرا اگر در ظرف 23 سال تا ان شاء الله وليعهد سي ساله شود، به صدهزار نفر بورس بدهد، اين صدهزار نفر يک حزب طبيعي براي وليعهد خواهد بود.... تبليغات و روزنامه ها بهتر شده است. معني نداشت اين همه بي جهت طرفداري از اعراب بکنند. طرفداري از مسلمان ها حرف ديگر است. ما به قوميت عرب چه کار داريم؟ 🔸پنج شنبه 46/3/25 صبح مقداری به کارهای جاری گذشت. بعد شرفیاب شدم. صحبت تمام بر سر رای شورای امنیت بود که دو پیشنهاد روس ها در اینجا رد شده است. یکی اینکه اسرائیل متجاوز است و دیگر اینکه اسرائیل فوری باید به مناطق قبل از شروع جنگ برگردد. باز هم روس ها شکست خوردند و به این جهت، تقاضای تشکیل مجمع عمومی سازمان ملل را کردند... فرمودند عصر گردش برويم. غير منتظره بود، کارهاي ديگري تعطيل شد که لازم بود. ولي چه افتخاري بيش از اين. من که نوکر او هستم... شب برای شام شرفیاب شدم. عرض کردم: با تقویت دوگل از سیاست روس ها، ممکن است موفق بشوند قطعنامه را هم بگذرانند. راجع به سیاست خودمان بحث شد. ناچاریم رای بدهیم و از اعراب طرفداری کنیم؛ با آنکه تقویت ناصر بر علیه منافع ماست. آخر شب، [زوی دوریل] نماینده اسرائیل پیش من آمد. بسیار نگران بود، حق هم داشت. اگر قطعنامه عمومی بگذرد، هر دو موضوعی که در شورای امنیت رد شده، بر اسرائیل تحمیل می شود، همه نتیجه شکست مصر جبران خواهد شد. 🔸جمعه 46/3/26 امروز صبح ساعت 10/30 شاهنشاه به ترکیه تشریف بردند. در فرودگاه، نگرانی فوق العاده اسرائیلی ها را به عرض رساندم که می گفتند ممکن است تمام این فتوخات از بین برود. جای نگرانی زیادی برای آنهاست. 🔸دوشنبه 46/3/29 [زوي دوريل] نماينده غير رسمي [اسرائيل] ديدنم آمد. نگران مجمع عمومي بود. از رويه ما گله مند بود. گفتم چاره نداريم، به علاوه چنان که قبلاً به شما گفتم، ما بايد عامل تعديل کننده باشيم. خنديد! حق به او مي دهم، ولي افکار عمومي داخلي با احساسات مسلماني را نمي توان ناديده گرفت. ناصر هر الاغي! باشد، باشد. البته اين مطالب را به او نگفتم، ولي نگراني فوق العاده او را به شاهنشاه با رمز عرض کردم. آخوندها براي آشتي [کسي را] پيش من فرستاده اند. گفتند مي دانيم تو به ما اهميت نمي دهي، ولي ما مي خواهيم با تو آشتي کنيم، بعد هم پيشنهاد بکنيم که به شاهنشاه عرض بکني مجلس فاتحه براي شهداي عرب بگذاريم. گفتم اين مزخرفات چيست. اگر فکر مي کنيد مؤثر هستيد، اعانه جمع آوري کنيد، فاتحه چه معني دارد. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
✳️ وضعیت اقتصادی کشور در دوره پهلوی به روایت سرمقاله نویس روزنامه نزدیک به شاه : راه استخدام دولتی بسته ، کار نایاب و اقتصاد فلج ...بفرمائید آخرش چی؟! ✅ راه استخدام دولتی بسته ، کار نایاب و اقتصاد فلج ...بفرمائید آخرش چی؟! «روزنامه اطلاعات» در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است : باید توجه داشت مشکل جوانان ما منحصر به آن دسته ای نیست که از دبیرستان خارج می شوند و پشت در دانشگاه می مانند. و نمی باید جوانانی را که موفق می شوند به دانشگاه راه پیدا کنند نجات یافته تصور کرد ، زیرا راه یافتن به دانشگاه یک مسکن موقتی است و همان طور که گفته شد سه سال ، چهارسال، شش سال یا ده سال جوانان دانشجورا از بلاتکلیفی می رهاند. ولی بعد چه ؟ بعد که این دانشجویان فارغ التحصیل شدند و از دانشگاه بیرون آمدند و ورقه دکتری یا لیسانس را نیز به دیپلم خود علاوه کردند آن وقت کی جواب آنها را می دهد ؟ در مقاله چند روز پیش همین قدر مجال شد ما از جوانانی که در کنکور ها موفق نمیشوند صحبت کنیم و بپرسیم باین جوانان چه جواب می دهید ، اگر مجال بود و مقاله ادامه می یافت به این جا هم می رسید که به جوانان لیسانسیه و فارغ التحصیلان دوره عالی چه جواب می دهید؟ الان سازمان رهبری جوانان شرحی در همین زمینه نوشته که جلوی چشم من است. در این نوشته تصریح شده است : «هم اکنون 590 فارغ التحصیل متخصص ، پزشک ، مهندس کشاورزی ، راه و ساختمان و علوم در اداره کاریابی وزارت کار نام نویسی کرده و داوطلب کار بوده و نتوانسته اند کار مناسبی به دست آورند.» پس مشکل منحصر به جوانان دیپلمه نیست. منحصر به آن ده یازده هزار نفری که همه ساله پشت در دانشگاه می مانند نیست. یک مشکل عمومی است . یک درد بزرگ اجتماعی است . راه استخدام دولتی بسته ، موسسات ملی اشباع ، کار نایاب ، پول قحط ، اقتصاد فلج ، سیل محصل از یک طرف به داخل مدارس روانه است و از آن طرف این موج سیل آسا از مدارس متوسطه و عالی خارج می شود و با چنین اوضاعی در اجتماع روبرو می آید. بفرمائید آخرش چی؟! http://yon.ir/9XHoP @iichs_ir
‌✅ دانشگاه‌ چه کاری انجام نمی‌دهد؟ 🔹دانشگاه هاروارد در آمریکا – تأسیس 1636 میلادی - سالیان سال است که در صدر فهرست برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارد. هاروارد – در کنار چند دانشگاه دیگر - به نوعی نماد دانشگاه‌های برتر در جهان نیز هست. هری لویس (Harry Lewis - 1947) متخصص ریاضیات و علوم کامپیوتر که در فاصله 1995 تا 2003 رئیس کالج هاروارد بوده در کتابی با عنوان انگلیسی «نخبگی بدون روح» که توسط «مرتضی مردیها» به فارسی با عنوان «نگاهی انتقادی به دانشگاه هاروارد» (1395) منتشر شده است، به شیوه‌ای متفاوت به دانشگاه و وظایف آن می‌نگرد. کتاب درباره دانشگاه هاروارد است اما بخش مهمی از آن درباره هر نظام دانشگاهی و بالاخص دانشگاه در ایران نیز صادق است. 🔹ایده اصلی لوییس این است که دانشگاه‌ها نقش تربیتی خود را در قبال دانشجویان کارشناسی فراموش کرده‌اند. دانشگاه‌ها به دانشجویان کمک نمی‌کنند تا هدف‌های بزرگ‌تری برای زندگی‌شان تعریف کنند و هنگامی که کالج را ترک می‌کنند انسان‌های بهتری شده باشند. او می‌نویسد «وقتی سخنرانی‌های مدیران دانشگاهی را مطالعه می‌کنید ... به ندرت چیزی درباره قدرت شخصی، یکپارچگی شخصیتی، مهربانی، همکاری، و این‌که چطور جهان بهتری بسازیم پیدا می‌کنید.» 🔹لوییس عبارتی از یورگه دومینگوئز را درباره آموزش ذکر می‌کند که بسیار تأمل‌برانگیز است: «آموزش لیبرال چیزی است که پس از فراموش کردن چیزهای اولیه‌ای که به شما آموخته بوده‌اند، هم‌چنان در ذهن شما باقی مانده است. با چنین معیاری، فارغ‌التحصیلان کالج‌های امروزی چه چیزی را با خود از دانشگاه یادگار می‌برند؟» و خودش درباره دانشگاه می‌گوید «... به جای آن‌که استخوان‌بندی اخلاقی دانشجویان را محکم کنیم آن‌ها را با آب‌نبات خوشحال و راضی می‌کنیم.» 🔹لوییس علاوه بر این‌که نشان می‌دهد حتی هاروارد نیز فهمی سطحی و ضعیف از هدف آموزشی خود در دوره کارشناسی دارد، به مصائب رقابت علمی در بین اساتید برای کسب ارتقا و جایگاه شغلی بهتر نیز می‌پردازد. او نشان می‌دهد که رقابت برای نوشتن مقالات هر چه بیشتر استادان تازه‌کار را وادار می‌کند چیزهایی بنویسند که زودتر در مجلات پذیرفته می‌شوند و در نهایت نتیجه می‌گیرد اساتید در طی فرایندهای آکادمیک به کسانی تبدیل می‌شوند که به قلب و روح دانشجویان توجهی ندارند و صرفاً بر ذهن ایشان متمرکز می‌شوند. «هیچ فشار رقابتی‌ای بر اساتید اعمال نمی‌شود تا آن‌ها را وادار کند از دانشجویان انسان‌های بهتری بسازند.» 🔹لوییس معتقد است هاروارد به دانشجویان درس می‌دهد اما آن‌ها را خردمند بار نمی‌آورد. دانشگاه دیگر دانشجویان را برای مسئولیت‌پذیری در برابر جامعه - جامعه‌ای که به آن‌ها اجازه و امکانات داده تا در بهترین دانشگاه تحصیل کنند – تربیت نمی‌کند. دانشگاه حتی دانشجویان را برای طرح سؤالات بنیادین در زندگی سیاسی و اجتماعی هم آماده نمی‌کند. دانشگاه تحت تأثیر نظام ارتقای اساتید، پولی‌شدن روابط، توسعه ورزش حرفه‌ای (در دانشگاه آمریکایی) مبتنی بر پول، و عواملی دیگر، دانشجویان را برای زندگی در جامعه آماده نمی‌کند. 🔹آن‌چه لوییس می‌گوید درباره هاروارد – برترین دانشگاه دنیا – است که حداقل از نگاه اول، سهمی بزرگ در تخصص‌ها و تحقیقات در جهان دارد؛ ولی وظیفه تربیتی و اجتماعی‌اش را درست انجام نمی‌دهد. خوانندگان کتاب که خود تجربه دانشگاه ایرانی را – بالاخص در یک دهه گذشته داشته باشند – در تطبیق دادن بسیاری از ایده‌های کتاب «نگاه انتقادی به دانشگاه هاروارد» با شرایط دانشگاه ایرانی مشکلی نخواهند داشت. استاد و دانشجو با خواندن این کتاب با نگاه دیگری به وظیفه و مسئولیت دانشگاه آشنا خواهند شد. 🌐شبکه جامعه شناسی علامه @Atu_sociology
موضوع : 🔅ضرورت توجه به گذر عمر و نزدیک شدن اجل🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 🔰متن و شرح : فِی الکَافِی عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ‌السّلام(۱): «إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ» إلَی قوله «تَعْمَلُونَ» حضرت، آیه‌ی مبارکه‌ی سوره‌ی جمعه را تلاوت کردند که «قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِی تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِیکُمْ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ»(۲) و در ذیل آیه می‌فرمایند که: قال یُعَدُّ السِّنِین زندگی انسان اول به سال شمرده می‌شود؛ [می‌گویند] آقا! [فلانی] چند سالش است؟ چهل سال، پنجاه سال، هفتاد سال. سال‌ها شمرده می‌شود. ثم یُعَدُّ الشُّهُور بعد انسان به مرحله‌ای از بیماری یا فرتوتی می‌رسد که ماه‌ها را می‌شمرند؛ دیگر بحث سال نیست؛ بحث ماه است. گاهی پزشک به کسی می‌گوید که آقا! شما شش ماه دیگر زنده هستید، چهار ماه دیگر زنده هستید. ماه‌ها را می‌شمرند. ثُمَّ یُعَدُّ الأیّام بعد به مرحله‌ای می‌رسد انسان که دیگر ماه هم مطرح نیست؛ بحث این نیست که به ماه بعد برسد؛ بحث سر روز است. ده روز مانده، پنج روز مانده، پانزده روز مانده، این‌جوری محاسبه می‌کنند. ثُمَّ یُعَدُّ السّاعَات بعد حال انسان به جایی می‌رسد که دیگر روز هم معنی ندارد؛ در شرف رفتن است؛ ساعت‌ها را می‌شمرند. پنج ساعت مانده، سه ساعت مانده، این‌جوری گذر زمان زندگی انسان را حساب می‌کنند. ثُمَّ یُعَدُّ النَّفَس بعد نفس‌ها شماره می‌شود. این در حالی است که انسان در آن نفس‌های آخر است، انسان می‌فهمد و می‌بیند که این نفس‌ها دیگر دارد شمرده می‌شود و از کسی هم در آن دور و بر کاری ساخته نیست. این را باید به‌عنوان تذکر همه‌ی ما به یاد داشته باشیم. ۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۷۶ ۲) سوره‌ی مبارکه‌ی جمعه، آیه‌ی ۸ بگو: بى‌‌تردید آن مرگى که از آن مى‌‌گریزید با شما ملاقات خواهد کرد، سپس به سوى داناى نهان و آشکار بازگردانده مى‌‌شوید، پس شما را به آنچه (در دنیا) عمل مى‌‌کردید آگاه خواهد نمود. 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30400
🔰🔰 ✅( مسأله عدم ارتباط و مذاکره با آمریکا قبول نداشتن هویت اسلامی _ ایرانی است ) ملت ایران آرمانها و مقاصدی دارد که در دنیا هر کس به این مقاصد و نیز به ملت ایران احترام گذاشته و نظام جمهوری اسلامی را قبول کرده، ملت ایران در طول زمان با او مثل یک طرف برابر و مساوی وارد میدان مذاکره و معامله شده است. ما با شوروی هم ارتباطات داشتیم، با اروپا و همه‌ی دنیا هم ارتباطات داریم. مسأله‌ی امریکا این است که هویت اسلامی و ملی ما را قبول ندارد و این را به زبان می‌آورد. چرا عده‌ای از مدعیان سیاست و فهم، نمی‌فهمند؟! واقعا جای تأسف است. حکومتی که این‌طور صریحا می‌گوید می‌خواهم علیه نظام اسلامی و خواست ملت ایران عمل کنم و برای براندازی این نظام بودجه می‌گذارد، ارتباط و مذاکره با آن، هم خیانت و هم حماقت است! (81/3/1 بیانات در دیدار جمعی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا) ✅ ( کارایی بیشتر هویت اسلامی از هویت ایرانی ) هویّت جمعی و ملی ملت ایران، نظام اسلامی است که حتّی از ملیّت ایرانی، کارایی و جذابیّت بیشتر و حوزه تأثیرِ وسیعتری دارد. (80/8/12 بیانات در دیدار جوانان استان اصفهان‌) ✅ ( حفظ خصوصیات زنانه و پیشرفت در عرصه جامعه و خانواده شاخصه هویت اسلامی _ ایرانی است ) هویت اسلامی این است که زن در عین این‌که هویت و خصوصیت زنانه‌ی خود را حفظ می‌کند - که طبیعت و فطرت است و برای هر جنسی خصوصیات آن جنس ارزش است - یعنی آن احساسات رقیق را، عواطف جوشان را، آن مهر و محبت را، آن رقت را، آن صفا و درخشندگی زنانه را برای خود حفظ می‌کند، درعین‌حال، هم باید در میدان ارزشهای معنوی - مثل علم، مثل عبادت، مثل تقرب به خدا، مثل معرفت الهی و سیر وادیهای عرفان - پیشروی کند، هم در عرصه‌ی مسائل اجتماعی و سیاسی و ایستادگی و صبر و مقاومت و حضور سیاسی و خواست سیاسی و درک و هوش سیاسی، شناخت کشور خود، شناخت آینده‌ی خود، شناخت هدفهای ملی و بزرگ و اهداف اسلامی مربوط به کشورهای اسلامی و ملتهای اسلامی، شناخت توطئه‌های دشمن، شناخت دشمن، شناخت روشهای دشمن باید روزبه‌روز پیشرفت کند و هم در زمینه‌ی ایجاد عدل و انصاف و محیط آرامش و سکونت در داخل خانواده باید پیشرفت داشته باشد.(79/6/30 بیانات در دیدار جمعی از بانوان‌)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ جناب آقای دکتر محمدرضا بلانیان ✅ هیأت علمی دانشگاه یزد ✅ مدرس دروس معارف در گرایشهای مبانی نظری اسلام و اخلاق اسلامی و دیگر دروس تخصصی د رمقطع ارشد و دکتری 📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (جناب آقای دکتر بلانیان) ⬇️
محورهای اساتید ممتاز محمدرضا بلانیان.pdf
855K
⤴️⤴️فایل پیوست PDF بایسته های تدریس ✅ دکتر محمدرضا بلانیان ✅ هیأت علمی دانشگاه یزد