eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
977 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••༻﷽༺••• ⏪ أنا الَّذی أمهَلتَنی فما ارْعَوَیْتُ؛ خدایا من آن کسی هستم که مدام به من مهلت دادی، هیچ وقت برنگشتم و به خود نیامدم. 💥درمورد مهلت دادن و اتمام حجت به انسان، خداوند در سوره فاطر می‌فرماید: آيا ما به شما چندان عمر نداديم كه در آن هر كس كه بناى تذكّر دارد متذكّر شود و (عبرت گيرد؟ )... ⏪وَ سَتَرتَ عَلَیَّ فَما اسْتَحْیَیْتُ؛ گناهان مرا پوشاندی ولی من شرم نکردم و باز معصیت را تکرار کردم. 👈 «تو پرده پوشی کردی، باز من حیا نکردم»! ⏪ وَ عَمِلتُ بالمَعاصی فَتَعَدَّیتُ؛ من معصیت کردم و از حد گذراندم (تجاوز کردم) و کار من انتها نداشت. 👈 «نفس در ذهنم اوهام و نقشه های باطل را به صورت حق جلوه داد، تاجایی که سر حدّی نداشت و من همچنان تعدّی کردم.» ⏪ و أسقَطتَنی مِن عَینِکَ فَما بالَیتُ؛ تو مرا از چشم رحمت خود انداختی به واسطه این معاصی، حس میکردم که حال کدورت و تاریکی درمن پیدا می‌شود؛ و این یعنی از چشم تو دور شدن و باید متوجه شوم و زود برگردم . ◀️ کدورت نشانه ای بود که تو مرا از نظر رحمت خود دور کرده‌ای، من باید تدارک می‌کردم اماجبران نکردم و گذاشتم این کدورت ماند؛ و باز معصیت کردم، کدورت زیادتر شد! اصلا باک نداشتم که از نظر تو افتادم و به من توجه نداری❗️ 🌱 امام حسین علیه السلام فرمودند: گریستن چشمها و ترس دلها از رحمت خداست. 🌱 بنا بر روایات: خشکیدن اشک به خاطر «قساوت دل» است و «قساوت دل» به خاطر گناهان بسیار است . 👈 گناهان زیاد حس و حال دعا وشوق مناجات و لذّت عبادت را از انسان می‌گیرد. 👈 برعکس، کسی که خدا را بشناسد به رحمت او امیدوار است و از عقوبتش بیمناک و از حالت «خشیت» برخوردار می‌شود. در این صورت حس دعا و تضرّع و... به درگاه خدا پیدا می‌کند. ↩️ معنای حلم و ستر پروردگار و تمثیلی لطیف درباره آن👇 ⏪ فَبِحِلْمِكَ اَمْهَلَتْني وَ بِسِتْرِكَ سَتَرْتَنی؛ خدایا من گناه را از حّد گذراندم، رعایت نکردم، حقت را محتَرم نشمردم، از خدایی که باید حیا داشته باشم شرم نکردم، تو پرده پوشی کردی. 👈 این پرده پوشی تو و پرده دری من تا جایی رسید که بردباری و حلمت بر من بسیار زیاد شد و دوران مهلتی که به من دادی طولانی شد ولی من پرده‌ای را که روی گناهانم انداختی مدام کنار زدم. 👈 مانند مادری که از خواب خود می‌گذرد و روی فرزندش را مدام می‌پوشاند و فرزند پوشش خود کنار می زند. ✍حلمدوام حلم خداوند در عالم دنیا و عالم بعد از مرگ چگونه است؟ ◀️ دوام حلم پروردگار در برابر گناهان تا رسیدن عبد به فعلیّت محض است. عالم بعداز مرگ دیگر عالَم استعداد نیست! بعد از مرگ انسان هر فعلی که انجام داده دیگرتغیر نمی‌کند. 👈 درصورتی که عالم دنیا، عالم استعداد و جای برگشت است. لذا انسان تاقبل از سکرات موت می‌تواند توبه کند و اعمال نیک را جایگزین کند. پس نه سعید می‌تواند در سعادت خود مغرور باشد، و نه شقی می‌تواند از رحمت خدا مأیوس باشد و بزرگترین گناه، یأس از رحمت خداست. ⏪حتّی کَأنَّکَ أغفَلتَنی؛ پرده پوشی ات به جایی رسید که گویی تو دیگر از من غفلت داشتی. 👈 اینقدرمهلت دادی و اینقدر بردباری و حلم داشتی بر ما که توهم کردیم بر اینکه اگر خدا متوجّه ما بود گوشمالی می‌داد. ⏪و مِن عُقُوباتِ المَعاصِی جَنَّبتَنی؛ و از عقوباتی که بناست در اثر نافرمانی تو به ما برسد، ما را برکنار کردی. 👈 معصیت انجام دادیم و ما را عقوبت نکردی. ⏪ حَتّی کَأنّکَ استَحییتنِی؛ کار من به جایی رسید مثل اینکه تو از من حیا کردی! درصورتی که ماباید از تو حیا کنیم. 👈 مطلب به عکس شد! حلم تو آنقدر واسع بود که مستلزم عقوبت بودیم ولی عقوبت نکردی ❗️ 👈 پروردگارا! عصیان من از روی غلبه هوا و تسویل نفس است نه استکبار. ادامه دارد... ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺••• ⏪إلهی لم أعْصِکَ حینَ عَصَیتُکَ و أنا بِرُبوبیَّتکَ جاحِدٌ؛ خدایا، نافرمانی ات نکردم، آنگاه که نافرمانی کردم چنان که منکر پروردگاری ات باشم❗️ 👈 خدایا! این معاصی که ما کردیم از روی تجرّی و دشمنی و...با تو نبوده است؛ خیلی عجیب است که انسان پروردگار خود را بعد از درک، انکار و با او مخالفت کند. 👈 چون دیدیم رحیمی و زود عقوبت نمی‌کنی و مهلت می‌دهی، لذا این ما را در معصیت استمرار داد نه اینکه بگوییم اصلًا خدا و ربّی نداریم. ⏪ولا بِأمرِکَ مُستَخِفٌّ؛ و من امر تو را هم سبک نشمردم. 👈اینطور نبوده که امر کرده باشی گناه نکنید و ما سبک شمرده باشیم و گناه کرده باشیم؛ نه! امر تو را هم سبک نشمردیم، ولی چون تو را می‌شناختیم که چقدر مهربانی گناه کردیم. ⏪ولالِعُقوبَتِکَ مُتَعَرِّضٌ؛ و من خودم رامتعرّض عقوبت تو نکردم. 👈 اینطور هم نبوده که بگوییم پس حالاکه گناه کردیم اینقدر ادامه دهیم تا خود را در معرض عقوبت خداوند قرار دهیم و ببینیم خداوند ما را چه قِسم عقوبت می‌کند؟! 🔸 ما از عهده عقوبت تو برنمی‌آییم! کجاطاقت عقوبت داریم! پس گناهان ما از این جنبه نبود. ⏪ و لا لِوَعیدِکَ مُتَهاوِنٌ؛ و نه اینکه تهدیدت را ناچیز شمارم. خدایا گناه کردنم از روی بی توجهی و ناچیز شمردن تهدیدهای تو به بردن به جهنم و ....نبوده است؛ یعنی من به تهدیدات تو و جهنم و عذاب اعتقاد دارم. ❓پس چرا گناه کردم؟👇 ⏪لکن خَطِیئَةٌعَرَضَت؛ خطائی عارض شد. «وَ سَوَّلَت لِی نَفسی؛ نفس من هم تسویل کرد». یعنی به هرصورتی زینتش داد. ◀️ نفس مسوله 👈 غیر از نفس اماره است. انسان، نفس امارّه را مى شناسد و با این که به معصیت بودن عملی، علم دارد مرتکب مى شود بعد یا توبه مى کند یا در فکر توبه است. 👈 اما انسان نفس مسولّه را نمى‌شناسد. 🔸 نفس مسولّه 👈 انسان را اغوا مى کند 👈 زشتى‌ها را خوب جلوه می‌دهد. 👈 تمام خصوصیات روانی و راههای به دام انداختن هرکس را می‌داند 👈 روان شناس ماهرى است بنابراین چیزی که ظاهرش همان است که ما می پسندیم رنگ و لعاب دین به آن می دهد و همه سمومات را پشت آن لعاب دینی پنهان می‌کند و به صورت یک تابلوی زیبا در می‌آورد. ◀️ کار برادران حضرت یوسف نمونه بارز این نفس است👇 «بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْرًا»(یوسف، ۱۸) ⏪ وَ غَلَبَنِی هَوایَ؛ وَ أعانَنِی علیها شِقوَتی؛ هوای نفس بر من غلبه پیدا کرد و آن شقاءِ ذاتی من هم کمک کرد. 👈 چون اگر آن ذات، پاک بود هیچوقت ما را دعوت به گناه نمی‌کرد. لیکن فقط ذات پروردگار پاک است و همه موجودات دیگر در ذاتشان آن تاریکی و شقاء هست. ⏪ و غَرَّنی سَترُکَ المُرخی عَلَیّ؛ و علاوه بر آن،(نفسم) مرا فریفت و گول زد این پرده‌ای که تو همیشه انداختی روی گناهان و هیچوقت بالا نمیزنی. 👈 تابه حال خداوند عَلیّ أعلی پرده گناه کسی را پاره نکرده و بواطن راظاهرنکرده !! آخردر ذهن های ما بواطنی است که غیر از خدا کسی خبر ندارد. هر کسی در ذهنش آرزوهایی دارد یا میل به معصیت و.... دارد. اگرخداوند أعلی این افکار را ظاهر کند چه میشود؟! امّا اینها را مخفی کرده است، کسی که از کسی خبر ندارد. ✍ مرحوم آقای انصاری ـ رحمة اللَه علیه ـ می‌فرمود: دو نفر پهلوی همدیگر نشسته اند، یکی در عرش است، یکی هم هفتاد طبقه زیر زمین ! این از او خبر ندارد که چه خبر است؟ ⏪ فَقَد عَصَیتُکَ وَ خالَفتُکَ بِجُهدی؛ من با تمام تلاش و توانم گناه کردم و مخالفت کردم. ⏪ فَالآنَ مِن عَذابِکَ مَن یَستَنقِذُنی؟! الان از عذاب تو کیست که مرا رهایی بدهد،دست مرا بگیرد؟ 👈 حالا که دارم اقرار می‌کنم گناهانی که کردم بر اساس تجرّی با تو نبوده و از روی غفلت بوده و این جهات غفلت هم ممکن است«خَطیئَةٌعَرَضَت». 🔸 بنده زود باید برگردد و معطّل نشود و یأس هم در او پیدا نشود. بایستی زود از آن خطیئه ای که بجا آورده است برگردد! و توبه کند. ⏪ التّائبُ مِنَ الذَّنبِ کَمَن لا ذَنبَ له؛ کسی که از گناه توبه کرده است، مثل اینکه گناه نکرده است!خود خدا می‌آید به شما می‌گوید که: من صفحه ذهن را پاک می‌کنم، مثل اینکه اصلا شما هیچ گناه نکرده اید! وقتی خود خدا بیاید بگوید، ما حرفی داریم؟ ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا مَن یَقبَلُ عُذرَ التّائِبین ای آنکه قبول می‌کند عذرِ توبه کنندگان را خواستم بگم خدایا ماهم با یه اشتباه یه جا انداختن یه واجب با یه غفلت حتی اندازه یه نقطه... ممکنه تمام کارهای خوبمون از بین بره.. ممکنه خراب کنیم خدایا به حق این ماه عزیز مارا دور ننداز یا کریم الصفح😭 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✋ اے قیام ڪنندهٔ بـہ حق جہــاڹ انتظار قدومت را می کشد چشمماڹ را بہ دیده وصاڸ روشڹ ڪڹ اے روشڹ تر از هر روشنایی 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز بیست و ششم ماه رمضان 🔹 اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین. 🔺 خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول وعیب مرا در آن پوشیده اى شنواترین شنوایان. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌕 فضیلت و ثواب روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم : 🌺 روز بیست و ششم، خداوند به شما نظر رحمت مى افکند و همه گناهانتان را به جز خون‌هایى که به ناحق ریخته و اموالى که به ناروا تصرف کرده اید، مى آمرزد و خانه شما را هر روز هفتاد بار از غیبت و دروغ و تهمت پاک مى گرداند. 📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعضی آیات مهدویت در جزء ۲۶ 1️⃣ محمد: 4و18 👈🏻 اوضاع جهان پس از ظهور 2️⃣ فتح: 25 👈🏻 علت غیبت 3️⃣ فتح: 28 👈🏻 حکومت واحد جهانی اسلام 4️⃣ ق: 41و42 👈🏻 ندای آسمانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 هر روز یک آیه راجع به امام عصر(عج) 🔵 جزء بیست و ششم 🌕 پاداش راه یافتگان به ساحت حضرت مهدی ارواحنا فداه @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 قسمت ۲۶ وظایف منتظران 🔵 خدمت و یاری به امام عصر(عج) 🎙️ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 جزء بیست و ششم 🌹 🌹 🎙 استاد معتز آقایی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁 چقدر جفاکاری اگر قلبت از این حرفها تکان نمیخورد 🔵 صاحب مکیال المکارم می گوید : 🔹خدا در قرآن فرموده: هَلْ جَزاء الْاِحْسانِ اِلّا الإحْسانُ فَبِأیِّ آلاء رَبِّکُما تُکَذِّبانِ آیا پاسخ خوبی غیر از خوبی است؟! 🔸ای کسی که از جبران خوبی های مولایت صاحب الزمان عاجز هستی، آیا نمی‌توانی ساعتی از ساعات شبانه روزت را که بی اختیار می‌گذرد به دعا برای او اختصاص دهی؟ همان مولایی که به هر شکلی به تو خوبی کرده و زبان از شمارش و توصیف خوبی های او ناتوان است؟ همين عمر و زندگانی تو که با آن به اهدافت می‌رسی فقط یک نعمت از نعمت هایی است که خدا به یمن وجود امام زمان روزی‌ات کرده... 🔺 چقدر جفاکاری! پس چقدر جفاکاری اگر قلبت از این حرفها تکان نمی‌خورد و زبانت به دعا برای مولایت باز نمی‌شود... 📚 مکیال المکارم جلد ۱ صفحه ۴۹۴ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌺••༻﷽༺••🍃🌺 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• 💫روز یکشنبه مصادف با ۲۵ ماه مبارک رمضان حجة الاسلام دکتر محمودی در مؤسسه نورالیقین به ایراد سخنرانی پرداختند با محوریت قرآن ومهدویت از دیدگاه رسانه ایشان در ابتدا یک مقدمه ای از مبحث مهدویت ارائه دادند وبعد با مرور جملات «فرانسیس فوکویاما» فیلسوف آمریکایی در مورد تحلیل شیعه سخنان خودشان را ادامه دادند وفرمودند درسال 198‪6 میلادی در زمان جنگ تحمیلی در عملیات «فاو» وقتی دشمن در حال شکست بود در همان ایام جلسه ای در اورشلیم تحت عنوان تحلیل شیعه برگزار شد که فرانسیس فوکویاما در این جلسه به تحلیل مباحث مربوط به شیعه پرداخت و در این راستاد راهبردهایی مطرح کرد و چنین عنوان کرد که شیعیان دو بال اصلی دارند و به دلیل وجود این دوبال کسی نمی تواند با آنها مقابله کند و نفوذ جدی در آنها داشته باشد: 👈۱- شهادت طلبی و اینکه معتقدند حتی اگر کشته شوند باز آنها پیروز میدان هستند. 👈۲-انتظار، که بر مبنای آن شیعه امید به وعده الهی و امید به آینده و بهبودی اوضاع دارد. و ایمان دارد که جهان در آینده از آن ایشان است برای همین در بدترین شرایط اقتصادی و سیاسی به بهبودی اوضاع امید دارند و رو به جلو حرکت می کنند. 👈ایشان اشاره کردند که در سالهای اخیر کشورمان با مشکلات متعدد اقتصادی سیاسی و فرهنگی مواجه بوده و این جمله حضرت آقا را یاد آوری کردند: «نباید نا امید شد وهر مشکلی راه کار دارد» و ریشه سخنان حضرت آقا را در قضیه انتظار دانستند. 👈دکتر محمودی درجهت مقایسه زندگی غربی وزندگی که مبتنی بر باورهای دینی هست اظهار داشتند: 🌠زندگی غربی بر پایه دنیا طلبی و منفعت طلبی استوار است و هویت آنها در دنیا خلاصه شده و مرگ را مساوی با عدم می دانند و این امریست ناامید کننده 🌠🌠اما یک الگوی زیستی دینی هم منافع دنیوی و هم آخروی را در بردارد و امیدوار به آینده است. 👈 نظریه اریکسون روانشناس معروف اینست که : مهمترین عامل ایجاد امید اعتقاد به خدا و تدبیر او در زندگی است چون در این صورت زندگی انسان عبث وبیهوده نخواهد بود. 👈مهم نیست که چقدر در زندگی رفاه داشته باشی وچقدر از نظر اقتصادی رو به راه باشی یا نه! مهم اینست در هر صورت امید داشته باشی. بعضی از کشورها مثل کره جنوبی و فنلاند با رتبه بالای رفاه اقتصادی رادر جهان دارند چرا آمار خودکشی بالایی دارند؟ ولی در کشورهای مذهبی مثل کشورمان اینقدر آمار خود کشی پایین هست،و این به خاطر امید به آینده هست اینجاست که مهدویت اهمیت پیدا می کند. 👈جوانان را باید متوجه نقش دین در سلامت وامنیت جامعه وجایگاه مهدویت کرد. 🌠مسئله مهدو یت در شیعه وسنّی اجماعی است. ❇️❇️در قرآن کریم حدود ۷۲ آیه به صورت مستقیم وغیر مستقیم به مهدویت 👈 در سه دسته اصلی اشاره دارد : ✅آیاتی که مضمون اصلی آنها به کامل شدن نعمتهای خدا ونور وهدایت الهی دارد.« اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» ۸/صف ✅۲- ایاتی که در مورد عاقبت خوش دنیا صحبت می کند: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» ۱۰۵/زبور ✅۳-آیاتی که در آنها به امام زمان و یارانشان اشاره شده است:  «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ و» ۲۸/فتح خداوند متعال در۷۲ آیه قرآن برای زندگی فردی و اجتماعی برنامه ریزی کرده هرچقدر می توانی تلاش کن وحرکت کن حتی یک قدم برای اصلاح فردی و اجتماعی و این تفکر غلط انجمن حجتیه را ازاذهان خود بیرون کنید که جامعه باید سراتاسر پر از فساد شود تا مهدی (ع) ظهور کند 👈مهدویت در روایات : روایتی از امام محمد باقر (ع) که می فرماید: ✨💫امام باقر (ع) اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها؛ منظور از مردن زمین کفر اهل آن است، کافر مرده است. خداوند او را به‌ وسیله‌ی قائم زنده می‌کند در روی زمین عدالت برقرارمی‌کند؛ زمین زنده می‌شود و اهل زمین نیز پس از کفر زنده می‌شوند. 👈‌در مورد هیچ موضوعی مثل مهدویت روایات فراوان نداریم: از جمله 👌۱- روایاتی که ظهور حضرت مهدی (ع) را بشارت می دهد .(۶۷۵ مورد) 👌۲- روایاتی که نشان می دهد مهدی (ع) از اهل بیت پیامبر (ص) است .(۳۸۹ مورد) 👌۳ روایاتی که آن امام را از فرزندان علی (ع) معرفی می کند . ۲۱۴ مورد...... 👇👇👇 ادامه دارد... موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌺🍃•••༻﷽༺••• 🍃🌺 ••• ✾~🍃🌸🍃~✾••• 💫 حجه الاسلام والمسلمین دکتر محمودی در ادامه مباحث مهدویت اظهار داشتند که جامعه ای که باور به مهدویت داشته باشد با حوادث گوناگون دچار لغزش نشده و افراد با مواجهه با مشکلات افسرده نمی شوند. ایشان در پاسخ به اینکه چرا صهیونیستها و لابی یهود بزرگترین دشمن مهدویت هستند؟ فرمودند به خاطر برتری طلبی که آنها دارند و اعتقاد دارند که حکومت جهانی از آن یهودیان است و به این باورند که غیر یهود حیوانی بیش نیست و در مقابل شیعیان هم ایمان دارند که صالحان وارثان زمینند و حکومت جهانی از آن مهدی موعود (ع) است. صهیونیستها همواره با روشهای گوناگون مهدویت را مورد هجمه و هدف قرار می دهند: 👈از جمله با سه رکن اصلی : ✅۱-تصویر سازی در ناخودآگاه تولیدات سینمایی ✅۲- روایت سازی انحرافی نسبت به ظهور امام زمان عج و ارائه آن به فرزندان ما ✅۳-ایجاد شبهات در حوزه مهدویت در بستر رسانه ✅۴-استفاده ازروش تبلیغات گوناگون ونظریات رسانه ای در شرایط مختلف زمانی و مکانی، 👈 از جمله: ⬅️۱-نظریه دستور کارسازی «برنارد کوهن» اینکه در فضای رسانه ای نمی توانی به مردم بگویی چگونه فکر کنند و شیوه تفکرات مخاطب را نمی توانی عوض کنی، اما میتوانی موضوعی برای فکرکردن به مخاطب ارائه دهی و بگویی به چه چیزی فکر کند و در این زمینه موفق میشوی. 👈تصور جهاد تبیین دفاعی نیست بلکه انتخاب و ارائه موضوع برای تفکر هست. منتظر نباشیم دشمن ایجاد شبهه کند و ما تنها جواب بدهیم. تنها راه دفاع در رسانه حمله است باید مبانی دشمن را مورد حمله قرار دهی و تخریب کنی. ⬅️۲- نظریه درگیری پایین : هربرت کروگمان استدلال می کند که پیام های تلویزیون به جای اینکه در نیمکره چپ مغز پردازش شوند، در نیمکره راست پردازش می شوند .برای تبلیغات اگر از نیمکره راست استفاده کرده و استدلالی بیان کنیم مخاطب ممکن است مقاومت کرده نپذیرد ولی اگر از نیمکره راست و با استفاده از احساسات تبلیغ شود طرف بدون مقاومت قبول می کند . در تبلیغات به جنبه احساسی آن هم باید توجه شود چرا جریان محرم و صفر تداوم دارد چون هم به تبیین جنبه های استدلالی دین و هم به جنبه احساسی آن روضه و ذکر مصیبت پرداخته شده است. ⬅️۳- نظریه مارپیچ سکوت رسانه ها می‌توانند به مخاطبان تلقین کنند نظر و تفکر شما در اقلیت است و از همین طریق آنها را وادار به سکوت کنند؛ این همان نظریه «مارپیچ سکوت» است که سال‌هاست توسط رسانه ها در جوامع از جمله در کشورمان اعمال می‌شود. طراحان جنگ نرم و رسانه‌ها با تکیه بر قدرت و تاثیرگذاری که بر ادراک و شناخت مردم و از فضای فکری جامعه دارند؛ القای این حس در مخاطب که شما در اقلیت هستید و امکان مقابله با اکثریت را ندارید، آنها را وادار به سکوت می‌کند. اگر مردم ناخود آگاه بفهمند حرکتی غالب است همراهی می کنند مثل جریان اغتشاشات اخیر که رسانه ها از این روش استفاده میکردند و سعی میکردند مخالفان را اکثریت جلوه دهند. 👈 به عنوان مثال دیگر : وقتی دشمن به خانه حضرت زهرا س حمله کرد و در را آتش زدند مردم سکوت کردند و گفتند به دختر پیامبر رحم نکردند به ما هم رحم نمی کنند. یا در جریان غدیر سکوت کردند و ماجرا را عوض کردند و طور دیگری جلوه دادند همچنین در واقعه کربلا سکوت کردند. روش مارپیچ سکوت مهم است و دشمنان با این روش مهدویت را هدف قرار داده اند. 👈 راه مقابه با آنها : ✅۱-اعتقاد قلبی و ایمان راسخ به مهدویت ✅۲-معرفت به مبانی وجود حضرت و ضرورت وجود ایشان، معرفی ایشان به دیگران مثل شیخ احمد کافی که عاشق امام زمان (ع)بود. ✅۳-ایجاد امید در جامعه وقتی امید در انسان زنده شود در تمامی حوزه های فردی و اجتماعی حرکت می کند و در راستای خودسازی وجامعه سازی و این چرخه مدام جریان خواهد داشت. 💫 دکتر محمودی در انتهای سخنان خود فرمودند: غیبت یک مشکل عادی نیست و علت اصلی آن عدم فهم ولایت و نیاز به ولیّ است، مردم باید نیاز به امام را درک کنند دعای شریف ندبه همین نیازها را یاد آوری می کند. راه را به درستی به مردم نشان داده شود و نیاز به منجی را برای مردم تبیین کنیم. در فضای غیبت امام عج ولایت پذیری را در سایه اطاعت از ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری دام ظله تمرین کنیم و وقتی خداوند ببیند مردم این نیاز را درک کردند اجازه ظهور آقا را می دهد. سعی کنیم روزانه ده دقیقه برای امام زمان کار کنیم، حضرت مهدی عج را به فرزندان خود بشناسانیم و برای تدام حرکت شیعه در مسیر مهدویت حواسها به دسیسه های بیگانگان باشد و با تمام وجود عاشق امام زمان(علیه السلام) باشیم. ••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin