eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
965 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام الله علیها 🔹 قَالَتْ فَاطِمَةُ عَلَیْهَا اَلسَّلاَمُ فِی خُطْبَتِهَا: فَرَضَ اَللَّهُ اَلْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ اَلشِّرْکِ وَ اَلصَّلاَةَ تَنْزِیهاً عَنِ اَلْکِبْرِ وَ اَلزَّکَاةَ زِیَادَةً فِی اَلرِّزْقِ وَ اَلصِّیَامَ تَثْبِیتاً لِلْإِخْلاَصِ وَ اَلْحَجَّ تَسْنِیَةً لِلدِّینِ وَ اَلْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلاَمِ وَ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَامَّةِ اَلْحَدِیثَ. حضرت فاطمه سلام الله علیها در خطبه خود فرمودند: ⬅️خداوند ایمان را واجب قرار داده تا بنده گان را از مشرک شدن بندگان طاهر بشوند (ایمان بیاوند تا نجس نباشند) و نماز را برای منزه کردن از تکبر (سر در خاک برای خدا)، زکات دادن برای زیاد شدن رزق روزی، ⬅️ و روزه گرفتن برای ثابت قدم شدن و خالص بودن و حج باعث رفعت و درجات دین (یا اینکه مسلمانها را با هم محکم می‌کند) است ⬅️و جهاد عزتی برای اسلام است و امر به معروف و نهی از منکر مردم را صالح می‌کند (از معصیتها و به کارهای خوب وادارشان می‌کند). 📚وسائل الشیعة ،ج ۱ ،ص ۲۲ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
13.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 «انتقام مادر» 🥀 ایام فاطمیه است. دوباره صدای سوزناکی عالم را فرا می‌گیرد. مادری که بین در و دیوار پسرش را صدا میزند: «این ولدی المهدی؛ پسرم مهدی کجاست؟» ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ ۲۹ آذر ماه، روز تجليل از شهيد تندگويان،..... ⬅️ ۲۹آذر ماه، روز تجليل از شهيد تندگويان، وزير نفت پيشين جمهورى اسلامى ايران در دولت شهيد رجائي نام گرفته است،  در چنين روزى در سال ۱۳۶۹ تندگويان در زندان هاى بعثى عراق به شهادت رسيد. ✅ به همين مناسبت، هر سال در اين روز ياد اين وزير بسيجى را كه با رشادت در اسارت، حماسه اى بزرگ آفريد، گرامى مى داريم. ⬅️ شهید محمد جواد تندگويان در سال 1329 شمسي در تهران به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات متوسطه و ورود به دانشگاه نفت آبادان با درجه مهندسي نفت فارغ التحصيل شد.              ↩️ شهيد تندگويان خود را فرزند انقلاب مى دانست و هيچ گاه خود را از مردم جدا نمى ديد و براى تقويت روحيه كاركنان شركت نفت به مناطق جنوب سفر مى كرد. اين كار او سبب مى شد كه: 🔹اولاً كاركنان صنعت نفت خود را در شرايط جنگى تنها نبينند، 🔹ثانياً تصميمات متخذه در كمترين زمان ممكن اجرا شود. ↩️ در يكى از اين بازديدها، در 12 آبان ماه ۵۹ در حالى كه چهل روز بيشتر از وزارتش نگذشته بود، در نزديكى پالايشگاه آبادان به اسارت نيروهاى بعثى در آمد. 👈 رژيم بعث عراق اسارت وزير نفت را حربه اى براى تبليغات پيروزى هاى خود مى دانست 👌 ولى به سرعت دريافت كه تندگويان كسى نيست كه حتى در اسارت تسليم خواسته هاى ناصوابشان شود و روح بلندش بزرگتر از آن بود كه در تسخير مشتى دون بگنجد، 🍃در كنفرانس بالى با يك حركت بسيار ساده هيات اعزامى ايران تمام حصارهاى رژيم بعث يك باره در هم شكست و عكس شهيد تندگويان بر روى صندلى خالى وزارت نفت ايران تمام دوربين هاى دنيا را به خود معطوف كرد و در كمترين زمان ممكن به اقصا نقاط جهان مخابره شد و خبر مظلوميتش را به رخ دون صفتان كشيد. ↩️ جنگ پايان يافت و مردم ايران آغوش گرم خود را پذيراى احرارشان كردند، ولى در ميان سفراى آزادى خبرى از مجاهد بزرگ نبود. 🏴آرى، «جواد» به آرزوى جاودانه اش رسيده بود، و روح بلندش به سوى پروردگارش بال گشوده بود. پيكر اين شهيد بزرگوار پس از 11 سال اسارت در 29 آذر 1370 ش. به خاک ايران منتقل شد و در كنار نخست وزيرش، در جوار شهداي هفتم تير در بهشت زهرا آرام گرفت. روحش شاد. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۵۵ سوره بقره 👈 وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ و [یاد كنید] آن گاه كه گفتید: ای موسی! هرگز به تو ایمان نمی‌آوریم تا خدا را آشكارا [با چشم خود] ببینیم. پس در حالی كه می‌دیدید صاعقه مرگبار شما را گرفت. وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اِذ: مفعول به برای «اذکروا» محذوف، محلا منصوب قُلتُم: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل یا: حرف ندا، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. موسی: منادای مفرد معرفه و محلا منصوب، مقول قول لن: حرف نفی و ناصب، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. نؤمنَ: فعل مضارع و منصوب. ضمیر مستتر «نحن»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل حتی: جاره (در اینجا به معنای الا)، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. نری: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمن مقدر. ضمیر مستتر «نحن»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اللهَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه جهرةً: مفعول مطلق نوعی به تقدیر مضاف وتقدیر کلام چنین است: نَرَی اللهَ رؤیةَ جهرةٍ فاء: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اخذت: فعل ماضی، مبنی بر فتح کم: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به صاعقة: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری و: حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. انتم: ضمیر منفصل، مبنی، مبتدا، محلا مرفوع تنظرون: فعل مضارع و مرفوع. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلامرفوع، فاعل. جمله خبریه، محلا مرفوع •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف ونحو تخصصی، (اعراب آیات بر مبنای کتاب اعراب القرآن الکریم و کلمة الله العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: انواع «واو» 👈 «حرف واو» به دوازده صورت می آید که مشهورترین آنها عبارتند از: ۱_ «واو قسم»: حرفی است که فقط اسم ظاهر را مجرور می کند ومتعلق به فعل قسم محذوف، وجواب آن فقط جمله خبریه است. مثال: وَالعَصرِ اِنَّ الاِنسانَ لَفی خُسرٍ ۲_ «واو حالیه»: «واو»ی است که بتوان «اِذ» ظرفیه را بجای آن گذاشت. مثال: لا تَقرَبوا الصَّلاةَ وَ اَنتُم سُکاریٰ ۳_ «واو استینافیه»: در ابتدای جمله ای می آید که در معنی، از جمله ماقبلش مستقل است. مثال: لا تَتلوا الشَیاطینُ علی مُلکِ سُلَیمانَ و ما کَفَرَ سُلَیمانُ ۴_ «واو معیت»: به معنی «مع» است که قبل از آن، جمله یا«ما»استفهامیه و «کیف» استفهامیه می آید و اسم بعدش مفعولٌ معه و منصوب می باشد. مثال: ماتَ المَریضَ وَ طُلوعَ الشَّمسِ ۵_ «واو عاطفه»: فقط برای جمع بین موارد حکم به کار می رود. مثال: لَقَد اَرسلنا نوحاً وَ اِبراهیمَ ۶_ «واو ضمیر»: یا واو جماعة که ضمیر جمع مذکر است و به فعل متصل می شود. مثال: یُریدونَ اَن تَضِلّوا السَّبیلَ ۷_ «واو علامت رفع»: در موارد زیر علامت رفع می باشد: الف_ در جمع مذکر سالم مثال: إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ب_ در اَسماء ستّه مثال: اِذْهَبْ أَنْتَ وَأَخُوكَ بِآيَاتِي •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۵۵ بقره : «واو» در جمله «وَ اَنتم تَنظُرونَ»، «واو حالیه» است. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا% بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌑🌑بررسی و تبیین اولین بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پیرامون «مداخلات رژیم آمریکا در اغتشاشات اخیر کشور» ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ بخش دوم: برنامه های طراحی شده ⭐️حین آشوب‌ها⭐️ ❇️برخی اقدامات صورت گرفته👈در حین آشوبها به شرح ذیل بوده است: شایان ذکر است در این بخش نیز صرفاً به گوشه‌ ای دیگر از خباثت‌های آن ائتلاف و البته در حدّی که ملاحظات امنیتی اجازه می دهند، اشاره می‌شود: اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه­‌های فناوری و رسانه👈👈👈 ❇️ج) استارلینک  اگر چه آزادی دسترسی به اینترنت یکی از شعارهای دروغین لیبرال دمکراسی غرب است و آن‌ها مدعی هستند که اینترنت آزاد باید در دسترس همگان باشد اما بسیاری از خدمات اینترنتی و نرم‌افزارهای مفید برای جامعه جهانی و مردم ایران توسط دولت آمریکا مسدود شده است. این مدعیان دروغین آزادی با ارائه اینترنت‌های خارج از حاکمیت کشورها مثل استارلینک که طبق قوانین بین‌المللی باید با نظارت و رضایت کشور میزبان ارائه شود، سعی در گسترش دیکتاتوری اینترنتی آمریکا را دارند. مصداق روشن این تضاد رفتاری علاوه بر موارد فوق‌الذکر، اقدام دولت آمریکا مبنی بر انسداد و محدودیت خدمات­‌رسانی ابزارها و فناوری­‌های ارتباطی و اینترنتی غیرآمریکایی در آمریکا می­‌باشد.  کارگزاران دولت مافیایی آمریکا در اقدامی مداخله­‌جویانه به شرکت استارلینک دستور دادند بدون رعایت ضوابط و مقررات بین‌المللی و بدون دریافت مجوزهای لازم در ایران، برای دسترسی اغتشاشگران، اینترنت غیرقانونی ارائه دهد. همزمان سرویس‌های اطلاعاتی دشمن نیز ظرفیت‌های مختلف خود برای قاچاق تجهیزات غیرقانونی این شبکه به داخل کشور را فعال کردند. ❇️❇️د. حملات سایبری  👈👈حملات سایبری رژیم مافیایی آمریکا و دست پروردگان و مزدبگیران آن مقوله­‌ی مبسوطی است که به بحثی جداگانه نیاز دارد. اما صرفاً به­‌عنوان نمونه، به ده‌ها گروه هکری که وابستگی آنان به آمریکا محرز است می‌توان اشاره کرد که با حملاتِ هدفمند چه به‌صورت حملات منع سرویس (DDOS) و چه نفوذ و از کار انداختن خدمات و روش‌های دیگر تلاش داشتند تا ضرباتی بر روند عادی کشور وارد نمایند که با تدابیر اتخاذ شده، در بسیاری حملات، از شیطنت‌های آنها پیشگیری به‌عمل آمد. حمله به سامانه‌هایی که خدمات عمومی و مردمی ارائه می‌دهند، هدف مشخص و تعریف شده آنهاست؛ چنانکه در ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ در روزهای آتی به‌طور خلاصه و مفید این بیانیه روشنگرانه از طرف دلسوزان انقلاب را مرور خواهیم کرد. با ما باشید.... ┄┄┅•🌑🌑🌑┄┄┅•• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀بسم الله الرحمن الرحیم ولاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم 🍀 تدریس تفسیر سوره مبارکه اسراء استاد حسینی آل مرتضی (مورخ ۱ مرداد ۱۴۰۱) در ادامه برگزاری طرح جامع رضوان (آموزش تفسیر کل قرآن کریم ) ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ ۚ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا؛ (ای) فرزندان کسانی که به کشتی نوحشان بردیم (و از هلاک نجاتشان دادیم، چنانکه) نوح بسیار بنده شکرگزاری بود (شما هم مانند او شاکر باشید تا نجات یابید). آیه سه سوره ✨اسراء✨ ❇️ موضوع آیه سوم مقام شکر ما بندگان باید شکرگزار باشیم. حضرت باریتعالی در قرآن در چندین جا می فرماید: « قلیل من عبادی الشکور» مردم اکثرشون تشکر نمی‌کنند، شکرگزار نیستند. 🌠مقام شکر مقامی بس بزرگ است و هر کس نمی تواند به این مقام برسد. مخصوصاً اگر  شکرعملی باشد.شاید شکر قولی را مردم لقلقه زبان هست بگویند ولی شکر عملی باید منبعش قلب باشد بعداً هم من زبان بله از ته دل و با معرفت باشد. ❇️❇️ انواع شکر 👈 زبانی، قلبی، عملی است. اصل کار شکر عملی است. ❇️❇️❇️کیفیت شکر👈من از نعمت های خدا نعمت زبان به من داد شکرت، خدایا نعمت چشم بهم دادی، شکرت. باید عادت کنید کلی از خدا تشکر نکنید کی به من یاد داد کلی از خدا تشکر نکنم؟ مثال👈 در دعای عرفه به من یاد داد خدایا نعمت سلامتی به من دادی کلی تشکر نکنیم باید با تمام جزئیات؛ نعمت چشم، دهان، دندان، زبان هر نعمتی در دهان و چشم و گوش و بینی و صورت و مو از همه این نعمتها؛ صدها نعمت در سر داریم، صدها نعمت در دست داریم، صدها نعمت در پا داریم، به خاطر همه و همه شکر کنیم. 👌👌نکته آیه: جمله «إِنَّهُ کَانَ عَبْدًا شَکُورًا» تعلیل برای جمله «ذُرِّیَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ» است؛ یعنی چون نوح عبد شکور خدا بود ودر عبودیت اخلاص داشت، خدای متعال هم به او پاداش داد و نسلش را حفظ کرد و سنت وی را که همان سنت هدایت و ارشاد و دعوت به توحید بود، برای همیشه در ذریه‌اش ماندگار ساخت و به ذریه او نعمت وحی، نبوت، رسالت، کتاب آسمانی و پیامبران اولوالعزم را عطا فرمود. بدون تردید هـمـه پيامبران بنده شكرگزار خدا بودند، ولى براى نوح(ع)، ويژگي‌هائى در احـاديـث وارد شـده كـه او را شـايـسـتـه ايـن تـوصيف نموده است، از جمله اينكه هر زمان كه لبـاس مـى‌پـوشـيـد، يـا آب مـى‌نـوشيد، يا غذایى مى‌خورد و يا نعمت ديگرى به او مى‌رسيد فوراً به ياد خدا مى‌افتاد و شكرگزارى مى‌كرد. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨ در حديثى از امام باقر و امام صادق (ع)مى‌خوانيم: نوح، هـمـه روز صـبـحگاهان و عصرگاهان اين دعا را مى‌خواند: خـداونـدا مـن ترا گواه مى‌گيرم كه هر نعمتى صبح و شام به من مى‌رسد، چه دينى و چـه دنـيـوى ، چـه مـعنوى و چه مادى، همه از سوى تو است، يگانه‌اى و شريكى ندارى ، حمد مخصوص تو است و شكر هم از آن تو، آنقدر شكرت مى‌گويم تا از من خشنود شوى و حتى بعد از خشنودى . سپس امام افزود شكر نوح اين گونه بود. ┄┄┅••🌑✻🌑┄┄┅•• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام ای دلیل محکم خنده‌ها! سلام ای دلیل محکم گریه‌ها! از قعر زمین به اوج افلاک، سلام؛ از من به حضور حضرت یار، سلام؛ ▪️یا فارس الحجاز ادرکنی ▫️اللهم عجل لولیک الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ بی تو هوای تازه ندارد دیار ما با ذکر و یاد توست، نفس تازه می‌کنیم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مجموعه کلیپ 🎙استاد مصطفی باقری ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارتباط فاطمیه و مهدویت (۶) 🔵 فاطمیه به تمام منتظران....... 🥀 یاد می دهد که وقتی دنیای مصیبت به تو روی می آورد و بین در و دیوار هستی،صدا بزنی یا مهدی... ‼️آری 🍀 مادر ما یاد می دهدکه برای دفاع از امام زمان خویش ، باید زخم بخوری ، باید پهلویت بشکند ☘ باید به حریم خانه ات بی احترامی کنند ، باید با تمام وجود، با شمشیر و بدون شمشیر به قیام برخیزی.. 🌿باید به جایی برسی که بگویی ، من را بزنید و امام زمانم را نزنید... 🌱 زهرای مرضیه، آن روز در کوچه ها برای دفاع از امام زمانش آسیب دید و آماج تازیانه های دشمن قرار گرفت و به آن زخم شهید شد.. 🌾 اما پیش خدای خویش شرمنده نیست که چرا مظلومیت امام زمان خود رادید و غافل بود 🎋 فاطمیه یعنی تمام دین، و ثمره ی عبادت ها و معرفت ها باید به نصرت حجت خدا منتهی شود. 🍃 امروز ، من و تو و همه انسانهایی که منتظر امام زمان خویش هستند ، باید از فاطمه (سلام الله علیها ) یاد بگیریم که چطور از امام زمان خویش دفاع کنیم و چطور خود را سپر کنیم تا تیر دشمنان به او نخورد. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♠️ راه های افزون سازی معرفت به امام زمان(عج) 🔹 علّامه مصباح رحمه الله : 🌕 ازدیاد معرفت ما به امام زمانمان به دو شرط وابسته است: 1⃣ ادلّۀ حقانیت و مقام های والای آن امام معصوم(ع) را بررسی کنیم. 2⃣ دلمان را برای پذیرش معرفت بیش تر حضرت آماده سازیم. 🌿برای معرفت روز افزون به امام زمان(عج) هم باید ادلّۀ روشنی یافت و هم دل را پاک و باصفا کرد. هرقدر دل صفایش بیش تر باشد ادلّۀ محکم نیز بیش تر می شود و آن وقت است که ایمان، قوی تر، معرفت بیش تر و عشق نیز افزون تر می شود؛ البته عشقی ماندگار است که اصالت داشته باشد نه این که هوسی باشد و در وضعی خاص در انسان ظهور یابد و بعد نیز خاموش و فراموش شود. 🔻تابش نور حضرت همیشگی و دائم است. مهم آن است که ما دلهایمان را آماده کنیم و از آن زنگار برگیریم تا نور حضرت بر دلهایمان بتابد و فیض دائم او بر ما ببارد. علت بیان این مقدمه این است که هیچ کدام از ما نباید گمان کنیم معرفتی که به وجود مقدس ولیّ عصر(عج) داریم کافی و وافی است. ما باید خیلی بیش تر از اینها کار کنیم تا معرفتمان به حضرت کامل شود. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* 🏴 🏴 🏴 ┄┄┅••●✻●••┅┄┄ 🥀بزرگنمایی بیجا و حق کُشی ریشه در چه عواملی دارد؟ 4ـ سستی ایمان افرادی که ادعای دینداری می کنند، هرگاه منافع خود را در خطر ببینند، از حق کُشی و انکار حقایق ابایی ندارند، نظیر مردم کوفه در واقعه کربلا که تا شرایط را به ظاهر، علیه امام حسین علیه السلام دیدند، فضایل حقیقی اش از جمله اوصاف پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ایشان و هدف مقدسش را انکار کردند و آن حضرت را به حب ریاست متهم کردند. امام حسین علیه السلام می فرماید:« النَّاسُ‏ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ؛مردم بردگان دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان است تا جایی از آن حمایت می کنند که وسایل زندگی را به سویشان سرازیر کند ولی آنگاه که در بوته آزمایش قرار گیرند، دین داران اندک خواهند بود».)بحار الانوار،ج44،ص383) 5ـ مستور بودن عیوب روی آوردن بخت و اقبال و امکانات مادی، شرایطی ایجاد می کند که عیوب ـ گرچه ظاهری و موقتی ـ از دیده ها پوشیده می شود و مردم شخص را در جایگاهی والاتر از ارزش حقیقی اش می نگرند. مرحوم مغنیه در شرح خود آورده «لازم نیست حتماً فضایل دیگران به شخص نسبت داده شود؛ همین که به کسی بیشتر از توان و استعدادش بها داده شود، مصداق این حکمت شریف است».( در سایه سار نهج البلاغه، محمد جواد مغنیه، ج حکمت ها، ص25) 6ـ قهرمان سازی یکی ازصفاتی که در بسیاری از افراد به طور طبیعی دیده می شود قهرمان سازی است؛ سعی دارند کسانی را به عنوان قهرمان در فنون و علوم و مسائل مختلف به جهان عرضه کنند و همین امر سبب می شود که محاسن دیگران را به حساب آنان بگذارند.( پیام امام، مکارم شیرازی، ج12، ص82) نکات: اوضاع دنیا قابل پیش بینی نیست و هر روز به کام کسی است؛ نباید فریب خورد یا غافل گیر شد. انسان عاقل، نه از روی آوردن دنیا خوشحال می شود و نه از روی گرانی آن غمگین می شود. « لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ؛ تا بر آنچه از دست دادید، تأسف نخورید و به آنچه به شما داده شد، (سرمستانه) شادمانى نکنید». ( حدید، 23) ملاک ارزش، تقوا است نه مادیات و امکانات دنیوی «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏». (حجرات، 13) ملاکِ سنجش، ارزش و داوری باید بر اساس حقیقت و انصاف باشد. غلو و بزرگنمایی های بی اساس دیگران نباید موجب غرور و غفلت آدمی شود، نیز بدگویی و تحقیرشان نباید موجب دلسردی و عقب نشینی شود. ┄┄┅••●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری از تمام یابخشی ازپیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin