eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ شن‌ها مامور خدا بودند ✴️امام خمینی (ره) پس از این واقعه فرمودند: «چه کسی هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست». @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۶۸ سوره بقره 👈قالُوا ادْعُ لَنا رَبَّكَ يُبَيِّنْ لَنا ما هِيَ قالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ لا فارِضٌ وَ لا بِكْرٌ عَوانٌ بَيْنَ ذلِكَ فَافْعَلُوا ما تُؤْمَرُونَ. گفتند: «از پروردگارت بخواه كه براى ما روشن كند اين گاو چگونه گاوى بايد باشد»؟ گفت: او مى‌فرمايد: «گاوى كه نه پير و از كارافتاده باشد، و نه بكر و جوان؛ بلكه ميان اين دو باشد. آنچه به شما دستور داده‌شده، [هر‌چه زودتر] انجام‌ دهيد». قالُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ادْعُ: فعل امر، مبنی بر حذف حرف علّه. ضمیر مستتر «انت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لَ: حرف جرّ، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. نا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ لَنا: جار و مجرور، متعلّق به «ادع» رَبَّ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری كَ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه يُبَيِّنْ: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل لَنا: جار و مجرور متعلّق به «یُبَیِّن» ما: اسم استفهام، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا هِيَ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، خبر قالَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل إِنَّ: حرف مشبهه بالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «انَّ» يَقُولُ: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل. این جمله فعلیه خبر برای «انَّ» و محلا مرفوع است. إِنَّ: حرف تاکید، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. ها: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «انَّ» بَقَرَةٌ: خبر «اِنَّ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری لا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. فارِضٌ: نعت برای «بقره»، مرفوع به تبعیت، علامت رفع ضمه ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لا بِكْرٌ: نعت دوم «بقره» و مرفوع بنابر تبعیت، علامت رفع ضمه ظاهری عَوانٌ: نعت سوم «بقره» و مرفوع بنابر تبعیت، علامت رفع ضمه ظاهری بَيْنَ: مفعول فیه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری و متعلق به «عوان» ذلِكَ: اسم اشاره، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه فَ: فاء فصیحه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. افْعَلُوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ما: اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، مفعول به تُومرُون: فعل مضارع و مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع ، نائب فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: مجزوم بالطّلب جزم در لغت به معنای بریدن و قطع کردن و در اصطلاح به این معنا که آخر فعل مضارع را جزم می دهد که اگر فعل، سالم باشد حرکت آخرش ساکن می شود و اگر معتل باشد حرف عله حذف می شود. 📌فعل مضارع در مواقع زیر مجزوم می شود: 🔹️۱- هر گاه یکی از حروف جزم بر سر آن بیاید که این حروف یک فعل را جزم می دهند که عبارتند از: «لَم- لَمّا - لام امر- لاء نهی» 🍃مثاللَم یَذهَب»: فعل مضارع مجزوم است و از لحاظ معنا آن را به ماضی ساده منفی تبدیل می کند: نرفت 🍃مثال:«لَمّا یَکتُب»: فعل مضارع مجزوم است و ازلحاظ معنا آن را به ماضی نقلی منفی تبدیل می کند: هنوز ننوشته است. 🍃مثالوَلتَکُن مِنکُم اُمَّةً یَدعونَ اِلی الخَیر»: «لتکن»: فعل مضارع مجزوم است که معنای امر می دهد. باید عده ای از مردم، دیگران را به کارهای خیر دعوت کنند. 🍃مثال:«وَ لا تُطِع مَن اَغفَلنا قلبَهُ عَن ذِکرِنا»: «لا تُطِع» فعل مضارع مجزوم است چون بعد از لاء نهی قرار گرفته است. و از کسانی که قلبشان را از یادمان غافل کردیم اطاعت نکن 🔹️۲-هر گاه یکی از ادات زیر بر آن در آید که این ادات جزم، دو فعل را جزم می دهند که عبارتند از: «اِن-اِذما-مَن-ما-مَهما-مَتی-اَیّانَ-اَنّی-حَیثُما-اَینَما-اَیُّ-کَیفَما» 🍃مثال:«اینَما تَکونوا یُدرِککُمُ المَوتَ» که دو فعل مضارع «تکونوا و یُدرِک» به خاطر اینما مجزوم شده است. 🔹️۳- هر گاه جمله مقدم طلبی باشد «امر و نهی و استفهام و عرض و تحضیض و تمنی و ترجّی» و فعل مضارع مسببی بعد از آن مجرد از فاء سببیه باشد و قصد جزا از آن شود در این صورت فعل مضارع به جهت جمله طلبی مقدم مجزوم خواهد بود. 🍃مثال:«قُل تَعالَوا اَتلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُم عَلَیکُم که جمله «اتلُ»چون جواب طلب «امر » بوده مجزوم شده است و علامت جزم آن هم حذف حرف عله بوده است چون در اصل اَتلُو بوده است. ✅تبصره: هر گاه جمله مضارع جزای طلب نباشد دیگر مجزوم نخواهد بود بلکه به اعتبار اینکه این جمله استینافیه است رفع آن، واجب یا محلا منصوب، حال یا در محل نعت خواهد بود. 🍃مثالخُذ مِن اَموالِهِم صَدَقةً تُطَهِّرُهُم» در این صورت جایز است که فعل «تُطَهِّرُهُم» بنا بر اینکه جواب امر است، مجزوم و یا بنابراینکه جمله مستانفه یا نعت و یا حال از فاعل «خُذ» است، مرفوع شود. ✅✅✅✅✅ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• نتیجه :در آیه ۶۸ از سوره بقره نیز فعل «یُبَیِّن» مجزوم شده چون جواب طلب«امر» واقع شده است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم_الله_الرحمن_الرحیم ✨آغــاز مےڪنیم دفتر امروز را با نام خــدا ✨خدایی ڪه داننده رازهاست 🌸نخستین سرآغاز هاست 🍃بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🍃     💐 الهـی بـه امیـد تــو 💐 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌼🍃سلام برگل نرگس🌼🍃 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ اللّٰهِ الَّذِي لَايُؤْتىٰ إِلّا مِنْهُ سلام بر تو ای درگاه خدا که آمده نشود جز از آن 📚فرازی از زیارت سرداب مقدس 🌼🍃سلام امام زمانم🌼🍃 سلام بر امامی که راهش تنها راه رسیدن به خداوند است و جز راه او همه ی راه ها گمراه کننده است. سلام_امام_زمانم ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅اندوهگین بودنِ مومن در فراق امام" ✍این اندوه از نشانه های دوستی و علاقه به حضرت است. دلیلِ اینکه این کار از نشانه های اهل ایمان است، روایات بسیاری است که از امامان رسیده. روایاتی که بیان داشته اند از نشانه های یک فرد شیعه آن است که در اندوه امامان ناراحت باشد و تردیدی نیست غیبت مولایمان و غم هایی که بر ایشان وارد می‌شود، از بزرگترین علل اندوه امامان است. امام صادق فرمودند: شخصِ اندوهگین به خاطر ما (اهل بیت) که غم و اندوهش برای ظلمی باشد که بر ما وارد شده، نفس کشیدنش، تسبیح گویی است و ناراحتی اش برای ما، عبادت است. 📚 مکیال المکارم؛ اصول کافی ج۲ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سفیان ثوری می گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: یا بن رسول الله مرا نصیحت کن، حضرت ابتدا چهار نصیحت سپس به تقاضای بیشتر وی حضرت تعداد پنج نصیحت دیگر فرمود: روی هم نه نصیحت شد، آنها عبارتند از: ۱-👈 دروغگو؛ جوانمردی ندارد. ۲-👈 پادشاه؛ رفیق ندارد (ریاست رفاقت نمی شناسد). ۳-👈 حسود؛ آسایش نبیند. ۴-👈 بد اخلاق؛ مجد و بزرگی نیابد. ۵-👈 به خدا اعتماد کن؛ که ایمان همین است؛ ۶-👈 به آنچه که خدا داد راضی باش؛ که بی نیازی همین است. ۷-👈 با همسایگان خوش رفتاری کن؛ تا مسلمان باشی. ۸-👈 با بی دین رفقات نکن؛ که فسق و فجورش را به تو می آموزد. ۹-👈 با مردم خدا ترس مشورت کن. 📚 خصال، ج۱، ص۱۶۹ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃هرصبح با یک حدیث زیبا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═• ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 🌸💫گسست پیوند دوستی چه عواقب ناخوشایندی را در پی دارد؟ زمانی که رابطه دوستی بین دو نفر مخدوش می شود و زنجیر دوستی گسسته می شود عواقب اسفباری در پی خواد داشت از جمله می توان موارد ذیل را برشمرد: 🌺تباهی ایمان «إذا قال الرجل لأخيه أف انقطع ما بينهما من الولاية و إذا قال أنت عدوي كفر أحدهما فإذا اتهمه انماث الإيمان في قلبه‏ كما ينماث الملح في الماء؛ هر گاه کسی به برادرش «از سر دلتنگی و درد» اف بگوید، دوستی میان آنها گسسته می شود و اگر بگوید: «تو دشمن منی» یکی از آن دو کافر شده است و هر گاه به او تهمتی بزند، ایمان در دلش چنان آب می شود که نمک در آب ذوب می شود». 🌺محرومیت «و من‏ يقبض‏ يده‏ عن‏ عشيرته فإنما تقبض منه عنهم يد واحدة و تقبض منهم عنه أيد كثيرة؛ آن کس که دستِ دهنده خود را از بستگانش باز دارد تنها یک دست را از آنها گرفته اما دست های فراوانی را از خویش دور کرده است». ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سالهاست در دلم بهاری، در انتظار شکفتن است! اما...این غنچه‌ها با ظهور تو شکوفا می‌شوند... 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا